Industrin låter sig inspireras av spelvärlden

2015-11-26 05:00 Jonas Ryberg  

Billig mobilteknik har gjort virtual reality, vr, tillgängligt för vanliga konsumenter. Nu är det dags för industrin att haka på och göra riktig verklighet av gamla drömmar.

Med rötter i svenska spelframgångar som Dice, Starbreeze och King håller ett nytt svenskt teknikkluster med inriktning på virtuella världar på att ta form. Med billigare utrustning framtagen för spel eller film öppnas möjligheter för industrin att kliva in. Att kunna gå runt i ett hus som ännu inte är byggt eller att kunna genomföra utbildningar på dyra maskiner utan att störa produktionen har varit en dröm i decennier.

– Det känns som om utvecklingen av vr gått i två vågor, vi var med om första vågen i början på 90-talet och gjorde en hel del projekt med industrin. Sedan på 2000-talet var det en svacka när vr försvann, säger Jonas Söderberg som arbetar med vr på it-forskningsinstitutet Sics i Kista.

Han tycker sig känna igen många av de visioner som finns i dag från sin egen forskning på 1990-talet. Men det finns en avgörande skillnad mellan visionerna.

– Utrustningen som vi använde var dyr, säger han.

Väldigt dyr till och med; som exempel nämner Jonas Söderberg att datorn från Silicon Graphics som användes för att skapa de virtuella världarna då kostade 1,2 miljoner kronor. I dag kommer man långt med en bättre mobiltelefon.

Ungefär samtidigt som Jonas Söderberg och kollegerna på Sics jobbade med att få ihop anslag till sin dyra utrustning så kämpade Palmer Luckey på andra sidan Atlanten med att lära sig gå. Den nu 23-årige amerikanen är den som mer än någon annan fått stå som symbol för nystarten med sitt företag Oculus.

Företaget lanserades med en succéartad kampanj på gräsrotsfinansieringssajten Kickstarter i augusti 2012. Ett och ett halvt år senare betalade Mark Zuckerberg och Facebook 2 miljarder dollar för företaget som fortfarande bara sålt sina vr-glasögon till utvecklare.

Oculus glasögon väntas kosta ungefär 4 000 kronor när de hamnar på marknaden nästa år, och de utvecklarversioner som nu börjat säljas är redan favoriter för den som utvecklar vr för industrin. Jonas Söderberg planerar till exempel att använda dem i ett nytt forskningsprojekt i tillverkningsindustrin.

I samma forskningsprojekt ingår Västeråsföretaget Bybrick. De har specialiserat sig på att ta fram vr-visualiseringar för den riktigt tunga industrin. Bland andra står maskintillverkaren Atlas Copco på listan över kunder. De vill använda vr för utbildning och i försäljningen av stora gruvmaskiner. Ett exempel är gruvlastaren Scooptram ST7.

– Historiskt sett har Atlas Copco arbetat mycket med simulatorer för att visa och utbilda på sina maskiner. Nu ser de möjligheten att använda vr i stället, säger Erik Stridell, digital affärsutvecklare på Bybric.

Fördelen med att simulera maskinen med ett par vr-glasögon, i stället för i en klassisk simulator, är att utrustningen går enkelt att packa i en väska. Det är dessutom billigare. Men det finns problem.

– Så fort någon sätter på sig vr-glasögonen så försvinner han eller hon in i vr-världen och blir okontaktbar. Det är inte så bra om man vill sälja något till personen, säger Erik Stridell.

För att råda bot på det har Bybric tagit fram ett system där vr-världen kan styras från en Ipad av den som leder en demonstration.

Erik Stridell tror att intresset för vr kommer att växa ordentligt och att de som jobbar med industri-tillämpningar kommer att behöva konkurrera med spel och nöjesindustrin om utvecklare.

Piers Harding-Rolls är analytiker på IHS Technology, med ansvar för spel. Han tror att det handlar om en ganska lång startsträcka innan vr-glasögonen blir var mans egendom.

– Även för erfarna konsolspelare är det en främmande upplevelse att ta på sig ett par vr-glasögon för att spela. Det är ingen naturlig upplevelse, säger han.

Han menar att det kommer att dröja ett tag tills hårdvaran är tillräckligt bra. Och de billigare varianterna ger han inte mycket för.

– Att stoppa sin telefon i glasögonadapter passar inte riktigt massmarknaden, säger Piers Harding-Rolls.

Han tror i stället på ett headset som både är lätt och mobilt och där all teknik är inbyggd. Men det kommer enligt honom att dröja några år innan det finns.

 

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

De kämpar om marknaden

Sony är ett av företagen som väntas vara tidigt ute med en produkt på marknaden. Företagets vr-glasögon har precis bytt namn till Playstation VR. De beräknas komma på marknaden under 2016 och får då sällskap av Oculus Rift, HTC Vive och ett antal varianter på vr-adaptrar för mobiltelefoner.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt