Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen.

Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen.

Tipsa en vän om en artikel

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Inte en vinter till med snökaos, sa Trafikverket och beställde en gigantisk snöröjare av teknikföretaget Railcare i Skelleftehamn. I mitten av november är den klar för att börja röja åt Banverket och SL i Stockholm.

Annons
Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Sidoborstarna sopar snö in mot mitten, max 2,5 meter från spårmitt i båda riktningarna. Även gångbanor på sidan om spåret blir fria från snö. Borstaggregatet är 5 meter långt och fem meter brett.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Huvudborsten, den gula enheten framför vagnen, sopar in snön mot snöslungan som kastar in snön i smältvagnen som värms upp med diesel. Hela Snow Removal 700 går på diesel.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

En en gammal rysk metod med jetmotor? Intressant bild inskickad av en läsare.

Snow Removal 700 kommer att bli världens största snösmältare för järnväg – en koloss på hundra ton som kan röja 700 meter spår med 10-20 centimeter nyfallen snö på en halvtimme.

Det är bangårdarna i Stockholm som är de mest kritiska för järnvägstrafiken i hela landet och det är där som SR 700 ska hålla växlar och spår rena från snö i vinter.

I första hand ska SR 700 köra på den stora rangerbangårdarna i Tomteboda, Värtan, Västberga, Södertälje samt i SL:s depåer för pendeltåg och tunnelbana.

Men SR 700 kan också på egen hand ta sig i godstågsfart vart som helst i landet där det uppstår behov.

Ännu finns inte SR 700 annat än på ritbordet och i en fyrsidigt broschyr som distribueras till intresserade på järnvägsmässan Nordic Rail på Elmia i Jönköping som startade i går.

- Just nu är alla delar på väg med båt och lastbil till Skelleftehamn. Vi börjar montera om två veckor och den 15 november ska vi ha den på plats i Stockholm, säger Ulf Marklund, en av de två grundarna till Railcare till Ny Teknik.

Han har blivit nedringd av journalister från tidningar, radio och tv som velat ta bilder på monsterröjaren och filma den i aktion.

- Men den finns ju ännu inte i verkligheten, säger Ulf Marklund.

De viktigaste komponenterna till SR 700 är nu på väg från leverantörerna Glory Road Solutions i Portugal och Øveraasen i Norge.

Glory Road Solutions är ett kanadesiskt teknikföretag som är världsledande på snösmältare medan norska Øveraasen, som har huvudkontor i Gjøvik mellan Oslo och Lillehammer, är ledande i Europa på snöslungor.

SR 700 är ingen traditionell snöröjare som vräker undan snön från spåren. SR 700 borstar i stället in snön mot mitten av spåret och slungar sedan snön upp i den stora ”smältvagnen” bakom lokföraren.

När snön smält i det uppvärmda smältkaret i den första vagnen och rensats på tyngre partiklar, pumpas vattnet över till en tankvagn som rymmer 50 kubikmeter.

När tankvagnen är full töms den i dagvattensystemet .

- Vi har utvecklat SR 700 i samarbete med Trafikverket utifrån våra existerande, mindre snösmältare SR 100 och SR 300.  Konstruktionen, metoden och patenten är våra, säger Ulf Marklund.

Railcare och Trafikverket har skrivit ett femårigt utveckllingsavtal som är värt 20 miljoner kronor per år.

Läs också Ny Tekniks artikel från den 3 februari förra året om järnvägskonstruktören Sten Jonssons uppfinning  den snöfria växeln.

Fakta Det började i Hongkong

Företaget Railcare i Skelleftehamn intill Rönnskärsverken på Norrlandskusten startades för 20 år sedan av Ulf Marklund och Leif Dahlqvist med en spårstädningsmaskin som de köpte från Skanska.

Ulf Marklund arbetade då för Skanska i ett uppdrag i Hongkongs tunnelbana.

Tre maskiner arbetade i tunneln. Den tredje maskinens uppgift var att städa upp efter de två andra. Och det var den maskinen som Ulf Marklund köpte och bildade företaget Railvac med.

