Intel sätter 48 kärnor i en processor

Senaste monstret ur Intels experimentverkstad är en processor med 48 kärnor. Det är minst 12 persondatorer på ett enda processorchip, stort som ett frimärke.

48 kärnor och stort som ett frimärke

48 kärnor och stort som ett frimärke

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Processorn kommer att byggas i 100 exemplar, som ska doneras till universitet och företag för forskning. Även om 48 processorkärnor på ett chip är ovanligt mycket finns större planer på annat håll. Innovationsföretaget Tilera har redan annonserat en processor med 100 kärnor.

Det unika med Intels skapelse, kallad ”Single-chip Cloud Computer”, är dels att den kan köra vanliga program och dels att den är möjlig att styra på helt unika sätt.

Den fungerar i princip som ett superdatorkluster i mikroskopiskt format. Hur många kärnor som används, klockfrekvens och strömförbrukning kan styras från programvara. Sammantaget betyder det hög prestanda och extremt låg strömförbrukning. De snabbaste trimmade processorerna i dagens persondatorer kan dra 300 watt. Trots 48 kärnor drar Intels nya prototyp bara 125 watt vid full belastning.

Av: Niklas Dahlin

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av fantastiskt va? 10 december 2009 11:34 Sortera: Senaste överst

Hur blir det med Terascale processorn med 80 kärnor?

För 18 månader sedan(?) så aviserade Intels lab i Oregon att de hade utvecklat en processor med 80 kärnor.
Hur blir det med den processorn,mån tro?

Anmäl

Svar till Mikael i go:teborg

...den gick av på nästan mitten.

Svara
Anmäl

Svar till Mikael i go:teborg

Den processorn var väll främst en teknikdemonstrator. Var nog aldrig tänkt att släppas, de var väll dessutom om jag minns rätt en 32bitars processor.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Den är 32-bit, och den är nog mer eller mindre en teknikdemonstrator då den nu tillverkas i 100 st för ett få tal aktörer. Jag skulle inte ha något emot att ha en.

@Mikael i go:teborg
Troligen kommer den när productionsmetoderna tillåter

Svara
Anmäl

.old

Gamla nyheter, läste ju detta igår.

Anmäl

Svar till Steve

duktigt av dig

Svara
Anmäl

Svar till Steve

Tack, vi funderade just hur gammal nyheten var. Tipsa gärna oss vanliga om nån nyhet som inte kommit ut ännu.

Svara
Anmäl

Svar till homewood

Jag läste den också igår..men tänkte den kanske hadde ändrats idag så jag läste den igen.

Svara
Anmäl

Inte så snabb

48 kärnor låter kanske mycket, men man bör tänka på att dessa 48 kärnorna var och en är betydligt långsammare än i deras vanliga processorer.
Det är bl.a. därför de fått ner strömförbrukningen så mycket. Så i en vanlig dator som har dålig möjlighet att utnyttja flera kärnor samtidigt, hade alltså denna processorn varit märkbart långsammare än en vanlig standardprocessor du köper för en tusenlapp i valfri butik.
I en server däremot med väldigt många parallella trådar som ska göra massvis med beräkningar utan att behöva ladda in allt för mycket data i minnet, lär den vara ruggigt snabb.

Anmäl

Svar till Henric

Du tänker nog på en konventionell multicore arkitektur, med system med routad data så kommer man undan mycket av de problemen du pratar om

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Nja.
Har inte så mycket med arkitekturen att göra som det faktum att de flesta program för "vanligt folk" som finns inte är särskilt bra på att utnyttja parallellitet (och ofta inte är problem som riktigt lämpar sig att lösa med en extremt parallelliserad arkitektur)

Svara
Anmäl

Svar till Olle

Vilka program syftar du på då? Paint och word? Många av dagens program behöver inte ens kapaciteten i en kärna. En stor majoritet av de program som finns idag som kräver mer kapacitet än en kärna stödjer flera. De problemet du pratar om existerar inte längre idag, det är lite av ett 2004-2005års problem.

Svara
Anmäl

Svar till Henric

Det är väl den unika styrningen av kärnornas samarbete som är grejen?

