Gamla bolag kan också tänka nytt

2016-01-20 09:03 Helen Ahlbom  
Helen Ahlbom är reporter på Ny Teknik.

KRÖNIKA. Har ni också börjat tröttna på alla artiklar om ”disruptors”, unga entreprenörer som omkullkastar villkoren för gamla branscher med hjälp av digitaliseringen, smarta mobiler och molnet?

Har ni också börjat tröttna på alla artiklar om ”disruptors”, unga entreprenörer som omkullkastar villkoren för gamla branscher med hjälp av digitaliseringen, smarta mobiler och molnet? Fenomenet är självfallet intressant. Men många av oss reportrar har börjat upprepa oss. Exemplen är ofta desamma: Uber, Airbnb, Netflix, Spotify...

Jobbar du på ett av de ”gamla” företagen, som hotas av allt det nya spännande? Skulle du också vilja vara med om helt nya satsningar? Tappa inte modet. Det är inte bara unga entreprenörer som kan slå undan benen på andra branscher.

Amerikanska livsmedelskedjan Safeway, grundat 1915, har exempelvis gett sig in i sjuk- och hälsovårdsbranschen. I bolagets matvaruaffärer kan kunderna nu också influensavaccinera sig och få 10 procents rabatt på andra varor. Svenska Telia Sonera, skapat som Televerket genom ett regeringsbeslut i februari 1853, är också inne och nosar på hälsoområdet genom sin satsning på Telia Healthcare.

En annan överraskande satsning kommer från den japanska kamera- och filmtillverkaren Fujifilm, som grundades 1934. Sedan några år säljer bolaget kosmetika, bland annat antirynkkräm, under varumärket Astalift. Fujifilms forskare kom på att de kunde använda erfarenheterna av 70 års materialforskning till annat än den tynande filmmarknaden. Det visade sig att uppbyggnaden av hud påminner om den hos traditionell fotofilm. Båda består till största delen av proteinet kollagen och är 20 mikrometer tunn.

Redbull, som sålt 50 miljarder burkar av sin energidryck och har funnits i över 30 år, utmanar numera den redan hårt konkurrensutsatta mediebranschen. Genom dotterbolaget Redbull Media House distribueras filmer, dokumentärer, dataspel och tidningar om de nya äventyrssporterna. Just nu marknadsförs exempelvis snowboardfilmen Fourth Phase.

Och Sydafrikas största bank, First National Bank, FNB, som slog upp första bankvalvet redan 1838, har sedan i somras gett sig in i den konkurrensutsatta mobiloperatörsbranschen. Sedan lanseringen har FNB lockat till sig över 100 000 abonnenter via bankens egna simkort.

Många av de nya entreprenörerna lockas också av att erbjuda banktjänster. Sydkoreanska internetbolaget Kakao fick i november tillstånd att bli landets första bank, utan ett enda bankkontor. I Sverige finns liknande funderingar. It-bolaget Klarna, med betallösningar för e-handelsbranschen, skickade in sin ansökan till Bankinspektionen strax före jul.

De omskrivna entreprenörerna slår sig inte heller till ro, efter sina första framgångsrika försök. De har nytänkande i sitt dna och testar gärna nya områden. Tesla gör inte bara elbilar utan säljer numera också batterier för hemmet. Och taxiutmanaren Uber konkurrerar med matdistributörer via tjänsten Uber Eats. Kinesiska Xiaomi, som ett tag var störst i Kina på mobiltelefoner, planerar en lansering som mobiloperatör. E-handelsbolaget Alibaba satsar brett, och vill bli både mobiloperatör, bank och utvecklar redan självkörande bilar.

Det är ingen ordning på någonting numera. I vilken ny bransch börjar ditt företag jobba om 18 månader?

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt