Svartluten halvvägs

mot fordonsbränsle

Om mindre än tre år ska anläggningen för svartlutsförgasning i Piteå börja tillverka drivmedel. Tekniskt har man nu kommit mer än halvvägs. Det går att köra i kontinuerlig drift och utvinna syntesgas ur svartluten.

Annons
Svartlut som drivmedel.  Foto: Marianne Näsström

Svartlut som drivmedel.

Foto: Marianne Näsström

Verktyg

Nästa steg är att omvandla syntesgasen till DME, dimetyl-eter, till 30 Volvolastbilar som ska testa bränslet.
- Nu har vi visat att förgasningen fungerar och kan gå vidare, säger Jonas Rudberg, vd för Chemrec, som äger tekniken.

- När vi kört i ett år ska vi söka bidrag ur EUs 7e ramprogram till en liten drivmedelsfabrik, som kan börja göra bränsle ur syntesgasen i början av 2009. Kostnaden ligger mellan 50 och 100 miljoner kronor, säger Jonas Rudberg.

Första kund blir Volvo, som fått 62 miljoner av energimyndigheten för att utveckla 3e generationens DME-motor och testa den i 30 lastbilar.

- Vi kommer knappast att klara hela Volvos behov, det här är fortfarande en pilotanläggning. En del kommer troligen att tillverkas från naturgas, men det som är grön DME kommer från Chemrec, säger Jonas Rudberg till Ny Teknik.

Bränslefabriken ska byggas även om det inte blir EU-pengar.

Först och främst gäller det att finansiera en fortsättning till 2009 av pilotprojektet i Piteå och tillhörande forsknings- och utvecklingsprogram. Det kostar 85 miljoner. Sedan är det EU-pengar till den lilla bränslefabriken.

Nästa utvecklingssteg är två större demoanläggningar som planeras på massabruken Smurfit Kappa Kraftline i Piteå och Södra Cell i Mörrum. De ska bli 15 gånger större och producera upp till 100 ton drivmedel per dygn i kontinuerlig drift.
- Där väntar vi det första investeringsbeslutet 2008, den första ska gå igång tidigt 2010, säger Jonas Rudberg.

- Men det behövs någon form av statlig delfinansiering även där för att dela den risk som alltid finns med att utveckla ny teknik. När processen är demonstrerad kommer tekniken att vara mycket lönsam. Vi har räknat på att en fullstor anläggning på ett massabruk kostar runt 2,5 miljarder och den investeringen återbetalas på fyra år. Och om de ca 20 massabruken i Sverige går över till att förgasa svartluten i stället för att elda upp den i sodapannor löser det en fjärdedel av landets drivmedelsbehov.

Själva pilotanläggningen i Piteå finansieras som ett treårigt utvecklingsprogram som går ut 2006. Pengarna, 100 miljoner, kommer till större delen från Energimyndigheten (50 miljoner) och Mistra (20 miljoner).

Pappers och massaindustrin, Vattenfall, länsstyrelsen och Chemrec bidrar med resten.
Tekniken bygger på att ta tillvara svartluten, som är en restprodukt i ett massabruk. Svartlut är en blandning av lignin, hemicellulosa och de kemikalier som finns i massakoket. I dag eldas svartluten upp i massabrukens sodapannor, som återvinner kemikalier och ger energi med lägre verkningsgrad.

Förgasningen delar upp svartluten i syntesgas och återvunna kemikalier, så kallad grönlut.

Det är syntesgasen som är nyckeln till fordonsbränslena. Med känd teknik kan man utvinna DME, metanol, vätgas eller syntetisk bensin och diesel ur syntesgas.
- DME och metanol ger det bästa utbytet, de ger alltså störst resultat på drivhjulen i förhållande till mängden energi som måste tillföras, säger Ingvar Landälv, teknisk chef på Chemrec.
Chemrec har arbetat med att utveckla tekniken under mer än femton år. Från början var man inriktad på elproduktion, ett alternativ som fortfarande är intressant.
- Först 2001 kom vi på att gasen ur svartlut är ovanligt lämpad för syntetisering, och då öppnade sig vägen till fordonsbränslena, säger Ingvar Landälv.

Se grafiken: Klicka här!
Grafik: Jonas Askergren

Av: Eddie Pröckl
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 5 kommentarer

Gps letar mörk materia

Första delen som 3d-printats i rymden

Utskriften gjordes på internationella rymdstationen ISS.

Drönare CP-ISR

Arméns drönare får plats i fickan

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 2 kommentarer

DEBATT
Helena Fredenberg

”Skräm inte kvinnor att bli ingenjörer”

DEBATT. Om den skepsis som drabbar kvinnliga ingenjörer även möter alla som inte är blonda och blåögda, då kommer vi få stora problem med återväxten av ingenjörer, skriver Helena Fredenberg. 12 kommentarer

Annons

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 30 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 36 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 24 kommentarer

Skulle led-lampor spara enerig i Norrland på vintern, undrar Ny Tekniks läsare.

Spar led-lampan energi?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked till de som undrar i Ny Tekniks läsarfråga. 98 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 9 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 36 kommentarer

Jawbones nya träningsarmband UP3

Här är årets julklapp

Teknik för de som svettas. 3 kommentarer

Vasakronan bygger fyra laddparker

Vasakronan bygger fyra laddparker

Fastighetsbolaget Vasakronan bygger 66 laddplatser för elbilar i fyra laddparker i östra Svealand. 15 kommentarer

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 27 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 45 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Senaste quizen

Alla våra quiz
Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten.

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb112 st

Utvalda jobb inom forskning och innovation

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Första 3d-utskriften i rymden

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se