Svara
Anmäl

Svar till Henric

Fler än ca 6 processorer är bara bra i speciella tillämpningar, där det är möjligt att utnyttja dem.
Det krävs ochså utveckling av programvara,
Drivkraften för detta är nog starkast i teckniska tillämpningar, inte alltför nära kunden.
Väderbreäkningar, CAD, servrar, IPRED etc.

För standard program, ofta skrivna i JAVA, har den här utvecklingen liten eller ingen betydelse.

Svara
Anmäl

Svar till Martin

För din information, multikärnor fungerar alldeles utmärkt i java, testa själv med ett kluster på 16 datorer @ 2 kärnor vardera redan 1998... Dubbla pentium Pro, grejer det!

Sedan kan man fråga sig, vilka tillämpningar som behöver extremt mycket processorkraft stödjer idag INTE flera kärnor?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Det är skillnad på multicore och ett kluster av datorer. I ditt exempel lär det inte uppstå några problem med att dela på resurser som cache, bussar m.m. Multicore är riktigt svårt att utnyttja fullt ut med dagens teknologier för att bygga mjukvara. Deadlocks och race conditions får nya nivåer, kompilatorerna saknar stöd för multicore.. listan kan göras lång. En sak är iallafall säker, multicore är som att springa runt med en skarpladdad och osäkrad bössa i fickan. Redo att skjuta snabbt, men man kan lätt skjuta sig i foten.

Svara
Anmäl

Svar till Pelle

Med rätt programspråk och en programmeringsparadigm som från början är parallell till sin natur kan man utnyttja många kärnor effektivt.

Svara
Anmäl

Svar till Henric

jag tror knappast att den processorn är framtaget för en datanörd som skall köra WOW eller något sådant..:=) syftet är nog mer för speciell byggda datorer för säg server bruk eller simuleringar osv..

Varför måste alla processorer jämföras med hemadator procesorerna?

Svara
Anmäl

Fantastiskt men ??

125 W på en yta stor som ett frimärke. Då är nog inte kylsystemet inräknat i ytan.
Det vore intressant att veta om hela kapaciteten verkligen kan utnyttjas annat än någon tiondels sekund.

Anmäl

Svar till EB

125W är ganska standard på en 4-core CPU i dag. De värsta PC CPU's ligger på 150-200 watt.
Att sedan kylningen tar större plats är något helt annat.

Svara
Anmäl

för speciella tillämpningar

Detta har sitt intresse i vissa sammanhang, men för de flesta vore det mer intressant om programvaruutvecklare kunde fixa så att programmen kunde nyttja flera kärnor på ett bättre sätt än idag. Har en Intel I7 med4 kärnor och två trådar per kärna. För det mesta är halva processorn (4 "cpu:er") "parked", fast man har ett program som kör och borde kunna bli färdigt snabbare.

Anmäl

Svar till GB

Vi är nu vid ett paradisskifte inom datorvärden, att gå från en singelprocessor värd till multiprocessor värld.
Framtids utmaning är att programmera dessa mulitcore processorer som är ett naturligt och nödvändigt steg i teknik utvecklingen för att nå högre prestanda.
Att man sedan samtidigt kan sänka effekten med bibehållen prestanda är en bonus.
En intressant fråga är om Mores lag kommer att hålla i framtiden??

Svara
Anmäl

Svar till Pascal

Multikärn arkitektur är nog de ända sättet mores lag kommer att hålla.

Kan dock notera att mores lag inte syftar på prestanda utan på antalet transistorer.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

så mao är det skit samma om man använder multi-core eller inte för att följa mores lag...

Svara
Anmäl

Svar till Pascal

haha, "paradisskifte"...?

det finns nog bara ETT Paradis (det borde en Pascal veta)... men paradigm finns det flera...

Svara
Anmäl

Svar till Olle

Typ... de beror ju på om man syftar på den ursprungliga betydelsen, eller den tolkning som de flesta använder idag.

Svara
Anmäl

Svar till Mich

Menar säkert ett datorparadis.

