Live-published photos and videos via Shootitlive

TV:Än flyger Saabs störtbombare B17

I dag fyller Saab 75 år. Det ska firas under hela året på Flygvapenmuseum i Linköping med specialutställning om Saabs alla flygplan. Det första egna stridsflygplanet var störtbombaren B17 som byggdes både i Trollhättan och i Linköping.

Annons
Än flyger Saabs störtbombare B17

Det finns två exemplar av B17 kvar i Sverige. Båda har sin hemvist i Linköping - ett på Flygvapenmuseum och ett i B17 Kamratförenings vård. Foto: Flygvapenmuseum

Än flyger Saabs störtbombare B17

Så här såg det ut när det begav sig. Saab tillverkare totalt 325 B17-plan, varav 3 prototyper. När kriget var över såldes 47 stycken till Etiopien, som fick hjälp att bygga upp ett eget flygvapen efter skilsmässan med ockupationsmakten Italien. Foto: Saab

Än flyger Saabs störtbombare B17

B17 Blå Johan, Saabs första egenkonstruerade plan, i sällskap med Jas 39 Gripen, det senaste från Saabs flygverkstäder. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan

Än flyger Saabs störtbombare B17

Blå Johan vid provflygning den 30 november 2009. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan.

Än flyger Saabs störtbombare B17

Detta är det andra exemplaret av B17 som ägs av Flygvapenmuseum i Linköping och finns normalt i museets utställning. Foto: B17 Kamratförening

Taggar

Verktyg

Det finns fortfarande ett flygdugligt exemplar av B17 i Sverige. Det är ”Blå Johan”, byggd i Trollhättan 1943 med serienummer 239, som ägs av Flygvapenmuseum och hålls i flygdugligt skick av entusiasterna i B17 Kamratförening.

Det var hotet om ett nytt världskrig under andra hälften av 1930-talets som väckte behovet av ett starkt luftförsvar i Sverige.

Om kriget kom kunde det svenska försvaret inte förlita sig på att få köpa stridsflygplan från andra länder som då skulle behöva sina flygplan själva.

Regeringen bad därför svensk industri att starta ett nytt företag med en enda uppgift - att tillverka stridsflygplan till det svenska flygvapnet.

Det byggdes visserligen flygplan lite här och var i Sverige på den tiden, framför allt i Linköping hos AB Svenska Järnvägsverkstäders Aeroplanfabrik ASJA, som byggde både civila och militära plan. ASJA kontrollerades av Wallenbergarna och Stockholms Enskilda Bank.

Men regeringen ville ha mer och då nappade Trollhätteföretaget Nydqvist & Holm, förkortat Nohab. Nohab tillverkade lok men också flygmotorer. Nohab hade då Sveriges enda flygmotorfabrik.

Nohab hade övertagits av Bofors, där Electrolux-grundaren Axel Wennergren var största ägare.

Den 2 april 1937 grundade Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Nohabs hemstad Trollhättan. Man köpte in mark i de norra utkanterna av Trollhättan och började i rask takt bygga hangarer, fabriksbyggnader och anlägga flygfält.

Flygkunnandet fick man genom att köpa upp ingenjörsbolaget Sparmans Flygverkstad på Lilla Essingen i Stockholm och flytta ned ingenjörer, tekniker och tjänstemän till Trollhättan.

Det första stora uppdraget för den nya flygfabriken i Trollhättan blev att licensbygga det tyska bombplanet Ju 86 från Junker men med motorer från Nohabs flygmotorverkstad. Den svenska beteckningen på planet var B3.

Det var meningen att Saab skulle bygga 40 B3:or för leverans mellan oktober 1939 till augusti 1942. Men det blev bara 16 plan. Problemen att tillverka tyska plan på licens under kriget blev för stora.

De båda konkurrenterna Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan och ASJA i Linköping hade av regeringen tvingats att bilda ett gemensamma försäljnings- och konstruktionsbolag - AB Förenade Flygverkstäder AFF..

Det var på det bolaget som Kungl Flygförvaltningen la ut beställningarna och som sedan fördelades mellan de båda bolagen.

Detta var ett påtvingat arrangemang och bidrog inte på något sätt att lösa konflikten mellan de två mäktiga finans- och industrifamiljerna Wenner-Gren och Wallenberg.

Det blev en formidabel maktkamp mellan Axel Wenner-Gren och Marcus Wallenberg om den svenska flygindustrin.

Wallenbergarna hade lagt ned mycket pengar i ASJ-företaget i Linköping, staden där Wallenbergsläkten har sina rötter. Enskilda Banken hade tagit över Linköpingsföretaget från Södertäljebröderna Uggla, som råkat illa ut i Kreugerkraschen.

Nu ville banken skydda sin investering och slå samman Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan med ASJ:s aeroplanverkstad ASJA och bli ensam leverantör till det svenska flygvapnet.

Och så blev det. När Försvarsmakten 1938 begärde offert på ett nytt svenskt bombplan fanns ritningarna till det som skulle bli störtbombaren B17 redan klara hos ASJA.

