TV:Än flyger Saabs störtbombare B17

I dag fyller Saab 75 år. Det ska firas under hela året på Flygvapenmuseum i Linköping med specialutställning om Saabs alla flygplan. Det första egna stridsflygplanet var störtbombaren B17 som byggdes både i Trollhättan och i Linköping.

Annons
Än flyger Saabs störtbombare B17

Det finns två exemplar av B17 kvar i Sverige. Båda har sin hemvist i Linköping - ett på Flygvapenmuseum och ett i B17 Kamratförenings vård. Foto: Flygvapenmuseum

Än flyger Saabs störtbombare B17

Så här såg det ut när det begav sig. Saab tillverkare totalt 325 B17-plan, varav 3 prototyper. När kriget var över såldes 47 stycken till Etiopien, som fick hjälp att bygga upp ett eget flygvapen efter skilsmässan med ockupationsmakten Italien. Foto: Saab

Än flyger Saabs störtbombare B17

B17 Blå Johan, Saabs första egenkonstruerade plan, i sällskap med Jas 39 Gripen, det senaste från Saabs flygverkstäder. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan

Än flyger Saabs störtbombare B17

Blå Johan vid provflygning den 30 november 2009. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan.

Än flyger Saabs störtbombare B17

Detta är det andra exemplaret av B17 som ägs av Flygvapenmuseum i Linköping och finns normalt i museets utställning. Foto: B17 Kamratförening

Taggar

Det finns fortfarande ett flygdugligt exemplar av B17 i Sverige. Det är ”Blå Johan”, byggd i Trollhättan 1943 med serienummer 239, som ägs av Flygvapenmuseum och hålls i flygdugligt skick av entusiasterna i B17 Kamratförening.

Det var hotet om ett nytt världskrig under andra hälften av 1930-talets som väckte behovet av ett starkt luftförsvar i Sverige.

Om kriget kom kunde det svenska försvaret inte förlita sig på att få köpa stridsflygplan från andra länder som då skulle behöva sina flygplan själva.

Regeringen bad därför svensk industri att starta ett nytt företag med en enda uppgift - att tillverka stridsflygplan till det svenska flygvapnet.

Det byggdes visserligen flygplan lite här och var i Sverige på den tiden, framför allt i Linköping hos AB Svenska Järnvägsverkstäders Aeroplanfabrik ASJA, som byggde både civila och militära plan. ASJA kontrollerades av Wallenbergarna och Stockholms Enskilda Bank.

Men regeringen ville ha mer och då nappade Trollhätteföretaget Nydqvist & Holm, förkortat Nohab. Nohab tillverkade lok men också flygmotorer. Nohab hade då Sveriges enda flygmotorfabrik.

Nohab hade övertagits av Bofors, där Electrolux-grundaren Axel Wennergren var största ägare.

Den 2 april 1937 grundade Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Nohabs hemstad Trollhättan. Man köpte in mark i de norra utkanterna av Trollhättan och började i rask takt bygga hangarer, fabriksbyggnader och anlägga flygfält.

Flygkunnandet fick man genom att köpa upp ingenjörsbolaget Sparmans Flygverkstad på Lilla Essingen i Stockholm och flytta ned ingenjörer, tekniker och tjänstemän till Trollhättan.

Det första stora uppdraget för den nya flygfabriken i Trollhättan blev att licensbygga det tyska bombplanet Ju 86 från Junker men med motorer från Nohabs flygmotorverkstad. Den svenska beteckningen på planet var B3.

Det var meningen att Saab skulle bygga 40 B3:or för leverans mellan oktober 1939 till augusti 1942. Men det blev bara 16 plan. Problemen att tillverka tyska plan på licens under kriget blev för stora.

De båda konkurrenterna Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan och ASJA i Linköping hade av regeringen tvingats att bilda ett gemensamma försäljnings- och konstruktionsbolag - AB Förenade Flygverkstäder AFF..

Det var på det bolaget som Kungl Flygförvaltningen la ut beställningarna och som sedan fördelades mellan de båda bolagen.