Svara
Anmäl

Svar till Pascal

Intels CTO sa i en intervjuv för ca en vecka sen på CNBC att Intel kan följa Mores lag 6-10år framåt, baserat på den forskning som pågår för tillfället.

Svara
Anmäl

Svar till Olle

Att höja frekvensen i processorer för en högre prestanda är inte längre ett alternativ av flera olika fysikaliska anledningar.
Därför är mulitcore processorer ett sätt att höja prestandan ytligare.

Svara
Anmäl

Svar till Mich

Med paradigm skifte menar jag ett skifte inom datatekniken som kommer att få långtgående konsekvenser för hur program och operativsystem ska programeras i framtiden.
Se definition på Wikipedia för bättre bildning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paradigmskifte

Svara
Anmäl

Svar till Pascal

Fråga:
Varför ska Mich bilda sig när det är du som kommer till korta???

Svara
Anmäl

Svar till Pascal

Pinsamt herr Pascal, pinsamt.

Svara
Anmäl

Prata med datorn

År 2000 läste jag att "om fem år är processorerna så snabba att vi kan prata med datorn som med en människa", men så blev det inte.

Går det problemet att lösa med massiv parallellitet eller är det ett seriellt problem?

Anmäl

Svar till Benke

De stämde nog att processorerna var så kraftfulla 2005, problemet var dock att programvaran saknades.

Svara
Anmäl

Svar till Benke

Jag är ingen expert på AI, men det känns som om fler abstraktionssteg i prata-med-datorn-processen är parallelliserbara, t.ex. krävs väl en FFT för ljudanalysen, och sedan ska de sagda orden mappas mot ett smärre hav av definierade ord - torde vara väldigt parallelliserbart. Hur själva "medvetandet" sedan struktureras har jag ingen aning om, men alla dessa delar kan i.a.f. delas upp och köras i varsin tråd. AI-forskningen försöker väl efterlikna hjärnans struktur så långt som möjligt, och hjärnan kör väl rätt parallellt?

Svara
Anmäl

Svar till Benke

jag inte expert på sådant här men utvecklingen går ju inte helt rakt helatiden. Någonstans går gränsen vilket gör att utvecklinegn kommer och att saktas ner med tiden och då kan man ju inte förutsätta att utvecklingen kommer att fortsätta likadant i framtiden.

Svara
Anmäl

Svar till x

Nej utvecklingen fortsätter inte likadant, den stegrar och det går bara fortare för varje år. Det gäller för all industriell/tekinsk vetenskap. Datologin är väl det bästa exemplet på detta. Den första generationen datorer byggdes ju med vakuumtuber istället för transistorer. Tillslut kom man till en punkt då man inte kunde krympa tuberna längre för att göra datorerna mindre. Ungefär i samma veva uppfanns transistorn och Moores lag har beskrivit utvecklingen sen dess. När man nån gång i framtiden inte längre kan krympa transistorer så kommer ännu ett paradigmskifte att ske. Kanske kommer processorerna bestå av självorganiserande biologiskt material. Ingen kan veta, men den kvalificerade gissningen är att tekniken kommer att fortsätta stegra i utveckling.

Svara
Anmäl

Svar till AG

Jaså du? Med tanke på att enkeltrådsprestanda forfarande dominerar så kanske det kan vara intressant med en liten jämförelse:

Mellan 1989 och 1999 ökade en vanlig PC:ns flyttalsprestanda med lågt räknat ca 500..800 ggr. Då har jag jämfört en fADD-instruktion på en 33MHz 387/486 med samma sak på en 800MHz K7 och tagit hänsyn till hur många klockcykler som krävs på respektive processor. Man får talen 24x(23..34) = 552..816 ggr (SIMD-möjlighet i K7 ej medräknad!).

Motsvarande prestandaökning mellan 1999 och 2009 var ca 10ggr (fADD på 800MHz K7 -> ca 3.5 GHz Core2 => 4.4 x 2 = 8.8 ggr; dubbelt så bred SIMD i Core2 inräknad!).

Den lilla jämförelsen kanske säger en del (och kolla databladen om du inte tror mig).