Linköpingbolaget hade skaffat sig ett försprång genom att ta in 45 amerikanska konstruktörer med erfarenheter från att bygga flygplan helt i metall, till skillnad från gängse stålrörs- och träkonstruktioner som praktiserades i Trollhättan.

Då gav Axel Wenner-Gren upp och sålde motvilligt Nohabs aktier i Svenska Aeroplan AB till Wallenbergarna i mars 1939 och de båda företagen gick samman under namnet Saab  AB .

Både huvudkontoret och konstruktionskontoret flyttades till Linköping medan Trollhättan fick behålla sina flygverkstäder.

I Trollhättan knoppades flygmotortillverkningen av till ett eget bolag, Svenska Flygmotor AB som hamnade i Volvos ägo.

Det första planet som Saab byggde helt i egen regi var den enmotoriga störtbombaren B17. Det hade ritats vid ASJA i Linköping, men det började byggas först efter fusionen 1939 och arbetet fördelades mellan Trollhättan och Linköping.

B17 var det första svenskkonstruerade flygplanet med modern teknik helt byggt i metall med försänkta nitar. Vingarna gjordes extra starka för att planet skulle kunna fungera som störtbombplan.

Det medförde att landningsstället fälls upp rakt bakåt på vingens undersida och för att skydda landställsbenen byggde man in dessa i stora kåpor. Resultatet blev att när piloten fällde ut stället fungerade det som effektiv dykbroms.

Men det enmotoriga B17-planet blev ändå snabbt gammalmodigt. Reaplanens era hade börjat.

B17-planen började mönstras ut från flygvapnet redan 1947, bara fem år efter att de första planen levererats från Saab. Totalt byggdes 325 stycken B17-plan i olika utföranden och med olika motoralternativ.

När kriget var över blev flygplansbeställningarna färre. Saab tvingades se sig om efter annan verksamhet att komplettera med.

Valet föll på bilar. Saabs flygkonstruktörer tog fram en aerodynamiskt utformad, framhjulsdriven bil med självbärande kaross, pressad i ett enda stycke plåt.

Prototyperna till Saab 92 såg dagens ljus i Linköping men det blev Saabs verkstäder i Trollhättan som fick ta hand om serietillverkningen. Där fanns lämpliga pressverktyg – hos grannen Svenska Flygmotor.

Detta är alltså förklaringen till att Saab finns både i Trollhättan och i Linköping.

Saab hade faktiskt byggt flygplan i Trollhättan i mer än tio år innan man började bygga bilar där. Det är många som inte är medvetna om det.

Och de första provbilarna byggdes inte i Trollhättan utan i Saabs flygverkstäder i Linköping. Det är också omvända världen i mångas ögon.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

7 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
7
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Svensk skogsmaskin minskar brandrisken

Svensk skogsmaskin minskar brandrisken

Den skonsamma markberedaren rör sig varsammare över kalhyggena än de vanligaste bamsemaskinerna. 15 kommentarer

Gnista orsakade skogsbranden

Gnistorna är skogens största brandfara – och ingen teknisk lösning finns i sikte. 8 kommentarer

Efter storbranden: ”Kan rädda 90 procent”

Sågverket Karbenning startar provsågningar av virke som skadats i den stora skogsbranden. 9 kommentarer

Nasas bild av skogsbranden

Nasas bild av skogsbranden

Här visar amerikanska rymdstyrelsens tjänst Nasa Worldwide hur den stora skogsbranden i Västmanland såg ut från ovan.

C: Sänk priset för 
vindkraft till havs

C: Sänk priset för vindkraft till havs

Den som bygger vindkraft till havs ska slippa betala för att ansluta sig till elnätet på land. Det föreslår energiminister Anna-Karin Hatt (C). 34 kommentarer

Tågkrånglet kostar fem miljarder

Tågkrånglet kostar fem miljarder

TEKNIKSVEPET. Här ett urval av tekniknyheter från det senaste dygnet. 3 kommentarer

Nanopartiklar avslöjar tumörer

Nanopartiklar avslöjar tumörer

Ju mer elakartad en tumör är, desto tidigare går den att upptäcka. Lundaforskare tar nanopartiklar till hjälp i ett nytt kontrastmedel. 2 kommentarer

Bomba i google

Drönaren samflyger
med stridsplanet

USA:s krigsmakt har låtit en obemannad drönare flyga bredvid ett stridsplan.

