Volvo vill bygga Super-Jas

Volvo Aero har immaterialrätten till RM12 och den svenska försvarsmakten äger redan de motorer som Volvo Aero vill trimma. Därmed skulle kostnaden för Super-Jas att bli väsentligt mycket lägre än om man satte in en ny starkare motor från General Electric.

Volvo vill bygga Super-Jas

UPPDATERAD Försvarsminister Sten Tolgfors besöker Trollhättan för att se Volvo Aero trimma nuvarande Gripenmotor till Super-Jas-standard. ”Billigare än att köpa en motor från USA”, säger Volvo Aero.

Annons
Volvo vill bygga Super-Jas

Motorleveranserna till Jas 39 Gripen har varit en av Volvo Aeros stora affärer. Nu vill man ge motorn ett förlängt liv i den nya generation Gripenplan som försvaret ska ta beslut om 2013. Foto: Volvo Aero

Ända sedan  i höstas har Volvo Aero drivit en kampanj för sin Jas 39 Gripen-motor RM12 i nästa generation Gripen, den som allmänt kallas Super-Jas.

Bland annat har riksdagspolitiker från försvarsutskottet besökt Trollhättan och lyssnat till Volvo Aeros argument.

Så här sade Robert Limmergård till Ny Teknik i november.

- Vi kan öka dragkraften genom ”chiptrimning”, byte av fläktar och byte av turbiner. Vi kan göra vår Gripenmotor RM12 likvärdig med den starka GE-motor F414G som sitter i nya Gripen Demo.

Läs den intervjun här.

RM12, som finns i alla nuvarande Gripenplan, bygger på General Electrics motor F404. 

Den anpassades på 1980-talet till Gripens behov av GE:s ingenjörer men har sedan successivt förändrats och förbättrats och nu hävdar Volvo Aero att RM12 är ”deras motor”.

I ett pressmeddelande på måndagen beskriver man till exempel tre förbättringar i driftsekonomi och säkerhet som Volvo Aeros ingenjörer har gjort.

  1. Volvo Aero utvecklat en FADEC, ett ”elektroniskt reglersystem” som optimerar driften, ger möjlighet till sänkt bränsleförbrukning och samtidigt används vid felsökning.
  2. Volvo Aero har också konstruerat en ny inloppsdel till RM12, som medfört lägre kostnader och ökad tillgänglighet. Tidigare måste motorn inspekteras efter var 50:e flygtimme, nu sker detta i samband med ordinarie service.
  3. Volvo Aero har konstruerat en ny flamhållare, som dramatiskt sänker driftskostnaderna och ökar tillgängligheten. Den nya flamhållaren behöver inte bytas så ofta som föregångaren och den kan dessutom bytas betydligt snabbare och enklare.

Försvarsminister Sten Tolgfors har bjudits ned till Trollhättan att på onsdagen vara med och fira att de svenskbyggda Gripenplanen med RM12-motorn nu har flugit i 150 000 timmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Arrangemanget är ännu ett sätt för Volvo Aero att marknadsföra sitt förslag att uppgradera RM12-motorn till"Super-Jas-standard" - ett alternativ som blir billigare för det svenska försvaret än att förse nästa generation Gripen med GE-motorn F414G eftersom Försvarsmakten redan äger de RM12-motorer som ska trimmas.

Först om två år kommer frågan om en ny generation Gripenplan att ställas på sin spets. I ÖB:s budgetunderlag, som lämnades till regeringen för ett par veckor sedan säger ÖB att man skjuter på frågan till 2013.

Se Volvo Aeros vd Staffan Zackrisson beskriva hur den befintliga RM12-motorn kan anpassas till de nya kraven. Youtube-klipp från seminarium på Folk och Försvar i januari 2011.

Fakta Chiptrimmad RM12

Volvo Aero gör följande jämförelse mellan den trimmade Volvo Aero-motorn RM12EF och den GE-motor F414G som Saab valt för nya Gripen NG.

1. Dragkraftsökning vid start: +10% RM12EF - +14% F414G

2. Dragkraftsökning hela flygenveloppen: +9-22% RM12EF - +12-23% F414G

3. Livscykelkostnader: 30-40% lägre för RM12EF - 30-40% högre för F414G

Bokstavskombinationen EF är Försvarsmaktens beteckning för nästa generation Gripenplan medan Saab använder bokstäverna NG i sin exportsatsning. NG står för Next Generation.

Den första generationen Jas Gripen-plan heter A/B (A för ensitsiga plan, B för tvåsitsiga).

Den nuvarande generationen Natoanpassade Gripenplan heter C/D. Det svenska flygvapnet kommer att ha 100 stycken C/D-Gripen efter konvertering av A/B-planen.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

51 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
51
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar. 4 kommentarer

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 40 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 105 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 47 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 27 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 13 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 30 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 36 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 56 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 55 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 15 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 5

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 68 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 40 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 151 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 10 kommentarer

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 7

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

jobb146 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se