Detta var ett påtvingat arrangemang och bidrog inte på något sätt att lösa konflikten mellan de två mäktiga finans- och industrifamiljerna Wenner-Gren och Wallenberg.

Det blev en formidabel maktkamp mellan Axel Wenner-Gren och Marcus Wallenberg om den svenska flygindustrin.

Wallenbergarna hade lagt ned mycket pengar i ASJ-företaget i Linköping, staden där Wallenbergsläkten har sina rötter. Enskilda Banken hade tagit över Linköpingsföretaget från Södertäljebröderna Uggla, som råkat illa ut i Kreugerkraschen.

Nu ville banken skydda sin investering och slå samman Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan med ASJ:s aeroplanverkstad ASJA och bli ensam leverantör till det svenska flygvapnet.

Och så blev det. När Försvarsmakten 1938 begärde offert på ett nytt svenskt bombplan fanns ritningarna till det som skulle bli störtbombaren B17 redan klara hos ASJA.

Linköpingbolaget hade skaffat sig ett försprång genom att ta in 45 amerikanska konstruktörer med erfarenheter från att bygga flygplan helt i metall, till skillnad från gängse stålrörs- och träkonstruktioner som praktiserades i Trollhättan.

Då gav Axel Wenner-Gren upp och sålde motvilligt Nohabs aktier i Svenska Aeroplan AB till Wallenbergarna i mars 1939 och de båda företagen gick samman under namnet Saab  AB .

Både huvudkontoret och konstruktionskontoret flyttades till Linköping medan Trollhättan fick behålla sina flygverkstäder.

I Trollhättan knoppades flygmotortillverkningen av till ett eget bolag, Svenska Flygmotor AB som hamnade i Volvos ägo.

Det första planet som Saab byggde helt i egen regi var den enmotoriga störtbombaren B17. Det hade ritats vid ASJA i Linköping, men det började byggas först efter fusionen 1939 och arbetet fördelades mellan Trollhättan och Linköping.

B17 var det första svenskkonstruerade flygplanet med modern teknik helt byggt i metall med försänkta nitar. Vingarna gjordes extra starka för att planet skulle kunna fungera som störtbombplan.

Det medförde att landningsstället fälls upp rakt bakåt på vingens undersida och för att skydda landställsbenen byggde man in dessa i stora kåpor. Resultatet blev att när piloten fällde ut stället fungerade det som effektiv dykbroms.

Men det enmotoriga B17-planet blev ändå snabbt gammalmodigt. Reaplanens era hade börjat.

B17-planen började mönstras ut från flygvapnet redan 1947, bara fem år efter att de första planen levererats från Saab. Totalt byggdes 325 stycken B17-plan i olika utföranden och med olika motoralternativ.

När kriget var över blev flygplansbeställningarna färre. Saab tvingades se sig om efter annan verksamhet att komplettera med.

Valet föll på bilar. Saabs flygkonstruktörer tog fram en aerodynamiskt utformad, framhjulsdriven bil med självbärande kaross, pressad i ett enda stycke plåt.

Prototyperna till Saab 92 såg dagens ljus i Linköping men det blev Saabs verkstäder i Trollhättan som fick ta hand om serietillverkningen. Där fanns lämpliga pressverktyg – hos grannen Svenska Flygmotor.

Detta är alltså förklaringen till att Saab finns både i Trollhättan och i Linköping.

Saab hade faktiskt byggt flygplan i Trollhättan i mer än tio år innan man började bygga bilar där. Det är många som inte är medvetna om det.

Och de första provbilarna byggdes inte i Trollhättan utan i Saabs flygverkstäder i Linköping. Det är också omvända världen i mångas ögon.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

7 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
7
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Minidrönare lyfter 
med öppen källkod

Minidrönare lyfter med öppen källkod

Ingenjörer i Malmö gör succé med drönaren som sålts i mer än 10 000 exemplar. 2 kommentarer

Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Volkswagens ordförande Ferdinand Piëch förlorade till slut maktkampen över världens nästa största biltillverkare. Det kan även påverka Scania.

Här fångar kamerorna jordbävningen i Nepal

Här fångar kamerorna jordbävningen i Nepal

Svensk hjälpinsats på väg till Katmandu.

