F-35 Joint Strike Figheter. Kostnaderna skenar i väg och politikerna surnar till.

F-35 Joint Strike Figheter. Kostnaderna skenar i väg och politikerna surnar till. Foto: Lockheed Martin

Gripens konkurrent fick fyrstjärnig general på fall

Förseningarna och fördyringarna för det amerikanska stridsflygplantet F-35 Joint Strike Fighter blev den amerikanske generalen David Heinz fall.

USA:s utrikesminister fick igår nog av strulet med Lockheed Martins stridsflygplan F-35 och gav den programansvariget Pentagongeneralen David Heinz kicken.

Samtidigt håller Gates inne med 614 miljoner dollar till flygplanstillverkaren Lockheed Martin, bonus som Lockheed Martin skulle fått om allt gått som det skulle.

-Utvecklingen och prestanda hos F-35 under de senaste två åren har inte varit som de skulle och en rad viktiga mål har inte uppnåtts, sade David Gates till amerikanska medier på måndagen.

Protester mot priset
F-35 Joint Strike Fighter är svenska Gripen NG:s konkurrent i många av de stora upphandlingarna just nu, bland annat i Nederländerna och Danmark.

Nio länder är med och utvecklar Joint Strike Figheter - USA, Storbritannien, Italien, Nederländerna, Turkiet, Kanada, Australien, Danmark och Norge.

Men hittills är det bara Australien och Norge som bestämt sig för att ta JSF.

I Nederländerna går till exempel debatten hög om det höga priset motsvarande mer än 1 miljard kronor per plan – dubbelt så mycket som för Gripen NG.

Och i Danmark ser det ut som att politikerna vill skjuta på beslutet så länge som möjligt och i stället hålla liv i sina gamla F-16-plan.

Smygplan istället för jaktplan
Obamaregeringen har gått hårt åt det militära vapenprogrammet och gjort stora omdisponeringar.

Det blir neddragningar i beställningarna av det supermoderna smygflygplanet F-22 Raptor från Lockheed Martin och andra dyra vapenprogram, rapporterar New York Times.

I stället vill Obamaregeringen satsa på helikoptrar och obemannade spaningsplan för att underlätta för de amerikanska soldaterna i Afghanistan, Irak och andra svåra områden.

Fler artiklar av: Lars Anders Karlberg

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Daniel 15 februari 2010 16:41 Sortera: Senaste överst

Rätt och fel!

Bra att politiker ställer krav på försvarsindustrin, att de inte låter miljarderna rulla - jag undrar om detta sker också gentemot SAAB/JAS...?

Men "USA:s utrikesminister fick igår nog av strulet"... ?! Menar Karberg fru Clinton? Det skall väl vara försvarsminister Robert Gates! (enl. Google News)

Anmäl

Svar till Mich

Med tanke på att Gripen är redigt mycket billigare än JSF menar du? Lägga ner Gripen och köpa JSF istället? Tjena...

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

Vad babblar du om...?! Har du läst artikeln...?

Det är frågan om att inom en administration hejda miljardrullningen - vilket USA alltså gör nu. Du verkar vara rädd att även Sverige skulle göra det... Tj'a...

Svara
Anmäl

Svar till Mich

Mitch är ett självhatande troll.

Gripen ger mest pang för pengarna just nu. Ryska flygplan kan konkurrera med inköpspriset men är dyrare i drift.

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör2

och andra kloner...

Skriva på ett tangentbord kan även en apa göra... men när skall ni lära er att läsa...?! läsa det ni "svarar" på...

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör2

Varför tramsar ni? Vad är ert problem? Visst skall man stoppa penningrullningen överallt!

----

NT/Lars Anders Karlberg!
Varför ändrar ni inte "utrikesminister" till "försvarsminister (Robert Gates)"?!

Svara
Anmäl

Svar till Mich

Fakta:

1) Gripen är billigast i klassen.

2) Gripen har prestanda som motsvarar konkurrenternas.

3) Projekteringen och produktion har gått i stort enligt planen.

På vilken punkt har politikerna misslyckats med att hålla koll på hur Gripenprojektet framskrider? Vart har miljarderna rullat i onödan?

Vad jag irriterar mig på är att alla "förståsigpåare" ska hacka på Gripen som har blivit en slags allmän slagpåse. Gripen ska vi vara stolta över.

Men nej, självhat ska det råda - inte kan något som är svenskt vara bra - eller?

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör2

Du pratar fortfarande inte med mig... utan med dig själv... jag sa hittills ingenting om JAS och dess penningrullning...

men ok, visst FANNS det sådant, fördyring och försening, under Gripens utveckling också, alltså i ungefär samma fas som F-35 befinner sig i nu...

Svara
Anmäl

Svar till Mich

Nej, det fanns inte förseningar och fördyringar i samma utsträckning som i JSF-projektet. Det har tex inte behövts några stora viktreduceringar eller andra stora ingrepp i själva flygkroppen. Utvecklingen av Gripen försenades några år men introduceringen i Flygvapnet skedde endast ett år senare än tänkt. Några fördyringar är det inte tal om i Gripen-projektet. Däremot finns det exempel på "förbillingar".

Svara
Anmäl

F22 inget jaktplan?

F22 och F35 är båda smyglan , F22 får väl anses som ett jaktplan medans F35 ett attackplan. Va är det för klåpare ni anställer NT?

