Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen.

Snow Removal 700 samlar in snön från spåren och perrongerna, smälter den i den första vagnen och pumpar över smältvattnet i den andra vagnen.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Inte en vinter till med snökaos, sa Trafikverket och beställde en gigantisk snöröjare av teknikföretaget Railcare i Skelleftehamn. I mitten av november är den klar för att börja röja åt Banverket och SL i Stockholm.

Annons
Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Sidoborstarna sopar snö in mot mitten, max 2,5 meter från spårmitt i båda riktningarna. Även gångbanor på sidan om spåret blir fria från snö. Borstaggregatet är 5 meter långt och fem meter brett.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

Huvudborsten, den gula enheten framför vagnen, sopar in snön mot snöslungan som kastar in snön i smältvagnen som värms upp med diesel. Hela Snow Removal 700 går på diesel.

Världens största snösmältare byggs i Skelleftehamn

En en gammal rysk metod med jetmotor? Intressant bild inskickad av en läsare.

Snow Removal 700 kommer att bli världens största snösmältare för järnväg – en koloss på hundra ton som kan röja 700 meter spår med 10-20 centimeter nyfallen snö på en halvtimme.

Det är bangårdarna i Stockholm som är de mest kritiska för järnvägstrafiken i hela landet och det är där som SR 700 ska hålla växlar och spår rena från snö i vinter.

I första hand ska SR 700 köra på den stora rangerbangårdarna i Tomteboda, Värtan, Västberga, Södertälje samt i SL:s depåer för pendeltåg och tunnelbana.

Men SR 700 kan också på egen hand ta sig i godstågsfart vart som helst i landet där det uppstår behov.

Ännu finns inte SR 700 annat än på ritbordet och i en fyrsidigt broschyr som distribueras till intresserade på järnvägsmässan Nordic Rail på Elmia i Jönköping som startade i går.

- Just nu är alla delar på väg med båt och lastbil till Skelleftehamn. Vi börjar montera om två veckor och den 15 november ska vi ha den på plats i Stockholm, säger Ulf Marklund, en av de två grundarna till Railcare till Ny Teknik.

Han har blivit nedringd av journalister från tidningar, radio och tv som velat ta bilder på monsterröjaren och filma den i aktion.

- Men den finns ju ännu inte i verkligheten, säger Ulf Marklund.

De viktigaste komponenterna till SR 700 är nu på väg från leverantörerna Glory Road Solutions i Portugal och Øveraasen i Norge.

Glory Road Solutions är ett kanadesiskt teknikföretag som är världsledande på snösmältare medan norska Øveraasen, som har huvudkontor i Gjøvik mellan Oslo och Lillehammer, är ledande i Europa på snöslungor.

SR 700 är ingen traditionell snöröjare som vräker undan snön från spåren. SR 700 borstar i stället in snön mot mitten av spåret och slungar sedan snön upp i den stora ”smältvagnen” bakom lokföraren.

När snön smält i det uppvärmda smältkaret i den första vagnen och rensats på tyngre partiklar, pumpas vattnet över till en tankvagn som rymmer 50 kubikmeter.

När tankvagnen är full töms den i dagvattensystemet .

- Vi har utvecklat SR 700 i samarbete med Trafikverket utifrån våra existerande, mindre snösmältare SR 100 och SR 300.  Konstruktionen, metoden och patenten är våra, säger Ulf Marklund.

Railcare och Trafikverket har skrivit ett femårigt utveckllingsavtal som är värt 20 miljoner kronor per år.

Läs också Ny Tekniks artikel från den 3 februari förra året om järnvägskonstruktören Sten Jonssons uppfinning  den snöfria växeln.

Fakta Det började i Hongkong

Företaget Railcare i Skelleftehamn intill Rönnskärsverken på Norrlandskusten startades för 20 år sedan av Ulf Marklund och Leif Dahlqvist med en spårstädningsmaskin som de köpte från Skanska.

Ulf Marklund arbetade då för Skanska i ett uppdrag i Hongkongs tunnelbana.

Tre maskiner arbetade i tunneln. Den tredje maskinens uppgift var att städa upp efter de två andra. Och det var den maskinen som Ulf Marklund köpte och bildade företaget Railvac med.

Tio år senare hade verksamheten vuxit och företaget bytte namn till Railcare. Och ytterligare tio år senare har omsättningen ökat till 200 miljoner kronor och Railcare har nu dotterföretag runt om i Europa.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

75 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
75
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Snabbladdning, elbil

Nu är det priskrig på snabbladdning

Fortum sänker priset på snabbladdning av elbil i Sverige. Och nu tvingas Vattenfall följa efter. 12 kommentarer

Dåliga dagvattensystem hotar bebyggelse i varannan svensk kommun.

