• Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Breda borstar sopar in snön mot mitten av spåret och in i snöslungan, som skjutsar snön vidare till förbränningskammaren. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Railcare har man uppnått en kapacitetsökning med 25 procent i verkligheten jämfört med på konstruktionsbordet, vilket innebär att maskinen kan smälta upp till 1 100 kubikmeter snö i timmen. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Snösmältningsmaskinen har kostat ungefär 25 miljoner kronor att utveckla. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Trafikverket är snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 störst i världen. Ekipaget mäter 60 meter. Foto: Railcare

Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

Snö och kyla drar in över Sverige och sanningens minut närmar sig för tågtrafiken. Tågbyggaren Bombardier håller högsta beredskap för att tina upp tågen och Trafikverket sätter hoppet till sin nya gigantiska snösmältningsmaskin.

Annons

Kommer tågen att rulla i vinter?

Se resultatet
  • Ja 24%
  • Nej 76%
Rösta

Verktyg

Tågbyggaren Bombardier har vidtagit en serie åtgärder vid sina underhållsdepåer i Stockholm, Göteborg, Västerås, Gävle och Nässjö.

-Det handlar om allt från att se över serviceavtal så att vi har snöröjt och sandat till depåerna och till förebyggande underhåll som att smörja tågens vindrutetorkare, ändra blandningen i spolarvätska och gå igenom värmesystemen, säger Maria Swedin, tågunderhållsansvarig på Bombardier, i ett pressmeddelande.

Nu råder högsta beredskap i Bombardiers avisningsanläggningar. Flera ton is kan frysa fast under ett tåg på bara en dag om det råder hög luftfuktighet och sträng kyla. Och det kan ta fyra timmar att tina upp ett helt nedisat tåg.

Den största utmaningen är att rusta tågen så att de klarar snö som virvlar upp från marken.

-Snön tar sig in, fastnar, fryser, smälter och ger fukt. Det påverkar dörrar, vindrutetorkare, driv- och kylsystem och annan elektronik, säger Erik Wik på Bombardier i pressmeddelandet.

Bombardier har en särskild expertgrupp i Västerås som arbetar med att ta fram tekniska lösningar för att göra tåg vintertåliga. Gruppen har till exempel utvecklat detaljer på SJ:s nya snabbtåg SJ 3 000, som har testats i arktiska temperaturer under minus 30 grader för att det ska klara vinterförhållanden i övre Norrland.

Trafikverket anser att beredskapen inför vintern är god.

-2009 och 2010 hade vi riktigt tuffa vintrar och utifrån dem drog vi mängder av erfarenheter. Vi startade redan förra vintern ett omfattande program, berättar Jan Pettersson, underhållsansvarig på Trafikverket.

Framför allt har man stärkt samarbetet mellan Trafikverket, snöröjarna, tågoperatörerna och stationshusägaren Jernhusen. Både på ledningsnivå och på operativ nivå sker regelbundna träffar för att utvärdera utfallet av parternas arbete.

Men även rent tekniska åtgärder har vidtagits inför den här vintern. Flera växlar har utrustats med elvärme som går igång automatiskt vid kyla för att smälta snö och is. Många växlar har också försetts med lock som skyddar den känsliga elektroniken för skador när isklumpar faller ner från tåg som passerar. Hittills har 7 000 växlar av 12 000 försetts med elvärme och drygt 4000 har snöskydd.

Mer snöstaket och viltstängsel har också satts upp längs tåglinjer i norra Sverige och vid de stora banorna har träd fällts inom 20 meters avstånd från spåret.

Den här vintern sätter Trafikverket stort hopp till sin nya, gigantiska snösmältningsmaskin, Snow Removal 700, som har utvecklats i samarbete med Railcare och ska hålla bangårdar i Stockholmsområdet fria från snö.

- Det är en spännande utrustning som vi har tagit fram. Vi hade den i Stockholm redan förra året men vi fick inte tillräckligt med snö för att använda den så vi körde den till Norrland och testade den i vintras. Den fungerade riktigt bra, berättar Jan Pettersson.

Ny Teknik presenterade planerna på den nya maskinen redan förra året. Läs artikeln om världens största snösmältare här.

Med stora borstar förs snön in i en snöslunga, som transporterar snön vidare till en förbränningskammare. Där värms snön upp och omvandlas till vatten, som samlas i en tankvagn och sedan töms i avloppssystemet.

Hela ekipaget mäter 60 meter, men kompletteras även av två mindre maskiner, som borstar fram snön i växlarna, där SR 700 inte kommer åt.

Snösmältningsmaskinen är anpassad för att smälta snö på bangårdar och depåer och ska utvärderas under vintern.

- Den är mest effektiv på en bangård där det är svårt att få undan snön. Ute på linjen skyfflar man bara undan snön, där behöver man inte bära undan den, säger Jan Pettersson.

Trots alla åtgärder kan Jan Pettersson ändå inte lova att vintern blir fri från tågkaos.

-Nej, det kan jag inte göra. Här pratar vi om väder och vind. Får vi de här väderperioderna med riktigt mycket snö, stark kyla och hård vind under långa perioder, då är det klart att vi kan få problem. Men jag kan garantera att vi gör allt vi kan med de resurser vi har, säger han.

Ny Teknik har också presenterat den pensionerade järnvägsteknikern Sten Jonssons uppfinning om de snöfria växlarna. Läs den artikeln här.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

74 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
74
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Nanopartiklar avslöjar tumörer

Nanopartiklar avslöjar tumörer

Ju mer elakartad en tumör är, desto tidigare går den att upptäcka. Lundaforskare tar nanopartiklar till hjälp i ett nytt kontrastmedel. 1 kommentar

Bomba i google

Drönaren samflyger
med stridsplanet

USA:s krigsmakt har låtit en obemannad drönare flyga bredvid ett stridsplan.

