• Volvoingenjörernas PR-kupp

    Volvoingenjörerna Magnus Sundemo, Dan Blomgren och Christian Grante tog sin miljö-Volvo upp till Regeringskansliet i Stockholm för att berätta om Volvoandan.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson och Volvoingenjörernas klubbordförande Magnus Sundemo har träffats ganska många gånger den senaste tiden. Nu handlar det om att ta tillvara utvecklingsingejörernas kompetens.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Ny Tekniks reporter Lars Anders Karlberg fick också chansen att provsitta bilen som kan bli Volvos räddning. Allt arbete som lagts ned kan tas tillvara för serieproduktion av nya miljöbilar – om Volvo kan räddas ur krisen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Under ledning av Ulf Nordström har Volvos ingenjörer, med konventionell teknik, modifierat en standard-V50 på 11 punkter och fått ned koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning till rekordlåga nivåer.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Med små medel har man effektiviserat aerodynamiken, bland annat genom att stänga luftinsläppet genom grillen samt byta däck och fälgar. Motorn och växellådan har också optimerats.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson gillade miljö-Volvon och storyn bakom. Hon sade att regeringen håller dialog med Ford för att bevaka Volvos intressen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson hade inga konktreta löften med sig till Volvoingenjörerna, men sade att regeringen jobbar för en miljöbilsoffensiv i Europa.

Tipsa en vän om en artikel

Volvoingenjörernas PR-kupp

- Vi håller koll på Ford och Volvo, sade näringsminister Maud Olofsson när hon i dag pr-kuppades in i den nya supersnåla V50-bil som Volvos ingenjörer tagit fram på friditiden när Volvoledningen sov.

Annons
Volvoingenjörernas PR-kupp

Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerna/Sveriges Ingenjörer på Volvo Cars, tog alla medel till buds för att få regeringen att lyssna på Volvoingenjörernas förslag. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Näringsminister Maud Olofsson gillade vad hon såg och vad hon fick höra om Volvos nya miljöbil som tagits fram på fritiden av Volvos ingenjörer. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Statsminister Fredrik Reinfeldt fångades också in utanför Regeringskansliets nya lokaler på Mäster Samuelsgatan, men han duckade för konkreta Volvofrågor. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Miljöminister Andreas Carlgren fick också höra Magnus Sundemos budskap: "Skingra inte ingenjörskompetensen på Volvo. Vi kan göra bra miljöbilar". Foto: Lars Anders Karlberg

En efter en fångades i dag statsministern, näringsministern, miljöministern och arbetsmarknadsministern in utanför Regeringskansliet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Där hade den fackliga organisationen Sveriges Ingenjörer parkerat den uppmärksammade V50-Volvo som visades upp på Parismässan för två veckor sedan.

Det är en standardbil som Volvos ingenjörer har modifierat på 11 punkter och gjort till den bränslesnålaste bilen i klassen och kommit under den magiska miljögränsen på 120 gram kolodioxid per kilometer.

"Skingra inte Volvokompetensen"
De fyra statsråden fick höra historien om hur ingenjörerna på bara tre månader lyckades göra en miljöbil som klarar EU:s kommande miljökrav. Och det gjorde de på fritiden, på obetald tid.

- Det är den här kraften och kompetensen som måste tas tillvara. Regeringen måste till varje pris förhindra att spetskompetensen inom Volvo skingras för vinden, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerna/Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars.

"Skapa ett separat utvecklingsbolag"
- Det räcker inte med traditionell arbetsmarknadspolitik för att rädda ingenjörskompetensen på Volvo. Det krävs en ny utvecklingspolitik, säger Magnus Sundemo till Ny Teknik.

Hans förslag är att regeringen hjälper till att bilda dels ett forskningsinstitut, som ska arbeta med framtidens bilmodeller som klarar både säkerhet och miljö, dels ett fristående utvecklingsbolag för att säkra bilbyggarkompetensen för framtiden.

Magnus Sundemo ser framför sig ett forskningsinstitut med cirka 200 personer och ett utvecklingsbolag med cirka 500. Båda bör dras igång tidigt nästa år.

"Värre än Ericssonkrisen"
Volvos kris skiljer sig från varvskrisen på 70-talet och Ericssonkrisen i början av 2000-talet, menar Magnus Sundemo.

