• Gripen i strid över Nevadaöknen

    Foto: Lasse Jansson, Försvarsmakten

  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen
  • Gripen i strid över Nevadaöknen

    Lufttankning från en KC-10 Foto: US Air Force

Gripen i strid över Nevadaöknen

På lördag flyger åtta svenska Gripen hem från den amerikanska storövningen Red Flag i Nevada. Sverige har gjort lika bra ifrån sig som USA, summerar flygvapenchefen Micael Bydén. Efter incidenten på ditresan anser Gripen-piloter att lufttankningen måste bli säkrare.

Annons
Verktyg

Klockan är sju på morgonen i Nevadaöknen. Kontingentchef Anders Segerby och flygvapeninspektören Micael Bydén svarar lite sömndruckna via Skype på Ny Tekniks frågor om Red Flag och de svenska erfarenheterna av deltagandet med Gripen-systemet.

I nära två veckor har åtta av flygvapnets Gripen-plan övat tillsammans med stridsflygplan från USA, Nederländerna, Singapore och Förenade Arabemiraten utifrån den amerikanska flygbasen Nellis, 11 km nordost om Las Vegas.

-Det man skulle önska är att fler skulle få vara på plats och se vad som händer. Vi gör ett jobb i nivå med värdlandet, summerar Micael Bydén erfarenheterna hittills.

Flygövningen Red Flag anses vara en av de största och hårdaste i världen. Sverige har deltagit två gånger tidigare, i Alaska respektive Nevada.

Sammanlagt 110 personer från svenska flygvapnet, inklusive piloter, tekniker och underrättelsepersonal, är på plats under Red Flag 2013. Efter nya flygpass under torsdagen och fredagen närmar sig den första etappen av hemresan till Sverige. På lördag lyfter planen hemåt igen från Nellis.

Att ett försök att lufttanka ett av Gripen-planen på deras väg till Azorerna på ditresan misslyckades oroar Anders Segerby. En prob - en lång arm som fälls ut från flygplanet - gick av när ett tankerplan skulle fylla på flygbränsle. Gripen-planen fick landa i England i stället och det skadade planet byttes ut.

-Det har hänt också hänt när vi flugit hemma att en prob gått sönder, så det var en av de scenarior vi räknade med skulle kunna hända på resan. Utrustningen betedde sig som väntat, flygplanskroppen bröts inte av utan proben bröts av vid en försvagning som den skulle, om krafterna blev för stora, säger han.

I normala fall kan probens spets lätt gängas av och bytas ut men i detta fallet saknades verktygen för att göra detta.

Enligt Anders Segerby upptäcktes också tekniska problem på  tankerflygplanet och man fick vänta på reservdelar. Två militära tankerplan följer med när Gripen flyger över Atlanten, de är av modell KC-10 och tillverkade av McDonnell Douglas. Dessa har med sig bränsle för fyra plan samt en reservtankning.   

-Utifrån ett pilotperspektiv är lufttankningen ändå något som måste förbättras framöver, säger han.

Vad är då de viktigaste poängerna med att delta i en jätteövning på amerikansk mark?

-Det är ett par saker. Dels handlar det om att få vara i en miljö med olika hotbilder, att delta i olika scenarior, dels om att öva tillsammans med flera länder. Det är en bra värdemätare på hur Gripen står sig, konstaterar Micael Bydén.

117 plan är på plats men alla deltar inte samtidigt. Men exempelvis 60-70 plan kan medverka samtidigt i olika spelade hotscenarior och strider.

Sverige flyger normalt med sex Gripen åt gången, i en rote (två plan) och i en fyrgrupp. Försvarsmakten har med sig laser och gps-styrda precisionsbomber (så kallade GBU) samt ammunition till Gripens automatkanon. Olika fientliga luftvärn simuleras men störsändare används på riktigt.

Två amerikanska divisioner av F15- och F16-plan utgör fiendeplan och är permanent stationerade på Nellis. De är dock ommålade så att de inte ska likna amerikanska flygplan, utan kan spela upp hot från andra stater. Utöver flygstridskrafter deltar också allt från satelliter till mänskliga spioner

Gårdagens strid (onsdag) gick för svensk del ut på att leta upp och slå ut markmål. Gripen-planen och dess allierade skulle hitta Scud-missiler på fordon som färdas på vägar och i ökenterrängen, med fientliga jaktplan i närheten.

-Den här övningen verkar snarlik den operativa uppgift ni hade i verkligheten i Libyen 2011?

-Ja, det här har vi vana från FN-insatsen Unified Protector, säger Anders Segerby.

Fram till i går morse hade de svenska planen genomfört nio pass, i princip ett i dagsljus och ett i mörker varje övningsdygn.

