• Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Breda borstar sopar in snön mot mitten av spåret och in i snöslungan, som skjutsar snön vidare till förbränningskammaren. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Railcare har man uppnått en kapacitetsökning med 25 procent i verkligheten jämfört med på konstruktionsbordet, vilket innebär att maskinen kan smälta upp till 1 100 kubikmeter snö i timmen. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Snösmältningsmaskinen har kostat ungefär 25 miljoner kronor att utveckla. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Trafikverket är snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 störst i världen. Ekipaget mäter 60 meter. Foto: Railcare

Tipsa en vän om en artikel

Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

Snö och kyla drar in över Sverige och sanningens minut närmar sig för tågtrafiken. Tågbyggaren Bombardier håller högsta beredskap för att tina upp tågen och Trafikverket sätter hoppet till sin nya gigantiska snösmältningsmaskin.

Annons

Tågbyggaren Bombardier har vidtagit en serie åtgärder vid sina underhållsdepåer i Stockholm, Göteborg, Västerås, Gävle och Nässjö.

-Det handlar om allt från att se över serviceavtal så att vi har snöröjt och sandat till depåerna och till förebyggande underhåll som att smörja tågens vindrutetorkare, ändra blandningen i spolarvätska och gå igenom värmesystemen, säger Maria Swedin, tågunderhållsansvarig på Bombardier, i ett pressmeddelande.

Nu råder högsta beredskap i Bombardiers avisningsanläggningar. Flera ton is kan frysa fast under ett tåg på bara en dag om det råder hög luftfuktighet och sträng kyla. Och det kan ta fyra timmar att tina upp ett helt nedisat tåg.

Den största utmaningen är att rusta tågen så att de klarar snö som virvlar upp från marken.

-Snön tar sig in, fastnar, fryser, smälter och ger fukt. Det påverkar dörrar, vindrutetorkare, driv- och kylsystem och annan elektronik, säger Erik Wik på Bombardier i pressmeddelandet.

Bombardier har en särskild expertgrupp i Västerås som arbetar med att ta fram tekniska lösningar för att göra tåg vintertåliga. Gruppen har till exempel utvecklat detaljer på SJ:s nya snabbtåg SJ 3 000, som har testats i arktiska temperaturer under minus 30 grader för att det ska klara vinterförhållanden i övre Norrland.

Trafikverket anser att beredskapen inför vintern är god.

-2009 och 2010 hade vi riktigt tuffa vintrar och utifrån dem drog vi mängder av erfarenheter. Vi startade redan förra vintern ett omfattande program, berättar Jan Pettersson, underhållsansvarig på Trafikverket.

Framför allt har man stärkt samarbetet mellan Trafikverket, snöröjarna, tågoperatörerna och stationshusägaren Jernhusen. Både på ledningsnivå och på operativ nivå sker regelbundna träffar för att utvärdera utfallet av parternas arbete.

Men även rent tekniska åtgärder har vidtagits inför den här vintern. Flera växlar har utrustats med elvärme som går igång automatiskt vid kyla för att smälta snö och is. Många växlar har också försetts med lock som skyddar den känsliga elektroniken för skador när isklumpar faller ner från tåg som passerar. Hittills har 7 000 växlar av 12 000 försetts med elvärme och drygt 4000 har snöskydd.

Mer snöstaket och viltstängsel har också satts upp längs tåglinjer i norra Sverige och vid de stora banorna har träd fällts inom 20 meters avstånd från spåret.

Den här vintern sätter Trafikverket stort hopp till sin nya, gigantiska snösmältningsmaskin, Snow Removal 700, som har utvecklats i samarbete med Railcare och ska hålla bangårdar i Stockholmsområdet fria från snö.

- Det är en spännande utrustning som vi har tagit fram. Vi hade den i Stockholm redan förra året men vi fick inte tillräckligt med snö för att använda den så vi körde den till Norrland och testade den i vintras. Den fungerade riktigt bra, berättar Jan Pettersson.

Ny Teknik presenterade planerna på den nya maskinen redan förra året. Läs artikeln om världens största snösmältare här.

Med stora borstar förs snön in i en snöslunga, som transporterar snön vidare till en förbränningskammare. Där värms snön upp och omvandlas till vatten, som samlas i en tankvagn och sedan töms i avloppssystemet.

Hela ekipaget mäter 60 meter, men kompletteras även av två mindre maskiner, som borstar fram snön i växlarna, där SR 700 inte kommer åt.

Snösmältningsmaskinen är anpassad för att smälta snö på bangårdar och depåer och ska utvärderas under vintern.

- Den är mest effektiv på en bangård där det är svårt att få undan snön. Ute på linjen skyfflar man bara undan snön, där behöver man inte bära undan den, säger Jan Pettersson.

