Fordon

Här styr vi bilen på distans

På en grusplan i Järva (som syns på skärmen i bakgrunden), några kilometer från studion i Kista (där vi fjärrstyr bilen), har Ericsson byggt ett 5g-nät. Foto: Peter Ottsjö
Bilen är byggd av studenter på KTH och är helt elektrisk. Foto: Peter Ottsjö
Kamerorna som är monterade i bilen gör att den mänskliga föraren kan se vägen framför fordonet. Foto: Peter Ottsjö

Med 5g kan vi börja fjärrstyra fordon. Ny Teknik har testat att köra bil – utan att sitta i den.

Publicerad

På en grusplan i Järva står en bil mellan pölarna. Den ser ut som en korsning mellan golfbil och skyttelbuss. Jag trycker ner gaspedalen försiktigt. Det ojämna underlaget får bilen att guppa och kränga. För eventuella förbipasserande måste det se en aning märkligt ut. Jag sitter nämligen inte i bilen, utan flera kilometer bort.

När du tittar på ett videoklipp från Facebook över radionätet skickas data på nedlänk från masten till mobilen. Publicerar du själv en video går datatrafiken åt andra hållet, på upplänk från mobilen till masten. Om man tänker sig detta som en tiofilig motorväg skulle åtta körfält ha allokerats till nedlänken och bara två filer åt motsatt riktning. Den fördelningen har varit statisk sedan länge, och är designad för ett konsumentbeteende där vi laddar ner betydligt mer än vi laddar upp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här