Övriga nyheter

Industrin låter sig inspireras av spelvärlden

Spelentusiasten MSpelentusiasten Michael Holmudden på Semcom testar sin nya programvara som gör 3d-konstruktioner i en fabriksmiljö mer verkliga. Här är han i Assa OEM:s nya fabrik. Foto: Sören Håkanlind
Foto: Bybric

Billig mobilteknik har gjort virtual reality, vr, tillgängligt för vanliga konsumenter. Nu är det dags för industrin att haka på och göra riktig verklighet av gamla drömmar.

Publicerad

Med rötter i svenska spelframgångar som Dice, Starbreeze och King håller ett nytt svenskt teknikkluster med inriktning på virtuella världar på att ta form. Med billigare utrustning framtagen för spel eller film öppnas möjligheter för industrin att kliva in. Att kunna gå runt i ett hus som ännu inte är byggt eller att kunna genomföra utbildningar på dyra maskiner utan att störa produktionen har varit en dröm i decennier.

– Det känns som om utvecklingen av vr gått i två vågor, vi var med om första vågen i början på 90-talet och gjorde en hel del projekt med industrin. Sedan på 2000-talet var det en svacka när vr försvann, säger Jonas Söderberg som arbetar med vr på it-forskningsinstitutet Sics i Kista.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här