Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Alla som varit med och byggt RM12-motorn samlades när den 254:e och sista nya RM12-motorn skeppades iväg till Saab i Linköping förra sommaren. Foto: Volvo Aero

Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Flygmotorföretaget Volvo Aero i Trollhättan går miste om en potentiell miljardaffär när Sverige och Schweiz nu gör upp om nästa generation Jas 39 Gripen.

Annons
Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Gerry Örnberg, försäljnings- och marknadsansvarig mot Volvo Aeros militära kunder.

Volvo Aeros chans att få bygga om den nuvarande Jasmotorn försvann när Schweiz blev en möjlig partner. Bolaget har hittills levererat 254 motorer avsedda både för den nuvarande svenska Gripen-flottan och andra länders.

– Ja, så ser det ut i dag. Vi sitter inte med vid bordet för närvarande. Det blev ett nytt läge när Schweiz kom in i bilden, säger Gerry Örnberg, ansvarig för Volvo Aeros försäljning mot den militära marknaden, till Ny Teknik.

Regeringen offentliggjorde i helgen att den ställer sig bakom en försvarsorder som omfattar 40 till 60 nya Gripenplan. Anskaffningen ska samordnas med att Schweiz beställer 22 nya Gripen-plan. En överenskommelse mellan länderna signerades i fredags.

Den svenska notan för 40 till 60 så kallade Super-Jas landar runt 90 miljarder kronor, eller tre miljarder per år i 30 år framåt.

Försvarsminister Karin Enström uppgav vid presskonferensen i söndags att hon hade skaffat stöd från Socialdemokraterna för affären.

– Det finns en samsyn, sade hon då.

Uppgörelsen med Schweiz innebär dock inte att alla teknikfrågor kring Super-Jas är lösta.

– Vi är inte i mål än. De stora ramarna är satta men nu återstår förhandlingar med Saab om tekniken, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV, Försvarets materielverk.

Men för Volvo Aero verkar det dystert. Volvo Aero som byggt Jasmotorer i 30 år är nu helt bortkopplat från den kommande versionen av Jas 39 Gripen.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade Försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till ett väsentligt lägre pris.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till väsentligt lägre pris.

Genom ”chiptrimning” och modifiering av fläktar och turbiner skulle RM12-motorn bli likvärdig med den General Electric F414G, som sitter i demoversionen av nya Jas 39 Gripen.

Framför allt uppges en trimmad RM12 ge Gripen "supercruise-kapacitet", det vill säga att flyga länge i överljudsfart utan att slå på efterbrännkammaren.

- RM12 bygger visserligen på en äldre teknik, men vi kan matcha kapaciteten i modernare motorer, säger Gerry Örnberg.

Förslaget lades fram som en ”plan B” ifall Sverige på egen hand skulle utveckla ett nytt stridsflygplan när den nuvarande Natoanpassade Gripen C/D måste ersättas.

Det svenska försvaret skulle vinna mycket på att låta Volvo Aero bygga om de befintliga RM12-motorerna till den kommande versionen av Jas 39 Gripen, menade Volvo Aero.

Försvaret äger redan alla de RM12-motorer som sitter i de svenska stridsflygplanen. Grundinvesteringen är gjord både i materiel, teknik, reservdelar och stödsystem och en ombyggnad skulle kosta väsentligt mycket mindre än köp av nya, helamerikanska motorer.

För Volvo Aero innebär den nya situationen att man går miste om ett potentiellt nytt utvecklingsuppdrag och att underhållsuppdragen och reservdelsleveranserna successivt minskar.

– Det finns också en oro över att pengarna för att hålla liv i det gamla systemet sinar. Det ska ju hålla i tjugo år till. Hoppas att försvaret inte glömt bort oss i det sammanhanget, säger Gerry Örnberg.

Han hoppas ändå att Volvo Aero, som nu kommer att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems under den nya ägaren, det brittiska verkstadsbolaget GKN, får en roll i nya Gripen.

- Vi skulle kunna utnyttja synerier mellan RM12 och den kommande Gripenmotorn inom montering, provning och produktstöd. Men det är klart, risken finns att dessa jobb lovas bort till schweizisk industri, säger Gerry Örnberg.

Fakta Volvo Aero och RM12-motorn

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner. RM12-motorn har nu gjort 170 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Totalt har Volvo Aero tillverkat 254 RM12-mototorer till alla de Jas 39 Gripen som byggts för det svenska och det sydafrikanska försvaret. 220 av dessa motorer har levererats till svenska Jasplan.

Volvo Aero fick i somras nya ägare i det brittiska verkstadsföretaget GKN, som köpte Trollhätteföretaget för 6,9 miljarder kronor. Volvo Aero kommer nu att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems.

Fakta Så här blir nya Super-Jas

När Saab i juli i år presenterade sin version av nästa generations Gripen på den stora flygmässan Farnborough i Storbritannien handlade det om ett längre, starkare och tyngre plan jämfört med dagens svenska Jas 39 Gripen. Här är de viktigaste förändringarna:

Nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 byts mot nya motorn från General Electric som heter F414G. Enligt Saab utvecklar den en dragkraft på cirka 98 kilonewton med efterbrännkammare.

Super-Jas får längre räckvidd än dagens Gripen med hjälp av större inbyggda och påhängda bränsletankar.

Planet får M-AESA-radar och andra sensorer. Radarn M-AESA utvecklas av Saab, Selex och Elettronica och ger bland annat bättre förmåga till underrättelseinhämtning.

Det ska kunna bära större vapenlast och får fler vapenfästen.

Cockpit uppdateras med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik, som bygger på mindre och snabbare datorer.

Bättre möjligheter att bedriva krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.

Super-Jas får nya landningsställ infällbara i vingarna i stället för flygkroppen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Metoden som gav 
miljoner tvålar

Metoden som gav miljoner tvålar

TEKNIKHISTORIA. Nicolas Leblanc löste ett av sin tids största industriella problem med en process för att tillverka natriumkarbonat. Tidningen Teknikhistoria har porträtterat tvålhjälten. 2 kommentarer

Undervattensdrönare Remus 600

Attackubåtar i USA får undervattensdrönare

Amerikanska attackubåtar ska senare i år börja använda undervattensdrönare, som utför uppdrag på egen hand. 37 kommentarer

Här lufttankar de drönaren

Här lufttankar de drönaren

Den första lufttankningen med en obemannad flygfarkost gjordes i veckan.

Litiumbatteri

Varför slocknar litiumbatteriet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför dör mitt dyra litiumbatteri före alkalinbatteriet? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 6 kommentarer

Vilken vinflaska är förgiftad?

Veckans gåta: Hitta
det förgiftade vinet

Hur ska kungen hitta flaskan med dödligt gift?

Vattenfall

Riksrevisionen: Vattenfall satsar för lite på forskning

Kritik mot den statliga energijätten på flera punkter i en färsk granskning. 8 kommentarer

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Fler flickor än pojkar hotas på sommarjobbet

FARLIGASTE BRANSCHERNA. De senaste fem somrarna har 917 ungdomar skadats så svårt på arbetet att det har lett till sjukskrivning.

Annons
solceller

Fem största hindren för mer svensk solenergi

Gamla prislistor, fula solceller och höghus som skuggar. Här är hindren för mer solenergi i Sverige. 68 kommentarer

Solcell

Skattesmäll för solceller

Regeringens förslag på energiskatt för solel slår hårt mot många solcellsanläggningar. 168 kommentarer

Tjäna 1,75 kronor mer per kWh på solcellerna

Från 25 till 200 öre per kilowattimme. Så mycket skiljer ersättningen från elbolagen när solcellsägare säljer sin överskottsel. 17 kommentarer

Marie Alpman

Sverige behöver fler som Tobii

KRÖNIKA. Några killar på KTH får en lysande idé. Efter så där 10-15 år har bolaget 600 anställda och noteras på Stockholmsbörsen. 19 kommentarer

Här lagar de datorn – i ugnen

Här lagar de datorn – i ugnen

Har datorn gett upp? Testa att ugnsbaka moderkortet i 200 grader. 31 kommentarer

Vad är bäst för miljön?

