Tipsa en vän om en artikel

Svartluten halvvägs

mot fordonsbränsle

Om mindre än tre år ska anläggningen för svartlutsförgasning i Piteå börja tillverka drivmedel. Tekniskt har man nu kommit mer än halvvägs. Det går att köra i kontinuerlig drift och utvinna syntesgas ur svartluten.

Annons
Svartlut som drivmedel.  Foto: Marianne Näsström

Svartlut som drivmedel.

Foto: Marianne Näsström

Nästa steg är att omvandla syntesgasen till DME, dimetyl-eter, till 30 Volvolastbilar som ska testa bränslet.
- Nu har vi visat att förgasningen fungerar och kan gå vidare, säger Jonas Rudberg, vd för Chemrec, som äger tekniken.

- När vi kört i ett år ska vi söka bidrag ur EUs 7e ramprogram till en liten drivmedelsfabrik, som kan börja göra bränsle ur syntesgasen i början av 2009. Kostnaden ligger mellan 50 och 100 miljoner kronor, säger Jonas Rudberg.

Första kund blir Volvo, som fått 62 miljoner av energimyndigheten för att utveckla 3e generationens DME-motor och testa den i 30 lastbilar.

- Vi kommer knappast att klara hela Volvos behov, det här är fortfarande en pilotanläggning. En del kommer troligen att tillverkas från naturgas, men det som är grön DME kommer från Chemrec, säger Jonas Rudberg till Ny Teknik.

Bränslefabriken ska byggas även om det inte blir EU-pengar.

Först och främst gäller det att finansiera en fortsättning till 2009 av pilotprojektet i Piteå och tillhörande forsknings- och utvecklingsprogram. Det kostar 85 miljoner. Sedan är det EU-pengar till den lilla bränslefabriken.

Nästa utvecklingssteg är två större demoanläggningar som planeras på massabruken Smurfit Kappa Kraftline i Piteå och Södra Cell i Mörrum. De ska bli 15 gånger större och producera upp till 100 ton drivmedel per dygn i kontinuerlig drift.
- Där väntar vi det första investeringsbeslutet 2008, den första ska gå igång tidigt 2010, säger Jonas Rudberg.

- Men det behövs någon form av statlig delfinansiering även där för att dela den risk som alltid finns med att utveckla ny teknik. När processen är demonstrerad kommer tekniken att vara mycket lönsam. Vi har räknat på att en fullstor anläggning på ett massabruk kostar runt 2,5 miljarder och den investeringen återbetalas på fyra år. Och om de ca 20 massabruken i Sverige går över till att förgasa svartluten i stället för att elda upp den i sodapannor löser det en fjärdedel av landets drivmedelsbehov.

Själva pilotanläggningen i Piteå finansieras som ett treårigt utvecklingsprogram som går ut 2006. Pengarna, 100 miljoner, kommer till större delen från Energimyndigheten (50 miljoner) och Mistra (20 miljoner).

Pappers och massaindustrin, Vattenfall, länsstyrelsen och Chemrec bidrar med resten.
Tekniken bygger på att ta tillvara svartluten, som är en restprodukt i ett massabruk. Svartlut är en blandning av lignin, hemicellulosa och de kemikalier som finns i massakoket. I dag eldas svartluten upp i massabrukens sodapannor, som återvinner kemikalier och ger energi med lägre verkningsgrad.

Förgasningen delar upp svartluten i syntesgas och återvunna kemikalier, så kallad grönlut.

Det är syntesgasen som är nyckeln till fordonsbränslena. Med känd teknik kan man utvinna DME, metanol, vätgas eller syntetisk bensin och diesel ur syntesgas.
- DME och metanol ger det bästa utbytet, de ger alltså störst resultat på drivhjulen i förhållande till mängden energi som måste tillföras, säger Ingvar Landälv, teknisk chef på Chemrec.
Chemrec har arbetat med att utveckla tekniken under mer än femton år. Från början var man inriktad på elproduktion, ett alternativ som fortfarande är intressant.
- Först 2001 kom vi på att gasen ur svartlut är ovanligt lämpad för syntetisering, och då öppnade sig vägen till fordonsbränslena, säger Ingvar Landälv.

Se grafiken: Klicka här!
Grafik: Jonas Askergren

Av: Eddie Pröckl
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker.

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 34 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 93 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar.

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 12 kommentarer

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 8 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Varför stoppar
surf mobilprat?

Varför stoppar surf mobilprat?

TEKNIKFRÅGAN. Varför kan jag inte prata och surfa samtidigt i mobilen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 22 kommentarer

Mjältbrandsvirus

Sände dödliga sporer till hundratals labb

Minst 192 labb i världen har av misstag fått smittsamma sporer av mjältbrand.

Annons
Flightradar 24

Håller koll på världens flyg

33-LISTAN. Flightradar 24 fortsätter sitt fälttåg över världen och ökar täckningen för apparna som spårar flygplan.

De flesta av de boende i bostadsrättsföreningen Jublet i Stockholm kan bara ringa med mobilen om de går ut på balkongen. ”När vi tog upp problemet med Skanska för ett år sedan var det inte en så stor fråga. Men under det här året har Skanska, Ericsson och operatörerna insett hur stort problemet är”, sa Stig Vilhelmson, ordförande i föreningen.

Slitsar i fönstret fixar täckningen

Slitsar i metallskikten i fönstren eller isoleringsmaterialen. Det kan lösa problemet med dålig mobiltäckning i energisnåla nybyggda hus. 8 kommentarer

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. Svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen. 11 kommentarer

Får jag koppar i koppen?

Får jag koppar i koppen?

TEKNIKFRÅGAN. Blir det koppar i kaffet om jag kokar varmvatten? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 28 kommentarer

Truecaller

Heta 33-bolaget miljardvärderat

De utsågs till ett av Sveriges hetaste teknikbolag. Nu värderas Truecaller till 1 miljard dollar. 6 kommentarer

Gripen NG

Brasilien prutar på Gripenpriset

Avtalet för Jas Gripen-planen till Brasilien är klart, men inte påskrivet. 6 kommentarer

Lego för industrin bygger ut företaget

Lego för industrin bygger ut företaget

33-LISTAN. I våras hamnade Flexqube på Ny Tekniks 33-lista. Nu nyanställer bolaget. 7 kommentarer

De kramar el ur stålet

De kramar el ur stålet

SSAB har tagit pilotanläggning i drift som minskar energisvinnet. 85 kommentarer

Elbil

Eltorsk på vägen  – så många drabbas

Många har räckviddsångest i elbilen, men få kör slut på batteriet. Det visar en ny undersökning. 93 kommentarer

Svenska streamingsajten stängs efter polistillslag

Polistillslag får personerna bakom Swefilmer att stänga sajten för gott. 43 kommentarer

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

HD: Så hög är boten för piratkopierad film

Högsta domstolen har slagit fast böter för piratkopiering av film. Samtidigt är rättsläget för så kallade streamingsajter oklart. 81 kommentarer

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

TEKNIKFRÅGA. Vad händer om jag simmar in i en jättecylinder ovanför poolens yta? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 53 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra

”Alla vill jobba med en vinnare”

33-LISTAN. I april kom företaget Amra med på listan över årets hetaste teknikbolag för andra gången. Sedan dess har de fått en stororder. 5 kommentarer

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Topplista

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 1

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb148 st

Utvalda jobb inom forskning och innovation

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se