• Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning över Älandsfjärden mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Nya järnvägsbron över Älandsfjärden. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Svedje mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Murbergstunneln mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Murbergstunneln mellan Härnösand och Veda. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Spårläggning vid Bollstabruk vid anslutningen till Botniabanan. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Vårdhemmet i Bollstabruk flyttas för att ge plats åt järnvägen. Foto: Trafikverket

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Helsvetsad räls läggs ut på nya betongsliprar. Foto: Trafikverket.

  • Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

    Nya stationen i Kramfors står färdig men blir inte uppkopplad förrän nästa höst. Foto: Trafikverket

Trafikverket: Ådalsbanan
är inte rutten!

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Och tidplanen håller, hävdar Trafikverket. Här är bildbevisen.

Annons
Trafikverket: Ådalsbanan är inte rutten!

Lena Nordung, informationsansvarig för Ådalsbanan.

- Den upprustade Ådalsbanan får en godtagbar standard jämfört med den helt nybyggda Botniabanan säger Lena Nordung på Trafikverket till Ny Teknik.

Hon är informationsansvarig för Ådalsbanan och hon reagerade starkt på Ny Tekniks artikel på webben i måndags med rubriken ”Rutten järnväg får Ådalen att jäsa”.

- Det var en tråkig läsning med tanke på det upprustningsarbete som nu är gjort på Ådalsbanan. Vi får en funktionell järnväg utefter Norrlandskusten från och med nästa höst – trots att sträckan Härnösand-Sundsvall inte får någon ny sträckning, säger Lena Nordung.

Ådalsbanan mellan Sundsvall och Långsele är en hundra år gammal järnväg. På många ställen är banan krokig och backig och räknas som Sveriges sämsta järnväg.

Men i samband med att den helt nya kustjärnvägen Botniabanan mellan Kramfors och Umeå har byggts får 13 av Ådalsbanans 18 mil en uppgradering.

- Det är ett av Sveriges största järnvägsprojekt, säger Lena Nordung.

Kvar är 5 mil gammal järnväg mellan Sundsvall och Härnösand. Men den vill Trafikverket inte gärna tala om.

Projektet Ådalsbanan har pågått sedan 2003 och beräknas vara klart i augusti 2011.

- Uppgraderingen innebär att vi bygger två nya sträckor på sammanlagt 3 mil och övriga 10 mil får en upprustning, säger Lena Nordung.

De sträckor som rustas upp får ny helsvetsad räls, nya sliprar, fler mötesstationer, geotekniska förstärkningar för bättre stabilitet och bärighet, nya kontaktledningar och nytt trafikstyrningssystem.

De upprustade sträckorna får samma kapacitet som de nybyggda sträckorna med 25 tons  axellast och 1 400 ton tunga tåg.

Men hastigheten på de upprustade sträckorna blir inte lika hög som på de nybyggda sträckorna och på Botniabanan, där tågen kan köra i 250 kilometer i timmen.

- Hastigheten på de upprustade sträckorna varierar efter lutning och kurvor, säger Lena Nordung.

För den omdiskuterade och kritiserade sträckan Härnösand-Sundsvall finns tre förslag på nya järnvägsdragningar och senare i höst ska en utredning sätta tänderna i den problematiken.

Utredningen bekostas till 90 procent av kommuner och landsting och till 10 procent av Trafikverket.

Det är den här sträckan som kritikerna riktar in sin stöt mot.

Det finns inga statliga pengar avsatta för en upprustning av sträckan i regeringens nationella plan för infrastruktursatsningar 2010-2021.

I dag tar det 46 minuter med X2000 mellan Härnösand och Sundsvall och 40 minuter med bil – om man kör lagligt. Pendlarbussen tar 47-55 minuter.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Sämsta däckvalet 
på sommarvägen

Sämsta däckvalet på sommarvägen

Ny forskning pekar ut nordiska alternativ. 29 kommentarer

Drönare från jagare blir slutet för hangarfartygen

Drönare från jagare blir slutet för hangarfartygen

Hangarfartyg med flygplan är sårbara mål. I framtiden kan de ersättas av jagare med små däck för drönare. 3 kommentarer

Betongen lagar sig själv – med bakterier

Betongen lagar sig själv – med bakterier

Kalkproducerande bakterier aktiveras först när sprickor uppstår. 2 kommentarer

Solcellspark

”Inte på min bakgård”

LÄSARKOMMENTARER. Sveriges största solcellspark stoppas av grannarna. Ny Tekniks artikel om proteststormen väckte debattlust. 2 kommentarer

Vill du ha en solcellspark som granne?

