• Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Breda borstar sopar in snön mot mitten av spåret och in i snöslungan, som skjutsar snön vidare till förbränningskammaren. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Railcare har man uppnått en kapacitetsökning med 25 procent i verkligheten jämfört med på konstruktionsbordet, vilket innebär att maskinen kan smälta upp till 1 100 kubikmeter snö i timmen. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Snösmältningsmaskinen har kostat ungefär 25 miljoner kronor att utveckla. Foto: Railcare

  • Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

    Enligt Trafikverket är snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 störst i världen. Ekipaget mäter 60 meter. Foto: Railcare

Tipsa en vän om en artikel

Nya snösmältaren ska rädda tågtrafiken

Snö och kyla drar in över Sverige och sanningens minut närmar sig för tågtrafiken. Tågbyggaren Bombardier håller högsta beredskap för att tina upp tågen och Trafikverket sätter hoppet till sin nya gigantiska snösmältningsmaskin.

Annons

Kommer tågen att rulla i vinter?

Se resultatet
  • Ja 24%
  • Nej 76%
Rösta

Tågbyggaren Bombardier har vidtagit en serie åtgärder vid sina underhållsdepåer i Stockholm, Göteborg, Västerås, Gävle och Nässjö.

-Det handlar om allt från att se över serviceavtal så att vi har snöröjt och sandat till depåerna och till förebyggande underhåll som att smörja tågens vindrutetorkare, ändra blandningen i spolarvätska och gå igenom värmesystemen, säger Maria Swedin, tågunderhållsansvarig på Bombardier, i ett pressmeddelande.

Nu råder högsta beredskap i Bombardiers avisningsanläggningar. Flera ton is kan frysa fast under ett tåg på bara en dag om det råder hög luftfuktighet och sträng kyla. Och det kan ta fyra timmar att tina upp ett helt nedisat tåg.

Den största utmaningen är att rusta tågen så att de klarar snö som virvlar upp från marken.

-Snön tar sig in, fastnar, fryser, smälter och ger fukt. Det påverkar dörrar, vindrutetorkare, driv- och kylsystem och annan elektronik, säger Erik Wik på Bombardier i pressmeddelandet.

Bombardier har en särskild expertgrupp i Västerås som arbetar med att ta fram tekniska lösningar för att göra tåg vintertåliga. Gruppen har till exempel utvecklat detaljer på SJ:s nya snabbtåg SJ 3 000, som har testats i arktiska temperaturer under minus 30 grader för att det ska klara vinterförhållanden i övre Norrland.

Trafikverket anser att beredskapen inför vintern är god.

-2009 och 2010 hade vi riktigt tuffa vintrar och utifrån dem drog vi mängder av erfarenheter. Vi startade redan förra vintern ett omfattande program, berättar Jan Pettersson, underhållsansvarig på Trafikverket.

Framför allt har man stärkt samarbetet mellan Trafikverket, snöröjarna, tågoperatörerna och stationshusägaren Jernhusen. Både på ledningsnivå och på operativ nivå sker regelbundna träffar för att utvärdera utfallet av parternas arbete.

Men även rent tekniska åtgärder har vidtagits inför den här vintern. Flera växlar har utrustats med elvärme som går igång automatiskt vid kyla för att smälta snö och is. Många växlar har också försetts med lock som skyddar den känsliga elektroniken för skador när isklumpar faller ner från tåg som passerar. Hittills har 7 000 växlar av 12 000 försetts med elvärme och drygt 4000 har snöskydd.

Mer snöstaket och viltstängsel har också satts upp längs tåglinjer i norra Sverige och vid de stora banorna har träd fällts inom 20 meters avstånd från spåret.

Den här vintern sätter Trafikverket stort hopp till sin nya, gigantiska snösmältningsmaskin, Snow Removal 700, som har utvecklats i samarbete med Railcare och ska hålla bangårdar i Stockholmsområdet fria från snö.

- Det är en spännande utrustning som vi har tagit fram. Vi hade den i Stockholm redan förra året men vi fick inte tillräckligt med snö för att använda den så vi körde den till Norrland och testade den i vintras. Den fungerade riktigt bra, berättar Jan Pettersson.

Ny Teknik presenterade planerna på den nya maskinen redan förra året. Läs artikeln om världens största snösmältare här.

Med stora borstar förs snön in i en snöslunga, som transporterar snön vidare till en förbränningskammare. Där värms snön upp och omvandlas till vatten, som samlas i en tankvagn och sedan töms i avloppssystemet.

Hela ekipaget mäter 60 meter, men kompletteras även av två mindre maskiner, som borstar fram snön i växlarna, där SR 700 inte kommer åt.

Snösmältningsmaskinen är anpassad för att smälta snö på bangårdar och depåer och ska utvärderas under vintern.

- Den är mest effektiv på en bangård där det är svårt att få undan snön. Ute på linjen skyfflar man bara undan snön, där behöver man inte bära undan den, säger Jan Pettersson.

