Live-published photos and videos via Shootitlive

TV:Än flyger Saabs störtbombare B17

I dag fyller Saab 75 år. Det ska firas under hela året på Flygvapenmuseum i Linköping med specialutställning om Saabs alla flygplan. Det första egna stridsflygplanet var störtbombaren B17 som byggdes både i Trollhättan och i Linköping.

Annons
Än flyger Saabs störtbombare B17

Det finns två exemplar av B17 kvar i Sverige. Båda har sin hemvist i Linköping - ett på Flygvapenmuseum och ett i B17 Kamratförenings vård. Foto: Flygvapenmuseum

Än flyger Saabs störtbombare B17

Så här såg det ut när det begav sig. Saab tillverkare totalt 325 B17-plan, varav 3 prototyper. När kriget var över såldes 47 stycken till Etiopien, som fick hjälp att bygga upp ett eget flygvapen efter skilsmässan med ockupationsmakten Italien. Foto: Saab

Än flyger Saabs störtbombare B17

B17 Blå Johan, Saabs första egenkonstruerade plan, i sällskap med Jas 39 Gripen, det senaste från Saabs flygverkstäder. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan

Än flyger Saabs störtbombare B17

Blå Johan vid provflygning den 30 november 2009. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan.

Än flyger Saabs störtbombare B17

Detta är det andra exemplaret av B17 som ägs av Flygvapenmuseum i Linköping och finns normalt i museets utställning. Foto: B17 Kamratförening

Taggar

Verktyg

Det finns fortfarande ett flygdugligt exemplar av B17 i Sverige. Det är ”Blå Johan”, byggd i Trollhättan 1943 med serienummer 239, som ägs av Flygvapenmuseum och hålls i flygdugligt skick av entusiasterna i B17 Kamratförening.

Det var hotet om ett nytt världskrig under andra hälften av 1930-talets som väckte behovet av ett starkt luftförsvar i Sverige.

Om kriget kom kunde det svenska försvaret inte förlita sig på att få köpa stridsflygplan från andra länder som då skulle behöva sina flygplan själva.

Regeringen bad därför svensk industri att starta ett nytt företag med en enda uppgift - att tillverka stridsflygplan till det svenska flygvapnet.

Det byggdes visserligen flygplan lite här och var i Sverige på den tiden, framför allt i Linköping hos AB Svenska Järnvägsverkstäders Aeroplanfabrik ASJA, som byggde både civila och militära plan. ASJA kontrollerades av Wallenbergarna och Stockholms Enskilda Bank.

Men regeringen ville ha mer och då nappade Trollhätteföretaget Nydqvist & Holm, förkortat Nohab. Nohab tillverkade lok men också flygmotorer. Nohab hade då Sveriges enda flygmotorfabrik.

Nohab hade övertagits av Bofors, där Electrolux-grundaren Axel Wennergren var största ägare.

Den 2 april 1937 grundade Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Nohabs hemstad Trollhättan. Man köpte in mark i de norra utkanterna av Trollhättan och började i rask takt bygga hangarer, fabriksbyggnader och anlägga flygfält.

Flygkunnandet fick man genom att köpa upp ingenjörsbolaget Sparmans Flygverkstad på Lilla Essingen i Stockholm och flytta ned ingenjörer, tekniker och tjänstemän till Trollhättan.

Det första stora uppdraget för den nya flygfabriken i Trollhättan blev att licensbygga det tyska bombplanet Ju 86 från Junker men med motorer från Nohabs flygmotorverkstad. Den svenska beteckningen på planet var B3.

Det var meningen att Saab skulle bygga 40 B3:or för leverans mellan oktober 1939 till augusti 1942. Men det blev bara 16 plan. Problemen att tillverka tyska plan på licens under kriget blev för stora.

De båda konkurrenterna Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan och ASJA i Linköping hade av regeringen tvingats att bilda ett gemensamma försäljnings- och konstruktionsbolag - AB Förenade Flygverkstäder AFF..

Det var på det bolaget som Kungl Flygförvaltningen la ut beställningarna och som sedan fördelades mellan de båda bolagen.

Detta var ett påtvingat arrangemang och bidrog inte på något sätt att lösa konflikten mellan de två mäktiga finans- och industrifamiljerna Wenner-Gren och Wallenberg.

Det blev en formidabel maktkamp mellan Axel Wenner-Gren och Marcus Wallenberg om den svenska flygindustrin.

Wallenbergarna hade lagt ned mycket pengar i ASJ-företaget i Linköping, staden där Wallenbergsläkten har sina rötter. Enskilda Banken hade tagit över Linköpingsföretaget från Södertäljebröderna Uggla, som råkat illa ut i Kreugerkraschen.

Nu ville banken skydda sin investering och slå samman Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan med ASJ:s aeroplanverkstad ASJA och bli ensam leverantör till det svenska flygvapnet.

Och så blev det. När Försvarsmakten 1938 begärde offert på ett nytt svenskt bombplan fanns ritningarna till det som skulle bli störtbombaren B17 redan klara hos ASJA.

