• Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Breda borstar sopar in snön mot mitten av spåret och in i snöslungan, som skjutsar snön vidare till förbränningskammaren. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Railcare har man uppnått en kapacitetsökning med 25 procent i verkligheten jämfört med på konstruktionsbordet, vilket innebär att maskinen kan smälta upp till 1 100 kubikmeter snö i timmen. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Snösmältningsmaskinen har kostat ungefär 25 miljoner kronor att utveckla. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Trafikverket är snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 störst i världen. Ekipaget mäter 60 meter. Foto: Railcare

Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

Snö och kyla drar in över Sverige och sanningens minut närmar sig för tågtrafiken. Tågbyggaren Bombardier håller högsta beredskap för att tina upp tågen och Trafikverket sätter hoppet till sin nya gigantiska snösmältningsmaskin.

Annons

Kommer tågen att rulla i vinter?

Se resultatet
  • Ja 24%
  • Nej 76%
Rösta

Tågbyggaren Bombardier har vidtagit en serie åtgärder vid sina underhållsdepåer i Stockholm, Göteborg, Västerås, Gävle och Nässjö.

-Det handlar om allt från att se över serviceavtal så att vi har snöröjt och sandat till depåerna och till förebyggande underhåll som att smörja tågens vindrutetorkare, ändra blandningen i spolarvätska och gå igenom värmesystemen, säger Maria Swedin, tågunderhållsansvarig på Bombardier, i ett pressmeddelande.

Nu råder högsta beredskap i Bombardiers avisningsanläggningar. Flera ton is kan frysa fast under ett tåg på bara en dag om det råder hög luftfuktighet och sträng kyla. Och det kan ta fyra timmar att tina upp ett helt nedisat tåg.

Den största utmaningen är att rusta tågen så att de klarar snö som virvlar upp från marken.

-Snön tar sig in, fastnar, fryser, smälter och ger fukt. Det påverkar dörrar, vindrutetorkare, driv- och kylsystem och annan elektronik, säger Erik Wik på Bombardier i pressmeddelandet.

Bombardier har en särskild expertgrupp i Västerås som arbetar med att ta fram tekniska lösningar för att göra tåg vintertåliga. Gruppen har till exempel utvecklat detaljer på SJ:s nya snabbtåg SJ 3 000, som har testats i arktiska temperaturer under minus 30 grader för att det ska klara vinterförhållanden i övre Norrland.

Trafikverket anser att beredskapen inför vintern är god.

-2009 och 2010 hade vi riktigt tuffa vintrar och utifrån dem drog vi mängder av erfarenheter. Vi startade redan förra vintern ett omfattande program, berättar Jan Pettersson, underhållsansvarig på Trafikverket.

Framför allt har man stärkt samarbetet mellan Trafikverket, snöröjarna, tågoperatörerna och stationshusägaren Jernhusen. Både på ledningsnivå och på operativ nivå sker regelbundna träffar för att utvärdera utfallet av parternas arbete.

Men även rent tekniska åtgärder har vidtagits inför den här vintern. Flera växlar har utrustats med elvärme som går igång automatiskt vid kyla för att smälta snö och is. Många växlar har också försetts med lock som skyddar den känsliga elektroniken för skador när isklumpar faller ner från tåg som passerar. Hittills har 7 000 växlar av 12 000 försetts med elvärme och drygt 4000 har snöskydd.

Mer snöstaket och viltstängsel har också satts upp längs tåglinjer i norra Sverige och vid de stora banorna har träd fällts inom 20 meters avstånd från spåret.

Den här vintern sätter Trafikverket stort hopp till sin nya, gigantiska snösmältningsmaskin, Snow Removal 700, som har utvecklats i samarbete med Railcare och ska hålla bangårdar i Stockholmsområdet fria från snö.

- Det är en spännande utrustning som vi har tagit fram. Vi hade den i Stockholm redan förra året men vi fick inte tillräckligt med snö för att använda den så vi körde den till Norrland och testade den i vintras. Den fungerade riktigt bra, berättar Jan Pettersson.

Ny Teknik presenterade planerna på den nya maskinen redan förra året. Läs artikeln om världens största snösmältare här.

Med stora borstar förs snön in i en snöslunga, som transporterar snön vidare till en förbränningskammare. Där värms snön upp och omvandlas till vatten, som samlas i en tankvagn och sedan töms i avloppssystemet.