Dessutom, de första datorerna med "modern" arkitektur använde reläer (t.ex Konrad Zuse:s Z3), inte radiorör, och efter perioden med rör användes diskreta transistorer och TTL-kretsar under lång tid innan någon började ta Moores lag på allvar (som f ö. inte är någon lag utan en självuppfyllande profetia).

Ett annat exempel på hur utvecklingen mycket väl kan gå långsamt, och utom vår kontroll, är de platta skärmar vi alla använder idag. Sådana drömde man om redan på 50/60-talet, men de blev inte var mans egendom förrän nu på 2000-talet. Detta trots en ENORM marknad och stora forsknings och ingenjörsinsatser över hela världen.

Att vi råkade hitta en tillverkningsmetod som möjliggjorde "Moores lag" för IC-kretsar under några decennier är mer tur än det är något annat. Det bör därför kanske inte stå som modell för vad vi människor tror oss vara kapabla till - analys och ödmjukhet är bättre än hybris!

Svara
Anmäl

Svar till Henrik K.

Anser till trots ditt goda inlägg fortfarande att mitt resonemang stämmer.
Som du säger så finns det gott om exempel på profetior som har varit i överkant och vår tro på oss själva kanske närmat sig hybris. Men i de flesta fall har ju hybrisen och enstaka människors tro på sina "galna" ideer visat sig bli de allra mest banbrytande upptäckterna.
Så att ödmjukhet och analys skulle stå över tron på det "omöjliga" tål väl att analyseras med ödmjukhet i sin tur.
Den tekniska utvecklingen kommer enligt historiskt underbyggd sannolikhet att fortsätta explosionsartat. Och denna utveckling kommer att ta vägar som vi inte kan föreställa oss idag.

Svara
Anmäl

Svar till Henrik K.

Vad jag kan se hade en DX486@50Mhz (vilket var den snabbaste x87 1989) 2,3Mflops, den snabbaste processorn 1999, dvs en K75 hade runt 250Mflops, dvs ca 100 gånger snabbare. Detta är dock en orättvis jämförelse eftersom x87 arkitekturen var långt från snabbast 1989, faktum var att x87 var i sin barndom då, men i vilket fall ca 100 gånger förbättring.

2009 är den snabbaste processorn en i7 med 6 kärnor är snarare 50gånger snabbare än k75:an. Att jämföra med en 5 år gammal Core2 är knappast rättvist heller, i7:an med 6kärnor är den snabbaste idag (eller möjligen operon).

Om de ska bli helt rättvist ska du dessutom jämföra med en spark eller en alpha från 1989.

Om man nu ska maxa det så kan man ju börja jämföra med en GPU och då ser man ju tvärt om att perstanadan har ökat mycket mer änlinjärt.

Svara
Anmäl

Svar till AG

Så mycket bättre denna gång! Jag håller också delvis med dig.

Men ändå, att hybris "i de flesta fall" skulle leda till de mest banbrytande upptäckterna är ju knappast sant - hade du skrivit "ibland" kunde jag kanske svalt det ;)

Jag vill inte vara en tråkmåns, men, att "galna" idéer ibland visar sig fruktbara får inte överskugga det enkla faktum att de flesta sådana inte leder någonstans alls, rent statistiskt!

Ofta är hybrispojkarnas idéer inte heller helt nya eller unika, och inte sällan är det bara de som orkar lägga ner ett hårt, envetet och analytiskt arbete kring idén som, med en rejäl porion tur(!), skapar något substantiellt; detta blir mer och mer tydligt allteftersom komplexiteten ökar.

Vi tycks åtminstone vara överens om att det är mycket svårt att förutsäga exakt var vi råkar hitta nästa utvecklingspotential i framtiden, så jag får väl nöja mig så ;)

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Var god notera att jag explicit diskuterade topphastigheten hos en ordinär PC:s entråds flyttalsprestanda...!

Inga jämförelser är "orättvisa" så länge som man specificerar VAD man jämför. Din siffra på 250Mflops kommer förmodligen från jämförelser med blandat kod där de kritiska bitarna inte rymms i L1-cachen (så som det brukar vara i många typer av "benchmarks").