Se resultatet
  • Ja 65%
  • Nej 35%
Rösta
Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Volkswagens ordförande Ferdinand Piëch förlorade till slut maktkampen. Det kan även påverka Scania. 2 kommentarer

Jas 39 Gripen

Två Gripenplan nära att krocka

Två Jas 39 Gripen var ytterst nära att krocka med varandra förra året. 8 kommentarer

Annons
Lättare hitta försvunna plan

Audi gör diesel av vatten

Teknik utvecklad för att göra syntetisk diesel av grön el, vatten och koldioxid.

Minidrönare lyfter 
med öppen källkod

Minidrönare lyfter med öppen källkod

Ingenjörer i Malmö gör succé med drönaren som sålts i mer än 10 000 exemplar. 7 kommentarer

Motig tioårsdag för superjumbon A380

Motig tioårsdag för superjumbon A380

Premiärflygningen för Airbus superjumbo A380 den 27 april 2005 sågs som ett genombrott. Men försäljningen går trögt.

Nepal

Okontrollerat byggande förvärrar katastrofen

Helgens jordbävning drabbar Nepal särskilt hårt på grund av landets svaga byggregler och snabba urbanisering.

FN-uppdraget: Skicka svenska ingenjörer till Nepal

Byggnadsingenjörer och it-specialister skickas till landet.

Här fångar kamerorna jordbävningen

Här fångar kamerorna jordbävningen

Svensk hjälpinsats på väg till Katmandu.

SENASTE TEKNIKNYTT
Apple

Därför är Apple besatt av guld

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Metoden som gav 
miljoner tvålar

Metoden som gav miljoner tvålar

TEKNIKHISTORIA. Nicolas Leblanc löste ett av sin tids största industriella problem med en process för att tillverka natriumkarbonat. Tidningen Teknikhistoria har porträtterat tvålhjälten. 3 kommentarer

Undervattensdrönare Remus 600

Attackubåtar i USA får undervattensdrönare

Amerikanska attackubåtar ska senare i år börja använda undervattensdrönare, som utför uppdrag på egen hand. 43 kommentarer

Här lufttankar de drönaren

Här lufttankar de drönaren

Den första lufttankningen med en obemannad flygfarkost gjordes i veckan.

Litiumbatteri

Varför slocknar litiumbatteriet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför dör mitt dyra litiumbatteri före alkalinbatteriet? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 14 kommentarer

Vilken vinflaska är förgiftad?

Veckans gåta: Hitta
det förgiftade vinet

Hur ska kungen hitta flaskan med dödligt gift?

Vattenfall

Riksrevisionen: Vattenfall satsar för lite på forskning

Kritik mot den statliga energijätten på flera punkter i en färsk granskning. 19 kommentarer

solceller

Fem största hindren för mer svensk solenergi

Gamla prislistor, fula solceller och höghus som skuggar. Här är hindren för mer solenergi i Sverige. 92 kommentarer

Solcell

Skattesmäll för solceller

Regeringens förslag på energiskatt för solel slår hårt mot många solcellsanläggningar. 179 kommentarer

Tjäna 1,75 kronor mer per kWh på solcellerna

Från 25 till 200 öre per kilowattimme. Så mycket skiljer ersättningen från elbolagen när solcellsägare säljer sin överskottsel. 20 kommentarer

Marie Alpman

Sverige behöver fler som Tobii

KRÖNIKA. Några killar på KTH får en lysande idé. Efter så där 10-15 år har bolaget 600 anställda och noteras på Stockholmsbörsen. 21 kommentarer

Smart laddare för elbilen

Smart laddare för elbilen

33-LISTAN. När elbilarna kommer på allvar vill Chargestorm ta hand om laddningen.

Topplista

Google glass

Nya Google Glass är på väg

Vassare version av de digitala glasögonen kan nå marknaden tidigare än väntat. 1

Signalfel

Vad är egentligen ett signalfel?

Här är svaret på ständiga frågan när tågtrafiken krånglar. 37

Steve Wozniak

Applegrundaren kluven till AI

Steve Wozniak är orolig för att maskinerna ska springa om oss. 18

Cool matkasse ersätter kylbil

Cool matkasse ersätter kylbil

33-LISTAN. Papperskassen som fungerar som kyl och frys är redo för lansering. 2

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Miljövänligt flamskyddsmedel får guldmedalj.

Så många partiklar andas du in på jobbet

Så många partiklar andas du in på jobbet

KARRIÄR. Hur många små partiklar finns det i luften på jobbet? Här är svaret. 4

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Svenskt Vatten: Du flyttar över kostnaden till naturen. 72

Stressen avslöjar vem du är

Stressen avslöjar vem du är

KARRIÄR. Lär dig hur du agerar under press. Först då kan du hitta vägar till utveckling. 8

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

”Ett Sputnik moment”, sa forskningsministern. 8

Huawei

Huawei satsar på publika molntjänster

Ska konkurrera med sina kunder - operatörerna. 2

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Diesel från vatten och koldioxid

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se