Tekniken som hindrar 
nästa översvämning

Tekniken som hindrar nästa översvämning

För tre år sedan drabbades Norrköping av skyfall och dränkta källare. Det ska inte få hända igen. 21 kommentarer

525 kilovolt i ett system

525 kilovolt i ett system

ABB har lyckats få till 525 kilovots spänning i ett plastisolerat kabelsystem med HVDC-teknik, uppger företaget. 15 kommentarer

ABB:s betydande teknikgenombrott

ABB:s betydande teknikgenombrott

Gasblandning gör ställverket mer miljövänligt. 10 kommentarer

Bara ett parti vill sluta 
sälja svenska vapen

Bara ett parti vill sluta sälja svenska vapen

Sommarens blodiga konflikter gör frågan till vilka länder Sverige ska exportera vapen het. Och partierna är överens – utom ett. 26 kommentarer

”Låg risk att de får tag på svenska vapen”

Risken att svenska vapen faller i terrorgruppen IS händer i Irak är minimal. Det uppger ISP.

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Annons
Larm: Pressade chefer gör medarbetarna sjuka

Larm: Pressade chefer gör medarbetarna sjuka

”Chefernas arbetsmiljö måste uppmärksammas mer”, säger Anki Udd på Ledarna.

Missbildade snoppar allt vanligare

Studie visar att antalet pojkar med missbildning i urinröret har ökat de senaste årtiondena. Orsaken är oklar, men hormonstörande ämnen i miljön kan inte uteslutas. 6 kommentarer

Här är Nevs nya Saab

Här är Nevs nya Saab

Eldrivna 9-3 vill vara en familjebil. Om den kommer i produktion. 41 kommentarer

Riksdagskandidater eniga: 
Det är viktigaste miljöfrågan

Riksdagskandidater eniga: Det är viktigaste miljöfrågan

Klimatförändringen är den allvarligaste miljöfrågan i Sverige, anser majoriteten av riksdagskandidaterna. 14 kommentarer

Tuffaste bilbanan öppen

Tuffaste bilbanan öppen

GRAFIK Testbanan Astra Zero utanför Borås hårdtestar bilarna. Vd:n: Vi kan skapa vilka trafikscenarier som helst. 1 kommentar

Så här byggs Förbifart 
Stockholms bergtunnlar

Så här byggs Förbifart Stockholms bergtunnlar

GRAFIK Första spadtaget för den nya motorvägen runt huvudstaden är taget. Vägen kommer till stor del att ligga i tunnel, som ska drivas med traditionell borra och spräng-teknik. 58 kommentarer

Pulverspriten på gång

Öppna låset med mobilen

Nytt hänglås öppnas via Bluetooth.

Nokias plan för att slå Ericsson i 5g-kampen

Forskarna på Nokia och Ericsson tävlar om att dominera 5g, nästa mobil­standard. 13 kommentarer

”Googles glasögon viktiga för 5g”

Nokias Lauri Oksanen räknar med att mobilerna spelar en mindre roll för utvecklingen av nästa generations mobilnät. 2 kommentarer

Nokia tappar på 4g-marknaden

Nokia faller till fjärde plats på världsmarknaden för 4g-system. 2 kommentarer

DEBATT
”Fixa kompetens själva 
– vänta inte på skolan”

”Fixa kompetens själva – vänta inte på skolan”

DEBATT. Om företagen ska få arbetskraft med rätt kompetens måste de själva börja lära upp unga, enligt bland andra Johan Söderström, vd ABB och Åke Svensson, vd Teknikföretagen. 3 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Senaste quizen

Alla våra quiz
Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig.

Ökat stöd för bonus till elbilar

Ökat stöd för bonus till elbilar

Så elbilsvänliga är riksdagspartierna. 2

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Kiruna ska bli centrum för rymdresor. 2

Europas hetaste laddbara bilar

Europas hetaste laddbara bilar

Minibil tar förstaplatsen. 3

Här är varannan chef kvinna

Här är varannan chef kvinna

-Vi tjejer har blivit peppade att våga oss på chefsrollen, säger Anna Le Moine, på Ramböll. 2

Havsbakterier möjlig energikälla

Havsbakterier möjlig energikälla

Bakterier med ett särskilt pigment kan absorbera stora mängder koldioxid. 5

Här är nya Flappy Bird

Här är nya Flappy Bird

Nguyen tillbaka med nytt spel. 2

Maxar livet med multisport

Maxar livet med multisport

ABB-ingenjörerna Petra och Niclas Lestander satsar på träning. Och barnen hänger på. 1

Hämtar energi ur djupet

Hämtar energi ur djupet

Turbin ska omvandla havsströmmar till elektricitet. 17

Ny bok om DC-3

Ny bok om DC-3

TEKNIKHISTORIA. – Svenskarna satt på parkett och spanade på de sovjetiska stridskrafterna.
Det berättar Christer Lokind, tidigare svensk underrättelseofficer, som har skrivit en egen bok om DC-3-affären. 4

Slutrullat för Volvo XC90

Slutrullat för Volvo XC90

Efter 12 år och 636143 tillverkade bilar upphör produktionen av Volvo XC90. 10

Rolls Royce slår rekord

Rolls Royce slår rekord

Försäljningen skjuter i höjden. 3

Kommunistlyx till salu

Kommunistlyx till salu

Ordförande Maos vän köpte sig en Mercedes Pullman 600. Nu säljs den på auktion i originalskick. 8

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb175 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här duschas Hans Vestberg

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se