Terrordådet i London blev kameramobilens eldprov

- När det smällde i London i somras visade det sig att alla bilder som nyhetsmedierna publicerade var tagna med mobiltelefon. Helt plötsligt används mobilen på ett nytt säger, säger Sony Ericssons teknikchef Mats Lindoff.

Annons
Kameran alltid med

Kameran alltid med

Mats Lindoff älskar teknik.
Foto: Pontus Tideman.
Det är Elektroniktidningen som har en lång intervju med Mats Lindoff i sitt premiärnummer som A4-tidning efter omgörningen från så kallad tabloid.

Mats Lindoff menar att digitalkameran i mobilen kommit ganska långt i sin utveckling i dag där de flesta nya kameramobiler har 2 megapixlars upplösning.

- Själva bilden behöver inte mer än 2-3 megapixel. Ligger man på den nivån är det sedan mycket viktigare att man har ett riktigt objektiv. Men jag kan tänka mig en 7-mpx-sensor där de sista fyra använda som en digital zoom, som klarar 3 gångers inzoomning, säger han till Elektroniktidningen.

Operatörerna subventionerar bara kamermobiler
Han menar att det är mobiloperatörerna som kräver bild i mobilen.

- Att göra en superbillig telefon med stora knappar och stor display, utan kamera och mms-funktion, skulle förstås gå alldeles utmärkt. Men en sådan mobil driver ingen ny trafik i mobilnäten och skulle aldrig subventioneras av Telia eller Vodafone. Och då blir det aldrig någon storsäljare, menar Mats Lindoff.

Lindoff tror inte på bränsleceller
Han pratar om mobilbatteriet och menar bränslecellsbatteriet inte är något alternativ som det ser ut just nu.

- De har för hög inre resistans för att klara den pulsade sändare som vi behöver för gprs och 3G, säger han.

Det ställs allt större krav på batteriet i mobilerna och Sony Ericsson har gått upp i storlek till 900 mAh för att klara alla nya funktioner.

- Men det gör vi ju inte med glädje. Sänkte man i stället spänningen från 3,6 V till 3 V kan kapaciteten öka med 30-50 procent. Det krävs litet tricks med slutsteget men det skulle vi nog klara, säger han.

OK med både hårddisk och wlan
Han är inte främmande för hårddisk i musikmobilerna.

- Vill man har mer än 2 Gbyte i minnet är hårddisk bättre. Klart vi tittar på det, säger Mats Lindoff.

När det gäller wlan-chip är han heller inte avvisande - men avvaktande.

- Tekniskt sett kan vi lägga in det idag, storleken är inget problem även om det drar lite för mycket ström än så länge. Frågan är snarare när det blir tillräckligt lätt att använda. Är det krångligare än det är värt att ringa gratis så kommer ingen att vilja använda det, säger han.

Ericssons teveteknik tar hem spelet
När det kommer till tevemobiler är Mats Lindoff kluven. Sony Ericssons delägare Ericsson är inne på tekniken MBMS i 3G-näten för tevesändningar medan konkurrenten Nokia satsar på digitaltevetekniken DVB-H för handhållna tevemottagare.

- Att införa DVB-H är inget problem rent tekniskt. De drar visserligen lite mer ström och kräver en ny antenn, men det går att ordna. Men sedan ska frekvenstillstånd och upphovsrätt och sådant lösas. Då blir det byråkrati och politik och plötsligt har det blivit 2008 eller 2010 och då har MBMS redan vunnit. Inte för att det var bäst utanför att det var snabbast, säger Mats Lindoff.

I Ericssons plan ligger att lansera MBMS i näten 2007. Då ska också Ericsson Mobile Platforms ha tagit fram den programvara som behövs i mobiltelefonerna - och som Sony Ericsson och andra tillverkare ska köpa.

- Realisten säger att MBMS kommer att vinna. Det går snabbast att implementera och operatörerna äger hela kedjan. De kan ringa SVT och CNN och köpa deras innehåll, säger Mats Lindoff till Elektroniktidningen, som också har en treminuters podradio-intervju med Lindoff på sin hemsida.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar. 4 kommentarer

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 40 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 105 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 46 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 27 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 13 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 30 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 36 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 56 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 54 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 15 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 5

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 68 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 40 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 151 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 10 kommentarer

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 7

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

jobb146 st

Utvalda lediga IT-jobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se