Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Alla som varit med och byggt RM12-motorn samlades när den 254:e och sista nya RM12-motorn skeppades iväg till Saab i Linköping förra sommaren. Foto: Volvo Aero

Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Flygmotorföretaget Volvo Aero i Trollhättan går miste om en potentiell miljardaffär när Sverige och Schweiz nu gör upp om nästa generation Jas 39 Gripen.

Annons
Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Gerry Örnberg, försäljnings- och marknadsansvarig mot Volvo Aeros militära kunder.

Volvo Aeros chans att få bygga om den nuvarande Jasmotorn försvann när Schweiz blev en möjlig partner. Bolaget har hittills levererat 254 motorer avsedda både för den nuvarande svenska Gripen-flottan och andra länders.

– Ja, så ser det ut i dag. Vi sitter inte med vid bordet för närvarande. Det blev ett nytt läge när Schweiz kom in i bilden, säger Gerry Örnberg, ansvarig för Volvo Aeros försäljning mot den militära marknaden, till Ny Teknik.

Regeringen offentliggjorde i helgen att den ställer sig bakom en försvarsorder som omfattar 40 till 60 nya Gripenplan. Anskaffningen ska samordnas med att Schweiz beställer 22 nya Gripen-plan. En överenskommelse mellan länderna signerades i fredags.

Den svenska notan för 40 till 60 så kallade Super-Jas landar runt 90 miljarder kronor, eller tre miljarder per år i 30 år framåt.

Försvarsminister Karin Enström uppgav vid presskonferensen i söndags att hon hade skaffat stöd från Socialdemokraterna för affären.

– Det finns en samsyn, sade hon då.

Uppgörelsen med Schweiz innebär dock inte att alla teknikfrågor kring Super-Jas är lösta.

– Vi är inte i mål än. De stora ramarna är satta men nu återstår förhandlingar med Saab om tekniken, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV, Försvarets materielverk.

Men för Volvo Aero verkar det dystert. Volvo Aero som byggt Jasmotorer i 30 år är nu helt bortkopplat från den kommande versionen av Jas 39 Gripen.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade Försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till ett väsentligt lägre pris.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till väsentligt lägre pris.

Genom ”chiptrimning” och modifiering av fläktar och turbiner skulle RM12-motorn bli likvärdig med den General Electric F414G, som sitter i demoversionen av nya Jas 39 Gripen.

Framför allt uppges en trimmad RM12 ge Gripen "supercruise-kapacitet", det vill säga att flyga länge i överljudsfart utan att slå på efterbrännkammaren.

- RM12 bygger visserligen på en äldre teknik, men vi kan matcha kapaciteten i modernare motorer, säger Gerry Örnberg.

Förslaget lades fram som en ”plan B” ifall Sverige på egen hand skulle utveckla ett nytt stridsflygplan när den nuvarande Natoanpassade Gripen C/D måste ersättas.

Det svenska försvaret skulle vinna mycket på att låta Volvo Aero bygga om de befintliga RM12-motorerna till den kommande versionen av Jas 39 Gripen, menade Volvo Aero.

Försvaret äger redan alla de RM12-motorer som sitter i de svenska stridsflygplanen. Grundinvesteringen är gjord både i materiel, teknik, reservdelar och stödsystem och en ombyggnad skulle kosta väsentligt mycket mindre än köp av nya, helamerikanska motorer.

För Volvo Aero innebär den nya situationen att man går miste om ett potentiellt nytt utvecklingsuppdrag och att underhållsuppdragen och reservdelsleveranserna successivt minskar.

– Det finns också en oro över att pengarna för att hålla liv i det gamla systemet sinar. Det ska ju hålla i tjugo år till. Hoppas att försvaret inte glömt bort oss i det sammanhanget, säger Gerry Örnberg.

Han hoppas ändå att Volvo Aero, som nu kommer att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems under den nya ägaren, det brittiska verkstadsbolaget GKN, får en roll i nya Gripen.

- Vi skulle kunna utnyttja synerier mellan RM12 och den kommande Gripenmotorn inom montering, provning och produktstöd. Men det är klart, risken finns att dessa jobb lovas bort till schweizisk industri, säger Gerry Örnberg.

Fakta Volvo Aero och RM12-motorn

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner. RM12-motorn har nu gjort 170 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Totalt har Volvo Aero tillverkat 254 RM12-mototorer till alla de Jas 39 Gripen som byggts för det svenska och det sydafrikanska försvaret. 220 av dessa motorer har levererats till svenska Jasplan.

Volvo Aero fick i somras nya ägare i det brittiska verkstadsföretaget GKN, som köpte Trollhätteföretaget för 6,9 miljarder kronor. Volvo Aero kommer nu att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems.