Trots alla åtgärder kan Jan Pettersson ändå inte lova att vintern blir fri från tågkaos.

-Nej, det kan jag inte göra. Här pratar vi om väder och vind. Får vi de här väderperioderna med riktigt mycket snö, stark kyla och hård vind under långa perioder, då är det klart att vi kan få problem. Men jag kan garantera att vi gör allt vi kan med de resurser vi har, säger han.

Ny Teknik har också presenterat den pensionerade järnvägsteknikern Sten Jonssons uppfinning om de snöfria växlarna. Läs den artikeln här.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

74 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
74
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Svampen satte
Örebro på kartan

Svampen satte Örebro på kartan

TEKNIKHISTORIA. Redan under byggtiden blev vattentornet en turistmagnet. Det unika byggprojektet blev verklighet tack vare kluriga byggchefer, hårt arbete och 32 domkrafter. 2 kommentarer

Nio skäl till att din gps visar fel

Nio skäl till att din gps visar fel

TEKNIKFRÅGAN. Kass karta, dålig satellitmottagning och usel täckning. Ny Tekniks läsare förklarar varför gps:en krånglar. 11 kommentarer

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Hitachi startar tågfabrik i Europa. 4 kommentarer

Vattenfall tvingar fram stängning vid Ringhals

Kärnkraftverket Ringhals

Kärnkraftreaktorerna 1 och 2 vid Ringhals kommer att stängas senast 2020. Det efter att har styrelsen beslutat om att stoppa alla nya investeringar från 2017. 64 kommentarer

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Sverige klarar framtidens elförsörjning utan reaktorerna, anser Ibrahim Baylan (S). 36 kommentarer

Är det rätt att stänga Ringhals 1 och 2 i förtid?

Se resultatet
  • Ja 23%
  • Nej 77%
Rösta
Moas drönare

Flyktingar på havet räddas med drönare

Drönare, nätvaggor och specialutrustade fartyg räddar tusentals på Medelhavet.

Googles självkörande bil visas upp

Googles robotbil greppar hjorten

Hjortar och horisontella trafikljus är nya utmaningar när Googles robotbil rullar in i Texas.

Annons
Bro vid E4, Rotebro

Svenska räcket stoppar 38 tons långtradare

Ett nytt broräcke som kan stoppa stora och små bilar har utvecklats i projektet för de nya broarna i Rotebro. Räcket är det första i sitt slag. 10 kommentarer

Bilägare bryr sig inte om nya funktioner

Instrumentbräda med display

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte. 69 kommentarer

Drönare i luften

Slutfluget med drönare över Kaliforniens tomter

TEKNIKSVEPET. Spotify-rekord, nya möjligheter i Google Maps och smarta golfbilar. 2 kommentarer

Materialet gör led-lampan billig som en glödlampa

Led-lampa

En ny materialblandning kapar priset på lysdioder. Det hävdar amerikanska forskare. 26 kommentarer

Imac med superskärm kommer i oktober

Apples 21,5-tums Imac får fyra gånger så hög upplösning.

Det kommer en mängd Applenyheter den närmsta tiden. En ny Imac med riktigt högupplöst skärm är ett av de hetaste tipsen i ryktesfloran. 4 kommentarer

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Så får du se ut på jobbet

När Veronica Blomquist bär polisuniform sticker tatueringar fram. Och det strider inte mot polisens uniformsregler.

Ny metod återvinna permanentmagneter

Ny metod återvinna permanentmagneter

Permanentmagneter med sina värdefulla jordartsmetaller neodym och dysprosium kan med en ny metod återvinnas i ett fåtal steg när motorer eller generatorer tjänat ut. 4 kommentarer

Tankning av biogas

Göteborgs miljardsatsning värd noll kronor

Jättesatsningen Gobigas har bekymmer, men biogasproduktionen fortsätter. 17 kommentarer

BMW-anställda bär kolfibermaterial

På besök i BMW:s toppmoderna fabrik

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 29 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 2 kommentarer

Lyftkran i motljus

Branschen kritisk mot nya energikrav för hus

Många företag och organisationer är kritiska till Boverkets förslag på nya energikrav. De menar att verket har räknat på fel sätt. 9 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 52 kommentarer

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

I morgon fredag 4 september är sista dagen att anmäla sig till vår tävling "Sveriges smartaste hem". Segraren får bland annat en presentcheck på 10 000 kronor.

10 000 till segraren i Sveriges smartaste hem

10 000 till segraren i Sveriges smartaste hem

SISTA CHANSEN! I dag måste vi få ditt bidrag.

Topplista

Mobilen låser cykeln

Mobilen låser cykeln

Glöm cykelnyckeln. Mobilen gör jobbet. 14

KTH-student höll tal i FN

KTH-student höll tal i FN

Viljan att göra skillnad driver ingenjörsstudenten Olle Eriksson. 1

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 5

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 17

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb360 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se