Ny spårvagn får ström från gatan

Premiärturen för en ny typ av spårvagn ägde rum idag. Den får ström via magnetfält i gatan. Borta är luftledning och strömskenor.

Ny spårvagn får ström från gatan

Strömmen överförs till spårvagnen via induktion. Bromsenergi lagras i kondensatorer på taket.

Primove kallar Bombardier sin nya spårvagn, som rullade ut på ett testspår i tyska Bautzen idag. Drivningen sker enligt induktionsprincipen.

Genom att lägga ner en kabel i gatan, och montera spolar på undersidan av spårvagnen, blir det möjligt att överföra ström från primärkretsen till sekundärkretsen utan mekanisk kontakt mellan vagn och kraftkälla. Systemet överför endast energi i de sektioner som täcks av spårvagnen.

Förutom kraftöverföring med magnetfält finns Bombardiers återvinningsteknik Mitrac Energy Saver. När spårvagnen bromsar laddas kondensatorer placerade på taket, och strömmen används sedan vid acceleration igen.

Bombardier pekar på sådana fördelar med tekniken som att tunnelprofiler kan göra mindre utan luftledningar, och att man slipper störande ledningar i historiskt känsliga stadsmiljöer.

Testerna kommer att vara klara under våren och i höst är Bombardier redo att börja marknadsföra Primovespårvagnen till lokaltrafikoperatörer.

Av:Håkan Abrahamson

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Ingenjör 31 januari 2009 08:51 Sortera: Senaste överst

Liknande spårvagnar i Bordeaux

I Bordeaux i Frankrike finns spårvagnar som vissa sträckor matas med ström från en skena som ligger mellan spåren i gatan

Anmäl

Svar till Bosse

Skulel precis skriva det. Kan dock tilläggas att skenan är kopplad på så vis att bara delen som spårvagnen står på är aktiv vid varige enskilt tillfälle. Dvs man kan bara få en elchock om man kryper in under spårvangen.

Anmäl

Svar till Bosse

Det låter som ett ypperligt system för elbilar. Alla vältrafikerade vägar skulle ha en strömförande skena som kopplas på endast under bilen.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Låter som att åka tåg

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Det går inte eftersom bilar inte är jordade.

Anmäl

Svar till Sv

Bo Gnat har rätt, utmärkt system för elbilar, t.ex. kollektivtaxi i stadsmiljö. D.v.s systemet med induktion som artikeln gäller, då behövs ingen jordning. Strömskena är inte alls lika bra lösning.

Anmäl

Svar till Kenneth

Men de va ju de jag sa!

Anmäl

Svar till Sv

Skärpnig!



Att jorda bilen är ett betydligt mindre problem än att mata spänning till den.



Anmäl

Svar till Bo Gnat

Verkar inte som du kan något om el i största almänhet, men jorda den är defintivt precis lika svårt, om inet svårare än att späningsätta.

Anmäl

Svar till Sv

Nej det är det inte. Kan någon förklara åt Sv? Jag vrider mig så av skratt att jag har svårt att skriva.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Roligt att du har kul, men om de nu är något som är så otrolgit uppenbart kan du ju tala om det i stället

Anmäl

Svar till Sv

Jordningen fungerar på samma sätt som strömförsörjningen. Enda skillnaden att jordskenan behöver man inte skydda/koppla loss så att ingen har ihjäl sig på den. Jorden kan fås tex. från vägräcket eller från en skena som är inbäddad i asfalten.



Du kan se hur spårvagnar och tåg är jordade. Enda skillnaden att man måste ersätta metallhjulena med en släpkontakt eller varför inte med ett extra metallhjul. Cyklisterna måste dock komma ihåg att hålla sig på rätt sida om jordräcket...





Om man vill vara finurlig så kan man ju också bygga bottnen på bilen till en stor kondensator mot marken. Då måste man ändå höja matfrekvensen.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Du borde kanske tänka efter lite nogrannare innan du skrattar.



Både tåg och spårvagnar har fördelen att stå ganska stadigt på marken. Bussar och biliar står däremot med oledade däck på oledande assfalt. Om man har en släpsko lr likande som du beskriver kommer man vid tillfällen att tapa kontakten med jordledeningen, något som får hela bilen att bli strömförande, vilket i sin tur leder till att alla i bilen blir elektrfierade.



Att bygga ett jordat räcke skulle jag inte påstå vara enklare än en kontaktledning.



Om du har botten av bilen som en kondensator blir det galvaniskt avskilt med jorden och problemet kvarstår.

Anmäl

Svar till Sv

Rätt löjligt att skratta åt folk som inte har specialistkunskaper i ens eget ämne.



Folk i bilen blir inte elektrifierade. Läs länken.



Induktionen fungerar som eltandborsten ungefär och det blir en egen krets som inte behöver jordas.

Det skulle vara fullt möjligt att köra elbilar på det sättet.

Varför inte en pluginhybrid när den körs på europavägarna?

Anmäl

Svar till Lennart

Vi diskuterar två olika saker här. Induktion skulle fungera. Men nu diskuterar vi hur det skulle fungera med en strömförande skena. Sv är välmenande men han saknar erfarenheten. Kanske om han någon gång får studera teknik eller tom. får ett jobb ngn. gång i framtiden så lär han sig mera.

Anmäl

Svar till Sv





Jag skrattade inte åt din oerfarenhet. Jag skrattade åt ditt övermod.



Du tror inte att man kan bygga en övervakning till jordkontakten som bryter strömtillförseln om jordkontakten förloras? Har du hört om en jordfelsbrytare?





Vad för skada blir det av en strömförande bil som är i rörelse? Någon fastnar i bilen i 100 km/h, släpas efter och dör i elshock?



Vem säger att chassit måste vara jordat? Det räcker att elmotorn/batteriets minuspol är det.





Spårvagnar brukar på hösten lida av dålig jordning när det är blad på rälssen. Du tror att spårvagnarna då är livsfarliga?



Sv. Du menar väl, men men... Det behövs erfarenhet och studier för att förstå teknik.