Anmäl

Svar till messervisser

Jag skulle nog kalla F35 för en "stealth multirole fighter" och F22 för en "Stealth Air superiority fighter" eftersom de är vad som står på Wikipedia... de stämmer dock överens med min uppfattning om vad flygplanen borde vara bra till.

Sedan måste jag bara säga att F35 är ett av de coolaste planen jag sett.... inte bästa, men coolaste. F22 känns lite felplacerad i dagens världssituation.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Jsf er cool,men det coolaste er Viggen målad i army camo.Awesome

Svara
Anmäl

Svar till Falk

Som startar från en avstängd vägsträcka på ett okänt ställe i Sverige med fullt blås.... coolt, men, nja, vill nog hävda att en JSF som hovrar är coolare.
Det finns ett par tidiga planer på att göra viggen med hovringskapacitet, men de planerna lades fort ner. Men om de hade tillverkats, ja, då hade nog de varit fullständigt oslagbart.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Coolaste? Jag tycker det ser ut som ett stylat badkar.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Draken FTW!!!

Svara
Anmäl

Svar till Janab

De e ju de som gör den så hardcore

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Hovringsvarianten av JSF ,är väl inte ens beställd och om JSF35A kostar 1 miljard styck, så lär väl JSF35C kosta 1.5 miljarder.

Svara
Anmäl

Svar till JON

hovringsvarianten (som är model B och inte C) är beställd i stora mängder av US Marines och Britterna.

Svara
Anmäl

Svar till mupp

Nejdu, det finns inga "beställningar" på några B-modeller, allt som finns är planer och prognoser, dessa kan ändras snabbt...

Svara
Anmäl

Svar till AE

Heja Gripen! Ner med USA!

Svara
Anmäl

Svar till messervisser

"F" står för Fighter (jaktflygpla).
Att amerikanarna skapat ett plan som dessutom kan ta attackvapen eller bomber är kosmetika i sammanhanget. Så många bomber som F-35 kan lasta (det är ynkligt för ett 1.3 Miljarders SEK fpl) i stealthfunktionen skulle jag nog klala det jaktplan med viss attack- eller bombförmåga.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Stämmer att F-35 är ett attckplan och borde heta A-35 istället. F-22 är dock ett jaktplan av rang. Givetvis kan i princip vilket plan som helst få rum med en stor radar och värme-radar-robotar och därmed kallas jaktplan. Men idag så används jaktplanen som attackplan så nog inte så dumt. I USA vill då få igpng serieproduktion snabbt utan att planet är färdigtestat och det är denna konflikt som kostade generalen jobbet.

Svara
Anmäl

Svar till Rollen

Bogus!! F-35 är totalt odugligt i dog-fights och har sämre stigningsförmåga än en F-4 Phantom. F:et i F-35 har den enda betydelsen att F-35 är enbart designat för BVR (Beyond Visible Range) fights och förlitar sig således enbart på sin Stealth-förmåga.

F:et i flyplansmodeller har tidigare varit missvisande och det främsta exemplet är F-117 som efter nedskjutningen i Allied Force skrotades helt och hållet. Planet flög sista gången 2007. Samma öde kommer F-35 att gå till mötes om det visar sig att planet skiner som en sol på radarskärmen. Idag kan Stealth-plan lätt upptäckas av en L-bandsradar (Early Warning Radar, där träffsäkerheten är begränsad) och kan man utveckla tekniken så att en X-bandsradar kan upptäcka Stealth plan eller förfina träffsäkerheten på en L-bandsradar (varför inte genom triangulering), ja då kan man sätta både F-22 och F-35 i malpåse och fortsätta förlita sig på F-15 Eagle och F-18 Superhornet.

Svara
Anmäl

Färre F-35?

Vissa av Pentagons insiders har spekulerat om amerikanska flottans tjänstemän har läckt ut F-35:ans livscykelkostnadsstudie i ett försök att undergräva programmet. Detta skulle syfta till att säkerställa ett "ja" från försvarsminister Robert Gates kansli att istället för F-35 köpa fler F/A-18E/F Super Hornet och färre F-35B och F-35C varianter. Ett sådant beslut skulle faktiskt kunna rädda ansiktet på USA som dessutom lider brist på telekrigssflygplan. Super Hornet finns nämligen också i en telekrigsvariant EF-18G Growler.
Missnöjet kring F-35 tycks ha blivit alltmer djupare bekymmersamt än vad man tror för varje dag som går och man upptäcker kapacitetsbrister.
Om det är så borde kanske de allierade ta sig en allvarlig funderare - är det här rätt stridsflygplan eller är det en "fuskare" om bara kan smyga omkring utan att också kunna rädda soldatliv?
Britter, italienare, danskar och faktiskt även vissa norrmän har också börjat svikta - det är på tiden.
Det borde öppna många dörrar hos Saab med sin Gripen. Britterna har t.ex. givit sitt stöd för Gripen i brasilienaffären . mest för att den kanske kommer att få samma radar som planeras i Eurofighter. Svenska politiker borde skärpa sitt engagemang i försvarsfrågan än att bara sitta still i Rosenbad och kanske se möjligheterna helt rinna ut i sanden.
Att vänta till dess den rödgröna regeringen inträder på den politiska arenan kan bli fatalt.

