• Volvoingenjörernas PR-kupp

    Volvoingenjörerna Magnus Sundemo, Dan Blomgren och Christian Grante tog sin miljö-Volvo upp till Regeringskansliet i Stockholm för att berätta om Volvoandan.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson och Volvoingenjörernas klubbordförande Magnus Sundemo har träffats ganska många gånger den senaste tiden. Nu handlar det om att ta tillvara utvecklingsingejörernas kompetens.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Ny Tekniks reporter Lars Anders Karlberg fick också chansen att provsitta bilen som kan bli Volvos räddning. Allt arbete som lagts ned kan tas tillvara för serieproduktion av nya miljöbilar – om Volvo kan räddas ur krisen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Under ledning av Ulf Nordström har Volvos ingenjörer, med konventionell teknik, modifierat en standard-V50 på 11 punkter och fått ned koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning till rekordlåga nivåer.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Med små medel har man effektiviserat aerodynamiken, bland annat genom att stänga luftinsläppet genom grillen samt byta däck och fälgar. Motorn och växellådan har också optimerats.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Näringsminister Maud Olofsson gillade miljö-Volvon och storyn bakom. Hon sade att regeringen håller dialog med Ford för att bevaka Volvos intressen.

  • Volvoingenjörernas PR-kupp

    Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson hade inga konktreta löften med sig till Volvoingenjörerna, men sade att regeringen jobbar för en miljöbilsoffensiv i Europa.

Volvoingenjörernas PR-kupp

- Vi håller koll på Ford och Volvo, sade näringsminister Maud Olofsson när hon i dag pr-kuppades in i den nya supersnåla V50-bil som Volvos ingenjörer tagit fram på friditiden när Volvoledningen sov.

Annons
Volvoingenjörernas PR-kupp

Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerna/Sveriges Ingenjörer på Volvo Cars, tog alla medel till buds för att få regeringen att lyssna på Volvoingenjörernas förslag. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Näringsminister Maud Olofsson gillade vad hon såg och vad hon fick höra om Volvos nya miljöbil som tagits fram på fritiden av Volvos ingenjörer. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Statsminister Fredrik Reinfeldt fångades också in utanför Regeringskansliets nya lokaler på Mäster Samuelsgatan, men han duckade för konkreta Volvofrågor. Foto: Lars Anders Karlberg

Volvoingenjörernas PR-kupp

Miljöminister Andreas Carlgren fick också höra Magnus Sundemos budskap: "Skingra inte ingenjörskompetensen på Volvo. Vi kan göra bra miljöbilar". Foto: Lars Anders Karlberg

En efter en fångades i dag statsministern, näringsministern, miljöministern och arbetsmarknadsministern in utanför Regeringskansliet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Där hade den fackliga organisationen Sveriges Ingenjörer parkerat den uppmärksammade V50-Volvo som visades upp på Parismässan för två veckor sedan.

Det är en standardbil som Volvos ingenjörer har modifierat på 11 punkter och gjort till den bränslesnålaste bilen i klassen och kommit under den magiska miljögränsen på 120 gram kolodioxid per kilometer.

"Skingra inte Volvokompetensen"
De fyra statsråden fick höra historien om hur ingenjörerna på bara tre månader lyckades göra en miljöbil som klarar EU:s kommande miljökrav. Och det gjorde de på fritiden, på obetald tid.

- Det är den här kraften och kompetensen som måste tas tillvara. Regeringen måste till varje pris förhindra att spetskompetensen inom Volvo skingras för vinden, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerna/Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars.

"Skapa ett separat utvecklingsbolag"
- Det räcker inte med traditionell arbetsmarknadspolitik för att rädda ingenjörskompetensen på Volvo. Det krävs en ny utvecklingspolitik, säger Magnus Sundemo till Ny Teknik.

Hans förslag är att regeringen hjälper till att bilda dels ett forskningsinstitut, som ska arbeta med framtidens bilmodeller som klarar både säkerhet och miljö, dels ett fristående utvecklingsbolag för att säkra bilbyggarkompetensen för framtiden.

Magnus Sundemo ser framför sig ett forskningsinstitut med cirka 200 personer och ett utvecklingsbolag med cirka 500. Båda bör dras igång tidigt nästa år.

"Värre än Ericssonkrisen"
Volvos kris skiljer sig från varvskrisen på 70-talet och Ericssonkrisen i början av 2000-talet, menar Magnus Sundemo.

- Volvo är en nationalklenod, något av det bästa vi har här i Sverige. Om Volvo läggs ned försvinner 100 000 jobb i Sverige inräknat alla jobb hos underleverantörer. Gnosjö får lägga ned, säger Magnus Sundemo.

Han är kritisk till den nuvarande ordningen med Ford som ägare.

- Volvos ledning lever i ett slags ingenmansland mellan Detroit och Göteborg, säger han.

Maud Olofsson: Vi ställer om fordonsindustrin
Varken statsministern eller näringsministern ville på stående fot lova några specifika Volvo-åtgärder utan hänvisade till de 450 miljoner kronor som vikts åt industrin i forskningspropostionen.

Hon fick frågan om vad den svenska regeringen tänker göra åt det massiva statliga stöd till den amerikanska bilindustrin som diskuteras och om det lockar till efterföljd hos de stora billänderna i Europa - Tyskland, Frankrike och Italien.

- Inget av EU-länderna får hålla på med statsstöd hur som helst, sade Maud Olofsson.

Hon talade i stället om vikten att få hela EU att premiera miljöbilar och möta den amerikanska bilindustrin den vägen.

- Vi jobbar för att ställa om hela fordonsindustrin i Europa mot miljöbilar. Det räcker inte med att bara Sverige har miljöbilspremier och tankställen för E85. Vi vill sätta upp en tidsplan för den här omställningen.

