• Volvoingenjörernas PR-kupp

    Volvoingenjörerna Magnus Sundemo, Dan Blomgren och Christian Grante tog sin miljö-Volvo upp till Regeringskansliet i Stockholm för att berätta om Volvoandan.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson och Volvoingenjörernas klubbordförande Magnus Sundemo har träffats ganska många gånger den senaste tiden. Nu handlar det om att ta tillvara utvecklingsingejörernas kompetens.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Ny Tekniks reporter Lars Anders Karlberg fick också chansen att provsitta bilen som kan bli Volvos räddning. Allt arbete som lagts ned kan tas tillvara för serieproduktion av nya miljöbilar – om Volvo kan räddas ur krisen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Under ledning av Ulf Nordström har Volvos ingenjörer, med konventionell teknik, modifierat en standard-V50 på 11 punkter och fått ned koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning till rekordlåga nivåer.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Med små medel har man effektiviserat aerodynamiken, bland annat genom att stänga luftinsläppet genom grillen samt byta däck och fälgar. Motorn och växellådan har också optimerats.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson gillade miljö-Volvon och storyn bakom. Hon sade att regeringen håller dialog med Ford för att bevaka Volvos intressen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson hade inga konktreta löften med sig till Volvoingenjörerna, men sade att regeringen jobbar för en miljöbilsoffensiv i Europa.

Tipsa en vän om en artikel

Volvoingenjörernas PR-kupp

- Vi håller koll på Ford och Volvo, sade näringsminister Maud Olofsson när hon i dag pr-kuppades in i den nya supersnåla V50-bil som Volvos ingenjörer tagit fram på friditiden när Volvoledningen sov.

Annons
Volvoingenjörernas PR-kupp

Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerna/Sveriges Ingenjörer på Volvo Cars, tog alla medel till buds för att få regeringen att lyssna på Volvoingenjörernas förslag. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Näringsminister Maud Olofsson gillade vad hon såg och vad hon fick höra om Volvos nya miljöbil som tagits fram på fritiden av Volvos ingenjörer. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Statsminister Fredrik Reinfeldt fångades också in utanför Regeringskansliets nya lokaler på Mäster Samuelsgatan, men han duckade för konkreta Volvofrågor. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Miljöminister Andreas Carlgren fick också höra Magnus Sundemos budskap: "Skingra inte ingenjörskompetensen på Volvo. Vi kan göra bra miljöbilar". Foto: Lars Anders Karlberg

En efter en fångades i dag statsministern, näringsministern, miljöministern och arbetsmarknadsministern in utanför Regeringskansliet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Där hade den fackliga organisationen Sveriges Ingenjörer parkerat den uppmärksammade V50-Volvo som visades upp på Parismässan för två veckor sedan.

Det är en standardbil som Volvos ingenjörer har modifierat på 11 punkter och gjort till den bränslesnålaste bilen i klassen och kommit under den magiska miljögränsen på 120 gram kolodioxid per kilometer.

"Skingra inte Volvokompetensen"
De fyra statsråden fick höra historien om hur ingenjörerna på bara tre månader lyckades göra en miljöbil som klarar EU:s kommande miljökrav. Och det gjorde de på fritiden, på obetald tid.

- Det är den här kraften och kompetensen som måste tas tillvara. Regeringen måste till varje pris förhindra att spetskompetensen inom Volvo skingras för vinden, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerna/Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars.

"Skapa ett separat utvecklingsbolag"
- Det räcker inte med traditionell arbetsmarknadspolitik för att rädda ingenjörskompetensen på Volvo. Det krävs en ny utvecklingspolitik, säger Magnus Sundemo till Ny Teknik.

Hans förslag är att regeringen hjälper till att bilda dels ett forskningsinstitut, som ska arbeta med framtidens bilmodeller som klarar både säkerhet och miljö, dels ett fristående utvecklingsbolag för att säkra bilbyggarkompetensen för framtiden.

Magnus Sundemo ser framför sig ett forskningsinstitut med cirka 200 personer och ett utvecklingsbolag med cirka 500. Båda bör dras igång tidigt nästa år.

"Värre än Ericssonkrisen"
Volvos kris skiljer sig från varvskrisen på 70-talet och Ericssonkrisen i början av 2000-talet, menar Magnus Sundemo.