Anmäl

Svar till Rollen

Du har hel rätt det du säger om svenska politiker.Dom tycks mera intresserade av sin "arbetslinje" som innebär jakt på långtidssjuka, utförsäljning av det lilla som finns kvar av vinstgivande statlig verksamhet, och i görligaste mån dissa svensk tillverkningsindustri.

Svara
Anmäl

Svar till Rollen

Har Sverige haft en mer försvarsfientlig regering än den här efter WW2?
Amerikanarna sitter i klistret nu. Hur skall de lösa problemet? Det här är nog bara politisk kosmetika. Vad sker härnäst?

Svara
Anmäl

Svar till trött

För trött för att plugga, för trött för att sätta dig in i samhällsdebatten. Gå och lägg dig

Svara
Anmäl

Dynga

Grattis Norge! ni förtjänar det här "superplanet"

Anmäl

Svar till Daniel

Takk Daniel, vi ser virkelig frem til å få dette flotte "attack" flyet som vil får mange oppgraderinger i årene som kommer hvor vi kan dele kostnadene med mange andre land. Skaffer også mange arbeidsplasser i Norge. Kongsberg Gruppen ligger godt an til å få levere missiler verdt 5 milliarder

Svara
Anmäl

Svar till Dam

Det verkar som att bara ni Norrmän är optimistiska om det här Planet. Här får du lite att läsa på hur det/dem funkar i den riktiga världen, inte så fantastiskt som i Lockheed-Martin's reklam filmer.

Har du någonsin frågat dig varför F-117 togs ur bruk,ett relativt nytt Flygplan i militär bemärkelse som är knappt 20 år gamalt, men fortfarande väljer att flyga med 50+ år gamla B-52:or? Visserligen är det två helt skilda typer av bombplan det ena är strategiskt och det andra är taktiskt. Jag ville bara ge det som ett exempel.

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/09/22/2371412.htm

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/09/AR2009070903020.html?sid=ST2009071001019

Svara
Anmäl

Svar till Daniel

F-35 kommer säkert att bli ett utmärkt plan, men de kommer nog inte att bli så billiga som det var tänkt. L-M har satsat på en snabb testfas (många parallella test under kort tid) istället för en långsam testfas (mindre resurser under längre tid). Om alla testerna hade gått bra så hade testfasen blivit otroligt kort med tanke på produkten, och L-M hade fått mycket beröm för snabb leverans. Nu verkar de hitta många fler fel än de hade tänkt sig (de räknade nog med en del fel) vilket har lett till förseningar (något de hade räknat med att kunna hantera i och med sin stora testorganisation, men som nu inte fungerar eftersom det är fel på för många/kritiska ställen). Så nu sitter de med en gigantisk testorganisation som kostar pengar varje månad, som de inte kan utnyttja effektivt (endast 10% av de planerade testflygningar genomfördes under 2009 http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=a0UQXRzi1Fhc ).

Det är visserligen väldigt vanligt att stridsflyg får kritik under utvecklingen. Det fanns t.ex. många som gapade om att Gripen skulle läggas ner när den krashade första gången ("världens dyraste jordfräs"), men nu räknas Gripen till ett av världens främsta, och framför allt mest prisvärda, stridsflygplan (det är ingen slump att Gripen är med i så många upphandlingar, tyvärr verkar det dock ofta vara för att pressa ner priset på det plan som landet i fråga inofficiellt redan bestämt sig för att köpa)(Hatten av för SAAB dock, som lyckats utveckla ett så bra plan, till ett så bra pris! Amerikanarna lär vara gröna av avund =).

Svara
Anmäl

Svar till Daniel

Intressanta artiklar! Dogfight var ett av ämnena i dem, som är intressant, eftersom LM numera påstår att det inte är aktuellt med sådana längre. Det nyaste flygplanet PAK-FA har två kanoner och då var det ändå Ryssarna som var först med offbore-misiler och hjälmsikte, redan på Sovjetunionens tid. Den teknik som LM påstår skall göra dogfight onödig. Att det ligger en hund begraven här är inte svårt att förstå.
Om någon person med djupare kunskaper än jag i detta ämne vill kommentera detta, skulle jag bli tacksam.

Svara
Anmäl

Svar till Arne.

Redan när man utvecklade F-4 Phantom så sa man att det var ute med kanon. Misiler var det enda rätta. Sedan kom Vietnam-kriget och visade att de hade fel. Det blev till att lägga till kanon igen illa kvickt.
Jag skulle passa mig för att ta bort kanonen, den behövs snabbare än man kan tro.

Svara
Anmäl

Svar till Arne.

Det krävs två mycket viktiga saker för att kunna använda missiler på långt avstånd - upptäckt och identifiering.

Eftersom både F-35 och PAK-FA har liten signatur lär de i en duell väldigt ofta komma nära varandra, och i de flesta scenarion måste piloten först göra en visuell igenkänning/identifiering innan första eldöppnandet kan göras.

Intressant att PAK-FA har två kanoner. Det tyder ju på att ryssarna lägger stor vikt vid dogfight. Jag tror att de har gjort rätt.

Svara
Anmäl

Svar till Analytikern

Håller med Analytikern.

Framtidens luftstrid kommer ske på mycket närahåll. I miljö med utslagna satelliter och en störd eter. Där kommer piloterna att kan fungera helt autonomt i ett absolut kaos. Andra moderna system som inte kommer passa in är UVA, Awacs och hangarfartyg kommer vara för dumma, stora och sävliga för ett ens tas i bruk.

