Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Alla som varit med och byggt RM12-motorn samlades när den 254:e och sista nya RM12-motorn skeppades iväg till Saab i Linköping förra sommaren. Foto: Volvo Aero

Tipsa en vän om en artikel

Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Flygmotorföretaget Volvo Aero i Trollhättan går miste om en potentiell miljardaffär när Sverige och Schweiz nu gör upp om nästa generation Jas 39 Gripen.

Annons
Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Gerry Örnberg, försäljnings- och marknadsansvarig mot Volvo Aeros militära kunder.

Volvo Aeros chans att få bygga om den nuvarande Jasmotorn försvann när Schweiz blev en möjlig partner. Bolaget har hittills levererat 254 motorer avsedda både för den nuvarande svenska Gripen-flottan och andra länders.

– Ja, så ser det ut i dag. Vi sitter inte med vid bordet för närvarande. Det blev ett nytt läge när Schweiz kom in i bilden, säger Gerry Örnberg, ansvarig för Volvo Aeros försäljning mot den militära marknaden, till Ny Teknik.

Regeringen offentliggjorde i helgen att den ställer sig bakom en försvarsorder som omfattar 40 till 60 nya Gripenplan. Anskaffningen ska samordnas med att Schweiz beställer 22 nya Gripen-plan. En överenskommelse mellan länderna signerades i fredags.

Den svenska notan för 40 till 60 så kallade Super-Jas landar runt 90 miljarder kronor, eller tre miljarder per år i 30 år framåt.

Försvarsminister Karin Enström uppgav vid presskonferensen i söndags att hon hade skaffat stöd från Socialdemokraterna för affären.

– Det finns en samsyn, sade hon då.

Uppgörelsen med Schweiz innebär dock inte att alla teknikfrågor kring Super-Jas är lösta.

– Vi är inte i mål än. De stora ramarna är satta men nu återstår förhandlingar med Saab om tekniken, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV, Försvarets materielverk.

Men för Volvo Aero verkar det dystert. Volvo Aero som byggt Jasmotorer i 30 år är nu helt bortkopplat från den kommande versionen av Jas 39 Gripen.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade Försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till ett väsentligt lägre pris.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till väsentligt lägre pris.

Genom ”chiptrimning” och modifiering av fläktar och turbiner skulle RM12-motorn bli likvärdig med den General Electric F414G, som sitter i demoversionen av nya Jas 39 Gripen.

Framför allt uppges en trimmad RM12 ge Gripen "supercruise-kapacitet", det vill säga att flyga länge i överljudsfart utan att slå på efterbrännkammaren.

- RM12 bygger visserligen på en äldre teknik, men vi kan matcha kapaciteten i modernare motorer, säger Gerry Örnberg.

Förslaget lades fram som en ”plan B” ifall Sverige på egen hand skulle utveckla ett nytt stridsflygplan när den nuvarande Natoanpassade Gripen C/D måste ersättas.

Det svenska försvaret skulle vinna mycket på att låta Volvo Aero bygga om de befintliga RM12-motorerna till den kommande versionen av Jas 39 Gripen, menade Volvo Aero.

Försvaret äger redan alla de RM12-motorer som sitter i de svenska stridsflygplanen. Grundinvesteringen är gjord både i materiel, teknik, reservdelar och stödsystem och en ombyggnad skulle kosta väsentligt mycket mindre än köp av nya, helamerikanska motorer.

För Volvo Aero innebär den nya situationen att man går miste om ett potentiellt nytt utvecklingsuppdrag och att underhållsuppdragen och reservdelsleveranserna successivt minskar.

– Det finns också en oro över att pengarna för att hålla liv i det gamla systemet sinar. Det ska ju hålla i tjugo år till. Hoppas att försvaret inte glömt bort oss i det sammanhanget, säger Gerry Örnberg.

Han hoppas ändå att Volvo Aero, som nu kommer att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems under den nya ägaren, det brittiska verkstadsbolaget GKN, får en roll i nya Gripen.

- Vi skulle kunna utnyttja synerier mellan RM12 och den kommande Gripenmotorn inom montering, provning och produktstöd. Men det är klart, risken finns att dessa jobb lovas bort till schweizisk industri, säger Gerry Örnberg.

Fakta Volvo Aero och RM12-motorn

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner. RM12-motorn har nu gjort 170 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Totalt har Volvo Aero tillverkat 254 RM12-mototorer till alla de Jas 39 Gripen som byggts för det svenska och det sydafrikanska försvaret. 220 av dessa motorer har levererats till svenska Jasplan.