Fakta Så här blir nya Super-Jas

När Saab i juli i år presenterade sin version av nästa generations Gripen på den stora flygmässan Farnborough i Storbritannien handlade det om ett längre, starkare och tyngre plan jämfört med dagens svenska Jas 39 Gripen. Här är de viktigaste förändringarna:

Nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 byts mot nya motorn från General Electric som heter F414G. Enligt Saab utvecklar den en dragkraft på cirka 98 kilonewton med efterbrännkammare.

Super-Jas får längre räckvidd än dagens Gripen med hjälp av större inbyggda och påhängda bränsletankar.

Planet får M-AESA-radar och andra sensorer. Radarn M-AESA utvecklas av Saab, Selex och Elettronica och ger bland annat bättre förmåga till underrättelseinhämtning.

Det ska kunna bära större vapenlast och får fler vapenfästen.

Cockpit uppdateras med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik, som bygger på mindre och snabbare datorer.

Bättre möjligheter att bedriva krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.

Super-Jas får nya landningsställ infällbara i vingarna i stället för flygkroppen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Mekaniska hjärtat
pumpar som ditt

Mekaniska hjärtat pumpar som ditt

Den kapslas in i titan, får pumpkraft av två stegmotorer och drivs av laddningsbara litiumbatterier. 2 kommentarer

Samsung Galaxy S6

”Den första intressanta mobilen som kommit”

TEKNIKSVEPET. Här är den första smartphonen som får det att pirra hos recensenterna i år. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Guldregn över unga forskare

Guldregn över unga forskare

Fem får dela på Sveriges största forskningspris för unga forskare - 23 miljoner kronor. 5 kommentarer

Första ronden till Ericsson

Första ronden till Ericsson

I den senaste patentstriden mellan Ericsson och Apple har Ericsson vunnit första ronden. 5 kommentarer

Kraftfull elmotor för flygplan

Kraftfull elmotor för flygplan

Siemens har utvecklat en elmotor för flygplansdrift som ger 260 kW men endast väger 50 kg. 19 kommentarer

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Höganäs har nu sålt sin första egenkonstruerade metallpulverskrivare. Men kunden är hemlig. 19 kommentarer

Annons
Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle. 32 kommentarer

Ladda elskotern på sex sekunder

Ladda elskotern på sex sekunder

Batteriautomat ger nytt drag i elskotern.

Japanskt universitet satsar på kall fusion

Tohoku University i Japan inleder ett forskningsprojekt kring LENR eller "kall fusion". 51 kommentarer

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Professorns patenterade matematisk algoritm får sågklingan att luta. Resultatet blir mer plank och mindre spån. 7 kommentarer

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australiensiska motsvarigheten till FMV ger svenska FMV-chefen Lena Erixson svar på tal i ubåtsfrågan: Vi är inte intresserade av era ubåtar! 36 kommentarer

Stoppa bränderna utan
vatten eller kemikalier

Stoppa bränderna utan vatten eller kemikalier

Ny uppfinning ska släcka eldsvådor med hjälp av ljudvågor. 18 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Gps utan satelliter

USA utvecklar ett nytt gps-system som ska bli mer tillförlitligt än det som nyttjas nu.

Datorer

Jobben som datorer kommer att slå ut

Allt fler jobb sköts av datorer, men det inte är låglönejobb som i första hand försvinner. 61 kommentarer

Så kopierade sig
mobiljätten upp
till världstoppen

Så kopierade sig mobiljätten upp till världstoppen

På mindre än fem år har företaget blivit en av världens största tillverkare av smarta telefoner. 32 kommentarer

Kinesiska tillverkare växer mest

Samsung och Apple får kämpa hårt. 1 kommentar

Världens längsta flytbro ritas i Norge

Världens längsta flytbro ritas i Norge

De djupaste och bredaste fjordarna längs kustvägen E39 i Norge ska förses med broar och tunnlar. 6 kommentarer

Växer med lyxlastbil

Växer med lyxlastbil

Mercedes lanserar lätt lastbil som ett sätt att växa på en mättad lyxbilsmarknad. 1 kommentar

Atomubåt

Så nedmonteras atomubåtarna

TEKNIKSVEPET. Atomubåtar måste hanteras varsamt vid nedmontering. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 8 kommentarer

Stämpelur

Lockande trixa med arbetstid

KARRIÄR. Kan du reglerna kring din arbetstid? 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Svenska snittbordet blir bolag

Svenska snittbordet blir bolag

Succén med visualiseringsbordet fortsätter.

Mobilt bredband i Nepal

Mobilt bredband i Nepal

Telia Sonera lanserar reklam-finansierat mobilt bredband i Nepal. 3

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

KARRIÄR. Robotikutvecklaren bloggar om jobbet på ESA.

Anställd som gömmer sig på jobbet

Göm dig inte för chefen

KARRIÄR. Därför är det bättre att ta ansvar när chefen är arg på dig.

Hatts råd till Baylan

Hatts råd till Baylan

Före detta energiministern
tipsar den nye. 9

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 2

Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 8

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 5

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

jobb162 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönaren som vallar får

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se