Gripen och Norge är rena dynamiten

Fullt bestyckade Jas 39 Gripen övar i svenska luftförsvaret. Foto: Bild inlagd av Thor på Militaryphotos.net

Gripen och Norge är rena dynamiten

LÄSARKOMMENTARER. Norges nobbning av svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen för två år sedan upprör fortfarande både svenskar och norrmän. Ett svek mot Sverige säger många. Nej, nej, nej. Gripen är inte rätt för Norge, säger andra.

Annons

- Gripen blir bara aktuell för korrupta u-länder om de får de svenska hobby-planen gratis. Inget seriöst västland har någonsin övervägt att köpa den söta lilla pippin från Linköping.

Det skriver signaturen Wino i det första av nästan 400 kommentarer till artikeln som hade rubriken "Nytt bråk om norska stridsflyget".

Wino är nästan alltid först med kommentarer till artiklar som handlar om Gripen och det är inga lovord han sprider om Saab och dess flygplanstillverkning.

Han skriver själv att han gjorde ett konstultjobb på Saab för tio år sedan och skrev en kritisk rapport som aldrig publicerades.

Nu skriver han beska kommentarer på Ny Teknik i stället.

Winos inlägg fick debatten om Norges beslut att välja ameriskanska F-35 Joint Strike Fighter framför svenska Jas 39 Gripen i november 2008 att ta fart förra veckan.

- Kunnande och kompetens har vi - men inte så det räcker att tillverka stridsplan som är intressanta för de stater som kräver det bästa. Vad är det för mening med att tillverka plan som endast köps därför att köparen inte har råd att köpa bättre? Skall vi själva vara nöjda med att använda ett sådant plan?, skriver Hunter.

När de hätskaste inläggen på Wino-temat klingat av kom andra röster fram.

- Att köpa stridsflygplan handlar om så mycket mer än bara prestandan på flygplanet ifråga. Tror absolut att Gripen är ett flygplan i toppklass. Men politiken väger ofta mycket tyngre. Klart att många länder hellre köper ett dyrare plan för att få bra relationer med t.ex. USA eller Frankrike. Sverige är ett litet land och hur mycket skulle det gynna t.ex. Brasilien eller Indien ekonomiskt att ha bra relationer med Sverige. Inte mycket i jämförelse. Så då blir det helt enkelt de mindre länderna som inte har råd med de dyrare planen som köper Gripen. Tror inte de är missnöjda på flygplanet för det är det inget fel på. Tycker faktiskt vi ska vara lite stolta att vårt lilla land kan utvecka ett eget toppmodernt flygplan, skriver signaturen Magnus.

Vad sägs om Hans- Christians satiriska inlägg? Här är ett utdrag ur det.

- OK, dags att lägga korten på bordet. Eftersom jag satt med i gruppen som utförde "Kampflyanalysen" i Norge kanske jag kan tillföra lite upplysande information. Vi fick jobba stenhårt i flera månader för att förfalska, fördyra, uppvärdera, nedgradera Svenskarnas Gripen, samtidigt som vi förskönade, såg mellan fingrarna, bortsåg, blundade och hitta på nya parametrar som specifikt skulle gagna JSF. USA hjälpte även till genom att ge oss ett löjligt lågt pris ( bl.a. utan motor) som alla visste var satt på tok för lågt, men som skulle höjas rejält så småningom. Vi lyckades till slut bevisa att JSF var både billigare och bättre än Gripen, även om inga andra förstod hur vi hade burit oss åt. Får vi inte Nobelpris i Matematik efter den prestationen kommer Alfred att rotera i sin grav!

Det har varit mer och intensivare debatt i norsk press om Norges val av amerikanska F-35 än i Sverige. Norska tidningar skriver fortfarande nyhetsartiklar om hur politiskt styrd processen var.

Annars är Ny Teknik den tidning som skrivit mest om Norgeaffären och en del norrmän passar på att lägga in kommentarer i Ny Teknik.

Så här skriver signaturen Vemund:

- De fleste av oss nordmenn har alltid likt JAS Gripen og ønsket at de vant avtalen. Men våre politikere er kjøpt av amerikanske politikere, fordi de ikke tør å tenke selvstendig. Vi nordmenn vet at JAS Gripen er et utmerket fly, et fly som faktisk ville passe i det norske luftforsvaret mye bedre enn den fiaskoen F-35. Svært mange av oss her i Norge, faktisk flertallet av folket, er veldig lei for at Norge valgte feil plan.

Signaturen Anders ser hela affären som ett politiskt beslut, helt skilt från vad offerterna sa om ekonomin.

- Kan man inte helt enkelt fimpa diskussionen om vilket flygplan som är bäst för Norge? Affären är ju rent politisk! Norge skyddas av amerikanarna och i gengäld köper dom dyra vapensystem av dom. Så kommer det att vara till dess att sista oljedroppen är uppumpad från Nordsjön. Dom kommer inte att flyga Gripen ens om dom får dom till skänks! Och naturligtvis så är ju även prestigen och lillebrorskomplexet gentemot Sverige ett lika stort hinder. Trodde ärligt talat inte att det fanns kvar längre men turerna kring stridsflygplanköpet visar ju att det är värre än nånsin! Själv känner jag en grym stolthet över att bo i ett litet land som Sverige där det finns en industri som med små medel kan utveckla teknologi på den yppersta framkanten.

Politik var ordet sa Bull.

Signaturen Raptor the Killer söker förklaringen långt bak i andra världskriget:

- Under WWII hade Norge ingen olja men trots detta så var det USA, UK och Frankrike som ställde upp för Norge. Något stöd från Sverige tror jag inte att norrmännen åtnjöt i märkbar utsträckning. Så i stället för att gissa/chansa på det okända håller norrmännen sig till historiska fakta.

Det där om kriget fick dock inte stå oemotsagt länge. En harang av kommentarer runt Raptors inlägg följde av AR, Dr Morr, Anders, Hunter, Jerka, Svensknisse, Aeronaut, Jobbe och några till.

När tolkningarna om kriget lungnat ned sig blev det dags för andra gissningar.

Så här skriver Snoopy:

- Norske piloter ble spurt om de ville ha Gripen om JSF ble kansellert. Svaret de ga var at da ville de heller beholde de gamle F-16 og oppgradere dem.

Och Erik förtydligar:

- Väl dokumenterat sedan länge är att de norska militärpiloterna får sin eftertraktade grundutbildning i USA. De får dessutom under utbildningstiden ett mycket väl tilltaget traktamente. Det är inte de amerikanska planen i sig som gör att de i framtiden vill flyga F-35, utan de är rädda för att mista sina fina möjligheter att varje år få vara med på olika spännande stridsflygningsövningar över USA i spännande naturomgivningar, detta borde väl vara ganska enkelt att förstå. Huvudparten av de norska piloterna har aldrig själva ens fått prövat att flyga en JAS Gripen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

98 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
98
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 10 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 64 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 4 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 187 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 46 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 49 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Selfie

Kamerakluster
fixar super-selfies

Uppstickaren: Minikameror öppnar för högupplösta bilder. 5

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Match i Bundesliga

Partikelnivån avgör matchen

Höga koncentrationer sätter ner fotbollsproffsens prestanda. 2

Appland

Plattformen där vem som helst kan öppna webbutik

33-LISTAN. Appland: Inte bara Google kan sälja digitalt innehåll.

Alcatels routrar gör Nokia farligare

Alcatels routrar gör Nokia farligare

ANALYS. Nokias köp av routergiganten tvingar Ericsson tillbaks till ritbordet.

Maja Fjaestad

Så ska internet bli feministiskt

Hon leder feministisk delegation på global cyberkonferens.

ai

AI kliver in i Sverige

Amerikanskt företag ser strategisk marknad. 9

Moores lag

Gordon Moore om sin lag: Mer korrekt än jag kunnat ana

Nu är det det 50 år sedan Gordon Moore formulerade sin berömda lag. 5

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

KARRIÄR. Chefen sänkte sin lön – för att höja personalens. 5

Universals robot

Ketchupeffekt för dansk robot

Kunderna har tvekat. Tills nu. 7

Selfiepinne, Apple

Apple förbjuder selfiepinnar

Inga stänger på konferens. 3

It

Sverige på bronsplats i it-mognad

Oroande slutsats är att it-gapet mellan rika länder och utvecklingsländer ökar. 10

Arg man på jobbet

Orättvisa på jobbet kan göra dig sjuk

KARRIÄR. Både chefer och medarbetare blir påverkade.

De smygregistrerade sina gäster

De smygregistrerade sina gäster

Nu inleder Länsstyrelsen tillsyn. 11

jobb189 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se