Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Alla som varit med och byggt RM12-motorn samlades när den 254:e och sista nya RM12-motorn skeppades iväg till Saab i Linköping förra sommaren. Foto: Volvo Aero

Tipsa en vän om en artikel

Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Flygmotorföretaget Volvo Aero i Trollhättan går miste om en potentiell miljardaffär när Sverige och Schweiz nu gör upp om nästa generation Jas 39 Gripen.

Annons
Volvo Aero går miste om Jas-miljarderna

Gerry Örnberg, försäljnings- och marknadsansvarig mot Volvo Aeros militära kunder.

Volvo Aeros chans att få bygga om den nuvarande Jasmotorn försvann när Schweiz blev en möjlig partner. Bolaget har hittills levererat 254 motorer avsedda både för den nuvarande svenska Gripen-flottan och andra länders.

– Ja, så ser det ut i dag. Vi sitter inte med vid bordet för närvarande. Det blev ett nytt läge när Schweiz kom in i bilden, säger Gerry Örnberg, ansvarig för Volvo Aeros försäljning mot den militära marknaden, till Ny Teknik.

Regeringen offentliggjorde i helgen att den ställer sig bakom en försvarsorder som omfattar 40 till 60 nya Gripenplan. Anskaffningen ska samordnas med att Schweiz beställer 22 nya Gripen-plan. En överenskommelse mellan länderna signerades i fredags.

Den svenska notan för 40 till 60 så kallade Super-Jas landar runt 90 miljarder kronor, eller tre miljarder per år i 30 år framåt.

Försvarsminister Karin Enström uppgav vid presskonferensen i söndags att hon hade skaffat stöd från Socialdemokraterna för affären.

– Det finns en samsyn, sade hon då.

Uppgörelsen med Schweiz innebär dock inte att alla teknikfrågor kring Super-Jas är lösta.

– Vi är inte i mål än. De stora ramarna är satta men nu återstår förhandlingar med Saab om tekniken, säger Ulf Lindström, pressansvarig på FMV, Försvarets materielverk.

Men för Volvo Aero verkar det dystert. Volvo Aero som byggt Jasmotorer i 30 år är nu helt bortkopplat från den kommande versionen av Jas 39 Gripen.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade Försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till ett väsentligt lägre pris.

Det var i september förra året som Volvo Aero visade försvarsmakten hur den nuvarande Jasmotorn RM12 skulle kunna byggas om så att den får samma prestanda som en ny motor men till väsentligt lägre pris.

Genom ”chiptrimning” och modifiering av fläktar och turbiner skulle RM12-motorn bli likvärdig med den General Electric F414G, som sitter i demoversionen av nya Jas 39 Gripen.

Framför allt uppges en trimmad RM12 ge Gripen "supercruise-kapacitet", det vill säga att flyga länge i överljudsfart utan att slå på efterbrännkammaren.

- RM12 bygger visserligen på en äldre teknik, men vi kan matcha kapaciteten i modernare motorer, säger Gerry Örnberg.

Förslaget lades fram som en ”plan B” ifall Sverige på egen hand skulle utveckla ett nytt stridsflygplan när den nuvarande Natoanpassade Gripen C/D måste ersättas.

Det svenska försvaret skulle vinna mycket på att låta Volvo Aero bygga om de befintliga RM12-motorerna till den kommande versionen av Jas 39 Gripen, menade Volvo Aero.

Försvaret äger redan alla de RM12-motorer som sitter i de svenska stridsflygplanen. Grundinvesteringen är gjord både i materiel, teknik, reservdelar och stödsystem och en ombyggnad skulle kosta väsentligt mycket mindre än köp av nya, helamerikanska motorer.

För Volvo Aero innebär den nya situationen att man går miste om ett potentiellt nytt utvecklingsuppdrag och att underhållsuppdragen och reservdelsleveranserna successivt minskar.

– Det finns också en oro över att pengarna för att hålla liv i det gamla systemet sinar. Det ska ju hålla i tjugo år till. Hoppas att försvaret inte glömt bort oss i det sammanhanget, säger Gerry Örnberg.

Han hoppas ändå att Volvo Aero, som nu kommer att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems under den nya ägaren, det brittiska verkstadsbolaget GKN, får en roll i nya Gripen.

- Vi skulle kunna utnyttja synerier mellan RM12 och den kommande Gripenmotorn inom montering, provning och produktstöd. Men det är klart, risken finns att dessa jobb lovas bort till schweizisk industri, säger Gerry Örnberg.

Fakta Volvo Aero och RM12-motorn

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner. RM12-motorn har nu gjort 170 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Totalt har Volvo Aero tillverkat 254 RM12-mototorer till alla de Jas 39 Gripen som byggts för det svenska och det sydafrikanska försvaret. 220 av dessa motorer har levererats till svenska Jasplan.

Volvo Aero fick i somras nya ägare i det brittiska verkstadsföretaget GKN, som köpte Trollhätteföretaget för 6,9 miljarder kronor. Volvo Aero kommer nu att byta namn till GKN Aerospace Engine Systems.

Fakta Så här blir nya Super-Jas

När Saab i juli i år presenterade sin version av nästa generations Gripen på den stora flygmässan Farnborough i Storbritannien handlade det om ett längre, starkare och tyngre plan jämfört med dagens svenska Jas 39 Gripen. Här är de viktigaste förändringarna:

Nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 byts mot nya motorn från General Electric som heter F414G. Enligt Saab utvecklar den en dragkraft på cirka 98 kilonewton med efterbrännkammare.