Skräckexemplet: Dagvattensystem byggt helt i trä

Varannan kommun i Sverige har bebyggelse som hotas vid extrema skyfall. Dagvattensystemen är för dåliga. 6 kommentarer

Nu är utredningen arbetet med skogsbranden i Västmanland klar. Betyg: Underkänt.

Betyg på beredskap: Underkänt

Arbetet med skogsbranden i Västmanland hade klara brister. 2 kommentarer

Svart fosfor spöar grafen

Svart fosfor spöar grafen

Svart fosfor är mycket bättre på att överföra data än grafen, hävdar forskare. 5 kommentarer

”Att Försvaret kan förgifta 
en hel kommun är galet”

”Att Försvaret kan förgifta en hel kommun är galet”

Dricksvattnet i Kallinge förgiftades av kemikalier från Försvarsmaktens brandsläckningsskum. Nu förberedes en rättsprocess. 1 kommentar

Airbus visar ny snål helikopter

Airbus visar ny snål helikopter

Kompositmaterial sänker vikten i nya medelstora helikoptern – och därmed bränsleförbrukningen. 1 kommentar

Annons
Svenska alkolås i nya t-banetågen

Svenska alkolås i nya t-banetågen

Västeråsföretaget ska montera ir-baserade alkolås på 96 nya tunnelbanevagnar i Stockholm. 8 kommentarer

Bil, Baldwin Street

Står bilen kvar i branta backen?

MINIPROBLEMET. Knäcker du professor Göran Grimvalls nöt om parkering av bil? 14 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Mobil, mottagning

Appen tar emot samtal på mobilen – utan mottagning

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 5 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Första helt digitala radiosändaren

Brittiska forskare har utvecklat en digital radiosändare som saknar analoga kretsar.

Borrmaskin, Jern-Erna

Tunnelborrmaskinen hjälplöst fast i berget

Efter att ha borrat sig fram tre kilometer havererade Jern-Erna förra veckan. Och där står hon fortfarande. 19 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Högtalare, Sound dimensions

Stapla högre – få bättre ljud i dina högtalare

Att fler högtalare ger starkare ljud är ingen nyhet. De här högtalarna vässar dessutom ljudkvaliteten. 5 kommentarer

EN AV FYRA INGENJÖRER ÄR KVINNA

Toppcheferna: Vi vill ha fler kvinnliga ingenjörer

Var fjärde ingenjör i Sverige är kvinna. Andelen ökar med nästan en halv procent om året. Det visar statistik som Sveriges Ingenjörer har tagit fram åt Ny Teknik. Men storföretagens högsta chefer vill mer. 29 kommentarer

16–84 är ett dåligt resultat

16–84 är ett dåligt resultat

LEDARE. Susanna Baltscheffsky ger Ny Teknik underkänt. 9 kommentarer

Varuhuset som inför
rullande spiraltrappor

Varuhuset som inför rullande spiraltrappor

Mitsubishi har fått den största enskilda ordern på rullande spiraltrappor till ett varuhus. 9 kommentarer

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Det kraftiga saltvatteninflödet i Östersjön i december har syresatt de döda zonerna utanför Gotland, kraftigast sedan 1951. 1 kommentar

manukahonung

Avslöjar fusk med värdefull manukahonung

Med en kombination av markörer och statistik har nu tyska livsmedelskemister tagit fram en metod att skilja den medicinskt värdefulla manukahonungen från mängder av falska plagiat. 6 kommentarer

Hans Vestberg, Ericsson

Ericsson rasar

"Vi ökar våra marknadsandelar", brukar Ericssons vd Hans Vestberg säga om 4g. Men det kan han inte längre. 8 kommentarer

Ibrahim Baylan

Ibrahim Baylan leder energikommissionen

Ska se över framtidens behov och produktion av energi.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Malin Lindström

”Spännande, kul och välbetalt jobb”

KARRIÄR. ”Utbilda sig till ingenjör en vinstlott”, säger Malin Lindström.

Apple

Apple störst för första gången

Samsung har toppat listan sedan 2011, 19

Grafen brandskyddar tyg

Grafen brandskyddar tyg

Materialet kan användas för tunna och lätta brandskyddskläder.

Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 51

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 17

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 4

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 4

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 11

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 3

jobb183 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Solplanet testflyger över Abu Dhabi

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se