Mitt exempel handlade om den toppprestanda som är möjlig att uppnå i t.ex grafikapplikationer och spel, där den verkliga topphastigheten på exekveringsenheterna kan utnyttjas; då får man ungefär de siffror jag visade (se datablad, eller provkör egen kod).

Dessa båda infallsvinklar är som äpplen och päron eftersom de i praktiken jämför olika delar av processorn.

ps
x87 var i sin barndom 1978-79, då utveclades nämligen 8087.

Det är ingen skillnad i entråds flyttalsprestanda (som var det jag diskuterade) mellan en i7 och en Core2 vid samma frekvens.
ds

Svara
Anmäl

Svar till Henrik K.

Jo instämmer. Blev en lite felformulering där. Läser man meningen baklänges(typ) så blir det bättre. ;)

Svara
Anmäl

Svar till Henrik K.

Du tänker nog på 8086:an, 8087:an kom inte förän 1980. Och då pratar vi 16bitars processor, en 16-bitars processor är inte en fullvärdig flytalsprocessor. Först 1987 kom den första 32bitars processorn med flytals kapacitet från intel, dvs en 80387. Även denna var inte fullvärdig eftersom den körde på en 16bitars buss. Först med 80487 kom en fullvärdig 32bitars processor..

Jag pratar om den faktiska maxprestandan, även i praktiska fall kan man normalt sett uppnå 90-95% av denna prestandan på de flesta processorer, så även core i7. Jag har testat med egen kod. Sedan beror de ju på hur man skriver det, om man skriver koden på ett dåligt sätt så kan man mycket riktigt få ett dåligt resultat.

L1cachen är i dag på de flesta processorer på runt 256-512kbyte, om du inte får plats med din kod där bör du nog tänka om sättet du skriver kod på.

"Det är ingen skillnad i entråds flyttalsprestanda"
Jag prata inte om entråds prestanda, behöver inte programmera som på stenåldern, idag är de flertrådars program som gäller.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

nu är det ju knappast koden som inte får plats i cacheminnet, utan datat den ska operera på. Om du har nån bra lösning på hur man får in 1GB data i en 1MB cache tycker jag du ska tjäna pengar på den idén :-)

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

och en sak till: om du tror att lösningen på problemet med att utnyttja flera processorkärnor är "bara att programmera flertrådigt" så kommer du nog att bli besviken. Det är ett stort problem att många algoritmer helt enkelt inte är parallelliserbara.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Har visst för mig att jag stött på mr blogspott här tidigare. Inte heller denna gång vet jag om herr blogspott missförstår med avsikt eller om det föreligger något annat problem, men jag försöker ändå (mot bättre vetande) att reda upp detta:

(*) Jag tänker förstås inte på 8086, utan på flyttalsprocessorn 8087, som naturligtvis UTVECKLADES (som jag skrev) INNAN den lanserades 1980. CPU:n 8086 (huvudprocessorn) utveckades ca 1976-1977 under drygt två år, och lanserades 1978. Varianten 8088 (som satt i IBM-PC) blev klar 1979.

(*) "Du tänker nog på 8086 ... en 16-bitars processor är inte en fullvärdig flyttalsprocessor", Nej, naturligtvis inte, 8086 är ingen flyttalsprocessor överhuvudtaget...

(*) Jag beklagar, men här avslöjar du verkligen ytliga kunskaper; flyttalsprocessorer låter sig i än mindre grad än CPU:er klassificeras i enkla kategorier som 16 eller 32 bitar: Redan 8087 hade (liksom dagens x87) 80-bitars interna register (för att rymma extended precision flyttal) medan den externa databussen på 8087 var en helt annan femma; den konfigurerades automatiskt för antingen 16 bitar (8086) eller 8 bitar (8088) genom att 8087 kände av vad som hände på respektive buss under RESET-cykeln.