Se resultatet
  • Ugnsbaka datorn tillbaka till livet 74%
  • Köpa en ny 26%
Rösta
TAT-grundaren: 
Blackberry ett 
sjunkande skepp

TAT-grundaren: Blackberry ett sjunkande skepp

Hampus Jakobsson kommenterar nedläggningen av Blackberry i Malmö. 9 kommentarer

Blackberry lägger ner i Malmö

Blackberry, före detta TAT i Malmö, lägger ner svenska verksamheten.

Lättare hitta försvunna plan

Kugghjul av plast
lika bra som metall

Bilens kugghjul av metall kan ersättas av kolfiberförstärkt plast.

SENASTE TEKNIKNYTT
Första videon på Youtube

Första videon på Youtube

TEKNIKSVEPET. I den första videon som lades upp på Youtube är huvudpersonerna – elefanter. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Sony

Mobilbolagen lämnar stort tomrum i Skåne

Få tror att Sony finns kvar i Lund om fem år. Axis riskerar samma öde. 3 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

En chans att vara innovativ, Stefan Löfven

LEDARE. I Skåne försvinner ingenjörsjobb när storbolag drar ner på sin verksamhet. 10 kommentarer

”Vi behöver folk, gärna Sonys”

Neo Technology tog in 170 miljoner kronor för att växa snabbare.

Ewa Solutions kopplar upp

Skånebolag är duktiga på prylarnas internet.

Regeringen säger ja till cyberattacker

Försvarsmakten har länge velat få genomföra egna cyberattacker. 15 kommentarer

schweizisk fickkniv

Varför klipper saxen
i fickkniven bäst?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 11 kommentarer

Ericsson Hans Vestberg

Hans Vestberg: Nokias förra strategi var fel

Ericssons vd Hans Vestberg menar att Nokias köp av Alcatel-Lucent är logiskt. 11 kommentarer

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Framtidens bussar är eldrivna och långa med plats för närmare 200 passagerare. 5 kommentarer

Flytande bron är som 
en gigantisk cykelkedja

Flytande bron är som en gigantisk cykelkedja

I Norge planeras en ny typ av flytbro som ska bestå av rörliga länkar likt en gigantisk cykelkedja. 16 kommentarer

Det japanska magnetsvävtåget har nu kört i över 600 km/h.

Sju artiklar du inte får missa

En ny chans att upptäcka sju intressanta artiklar i veckans Ny Teknik. 1

Topplista

Signalfel

Vad är egentligen ett signalfel?

Här är svaret på ständiga frågan när tågtrafiken krånglar. 32

Steve Wozniak

Applegrundaren kluven till AI

Steve Wozniak är orolig för att maskinerna ska springa om oss. 13

Cool matkasse ersätter kylbil

Cool matkasse ersätter kylbil

33-LISTAN. Papperskassen som fungerar som kyl och frys är redo för lansering. 1

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Miljövänligt flamskyddsmedel får guldmedalj.

Så många partiklar andas du in på jobbet

Så många partiklar andas du in på jobbet

KARRIÄR. Hur många små partiklar finns det i luften på jobbet? Här är svaret. 4

Amra växer med fettmätning

Amra växer med fettmätning

33-LISTAN. Vad är fett och vad är muskler? Linköpingsföretaget har svaret. 2

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Svenskt Vatten: Du flyttar över kostnaden till naturen. 70

Stressen avslöjar vem du är

Stressen avslöjar vem du är

KARRIÄR. Lär dig hur du agerar under press. Först då kan du hitta vägar till utveckling. 8

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

”Ett Sputnik moment”, sa forskningsministern. 7

Huawei

Huawei satsar på publika molntjänster

Ska konkurrera med sina kunder - operatörerna. 2

De tävlar om europeiskt innovationspris

De tävlar om europeiskt innovationspris

Svenskar bland de nominerade till Europeiska patentverkets årliga uppfinnarpris.

Sverige jagar ”månlandning”

Sverige jagar ”månlandning”

Sikta mot stjärnorna, brukar man säga. 2

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönare lufttankar

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se