Svara
Anmäl

Svar till Daniel

F117 togs ur bruk efter nedskjutningen i Operation Allied Force där planet sken som en sol på en serbisk SA-6 Kub som har 40 år på nacken.

Planet var en flygande tunna och hade inte ens radar ombord utan var helt utlämnad till sin s.k. Stealth-egenskap som visade sig vara ren fantasi.

Du har helt rätt i din mening i att F-35 är ett gigantiskt lotteri och att ryggraden i det amerikanska flygvapnet fortfarande består i 30+ modeller: F-15, F-16, F-18, C-130 och B-52. Folk som klankar ner på rysk flygteknik har inte en enda hjärncell i huvudet då Su-27 hade sin premiärflygning -87 och är således 10 år yngre än massproducerade amerikanska plan. B-2 och F-22 kan knappast räknar som massproduktion utan fyller en mer kosmetisk funktion, för när det väl kommer till kritan så är det massanfall med +200 flyplan i matrisformation som räknas. Även om nedskjutningskvoten är 1:20 till F-22 så kommer det inte dröja länge tills alla är utplånade. Att sedan Su-35 och T-50 (nya ryska stealthplanet) har 3D vector thrust innebär att F-22 kommer att få det ganska ganska svårt. Tillgänglig fakta är glasklar, F-22 programmet har lagts ner och den enda orsaken är att planet inte levererat det som utlovats i from av luftöverlägsenhet. T-50 må också vara en direkt orsak till nedläggningen av F-22-programmet.

BTW, ett F-16 plan lyckades låsa in sig på ett F-22 i en övning nyligen vilket tar udden av F-22's rykte som oövervinnligt.

Svara
Anmäl

Kan tillägga...

... från Newsweek att de redan tidigare har avsett en massa generaler från flygvapenbesluten.

F22an är tydligen också en ekonomisk katastrof för det amerikanska försvaret. Rykten cirkulerar att för varje timme planet flygger så servas det 30 timmar. En väldigt stor del av budgeten gick till F22 pga att generalerna, gamla stridspiloter, tyckte de var mycket häftigare än obemannade "nördflyg".
Detta fick Bush-administrationen att avsetta generalerna eftersom "nördflygen" har sett betydligt mer strid och var betydligt viktigare för soldaterna än de häftiga F22orna.

Anmäl

Svar till Andre

1:30 låter verkligen som en katastrofalt dåligt förhållande.

Vad ligger/låg våra svenska jaktplan på?

Svara
Anmäl

Svar till petter

Det enda jag hittar är 1:10 för gripen.
Har svårt att hitta källa på det dock. 1:10 är den siffran jag sett på flera ställen: Här ska det finnas källhänvisning men jag har inte tid att leta ordentligt. http://jas39gripen.blogspot.com/

Svara
Anmäl

Svar till Dr. Morr

Nördflygare är helt beroende av kommunikation och GPS.

Skall Usa slåss med uländer är det inget problem, men skall de
ge sig på björnar eller drakar håller det inte nördflygare.
Framtidens luftstrid kommer ske på mycket närahåll. I en miljö
med utslagna satelliter och en störd eter. Där kommer
piloterna att kan fungera helt autonomt i ett absolut kaos.
Andra moderna system som inte kommer passa in är Awacs
och hangarfartyg kommer vara för dumma, stora och sävliga
för ett ens tas i bruk.

Det närmaste 50åren kommer var en katt och råtta lek mellan
Usa och Kina där kommer F-22 vara en den viktigaste
hörnstenen. Att behålla F-22 är Usa global strategiska mest
viktiga beslut för det närmaste 50åren.

Vidare vad som är viktigaste för oss är denna katt och råtta
lek mellan Usa och Kina kommer göra att Europa står ensamt
ut det grundskydd som vi har haft i 65år. En helt otänkbar nöt
för våra kvartalspolitiker i Rosenbad.

Svara
Anmäl

Tror inte JSF blir av

USA har alldeles för stora underskott och finansiella problem för att kunna motivera satsningen på JSF. Det står verkligen och väger nu, men risken är att det kommer ett nytt ras med risk för att dollarn förlorar upp mot 70% av sitt värde. Det skulle förstås vara om de riggar ett nytt krig, på samma sätt som Irak och Afghanistan, som ett sätt att samla nationen och satsa vidare på sin kostsamma militär ( som är en huvudorsak till deras problem).

Anmäl

Svar till Pål B

Problemet är bara att resten av världen snurrar runt dollarn.

Varje burgare du köper på MC Donalds, Ipod du köper på Apple osv stödjer Dollarn och USAs ekonomi.

Svara
Anmäl

Svar till Zerp

Sant. Och USAs ekonomi är väldigt stor, även om deras stora underskott och handelsobalans kommer ifatt dem innan F-35 är färdigutvecklat (vilket inte är omöjligt) så kommer de att kunna att kunna göra klart det genom att nerprioritera andra saker.

USA får också svårt att lägga ner F-35 eftersom de har dragit in så många andra länder i satsningen, plus att F35 är den enda moderna amerikanska jaktflygsplattformen nu när F-22 är nedlagt så den är kritisk i USA:s krigsstrategier de kommande 20-30 åren (lägger de ner F-35 måste de börja utveckla ett nytt plan, vilket tar tid).

Svara
Anmäl

Svar till Zerp

I ett sådant läge kommer det självfallet vara omöjligt att behålla dollarna som en världsvaluta. Och JSF kommer vara omöjligt.

Svara
Anmäl

Svar till JOnatan

De kommer möjligen klara en sådan prövning, men med stora svårigheter. En reell nedprioritering är pentagons budget, t ex JSF, som är en huvudorsak till deras problem. I vilket fall som helst tror jag att USA då kommer förlora sin roll som stormakt. Tror inte NATO kommer kunna förbli intakt heller. Vi kan nog inte föreställa oss hur detta kan arta sig. Kan t o m vara att Igor Panarin har rätt med sin analys där han hävdar att USA riskerar splittras.

Med det sagt, och USAs svaga sidor som världen återkommande "drabbas av" och får leva med, är de ett oerhört kreativt och viljestarkt folk som mycket väl kan reda ut sina problem.

Svara
Anmäl

Svar till Pål B

Kanske finns en anledning till att guldpriset är rekord högt. Kanske ingen tror på dollarn som en stabil världsvaluta längre, vad vet jag. Bifall, JSF blir inte av.

MER om annat

En paradox, Skulle Usa halvera sina försvarsutgifter skulle Europa/ Sverige tvingas fördubbla sina. Usa är Nato. Och Usa har sått för Europas grundtrygghet i snart 65år. Det betyder i dag då den ryska björnen har vaknat ur sitt ide och är extremt revange sugen inte kan spendera 1.3-2 av BNP på FM. Paradoxen, mindre skola, vård, och omsorg då Usa krigsmakt faller.

Svara
Anmäl

Svar till Nils

Stämmer. Flera analytiker jag brukar lyssna på talar sig varm för guld.

Hela saken beror på hur mycket stimulans man kan lyckas föra in i ny produktion. Här är jag hoppfull men samtidigt är man för djupt ner i gropen. Man satsar skattepengar på ett ruttet system som inte gynnar produktion. Som Marc Faber säger, hyperinflationen ligger inom räckhåll med tanke på den ökande dollarmängden. Det är så man håller sig flytande. Men det kan ju inte hålla i längden.

Intressant iakttagelse du gör om Europa. Jag tror Sverige gör klokt i att satsa mer på eget skydd. Samtidigt är även euron hotad då flera länder har stora problem, först ut Grekland. Å andra sidan kommer USA ev kollaps kanske leda till ökad handel inom Europa och även gynna industrier som annars stått i skuggan av USA, t ex Gripen. (Bara man inte gör upp en möjlig affär med Brasilien i dollar :-) )

Svara
Anmäl

Svar till Pål B

Jag är lite skeptisk till att de skulle behöva ett nytt krig för att motivera fortsatta satsningar på militären. De dollarmiljoner som krig slukar är dollarmiljoner som de militärindustriella företagen lika gärna kunde ha använt till att militarisera rymden, eller något annat sci-fi teknologi, som kan motiveras med hotet från Kina.

Därför är jag över huvud taget lite skeptisk till den populära tanken att det militärindustriella komplexet vill ha krig. Om jag ska leka litterär så konstaterades det redan i ”Manen utan egenskaper” av Musil att vapenfabrikörer är pacifister, att de vill ha kapprustning och kalla krig, men inte riktiga krig, alldeles för riskabelt.

Svara
Anmäl

Svar till Anders

Du kan ha rätt. Men det finns andra faktorer i spel. Politiska motiv är en sådan. Krig är ett sätt att sätta fokus på något annat än nationella problem. Och det gynnar de facto det militärindustriella komplexet. Med 9/11 i åtanke har jag inga illusioner om vilka krafter som kan ha intresse av krig.

Svara
Anmäl

Blir JSF det sista bemannade stridsflygplanet?

Tänk vilka prestanda man skulle kunna ha utan att behöva släpa runt på 100 kg dökött som inte tål g-krafter.

Det skall bli kul att se hur det går när norrmännen får in notan. Jag hade satsat mina skattepengar annorstädes. ;)

Anmäl

Svar till Tomas

Jag tror att bemannade stridsflygplan kommer att finnas kvar tills dess vi har avanserad artificiell intelligens som är accepterad och betrodd av allmänheten (minst 100 år framåt, förmodligen mycket längre (problemet är att den ska vara betrodd)). Eftersom man måste kunna lita på att flygplanet inte gör något dumt under ett rutin-/spaningsuppdrag.

Däremot kommer obemannade stridsflyg säkert att användas i konflikter i större utsträckning, eftersom man där oftare kan ge enklare anvisningar (anfall fientligt flyg, bomba punkt A och B).

Svara
Anmäl

Tvåstjärnig, inte fyrstjärnig

Den sparkade generalen är generalmajor och "bara" tvåstjärnig, inte fyrstjärnig. Missar NT en så här enkel sak undrar man hur det står till med resten av innehållet.

Anmäl

Inte fyrstjärnig

Enligt New York Times har David Heinz endast två stjärnor och skall ersättas av någon med högre rang.