Volvo Aero fick i somras nya ägare i det brittiska verkstadsföretaget GKN, som köpte Trollhätteföretaget för 6,9 miljarder kronor. Volvo Aero kommer nu att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems.

Fakta Så här blir nya Super-Jas

När Saab i juli i år presenterade sin version av nästa generations Gripen på den stora flygmässan Farnborough i Storbritannien handlade det om ett längre, starkare och tyngre plan jämfört med dagens svenska Jas 39 Gripen. Här är de viktigaste förändringarna:

Nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 byts mot nya motorn från General Electric som heter F414G. Enligt Saab utvecklar den en dragkraft på cirka 98 kilonewton med efterbrännkammare.

Super-Jas får längre räckvidd än dagens Gripen med hjälp av större inbyggda och påhängda bränsletankar.

Planet får M-AESA-radar och andra sensorer. Radarn M-AESA utvecklas av Saab, Selex och Elettronica och ger bland annat bättre förmåga till underrättelseinhämtning.

Det ska kunna bära större vapenlast och får fler vapenfästen.

Cockpit uppdateras med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik, som bygger på mindre och snabbare datorer.

Bättre möjligheter att bedriva krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.

Super-Jas får nya landningsställ infällbara i vingarna i stället för flygkroppen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker.

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 21 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 89 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar.

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 6 kommentarer

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 8 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Varför stoppar
surf mobilprat?

Varför stoppar surf mobilprat?

TEKNIKFRÅGAN. Varför kan jag inte prata och surfa samtidigt i mobilen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 10 kommentarer

Mjältbrandsvirus

Sände dödliga sporer till hundratals labb

Minst 192 labb i världen har av misstag fått smittsamma sporer av mjältbrand.

Annons
Flightradar 24

Håller koll på världens flyg

33-LISTAN. Flightradar 24 fortsätter sitt fälttåg över världen och ökar täckningen för apparna som spårar flygplan.

De flesta av de boende i bostadsrättsföreningen Jublet i Stockholm kan bara ringa med mobilen om de går ut på balkongen. ”När vi tog upp problemet med Skanska för ett år sedan var det inte en så stor fråga. Men under det här året har Skanska, Ericsson och operatörerna insett hur stort problemet är”, sa Stig Vilhelmson, ordförande i föreningen.

Slitsar i fönstret fixar täckningen

Slitsar i metallskikten i fönstren eller isoleringsmaterialen. Det kan lösa problemet med dålig mobiltäckning i energisnåla nybyggda hus. 8 kommentarer

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. Svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen. 11 kommentarer

Får jag koppar i koppen?

Får jag koppar i koppen?

TEKNIKFRÅGAN. Blir det koppar i kaffet om jag kokar varmvatten? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 26 kommentarer

Truecaller

Heta 33-bolaget miljardvärderat

De utsågs till ett av Sveriges hetaste teknikbolag. Nu värderas Truecaller till 1 miljard dollar. 4 kommentarer

Gripen NG

Brasilien prutar på Gripenpriset

Avtalet för Jas Gripen-planen till Brasilien är klart, men inte påskrivet. 5 kommentarer

Lego för industrin bygger ut företaget

Lego för industrin bygger ut företaget

33-LISTAN. I våras hamnade Flexqube på Ny Tekniks 33-lista. Nu nyanställer bolaget. 7 kommentarer

De kramar el ur stålet

De kramar el ur stålet

SSAB har tagit pilotanläggning i drift som minskar energisvinnet. 52 kommentarer

Elbil

Eltorsk på vägen  – så många drabbas

Många har räckviddsångest i elbilen, men få kör slut på batteriet. Det visar en ny undersökning. 90 kommentarer

Svenska streamingsajten stängs efter polistillslag

Polistillslag får personerna bakom Swefilmer att stänga sajten för gott. 43 kommentarer

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

HD: Så hög är boten för piratkopierad film

Högsta domstolen har slagit fast böter för piratkopiering av film. Samtidigt är rättsläget för så kallade streamingsajter oklart. 81 kommentarer

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

TEKNIKFRÅGA. Vad händer om jag simmar in i en jättecylinder ovanför poolens yta? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 50 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra

”Alla vill jobba med en vinnare”

33-LISTAN. I april kom företaget Amra med på listan över årets hetaste teknikbolag för andra gången. Sedan dess har de fått en stororder. 5 kommentarer

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Topplista

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 1

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30 kommentarer

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se