- Volvo är en nationalklenod, något av det bästa vi har här i Sverige. Om Volvo läggs ned försvinner 100 000 jobb i Sverige inräknat alla jobb hos underleverantörer. Gnosjö får lägga ned, säger Magnus Sundemo.

Han är kritisk till den nuvarande ordningen med Ford som ägare.

- Volvos ledning lever i ett slags ingenmansland mellan Detroit och Göteborg, säger han.

Maud Olofsson: Vi ställer om fordonsindustrin
Varken statsministern eller näringsministern ville på stående fot lova några specifika Volvo-åtgärder utan hänvisade till de 450 miljoner kronor som vikts åt industrin i forskningspropostionen.

Hon fick frågan om vad den svenska regeringen tänker göra åt det massiva statliga stöd till den amerikanska bilindustrin som diskuteras och om det lockar till efterföljd hos de stora billänderna i Europa - Tyskland, Frankrike och Italien.

- Inget av EU-länderna får hålla på med statsstöd hur som helst, sade Maud Olofsson.

Hon talade i stället om vikten att få hela EU att premiera miljöbilar och möta den amerikanska bilindustrin den vägen.

- Vi jobbar för att ställa om hela fordonsindustrin i Europa mot miljöbilar. Det räcker inte med att bara Sverige har miljöbilspremier och tankställen för E85. Vi vill sätta upp en tidsplan för den här omställningen.

- Vi vill till exempel att nätet av tankstationer för miljöbränsle byggs ut i hela Euorpa och vi vill inför stimulanser i form av skrotningspremier på gamla fossilbilar och miljöpremier för nya miljöbilar och tjänstebilar, säger Maud Olofsson till Ny Teknik.

Fakta Volvos miljövänliga 1,6 Drive-e

Volvos ingenjörer filade i hemlighet på en miljövänlig variant av småbilarna C30, V50 och S40 för sin egen ingenjörsstolthets skull - och för Volvos framtid.

Man lyckades med konventionell teknik pressa ned bensinförbrukningen under en halv liter milen och koldioxidutsläppen under den kritiska gränsen 120 gram per kilometer.

För den lilla C30-bilen sjönk koldioxidutsläppet till 115 gram per kilometer och för V50 och S40 till 118 gram per kilometer.

Hälften av besparingen ligger i optimering av växellådan och motorn en 1,6-liters dieselmotor.

- Mer fokus på miljö i stället för power, säger Magnus Sundemo.

Den andra hälften av besparingen ligger i en rad aerodynamiska förbättringar.

1. Nya aerodynamiska fälgar och däck med lägre rullmotstånd ger ett 10-15 procent lägre luftmotstånd och en minskning av koldioxidutsläppet med 2,5 gram per kilometer.

2. Ny front med spoiler och täckt grill. Med den lilla 1,6-litersmotorn behövs inte den kylning som en traditionell, öppen grill ger. Här minskas luftmotståndet med 30-75 procent beroende på hur fort man kör.

3. 10 millimeter sänkt chassi med helt plan undersida ger 30 procent mindre luftmotstånd.

4. En takspoiler och en ny bakre kofångare ger tillsammans en 30-procentig minskning av luftmotståndet.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Kollage: Martin Friis och illustration av ledbelysning i kontorsmiljö.

Svenska led-lampan en vinnare på kontoret

En svensk led-armatur vann VM i energisnål belysning för kontoret. Tricket: ett specialdesignat drivdon. 17 kommentarer

Här är ersättaren för Humvee

Här är ersättaren för Humvee

Fordonstillverkaren Oshkosh fick kontraktet att tillverka USAs nya lätta militärfordon när den 30 år gamla HMMWV, kallad Humvee, nu ska ersättas. 5 kommentarer

Japansk miss kan hindra ubåtsaffär

Japansk miss kan hindra ubåtsaffär

Den åtråvärda ordern på tolv nya ubåtar till Australien kan gå Japan förbi på grund av oerfarenhet vid vapenaffärer. 2 kommentarer

Interiör från Samsung fabrik för supraledare.

Samsung ska bygga 600 smarta fabriker

Sydkoreas mål är att ha 10 000 smarta fabriker på plats 2020. Syftet är att hjälpa fram landets mindre företag. 1 kommentar

Här skjuts bron på plats med spensalva

Här skjuts bron på plats med spensalva

Den nya 6 000 ton tunga motorvägsbron byggdes vid sidan om den gamla. Sedan sköts den på plats i största sidolanseringen i Sverige. 6 kommentarer

Han byggde sin egen personliga tränare
Kollage av bilder på Håkan Franzéns hemgym, med monitor och vikter.

