Gartner: It-cheferna måste bli modigare i digitaliseringen

2015-11-24 05:00 Jonas Ryberg  

BARCELONA. It-chefen, eller cio:n, måste våga lyfta blicken utanför den egna avdelningen när storföretag och stora organisationer blir mer digitala. Den slutsatsen drar Dave Aron som är analytiker på Gartner.

– Cio:n måste fråga sig om den är modig nog. Mycket av arbetet handlar om att automatisera processer och trimma kostnader i stället för att hjälpa företaget att med digitalisering hitta nya affärsmöjligheter, säger Dave Aron, som är ansvarig för analysföretagets årliga undersökning bland cio:er som presenterades på Gartner Symposium i Barcelona.

I undersökningen ingår nära 3 000 cio:er som tillsammans kontrollerar en it-budget på över 250 miljarder dollar, motsvarande nära 2 300 miljarder kronor.

Även om inte cio:n själv kan styra företagets utveckling menar Dave Aron att det ligger i jobbet att hjälpa företaget att hitta möjligheterna, särskilt om han eller hon ska förtjäna platsen som chef på högsta nivå i företaget.

– Det kan till exempel handla om att titta på andra branscher och stjäla innovation från dem, säger han.

Läs mer: Fem trender it-ansvariga bör hantera

För att hänga med räcker det inte för cio:n att lita på den personal han eller hon har på it-avdelningen. It-kompetensen på ett stort företag i dag kan finnas på andra avdelningar eller kanske mer troligt utanför företagets väggar.

För att komma åt ny kompetens kan it-chefen i allt mindre utsträckning lita på sina gamla leverantörer.

Enligt en fråga ställd till it-chefer i Europa kan klassiska it-leverantörer som Oracle eller Dell snarast stå i vägen för den som vill driva sitt företag mot en ökad digitalisering.

I stället är det relativa nykomlingar som Salesforce och Amazon som it-cheferna tycker är de företag som hjälper dem att bli mer digitala.

För att driva digitaliseringen än mer effektivt föreslår Gartner att cio:n i större utsträckning ska arbeta med startup-företag.

– Cio:n måste tänka mer som en riskkapitalist vid valet av leverantör, säger Dave Aron.

Även det kräver mer mod än att satsa på sina traditionella leverantörer.

– Många cio:er behöver känna efter i magen om de är modiga nog. Oftast är de inte rekryterade med den egenskapen i åtanke, säger David Aron. 

Ger koll på strategierna

  • Analysföretaget Gartners årliga stora evenemang i Barcelona samlar cio:er och it-leverantörer från hela Europa som vill veta vilka de stora trenderna och råden är inför det kommande året. De vill också stämma av sina planer och strategier med analytikerna för att se att de är på rätt spår.
  • Årets upplaga samlade 5 000 personer.

Få koll på nyheterna om digitalisering!

Den här texten har också publicerats i vårt nyhetsbrev Digital Teknik. Vill du läsa mer om digitaliseringen i samhället bör du skaffa dig en prenumeration! Hitta ett bra erbjudande på digital-teknik.se

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt