Nästa Gripen kan flyga obemannat

Bildmontage av Gripen E/F. ÖB Sverker Göranson har utrett olika alternativ för hur det svenska stridsflygsystemet ska se ut i framtiden. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Nästa Gripen kan flyga obemannat

Jas 39 Gripen kan i framtiden komma att flyga utan pilot. I samband med planerna på att uppgradera stridsflygsystemet har försvaret studerat möjligheterna att ta fram en obemannad Super-Jas.

Annons

Överbefälhavaren Sverker Göranson har utrett olika alternativ för hur det svenska stridsflygsystemet ska se ut i framtiden. En rekommendation lämnades till regeringen den 29 feb­ruari.

På en presskonferens den 1 mars presenterade chefen för försvarets ledningsstab Jan Salestrand sex av framtidsalternativen för försvaret. De innebär olika slags moderniseringar och även köp av ett utländskt plan.

Utöver dessa har en arbetsgrupp inom försvaret också studerat ett hittills okänt systemalternativ, kallat C3. Ny Teknik kan i dag avslöja att C3 består av både bemannade och obemannade nästa generations Jas 39 Gripen – Super-Jas.

C3-alternativet beskrivs i ÖB:s hemligstämplade budgetunderlag om Super-Jas, som Ny Teknik tagit del av sedan regeringen i somras beslutade att lätta på sekretessen i vissa delar.

Av dokumenten framgår att syftet med studien är ”att kortfattat beskriva utvecklingen av obemannade flygande system i ett 2030-perspektiv och möjligheten att kombinera dessa med bemannade plattformar”. Det obemannade planet ska – precis som nuvarande Jas 39 Gripen – kunna växla mellan jakt, attack och spaning.

Försvaret bedömer att obemannade plan, drönare som styrs från marken, spelar en allt större roll för militära operationer. Man konstaterar att de innebär övervakning på distans och minskar risken att spilla människoliv. De kan ”uppträda och agera på annat sätt än om en människa sitter i plattformen”.

Samtidigt beskrivs utmaningarna med att flyga stora drönare vara flera. De ska kunna fjärrstyras på ett säkert sätt och samsas i luften med bemannade plan, såväl militära som civila. De obemannade planen måste också integreras i de existerande stridsledningssystemen och använda samma kommunikationslänkar.

Helt autonoma plan – som är förprogrammerade och kan agera självständigt – kräver samtidigt stor datorkapacitet och utvecklad artificiell intelligens. Sådana system kommer därför att ta lång tid att utveckla, resonerar man i underlaget.

C3-alternativet har dock inte heltäckande utvärderats; det saknas exempelvis ekonomiska analyser.

Dennis Gyllensporre, försvarets utvecklingschef, avböjer att lämna kommentarer kring C3, men säger att man velat göra en ”bred utredning” kring Jas 39 Gripens framtid.

Försvarets materielverk, Totalförsvarets forskningsinstitut och Gripen-tillverkaren Saab har också deltagit i studien. Även Saab vill vänta med kommentarer. Bolaget avslöjade på försommaren för Ny Teknik att man arbetar med studier kring en större drönare. Men enligt pressansvariga Karin Walka rör det sig om en annan flygplanskonstruktion än Gripen.

Fakta Sju alternativ för svenska stridsflyg i framtiden

1. Alternativ A är att behålla nuvarande C/D-plan i luftvärdigt skick men gör ingen ytterligare teknikutveckling. Det ger ett svar på vad själva basplattan kostar för att ha ett svenskt stridsflygplan.

2. Alternativ B är det näst billigaste alternativet. Befintlig skrovstruktur på planet och Volvos RM12-motor behålls men framtida teknik utvecklas och stoppas in i planet. De första leveranserna till förbanden kan börja 2027 och de sista 2029–2031.

3. Alternativ C1 kostar i storleksordning som B. Det innebär ett Jas-plan som liknar den demonstrator med den nya motor och radar som Saab tog fram för ett par år sedan och som nu visas upp på exportmarknaden. Alternativ C1 omfattar ett modifierat, större skrov, en ny, starkare motor och befintlig teknik. Första leverans 2023 och sista 2027.

4. Alternativ C2 liknar C1 men med framtida teknik, vilket fördröjer de första leveranserna till 2027 och gör planet dyrare än de tidigare alternativen, enligt försvaret.

5. Import. Ett utländskt alternativ som skulle innebära ett byte av flygsystem. Det ger färre plan till samma kostnad som de svenska alter­nativen. Första leveransen 2025 och sista 2030.

6. CX-alternativet har Saab kastat fram i ett sent skede, men Försvarsmakten och FMV har inte hunnit utvärdera det till fullo. Det liknar C1 och C2 men innebär snabbare och successivt införande av ny teknologi.

7. C3-alternativet består av en kombination av bemannade och obemannade uppgraderade plan.

Försvarsmakten förordade i våras en kombination av C1 och CX med starkare motor än i dag, större bränsletankar och större vapenlast. Det alternativ ÖB valt utgör en ”syntes” av flera alternativ, kommenterar Dennis Gyllensporre, försvarets utvecklingschef.

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5
Startsidan
Guldregn över unga forskare

Guldregn över unga forskare

Fem får dela på Sveriges största forskningspris för unga forskare - 23 miljoner kronor. 3 kommentarer

Första ronden till Ericsson

Första ronden till Ericsson

I den senaste patentstriden mellan Ericsson och Apple har Ericsson vunnit första ronden. 2 kommentarer

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Höganäs har nu sålt sin första egenkonstruerade metallpulverskrivare. Men kunden är hemlig. 17 kommentarer

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle. 31 kommentarer

Kraftfull elmotor för flygplan

Kraftfull elmotor för flygplan

Siemens har utvecklat en elmotor för flygplansdrift som ger 260 kW men endast väger 50 kg. 12 kommentarer

Ladda elskotern på sex sekunder

Ladda elskotern på sex sekunder

Batteriautomat ger nytt drag i elskotern.

Annons

Japanskt universitet satsar på kall fusion

Tohoku University i Japan inleder ett forskningsprojekt kring LENR eller "kall fusion". 46 kommentarer

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Professorns patenterade matematisk algoritm får sågklingan att luta. Resultatet blir mer plank och mindre spån. 6 kommentarer

McLaren superbil

Nya superbilen från McLaren – till lågpris

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Ser Sverige som skräckexempel

De norska facken varnar för risken att få en ”svensk situation” på den inhemska arbetsmarknaden.

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australiensiska motsvarigheten till FMV ger svenska FMV-chefen Lena Erixson svar på tal i ubåtsfrågan: Vi är inte intresserade av era ubåtar! 32 kommentarer

Stoppa bränderna utan
vatten eller kemikalier

Stoppa bränderna utan vatten eller kemikalier

Ny uppfinning ska släcka eldsvådor med hjälp av ljudvågor. 18 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Gps utan satelliter

USA utvecklar ett nytt gps-system som ska bli mer tillförlitligt än det som nyttjas nu.

Datorer

Jobben som datorer kommer att slå ut

Allt fler jobb sköts av datorer, men det inte är låglönejobb som i första hand försvinner. 59 kommentarer

Så kopierade sig
mobiljätten upp
till världstoppen

Så kopierade sig mobiljätten upp till världstoppen

På mindre än fem år har företaget blivit en av världens största tillverkare av smarta telefoner. 27 kommentarer

Kinesiska tillverkare växer mest

Samsung och Apple får kämpa hårt. 1 kommentar

Världens längsta flytbro ritas i Norge

Världens längsta flytbro ritas i Norge

De djupaste och bredaste fjordarna längs kustvägen E39 i Norge ska förses med broar och tunnlar. 6 kommentarer

Växer med lyxlastbil

Växer med lyxlastbil

Mercedes lanserar lätt lastbil som ett sätt att växa på en mättad lyxbilsmarknad. 1 kommentar

Atomubåt

Så nedmonteras atomubåtarna

TEKNIKSVEPET. Atomubåtar måste hanteras varsamt vid nedmontering. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Stämpelur

Lockande trixa med arbetstid

KARRIÄR. Kan du reglerna kring din arbetstid? 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Svenska snittbordet blir bolag

Svenska snittbordet blir bolag

Succén med visualiseringsbordet fortsätter.

Mobilt bredband i Nepal

Mobilt bredband i Nepal

Telia Sonera lanserar reklam-finansierat mobilt bredband i Nepal. 3

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

KARRIÄR. Robotikutvecklaren bloggar om jobbet på ESA.

Anställd som gömmer sig på jobbet

Göm dig inte för chefen

KARRIÄR. Därför är det bättre att ta ansvar när chefen är arg på dig.

Hatts råd till Baylan

Hatts råd till Baylan

Före detta energiministern
tipsar den nye. 8

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 2

Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 8

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 5

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

jobb161 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönaren som vallar får

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se