- Volvo är en nationalklenod, något av det bästa vi har här i Sverige. Om Volvo läggs ned försvinner 100 000 jobb i Sverige inräknat alla jobb hos underleverantörer. Gnosjö får lägga ned, säger Magnus Sundemo.

Han är kritisk till den nuvarande ordningen med Ford som ägare.

- Volvos ledning lever i ett slags ingenmansland mellan Detroit och Göteborg, säger han.

Maud Olofsson: Vi ställer om fordonsindustrin
Varken statsministern eller näringsministern ville på stående fot lova några specifika Volvo-åtgärder utan hänvisade till de 450 miljoner kronor som vikts åt industrin i forskningspropostionen.

Hon fick frågan om vad den svenska regeringen tänker göra åt det massiva statliga stöd till den amerikanska bilindustrin som diskuteras och om det lockar till efterföljd hos de stora billänderna i Europa - Tyskland, Frankrike och Italien.

- Inget av EU-länderna får hålla på med statsstöd hur som helst, sade Maud Olofsson.

Hon talade i stället om vikten att få hela EU att premiera miljöbilar och möta den amerikanska bilindustrin den vägen.

- Vi jobbar för att ställa om hela fordonsindustrin i Europa mot miljöbilar. Det räcker inte med att bara Sverige har miljöbilspremier och tankställen för E85. Vi vill sätta upp en tidsplan för den här omställningen.

- Vi vill till exempel att nätet av tankstationer för miljöbränsle byggs ut i hela Euorpa och vi vill inför stimulanser i form av skrotningspremier på gamla fossilbilar och miljöpremier för nya miljöbilar och tjänstebilar, säger Maud Olofsson till Ny Teknik.

Fakta Volvos miljövänliga 1,6 Drive-e

Volvos ingenjörer filade i hemlighet på en miljövänlig variant av småbilarna C30, V50 och S40 för sin egen ingenjörsstolthets skull - och för Volvos framtid.

Man lyckades med konventionell teknik pressa ned bensinförbrukningen under en halv liter milen och koldioxidutsläppen under den kritiska gränsen 120 gram per kilometer.

För den lilla C30-bilen sjönk koldioxidutsläppet till 115 gram per kilometer och för V50 och S40 till 118 gram per kilometer.

Hälften av besparingen ligger i optimering av växellådan och motorn en 1,6-liters dieselmotor.

- Mer fokus på miljö i stället för power, säger Magnus Sundemo.

Den andra hälften av besparingen ligger i en rad aerodynamiska förbättringar.

1. Nya aerodynamiska fälgar och däck med lägre rullmotstånd ger ett 10-15 procent lägre luftmotstånd och en minskning av koldioxidutsläppet med 2,5 gram per kilometer.

2. Ny front med spoiler och täckt grill. Med den lilla 1,6-litersmotorn behövs inte den kylning som en traditionell, öppen grill ger. Här minskas luftmotståndet med 30-75 procent beroende på hur fort man kör.

3. 10 millimeter sänkt chassi med helt plan undersida ger 30 procent mindre luftmotstånd.

4. En takspoiler och en ny bakre kofångare ger tillsammans en 30-procentig minskning av luftmotståndet.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Databasen avslöjar lönen

Databasen avslöjar lönen

Sugen på jobb i USA? En sökbar databas avslöjar hur mycket företagen betalar personer med jobbvisum. 10 kommentarer

Ett kassaskåp ska förses med ett visst antal lås som gör att minst tre i en grupp på fem personer måste vara eniga om att skåpet ska öppnas innan det kan ske.

Veckans gåta: Hur
många lås behövs?

För att lösa det här problemet är det bra med kunskaper i kombinatorik.

VR-glasögonen ska 
förbättra hjärtvården

VR-glasögonen ska förbättra hjärtvården

Världens första matematiska 3d-modell av ett hjärta öppnar för nya behandlingar.

Airbus erkänner: 
Monteringsfel låg
bakom flygkrasch

Airbus erkänner: Monteringsfel låg bakom flygkrasch

Flygplanstillverkaren Airbus har studerat svarta lådan. 5 kommentarer

Brons stålbalkar ska 
ersättas – med plast

Brons stålbalkar ska ersättas – med plast

Trafikverket bygger Sveriges första vägbro i plast som armerats med glas- och kolfiber. 24 kommentarer

Ringhals har fyra reaktorer. Vattenfall föreslog att två av dem ska stänga tidigare än beräknat, men skjuter nu upp beslutet.

