• Volvoingenjörernas PR-kupp

    Volvoingenjörerna Magnus Sundemo, Dan Blomgren och Christian Grante tog sin miljö-Volvo upp till Regeringskansliet i Stockholm för att berätta om Volvoandan.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson och Volvoingenjörernas klubbordförande Magnus Sundemo har träffats ganska många gånger den senaste tiden. Nu handlar det om att ta tillvara utvecklingsingejörernas kompetens.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Ny Tekniks reporter Lars Anders Karlberg fick också chansen att provsitta bilen som kan bli Volvos räddning. Allt arbete som lagts ned kan tas tillvara för serieproduktion av nya miljöbilar – om Volvo kan räddas ur krisen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Under ledning av Ulf Nordström har Volvos ingenjörer, med konventionell teknik, modifierat en standard-V50 på 11 punkter och fått ned koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning till rekordlåga nivåer.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Med små medel har man effektiviserat aerodynamiken, bland annat genom att stänga luftinsläppet genom grillen samt byta däck och fälgar. Motorn och växellådan har också optimerats.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson gillade miljö-Volvon och storyn bakom. Hon sade att regeringen håller dialog med Ford för att bevaka Volvos intressen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson hade inga konktreta löften med sig till Volvoingenjörerna, men sade att regeringen jobbar för en miljöbilsoffensiv i Europa.

Volvoingenjörernas PR-kupp

- Vi håller koll på Ford och Volvo, sade näringsminister Maud Olofsson när hon i dag pr-kuppades in i den nya supersnåla V50-bil som Volvos ingenjörer tagit fram på friditiden när Volvoledningen sov.

Annons
Volvoingenjörernas PR-kupp

Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerna/Sveriges Ingenjörer på Volvo Cars, tog alla medel till buds för att få regeringen att lyssna på Volvoingenjörernas förslag. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Näringsminister Maud Olofsson gillade vad hon såg och vad hon fick höra om Volvos nya miljöbil som tagits fram på fritiden av Volvos ingenjörer. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Statsminister Fredrik Reinfeldt fångades också in utanför Regeringskansliets nya lokaler på Mäster Samuelsgatan, men han duckade för konkreta Volvofrågor. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Miljöminister Andreas Carlgren fick också höra Magnus Sundemos budskap: "Skingra inte ingenjörskompetensen på Volvo. Vi kan göra bra miljöbilar". Foto: Lars Anders Karlberg

En efter en fångades i dag statsministern, näringsministern, miljöministern och arbetsmarknadsministern in utanför Regeringskansliet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Där hade den fackliga organisationen Sveriges Ingenjörer parkerat den uppmärksammade V50-Volvo som visades upp på Parismässan för två veckor sedan.

Det är en standardbil som Volvos ingenjörer har modifierat på 11 punkter och gjort till den bränslesnålaste bilen i klassen och kommit under den magiska miljögränsen på 120 gram kolodioxid per kilometer.

"Skingra inte Volvokompetensen"
De fyra statsråden fick höra historien om hur ingenjörerna på bara tre månader lyckades göra en miljöbil som klarar EU:s kommande miljökrav. Och det gjorde de på fritiden, på obetald tid.

- Det är den här kraften och kompetensen som måste tas tillvara. Regeringen måste till varje pris förhindra att spetskompetensen inom Volvo skingras för vinden, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerna/Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars.

"Skapa ett separat utvecklingsbolag"
- Det räcker inte med traditionell arbetsmarknadspolitik för att rädda ingenjörskompetensen på Volvo. Det krävs en ny utvecklingspolitik, säger Magnus Sundemo till Ny Teknik.

Hans förslag är att regeringen hjälper till att bilda dels ett forskningsinstitut, som ska arbeta med framtidens bilmodeller som klarar både säkerhet och miljö, dels ett fristående utvecklingsbolag för att säkra bilbyggarkompetensen för framtiden.

Magnus Sundemo ser framför sig ett forskningsinstitut med cirka 200 personer och ett utvecklingsbolag med cirka 500. Båda bör dras igång tidigt nästa år.

"Värre än Ericssonkrisen"
Volvos kris skiljer sig från varvskrisen på 70-talet och Ericssonkrisen i början av 2000-talet, menar Magnus Sundemo.

- Volvo är en nationalklenod, något av det bästa vi har här i Sverige. Om Volvo läggs ned försvinner 100 000 jobb i Sverige inräknat alla jobb hos underleverantörer. Gnosjö får lägga ned, säger Magnus Sundemo.

Han är kritisk till den nuvarande ordningen med Ford som ägare.

- Volvos ledning lever i ett slags ingenmansland mellan Detroit och Göteborg, säger han.

Maud Olofsson: Vi ställer om fordonsindustrin
Varken statsministern eller näringsministern ville på stående fot lova några specifika Volvo-åtgärder utan hänvisade till de 450 miljoner kronor som vikts åt industrin i forskningspropostionen.

Hon fick frågan om vad den svenska regeringen tänker göra åt det massiva statliga stöd till den amerikanska bilindustrin som diskuteras och om det lockar till efterföljd hos de stora billänderna i Europa - Tyskland, Frankrike och Italien.

- Inget av EU-länderna får hålla på med statsstöd hur som helst, sade Maud Olofsson.

Hon talade i stället om vikten att få hela EU att premiera miljöbilar och möta den amerikanska bilindustrin den vägen.

- Vi jobbar för att ställa om hela fordonsindustrin i Europa mot miljöbilar. Det räcker inte med att bara Sverige har miljöbilspremier och tankställen för E85. Vi vill sätta upp en tidsplan för den här omställningen.

