Drömplanen står på backen

Batterihaverierna i Dreamliner är en mardröm för Boeing. Hundratals ingenjörer och experter jagar felkällan dygnet runt, ett arbete som kan ta flera veckor. Under tiden får de nya planen inte flyga.

Annons
Drömplanen står på backen

Dreamliner - framtidsplanet med förhinder. Grafik: Jonas Askergren/Graphic News

Den 7 januari utbröt en brand ombord på en Boeing 787 Dreamliner på Logan-flygplatsen i Boston i USA. Veckan därpå drabbades ett plan av samma flygplanstyp av rökutveckling och tvingades nödlanda på Takamatsuflygplatsen i västra Japan.

Vid båda incidenterna pekades litium­jon­batterierna snabbt ut som felkällan. Flygsäkerhetsmyndigheter världen över stoppade alla flygningar med de 50 Dreamlinerplan som hittills har tagits i trafik. Innan felet är funnet och åtgärdat får planen inte lämna marken – Boeing får inte ens göra testflygningar.

Nu pågår en febril jakt på orsaken till haverierna. En första misstanke var att batterierna nått för höga spänningsnivåer. Men enligt amerikanska NTSB, som utreder batteriet från Boston, så pekar sparad flygdata på att maxgränsen inte har överstigits.

Samma slutsats drar japanska myndigheter som analyserar Takamatsubatteriet, enligt japansk press. Endast 31 volt har registrerats, och batteriet ska tåla 32 volt.

NTSB har röntgat det svartbrända batteriet och undersökt det med datortomografi. De åtta battericellerna har plockats isär, och elektroder och andra detaljer granskas med svepelektronmikroskop. Utredarna undersöker även andra komponenter, däribland brända ledningar, styrelektronik och batteriladdare.

Myndigheten ser problemet som en mycket allvarlig flygsäkerhetsfråga, som kommer att ta veckor att utreda.

Boeing uppger att hundratals ingenjörer och experter på företaget arbetar dygnet runt för att hitta felkällan. Utredningar pågår även hos flera underleverantörer, som japanska GS Yuasa, som tillverkar problembatteriet, och franska Thales, som tillverkar kraftomvandlingssystemet.

Skräckscenariot för Boeing är att tvingas ersätta litiumjonbatterierna med någon annan batteriteknik. Förutom omkonstruktioner, förseningar och enorma kostnader skulle det innebära en svidande prestigeförlust.

Batterierna spelar en nyckelroll i Dreamliner. Planet förbrukar 20 procent mindre flygbränsle än liknande jetplan, men kräver fem gånger mer elektricitet, bland annat eftersom ett nytt elsystem ersätter traditionella pneumatiska system. Valet föll på litiumjonbatterier eftersom de har hög energitäthet, låg vikt och snabb laddning. Men det finns ett stort aber – brandrisken. Om ett litiumjonbatteri skadas eller överladdas kan en kemisk reaktion i värsta fall starta som gör batteriet allt varmare tills det exploderar och börjar brinna. Utredarna i Boston har hittat tecken på att fenomenet, som kallas ”thermal runaway”, har inträffat.

Boeing är först ut med att använda litiumjonbatterier i stor skala i flygplan. Men konkurrenten Airbus utvecklar en rival med beteckningen A350 som också har litiumjonbatterier. De tillverkas av franska Saft.

Boeing har order på fler än 800 Dreamlinerplan från 57 flygbolag över hela världen. En av kunderna är Norwegian, som beställt åtta plan. Det första ska levereras i april i år, och flygbolaget började i november sälja biljetter till sina första långdistansflygningar till New York och Bangkok. Informationschef Åsa Larsson berättar att Norwegian har dagliga kontakter med Boeing.

– Produktionen av vårt plan fortgår och vi har inte fått någon indikation på försening. Det är klart att vi tittar på en plan B, men det är ännu tre månader kvar till leverans, säger hon.

Fakta Dreamliner - framtidsplan med förhinder

Boeing har tagit flera innovativa teknikgrepp för att sänka bränsleförbrukningen och öka räckvidden i sitt nya passagerarplan.

Boeings 787 Dreamliner är det första stora passagerarplanet som främst byggs av lätta kompositmaterial.  Viktminskningen hjälper till att sänka bränsleförbrukningen med 20 procent jämfört med dagens plan i samma storleksklass.

Planet byggs dessutom i stora sektioner som tillverkas av olika underleverantörer runt om i världen och slutmonteras av Boeing.

Den annorlunda byggmetoden bidrog till att jungfrufärden som ägde rum i december 2009 blev mer än två år försenad.

Dreamliner är även pionjär när det gäller att ersätta de traditionella pneumatiska systemen med ett nytt elsystem och att använda litiumjonbatterier.

Utredningarna av den senaste tidens haverier får utvisa om tekniken har allvarliga säkerhetsbrister eller inte.

Fakta Fler uppmärksammade batteribränder

Brinnande datorer

Under 2006 och 2007 tvingades Sony återkalla tio miljoner litiumjonbatterier som levererats till en mängd olika datortillverkare, däribland Dell, Apple, Lenovo och Toshiba.

