Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Alla som varit med och byggt RM12-motorn samlades när den 254:e och sista nya RM12-motorn skeppades iväg till Saab i Linköping förra sommaren. Foto: Volvo Aero

Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Flygmotorföretaget Volvo Aero i Trollhättan går miste om en potentiell miljardaffär när Sverige och Schweiz nu gör upp om nästa generation Jas 39 Gripen.

Annons
Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Gerry Örnberg, försäljnings- och marknadsansvarig mot Volvo Aeros militära kunder.

Volvo Aeros chans att få bygga om den nuvarande Jasmotorn försvann när Schweiz blev en möjlig partner. Bolaget har hittills levererat 254 motorer avsedda både för den nuvarande svenska Gripen-flottan och andra länders.

– Ja, så ser det ut i dag. Vi sitter inte med vid bordet för närvarande. Det blev ett nytt läge när Schweiz kom in i bilden, säger Gerry Örnberg, ansvarig för Volvo Aeros försäljning mot den militära marknaden, till Ny Teknik.

Regeringen offentliggjorde i helgen att den ställer sig bakom en försvarsorder som omfattar 40 till 60 nya Gripenplan. Anskaffningen ska samordnas med att Schweiz beställer 22 nya Gripen-plan. En överenskommelse mellan länderna signerades i fredags.

Den svenska notan för 40 till 60 så kallade Super-Jas landar runt 90 miljarder kronor, eller tre miljarder per år i 30 år framåt.

Försvarsminister Karin Enström uppgav vid presskonferensen i söndags att hon hade skaffat stöd från Socialdemokraterna för affären.

– Det finns en samsyn, sade hon då.

Uppgörelsen med Schweiz innebär dock inte att alla teknikfrågor kring Super-Jas är lösta.

– Vi är inte i mål än. De stora ramarna är satta men nu återstår förhandlingar med Saab om tekniken, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV, Försvarets materielverk.

Men för Volvo Aero verkar det dystert. Volvo Aero som byggt Jasmotorer i 30 år är nu helt bortkopplat från den kommande versionen av Jas 39 Gripen.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade Försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till ett väsentligt lägre pris.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till väsentligt lägre pris.

Genom ”chiptrimning” och modifiering av fläktar och turbiner skulle RM12-motorn bli likvärdig med den General Electric F414G, som sitter i demoversionen av nya Jas 39 Gripen.

Framför allt uppges en trimmad RM12 ge Gripen "supercruise-kapacitet", det vill säga att flyga länge i överljudsfart utan att slå på efterbrännkammaren.

- RM12 bygger visserligen på en äldre teknik, men vi kan matcha kapaciteten i modernare motorer, säger Gerry Örnberg.

Förslaget lades fram som en ”plan B” ifall Sverige på egen hand skulle utveckla ett nytt stridsflygplan när den nuvarande Natoanpassade Gripen C/D måste ersättas.

Det svenska försvaret skulle vinna mycket på att låta Volvo Aero bygga om de befintliga RM12-motorerna till den kommande versionen av Jas 39 Gripen, menade Volvo Aero.

Försvaret äger redan alla de RM12-motorer som sitter i de svenska stridsflygplanen. Grundinvesteringen är gjord både i materiel, teknik, reservdelar och stödsystem och en ombyggnad skulle kosta väsentligt mycket mindre än köp av nya, helamerikanska motorer.

För Volvo Aero innebär den nya situationen att man går miste om ett potentiellt nytt utvecklingsuppdrag och att underhållsuppdragen och reservdelsleveranserna successivt minskar.

– Det finns också en oro över att pengarna för att hålla liv i det gamla systemet sinar. Det ska ju hålla i tjugo år till. Hoppas att försvaret inte glömt bort oss i det sammanhanget, säger Gerry Örnberg.

Han hoppas ändå att Volvo Aero, som nu kommer att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems under den nya ägaren, det brittiska verkstadsbolaget GKN, får en roll i nya Gripen.

- Vi skulle kunna utnyttja synerier mellan RM12 och den kommande Gripenmotorn inom montering, provning och produktstöd. Men det är klart, risken finns att dessa jobb lovas bort till schweizisk industri, säger Gerry Örnberg.

Fakta Volvo Aero och RM12-motorn

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner. RM12-motorn har nu gjort 170 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Totalt har Volvo Aero tillverkat 254 RM12-mototorer till alla de Jas 39 Gripen som byggts för det svenska och det sydafrikanska försvaret. 220 av dessa motorer har levererats till svenska Jasplan.

Volvo Aero fick i somras nya ägare i det brittiska verkstadsföretaget GKN, som köpte Trollhätteföretaget för 6,9 miljarder kronor. Volvo Aero kommer nu att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems.

