• Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning över Älandsfjärden mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Nya järnvägsbron över Älandsfjärden. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Svedje mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Murbergstunneln mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Murbergstunneln mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Bollstabruk vid anslutningen till Botniabanan. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Vårdhemmet i Bollstabruk flyttas för att ge plats åt järnvägen. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Helsvetsad räls läggs ut på nya betongsliprar. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Nya stationen i Kramfors står färdig men blir inte uppkopplad förrän nästa höst. Foto: Trafikverket

Tipsa en vän om en artikel

Trafikverket: Ådalsbanan
är inte rutten!

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Och tidplanen håller, hävdar Trafikverket. Här är bildbevisen.

Annons
Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

Lena Nordung, informationsansvarig för Ådalsbanan.

- Den upprustade Ådalsbanan får en godtagbar standard jämfört med den helt nybyggda Botniabanan säger Lena Nordung på Trafikverket till Ny Teknik.

Hon är informationsansvarig för Ådalsbanan och hon reagerade starkt på Ny Tekniks artikel på webben i måndags med rubriken ”Rutten järnväg får Ådalen att jäsa”.

- Det var en tråkig läsning med tanke på det upprustningsarbete som nu är gjort på Ådalsbanan. Vi får en funktionell järnväg utefter Norrlandskusten från och med nästa höst – trots att sträckan Härnösand-Sundsvall inte får någon ny sträckning, säger Lena Nordung.

Ådalsbanan mellan Sundsvall och Långsele är en hundra år gammal järnväg. På många ställen är banan krokig och backig och räknas som Sveriges sämsta järnväg.

Men i samband med att den helt nya kustjärnvägen Botniabanan mellan Kramfors och Umeå har byggts får 13 av Ådalsbanans 18 mil en uppgradering.

- Det är ett av Sveriges största järnvägsprojekt, säger Lena Nordung.

Kvar är 5 mil gammal järnväg mellan Sundsvall och Härnösand. Men den vill Trafikverket inte gärna tala om.

Projektet Ådalsbanan har pågått sedan 2003 och beräknas vara klart i augusti 2011.

- Uppgraderingen innebär att vi bygger två nya sträckor på sammanlagt 3 mil och övriga 10 mil får en upprustning, säger Lena Nordung.

De sträckor som rustas upp får ny helsvetsad räls, nya sliprar, fler mötesstationer, geotekniska förstärkningar för bättre stabilitet och bärighet, nya kontaktledningar och nytt trafikstyrningssystem.

De upprustade sträckorna får samma kapacitet som de nybyggda sträckorna med 25 tons  axellast och 1 400 ton tunga tåg.

Men hastigheten på de upprustade sträckorna blir inte lika hög som på de nybyggda sträckorna och på Botniabanan, där tågen kan köra i 250 kilometer i timmen.

- Hastigheten på de upprustade sträckorna varierar efter lutning och kurvor, säger Lena Nordung.

För den omdiskuterade och kritiserade sträckan Härnösand-Sundsvall finns tre förslag på nya järnvägsdragningar och senare i höst ska en utredning sätta tänderna i den problematiken.

Utredningen bekostas till 90 procent av kommuner och landsting och till 10 procent av Trafikverket.

Det är den här sträckan som kritikerna riktar in sin stöt mot.

Det finns inga statliga pengar avsatta för en upprustning av sträckan i regeringens nationella plan för infrastruktursatsningar 2010-2021.

I dag tar det 46 minuter med X2000 mellan Härnösand och Sundsvall och 40 minuter med bil – om man kör lagligt. Pendlarbussen tar 47-55 minuter.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Båtens detektor
får fyr att tändas

Båtens detektor får fyr att tändas

Sjöfartsverket testar ny teknik för att snåla med solel. 4 kommentarer

Virusmasken
dödar din Mac

Virusmasken dödar din Mac

Skadlig kod tar över redan innan operativsystemet startar. Enda räddningen: Skruva isär datorn. 13 kommentarer

Bättre hållbarhet med grafen

Bättre hållbarhet med grafen

Chalmersforskarnas lösning: Elektronik med längre livslängd och stora mängder sparad energi. 1 kommentar

Ett hologram projicerad i en plastpyramid som man bygger själv.

Bygg en projektor för hologram i 3d

Allt som behövs: Din mobiltelefon, några plastbitar och lite tejp.

Slut i rutan för het Google-utmanare

Slut i rutan för het Google-utmanare

Alternativ byggt på öppet operativsystem stoppas. Strul med stöd för filmbranschens kopieringsskydd en orsak. 4 kommentarer

Exeger

De laddar dina prylar med ljus

33-LISTAN. Svenska solcellsföretagets kontrakt med Fortune-företag öppnar för ny prototyp. 1 kommentar

Annons
Järnväg

Ultraljud avslöjar räl som riskerar spricka

Ultraljudskontroller och byte av rälsdelar. Så hanterar Trafikverket gammal räl med inbyggda defekter. 22 kommentarer

Svenska tåg kör på utdömd räls

Minst 120 mil undermålig tågräls i landet är på väg att spricka sönder. 58 kommentarer

BMW i3

Skjut upp laddning
– och få rejält betalt

Elbilsägare får betalt för att skjuta upp laddningen. Allt för att avlasta elnätet. 24 kommentarer

Led-lampa

Experten: Därför flimrar led-lampan

Dåligt konstruerade lampor ger osynligt flimmer. Här är enkla testet för att hitta flimmerfri lampa. 53 kommentarer

Obama vill ha värsta datorn

Obama vill ha värsta datorn

Presidenten har gett klartecken för superdator.

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

TEKNIKFRÅGAN. Hur försvinner regnvatten från tyst asfalt? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 5 kommentarer

Google glass

Ny start för Google Glass

Från malpåse till diskret distribution ut på företagsmarknaden.

Allergitest, 33-listan

Genanalysen kan ersätta djurförsök

33-LISTAN. Kan solkrämen ge hudallergi eller bekämpningsmedlet astma? Ett svenskt test ger svaret – utan djurförsök. 6 kommentarer

Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker. 3 kommentarer

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 49 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 99 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar. 12 kommentarer

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 18 kommentarer

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 10 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Varför stoppar
surf mobilprat?

Varför stoppar surf mobilprat?

TEKNIKFRÅGAN. Varför kan jag inte prata och surfa samtidigt i mobilen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 28 kommentarer

Robotens dyrköpta läxa: Lifta inte i USA

Robotens dyrköpta läxa: Lifta inte i USA

Hårt slut för den liftande roboten Hitchbot. 7

Topplista

Avgaser

Avgaser kan ge demens

Forskare: 16 procent av fallen kan ha orsakats av avgaser. 6

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 2

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se