Digitalisering

”Svenska butiker behöver bli bättre på att hjälpa kunder digitalt”

Näthandeln ökade med 14 procent i antal transaktioner hos svenska e-handelsföretag i december. Foto: TT

Designa din egen sko. Eller provsov madrassen i butiken. I en allt mer digitaliserad värld är upplevelsen A och O för att locka kunden till den fysiska butiken, säger en e-handelsexpert.

Svenskarna handlar allt mer på nätet. Och julklappar är inget undantag. Enligt siffror från företaget Dibs som tillhandahåller betalningslösningar minskade handeln i fysiska butiker med cirka fyra procent i omsättning i december jämfört med samma period föregående år. Samtidigt ökade näthandeln med 14 procent i antal transaktioner hos svenska e-handelsföretag.

– Vi befinner oss mitt i en omvandlingstid där vi konsumenter går i framkant och butikerna har svårt att hänga med, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här