Anmäl

Svar till Sv

Ett jordat räcke behöver inte isoleras från jorden, människor och djur. Det är därför som man drar elledningar högt uppe i stolpar (sk. elstolpar) eller gräver ner dem i isolerade kablar.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Suck, de är nog dags att ge dig innan du gör brot dig mer.

En jordfelsbrytare har en fast potensial. Om du har en släpsko har du INGEN fast potensial.



Snabba potensialväxlningar med så höga spänningar som vi pratar om (normalt 600-1500V för light rail lösniongar) kan vara DIREKT dödliga, även om man åker i 100km/h



Det enda sättet att göra de här någorlunda säkert är att göra hela systemet galvaniskt avskilt, det blir dock tämligen komplicerat. I tåg har man fördelen av att ha flera jordpunkter där en jordpunkt kan agera strömåterföring en jordpunkt agera galvanisk jord och en jordpunkt kan repesentera positionsåtermatning.



Även om de finns tämligen stora mängder löv på ränsen kommer potenskilnaden aldrig att bli stor.



Problemet har aldrig varit de jordade räcket utan galvanisk avskilning och skydsjord.



Ganska patetiskt att du skrattar åt mitt övermod med tanke på att det är du sjäv som har fel.

Anmäl

Svar till Sv

Kära nån...



Vet du inte ens hur en jordfelsbrytare fungerar? Den övervakar strömmen. Inte spänningen.



Elmaskiner (och apparater) kan man göra säkra på olika sätt.



1. Man skyddsjordar dem

2. Man syddsisolerar dem

3. Man använder låga spänningar

4. Man använder en isolations transformator



5. Man övervakar läckströmmarna

osv, osv.



Om man i 100 km/h krockar med en människa med bil, så är det nog inte elSTÖTEN som är den farliga.



Det var ju det jag sade. Jordningen är inget problem. Skyddsjord behövs inte.



Snälla! Läs litet in dig på ämnet förrän du börjar debatera.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

1: Då måste du fortfarande ha en skydsjords kabel, du kan inte skydsjorda med ströavtagaren.

2: Det går att göra, men med utan skydsjord så kan man inte garantera att de fungerar.

3: De systemen som finns idag är mellan 600 och 1500V eftersom de behövs så mycket spänning. Att köra på 48V är knappast rimligt för ett fordon (tro mig, jag syslar med 48V hela dagarna)

4: Du kan inte använda en transformator på ett likströmssystem, och du kan inte använda ett växelströmsystem på grund av tidigare nämda orsaker.

5: Man kan inte övervaka läkströmarna om man inte har en referenspunkt



Jag syftar inte på de som man krockar med, utan potenskilanden för de som sitter i. Testa å röra 1:an i ett elektriskt utag även fast du sjäv är isolerad ska du se att du känner något trots att strömen inte kan ta vägen någonstans,



Lite ironiskt att påståendet om att läsa på kommer från dig som inte ens tycks veta hur galvanisk avskilning fungerar.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Om du inte tror mig så kan du kontakta närmaste professor i elkraft så kommer du nog bli övertygad så de räcker. I annat fall är de lika bra att du erkänner att du har fel direkt.

Anmäl

Svar till Sv

Jag blir ju nästan desperat! Hur är det möjligt att det i dagens Sverige förekommer så stor okunskap om elementära saker!



Självklart föreslår jag inte att man skall tillämpa alla metoderna för att göra elbilen säker. Jag räknade upp olika metoder. Du tycks tro att den enda metoden som finns är skyddsjordningen.



För ifrågavarande tillämpning så skulle skyddsisolering vara den bästa metoden. Skyddsisolering behöver INTE skyddsjord. Ta och titta på en modern borrmaskin eller elvisp. De har ingen skyddsjord.



Vilka orsaker hindrar användningen av växelström? Isolationstransformator lämpar sig inte av andra orsaker. Jag årkar inte gå in på detaljer nu.



Jo. Man kan övervaka läkströmmarna.



Kanske du kan gå till din professor och be honom förklara hur en jordströmsbrytare fungerar och hur man övervakar läkströmmar. Vad fasen behöver man en referenspunkt till för att övervaka läkströmmar?



Potentsialskillnaden för dem som sitter i??????????? Jag var litet rädd för att det var det du menade... Vad har fåglarn som sitter på högspänningsledningar för "potenskilnad"



Det är bra att du håller dig till 48 V. Annars så skulle jag bli rädd.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Varför kan du inte bara ta och erkäna att du har fel i stället för att fortsätta argumentera på det här ganska löjliga sättet.



1: Sluta med personagrepp!

2: Läs på

3: En jordfelsbrytare använder behöver referans ANNAN ÄN nollan för att kunna slå ifrån om de blir något fel. För det är nämligen så att de går ström genom nollan OAVSET om det rä fel eller inte! Om man har en opåltlig jord fungerar det inte,

4: En diskution går ut på att man ska lysna och ta åt sig de den andra säger och eventult argumentera emot det, inte bara fullständigt skit i det.



Om du är så otrolgit övertygad om att de fungerar så kan du ju ta och gå till elsäkrhetsverket med din idé.



Potensskilnad är inget problem, potensskilnad växlingar är det däremot. Alla som någon gång lekt med statisk elektricitet vet det.

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Om du missuppfattat mig tidigare. Jag har aldrig ifrågasatt om de går att göra, naturligvis går det att göra, det är elsäkerhet och elsäkerhetslagstiftning som är problemet, ta och kolla upp elsäkerhetslagstiftningen så kan du se att ett sådant system som du förslår INTE är lagligt, och det finns en mycket god anledning till det.



Här med är de slutdiskuterat eftersom vi inte är lagstiftande organ och därför inte kan ändra på lagarna oavset om de är korekta eller ej

Anmäl

Svar till Sv

Så...



Istället för att medge att du har fel och ännu mycket att lära dig om elsäkerhet, så åberopar du lagstiftningen och påstår utan några som hellst bevis att den förbjuder något. SVAGT! Utan bevis så borde jag tro på att du känner lagstiftningen (lika bra som tekniken...)