Bakgrunden var flera rapporterade fall där batterierna lett till explosiva bränder.

Orsaken visade sig vara ett fel vid Sonys tillverkning av batterierna.

Chevy Volt tog fyr

Efter en krocktest med GM:s elhybrid Chevrolet Volt år 2011 stod bilen uppställd i tre veckor. Sedan tog bilens litiumjonbatteri plötsligt eld. Ytterligare en brand inträffade efter ett krocktest samma höst.

Bränderna fick stor uppmärksamhet, men ett drygt år senare bedömde den amerikanska myndigheten NHTSA att Chevy Volt inte var mer brandfarlig än vanliga bensinbilar.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

68 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
68
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Snabbladdning, elbil

Nu är det priskrig på snabbladdning

Fortum sänker priset på snabbladdning av elbil i Sverige. Och nu tvingas Vattenfall följa efter. 5 kommentarer

Nu är utredningen arbetet med skogsbranden i Västmanland klar. Betyg: Underkänt.

Betyg på beredskap: Underkänt

Arbetet med skogsbranden i Västmanland hade klara brister. 1 kommentar

Svart fosfor spöar grafen

Svart fosfor spöar grafen

Svart fosfor är mycket bättre på att överföra data än grafen, hävdar forskare. 2 kommentarer

”Att Försvaret kan förgifta 
en hel kommun är galet”

”Att Försvaret kan förgifta en hel kommun är galet”

Dricksvattnet i Kallinge förgiftades av kemikalier från Försvarsmaktens brandsläckningsskum. Nu förberedes en rättsprocess.

Airbus visar ny snål helikopter

Airbus visar ny snål helikopter

Kompositmaterial sänker vikten i nya medelstora helikoptern – och därmed bränsleförbrukningen. 1 kommentar

Svenska alkolås i nya t-banetågen

Svenska alkolås i nya t-banetågen

Västeråsföretaget ska montera ir-baserade alkolås på 96 nya tunnelbanevagnar i Stockholm. 4 kommentarer

Annons
Bil, Baldwin Street

Står bilen kvar i branta backen?

MINIPROBLEMET. Knäcker du professor Göran Grimvalls nöt om parkering av bil? 14 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Mobil, mottagning

Appen tar emot samtal på mobilen – utan mottagning

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 4 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Första helt digitala radiosändaren

Brittiska forskare har utvecklat en digital radiosändare som saknar analoga kretsar.

Borrmaskin, Jern-Erna

Tunnelborrmaskinen hjälplöst fast i berget

Efter att ha borrat sig fram tre kilometer havererade Jern-Erna förra veckan. Och där står hon fortfarande. 17 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Högtalare, Sound dimensions

Stapla högre – få bättre ljud i dina högtalare

Att fler högtalare ger starkare ljud är ingen nyhet. De här högtalarna vässar dessutom ljudkvaliteten. 4 kommentarer

EN AV FYRA INGENJÖRER ÄR KVINNA

Toppcheferna: Vi vill ha fler kvinnliga ingenjörer

Var fjärde ingenjör i Sverige är kvinna. Andelen ökar med nästan en halv procent om året. Det visar statistik som Sveriges Ingenjörer har tagit fram åt Ny Teknik. Men storföretagens högsta chefer vill mer. 28 kommentarer

16–84 är ett dåligt resultat

16–84 är ett dåligt resultat

LEDARE. Susanna Baltscheffsky ger Ny Teknik underkänt. 8 kommentarer

Varuhuset som inför
rullande spiraltrappor

Varuhuset som inför rullande spiraltrappor

Mitsubishi har fått den största enskilda ordern på rullande spiraltrappor till ett varuhus. 9 kommentarer

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Det kraftiga saltvatteninflödet i Östersjön i december har syresatt de döda zonerna utanför Gotland, kraftigast sedan 1951. 1 kommentar

manukahonung

Avslöjar fusk med värdefull manukahonung

Med en kombination av markörer och statistik har nu tyska livsmedelskemister tagit fram en metod att skilja den medicinskt värdefulla manukahonungen från mängder av falska plagiat. 5 kommentarer

Hans Vestberg, Ericsson

Ericsson rasar

"Vi ökar våra marknadsandelar", brukar Ericssons vd Hans Vestberg säga om 4g. Men det kan han inte längre. 8 kommentarer

Ibrahim Baylan

Ibrahim Baylan leder energikommissionen

Ska se över framtidens behov och produktion av energi.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Malin Lindström

”Spännande, kul och välbetalt jobb”

KARRIÄR. ”Utbilda sig till ingenjör en vinstlott”, säger Malin Lindström.

Apple

Apple störst för första gången

Samsung har toppat listan sedan 2011, 18

Grafen brandskyddar tyg

Grafen brandskyddar tyg

Materialet kan användas för tunna och lätta brandskyddskläder. 5

Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 44

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 14

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 4

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 4

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 11

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 3

jobb183 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Solplanet testflyger över Abu Dhabi

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se