SENASTE TEKNIKNYTT
Apple

Därför är Apple besatt av guld

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Metoden som gav 
miljoner tvålar

Metoden som gav miljoner tvålar

TEKNIKHISTORIA. Nicolas Leblanc löste ett av sin tids största industriella problem med en process för att tillverka natriumkarbonat. Tidningen Teknikhistoria har porträtterat tvålhjälten. 2 kommentarer

Undervattensdrönare Remus 600

Attackubåtar i USA får undervattensdrönare

Amerikanska attackubåtar ska senare i år börja använda undervattensdrönare, som utför uppdrag på egen hand. 43 kommentarer

Här lufttankar de drönaren

Här lufttankar de drönaren

Den första lufttankningen med en obemannad flygfarkost gjordes i veckan.

Annons
Litiumbatteri

Varför slocknar litiumbatteriet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför dör mitt dyra litiumbatteri före alkalinbatteriet? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 8 kommentarer

Vilken vinflaska är förgiftad?

Veckans gåta: Hitta
det förgiftade vinet

Hur ska kungen hitta flaskan med dödligt gift?

Vattenfall

Riksrevisionen: Vattenfall satsar för lite på forskning

Kritik mot den statliga energijätten på flera punkter i en färsk granskning. 19 kommentarer

solceller

Fem största hindren för mer svensk solenergi

Gamla prislistor, fula solceller och höghus som skuggar. Här är hindren för mer solenergi i Sverige. 88 kommentarer

Solcell

Skattesmäll för solceller

Regeringens förslag på energiskatt för solel slår hårt mot många solcellsanläggningar. 172 kommentarer

Tjäna 1,75 kronor mer per kWh på solcellerna

Från 25 till 200 öre per kilowattimme. Så mycket skiljer ersättningen från elbolagen när solcellsägare säljer sin överskottsel. 19 kommentarer

Marie Alpman

Sverige behöver fler som Tobii

KRÖNIKA. Några killar på KTH får en lysande idé. Efter så där 10-15 år har bolaget 600 anställda och noteras på Stockholmsbörsen. 21 kommentarer

Här lagar de datorn – i ugnen

Här lagar de datorn – i ugnen

Har datorn gett upp? Testa att ugnsbaka moderkortet i 200 grader. 33 kommentarer

Vad är bäst för miljön?

Se resultatet
  • Ugnsbaka datorn tillbaka till livet 72%
  • Köpa en ny 28%
Rösta
TAT-grundaren: 
Blackberry ett 
sjunkande skepp

TAT-grundaren: Blackberry ett sjunkande skepp

Hampus Jakobsson kommenterar nedläggningen av Blackberry i Malmö. 14 kommentarer

Blackberry lägger ner i Malmö

Blackberry, före detta TAT i Malmö, lägger ner svenska verksamheten.

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Framtidens bussar är eldrivna och långa med plats för närmare 200 passagerare. 11 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Signalfel

Vad är egentligen ett signalfel?

Här är svaret på ständiga frågan när tågtrafiken krånglar. 35

Topplista

Steve Wozniak

Applegrundaren kluven till AI

Steve Wozniak är orolig för att maskinerna ska springa om oss. 17

Cool matkasse ersätter kylbil

Cool matkasse ersätter kylbil

33-LISTAN. Papperskassen som fungerar som kyl och frys är redo för lansering. 1

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Miljövänligt flamskyddsmedel får guldmedalj.

Så många partiklar andas du in på jobbet

Så många partiklar andas du in på jobbet

KARRIÄR. Hur många små partiklar finns det i luften på jobbet? Här är svaret. 4

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Svenskt Vatten: Du flyttar över kostnaden till naturen. 72

Stressen avslöjar vem du är

Stressen avslöjar vem du är

KARRIÄR. Lär dig hur du agerar under press. Först då kan du hitta vägar till utveckling. 8

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

”Ett Sputnik moment”, sa forskningsministern. 7

Huawei

Huawei satsar på publika molntjänster

Ska konkurrera med sina kunder - operatörerna. 2

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Diesel från vatten och koldioxid

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se