(*) Bredden på databussen var inte lika väsentlig på den tiden eftersom själva mikroprogrammet i 8087 eller 80287 ändå i sig krävde ca 70..100 cykler för en fADD eller ca 90..145 cykler för en fMUL. 80387 (liksom FPU enheten i 80486) kortade ner detta med drygt hälften, men detta var ändå långt ifrån prestandan ca tio år senare då t.ex K7/K75 klarade motsvarande beräkning på EN klockcykel, eller upp till två fADD och två fMUL per klockcykel via SIMD instruktioner (låt vara i enkel precision). Det innebar att man i vissa fall kunde närma sig 2.4 GFLOPS vid 600 MHz eller 3.2 GFLOPS vid 800 MHz, en enorm förbättring! Återigen, kolla databladen själv, eller provkör egen assemblerkod (java t.ex duger inte för att undersöka detta).

(*) Det var inte 80387 utan föregångaren 80287 som använde 16 bitars extern databuss; det är bättre att kolla datablad än wikipedia (den kommersiellt misslyckade 80387SX hade dock 16-bit databuss (ej att förväxla med 80486SX eller 80487SX)).

(*) Jag specificerade noga vad jag jämförde i mina första inlägg så det är ganska meningslöst att göra det igen.

(*) Jag har aldrig antytt att MINA program inte skulle få plats i L1-cachen... Jag skrev tydligt att det var vissa "benchmarks" jag avsåg, det kan du bara inte ha missat...

(*) Nej, du pratar inte om entråds flyttalsprestanda, men det gjorde jag - mycket explicit - vilket du valde att bortse ifrån. Du har nog också missuppfattat vad jag avsåg: Entråds flyttalsprestanda behöver INTE betyda att endast en exekveringstråd är igång i en applikation; det innebär inget värre än att EN tråd kör flyttalsberäkningar som utnyttjar (nästan) hela flyttalsprestandan i EN kärna eller EN processor. Det har heller inget med stenåldern att göra ;)

Svara
Anmäl

Svar till Benke

Ringer du till Telia eller SJ så pratar du med en dator redan idag. Men det kanske inte alla förstår därför att rösten låter så mänsklig och att den dessutom (ofta) förstår vad du säger.

Svara
Anmäl

Framtiden

Skulle tro att utvecklingen kommer att sluta med att dagens datorarkitektur ändras så att man har en multicore processor och sen väldigt enkla enheter i övrigt.
Tex kommer grafikkort (som idag är en likande arkitektur) och många andra mer avancerade tekniker (tex tcp/ip-stack på nätverkskortet) förvinna och arkitekturen blir multiprocessor + några enkla interface-kretsar.

Anmäl

nVidia någon???

Har ni totalt missat vad nVidia har för sig?? Gå in på deras hemsida och sök på CUDA och FERMI, 512 64-bit flyttalsenheter på ett chip! 500+ GFlop!!

Anmäl

Förädla!

Genom förädling har vi fått kärnfria vindruvor.
När får vi den kärnfria datorn?

Anmäl

Svar till Kärnmjölk

Samtidigt som vi får den trådlösa symaskinen

Svara
Anmäl

100 st ?

Detta är väl vad man får ut av en wafer på 30 cm. Tillverkningsmaskinerna brukar väl bestyckas med ett tiotal wafers och en kiselstav sågas väl upp i flera hundra skivor för en batch på tio eller flera omgångar.
Borde vara 10 000 prototyper såvida dom inte tillverkas individuellt med elektronlitografi eller liknande.

Anmäl

Svar till Dr Evil

Nja framtiden ser ut att bli manycore. GPU arkitekurerna pumpar idag ut upp till 2.7 TFLOPs på nyare AMD kort. Det finns även kort med dubbla uppsättningar som gör ~5 TFLOPs.

Nvidia Fermis Gerforce 360-380 kort kommer även de ligga på ca 2.5 TFLOPs. Allt detta kan utnyttjas i deras CUDA arkitektur. Denna är mer throughput baserad och man kommer därför åt mer av de teoretiska flopsen.

Men i Sverige vet folk extremt lite om detta och okunnigheten är utbredd. Däremot i både USA och Kina är man rätt duktiga.

Gå in på www.nvidia.com/cuda och lär er om framtiden för HPC.