Fakta Så här blir nya Super-Jas

När Saab i juli i år presenterade sin version av nästa generations Gripen på den stora flygmässan Farnborough i Storbritannien handlade det om ett längre, starkare och tyngre plan jämfört med dagens svenska Jas 39 Gripen. Här är de viktigaste förändringarna:

Nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 byts mot nya motorn från General Electric som heter F414G. Enligt Saab utvecklar den en dragkraft på cirka 98 kilonewton med efterbrännkammare.

Super-Jas får längre räckvidd än dagens Gripen med hjälp av större inbyggda och påhängda bränsletankar.

Planet får M-AESA-radar och andra sensorer. Radarn M-AESA utvecklas av Saab, Selex och Elettronica och ger bland annat bättre förmåga till underrättelseinhämtning.

Det ska kunna bära större vapenlast och får fler vapenfästen.

Cockpit uppdateras med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik, som bygger på mindre och snabbare datorer.

Bättre möjligheter att bedriva krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.

Super-Jas får nya landningsställ infällbara i vingarna i stället för flygkroppen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Illustration: Tidal Lagoon Power

Tidvatten utmanar kärnkraften

Enligt rapport: Billigare än både kärnkraft och vindkraft till havs. 29 kommentarer

Självkörande bil, KTH

KTH: En förarlös bil ersätter 14 vanliga

”Kommer revolutionera bilägandet”, säger Pierre-Jean Rigole vid KTH. 3 kommentarer

Din mobil läcker som ett såll

Din mobil läcker som ett såll

BILDSPEL/GRAFIK. Du luras av falska basstationer och bedrägliga wifi-nät. Appar suger åt sig dina kontaktlistor och sms. 24 kommentarer

Här surfar man 
– i 300 Mbit/s
Surf

Här surfar man – i 300 Mbit/s

Här surfar man 
– i 300 Mbit/s

Telenor jackar upp hastigheten i mobilnäten. Ny Tekniks Sverker Brundin är på plats i Barcelona. 3 kommentarer

Telenor: Vi vill stoppa roamingkostnaderna

Det har kallats roamingrånet, eftersom användaren riskerar att få mycket höga kostnader när denne använder mobilt data utomlands. 1 kommentar

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Bränslecellen som ska säljas i vanlig kiosk

Efter tre omtag och flera ändringar av inriktningen ska Myfc bli masstillverkare av bränsleceller för konsumenter. 27 kommentarer

Zuckerberg: Skulle gärna jobba med Google

Facebook-vd:n bjöd in sökjätten till samarbete.

Ericsson: Nästa generations viktigaste mjukvara

Moln- och datacenterteknik blir allt viktigare för Ericsson. 3

Världens längsta undervattenstunnel till beslut

Bygget av världens i särklass längsta järnvägstunnel under vatten blir en punkt när den kinesiska folkkongressen samlas.

SENASTE TEKNIKNYTT
Ford, elcykel

Biljättens nya modell: Elcykel

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Annons
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Ett säkert allergitest utan djurförsök tog hem segern när 33-listan utsåg vinnaren i Lund.

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen på 33-listan.

System för krisbransch vann

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2 kommentarer

Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 18 kommentarer

Ventillås, polisen

Här är polisens hemliga ventillås

Den första bil som klampades av polisen med stöd av nya klamplagen hindrades att fortsätta färden med ett litet men verkningsfullt tyskt ventillås. 69 kommentarer

Första bilen klampad

Från 1 mars får polisen klampa fordon som bryter mot lagen. Första bilen som åkte dit hade 2 330 kilos överlast. 15 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Klänning i guld och vit och blå och svart

Blå eller guld – välj färg på klänningen själv!

Färgen på klänningen spelar ingen roll. Ett företag har 3d-printat ut en av varje.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 35 kommentarer

Här är Lexus Mini-utmanare

Här är Lexus Mini-utmanare

Toyotaägda Lexus presenterade kompakt stadsbil med futuristisk framtoning. 5 kommentarer

Iran vill ha deras kärnkraft

Iran vill ha deras kärnkraft

Inför hoppet om hävda sanktioner visar Iran klart intresse för att köpa landets kärnreaktorer. 29 kommentarer

Spionbatteriet spårar mobilen

Minsta cykeln viks ihop

En ny cykel som kan vikas ihop sägs vara minst i sitt slag.

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 8 kommentarer

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 14 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 3

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Biogas, 33-listan

Tävlar med flytande biogas

Blir det en plats på bästa listan i kväll?

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 7

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 1

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 2

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 10

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 3

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 1

Nosa näsplugg

Näsplugg ska rädda föräldrar från bajsblöjan

En ny näsplugg ska rädda mot dålig lukt. 12

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb170 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Ljuset som partikel och vågrörelse

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se