Drömplanen står på backen

Batterihaverierna i Dreamliner är en mardröm för Boeing. Hundratals ingenjörer och experter jagar felkällan dygnet runt, ett arbete som kan ta flera veckor. Under tiden får de nya planen inte flyga.

Annons
Drömplanen står på backen

Dreamliner - framtidsplanet med förhinder. Grafik: Jonas Askergren/Graphic News

Verktyg

Den 7 januari utbröt en brand ombord på en Boeing 787 Dreamliner på Logan-flygplatsen i Boston i USA. Veckan därpå drabbades ett plan av samma flygplanstyp av rökutveckling och tvingades nödlanda på Takamatsuflygplatsen i västra Japan.

Vid båda incidenterna pekades litium­jon­batterierna snabbt ut som felkällan. Flygsäkerhetsmyndigheter världen över stoppade alla flygningar med de 50 Dreamlinerplan som hittills har tagits i trafik. Innan felet är funnet och åtgärdat får planen inte lämna marken – Boeing får inte ens göra testflygningar.

Nu pågår en febril jakt på orsaken till haverierna. En första misstanke var att batterierna nått för höga spänningsnivåer. Men enligt amerikanska NTSB, som utreder batteriet från Boston, så pekar sparad flygdata på att maxgränsen inte har överstigits.

Samma slutsats drar japanska myndigheter som analyserar Takamatsubatteriet, enligt japansk press. Endast 31 volt har registrerats, och batteriet ska tåla 32 volt.

NTSB har röntgat det svartbrända batteriet och undersökt det med datortomografi. De åtta battericellerna har plockats isär, och elektroder och andra detaljer granskas med svepelektronmikroskop. Utredarna undersöker även andra komponenter, däribland brända ledningar, styrelektronik och batteriladdare.

Myndigheten ser problemet som en mycket allvarlig flygsäkerhetsfråga, som kommer att ta veckor att utreda.

Boeing uppger att hundratals ingenjörer och experter på företaget arbetar dygnet runt för att hitta felkällan. Utredningar pågår även hos flera underleverantörer, som japanska GS Yuasa, som tillverkar problembatteriet, och franska Thales, som tillverkar kraftomvandlingssystemet.

Skräckscenariot för Boeing är att tvingas ersätta litiumjonbatterierna med någon annan batteriteknik. Förutom omkonstruktioner, förseningar och enorma kostnader skulle det innebära en svidande prestigeförlust.

Batterierna spelar en nyckelroll i Dreamliner. Planet förbrukar 20 procent mindre flygbränsle än liknande jetplan, men kräver fem gånger mer elektricitet, bland annat eftersom ett nytt elsystem ersätter traditionella pneumatiska system. Valet föll på litiumjonbatterier eftersom de har hög energitäthet, låg vikt och snabb laddning. Men det finns ett stort aber – brandrisken. Om ett litiumjonbatteri skadas eller överladdas kan en kemisk reaktion i värsta fall starta som gör batteriet allt varmare tills det exploderar och börjar brinna. Utredarna i Boston har hittat tecken på att fenomenet, som kallas ”thermal runaway”, har inträffat.

Boeing är först ut med att använda litiumjonbatterier i stor skala i flygplan. Men konkurrenten Airbus utvecklar en rival med beteckningen A350 som också har litiumjonbatterier. De tillverkas av franska Saft.

Boeing har order på fler än 800 Dreamlinerplan från 57 flygbolag över hela världen. En av kunderna är Norwegian, som beställt åtta plan. Det första ska levereras i april i år, och flygbolaget började i november sälja biljetter till sina första långdistansflygningar till New York och Bangkok. Informationschef Åsa Larsson berättar att Norwegian har dagliga kontakter med Boeing.

– Produktionen av vårt plan fortgår och vi har inte fått någon indikation på försening. Det är klart att vi tittar på en plan B, men det är ännu tre månader kvar till leverans, säger hon.

Fakta Dreamliner - framtidsplan med förhinder

Boeing har tagit flera innovativa teknikgrepp för att sänka bränsleförbrukningen och öka räckvidden i sitt nya passagerarplan.

Boeings 787 Dreamliner är det första stora passagerarplanet som främst byggs av lätta kompositmaterial.  Viktminskningen hjälper till att sänka bränsleförbrukningen med 20 procent jämfört med dagens plan i samma storleksklass.

Planet byggs dessutom i stora sektioner som tillverkas av olika underleverantörer runt om i världen och slutmonteras av Boeing.