Linköpingbolaget hade skaffat sig ett försprång genom att ta in 45 amerikanska konstruktörer med erfarenheter från att bygga flygplan helt i metall, till skillnad från gängse stålrörs- och träkonstruktioner som praktiserades i Trollhättan.

Då gav Axel Wenner-Gren upp och sålde motvilligt Nohabs aktier i Svenska Aeroplan AB till Wallenbergarna i mars 1939 och de båda företagen gick samman under namnet Saab  AB .

Både huvudkontoret och konstruktionskontoret flyttades till Linköping medan Trollhättan fick behålla sina flygverkstäder.

I Trollhättan knoppades flygmotortillverkningen av till ett eget bolag, Svenska Flygmotor AB som hamnade i Volvos ägo.

Det första planet som Saab byggde helt i egen regi var den enmotoriga störtbombaren B17. Det hade ritats vid ASJA i Linköping, men det började byggas först efter fusionen 1939 och arbetet fördelades mellan Trollhättan och Linköping.

B17 var det första svenskkonstruerade flygplanet med modern teknik helt byggt i metall med försänkta nitar. Vingarna gjordes extra starka för att planet skulle kunna fungera som störtbombplan.

Det medförde att landningsstället fälls upp rakt bakåt på vingens undersida och för att skydda landställsbenen byggde man in dessa i stora kåpor. Resultatet blev att när piloten fällde ut stället fungerade det som effektiv dykbroms.

Men det enmotoriga B17-planet blev ändå snabbt gammalmodigt. Reaplanens era hade börjat.

B17-planen började mönstras ut från flygvapnet redan 1947, bara fem år efter att de första planen levererats från Saab. Totalt byggdes 325 stycken B17-plan i olika utföranden och med olika motoralternativ.

När kriget var över blev flygplansbeställningarna färre. Saab tvingades se sig om efter annan verksamhet att komplettera med.

Valet föll på bilar. Saabs flygkonstruktörer tog fram en aerodynamiskt utformad, framhjulsdriven bil med självbärande kaross, pressad i ett enda stycke plåt.

Prototyperna till Saab 92 såg dagens ljus i Linköping men det blev Saabs verkstäder i Trollhättan som fick ta hand om serietillverkningen. Där fanns lämpliga pressverktyg – hos grannen Svenska Flygmotor.

Detta är alltså förklaringen till att Saab finns både i Trollhättan och i Linköping.

Saab hade faktiskt byggt flygplan i Trollhättan i mer än tio år innan man började bygga bilar där. Det är många som inte är medvetna om det.

Och de första provbilarna byggdes inte i Trollhättan utan i Saabs flygverkstäder i Linköping. Det är också omvända världen i mångas ögon.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

7 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
7
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

”Utbyggnad av förnybar 
energi måste skaka om”

”Utbyggnad av förnybar energi måste skaka om”

DEBATT. En revolution pågår i vårt energisystem. En kraftig expansion av förnybar energi ska skapa konvulsioner, skriver professorn i industriell utveckling, Staffan Laestadius. 49 kommentarer

Naturgasen flyter allt mer

Naturgasen flyter allt mer

Landets andra terminal för flytande naturgas öppnar i Lysekil. Ute i Europa ses LNG som alternativ till Putins gas. 51 kommentarer

Så ska Teslan bli billigare

Så ska Teslan bli billigare

BILDSPEL. Nästa generation Tesla ska inte kosta mer än 220 000 kronor. ”Alla ska ha råd”. Ny Teknik har som första svenska tidning besökt bilfabriken i USA. 21 kommentarer

Bristen på laddstationer bromsar elbilen i Sverige

Bristen på laddstationer bromsar elbilen i Sverige

Norge bygger hundratals snabbladdare för att elbilsförare ska slippa oron för att bli stående med tomt batteri. Estland likaså. I Sverige finns endast 32 platser med snabbladdare. 194 kommentarer

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Är det ens möjligt? Ny Teknik testar. 43 kommentarer

Här slår Tesla rekord

Tesla S är mest sålda bil i Norge under första kvartalet. 168 kommentarer

Gripens krokiga väg mot succé

Gripens krokiga väg mot succé

(TEKNIKHISTORIA) 1988 flög JAS 39 Gripen över Linköping. Det gick att se planet på två sätt. Antingen var det en dyr fåfänga som harvats fram genom förseningar och skandaler i tre decennier. Eller så var det ett smart, teknikledande stridsflygplan som konstruerades på bara några få år och gav Sverige en militär resurs i världsklass. Båda beskrivningarna stämde. 23 kommentarer

Ny lag mot plastpåsar

Den frikostiga användningen av plastpåsar ska minska i Europa. 80 procent ska ha försvunnit om fem år. 52 kommentarer

Annons
TEKNIKSVEPET

Ny måne hittad runt Saturnus

München pekas ut som Europas it-nav och rymdfarkosten Cassini kan ha hittat en ny måne. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Bomba i google

Här letar miniubåten efter försvunna MH370

Miniubåten Bluefin 21 bygger upp en 3d-karta av havsbottnen med hjälp av reflekterade ljudpulser.

Därför gav Thyssen 
Krupp upp Kockums

Därför gav Thyssen Krupp upp Kockums

Därför gav Thyssen 
Krupp upp Kockums

ANALYS. Gång på gång blev Saabs delegation avspisad när man uppvaktade tyskarna. Sen hände något. 38 kommentarer

Saab köper Kockums

Icke bindande avsiktsförklaring undertecknad. 35

Motorer hämtade på Kockums

Topphemlig försvarsutrustning togs av FMV. 69

Skjuter fortkörare med ljudkanon

Ett ljudligt skott ska få fortkörare vid vägarbeten i Missouri att sänka farten. 8 kommentarer

Orolig anställd.

Kan chefen säga upp halva min anställning?

Experten på arbetsrätt svarar orolig anställd.

DEBATT
”Förnybart gör Europa oberoende av rysk gas”

”Förnybart gör Europa oberoende av rysk gas”

DEBATT. Krisen i Ukraina blottar EUs ohållbara beroende av rysk energi. Men med 100 % förnybar energi kan vi få ett oberoende energisystem och samtidigt öppna för export av smart teknik, skriver miljöpartisterna Isabella Lövin och Peter Eriksson. 122 kommentarer

Ukraina köper tysk gas

Tyskland börjar leverera. 46

Ukraina slutar köpa rysk gas

Priset höjdes med 80 procent. 20

Vinnova ska ansvara för företagsinkubation

Beslutet fattades av regeringen på onsdagen. 6 kommentarer

Skadestånd för kärnkraftsstopp i sikte

Tyska energibolag har nu kommit ett steg närmare att få skadestånd för stängningen av kärnkraftverken 2011. 7 kommentarer

Bevisat: Tetrakvarkar finns

Bevisat: Tetrakvarkar finns

Deras existens har betraktats som hypotetiskt möjliga, men knappas troliga. 5 kommentarer

”Löfvén satsar på 
att lösa fel problem”

”Löfvén satsar på att lösa fel problem”

REPLIK. Statens riskkapital kan bara ge försumbara effekter på innovationskraften, enligt Christian Sandström på Ratio. 15 kommentarer

Knepen som gör elcykeln vädertålig
Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

UNDER SKALET Allt fler svenskar köper elcyklar för att klara pendlingen till jobbet utan att bli alltför svettiga. Ny Teknik bänder upp en för att kolla vad som finns under kåporna. 34 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Buggen som hotar hela internet

Buggen som hotar hela internet

Har varit oupptäckt i två år. 29

Senaste quizen

Alla våra quiz
Unika bilder visar tvärsnitt av universum

Unika bilder visar tvärsnitt av universum

Hubbleteleskopet visar objekt med markant olika avstånd till varandra. 2

”Går att bygga energieffektiva hus med låg miljöpåverkan”

”Går att bygga energieffektiva hus med låg miljöpåverkan”

Rapport: Välisolerat hus behöver inte vara en miljöbov. 8

Gör din egen gps-karta

Gör din egen gps-karta

Med en app och kartor från webben gör du egna gps-kartor. 10

Ett steg närmare säkert förvar av kärnbränsle

Ett steg närmare säkert förvar av kärnbränsle

Efter fyra års förberedelser har Äspölaboratoriets robot utfört sitt examensprov. 13

Har du hört floskeln förut?

Har du hört floskeln förut?

Kolla listan över de vanligaste flosklerna på arbetsplatsen.

Antagning.se kraschade igen

Antagning.se kraschade igen

Förlängd ansökningstid till högskoleutbildning. 1

Hubble-teleskopet slår avståndsrekord i rymden

Hubble-teleskopet slår avståndsrekord i rymden

Avståndet till stjärnor som finns 10 000 ljusår bort kan mätas. 3

Eldriven propeller för äventyrssportare

Eldriven propeller för äventyrssportare

Utvecklad med jetmotorteknik. 5

Uppgifter: Smart mobil från Amazon

Uppgifter: Smart mobil från Amazon

Skärm ska visa 3d-bilder utan speciella glasögon. 1

Uppkopplad fälla hejdar råttinvasion

Uppkopplad fälla hejdar råttinvasion

”Det största som hänt råttbekämpning på 40 år”. 2

Politikerkamp i Starcraft

Politikerkamp i Starcraft

Politikerna slogs virtuellt. 4

Google glass säljs under en dag

Google glass säljs under en dag

Google lanserar sina glasögon. 8

FN: Sverige osäkert val för förnybar energi

FN: Sverige osäkert val för förnybar energi

Råder osäkerhet kring framtida energipolitik i många länder. 10

Vädersatelliter blir världens bästa

Vädersatelliter blir världens bästa

Nästa generations satelliter kan rädda tusentals liv. 5

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Under skalet: Elcykel

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se