Hela ekipaget mäter 60 meter, men kompletteras även av två mindre maskiner, som borstar fram snön i växlarna, där SR 700 inte kommer åt.

Snösmältningsmaskinen är anpassad för att smälta snö på bangårdar och depåer och ska utvärderas under vintern.

- Den är mest effektiv på en bangård där det är svårt att få undan snön. Ute på linjen skyfflar man bara undan snön, där behöver man inte bära undan den, säger Jan Pettersson.

Trots alla åtgärder kan Jan Pettersson ändå inte lova att vintern blir fri från tågkaos.

-Nej, det kan jag inte göra. Här pratar vi om väder och vind. Får vi de här väderperioderna med riktigt mycket snö, stark kyla och hård vind under långa perioder, då är det klart att vi kan få problem. Men jag kan garantera att vi gör allt vi kan med de resurser vi har, säger han.

Ny Teknik har också presenterat den pensionerade järnvägsteknikern Sten Jonssons uppfinning om de snöfria växlarna. Läs den artikeln här.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

74 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
74
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Googles galna domänköp

Googles galna domänköp

Hur mycket skulle du betala för toppdomänen .app? Antagligen inte lika mycket som Google. 2 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skyskrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 36 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 2 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Laser ersätter tändstift

Med laser i bilmotorns cylinder kan effektiviteten ökas med 27 procent.

Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 5 kommentarer

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 72 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 31 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 28 kommentarer

Annons
iva

Hon är enda kvinnan som valdes in i IVA

Av elva nya ledamöter är en kvinna. IVA: Vi jobbar på jämställdheten. 14 kommentarer

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

tomgång kallstart

Kallstart bättre än tomgång för bilen

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare förklarar vad som är bäst för bilen och miljön. 28 kommentarer

Här byggs världens största plan

Här byggs världens största plan

Första bilderna från bygget av the Roc med vingbredden 117 meter. 1 kommentar

Ryssland vill plocka isär rymdstationen

Ryssland vill plocka isär rymdstationen

2024 vill Roskosmos montera bort de ryska modulerna av rymdstationen ISS och av dessa bygga en egen rymdbas. 9 kommentarer

Radarsensor i gatlyktan ser tom p-plats

Radarsensor i gatlyktan ser tom p-plats

I sommar blir det lättare att hitta en ledig p-plats för bilister i Berlin. Radarsensorer i gatlamporna spejar efter tomma p-rutor, som visas i mobiltelefonen. 11 kommentarer

Så säkrar du ditt 
lösenord på nätet

Så säkrar du ditt lösenord på nätet

Lösenord är fortfarande ett gissel på nätet. De ska vara långa och unika – och blir därmed svåra att komma ihåg. Det finns hjälp. 3 kommentarer

Lösenordshanterare riskerar bli en måltavla

Tjänsterna lägger alla uppgifter i samma korg. 1 kommentar

Flygplan

Varför lutar flygplanet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför lutar flygplan svagt uppåt på normal flyghöjd? Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 29 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Nära genombrott
för bränslecellen

Nära genombrott för bränslecellen

De första exemplaren av bränslecellsbilen Mirai är levererade i Japan. Bilen kostar en bråkdel av sina föregångare. 58 kommentarer

”Priset halverat om fem år”

Bränslecellsprofessor: Det är helt realistiskt. 14 kommentarer

Nu räcker livslängden

Svaga punkten är polymermembranet. 3

Bränslecellen är redo att rulla

Bränslecellen är redo att rulla

LEDARE. Toyota anser att batteribilen inte är framtiden. 22 kommentarer

Så hamnar sand från Sahara i Amazonas

Så hamnar sand från Sahara i Amazonas

Satelliten Calipso visar i 3d hur sand motsvarande nära 700000 långtradare lyfter från Sahara för färd mot Sydamerika. 14 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 2

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 8

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 15

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild.

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Spargris

Var sjätte fick inget lönesamtal

KARRIÄR. ”Anmärkningsvärt” tycker Sveriges Ingenjörer. 8

Boeings första eldrivna satellit

Boeings första eldrivna satellit

Klar för uppskjutning senare i år. 5

Adam Scheid driver verksamheten Experimentfabriken vid sidan av studierna

Unga inspiratören: Säg aldrig det här till dina anställda

Adam Scheid om att skapa ett kreativt klimat. 2

jobb200 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Världens högsta byggnad

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se