Anmäl

Svar till Heinz

Just det ;-)

Svara
Anmäl

Stealthkostym kostar pengar.....mycket pengar

Om ett stealthflygplan har "flagat" i sin kostym (en klistrad massa ovanpå flygplanskroppen som ska göra planet stealth) måste det sannolikt flygas från Svalbard ner till Italien för att där få en ny "kostym".
Amerikanarna har nämligen egna experter med "stealthklistrare" som knappast vill jobba framme i fronten. De kommer nämligen från Lockheed Martins fabrik i Burbank i Kalifornien som vill bo bra, tjäna pengar och ha det varmt och skönt
Till detta kostar det lufttankningar - många lufttankningar eftersom F-35 drar nästan dubbelt så mycket flygbränsle.
För att inte tala om "torktiden", innan den nya stealthkostymen har klibbat fast i titanet.
Norrmännen borde nog göra en extra studie i detta F-35 stealthbedrägeri där kostnaderna ökar med gigantiska summor varenda dag som går.

Anmäl

Svar till Rollen

De problemene du beskriver om F-35`s stealthkostym er det et problem fordi at LM har en "dårlig stealth-teknologi" eller er det et generelt problem world wide?
Hvordan har russerene løst problemet på T-50 og hva med Kina`s J-XX? Hvis T-50 og J-XX blir store export succeer blir det da en stor etterfråga etter "stealth-murare" for å holde planen operative? Til slutt : når både russere og kinesere velger stealth og intern våpenlast (som F-22 og F-35) er ikke dette da fremtiden ?

Svara
Anmäl

Svar till Falk

Vi får se hur det blir.

Hur kinas och rysslands stealthplan utvecklar sig vet vi inte än. Det enda vi vet är att ALLA stealthplan som byggds hittills har varit extreemt dyra att underhålla om man ska behålla optimal stealthförmåga (när man gör underhåll på vissa delar av planet så bryter man stealth coating:en som då måste läggas om, detta kan också ske på grund av mekanisk påverkan eller t.o.m. hagel/sand).

F-35 ska enligt specifikation vara billigare att underhålla än tidigare stealthplan (färre underhållsingrepp leder till att man bryter stealth coating:en), men exakt hur mycket vet vi inte förrän det har varit i tjänst i några år. L-M sa samma sak om F-22 och där tog det 8 år (eller något i den stilen) innan underhållskostnaderna var nere på de nivåer som utlovats.

Slutligen så måste det sägas att de flesta stridsflygplanen i världen används för att patrollera det egna luftrummet, inte i anfall eller försvar, och då behöver man inte stealth (även om det inte skadar). Stealth behövs när man är i krig, annars kostar det bara extra pengar, och pengar är något som i princip alla landsförsvar har brist på eftersom priset på avancerat försvarsmateriel går upp fortare än BNP.

Svara
Anmäl

Svar till Falk

Stealth står för något nytt som alltför många tror alldeles för mycket på. Med flera radarstationer påslagna samtidigt (bistatisk radartaktik) kommer absolut ingen undan radarreturer från de större ytor som exponeras utom de som av JSF är riktad rakt framifrån d.v.s. mot radarstationer som JSF är avsedda anfalla som S-300 och S-400.
Sådana riskfyllda operationer borde istället tillägnas nEUROn.

Svara
Anmäl

Svar till Rollen

Det handlar om att överraska fienden. Det gamla sättet med lågflygning är föråldrat sedan länge.
Nu finns flera taktiker att välja mellan och att kombinera. Ju fler desto bättre, så varför avstå från den ena(stealth), om man har råd?

Svara
Anmäl

Svar till Arne.

Visst finns det provflygare av det rätta virket men hur korkad får man vara ställa upp i ett överraskningsanfall med den fina "stealthkostymen" när det finns andra anfallsmetoder med pilotlösa vapensystem som säkrare kunde fullända anfallet med JASSM, Neuron m.fl. En enda radarretur och loppet är kört med 1.3 Miljarders (SEK) flygplanet. Det måste väl finnas gränser för fantasin?

Svara
Anmäl

Svar till Rollen

Här kan ni se att att F-22 blivit nedskjutet i sim combat inte 1 gång utan flera. Bla av F-16,F-18,F-15 och även tro det eller ej T-38!!

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2009/04/video-youtube-clip-purports-f-.html

http://www.popularmechanics.com/technology/military_law/4311433.html

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2009/02/growler-power-ea-18g-boasts-f-.html

Svara
Anmäl

Svar till Daniel

F-35 does not only have stealth technology, but it also has the best in class of Electronic Warfare systems. By the way; the stealth is not only something you paint on the plane. The plane is built with advanced composite materials that absorb radar waves

Svara
Anmäl

Svar till Mic

Best in class? Vad är bättre än det som finns, eller planeras att finnas, i andra moderna stridsflygplan.? IRST, hjälmsikte med high-offbore robotar och network-centric warfare har funnits i andra stridsflygplan i 20 år. AESA-radar har snart alla. Det enda som skiljer f-35 från andra stridsflyg är Exrtremlåg RCS framifrån och underlägsna flygegenskaper.

Svara
Anmäl

Svar till Arne.

Det är samma avancerade kompositmaterial i andra moderna stridsflyg.

Svara
Anmäl

Svar till Arne.

Dear dear Arne, you simplify the F-35 performance and technology. It's obvious that you don't have detailed knowledge about this plane. I guess you just are one of the Swedish Gripen NG enthusiast that really don't want to learn about other planes capacity. You know this is an 5G plane.