Tio år senare hade verksamheten vuxit och företaget bytte namn till Railcare. Och ytterligare tio år senare har omsättningen ökat till 200 miljoner kronor och Railcare har nu dotterföretag runt om i Europa.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

75 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
75
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan

Kritik mot försäljning av drönare till Kina

Kritik mot försäljning av drönare till Kina

”Det finns helt klart allvarliga problem med en sådan här affär”, säger fredsforskaren. 12 kommentarer

Kina köper 70 obemannade helikoptrar från Cybaero

Linköpingsföretaget fick order värd 800 miljoner kronor. 46 kommentarer

Gopro grejar minikamera

Gopro grejar minikamera

Har släppt sin första kamera i miniformat.

Izettles kortläsare.

Sverige femma på innovationstoppen

Femte bäst i världen, tycker World Economic Forum. Bara ett svenskt företag på topplistan.

Ritning över nya kärnkraftverket i Pyhäjoki.

Klart för finskt kärnkraftsbygge

Projektet i Pyhäjoki blir av. 8 kommentarer

Fyren tänds när
båten kommer

Fyren tänds när båten kommer

Sjöfartsverket testar ny teknik för att snåla med solel. 13 kommentarer

Virusmasken
dödar din Mac

Virusmasken dödar din Mac

Skadlig kod tar över redan innan operativsystemet startar. Enda räddningen: Skruva isär datorn. 24 kommentarer

Annons
Bättre hållbarhet med grafen

Bättre hållbarhet med grafen

Chalmersforskarnas lösning: Elektronik med längre livslängd och stora mängder sparad energi. 4 kommentarer

Ett hologram projicerad i en plastpyramid som man bygger själv.

Bygg en projektor för hologram i 3d

Allt som behövs: Din mobiltelefon, några plastbitar och lite tejp.

Opalums grundare och vd Pär Gunnars Risberg

Svenska superhögtalare för mobiler köps upp

Stort ljud ur små mobil-högtalare. Nu köps innovationsföretaget upp av amerikanskt bolag. 2 kommentarer

Slut i rutan för het Google-utmanare

Slut i rutan för het Google-utmanare

Alternativ byggt på öppet operativsystem stoppas. Strul med stöd för filmbranschens kopieringsskydd en orsak. 9 kommentarer

Exeger

De laddar dina prylar med ljus

33-LISTAN. Svenska solcellsföretagets kontrakt med Fortune-företag öppnar för ny prototyp. 2 kommentarer

Järnväg

Ultraljud avslöjar räl som riskerar spricka

Ultraljudskontroller och byte av rälsdelar. Så hanterar Trafikverket gammal räl med inbyggda defekter. 22 kommentarer

Svenska tåg kör på utdömd räls

Minst 120 mil undermålig tågräls i landet är på väg att spricka sönder. 59 kommentarer

BMW i3

Skjut upp laddning
– och få rejält betalt

Elbilsägare får betalt för att skjuta upp laddningen. Allt för att avlasta elnätet. 46 kommentarer

Led-lampa

Experten: Därför flimrar led-lampan

Dåligt konstruerade lampor ger osynligt flimmer. Här är enkla testet för att hitta flimmerfri lampa. 58 kommentarer

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

TEKNIKFRÅGAN. Hur försvinner regnvatten från tyst asfalt? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 5 kommentarer

Google glass

Ny start för Google Glass

Från malpåse till diskret distribution ut på företagsmarknaden.

Allergitest, 33-listan

Genanalysen kan ersätta djurförsök

33-LISTAN. Kan solkrämen ge hudallergi eller bekämpningsmedlet astma? Ett svenskt test ger svaret – utan djurförsök. 6 kommentarer

Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker. 3 kommentarer

Dubbel bonus för rekrytering av kvinna

Dubbel bonus för rekrytering av kvinna

KARRIÄR. Halvledarjätten vill jämka upp könsfördelningen.

Topplista

Robotens dyrköpta läxa: Lifta inte i USA

Robotens dyrköpta läxa: Lifta inte i USA

Hårt slut för den liftande roboten Hitchbot. 13

Avgaser

Avgaser kan ge demens

Forskare: 16 procent av fallen kan ha orsakats av avgaser. 7

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 2

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Sverige femte bäst på innovativt klimat

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se