Tipsa en vän om en artikel

TV:Än flyger Saabs störtbombare B17

I dag fyller Saab 75 år. Det ska firas under hela året på Flygvapenmuseum i Linköping med specialutställning om Saabs alla flygplan. Det första egna stridsflygplanet var störtbombaren B17 som byggdes både i Trollhättan och i Linköping.

Annons
Än flyger Saabs störtbombare B17

Det finns två exemplar av B17 kvar i Sverige. Båda har sin hemvist i Linköping - ett på Flygvapenmuseum och ett i B17 Kamratförenings vård. Foto: Flygvapenmuseum

Än flyger Saabs störtbombare B17

Så här såg det ut när det begav sig. Saab tillverkare totalt 325 B17-plan, varav 3 prototyper. När kriget var över såldes 47 stycken till Etiopien, som fick hjälp att bygga upp ett eget flygvapen efter skilsmässan med ockupationsmakten Italien. Foto: Saab

Än flyger Saabs störtbombare B17

B17 Blå Johan, Saabs första egenkonstruerade plan, i sällskap med Jas 39 Gripen, det senaste från Saabs flygverkstäder. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan

Än flyger Saabs störtbombare B17

Blå Johan vid provflygning den 30 november 2009. Foto: Peter Karlsson/B17 Blå Johan.

Än flyger Saabs störtbombare B17

Detta är det andra exemplaret av B17 som ägs av Flygvapenmuseum i Linköping och finns normalt i museets utställning. Foto: B17 Kamratförening

Taggar

Det finns fortfarande ett flygdugligt exemplar av B17 i Sverige. Det är ”Blå Johan”, byggd i Trollhättan 1943 med serienummer 239, som ägs av Flygvapenmuseum och hålls i flygdugligt skick av entusiasterna i B17 Kamratförening.

Det var hotet om ett nytt världskrig under andra hälften av 1930-talets som väckte behovet av ett starkt luftförsvar i Sverige.

Om kriget kom kunde det svenska försvaret inte förlita sig på att få köpa stridsflygplan från andra länder som då skulle behöva sina flygplan själva.

Regeringen bad därför svensk industri att starta ett nytt företag med en enda uppgift - att tillverka stridsflygplan till det svenska flygvapnet.

Det byggdes visserligen flygplan lite här och var i Sverige på den tiden, framför allt i Linköping hos AB Svenska Järnvägsverkstäders Aeroplanfabrik ASJA, som byggde både civila och militära plan. ASJA kontrollerades av Wallenbergarna och Stockholms Enskilda Bank.

Men regeringen ville ha mer och då nappade Trollhätteföretaget Nydqvist & Holm, förkortat Nohab. Nohab tillverkade lok men också flygmotorer. Nohab hade då Sveriges enda flygmotorfabrik.

Nohab hade övertagits av Bofors, där Electrolux-grundaren Axel Wennergren var största ägare.

Den 2 april 1937 grundade Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Nohabs hemstad Trollhättan. Man köpte in mark i de norra utkanterna av Trollhättan och började i rask takt bygga hangarer, fabriksbyggnader och anlägga flygfält.

Flygkunnandet fick man genom att köpa upp ingenjörsbolaget Sparmans Flygverkstad på Lilla Essingen i Stockholm och flytta ned ingenjörer, tekniker och tjänstemän till Trollhättan.

Det första stora uppdraget för den nya flygfabriken i Trollhättan blev att licensbygga det tyska bombplanet Ju 86 från Junker men med motorer från Nohabs flygmotorverkstad. Den svenska beteckningen på planet var B3.

Det var meningen att Saab skulle bygga 40 B3:or för leverans mellan oktober 1939 till augusti 1942. Men det blev bara 16 plan. Problemen att tillverka tyska plan på licens under kriget blev för stora.

De båda konkurrenterna Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan och ASJA i Linköping hade av regeringen tvingats att bilda ett gemensamma försäljnings- och konstruktionsbolag - AB Förenade Flygverkstäder AFF..

Det var på det bolaget som Kungl Flygförvaltningen la ut beställningarna och som sedan fördelades mellan de båda bolagen.

Detta var ett påtvingat arrangemang och bidrog inte på något sätt att lösa konflikten mellan de två mäktiga finans- och industrifamiljerna Wenner-Gren och Wallenberg.

Det blev en formidabel maktkamp mellan Axel Wenner-Gren och Marcus Wallenberg om den svenska flygindustrin.

Wallenbergarna hade lagt ned mycket pengar i ASJ-företaget i Linköping, staden där Wallenbergsläkten har sina rötter. Enskilda Banken hade tagit över Linköpingsföretaget från Södertäljebröderna Uggla, som råkat illa ut i Kreugerkraschen.

Nu ville banken skydda sin investering och slå samman Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan med ASJ:s aeroplanverkstad ASJA och bli ensam leverantör till det svenska flygvapnet.

Och så blev det. När Försvarsmakten 1938 begärde offert på ett nytt svenskt bombplan fanns ritningarna till det som skulle bli störtbombaren B17 redan klara hos ASJA.

Linköpingbolaget hade skaffat sig ett försprång genom att ta in 45 amerikanska konstruktörer med erfarenheter från att bygga flygplan helt i metall, till skillnad från gängse stålrörs- och träkonstruktioner som praktiserades i Trollhättan.

Då gav Axel Wenner-Gren upp och sålde motvilligt Nohabs aktier i Svenska Aeroplan AB till Wallenbergarna i mars 1939 och de båda företagen gick samman under namnet Saab  AB .

