Övriga nyheter

Här snabbkör vi genom Hallandsåsen

Tunnelsnitt, Hallandsåsen.
Grön belysning visar var utrymningsvägarna finns. Foto: Jörgen Appelgren
Föraren Mattias Lindén och lotsen Bertil Olsson i förarhytten. Foto: Jörgen Appelgren
Hallandsåsen tornar upp sig i morgondimman. Foto: Jörgen Appelgren
Bergets dåliga kvalitet gjorde att tunnelbyggandet blev problematiskt. Inläckande vatten var en stor utmaning för byggbolagen. Foto: Jörgen Appelgren
Snart 180 km/h. Den hastighet som tunneln ska testas i när Ny Teknik är med ombord Foto: Jörgen Appelgren
Efter en historiskt lång tunnelkamp ska Hallandsåstunnlarna nu invigas om en knapp vecka. Foto: Jörgen Appelgren
Sven-Åke Pettersson, projektledare för Trafikverkets driftsättning av tunnlarna, övervakar att tunnelanläggningen fungerar som den ska. Foto: Jörgen Appelgren

Efter 23 år av väntan invigs tågtunnlarna genom Hallandsåsen i nästa vecka. In i det sista kör testtågen fram och tillbaka.  Ny Teknik var med när Trafikverket för första gången körde sträckan i 180 km/h.

Publicerad

Vi befinner oss fem kilometer norr om den norra öppningen av de två järnvägstunnlarna, nära Båstad. Morgonsolen bryter fram genom den skånska novemberdimman.

Mattias Lindén, föraren av Öresundståget som vi sitter på, ökar farten. För första gången ska ett tåg köra i 180 km/h på hela teststräckan, som utöver själva tunnlarna omfattar 5 km norr och 10 km söder om dem.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här