Trots alla åtgärder kan Jan Pettersson ändå inte lova att vintern blir fri från tågkaos.

-Nej, det kan jag inte göra. Här pratar vi om väder och vind. Får vi de här väderperioderna med riktigt mycket snö, stark kyla och hård vind under långa perioder, då är det klart att vi kan få problem. Men jag kan garantera att vi gör allt vi kan med de resurser vi har, säger han.

Ny Teknik har också presenterat den pensionerade järnvägsteknikern Sten Jonssons uppfinning om de snöfria växlarna. Läs den artikeln här.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

74 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
74
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Tygsäck skyddar flyg mot bomber

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. Svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen. 3 kommentarer

Fallucka för fartdårar

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 50 kommentarer

De flesta av de boende i bostadsrättsföreningen Jublet i Stockholm kan bara ringa med mobilen om de går ut på balkongen. ”När vi tog upp problemet med Skanska för ett år sedan var det inte en så stor fråga. Men under det här året har Skanska, Ericsson och operatörerna insett hur stort problemet är”, sa Stig Vilhelmson, ordförande i föreningen.

Slitsar i fönstret fixar täckningen

Slitsar i metallskikten i fönstren eller isoleringsmaterialen. Det kan lösa problemet med dålig mobiltäckning i energisnåla nybyggda hus. 3 kommentarer

Får jag koppar i koppen?

Får jag koppar i koppen?

TEKNIKFRÅGAN. Blir det koppar i kaffet om jag kokar varmvatten? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 17 kommentarer

Truecaller

Heta 33-bolaget miljardvärderat

De utsågs till ett av Sveriges hetaste teknikbolag. Nu värderas Truecaller till 1 miljard dollar. 1 kommentar

Gripen NG

Brasilien prutar på Gripenpriset

Avtalet för Jas Gripen-planen till Brasilien är klart, men inte påskrivet. 6 kommentarer

Annons
Lego för industrin bygger ut företaget

Lego för industrin bygger ut företaget

33-LISTAN. I våras hamnade Flexqube på Ny Tekniks 33-lista. Nu nyanställer bolaget. 4 kommentarer

De kramar el ur stålet

De kramar el ur stålet

SSAB har tagit pilotanläggning i drift som minskar energisvinnet. 37 kommentarer

Elbil

Eltorsk på vägen  – så många drabbas

Många har räckviddsångest i elbilen, men få kör slut på batteriet. Det visar en ny undersökning. 67 kommentarer

Svenska streamingsajten stängs efter polistillslag

Polistillslag får personerna bakom Swefilmer att stänga sajten för gott. 37 kommentarer

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

HD: Så hög är boten för piratkopierad film

Högsta domstolen har slagit fast böter för piratkopiering av film. Samtidigt är rättsläget för så kallade streamingsajter oklart. 81 kommentarer

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

TEKNIKFRÅGA. Vad händer om jag simmar in i en jättecylinder ovanför poolens yta? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 45 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra

”Alla vill jobba med en vinnare”

33-LISTAN. I april kom företaget Amra med på listan över årets hetaste teknikbolag för andra gången. Sedan dess har de fått en stororder. 5 kommentarer

Bekräftat: Ubåten är 
gammal rysk Catfish

Bekräftat: Ubåten är gammal rysk Catfish

Försvarsmakten är klar med analyserna av videomaterialet som visar en sjunken ubåt på svenskt vatten. 35 kommentarer

Här är Catfish Som i siffror

Användes av ryska marinen 1905 till 1913. 1 kommentar

Svenska tekniken som hittade ubåten

En svenskutvecklad fjärrstyrd miniubåt gjorde fyndet i Östersjön. 19 kommentarer

Ögondroppar ska ersätta operation

Ögondroppar ska ersätta operation

Kan grå starr botas med ögondroppar i stället för operation? En grupp forskare har gjort framgångsrika försök. 7 kommentarer

Torrboll

Varför blir båten rostig av torrboll?

TEKNIKFRÅGAN. Torrbollar får båtens metaller att ärga - men varför? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 7 kommentarer

Vindkraftverk

Tvärstopp för svensk vindkraft

Antalet beställda vindkraftverk årets andra kvartal: Noll. 86 kommentarer

Deras mål: Världens djupaste bassäng

Deras mål: Världens djupaste bassäng

Brittiska forskare siktar rekorddjupt - vill bygga en 50 meter djup bassäng. 7 kommentarer

3d-utskriven drönare ska stoppa pirater

3d-utskriven drönare ska stoppa pirater

Billiga drönare utskrivna med 3d-skrivare och monterade till havs. Det kan bli nytt vapen mot pirater eller följder av naturkatastrofer. 9 kommentarer

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Topplista

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 1

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 13

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se