”Snösmältaren är en miljöbov”

Är snösmältaren en succé eller en miljöbov? Meningarna går isär. Foto: Railcare

”Snösmältaren är en miljöbov”

Trafikverket hoppas att den nya gigantiska snösmältaren ska rädda järnvägstrafiken under vintrarna. Men nu kritiseras maskinen för att vara en miljöbov.

Annons
”Snösmältaren är en miljöbov”

Mats Mattsson har utvecklat en teknik för att komprimera snö.

Har tågtrafiken fungerat bättre i vinter?

Se resultatet
  • Ja 43%
  • Nej 57%
Rösta

Verktyg

Den tekniske konsulten Mats Mattsson, med tio år som provningsingenjör på Volvo Lastvagnar, upprörs över Trafikverkets val att smälta snön.

– Det här går stick i stäv med våra klimatmål, säger han.

Den nya spårbundna snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 har utvecklats av Trafikverket och Railcare. Den är avsedd för strategiska bangårdar och har den här vintern främst körts i Hallsberg.

Maskinen borstar in snön i en förbränningskammare, som drivs av diesel, och smältvattnet samlas i en tankvagn som sedan töms i dagvattensystemet.

Det är framför allt koldioxid­utsläppen från dieselbrännaren och smältvattnet som oroar Mats Mattsson.

Trafikverket och Railcare har utgått ifrån att snön på bangårdarna är ren och skulle hamna i dagvattensystemet förr eller senare ändå. Därför har man ansett att några analyser av smältvattnet inte behövs.

Men enligt Ulf Mohlander på Stockholms stads miljöförvaltning är det möjligt att vattnet innehåller koppar som slits loss från kontaktledningarna. Han tycker att man borde undersöka om smältvattnet innehåller koppar eller polyaromatiska kolväten.

– Koppar är skadligt för vattenlevande organismer, och våra halter i Stockholm ligger tidvis i närheten av skadliga nivåer, säger han.

När Ny Teknik börjar ställa frågor om smältvattnet ändrar sig Trafikverket. Nu har en analys av smältvattnets innehåll beställts, trots att man tidigare menade att det var slöseri med skattemedel.

– Du har ställt frågan och även and­ra har ställt frågan. Vi tänkte att det varken är svårt eller kostsamt att göra det, säger Yngve Handspik, produktionsutvecklare på Trafikverket.

Resultatet av analysen är ännu inte färdigt.

När det gäller koldioxidutsläppet har Mats Mattsson räknat ut att snösmältaren borde släppa ut ungefär 3 900 ton koldioxid per säsong. Det är en hyfsat korrekt siffra, enligt Railcare, men nu räknar man med att utsläppen kommer att halveras eftersom man ska använda tillsatsen Euro Ad för att dieseln ska förbrännas mer effektivt.

Mats Mattsson anser att snösmältaren borde omarbetas till en maskin som komprimerar snön och har själv utvecklat en teknik för att snabba på komprimeringsprocessen. Han vill inte avslöja detaljerna, men hävdar att den metoden skulle bli ”näst intill koldioxidneutral”. Nu ska han diskutera sina idéer med Railcare.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

185 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
185
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Visbykorvett

Militären saknar teknik för effektiv ubåtsjakt

Först om sex år kan tekniken vara på plats. ”Kapaciteten försvann med Helikopter 4” säger experten på militärteknik. 17 kommentarer

Tidigare ÖB: Stänger ubåten av motorerna är den svår att hitta

Indicier pekar på en rysk kränkning i Stockholms skärgård. 19 kommentarer

Marinen spärrar av vik i Stockholms skärgård

Marinen spärrar av vik i Stockholms skärgård

Huvuddelen av marinens sökinsats efter främmande undervattensverksamhet har förflyttats söderut. 1 kommentar

U-137

Grundstötningen som skakade Sverige

TEKNIKHISTORIA. Plötsligt stod den kärnvapenbestyckade U-137 på grund. 11 kommentarer

Flygbilen är klar för produktion

Dieseltest i superdatorn

För att simulera en dieselmotor krävs en av världens största superdatorer.