Skyddsisolerade apparater är i högsta grad tillåtna. Det lagstiftningen stipulerar om är vilka standarder bör uppfyllas i vilka situationer. Berätta nu vilken standard du åberopar.

Anmäl

Induktion

Låter som induktion, precis som jag laddar min tandborste. Är det inte rätt stora effektförluster i elektromagnetisk induktion?, låter smartare att mata vagnarna med en tredje skena. Däremot att använda superkondensatorer för att tillvarata bromsenergi låter bra.





Anmäl

Svar till nixon™

Samtidigt finns det stora fördelar som kan uppväga nackdelarna. Förutom de fördelar som tas upp i artikeln så blir det, som jag förstår det, ingen eller liten risk för att någon får ström i sig från matningen.



Systemet skulle kunna vara intressant även för elbilar på en del sträckor.

Anmäl

Svar till nixon™

Tvärt om är verkningraden realtivt hög, förvisso lägre än kontaktskena, men skilnaden är inte så enormt stor som man skulle kunna tro. De beror främst på hur mycket mettal de finns i närheten. En annan fördel är att ett sådant system inte behöver fast jordpunkt vilket gör att de även lämpar sig till BTR lösniningar, trådbussar (utan tråd) och hybrid lösningar.

Anmäl

Svar till Storstadsbon

hur var de..

fanns de inte några som hade några sådana tankar på att bygga in ett liknande system i motorvägar för 20-30 år sedan

Anmäl

Svar till Sv

Halåj, en fråga bara...



Elektromagnetiska fältet som bildar strömmen i spolen.. Har den någon värkan på människor och annat levande?



Jag menar, vad jag har förståt så är det ganska farligt att vistas under högspänningsledningar i större utsträckning, gäller detta även denna konstruktion?...

Anmäl

Svar till Rehber Bilgin

Elektriskt fält har visat sig påverka människor ganska mycket. Magnetiskt fält däremot är ännu kvar att bevisa. Ett sådant system är optmerat för att släppa ut maximalt magnetisikt fällt och minimalt elektriskt fällt, något som är ganska lätt att frambringa. Om det är farligt eller inte är det ännu ingen som bevisat.

Anmäl

Svar till Rehber Bilgin

Det är en helt vanlig kraftledning som är nergrävd i vägen. Jämför med första bästa ledning i närheten av dig.

Anmäl

Svar till nixon™

Du har helt rätt. Förlusterna är enorma i luftspalten mellan "tåg" och skena, eftersom det magnetiska motståndet i luft är ofantligt mycketstörre än i ett magnetiskt material.

Mycket inneffektivt sätt att överföra energi. Luftspalten måste ju av praktiska skäl göras relativt stor, vilket dessutom förorsakar stora läckande flöden.

Anmäl

Svar till Ingenjör

Tackar för svaren:=) till er båda...

Anmäl

Spårvagn utan bygel är vedervärdigt

Då får man ordna med en strömavtagare eller bygel som monteras på taket men utan egentlig funktion. I så fall är det tänkbart. En spårvagn utan bygel är en vedervärdig syn fullt i klass med de bedrövliga tunnelbanevagnarna. Annars är tanken god.

Anmäl

Svar till Spårvagnsdyrkare

Har du sett vagnarna i frankrike?

Anmäl

Nu blir det väl ett rejält gnäll på...



Elallergikerna. Jösses... de för liv om lågenergilampor och mobilmaster. Vad händer när de läser detta?



Nej, jag tror inte det minsta på att elektromagnetiska fält är orsaken till de besvär elallergiker känner. Vad än det är som gör dem sjuka får de söka anledningen annorstädes.



http://nuclearpoweryesplease.org/blog/2008/12/18/liza-marklund-skriv-medicinhistoria/

Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

de lär ju inte kunna läsa artikeln här åtminstone! :)



Hypokondriskaförbundet lär också undvika provturer!

Anmäl

Svar till Sune Mang

att vissa får problem skall vi nog inte håna dem för.

men det känss bätrre med magnetfält än friliggende strömskenor

man kan ju inte vara alla till lags

Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Den som inte tror på elallergi har fullständigt fel för det är en verklighet som annan allergi! Men om du själv råkar bli elallergisk så kommer bara elallergiker att tro dig, så är verkligheten tyvärr!

Anmäl

Svar till Folke

Jag har lite problem med den motivationen. Det finns en del tester på elalergi. resultaten blir alltid de samma. Om de utförs av elalergiker så blir de positivt, och av en icke elalergisk organsiation negativt.



Att man först kommer att tro på de efter att man drabbats av de fungerar inte som motivation.

Anmäl

Detta är smart, eftersom.....

....denna drivprincip med induktiv energiöverföring som dessa spårvagnar kommer att använda sig av, dessutom med fördel kan användas för laddning av batterier i en elbil!



Visst vore det kul om elbilarna i en stad skulle kunna ladda sina batterier under färd!?

Anmäl

Och detta fungerar i Sverige?

Känns tveksamt att en sådan lösning skulle funka i Sverige med de värderförhållandena som råder här uppe.

Anmäl

Svar till HH

Vad jag har förstått så finns det planer på detta i Malmö...

Anmäl

Svar till Patrik

Fast Malmö är väl inte här uppe, snarare där nere :)

Anmäl

Svar till HH

Vad vore problemet? Som vanlig spårvagn fast utan en komponent i himlen. Bara spåren är rena ska den kunna ta sig fram. Dvs överföringen av energi fungerar oavsett om det är snö/is på backen eller ej.

Anmäl

Svar till Tomas

Du bor iaf inte i Göteborg förstår jag av den kommentaren..

Varje gång det blir is och snö så blir det kaos i den här stan. Och man måste köra runt med en spårbil som sprutar varmvatten i spåren när det frusit till.

Anmäl

Svar till HH

jovisst, men frågan var nog mer om denna teknik skulle fungera i Sverige, det gör den nog. Lite snö stoppar inte överföringen av energi. Sedan att spårvagnar i sig dras med vissa problem...