Svara
Anmäl

Svar till Mic

I have read what is available on the internet. If you have some exclusive information. I will be happy if you will share it with me. I like technical issues and, as a Swede I´m proud over the top-class Swedish fighter Gripen that obviously have bright future, what ever happens with the F-35. My enthusiasm is for bright technology, what ever a county it come from. So this is another false argument from you. Why are you not honest? Give some real argument for your opinion, so we can discuss. If you have any.

Svara
Anmäl

Svar till Arne.

Kunde inte ha sagt det bättre själv Arne :-)

Svara
Anmäl

Svar till Mic

Dear Mic, what is the purpose of having all this "modern-electronic" if the Plane has major design flaw? There is no modern electronics in the world that can overcome this problem. Because it was never it's intended mission to be an air superiority fighter. It was intended as a multipurpose fighter whit an strong accent on the air to ground mode, whit limited air to air capabilities. It's mission was intended to be used in conjunction whit the F-22 as team, where the second would provide cover for the first. To shelf the F-22 over the F-35 is an absolute lunacy! Which will leave the U.S Air Force whit a very limited possibility to achieve absolute air superiority as they are use to, for decades to come.

Svara
Anmäl

Mathias Rust flög stealthföretag 1987

Ägna några sekunders tanke på Mathias Rust - Det var han som landade med ett litet Cessnaplan på Röda torget i Moskva 28 maj 1987.Jämför detta med 1.3 Miljardersflygplanet JSF s.k. stealthpla -ka man fråga sig vad som är meningsfullt med detta plan? Alla flygplan syns på radar - det är konsten att undvika radarstationer som är den stora konsten. Kan man med en lätt elektronisk störteknik smyga sig fram är det ett betydligt billigare sätt att ta sig fram på än att skaffa ett jaktflygplan bortom allt förstånd. JSF är redan ett misslyckat projekt som bara har flugit 16 av 168 planerade testflygningar under hela året 2009.

Anmäl

Nyheter/Fordon

ISS

Rymdstationen klarar sig till 2020

Det finns inga tekniska hinder för att fortsätta använda rymdstationen ISS till åtminstone 2020. (2 kommentarer)

Cykeln blir barnvagn sekundsnabbt

Cykeln blir barnvagn sekundsnabbt

Sätt ungarna i barnsitsen och cykla iväg till affären. Där förvandlas cykeln till barnvagn på 20 sekunder. (18 kommentarer)

Malmöupprop för Stirling

Malmöupprop för Stirling

Rädda Stirling! Omkring hundra ingenjörer vid Kockums i Malmö deltog vid middagstid i en manifestation utanför Kockums lokaler till stöd att enheten som jobbar med att utveckla ubåtsmotorn Stirling ska finnas kvar i Malmö. (16 kommentarer)

Följ skärmflygarnas färd längs 
Himalaya direkt på webben

Följ skärmflygarnas färd längs
Himalaya direkt på webben

Ett gäng äventyrare skärmflyger just nu längs hela Himalaya. Via Iphones sänder de sina positioner som visas på webbkartor.

Baldos II i Monaco.

Baldos, Beakon och Minesto tillbaka från Monaco

Ferrari i all ära, men den lilla röda studentbilen Baldos från Luleå fick posera mest framför filmkamerorna utanför casinot i Monaco förra veckan. (10 kommentarer)

LFV har krav på sig att förbättra miljön vid Arlanda flygplats och grönt jetbränsle är en av flera möjligheter att klara miljökraven.

Grönt jetbränsle till Arlanda

Tekniken finns och första kalkylen är gjord. Nu fattas "bara" en konkret projektering, villiga intressenter och 5-7 miljarder kronor i investeringskapital för att starta tillverkning av grönt jetbränsle vid Arlanda. (44 kommentarer)

Stena bygger jättefärjor

Stena bygger jättefärjor

Stena Line bygger just nu två färjor som blir de största i världen. En satsning på 4,5 miljarder kronor. Den första jättefärjan börjar trafikera Holland-England i maj – vilket får återverkningar på färjetrafiken i Sverige. (7 kommentarer)

Hägglunds tar strid med nya Alligator

Hägglunds tar strid
med nya Alligator

Med Alligator, en nedbantad version av SEP, hoppas Hägglunds vinna upphandlingen om det svenska försvarets nya stridsfordon. (59 kommentarer)

Tåg från London till 
Peking på två dygn

Tåg från London till
Peking på två dygn

Kina planerar att bygga en snabbtågslinje mellan London och Peking. Med en fart på 350 km/h tar resan 48 timmar. (85 kommentarer)

Spyker SSUV Peking-to-Paris.

Saab hjälper Spyker med Super-Suven

Spykers stadsjeep-projekt SSUV Peking-to-Paris kan bli verklighet med Saabs hjälp. Det bekräftar Saabs nye ägare Victor Muller. (18 kommentarer)

Tysk kritik i tankstriden

Tysk kritik i tankstriden

Tyska regeringen uppmanar USA att göra om reglerna för upphandling av 179 tankflygplan så att Airbus inte diskrimineras. (2 kommentarer)

Tuff resa för danska elbilspionjärer

Tuff resa för danska elbilspionjärer

En bil började brinna, bromsarna krånglar, kylan suger musten ut batterierna och förarna fryser i kupén. Problemen hopar sig i det danska elbilsprojektet i Juelsminde. (69 kommentarer)

Solceller och två miniturbiner producerar den el som behövs för att driva båtens elmotor. Ett batteri ombord ser till att det finns kraft kvar även när det är stiltje och molnigt.