Det skär mig i hjärtat att Sverige inte ligger långt fram i användandet av denna teknik.

Svara
Anmäl

Svar till cuda

På nvidia brukar man för övrigt ofta säga "Moores law is for whimps"

Svara
Anmäl

Svar till cuda

Kan bara hålla med. Men snart skär det väl i plånboken också och då kanske några fler reagerar. NT har väl inte precis varit föregångare vad gäller rapportering om denna utveckling. Som att inte skriva om PC eller mobiltelefoner när de var nya.

Svara
Anmäl

Nyheter/IT & Telekom

Tyck till om Iphone!

Åsikterna går isär bland Ny Tekniks läsare om Apples storsäljande mobil. Vi vill höra vad du tycker. Och varför.

En halv miljon svenskar
har skaffat en Iphone

Nio procent av svenskar mellan 15 och 74 år har en Iphone. Gissa i vilken åldersgrupp den är vanligast? (7 kommentarer)

Anssi Vanjoki

Nokiachef om mobilvärlden 2015

Anssi Vanjoki, en av Nokias verkliga tungviktare, ger sin syn på var mobilvärlden är på väg de närmaste fem åren. Kartan blir viktigast av allt.

Facebook gick om Google

Facebook har nu fler amerikanska besökare än Google. (4 kommentarer)

Kylskåpsmagneten 
som spelar in video

Kylskåpsmagneten
som spelar in video

Med en liten kylskåpsmagnet kan man spela in videor som påminner om att det är dags att fylla på ölförrådet. (1 kommentar)

Styr flygsimulatorn 
trådlöst med Iphone

Styr flygsimulatorn
trådlöst med Iphone

I flygsimulatorn Earthglider används Iphone som en trådlös 3d-joystick.
Flygplanets rörelser är helt synkade till hur mobilen vrids och vänds. (3 kommentarer)

Lugnet lägrar sig över KTH-campus sedan hotet om massakern är avvärjt.

KTH-mannen på fri fot

Sent på tisdagseftermiddagen släppte Göteborgspolisen den 33-årige student som hotat att skjuta ihjäl elever och lärare på Kungl Tekniska Högskolan i Stockholm.

Förläggare: Så förändrar läsplattorna skrivandet

Förläggare: Så förändrar läsplattorna skrivandet

Läsplattorna, som står inför sitt kommersiella genombrott, kommer att förändra vårt läsande. Men de kommer också att förändra skrivandet.
– Nya vägar för berättandet öppnar sig, säger Mattias Boström på Piratförlaget. Och han spår en renässans för novellen och följetongen.

Yubicos vd och grundare Stina Ehrensvärd och säkerhetsnyckeln Yubikey.

Hon har nyckeln till dina lösenord

Svenska Yubico har lösningen på den eviga kampen mellan lösenord som går att komma ihåg och lösenord som är säkra: Ett tangentbord stort som en minnespinne, med en enda knapp. (2 kommentarer)

Spotify stoppar Telias kundtapp

- Spotify har samma attraktionskraft på Telias kunder som Iphone, säger Daniel Ek, vd för Spotify. Och Telia håller med. (2 kommentarer)

Bump

Håll kontakten med ett knack

Två människor möts och knackar sina telefoner mot varandra. Så enkelt är det att byta visitkort med Bump. Tekniken ska dessutom bli en generell metod för säkra överföringar mellan bärbara apparater. (1 kommentar)

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nätaggregat som utnyttjar energin effektivare än idag gör fläkten överflödig. 30 rysk - tyska aggregat testas i Konstanz. (33 kommentarer)

Fast Companies topplista på hemsidan.