Anmäl

Svar till HH

Det är ej varmvatten som Spårvägens servicekillar sprutar ner i spåren (förresten är det enbart i växlarna och ej längsmed spåren) utan en oljedimma med tryckluft.

Utmed spåren krävs inget underhåll i kyla utom vid mycket isbildning däremot är växlarna känsliga eftersom om växeln fryser då går det ej att komma in på spåret bredvid och i en annan riktning.



I vårt klimat med kyla och isbildning så är luftskena att föredra.

Anmäl

Spårvagn eller Trådbuss

Att gräva upp gator och lägga ner räls blir väldigt dyrt. Bättre att nyttja befintlig infrastruktur (asfalt betong) och bygga trådbussnät som är det i särklass billigaste sättet att etablera ren och tystgående kollektivtrafik.



Trådbussinfo: www.tbus.org.uk

Anmäl

Svar till Bengt Wikström

Det där med bussar och Trådbussar har trafikpolitikerna funderat på i minst 50 år här i Göteborg.

Det är bara DET att en Spårvagn har mycket större kapacitet och spåren behöver ej bytas oftare än vart 20 år.

Det svenska nystartföretaget Rerail kommer lämpligt då byta räls kommer att bli billigare med deras koncept i framtiden.

Anmäl

Tjuvladda bilen?

Kan man tjuvladda Priusen om man kör över spåret?

Anmäl

Denna teknik används inte ens hos modeljärnväg.



Att överföra elektrisk energi från en elledning medelst induktion ger betydande förluster. Metoden är känd "ganska" länge, men man har avstått från att utnyttja det. Det skulle behövas andra betydande fördelar än bara en kontaktlös energiöverföring.

Anmäl

Svar till Stefi.

Antar att en stor del av konstruktionsarbetet har gått ut på att minimera förlusterna. Skulle vara intressant och se en siffra på förlusterna, har tyvärr inte hittad någon uppgift.

Anmäl

Svar till Rolle

Ja, det vore det.

vad kan avståndet tänkas vara? Ledningen nedgrävd 20-30 cm i marken. Mottagaren kanske 15-30 cm ovan marker i sin tur.

Kan man skapa riktade energivågor så borde det gå att hålla nere förlusterna, annars sprids/försvagas de med r^4 är det väl.



Och sedan var det detta med säkerheten. Det är massor av energi som ska överföras, Systemet får INTE slås på när något annat passerar över spåret. Vad händer exempelvis med en cyklist som cyklar genom att sådant magnetfält med en cykel med järn i?



Samt om det nu ska vara säkert och enbart slås på sektionsvis behöver det en himla massa sektioner...



Intressant teknik, ni på Ny Teknik får väldigt gärna göra en djupare studie i ämnet. Finns massor med frågor.

Anmäl

Svar till Tomas

Ett litet tillägg, magnetfält kring elektriska tåg i full karriär är ganska kraftiga normalt sett. Betvivlar spontant att denna teknik skulle läcka mer när de nog koncentrerar sig på magnetfältens egenskaper.

Anmäl

Svar till Tomas

Varför så djupt, skydzoonen i betong i den miljön är 40mm, spårvangens frigång är mindre än 10cm. Totalt ca 15-20cm luftgap. Spårvidden är 1440mm, säg att vi gör motagare och sändare 800mm på 150mm luftgap. Nu har jag inte formlen framför mig men jag tror de blir runt 80-85% överföring.

Anmäl

Svar till Sv

Bara antaganden, du verkar ha mer på benen för dina än jag för mina :)

Anmäl

Svar till Tomas

Har ju gått en del EM-kurser. Kan dock notera att dess effektivitet och dess ofarlighet är två vitt skilda saker. Att bevisa att de är ofarligt är långt mer komplicerat, nästan omöjligt. Det enda man kan göra är att med mätningar kostatera att de inte är farligare än någon annan referens.

Anmäl

Vikt på spolarna

Min fråga är hur tunga dessa spolar kommer att bli. Dra runt på spolar som väger flera ton är knappast effektivt.

Anmäl

Svar till PL

Troligen inte direkt jätte tunga, skulle gissa på runt 100-200kg per uppsättning. Tänk på att spårvagnarna väger 15-30ton styck med.

Anmäl

Magnetfält

Blir inte magnet fältet inne i vagnen (för passagerarna) större med denna teknik än för vanlig spårvagn?

Med lågt golv kommer man ju närmare ledningen än om den går över taket om inte annat?

Anmäl

Svar till Jojje

Svårt att säga. Magnetfält avtar med ^4 av avståndet om jag minns rätt. Inverkena är därför välidgt mycket beroende på avståndet till avtagaren. I praktiken är de tjockleken på golvet som bestämmer. Så om man åker i låggovs delen eller i den andra delen kan göra upp till 16 gånger skilnad!

Anmäl

Helt otorligt.

Är det absolut ingen, som frågasätter vad alla dessa magnetfält som införs med ny teknik kommer att ha för inverkan på människor (och djur) ?

Ingen som är orolig för cancer och anant som orskas av magnetfält/ växelfält/ inducerade strömmar?

Det är ju ingen hemlighet direkt att mänsklig vävnad påverkas av magnetfält. Vi är något ledande och har en förmåga att laddas capacitivt... om man ska utrycka det enkelt.

Anmäl

Svar till Jalmar

Som jag skrivit ovan, det är rätt rejäla magnetfält kring tåg i rörelse redan idag. Om dessa spårvagnar ger mer eller mindre vette tusan.



För de som åker - går det inte att räkna på att de i princip är inneslutna i en Faraday-bur? Den skulle, om den är optimal, blockera alla em-fält. Lite problematisk med fönster på tågen dock samt lite svårt att ringa i mobilen...

Anmäl

Svar till Jalmar

Har du kunnskap om att du bor i en generator?



Mycket i jorden är järn, som roterar lite skillt från skorpan, dessutom roterar hela jorden i ett yttre magnetfält.



Vi skyddas från viss kosmisk strålning tackavare magnetfält.



Du genomkorsas var sekunda av enorma mängder både elektromagnetiska fält samt faktiskt även partiklar.