- Vi vill till exempel att nätet av tankstationer för miljöbränsle byggs ut i hela Euorpa och vi vill inför stimulanser i form av skrotningspremier på gamla fossilbilar och miljöpremier för nya miljöbilar och tjänstebilar, säger Maud Olofsson till Ny Teknik.

Fakta Volvos miljövänliga 1,6 Drive-e

Volvos ingenjörer filade i hemlighet på en miljövänlig variant av småbilarna C30, V50 och S40 för sin egen ingenjörsstolthets skull - och för Volvos framtid.

Man lyckades med konventionell teknik pressa ned bensinförbrukningen under en halv liter milen och koldioxidutsläppen under den kritiska gränsen 120 gram per kilometer.

För den lilla C30-bilen sjönk koldioxidutsläppet till 115 gram per kilometer och för V50 och S40 till 118 gram per kilometer.

Hälften av besparingen ligger i optimering av växellådan och motorn en 1,6-liters dieselmotor.

- Mer fokus på miljö i stället för power, säger Magnus Sundemo.

Den andra hälften av besparingen ligger i en rad aerodynamiska förbättringar.

1. Nya aerodynamiska fälgar och däck med lägre rullmotstånd ger ett 10-15 procent lägre luftmotstånd och en minskning av koldioxidutsläppet med 2,5 gram per kilometer.

2. Ny front med spoiler och täckt grill. Med den lilla 1,6-litersmotorn behövs inte den kylning som en traditionell, öppen grill ger. Här minskas luftmotståndet med 30-75 procent beroende på hur fort man kör.

3. 10 millimeter sänkt chassi med helt plan undersida ger 30 procent mindre luftmotstånd.

4. En takspoiler och en ny bakre kofångare ger tillsammans en 30-procentig minskning av luftmotståndet.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Guldregn över unga forskare

Guldregn över unga forskare

Fem får dela på Sveriges största forskningspris för unga forskare - 23 miljoner kronor. 1 kommentar

Första ronden till Ericsson

Första ronden till Ericsson

I den senaste patentstriden mellan Ericsson och Apple har Ericsson vunnit första ronden. 1 kommentar

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Höganäs har nu sålt sin första egenkonstruerade metallpulverskrivare. Men kunden är hemlig. 9 kommentarer

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle. 24 kommentarer

Kraftfull elmotor för flygplan

Kraftfull elmotor för flygplan

Siemens har utvecklat en elmotor för flygplansdrift som ger 260 kW men endast väger 50 kg. 4 kommentarer

Ladda elskotern på sex sekunder

Ladda elskotern på sex sekunder

Batteriautomat ger nytt drag i elskotern.

Annons

Japanskt universitet satsar på kall fusion

Tohoku University i Japan inleder ett forskningsprojekt kring LENR eller "kall fusion". 35 kommentarer

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Professorns patenterade matematisk algoritm får sågklingan att luta. Resultatet blir mer plank och mindre spån. 5 kommentarer

McLaren superbil

Nya superbilen från McLaren – till lågpris

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Ser Sverige som skräckexempel

De norska facken varnar för risken att få en ”svensk situation” på den inhemska arbetsmarknaden.

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australiensiska motsvarigheten till FMV ger svenska FMV-chefen Lena Erixson svar på tal i ubåtsfrågan: Vi är inte intresserade av era ubåtar! 31 kommentarer

Stoppa bränderna utan
vatten eller kemikalier

Stoppa bränderna utan vatten eller kemikalier

Ny uppfinning ska släcka eldsvådor med hjälp av ljudvågor. 18 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Gps utan satelliter

USA utvecklar ett nytt gps-system som ska bli mer tillförlitligt än det som nyttjas nu.

Datorer

Jobben som datorer kommer att slå ut

Allt fler jobb sköts av datorer, men det inte är låglönejobb som i första hand försvinner. 55 kommentarer

Så kopierade sig
mobiljätten upp
till världstoppen

Så kopierade sig mobiljätten upp till världstoppen

På mindre än fem år har företaget blivit en av världens största tillverkare av smarta telefoner. 27 kommentarer

Kinesiska tillverkare växer mest

Samsung och Apple får kämpa hårt. 1 kommentar

Världens längsta flytbro ritas i Norge

Världens längsta flytbro ritas i Norge

De djupaste och bredaste fjordarna längs kustvägen E39 i Norge ska förses med broar och tunnlar. 6 kommentarer

Växer med lyxlastbil

Växer med lyxlastbil

Mercedes lanserar lätt lastbil som ett sätt att växa på en mättad lyxbilsmarknad. 1 kommentar

Atomubåt

Så nedmonteras atomubåtarna

TEKNIKSVEPET. Atomubåtar måste hanteras varsamt vid nedmontering. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Stämpelur

Lockande trixa med arbetstid

KARRIÄR. Kan du reglerna kring din arbetstid? 4

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Svenska snittbordet blir bolag

Svenska snittbordet blir bolag

Succén med visualiseringsbordet fortsätter.

Mobilt bredband i Nepal

Mobilt bredband i Nepal

Telia Sonera lanserar reklam-finansierat mobilt bredband i Nepal. 3

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

KARRIÄR. Robotikutvecklaren bloggar om jobbet på ESA.

Anställd som gömmer sig på jobbet

Göm dig inte för chefen

KARRIÄR. Därför är det bättre att ta ansvar när chefen är arg på dig.

Hatts råd till Baylan

Hatts råd till Baylan

Före detta energiministern
tipsar den nye. 4

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 2

Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 8

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 5

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

jobb165 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönaren som vallar får

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se