Varför inte nyttja taket i kylen för att förvara öl?

Tricket med svävande ölen

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 8 kommentarer

Hämta el och vatten från molnen

Flytta föremål med laser

Laserbaserad traktorstråle kan både flytta fram och dra till sig föremål

Kortjätten lanserar mobil plånbok

Kortjätten lanserar mobil plånbok

Erbjuds via nordiska nätbutiker. 1 kommentar

Smarta lådan förutser strömavbrott.

Den här smarta lådan förutser strömavbrott

Genom att analysera störning i elnätet kan strömavbrott undvikas. 6 kommentarer

Annons
Förarlösa 560 hästar på Hockenheim

Förarlösa 560 hästar på Hockenheim

Audi släpper lös sin förarlösa RS 7 under helgens biltävling på Hockenheimbanan. 12 kommentarer

Så länge räcker 
Falu rödfärgen

Så länge räcker Falu rödfärgen

TEKNIKHISTORIA. Falu koppargruva är stängd sedan 1992. 14 kommentarer

Tysk kemist gav konsten rätt kulörer

Han sålde färg till kända svenskar som Carl Larsson och prins Eugen.

Kritik mot dåligt skydd kring ebola

I USA har två sjuksköterskor smittats av ebola efter att ha vårdat en smittad man som sedan avled.

Projektet Nya Slussen ska utredas en gång till.

Nya Slussen stoppas

Stockholmsprojektet ska utredas igen. 84 kommentarer

Bygger ihop elmotor 
och växelriktare

Bygger ihop elmotor och växelriktare

Tack vare smart vattenkylning har Siemens kunnat bygga ihop elmotor och växelriktare till en kompakt enhet för elbilar. 54 kommentarer

Mälardalens högskola har samlat in produktionsdata från öppna källor på webben på hur mycket el solceller i Sverige ger.

Så mycket el ger solceller i Sverige

Elproduktionen diffar rejält mellan svenska solcellsanläggningar, enligt en ny sammanställning. 114 kommentarer

Lockheed Martin Fusionsreaktor

Lockheed lockar med fusionsreaktor

Lockheed Martin säger sig ha gjort ett genombrott i teknik för fusionsreaktorer. 117 kommentarer

Osram lånar byggsätt från projektorer till sin rekordstarka lysdiod som ska räcka i bilens halvljus.

En lysdiod räcker i bilens halvljus

Lysdiod som är så stark att en enda ska räcka i bilens halvljus är utvecklad. 28 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Här syr vi ihop Under skalet
Här syr vi ihop Under skalet

Här syr vi ihop Under skalet

I det senaste avsnittet av Ny Tekniks webb-tv-serie Under skalet undersöker programledarna Jacob Norrby och Jan Herrlin en symaskin. 1 kommentar

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Äggfrysning

Jättar raggar kvinnor med äggfrysning som förmån

Så ska Facebook och Apple locka branschens kvinnor. 6

Microsoft släpper smartklocka.

Microsoft släpper smartklocka

Ska klara två dagar på en laddning. 1

Framtidsplanering

Vad gör du om tio år?

Ingenjörer vill ha trygghet och spännande jobb. Men sen då?

Fast jobb högt på prio-listan

Fast jobb högt på prio-listan

Flexibilitet och fast jobb viktigt för ingenjörer, visar stor enkät.

Bluetooth kräver mer betalt

Bluetooth kräver mer betalt

En inre strid har blossat upp inom organisationen bakom bluetooth. 5

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år. 7

Glues smarta lås.

Här är nya svenska smarta låset

Svenska Glue i Halmstad har lanserat ett smart lås som öppnas med mobilen. 12

Fredrik Karlsson Google

Google snuvade Volvo på segern

Nära gills inte i Ingenjörsbarometern. 1

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb117 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Bild istället för lösenord

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se