Ny snurra till båten

När kulingen friskar i är det dags att reva seglen, men också att ladda batterierna. Nu lanserar finska Windside ett vertikalt vindkraftverk för båtar. (28 kommentarer)

Grönt ljus för flygande tefat från Volga

Grönt ljus för flygande tefat från Volga

Flygande tefat som kan ta laster på upp till 600 ton ska företaget Locomosky bygga i ryska Uljanovsk vid Volga. (32 kommentarer)

Curiosity redo för resan mot Mars

"Curiosity" redo för resan mot Mars

Curiosity" är NASA:s nästa marsfordon. Den är stor, atomdriven och bestyckad med laser. (24 kommentarer)

MITs testbil

0,37 liter milen med trycksatt bensin

Transonic Combustion har utvecklat ett superkritiskt bränsleinsprutningssystem som ska kunna förbättra effektiviteten i bensinmotorer med mer än 50 procent. (114 kommentarer)

Nokia integrerar mobilen i bilen

Istället för att kolla gps-navigatorn på mobilens skärm ska mobilen driva en integrerad skärm i bilen. Detta och mer därtill tänker Nokia åstadkomma i samarbete med bilelektronikföretaget Alpine.

Ryggsäcken som 
är en flygmaskin

Ryggsäcken som
är en flygmaskin

Ett företag i Nya Zeeland säljer flygmaskiner som hängs på ryggen till privatpersoner.
I maskinens hemland krävs ingen flyglicens. (14 kommentarer)

Elbilar bra att pendla med

Elbilar fungerar bra i Stockholmsområdet och "alldeles utmärkt" för den som pendlar till och från jobbet, visat ett ettårigt försök med fem elbilar. (34 kommentarer)

HMS Carlskrona redo för Adenviken.

HMS Carlskrona rustad för att leda piratjakten

Nu är det formellt klart att det svenska stridsfartyget HMS Carlskrona ska leda EU:s piratjakt utanför Somalias kust. Carlskrona ska kunna bära både en svensk helikopter och en snabbgående båt för piratjakten. (18 kommentarer)

Eldrift i miniformat för småsatelliter

Eldrift i miniformat för småsatelliter

Elektrisk framdrift av minisatelliter intresserar amerikanska flygvapnet som låtit testa en liten jonthruster.

Exporten av fordon har halverats

2009 blev ett nattsvart år för svensk fordonsindustri. Exporten av personbilar rasade med 43 procent och lastbilarna med hela 64 procent.

Svävaren som 
blir ett flygplan

Svävaren som
blir ett flygplan

En svävare som kan färdas på land, vatten och även i luften säljs nu på en webbauktion. (19 kommentarer)

Rallyföraren Ramona Karlsson direktsänder över Icenets 3g-nät.

Ramona Karlsson kör rally i turbo-3g

Under svenska rallyt i Värmland nyligen kunde man se hur föraren Ramona Karlsson susade fram på skogsvägarna i direktsändning inifrån bilen. Enligt Icenet som stod för överföringen via sitt 3g-nät, var det världspremiär. (6 kommentarer)

Saabs och Ericssons gemensamt utvecklade spaningsradar Erieye har bland annat sålts till Pakistan.

Svensk vapenexport slår rekord

Exporten av svensk försvarsmateriel har aldrig varit större än nu. Sedan 2002 har försäljningen av Jas Gripen, Stridsfordon 90 och radarsystemet Erieye fyrfaldigats. (42 kommentarer)

Förarlöst för flygplatsen

Förarlöst för flygplatsen

Airval heter det förarlösa tåget för flygplatser som anpassar tåglängd och turtäthet efter passagerartrycket. (1 kommentar)

Valmet Automotives elbilskoncept EVA.

Valmet, Nokia och Fortum lanserar finska elbilen EVA

Finländska Valmet Automotive har klivit fram som en stor elbilsbyggare med både Think och Fisker som uppdragsgivare. Nu visar man upp det egna elbilskonceptet EVA på bilsalongen i Geneve. (50 kommentarer)

Wankelmotorn åter i Audi

Wankelmotorn åter i Audi

Efter att ha varit borta I över 30 år gör wankelmotorn come back hos Audi. Elbilen Audi A1 e-tron har en liten wankelmotor som femfaldigar bilens räckvidd. (58 kommentarer)

Den amerikanska batteritillverkaren A123 ligger rätt positionerad. Fick bland annat leveranserna till Valmets tillverkning av Fisker Karma och Think.

Snart börjar slakten på batteribolag

Överkapacitet hotar tillverkare av elbilsbatterier, varnar det internationella konsultföretaget Roland Berger. Bara mellan sex och åtta tillverkare överlever, enligt den färska rapporten. (16 kommentarer)

Tre, två, ett... let's dance

Tre, två, ett... let's dance

Om en månad skickas Mango och Tango upp i rymden. De två satelliterna ska alldeles på egen hand utföra en balett koreograferad av Rymdbolaget. Satelliterna ska visa vad ny svensk rymdteknik kan åstadkomma. (9 kommentarer)

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons

Jobb 122 st

Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Annons