Nokia borta från genilistan

För två år sedan placerade sig Nokia som nummer sju på listan över "Världens mest innovativa företag". I år kvalar mobiljätten inte ens in bland de 50 första. (5 kommentarer)

25-årsjubileum 
för dotcom

25-årsjubileum
för "dotcom"

15 mars för 25 år sedan registrerades den första internetadressen under ".com". (3 kommentarer)

Google maps knäckte Wayfinder

Vodafone lägger ner sin satsning på navigeringstjänster, och därmed det svenska företaget Wayfinder. Gratistjänsterna Google Maps och Nokias Ovi Map blev för tuffa konkurrenter. (2 kommentarer)

Upplev Paris i världens 
största panoramabild

Upplev Paris i världens
största panoramabild

En zoombar bild på webben sägs vara världens största hopsatta panoramabild. Den är på 26 gigapixel och visar utsikten över Paris. (8 kommentarer)

Hotet är en utmaning för KTH:s arbetsmiljöarbete

KTH måste stötta oroliga och förebygga nya risker. (2 kommentarer)

Kjell Lindgren

Dödshotet mot KTH
är avvärjt

Vid ett-tiden i natt grep polisen den person som hotat att ta med sig en pistol till KTH i Stockholm på måndagen och skjuta så många som möjligt. (27 kommentarer)

Ny King of Kong

Ny "King of Kong"

Det nya världsrekordet för arkadspelet Donkey Kong är 1 061 700 poäng. Kongkungen heter Hank Chien och är plastikkirurg, matematiker och datorutbildad. (5 kommentarer)

Följ skärmflygarnas färd längs 
Himalaya direkt på webben

Följ skärmflygarnas färd längs
Himalaya direkt på webben

Ett gäng äventyrare skärmflyger just nu längs hela Himalaya. Via Iphones sänder de sina positioner som visas på webbkartor.

Rustar mot pirater

Se upp pirater
- nu kommer Sjöbasis

Det har kostat nära 40 miljoner kronor och tagit tio år att utveckla. I dag invigs Kustbevakningens nya datorsystem Sjöbasis. Via det kommer en rad myndigheter dygnet runt i realtid att kunna övervaka fartygstrafiken runt Sverige. (25 kommentarer)

Nokia söker patent på självladdande mobiler

Nokia har sökt patent på en självladdande mobil som tar vara på rörelseenergin hos mobilens ägare, rapporterar tidningen The Times. (35 kommentarer)

Högprestanda i industridatorn

Högprestanda i industridatorn

Fyra nya industridatorer som kan utrustas med processorn Intel Core i7 lanseras av Siemens för användning i tuff miljö. (9 kommentarer)

Bygg om mobilen till 
en gitarrförstärkare

Mobilen blir en
gitarrförstärkare

Med ett nytt tillbehör är det bara att plugga in gitarren i sin Iphone. (4 kommentarer)

Klart alla i Sverige
ska ha telefon!

PTS ska ordna så att ett tiotal hushåll i Sverige som helt saknar telefoni ska få det. Det har regeringen bestämt. Samtidigt börjar Telia på prov att lägga ner det fasta telenätet. (39 kommentarer)

Kolla nyhetsflöden 
lite mer bildmässigt

Kolla nyhetsflöden
lite mer bildmässigt

Google vill göra nyhetsflöden på webben lite mer tilltalande. De mest populära texterna, illustrationerna och filmerna presenteras som ett bildspel. (1 kommentar)

Opera Mini 5 klar för Android

Operas lilla webbläsare Mini finns nu i senaste version för mobiler med Googles operativsystem Android. Ännu lyser den med sin frånvaro på Iphone. (1 kommentar)

Sonys nya spelkontroll är full med sensorer

Sonys nya spelkontroll
är full med sensorer

Playstation Move blir Sonys största satsning på spelkontroller som känner av rörelser i stället för knapptryckningar. Den fullpackad med sensorer och ska vara klar i slutet av året. (7 kommentarer)

Polisen får bugga till 2012

Det behövs mer tid för att analysera hur bra buggning är som metod när polisen ska klara ut brott. Det menar regeringen som i dag föreslår att lagen om hemlig rumsavlyssning förlängs till och med år 2012.

Kartan blir en 
äkta 3d-modell

Kartan blir en
äkta 3d-modell

Med 120 motordriva metallpinnar och en töjbar duk förvandlas 3d-filer till verkliga föremål. (8 kommentarer)

Annons

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons

Jobb 139 st

Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Annons

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Annons