Då aldrig någon människa klarat av blindtester, kan vi konstatera att sannolikheten att elalergiska verkligen har en fysikt orsakad åkomma, är mycket nära noll.



En kommentar till de förluster vi skulle få om vi drog ledningar under ytan i alla motorvägar, är att alla förluster blir värme, vilket är en katastrof i sydliga länder där asfalten smälter redan nu.



Så om vi genererade elkraft i TMSR verk med ett slutet heliumsystem för turbbindrift, skulle vi dels få 60%verkningsgrad, dels nära 100% bränsleförbrukning.



Om vi sen förlorade hälften av energin i överföring, skulle alla vägar vara torra och den totala verkningsgraden högre än nu.



Eller tänker jag fel?

Anmäl

Svar till Tomas

Kanske är alla bilar snart en Faradays bur, ty vi vill ha elvärmda fönster, när kommer även det i sidorutor?



Mobiler får ha yttre antenner.



Vad trevligt då kan de som är teknikrädda sätta sig i en bil och minska sin exponering för även de naturliga elektromagnetiska fälten.



Livet leker

en strålningsskyddande bil

åt alla elöverkänsliga.



På fullt alvar fattar jag inte en som lider av el, men inte läser fysik 5 tim om dagen..



Men det trevliga kanske är att ha en diagnos?

Anmäl

Svar till Gunnar Littmarck

Farydays bur hjälper bara mot elektriska fällt, inte magentiska. Fast det är klart, högfrekventa växelmagnetfält går att stoppa med kopparplåtar lr likande

Anmäl

Svar till Sv

Helt rätt, jag har inte lärt mig att det finns magnetövekänsliga än.



Trodde i min enfalt att magneter var på de alternativmedicin och diagnosernas sida.



Trist för de elöverkänsliga, måste vara alla elektriska ledande som får en inducerad ström av de magnetfält de inte ens med Faradays bur kan hindra.

Anmäl

Svar till Gunnar Littmarck

Kan dock notera att väldigt kraftiga magnetfält kortsluter nervsystemet. Om man sätter handen mellan en magnet som är tillräcklgit kraftfull så känns det vill jag lova. (och det är INTE skönt)

Anmäl

Svar till Sv

Faradays bur skyddar mot elektromagentiska fält och om det inte är EM-fält som genereras av en ledare vette tusan..

För att få någon överföring att tala om måste väl EM-fältet svänga och en faraday-bur skyddar mot alla EM-fält med större våglängd än minsta öppningen i buren.

Anmäl

Svar till Tomas

Faridays bur isolrerar bara mot den elektriska komposanten. Det kan förvisso minska den magnetiska komposanten vid höga frekvenser, dock ej blockera den helt. Det går att konfigurera ledare på olika sätt för att maximera E eller M fältet. En typiskt E-fälts optimerad produkt är en anten, medan en M-fälts optmierad produkt då är en spole.



De enda sättet att blockera ett lågfrekvent M-fält är med superledeare, sådana har vi inte specielt stor tillgångtill.

Anmäl

Några synpunkter och vinster

Vill minnas att det var ett väldigt liv om någon typ av Volvo som hade 20mTessla och det gjorde att det sved i fötterna på vissa personer, har själv mätt upp andra fordon/maskiner där vi hade 2 tessla och det kliade inte i fötterna....

I många bostadsområden skulle många personer acceptera att kollektivtfordon passerar genom bostadsområdet i låg fart om det är tyst t ex elbuss.

Anmäl

Svar till Kroken

Jag tvivlar mycket starkt på att det är 2 Tessla på utsidan eller i passagerarutrymet på något vardagligt föremål eller fordon. Järnföremål blir nämligen direkt livsfarliga projektiler i de fältstyrkorna. 2T är ungefär vad som finns i en MR-skanner på större sjukhus och de måste ha noggran kontrol så ingen kommer i närheten med järnföremål.

Anmäl

elbilar

Elbilar skulle kunna laddas upp vid rödljus och parkeringsplatser. Lättare att använda än sladdar och kontakter. Staden skulle kanske kunna bjussa eller kanske ett abonnemang.

Anmäl

Gamla Mad

Kom just ihåg en snutt ur Lasse O'Månssons Mad:



1986 Ezra Svärd uppfinner elbilen

1897 Ezra Svärd uppfinner skarvsladden

Anmäl

Svar till cnab

Undrar om man skulle " ta en titt på " gamla Mad.......får leta upp en gammal årgång i kvøll

Anmäl

"Elallergi"

Kan detta vara genomfört i Sverige?

Vi har så många som är el-allergiker.

Folk som påstås ha problem med magnetfält osv..osv....osv.......

Anmäl

Bilen från 1997 laddas med Induktionspade.

http://www.youtube.com/watch?v=shk_JEXShzE

Nya spisar värmer kastrullerna via induktion och man kan lägga handen på spisen när man flyttar på kastrullen.

Anmäl

Svar till Jojje och Sv

Magnetfältet inuti vagnen blir inte högre. Spolarna i vagnarna har nämligen järnkärnor liknande de i en transformator (kapad på mitten). Detta leder magnetfältet runt och tillbaka ned igen. Samt höjer verkningsgraden.

Anmäl

Svar till mrr

Jag skulle bygga en superkondensator i vagnen, som laddas på varje stopp. Vagnen skulle vara lätt, kanske med gummihjul, alltså en elbuss.

Anmäl

Svar till andy

En lätt elbuss som induktionsladdas på var hållplats.



Hur lång del av tiden står bussar i statstrafik?

10%?

Då kan vi räkna... en medeleffekt på 100kW...hjälp mer än 1000kW effektöverföring på var hållplats.



Skulle detta system kunna försvaras ekonomiskt?



Det finns ju ett alternativ.

Förbränningsmotorer som går på syntetiska drivmedel, framtagna ur vattnets väte och atmosfärens kol.