Den annorlunda byggmetoden bidrog till att jungfrufärden som ägde rum i december 2009 blev mer än två år försenad.

Dreamliner är även pionjär när det gäller att ersätta de traditionella pneumatiska systemen med ett nytt elsystem och att använda litiumjonbatterier.

Utredningarna av den senaste tidens haverier får utvisa om tekniken har allvarliga säkerhetsbrister eller inte.

Fakta Fler uppmärksammade batteribränder

Brinnande datorer

Under 2006 och 2007 tvingades Sony återkalla tio miljoner litiumjonbatterier som levererats till en mängd olika datortillverkare, däribland Dell, Apple, Lenovo och Toshiba.

Bakgrunden var flera rapporterade fall där batterierna lett till explosiva bränder.

Orsaken visade sig vara ett fel vid Sonys tillverkning av batterierna.

Chevy Volt tog fyr

Efter en krocktest med GM:s elhybrid Chevrolet Volt år 2011 stod bilen uppställd i tre veckor. Sedan tog bilens litiumjonbatteri plötsligt eld. Ytterligare en brand inträffade efter ett krocktest samma höst.

Bränderna fick stor uppmärksamhet, men ett drygt år senare bedömde den amerikanska myndigheten NHTSA att Chevy Volt inte var mer brandfarlig än vanliga bensinbilar.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

68 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
68
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Fyra gånger mer 
slitstark hårdmetall

Fyra gånger mer slitstark hårdmetall

GRAFIK En process som gör hårdmetall ännu hårdare och mer slitstarkt. Ny Teknik öppnar dörrarna till det hemlighetsfulla företaget Metaspehere.

Butiker tvingas ta emot elskrot

Butiker tvingas ta emot elskrot

Rensa byrålådan på gamla mobiler och kör tillbaka det havererade kylskåpet till butiken.

Bomba i google

Ta med karet till skogen

Ihopfällbart badkar ger varmbad på campingturen.

Matte-krisen delar blocken

Matte-krisen delar blocken

Båda partiblocken är splittrade kring hur svenska elever ska hamna i topp i matematik i nästa Pisaundersökning. 37 kommentarer

Våga hylla de bästa mattelärarna

Våga hylla de bästa mattelärarna

LEDARE. För närvarande har ordet ”skolval” en annan betydelse än normalt.

”Skolan missar nya lärare med spetskompetens”

DEBATT Skolan missar att fånga in unika medarbetare, enligt Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort och Marcus Gustafsson. 4 kommentarer

Hur hittar appen låten?

Hur hittar appen låten?

TEKNIKFRÅGAN. Appen som identifierar låtar, förbryllar Ny Tekniks läsare. Vet du? 13 kommentarer

Ansöker om att bygga maglev

Ansöker om att bygga maglev

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai lämnade på tisdagen in en formell ansökan om att få bygga en 286 km lång magnettågbana. 21 kommentarer

Annons
Här är Volvos ödesbil

Här är Volvos ödesbil

BILDSPEL Volvo sätter sitt hopp till nya XC90. Kolla in bilen som har en tvåliters förbränningsmotor med bensin eller diesel och eldrift på bakaxeln. 36 kommentarer

En halv miljon för enklaste modellen

VD Håkan Samuelsson sätter stora förhoppningar till bilen. 42 kommentarer

Före och efter skogsbranden

Före och efter skogsbranden

Här är Lantmäteriets bilder före och efter den stora skogsbranden som drabbade Västmanland under sommaren.

Förslag: Expertgrupp 
mot byggskador

Förslag: Expertgrupp mot byggskador

Men skador till följd av översvämningar ska inte ingå i uppdraget, enligt förslaget.

Lågprismobil för 33 dollar

Lågprismobil för 33 dollar

TEKNIKSVEPET. Här ett urval av tekniknyheter från det senaste dygnet. 1 kommentar

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Allt fler får allergiska besvär av vattenbaserad målarfärg. Nu ska forskare från fem länder granska varför.

Bromsoket framåt eller bakåt?

Bromsoket framåt eller bakåt?