Larmet från SSM: För många driftsstörningar på Ringhals

Ringhals kärnkraftverk har haft ovanligt många driftstörningar de senaste tre åren. Nu reagerar SSM. 7 kommentarer

Annons
Störst jubel för Googles fototjänst

Störst jubel för Googles fototjänst

SAN FRANCISCO. Ny Teknik på plats under Googles utvecklarkonferens. 6 kommentarer

”Damberg – punktera 
inte fungerande projekt”

”Damberg – punktera inte fungerande projekt”

DEBATT. Varför inte fortsätta med det vinnande konceptet för svensk export och industriell tillväxt? Det undrar Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, Fordonskomponentgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Rörpost för folk testas i USA

Rörpost för folk testas i USA

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 5 kommentarer

Apple

Ladda mindre – öka batteritid

Det finns sätt att förlänga batteritiden på mobilen samtidigt som du sparar energi. 16 kommentarer

Riksdagen: Ja till klampning

Riksdagen: Ja till klampning

Regeringens förslag om möjligheten att bland annat klampa utländska långtradare som inte har betalt straffavgifter de fått för regelbrott får positiv respons. 5 kommentarer

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

”Cheferna måste vara lika kunniga som skyddsombuden”

Industriarbetsgivarnas arbetsmiljöexpert Margareta Jernelöv utbildar chefer.

Hela it-systemet ska ändras

Hela it-systemet ska ändras

Vårdens it-system hänger inte med i utvecklingen, men nu är arbetet i gång med att förändra det. Det kommer att kosta mycket pengar. 3 kommentarer

Fyra viktiga krav på nya it-system

En rad nya funktioner är nödvändiga för att förbättra vården.

Därför slår trojanen 
så hårt

Därför slår trojanen så hårt

Den uppmärksammade trojanattacken i mejl som ser ut att komma från Elgiganten och Cdon är skåpmat i säkerhetsvärlden. Men effekten är större än vanligt i Sverige. 32 kommentarer

Nya viruset lurar tusentals

Ett nytt datorvirus sprider sig bland svenska datorer. Trojanen som härjar är så allvarlig att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är inkopplad. 25 kommentarer

Här kommer snålaste 
bensinbilen i Sverige

Här kommer snålaste bensinbilen i Sverige

1309 kilometer – på 1 liter bensin. 8 kommentarer

Nummerplåt

Extra bokstav på nummerplåten

Framtidens skylt – om Transportstyrelsen får bestämma. 28 kommentarer

Vad vill du helst ha för ny nummerplåt på bilen?

Se resultatet
  • Bokstav i stället för siffra 55%
  • Siffra i stället för bokstav 11%
  • Extra siffra eller bokstav 34%
Rösta
Ståljätte ger stöd åt solbil

Ståljätte ger stöd åt solbil

Tyska ståljätten ThyssenKrupp är med och tar fram en soldriven sportcoupé med studenter från högskolan i Bochum.

Daimler följer Tesla – 
säljer hushållsbatterier

Daimler följer Tesla – säljer hushållsbatterier

Tesla började i maj, Daimler följer efter i juni.

Topplista

Hon har Sveriges första robotsambo

Hon har Sveriges första robotsambo

Ella Lundström är först att testa.

Senion Lab positionerar inomhus

Senion Lab positionerar inomhus

33-LISTAN. De ordnar positionering inomhus i våra mobiler.

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

För att svensk industri ska hänga in i det uppkopplade samhället startar Wallenbergstiftelsen ett nytt forskningsprogram.

grafik

Rymdfarkoster av grafen drivs av solen

Alternativ till de solsegel som används för att driva rymdsonder. 7

Ikea gör möbler av papper

Ikea gör möbler av papper

Enligt pressuppgifter ska Ikea inom två år lansera pappmöbler. 5

Tangentbordet projiceras på bordet

Tangentbordet projiceras på bordet

Laserprojektor byggs in i mobil. 2

Algoljan som skonar fisken

Algoljan som skonar fisken

33-LISTAN. Lika nyttigt som fiskolja - fast utan fisk. 8

Nya trendhänget: Tvättstugan

Nya trendhänget: Tvättstugan

Framtidens tvättstuga är central när HSB drar igång ett Living lab för studenter och forskare i Göteborg. 5

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH. 11

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 35

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 4

jobb321 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Se den självbyggande roboten

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se