Anmäl

Svar till Gunnar Littmarck

Du har väll ingen buss som har en medeleffekt på 100kw??? Snarare 100kw vid max acceleration från hållplatsen, i ca 10 sekunder. Medeleffekten hamnar nog närmare på 30-50kw

Anmäl

Svar till mrr

Järnkärnor fungerar bara bra om de är absolut linjerade, Även då är den faktiskta effekten inte så stor. Magentfält går pincipelt sett inte att styra, det är fält helt enkelt.

Anmäl

Tunnelbana

Ta bort så mycket trafik från gatumiljön som möjligt. Ergo tunnelbana.

Anmäl

Svar till U.

Du har absolut en poäng där. Att ta bort spårvagnar och annan tung trafik från gatuplan gör de till en betydligt mänskligare plats. Alla större leder borde även grävas ner för att slippa tung trafik i städerna.

Anmäl

Till Sv

Järn kärnan i vagnen sitter i mitten av spolen och runt spolen och ned igen. Det sluter fältlinjerna genom spolen. Det ökar definitivt verkings graden och och minskar fältet ovanför. En liten del slinker naturligtvis igenom.



Om du vill övertyga dig själv sätt en magnet på ena sidan av en järn plåt å försök lyfta en järnbit på andra sidan.

Anmäl

Svar till rg@irfu.se

Jag tror du har förväxlat magnetisk kraft och effektiv kraftöverföring. Det du säger är förvisso sant i ett statiskt system, men i ett mobilt system kommer det ej att fungera på de sättet du beskriver

Anmäl

Svar till Sv

Eftersom numera alla pratar i mobil i spårvagnen, så varför inte ta energin från mobilen.I uppförsbacke får folk prata lite högre och i utförsbacke kan dom få stänga av mobilen. På så sätt skulle vi få nån nytta av mobilpratandet.

Anmäl

Svar till Krille

var det ett skämt :S?

Anmäl

Perfekt för elbilar!

Gräv ner ledningar på alla större vägar, motorvägar och ringleder. Görs det inom en radie på fem mil så täcker man in de flesta pendlare. Bor de längre bort, eller vid sidan av, så får de ström när de kommer till "den elektriska vägen".



Bilarna har batterier och förses med induktionsspolar som plockar ut energi från ledningen. Tillräckligt mycket för att driva bilen framåt samtidigt som bilens batteri laddas. När man kommer fram till jobbet är då batteriet fortfarande fulladdat.



Med ett batteri som ger 10mils räckvidd 10 mils "öar" av elektriska vägar" runt städer så får du sammantaget en mycket just räckvidd. Det borde då lätt gå att köra exempelvis Göteborg - Stockholm utan att få slut på ström.



Men "detta är ju ett tåg" kanske någon invänder. Nej, tåget tar dig inte dit du vill. Det gör däremot denna elektriska bil!

Anmäl

Fordon

Artikellista - Fordon

Medalj till kosmonauten - annars hotar strejk

Ryska kosmonauten Maxim Surajev får inte medaljen "Rysslands hjälte" efter sin vistelse på rymdstationen. Nu hotar kollegerna med strejk.

Volvo DME

Nu rullar Volvos DME-lastbilar

I går invigdes det första tankstället. I morgon öppnar den första bränslefabriken. Och på vägarna rullar nu de fem första, kommersiella Volvolastbilarna som drivs med biodrivmedlet DME. 16 kommentarer

Full fart utan nödlån

För ett och ett halvt år sedan var de i kris och ansökte om nödlån från staten. I dag har företagen som överlevde så mycket jobb att de har svårt att hinna med.

Artikellista - Fordon

Superjet får stororder

Ännu en stor beställning diskuteras av det ryska regionaljetplanet Superjet. Russian Technologies vill ha 50 plan till flygbolaget Aeroflot. 4 kommentarer

Artikellista - Fordon

De rödgrönas infralöften

Lena Hallengren (S) tycker att det är ärligt att låta stockholmarna rösta om Förbifarten.Och så anser hon att regeringen satsar för lite på järnväg och kollektivtrafik.- Det är skillnaden mellan oss, vi satsar 100 miljarder mer på järnväg och kollektivtrafik, säger hon. 2 kommentarer

Artikellista - Fordon

Alliansens infralöften

Infrastrukturministern är stolt över att ha tillfört pengar till underhåll av vägar och järnvägar.De rödgrönas löfte om mer pengar till järnvägen ger hon inte mycket för. - De har bara pratat om att satsa på järnväg, de har inte gjort det, säger hon. 11 kommentarer

Artikellista - Fordon

Helgonvolvo mot långfärdsrekord

En Volvo P1800 från 1966 är på väg mot körsträckan 4,8 miljoner kilometer och därmed långfärdsrekord 10 kommentarer

Sveriges snyggaste jaktplan till salu

Finnes: Toppfin J35 Draken -64.
Sökes: Köpare med tjock plånbok. 7 kommentarer

Artikellista - Fordon

Lacken bilens största energislukare

Lackeringen är det tillverkningsmoment som kräver mest energi vid tillverkningen av en bil. Nya metoder ska minska förbrukningen. 12 kommentarer

USA-ekonom vädjar: Henry Ford, kom tillbaka!

Henry Ford gav sina arbetare bra betalt för att de skulle ha råd att köpa de bilar som de själva producerade. Den lärdomen är glömd för länge sedan i USA. 21 kommentarer

Artikellista - Fordon

Fyrmotorigt elflyg på premiärtur

EADS fyrmotoriga elflygplan Cri-Cri gjorde sin premiärflygning på torsdagen. På sikt ska det kunna akrobatflyga. 16 kommentarer

Kamp om ordern på 113 stridsfordon

Kampen om vem som ska få leverera 113 stridsfordon till det svenska försvaret pågår just nu i Förvaltningsrätten. Kombattanterna schweiziska Mowag (som vill ha 2,5 -miljardersordern själv) och FMV (som vill ge ordern till finska Patria) har hittills lämnat tre inlagor till domstolen. 9 kommentarer

Hägglunds varslar 150

Fredagen den 13 augusti förlorade Hägglunds slutgiltigt en miljardupphandling till det svenska försvaret. Nu varslas 150 anställda, varav troligen flertalet är utvecklingsingenjörer. 7 kommentarer

För Hägglunds och Alligator blev fredag den 13 augusti en otursdag.