TEKNIKFRÅGAN. Placeringen av bromsoket i bilar väcker frågor hos Ny Tekniks läsare. Vet du svaret? 27 kommentarer

Ubåt med överljudsfart

Ubåt med överljudsfart

Kina utvecklar en ubåt som i teorin kan nå USA på 100 minuter. 54 kommentarer

Experten: Nokia gör 
snart mobiler igen

Experten: Nokia gör snart mobiler igen

”Nya Nokia” kommer snart tillverka mobila konsumentprylar igen. Det är mobilexperten Bengt Nordström helt övertygad om. 11 kommentarer

Sverige nära avtal om framtida Natostöd

Sverige kan komma att stå värd för militära insatser från Natoländer på svensk mark. 21 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Asbest ofarligt som nano

Asbest är skadligt i mikroskala, men ofarligt som nano. Det konstaterar Roland Grafström, professor i miljömedicin vid Karolinska institutet. 11 kommentarer

Nu gror det utanpå ISS

Nu gror det utanpå ISS

Ny upptäckt: Det växer mikroorganismer på utsidan av rymdstationen ISS. 39 kommentarer

QUIZ. Samarbete i rymden

Vad kan du om den internationella rymdfärjan ISS? Till quizet

Se ryska ”helvetesmaskinen”

Se ryska ”helvetesmaskinen”

En elgenerator från sovjettiden ger 150 meter långa blixtar. 14 kommentarer

Swetox-chefen: En ball miljö

Swetox-chefen: En ball miljö

Nytt forskningscentrum har bildats i Astra Zenecas gamla laboratorium. För chefen Åke Bergman är det en dröm som blir sann. 5 kommentarer

DEBATT
Redan 2002 startade kocken Jamie Oliver sin restaurang Jamie Oliver's Fifteen och anställde 15 arbetslösa ungdomar. Sedan dess har flera tagit efter, både restaturanger och tv-bolag med olika programkoncept.

”Gör som tv-kockarna – ta in de arbetslösa”

DEBATT. Vi ingenjörer borde gå i bräschen för att skapa ett samhälle där avståndet mellan dem som jobbar och dem som drömmer om att få jobba minskar, skriver Thomas Strange. 15 kommentarer

Låt de som väljer att göra fel betala till dem som gör rätt vad gäller miljöbilar, anser Joachim Skoogberg och Olle Johansson, Power Circle.

Ramaskri mot skatteförslaget

Regeringens förslag om höjd energiskatt på biodiesel har lett till starka protester hos producenter och konsumenter. Även Energimyndigheten är kritisk. 18 kommentarer

Alliansen lovar mer miljöbilspengar

Regeringspartierna utlovar ett system som kombinerar piska och morötter för bilköpare. 16 kommentarer

Volvo på rull när tysk lyx backar

De tyska lyxmärkena Audi, BMW och Mercedes är inte spännande längre, enligt en krönika i Automotive News. Volvo nämns bland utmanarna. 10 kommentarer

Lös bakteriegåtan 
– få 116 miljoner

Lös bakteriegåtan – få 116 miljoner

Uppgift: utveckla ett tillförlitligt, snabbt och lättanvänt test för bakterieinfektioner. Belöning: 116 miljoner kronor. 7 kommentarer

Billig vätgas med ny katalysator

Ett billigt sätt att framställa vätgas ur vatten har utvecklats av forskare vid Stanford University. Som drivkälla används ett vanligt AAA-batteri. 30 kommentarer

Får kota från 3d-skrivare

Får kota från 3d-skrivare

En 3d-printad kota har för första gången opererats in i en människa. Den världsunika operationen utfördes i Kina.

Första Galileosatelliterna i fel bana

De två första satelliterna i det europeiska navigationssystemet Galileo sköts upp i helgen, men hamnade i fel omloppsbana. 12 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Senaste quizen

Alla våra quiz
Jetplanet fyller 75

Jetplanet fyller 75

He 178, världens första jetplan i modern bemärkelse. 4

Krockskydd i skrovet

Krockskydd i skrovet

En ny typ av stål skyddar fartyget vid en kollision. 2

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

”Som en dokusåpa på havet.”

”Banan var betydligt tuffare i år”

”Banan var betydligt tuffare i år”

Niclas och Petra Lestander är tillbaka på ABB i Västerås efter helgens fjällmara.

Här är den osynliga stolen

Här är den osynliga stolen

Ett företag har skapat en stol-lös stol. 11

Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig. 3

Ökat stöd för bonus till elbilar

Ökat stöd för bonus till elbilar

Så elbilsvänliga är riksdagspartierna. 30

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Kiruna ska bli centrum för rymdresor. 2

Europas hetaste laddbara bilar

Europas hetaste laddbara bilar

Minibil tar förstaplatsen. 9

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb156 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Filma stadigt med ny mobilapp

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se