- Vi vill till exempel att nätet av tankstationer för miljöbränsle byggs ut i hela Euorpa och vi vill inför stimulanser i form av skrotningspremier på gamla fossilbilar och miljöpremier för nya miljöbilar och tjänstebilar, säger Maud Olofsson till Ny Teknik.

Fakta Volvos miljövänliga 1,6 Drive-e

Volvos ingenjörer filade i hemlighet på en miljövänlig variant av småbilarna C30, V50 och S40 för sin egen ingenjörsstolthets skull - och för Volvos framtid.

Man lyckades med konventionell teknik pressa ned bensinförbrukningen under en halv liter milen och koldioxidutsläppen under den kritiska gränsen 120 gram per kilometer.

För den lilla C30-bilen sjönk koldioxidutsläppet till 115 gram per kilometer och för V50 och S40 till 118 gram per kilometer.

Hälften av besparingen ligger i optimering av växellådan och motorn en 1,6-liters dieselmotor.

- Mer fokus på miljö i stället för power, säger Magnus Sundemo.

Den andra hälften av besparingen ligger i en rad aerodynamiska förbättringar.

1. Nya aerodynamiska fälgar och däck med lägre rullmotstånd ger ett 10-15 procent lägre luftmotstånd och en minskning av koldioxidutsläppet med 2,5 gram per kilometer.

2. Ny front med spoiler och täckt grill. Med den lilla 1,6-litersmotorn behövs inte den kylning som en traditionell, öppen grill ger. Här minskas luftmotståndet med 30-75 procent beroende på hur fort man kör.

3. 10 millimeter sänkt chassi med helt plan undersida ger 30 procent mindre luftmotstånd.

4. En takspoiler och en ny bakre kofångare ger tillsammans en 30-procentig minskning av luftmotståndet.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 1 kommentar

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk
Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Bränslecellen som ska säljas i vanlig kiosk

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Efter tre omtag och flera ändringar av inriktningen ska Myfc bli masstillverkare av bränsleceller för konsumenter. Ny Tekniks Sverker Brundin är på plats i Barcelona. 11 kommentarer

Zuckerberg: 
Skulle gärna jobba 
ihop med Google

Zuckerberg: Skulle gärna jobba ihop med Google

Facebook-vd:n bjöd in sökjätten till samarbete.

Ericsson: Här är nästa generations viktigaste mjukvara

Moln- och datacenterteknik blir allt viktigare för Ericsson. 3 kommentarer

Iran vill ha deras kärnkraft

Iran vill ha deras kärnkraft

Inför hoppet om hävda sanktioner visar Iran klart intresse för att köpa landets kärnreaktorer. 4 kommentarer

Spionbatteriet spårar mobilen

Minsta cykeln viks ihop

En ny cykel som kan vikas ihop sägs vara minst i sitt slag.

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 1 kommentar

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 13 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Mobilen öppnas 
med ögonscanner

Mobilen öppnas med ögonscanner

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Annons
”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Krokomfallet: Cheferna frias

Hovrätten anser att socialsekreterarens chefer inte är ansvariga för hans självmord. Men de borde ha gjort mer.

Vind, sol

Hur lagrar jag energi smartast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 29 kommentarer

Volkswagen Passat

Här är årets bil

Överlägsen vinnare efter omröstning. 1 kommentar

Lena Ek.

Förra miljöministern: Skandalöst, Försvaret

”Om Swedavia kan byta brandskum så borde Försvarsmakten också kunna göra det”. Det tycker förra miljöministern Lena Ek (C) och sätter press på försvarsministern. 3 kommentarer

Ventillås, polisen

Här är polisens hemliga ventillås

Den första bil som klampades av polisen med stöd av nya klamplagen hindrades att fortsätta färden med ett litet men verkningsfullt tyskt ventillås. 57 kommentarer

Första bilen klampad

Från 1 mars får polisen klampa fordon som bryter mot lagen. Första bilen som åkte dit hade 2 330 kilos överlast. 11 kommentarer

En smartladdstation mitt i Brunflo centrum.

”Avgift vid stolpen får fart på elbilarna”

”Avgift vid stolpen 
får fart på elbilarna”

DEBATT. Inställningen att elbilar skulle tanka gratis är naiv. Endast genom affärsmässighet kan utvecklingen ta fart på riktigt, enligt Mikael Hagman, Jämtkraft. 21 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Drönare, polisen

Polisen skaffar drönare

En särskild "quadrocopter-grupp" ska ge understöd åt piketpolisen, bombskyddsenheterna och nationella insatsstyrkan. 4 kommentarer

Möblerna laddar mobilen

Möblerna laddar mobilen

Ikea kommer från april att sälja möbler som samtidigt fungerar som trådlösa mobilladdare. 8 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Nytt minnesrekord

Sandisk har åter satt världsrekord för microSD-minnen.

EU skärper krav på plastpåsar

EU-ministrarna beslöt på måndagen att mängden plastpåsar ska minska med 80 procent. 12 kommentarer

Hushållsmaskiner håller allt sämre

Antalet hushållsmaskiner som slutar fungera inom fem år har fördubblats mellan 2004 och 2012 visar en tysk undersökning. 15 kommentarer

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska överleva en månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 6

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 3

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona.

Nosa näsplugg

Näsplugg ska rädda föräldrar från bajsblöjan

En ny näsplugg ska rädda mot dålig lukt. 5

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 7

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 10

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 22

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild. 1

jobb172 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Mark Zuckerberg

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se