Super-Jas får längre räckvidd än dagens Gripen med hjälp av större inbyggda och påhängda bränsletankar.

Planet får M-AESA-radar och andra sensorer. Radarn M-AESA utvecklas av Saab, Selex och Elettronica och ger bland annat bättre förmåga till underrättelseinhämtning.

Det ska kunna bära större vapenlast och får fler vapenfästen.

Cockpit uppdateras med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik, som bygger på mindre och snabbare datorer.

Bättre möjligheter att bedriva krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.

Super-Jas får nya landningsställ infällbara i vingarna i stället för flygkroppen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Världens minsta nanodiod
är faktiskt en enda molekyl

Världens minsta nanodiod är faktiskt en enda molekyl

En enda liten molekyl. Det räcker för att skapa en diod som är användbar i elektroniksammanhang. 1 kommentar

Lättare hitta försvunna plan

Prickar värktabletten med sin båge

En amerikansk bågskytt träffar prick i en liten värktablett som slängs upp i luften. Hans förklaring till bedriften är mycket enkel.

Läsarna: Så ska min elbil låta

Läsarna: Så ska min elbil låta

Elfordon blir en ny bullerkälla i trafiken. De nya EU-reglerna fick fart på Ny Tekniks läsare. 23 kommentarer

Elbilen tvingas bullra mer

Slut på tysta elfordon när EU inför nya ljudkrav. 204 kommentarer

Pengar

Sju sajter att hitta outtagna pengar på

TEKNIKSVEPET. Det finns sajter där det finns pengar att hämta. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna 2 kommentarer

Lagrar sol och vind – med tåget

Lagrar sol och vind – med tåget

Tunga tågvagnar blir nytt energilager för sol- och vindkraft. 75 kommentarer

Biobränsle

Premiärflygning med biobränsle från Bromma

I dag flyger Malmö Aviation och Sverigeflyg med biobränsle. Ny Teknik är ombord. 6 kommentarer

Annons
”Inga tekniska fel på planet”

”Inga tekniska fel på planet”

Gripenkraschen i Tjeckien: ”Vi kan inte notera några tekniska fel.” 9 kommentarer

Efter kraschen: ”Stolarna ett mekaniskt underverk”

Katapulttekniken hyllas av FMV-expert efter olyckan där två piloter sköt ut sig efter att ha kraschat med ett Gripenplan. 51 kommentarer

Piloterna fick inte stopp på Gripenplanet

Gled av landningsbanan på flygbas i Tjeckien. 38 kommentarer

Rysk helikopter för tunga lyft i ny version

Rysk helikopter för tunga lyft i ny version

Den klassiska ryska tunglyftarhelikoptern Mi-26 börjar nu serietillverkas i en moderniserad version med effektivare avionik. 4 kommentarer

Vattenfall: Beslut om Ringhals dröjer

Vattenfall: Beslut om Ringhals dröjer

Inget beslut – men frågan tas upp i Ringhals styrelse. 21 kommentarer

Beslutet om att stänga Ringhals uppskjutet

Eon har bett huvudägaren Vattenfall att skjuta på styrelsebeslutet i en månad. 186 kommentarer

Målet: 3d-digitalisera 
mer av svensk industri

Målet: 3d-digitalisera mer av svensk industri

Motorblock, elektronik eller livsmedel. Allt fler industrier tar 3d-digitalisering till hjälp för att granska konstruktion och kvalitet. 2 kommentarer

Tåget varnar för fel på järnvägen

Tåget varnar för fel på järnvägen

Trafikverket ska tillsammans med flera järnvägsbolag låta tågen rapportera om de upptäcker fel på järnvägen. 8 kommentarer

Grafen

Blir bro av grafen lika tunn som tändsticka?

TEKNIKFRÅGAN. Blir broar extremt tunna om man ersätter stålet med superstarkt grafen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 18 kommentarer

Activision, Call of duty

Algoritmer jagar fusk i Call of duty

BOULDER. Datorspelsutvecklaren Activision använder ett analysverktyg för att spåra spelare som fuskar. ”Vi vill att de ska ångra sig.” , säger Josh Hemann, analyschef på Activision. 4 kommentarer

Gasmaskfiltret renar sig själv

Gasmaskfiltret renar sig själv

Filter som både stoppar och förstör kemiska stridsmedel gör gifthanteringen mindre farlig. 4 kommentarer

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Hong Kong tar DNA-tekniken till hjälp för att visa upp nedskräpare. 26 kommentarer

Magi? Nix. Lampan svävar med hjälp av magnetism och lyser med induktion.

Svensk succé för svävande lampa

Den svävar fritt i luften och lyser trots att den varken har sladd eller batterier. 20 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Topplista

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH.

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 27

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 10

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Magnus Sallbring

Så får du med soffpotatisen på hälsoresan

KARRIÄR. ”Hitta på något galet”, säger hr-chefen. 6

Elfärjan smyger tyst

Elfärjan smyger tyst

Minskar bränslekostnaderna med 60 procent. 14

Syndigate vann 33-listans regionala final i Umeå.

Erbjuder räddning för bransch i kris

De erbjuder handelsplattform för krisande mediabransch. 2

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

KARRIÄR. Hjälper bönder samla in regnvatten. 5

Kopplar prylar säkert till nätet

Kopplar prylar säkert till nätet

”Gör det möjligt styra prylar från en app, var man än befinner sig”. 1

Inget för höjdrädda

Inget för höjdrädda

Världens längsta bro är genomskinlig. 8 kommentarer

jobb298 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Se sbabbaste löproboten

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se