• Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning över Älandsfjärden mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Nya järnvägsbron över Älandsfjärden. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Svedje mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Murbergstunneln mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Murbergstunneln mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Bollstabruk vid anslutningen till Botniabanan. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Vårdhemmet i Bollstabruk flyttas för att ge plats åt järnvägen. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Helsvetsad räls läggs ut på nya betongsliprar. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Nya stationen i Kramfors står färdig men blir inte uppkopplad förrän nästa höst. Foto: Trafikverket

Trafikverket: Ådalsbanan
är inte rutten!

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Och tidplanen håller, hävdar Trafikverket. Här är bildbevisen.

Annons
Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

Lena Nordung, informationsansvarig för Ådalsbanan.

- Den upprustade Ådalsbanan får en godtagbar standard jämfört med den helt nybyggda Botniabanan säger Lena Nordung på Trafikverket till Ny Teknik.

Hon är informationsansvarig för Ådalsbanan och hon reagerade starkt på Ny Tekniks artikel på webben i måndags med rubriken ”Rutten järnväg får Ådalen att jäsa”.

- Det var en tråkig läsning med tanke på det upprustningsarbete som nu är gjort på Ådalsbanan. Vi får en funktionell järnväg utefter Norrlandskusten från och med nästa höst – trots att sträckan Härnösand-Sundsvall inte får någon ny sträckning, säger Lena Nordung.

Ådalsbanan mellan Sundsvall och Långsele är en hundra år gammal järnväg. På många ställen är banan krokig och backig och räknas som Sveriges sämsta järnväg.

Men i samband med att den helt nya kustjärnvägen Botniabanan mellan Kramfors och Umeå har byggts får 13 av Ådalsbanans 18 mil en uppgradering.

- Det är ett av Sveriges största järnvägsprojekt, säger Lena Nordung.

Kvar är 5 mil gammal järnväg mellan Sundsvall och Härnösand. Men den vill Trafikverket inte gärna tala om.

Projektet Ådalsbanan har pågått sedan 2003 och beräknas vara klart i augusti 2011.

- Uppgraderingen innebär att vi bygger två nya sträckor på sammanlagt 3 mil och övriga 10 mil får en upprustning, säger Lena Nordung.

De sträckor som rustas upp får ny helsvetsad räls, nya sliprar, fler mötesstationer, geotekniska förstärkningar för bättre stabilitet och bärighet, nya kontaktledningar och nytt trafikstyrningssystem.

De upprustade sträckorna får samma kapacitet som de nybyggda sträckorna med 25 tons  axellast och 1 400 ton tunga tåg.

Men hastigheten på de upprustade sträckorna blir inte lika hög som på de nybyggda sträckorna och på Botniabanan, där tågen kan köra i 250 kilometer i timmen.

- Hastigheten på de upprustade sträckorna varierar efter lutning och kurvor, säger Lena Nordung.

För den omdiskuterade och kritiserade sträckan Härnösand-Sundsvall finns tre förslag på nya järnvägsdragningar och senare i höst ska en utredning sätta tänderna i den problematiken.

Utredningen bekostas till 90 procent av kommuner och landsting och till 10 procent av Trafikverket.

Det är den här sträckan som kritikerna riktar in sin stöt mot.

Det finns inga statliga pengar avsatta för en upprustning av sträckan i regeringens nationella plan för infrastruktursatsningar 2010-2021.

I dag tar det 46 minuter med X2000 mellan Härnösand och Sundsvall och 40 minuter med bil – om man kör lagligt. Pendlarbussen tar 47-55 minuter.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten 
bakom stora
succépulvret

Hemligheten bakom stora succépulvret

TEKNIKHISTORIA. Ninni Kronberg forskade på 30-talet fram ett patent som senare gav upphov till mejerijätten Semper. 7 kommentarer

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Artikeln om de frostaktiverade däckdubbarna drog igång en intensiv debatt bland Ny Tekniks läsare. Nu svarar konstruktören Sigvard Zetterström på läsarnas frågor. 35 kommentarer

Vatten i däcket fäller ut dubben

Däckdubben aktiveras när det är kallt och dras in när det är varmt. 123 kommentarer

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Med teknik från KTH och stål från Sandvik är den svenska blykylda reaktordesignen Sealer på väg mot ett genombrott - i Kanada. 72 kommentarer

Tesla James Bond

Teslas hemliga Bond-funktion

Elon Musk har släppt en liten överraskning.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 29 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Då byggs hyperloopen

Uppförandet av den första transportbanan som bygger på Musks Hyperloop påbörjas snart.

Googles galna domänköp

Googles galna domänköp

Hur mycket skulle du betala för toppdomänen .app? Antagligen inte lika mycket som Google. 4 kommentarer

F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

Textilbil kör snålt och säkert 2040

Textilbil kör snålt och säkert 2040

När bilarna kör snålt och förarlöst 2040 behövs inte så mycket plåt. De kan byggas av tyg och papper hävdar textilforskare. 6 kommentarer

"Inför konsumentskatter på nötkött och flyg"

En ny rapport, signerad 14 energi- och miljöforskare, vill införa styrmedel för att begränsa köttkonsumtionen och flygresandet. 43 kommentarer

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skyskrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 40 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 6 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Laser ersätter tändstift

Med laser i bilmotorns cylinder kan effektiviteten ökas med 27 procent.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Ukraina betalar gas för en dag

Tidigt i morse meddelade ryska gasföretaget Gazprom att Ukraina har betalat 15 miljoner dollar i förskott. Det motsvarar en dags konsumtion. 3 kommentarer

Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 9 kommentarer

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 98 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 32 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 29 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 5

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 10

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 18

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild. 1

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tesla S James Bond-funktion

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se