Tekniken som hindrar 
nästa översvämning

Tekniken som hindrar nästa översvämning

För tre år sedan drabbades Norrköping av skyfall och dränkta källare. Det ska inte få hända igen. 22 kommentarer

Annons
525 kilovolt i ett system

525 kilovolt i ett system

ABB har lyckats få till 525 kilovots spänning i ett plastisolerat kabelsystem med HVDC-teknik, uppger företaget. 17 kommentarer

ABB:s betydande teknikgenombrott

ABB:s betydande teknikgenombrott

Gasblandning gör ställverket mer miljövänligt. 10 kommentarer

Bara ett parti vill sluta 
sälja svenska vapen

Bara ett parti vill sluta sälja svenska vapen

Sommarens blodiga konflikter gör frågan till vilka länder Sverige ska exportera vapen het. Och partierna är överens – utom ett. 33 kommentarer

”Låg risk att de får tag på svenska vapen”

Risken att svenska vapen faller i terrorgruppen IS händer i Irak är minimal. Det uppger ISP. 1 kommentar

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Larm: Pressade chefer gör medarbetarna sjuka

Larm: Pressade chefer gör medarbetarna sjuka

”Chefernas arbetsmiljö måste uppmärksammas mer”, säger Anki Udd på Ledarna.

Missbildade snoppar allt vanligare

Studie visar att antalet pojkar med missbildning i urinröret har ökat de senaste årtiondena. Orsaken är oklar, men hormonstörande ämnen i miljön kan inte uteslutas. 8 kommentarer

Här är Nevs nya Saab

Här är Nevs nya Saab

Eldrivna 9-3 vill vara en familjebil. Om den kommer i produktion. 44 kommentarer

Riksdagskandidater eniga: 
Det är viktigaste miljöfrågan

Riksdagskandidater eniga: Det är viktigaste miljöfrågan

Klimatförändringen är den allvarligaste miljöfrågan i Sverige, anser majoriteten av riksdagskandidaterna. 22 kommentarer

Tuffaste bilbanan öppen

Tuffaste bilbanan öppen

GRAFIK Testbanan Astra Zero utanför Borås hårdtestar bilarna. Vd:n: Vi kan skapa vilka trafikscenarier som helst. 1 kommentar

Så här byggs Förbifart 
Stockholms bergtunnlar

Så här byggs Förbifart Stockholms bergtunnlar

GRAFIK Första spadtaget för den nya motorvägen runt huvudstaden är taget. Vägen kommer till stor del att ligga i tunnel, som ska drivas med traditionell borra och spräng-teknik. 59 kommentarer

Pulverspriten på gång

Öppna låset med mobilen

Nytt hänglås öppnas via Bluetooth.

Nokias plan för att slå Ericsson i 5g-kampen

Forskarna på Nokia och Ericsson tävlar om att dominera 5g, nästa mobil­standard. 14 kommentarer

”Googles glasögon viktiga för 5g”

Nokias Lauri Oksanen räknar med att mobilerna spelar en mindre roll för utvecklingen av nästa generations mobilnät. 2 kommentarer

Nokia tappar på 4g-marknaden

Nokia faller till fjärde plats på världsmarknaden för 4g-system. 2 kommentarer

DEBATT
”Fixa kompetens själva 
– vänta inte på skolan”

”Fixa kompetens själva – vänta inte på skolan”

DEBATT. Om företagen ska få arbetskraft med rätt kompetens måste de själva börja lära upp unga, enligt bland andra Johan Söderström, vd ABB och Åke Svensson, vd Teknikföretagen. 4 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Senaste quizen

Alla våra quiz
Här är den osynliga stolen

Här är den osynliga stolen

Ett företag har skapat en stol-lös stol. 5

Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig. 2

Ökat stöd för bonus till elbilar

Ökat stöd för bonus till elbilar

Så elbilsvänliga är riksdagspartierna. 20

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Kiruna ska bli centrum för rymdresor. 2

Europas hetaste laddbara bilar

Europas hetaste laddbara bilar

Minibil tar förstaplatsen. 4

Här är varannan chef kvinna

Här är varannan chef kvinna

-Vi tjejer har blivit peppade att våga oss på chefsrollen, säger Anna Le Moine, på Ramböll. 2

Havsbakterier möjlig energikälla

Havsbakterier möjlig energikälla

Bakterier med ett särskilt pigment kan absorbera stora mängder koldioxid. 5

Här är nya Flappy Bird

Här är nya Flappy Bird

Nguyen tillbaka med nytt spel. 2

Maxar livet med multisport

Maxar livet med multisport

ABB-ingenjörerna Petra och Niclas Lestander satsar på träning. Och barnen hänger på. 1

Hämtar energi ur djupet

Hämtar energi ur djupet

Turbin ska omvandla havsströmmar till elektricitet. 17

Ny bok om DC-3

Ny bok om DC-3

TEKNIKHISTORIA. – Svenskarna satt på parkett och spanade på de sovjetiska stridskrafterna.
Det berättar Christer Lokind, tidigare svensk underrättelseofficer, som har skrivit en egen bok om DC-3-affären. 4

Slutrullat för Volvo XC90

Slutrullat för Volvo XC90

Efter 12 år och 636143 tillverkade bilar upphör produktionen av Volvo XC90. 10

Rolls Royce slår rekord

Rolls Royce slår rekord

Försäljningen skjuter i höjden. 3

Kommunistlyx till salu

Kommunistlyx till salu

Ordförande Maos vän köpte sig en Mercedes Pullman 600. Nu säljs den på auktion i originalskick. 8

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

jobb177 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Planet som blir en fiskebåt

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se