Både huvudkontoret och konstruktionskontoret flyttades till Linköping medan Trollhättan fick behålla sina flygverkstäder.

I Trollhättan knoppades flygmotortillverkningen av till ett eget bolag, Svenska Flygmotor AB som hamnade i Volvos ägo.

Det första planet som Saab byggde helt i egen regi var den enmotoriga störtbombaren B17. Det hade ritats vid ASJA i Linköping, men det började byggas först efter fusionen 1939 och arbetet fördelades mellan Trollhättan och Linköping.

B17 var det första svenskkonstruerade flygplanet med modern teknik helt byggt i metall med försänkta nitar. Vingarna gjordes extra starka för att planet skulle kunna fungera som störtbombplan.

Det medförde att landningsstället fälls upp rakt bakåt på vingens undersida och för att skydda landställsbenen byggde man in dessa i stora kåpor. Resultatet blev att när piloten fällde ut stället fungerade det som effektiv dykbroms.

Men det enmotoriga B17-planet blev ändå snabbt gammalmodigt. Reaplanens era hade börjat.

B17-planen började mönstras ut från flygvapnet redan 1947, bara fem år efter att de första planen levererats från Saab. Totalt byggdes 325 stycken B17-plan i olika utföranden och med olika motoralternativ.

När kriget var över blev flygplansbeställningarna färre. Saab tvingades se sig om efter annan verksamhet att komplettera med.

Valet föll på bilar. Saabs flygkonstruktörer tog fram en aerodynamiskt utformad, framhjulsdriven bil med självbärande kaross, pressad i ett enda stycke plåt.

Prototyperna till Saab 92 såg dagens ljus i Linköping men det blev Saabs verkstäder i Trollhättan som fick ta hand om serietillverkningen. Där fanns lämpliga pressverktyg – hos grannen Svenska Flygmotor.

Detta är alltså förklaringen till att Saab finns både i Trollhättan och i Linköping.

Saab hade faktiskt byggt flygplan i Trollhättan i mer än tio år innan man började bygga bilar där. Det är många som inte är medvetna om det.

Och de första provbilarna byggdes inte i Trollhättan utan i Saabs flygverkstäder i Linköping. Det är också omvända världen i mångas ögon.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

7 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
7
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Daimler följer Tesla – 
säljer hushållsbatterier

Daimler följer Tesla – säljer hushållsbatterier

Tesla började i maj, Daimler följer efter i juni.

Så funkar momentstaven

Så funkar momentstaven

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en gulmålad pinne göra nytta när man byter däck? Ny Tekniks läsare ger besked.

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musks rymdföretag SpaceX har godkänts av USA:s flygvapen för militära rymduppdrag, en marknad värd omkring 80 miljarder kronor de närmaste åren. 1 kommentar

SENASTE TEKNIKNYTT
Iphone

Här är SMS:et som kraschar din Iphone

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 2 kommentarer

De mest lönsamma 
läkemedlen i världen

De mest lönsamma läkemedlen i världen

LISTA. Åtta biologiska läkemedel toppar listan över läkemedel som drar in mest pengar i världen. 1 kommentar

Margareta Ozolins Nordvall

Därför valde Astra Zeneca Södertälje

Astra Zeneca valde bort USA och Storbritannien för sin framtidsfabrik.”Det visar att svensk produktion är i världsklass”, säger produktionschefen Margareta Ozolins Nordvall.

Susanna Baltscheffsky

Är montering Sveriges framtid?

LEDARE. ”Det osar framtid.” Orden kom från statsministern 2 kommentarer

Klarar han ombordkörningen?

Klarar han ombordkörningen?

En bilist är övertygad om att det här är en bra idé. 3 kommentarer

Annons
Professorns totalsågning 
av nya biobränsle-planen

Professorns totalsågning av nya biobränsle-planen

Att låta passagerare köpa speciella biljetter för att flygbolagen ska tanka biobränsle är inget som professor Stefan Gössling imponeras av: Några biobiljetter kommer jag inte att börja köpa. 26 kommentarer

Transportekonom: Värt att testa

Arne Karyd: Jag förstår att flygbolagen vill visa att de gör något.

”Biobiljett” ska tanka plan med biobränsle

Nu kommer biljetten som tankar mer biobränsle i flyget. 20 kommentarer

Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 10 kommentarer

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 7 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 15 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 54 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 11 kommentarer

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 26 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 64 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Prickar värktabletten med sin båge

En amerikansk bågskytt träffar prick i en liten värktablett som slängs upp i luften. Hans förklaring till bedriften är mycket enkel.

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

grafik

Rymdfarkoster av grafen drivs av solen

Alternativ till de solsegel som används för att driva rymdsonder.

Topplista

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

För att svensk industri ska hänga in i det uppkopplade samhället startar Wallenbergstiftelsen ett nytt forskningsprogram.

Ikea gör möbler av papper

Ikea gör möbler av papper

Enligt pressuppgifter ska Ikea inom två år lansera pappmöbler. 1

Tangentbordet projiceras på bordet

Tangentbordet projiceras på bordet

Laserprojektor byggs in i mobil.

Algoljan som skonar fisken

Algoljan som skonar fisken

33-LISTAN. Lika nyttigt som fiskolja - fast utan fisk. 5

Nya trendhänget: Tvättstugan

Nya trendhänget: Tvättstugan

Framtidens tvättstuga är central när HSB drar igång ett Living lab för studenter och forskare i Göteborg. 1

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH. 5

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 35

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 14

jobb315 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tangentbord på bordet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se