Alligator säljs inte mer

Hägglunds lägger ner utvecklingen av Sep/Alligator. Om det blir en ny upphandling av stridsfordon till det svenska försvaret tänker företaget inte delta. 55 kommentarer

Artikellista - Fordon

”Näringsministern ska vara ingenjör”

Det är obegripligt att valdebatten inte handlar mer om innovation och om hur Sverige ska få nya växande företag. Det säger IVAs vd Björn O Nilsson som efterlyser en ingenjör som näringsminister. 110 kommentarer

Artikellista - Fordon

Tyska tåg kör till London

Tyska snabbtåget ICE ska i oktober testköra i tunneln under Engelska kanalen med sikte på London. För att klara säkerhetskraven måste reglerna ändras. 17 kommentarer

13 gånger farligare flyga i u-land

Flygresenärer löper 13 gånger så hög risk att dö i en flygolycka i ett u-land som i den industrialiserade världen. 6 kommentarer

Artikellista - Fordon

Äldsta tunnelbanan har blivit för varm

Världens äldsta tunnelbana, tuben i London, har blivit för varm. Nu ska den kylas med 1782 AC-anläggningar. 25 kommentarer

Artikellista - Fordon

Volvo storsatsar på flytande biogas

Volvo ska under de närmaste tre åren bygga 100 testlastbilar och 20 bussar som drivs med en kombination av flytande biogas och diesel. Bilarna ska ingå i en stor demonstration av hur biogas kan användas för långväga transporter. 16 kommentarer

Trafikverket: Ådalsbanan
är inte rutten!

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Och tidplanen håller, hävdar Trafikverket. Här är bildbevisen. 10 kommentarer

Här är blockens tekniklöften

Jobb, skatter och välfärd står i centrum i valrörelsen. I förra veckan presenterade allianspartierna sitt gemensamma valmanifest. I veckan svarade de rödgröna med ett 18-sidigt dokument som fått namnet ”Regeringsplattform”.  Men hur mycket lovar de båda blocken om innovation, teknik, energi och forskning?  Ny Teknik har granskat valmanifesten. 14 kommentarer

Artikellista - Fordon

Geely växlar upp Kina-produktionen

Redan nästa år ska Geely börja bygga Volvobilar i Kina. Det sker i en fabrik som håller på att färdigställas i Chengdu i sydvästra Kina, berättar Wall Street Journal som hänvisar till källor med insyn i Geely. Även flera kinesiska medier uppger samma sak. 1 kommentar

Artikellista - Fordon

Rutten järnväg får Ådalen att jäsa

I Härnösand jäser det av missnöje över den usla kvaliteten på Ådalsbanan samtidigt som kuststäderna norröver fått en toppmodern järnväg – Botniabanan. 34 kommentarer

Har du följt byggprocessen?

Se resultatet
  • Jajamensan 18%
  • Bitvis 21%
  • Inte alls 61%
Rösta

Raka spåret för omstridda Botniabanan

I morgon, lördag, invigs det största järnvägsbygget i modern tid i Sverige. Den 19 mil långa Botniabanan invigs med pompa och ståt av kungen, landshövdingar och annat fint folk i en rullande invigning under hela dagen. 31 kommentarer

Artikellista - Fordon

Kockums katamaran servar vindkraftverk

En svenskbyggd 23 meter lång katamaran av kolfiberkomposit ska bli underhållsplattform för brittiska vindkraftverk till havs. Den är byggd av Kockums Karlskronavarv som nu satsar på den civila marknaden 2 kommentarer

Artikellista - Fordon

Extrautrusta elbilen med buller

Toyota börjar nästa vecka sälja en ljudanläggning som ska göra elbilar mindre tysta. Tysta bilar är en trafikfara. 16 kommentarer

Storebror ser hur du kör

Det spelar ingen roll vad du säger till polisen. Den svarta lådan i din intelligenta framtidsbil avslöjar obönhörligen hur fort du kört och hur bra du kört. Och det påverkar din försäkringspremie. 32 kommentarer

Fel bättre skola än rätt

Erfarenheter man får av misstag varar längre än sådana som ges av framgång. Något som är viktigt speciellt för flygindustrin. 1 kommentar

Jan-Åke Jonsson, har varit verkställande direktör för Saab Automobile sedan 2005.

- Vi bygger alla bilar på samma plattform

Tillverkningen av Saab 9-4X ska flyttas från Mexiko till Trollhättan när Saab i framtiden bygger alla modeller på samma tekniska plattform. Det avslöjar Jan Åke Jonsson, chef för Saab Automobile, i en exklusiv intervju. 3 kommentarer

Klippet alla snackar om

Klippet alla snackar om

Här kliver jägaren ur rutan. 8

Annons
Illustration: Jonas Askergren.

Kräsen? Se hit!

Så gör du för att prenumerera på just dina favoritnyheter, gratis och enkelt med RSS.

Svensk 3g en supersuccé

Svensk 3g en supersuccé

Den en gång så kritiserade utdelningen av 3g-tillstånd i Sverige får nu beröm. 2

Vad är du dömd för?

Vad är du dömd för?

Nu är det bevisat. Bolag på börsen drar till sig brottslingar. 12

Sveriges snyggaste jaktplan till salu

Sveriges snyggaste
jaktplan till salu

Finnes: Toppfin J35 Draken -64.
Sökes: Köpare med tjock plånbok. 7

USA-ekonom vädjar: 
Henry Ford, kom tillbaka!

USA-ekonom vädjar:
Henry Ford, kom tillbaka!

Medelamerikanen orkar inte längre dra konjunkturen. Men Henry Fords bilarbetare hade råd att köpa bilar. 21

Ohälsosamt sträng

Ohälsosamt sträng

Kallsinnig chef dubblar risken för hjärtbesvär. 1

Har du en förstående chef?