Han byggde sin egen personliga tränare

För att hålla ordning på sin träning byggde Håkan Franzén i Oxelösund ett smart hemgym.

Annons

Skärmar minskade trängseln på t-banan

Med hjälp av skärmar som visade hur passagerarna var fördelade i nästkommande tåg kunde trängseln minskas.

Resenärerna sprider ut sig mer i tunnelbanetåget om skärmar visar hur trångt det är i nästkommande tåg. Det visar en studie vid KTH. 7 kommentarer

Stephen Hawking föreläser i Stockholm

Skepsis inför Hawkings nya teori

Megastjärnan Stephen Hawking har lämnat Sverige. Fysikers inställning till teorin om svarta hål han presenterade är dock avvaktande. 8 kommentarer

Cisco ska få in Apple hos företagen

Apples vd Tim Coo

Apple ska samarbeta med nätverksjätten för att nå ut med sina produkter till storföretagen. 1 kommentar

Nya satelliten ger globalt bredband

inmarsat5

Den tredje satelliten i Inmarsats globala bredbandsnät I-5 sändes på fredagen upp från Baikonur. Nätet täcker nu hela världen. 9 kommentarer

Nu dumpar Google Flash

Kollage av loggor för Googles webbläsare Chrome

Med start idag ska Googles webbläsare Chrome börja blockera annonser som använder Adobes Flash. I stället vill företaget att annonsörerna ska satsa på HTML5. 8 kommentarer

Kina erbjuder billigare höghastighetsbanor

Kina erbjuder billigare höghastighetsbanor

I en offert till regeringen lovar ett kinesiskt företag banor till svenska höghastighetståg på halva tiden och med en prislapp som ligger 25 miljarder kronor under Trafikverkets beräkningar. 175 kommentarer

Oskar Fröidh, järnvägsforskare på

"Inte säkert att kinesiska banor blir billigare"

Järnvägsforskaren Oskar Fröidh på KTH är skeptisk till förslaget. 45 kommentarer

Ska svenska höghastighetsbanor byggas på kinesiskt vis?

Se resultatet
  • Ja 68%
  • Nej 32%
Rösta
Professorerna Natalia Dubrovinskaia och Leonid Dubrovinsky har utvecklat metoden att skapa tryck kring 770 gigapascal.

Svenska forskare testar extremt tryck

Metallen osmium uppvisade hittills okända egenskaper vid ett tryck motsvarande det dubbla i jordens medelpunkt. 5 kommentarer

Peter Larsson, samhällspolitisk dirketör

Uppdrag: rädda Gotlands jobb

Ojnareskogen på Gotland skyddas. Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer blir samordnare för ett näringslivspaket på 100 miljoner kronor. 29 kommentarer

Vår historia skrivs om av ingenjörer

Karin Bojs, vetenskapsjournalist

Kryptoexperter, molekylärbiologer och kemister, I dag är det ingenjörer som driver historie- och släktforskningen framåt, menar Karin Bojs. 6 kommentarer

Här är gropen som ska rymma Göteborgs nya sänktunnel

Ritning av gamla och nya Mariehomsbron.

Marieholmstunneln byggs nu i Göteborg. Men det är torrdockan där tunnelelementen ska gjutas som är den största tekniska svårigheten. 6 kommentarer

Elev med räknehäfte och mattebok

IG för industrins mattesatsning

Microsoft, spelföretaget Dice och KTH var med och startade Mattekommissionen för 2,5 år sedan. Men initiativet rann ut i sanden. 13 kommentarer

Din mobil läcker som ett såll

Din mobil läcker som ett såll

Vägarna in i din mobil blir allt fler. Ny Teknik har kartlagt hur dina hemligheter lämnas ut. 53 kommentarer

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Topplista

KTH-student höll tal i FN

KTH-student höll tal i FN

Viljan att göra skillnad driver ingenjörsstudenten Olle Eriksson.

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 5

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 12 kommentarer

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Fullt krig i tunnelbanan ...

Fullt krig i tunnelbanan ...

... fast inte på allvar. Livgardet övar förflyttning i Stockholms t-bana. 18

jobb325 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se