Ett pass kunde dock inte genomföras på grund av dåligt vädret en dag och ett annat eftersom flygplanet Air Force One, med president Barack Obama ombord, i tisdags flög till Las Vegas och Red Flag stoppades under fem timmar, berättar Anders Segerby.

Hur förhåller sig då Gripen-systemet i förhållande till de utländska flygstridskrafterna?

-Vi står oss bra, vi har bra uthållighet och kan hålla oss i luften länge jämfört med andra plan i och med att vi kan lufttanka, säger Anders Segerby. Han är också nöjd med kommunikationen med andra länders piloter och flygsystem.

Bland de svenska piloternas erfarenheter finns också en hel del nyttiga tekniska erfarenheter som de tar med sig hem.

På telekrigssidan har övningarna visat på luckor som behöver täppas till, enligt Anders Segerby, som också nämner att radiosambandet behöver få än bättre kryptering och störningsskydd.

-Jag kan tänka mig att de tekniska resultat vi kommer hem med kommer att ge ganska så många människor jobb i ett par månader framöver, säger han.

Svenskarna har dock sluppit möta det mest fruktade planet av de som deltar vid Red Flag 2013 - den amerikanska avancerade smygaren F22 Raptor - som motståndare. Raptor-planen är nämligen i stället en av Gripens allierade i luften.

Nu hoppas Anders Segerby på att klara ännu ett par pass bra och därefter på svag medvind under hemresan.

-Om allt går som vi vill landar vi i Ronneby på onsdag i nästa vecka.

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

60 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
60
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Vindkraft

Studie: Så snabbt ger vindkraften överskott

Siemens har utvecklat en livscykelanalys för fyra olika typer av vindkraft. 89 kommentarer

Slukhål svalde lyktstolpe

Studenter får titta var de sätter sina fötter. 4 kommentarer

Gps letar mörk materia

Nu kommer det
pumpfria däcket

Däcket som inte behöver pumpas börjar masstillverkas.

Rosetta Philae

Då kan Philae vakna

Det finns hopp för Rosettas kometlandare. 2 kommentarer

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

När Toyota presenterar sin nästa vätgasdrivna bränslecellsbil till olympiaden 2020 ska den vara betydligt billigare än idag. 1 kommentar

google

Ja till att dela Google

Med stor majoritet röstade EU-parlamentet i dag för att sökmotorbolag ska skilja sökmotorn från andra digitala tjänster. 3 kommentarer

Annons
Boeing Dreamliner

Bitarna i Dreamliner passade inte ihop

Bitarna i Dreamliner 
passade inte ihop

EVERETT, SEATTLE. Det skulle spara bränsle, men blev tre år försenat. Ny Tekniks Eddie Pröckl har besökt världens största flyplanstillverkare för att reda ut vad som hände. 6 kommentarer

Apples Iphone 5c

Apple tros dumpa en av sina Iphones

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av ett de senaste tekniknyheterna.

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

Här är dokumenten som visar att USA vill bekämpa terrorgruppen IS med svenska granatgevär.

Efterlyses: Kvinnliga 
Polhems-kandidater

Efterlyses: Kvinnliga Polhems-kandidater

Allmänheten uppmanas att nominera fler briljanta kvinnliga ingenjörsidéer.

Susanna Baltscheffsky

Ingenjörers jämställdhetsarbete går för långsamt

LEDARE. Industriernas abete räcker inte. 4 kommentarer

Nasas raketexplosion 
filmad från startplattan

Nasas raketexplosion  filmad från startplattan

Videomaterial som filmats intill startplattan på forskningsraketen Antares har publicerats. 3 kommentarer

Motorhaveri bakom raketexplosion

Raket exploderade i samband med uppskjutning i Virginia i USA. 16 kommentarer

Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 42 kommentarer

Regeringen: Efterkontroller av avgaskrav på dieselbilar

Sverige vill förbättra testerna av bland annat dieselbilar i EU. 20 kommentarer

Appen Betalkoll

Här är appen som betalar alla räkningar

Ta ett foto. Sedan samlas månadens räkningar på en enda faktura. 13 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 3 kommentarer

Anställd bjöds på öl - fick återfall

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Chefen visste att den anställde genomgått ett program för sitt missbruk. Ändå bjöds han på öl.

Svensk modell sprids globalt

Svensk modell sprids globalt

Bilar och flygplan. Robotar och mänsklighetens framtid. Modelleringsspråket Modelica är en svensk framgångssaga. 4 kommentarer

DEBATT
Helena Fredenberg

”Skräm inte kvinnor att bli ingenjörer”

DEBATT. Om den skepsis som drabbar kvinnliga ingenjörer även möter alla som inte är blonda och blåögda, då kommer vi få stora problem med återväxten av ingenjörer, skriver Helena Fredenberg. 52 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 39 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 40 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 27 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 9 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 38 kommentarer

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 28 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 46 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten.

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu. 1

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 11

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Dags för pumpfria däck

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se