Se resultatet
  • Ja 59%
  • Nej 41%
Rösta
Fyrmotorigt elflyg på premiärtur

Fyrmotorigt elflyg
på premiärtur

EADS fyrmotoriga elflygplan Cri-Cri gjorde sin premiärflygning på torsdagen. På sikt ska det kunna akrobatflyga. 16

Googlechefen säljer glass

Googlechefen säljer glass

VIDEO. Biter karikatyrfilmen på dig? 1

  • Kungens Kurva i Aitik sa du? Kul. Nu får Ikea något att tänka på. Foto: Krister Larsson/Scanpix.
  • Kungens kurva - en nyanlagd avfartsväg från nya Salmijärvidagbrotten ned på den nybyggda huvudvägen mot nya anrikningsverket. Foto: Alexander Flyckt
  • Hela Aitikområdet är gigantiskt med en komplicerat vägsystem efter alla nya vägavsnitt som byggs i samband med nyinvesteringen. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Kungen ledde gröna laget - höjdarna i gröna hjälmar som fick bästa platsen när Bolidens jättinvestering i Aitik invigdes den 31 augusti. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Komfortabla och oömma skor var påbjudna. Uppfattningen om vad som är oömt skiljde mellan kungen till vänster och adjutanten till höger. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Allt det gamla ska bort - anrikningsverk, lager, truckverkstad; allt. De ligger mitt över de nya malmfynden. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Hej hå, hej hå, vi till vår gruva gå har nu blivit Bolidens inofficiella kampsång. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Med en rejäl häcksax och lång erfarenhet fick kungen bukt med bandet till den nya anrikningsanläggningen. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Mission completed! Anrikningsverket invigt. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Jättelika malmkvarnar från finska Metso, drivna av ABB:s största elmotorer, maler berget till grus. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Gruset från kvarnarna går vidare till en kemisk process i bubblande kittlar från finlänska Outotech som skiljer ut kopparmalmen från gråberget. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Världens dyraste kaffebord - ett truckdäck för 400 000 kronor - per styck. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Kedjorna på Catepillars stora hjullastare 994S kostar också cirka 400 000 kronor styck. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Kungen äntrar den nylevererade Catepillartrucken som lastar 218 ton. Foto: Krister Larsson/Scanpix.
  • De största truckarna i dag är Cat 793D. I slutet av året får Aitik nya Cat 795 som lastar 320 ton - hundra ton mer. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Om truckarna är stora vid första anblicken så är H&P:s lingrävare 4100 ännu större. Tre skopor fyller en truck med över 200 ton sten. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Pressen fick stränga instruktioner att inte fotografera kungen när han äter. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Renskav, älgskav och fjällröding stektes över stora eldar i jättelika kåtor av presenning. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Serverat på fat av träspån med tillhörande träbestick. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Projektledaren för hela Aitikinvesteringen, Hans Jönsson, hade sparat en Aitikkeps till just detta tillfälle och den fick kungen. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Tänt var det här. Kungen instrueras om hur han ska tända sprängsalvan i berget som avslutning på hela programmet. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Det blev en rejäl smäll - följd av en insmickrande bonus till kungen - ett extra fyrverkeri i blått och gult. Foto: Krister Larsson/Scanpix

Kungens Kurva i Aitik

Det var 64 år sedan kungens farfarsfar körde i diket i Kungens Kurva söder om Stockholm. Nu har kungen fått en egen kurva - i Aitik. 10

  • Kolla kameleonten
  • Kolla kameleonten
  • Kolla kameleonten

Kolla kameleonten

Skånsk skrapa skiftar färg för att ge olika siluetter. 9

En skånsk tunnel till...

En skånsk tunnel till...

... inte Kina men Köpenhamn. 35

  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka

Trafikverket ryter tillbaka

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Här är bildbevisen. 10

Se Titanic i HD

Se Titanic i HD

VIDEO. Vraket av Titanic har filmats med superavancerad bildteknik. Se första videon på Titanic i HD. 4

Framställer järn med solenergi

Framställer järn
med solenergi

En ny metod för att framställa järn med hjälp av solenergi kan vara lösningen för att minska koldioxidutsläppen. 17

  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång

Levande laboratorium igång

Nu flyttar forskarna in i futuristiska, koldioxidfria oljestaden. 19

KTH:s snygging på museum

KTH:s snygging på museum

Connection Machine 200, med vackra röda lysdioder, flyttar till Tekniska muséet. 5

Volvo gasar i Kina

Volvo gasar i Kina

Orkar inte vänta på egen fabrik i Shanghai. 1

  • Härmar San Francisco
  • Härmar San Francisco

Härmar San Francisco

Golden Gate-bron nu i Norrland. 6

Osannolikt bråk

Osannolikt bråk

Katedralens stenar nöter ner varandra. Nu faller huset i bitar. 5

Störande längdskillnad

Störande längdskillnad

Ny New York-skrapa väcker protester. 7

Storbror ser hur du kör

Storbror ser hur du kör

Det spelar ingen roll vad du sager till polisen. Den svarta lådan avslöjar hur fort du kört. Och det påverkar din försäkringspremie. 32

Ladda mobilen med mörker

Ladda mobilen med mörker

Prylkedjan Teknikmagasinet sörjer, sedan deras bluff avslöjats av en dagstidning. 18

Forskare löser spottets gåta

Forskare löser spottets gåta

Varför bildar vissa vätskor droppar på en tråd? Svaret på gåtan kan leda till bättre skrivare. 2

Blypennan som
 skriver i evighet

Blypennan som
skriver i evighet

En penna med stiftet av bly sägs ha nästan evigt liv. Det har även skriften som inte kan suddas. 15

Månen krymper

Månen krymper

Nyupptäckta fåror på månen bevisar att himlakroppen krymper. 2

Supersmart - och helsvenskt

Supersmart - och helsvenskt

Materialet som brädar det mesta fortsätter erövra nya sporter.

Annons

Jobb157 st

Annons

Taggar

Visa alla

Vad är en tagg?

NyTeknik sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.

Annons Annons

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Information från företag

NyTeknik Klipp

De coolaste kamerafunktionerna till din mobil

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se

Annons