Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen.

Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Inte en vinter till med snökaos, sa Trafikverket och beställde en gigantisk snöröjare av teknikföretaget Railcare i Skelleftehamn. I mitten av november är den klar för att börja röja åt Banverket och SL i Stockholm.

Annons
Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Sidoborstarna sopar snö in mot mitten, max 2,5 meter från spårmitt i båda riktningarna. Även gångbanor på sidan om spåret blir fria från snö. Borstaggregatet är 5 meter långt och fem meter brett.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Huvudborsten, den gula enheten framför vagnen, sopar in snön mot snöslungan som kastar in snön i smältvagnen som värms upp med diesel. Hela Snow Removal 700 går på diesel.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

En en gammal rysk metod med jetmotor? Intressant bild inskickad av en läsare.

Snow Removal 700 kommer att bli världens största snösmältare för järnväg – en koloss på hundra ton som kan röja 700 meter spår med 10-20 centimeter nyfallen snö på en halvtimme.

Det är bangårdarna i Stockholm som är de mest kritiska för järnvägstrafiken i hela landet och det är där som SR 700 ska hålla växlar och spår rena från snö i vinter.

I första hand ska SR 700 köra på den stora rangerbangårdarna i Tomteboda, Värtan, Västberga, Södertälje samt i SL:s depåer för pendeltåg och tunnelbana.

Men SR 700 kan också på egen hand ta sig i godstågsfart vart som helst i landet där det uppstår behov.

Ännu finns inte SR 700 annat än på ritbordet och i en fyrsidigt broschyr som distribueras till intresserade på järnvägsmässan Nordic Rail på Elmia i Jönköping som startade i går.

- Just nu är alla delar på väg med båt och lastbil till Skelleftehamn. Vi börjar montera om två veckor och den 15 november ska vi ha den på plats i Stockholm, säger Ulf Marklund, en av de två grundarna till Railcare till Ny Teknik.

Han har blivit nedringd av journalister från tidningar, radio och tv som velat ta bilder på monsterröjaren och filma den i aktion.

- Men den finns ju ännu inte i verkligheten, säger Ulf Marklund.

De viktigaste komponenterna till SR 700 är nu på väg från leverantörerna Glory Road Solutions i Portugal och Øveraasen i Norge.

Glory Road Solutions är ett kanadesiskt teknikföretag som är världsledande på snösmältare medan norska Øveraasen, som har huvudkontor i Gjøvik mellan Oslo och Lillehammer, är ledande i Europa på snöslungor.

SR 700 är ingen traditionell snöröjare som vräker undan snön från spåren. SR 700 borstar i stället in snön mot mitten av spåret och slungar sedan snön upp i den stora ”smältvagnen” bakom lokföraren.

När snön smält i det uppvärmda smältkaret i den första vagnen och rensats på tyngre partiklar, pumpas vattnet över till en tankvagn som rymmer 50 kubikmeter.

När tankvagnen är full töms den i dagvattensystemet .

- Vi har utvecklat SR 700 i samarbete med Trafikverket utifrån våra existerande, mindre snösmältare SR 100 och SR 300.  Konstruktionen, metoden och patenten är våra, säger Ulf Marklund.

Railcare och Trafikverket har skrivit ett femårigt utveckllingsavtal som är värt 20 miljoner kronor per år.

Läs också Ny Tekniks artikel från den 3 februari förra året om järnvägskonstruktören Sten Jonssons uppfinning  den snöfria växeln.

Fakta Det började i Hongkong

Företaget Railcare i Skelleftehamn intill Rönnskärsverken på Norrlandskusten startades för 20 år sedan av Ulf Marklund och Leif Dahlqvist med en spårstädningsmaskin som de köpte från Skanska.

Ulf Marklund arbetade då för Skanska i ett uppdrag i Hongkongs tunnelbana.

Tre maskiner arbetade i tunneln. Den tredje maskinens uppgift var att städa upp efter de två andra. Och det var den maskinen som Ulf Marklund köpte och bildade företaget Railvac med.

Tio år senare hade verksamheten vuxit och företaget bytte namn till Railcare. Och ytterligare tio år senare har omsättningen ökat till 200 miljoner kronor och Railcare har nu dotterföretag runt om i Europa.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

75 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
75
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 12 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 15 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 43 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 1

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 5

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 5 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 13 kommentarer

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 52 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 43 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 15 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 136 kommentarer

Mac

Mac Plus från 1986 möter dagens nät

TEKNIKSVEPET. När en Mac Plus från 1986 kopplas upp mot dagens nät händer roliga saker. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Annons
INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 6 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpumparna har utvecklats med ny produktionsteknik. 7

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Bilen som håller hastigheten själv

Bilen som håller hastigheten själv

Hejdå fortkörningsböter! Här är bilen som läser av trafikskyltar och sänker farten automatiskt.

Solceller

Egen solcellsel brakar i höjden

Intresset för egen solcellsel ökar dramatiskt. Och skatterabatten kan elda på utvecklingen. 23 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 5 kommentarer

GRANSKNING AV 43 SVENSKA IT-BOLAG
119 civilingenjörer – 
7 av dem är kvinnor

119 civilingenjörer – 7 av dem är kvinnor

I hälften av de börsnoterade it- och telekombolagens ledningsgrupper finns inte en enda kvinna, visar Ny Tekniks granskning.

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Mycronics vd söker alltid efter den bästa kompetensen.

TV4 tror inte på ultra-hd för närvarande. Möjligen i vissa titlar på TV4 Play Premium.

TV4 ratar också ultra-hd

Den som vill dra nytta av sin högupplösta nya tv-skärm i ultra-hd har inte mycket att hämta. 6 kommentarer

Ultra-hd sågas

SVT har inga planer på börja stödja den senaste tv-tekniken ultra-hd. 91 kommentarer

Den apparaten lyckades 
de inte knäcka i alla fall
Den apparaten lyckades 
de inte knäcka i alla fall

Den apparaten lyckades de inte knäcka i alla fall

UNDER SKALET. Jacob Norrby och Jan Herrlin går bet när de ska undersöka en viss del av en blodsockermätare. 12 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Hacka datorn med värme

Värmeutstrålningen från en dator kan användas för att hacka och styra en annan dator.

Järnväg

Så uselt styrs underhållet av de svenska järnvägarna

Trafikverkets styrning av underhållet för vägar och järnvägar får svidande kritik – av den egna internrevisionen. 36 kommentarer

Higgspartikeln, LHC

Kortslutning i kabel stoppar LHC

Kortslutningar i kablarna till en av magneterna i partikelaccelerator LHC har satt stopp för en återstart av LHC.

Ny Tekniks läsare löser problemet

Ny Tekniks läsare löser problemet

LEDARE. Tack alla läsare för att ni delar med er av er enorma kunskap. 3 kommentarer

Hemliga testet: Solceller överlever svenska vintern

Hemliga testet: Solceller överlever svenska vintern

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 5

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 3

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 3

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Är du bättre på matte än en gymnasieelev?

Är du bättre på matte än en gymnasieelev?

Testa dig själv på de tre tävlingsfrågorna. 10

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 226

Kiruna

Gifter i marken försenar nya Kiruna

Planer på helt ny stadskärna med elva nya kvarter skjuts framåt. 4

jobb160 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se