Första åket genom trixigt tunnelbygge

2016-01-21 05:00 Linda Nohrstedt  

Nio svåra år är snart till ända. Den sex kilometer långa pendeltågstunneln Citybanan genom Stockholm är snart klar. Ny Teknik följde med på första åkturen.

Eftersom kontaktledningarna inte är spänningssatta ännu är det en dieseldriven motorvagn som tar infrastrukturministern och journalister på provturen. Det går långsamt och nästan direkt börjar vagnen luta åt sidan.

– Det är en brant lutning här, tredubbelt mot vad det brukar vara, för här ska inga tunga godståg gå, berättar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan.

Byggprojektet har tampats med flera byggtekniska utmaningar. Trängseln i Stockholms stad har lett till logistiska svårigheter, sänktunneln i Riddarfjärden var ett nervpirrande precisionsarbete och känsliga kyrkor fick inte skakas om för mycket.

Vita brandskyddsskivor på tunnelväggarna vittnar om en av de klurigare passagerna, under 1600-talskyrkan Maria Magdalena på Södermalm. Kyrkan står på ett cirka 20 meter djupt lager av sand och grus, som lätt kunde börja röra på sig och orsaka sättningar.

Frysning av marken hade kunnat vara en lösning om det inte vore för att grundvattnet var för lågt på platsen. I stället användes långa stålkärnepålar för att bilda ett tillfälligt tunneltak medan den permanenta tunneln byggdes (se grafik).

Men lösningen räckte inte. 2011 inträffade ett mindre tunnelras som orsakade en sättning på kyrkogården.

– Då fick vi slå stopp i arbetet i tre veckor för att ta fram en metod för att säkerställa att det inte upprepades, berättar Per-Åke Hjälmbacken, som var samordnande byggledare på Trafikverket för Södermalmsetappen.

Genom att trycka in ytterligare betong ovanför stålkärnepålarna kunde bygget fortsätta.

När Citybanan tas i trafik sommaren 2017 får tågtrafiken fördubblad spårkapacitet genom Stockholm. Det ska leda till ökad punktlighet för alla tåg, inte bara pendeltågen, hoppas Trafikverket.

– Projektet kommer att betyda otroligt mycket för järnvägssystemet i Sverige, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Men priset har varit högt. Förutom de 17 miljarderna i pengar har byggprojektet kostat fem människoliv.

Fackförbundet Byggnads har varit hård i sin kritik mot Citybaneprojektet och menat att det har varit för dålig kontroll på arbetsplatserna. Kjell-Åke Averstad framhåller att det inte fanns några systematiska fel i bygget, men säger ändå att Trafikverket hade kunnat lyfta fram säkerhetsfrågorna ytterligare.

På många andra sätt tycker projektchefen att byggprojektet har varit lyckat. Det ser ut att bli färdigt före utsatt tid och inom budget.

– Vi har stört stockholmarna väldigt mycket, men lyckats förklara nyttan av projektet. Det är jag mest nöjd med, att vi har klarat bygget i samklang med omgivningen, säger han.

Citybanan

Citybanan omfattar 6 kilometer tunnel, en järnvägsbro i Årsta och två nya stationer, vid Odenplan och under T-Centralen.

Kostnaden är knappt 20 miljarder kronor i dagens penningvärde.

2 500 personer har som mest jobbat samtidigt i projektet.

Trafiken ska starta i juli 2017.

Mätprogram för byggets påverkan på kyrkor

Tillsammans med Svenska kyrkan utformade Trafikverket inför bygget ett omfattande mätprogram för att kunna se om kyrkobyggnaderna påverkades av rörelserna i marken.

Nu när bygget snart är klart anser man från kyrkans håll att Citybanan har orsakat sprickor i Maria Magdalena kyrka och spräckta fönsterrutor i Sankt Matteus kyrka. Trafikverket håller inte med om att det är bygget som bär skulden för dessa skador, men har betalat ut ersättning för en skadad mur på Maria Magdalenas kyrkogård.

– På det hela taget tycker vi att Trafikverket har tagit sitt ansvar och gjort vad man kan för att förhindra skador. Trafikverket har haft en hög ambition, men inte nått hela vägen fram. Det har uppstått skador, säger Sven Löfvenberg, fastighetschef inom Svenska kyrkan.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt