Saab bygger Super-Jas redan nu

Saab bygger en provserie Super-Jas för att ligga bra till i den stora indiska upphandlingen av stridsflygplan. Men man kallar inte planet för Gripen NG som tidigare utan använder det svenska flygvapnet beteckning E/F för nästa generations Jas 39 Gripen. Foto: Katsuhiko Tokunaga/Saab

Saab bygger Super-Jas redan nu

Super-Jas är redan här.  Inom kort lanseras det första testplanet i den nya kraftfulla version av Jas 39 Gripen som kallas E/F.  Det lovar Håkan Buskhe, koncernchef på Saab som tillverkar Gripen.

Annons
Så har Saab förbättrat Gripen C/D

Så har Saab förbättrat Gripen C/D

— I mars i år lanseras den första versionen av E/F, nästa generation, i Linköping i Sverige.  

Det säger Håkan Buskhe på Saabs Youtube-film från den indiska flygmässan Aero India i februari 2011.

Klippet visar hur Håkan Buskhe talar från ett podium, flankerad av Håkan Jevrell, statssekreterare i försvarsdepartementet och Håkan Bergström, brigadgeneralen i försvarsmakten.

Lasse Jansson, pressekreterare på Saab, förklarar:

— Vi kommer under mars att lansera ett provflygplan som innebär ett tekniksprång med stora förändringar. Det har den nya motorn F414 från General Electric, nya Aesa-radarn, nya bränsletankar, ökad förmåga att ta vapenlast och ny satellitlänk.

Det Saab ska göra är att återlansera Demonstratorplanet Gripen NG, i vad Saabchefen kallar E/F-version, med sikte på den indiska upphandlingen av 126 nya stridsflygplan.

Att Håkan Buskhe öppet kallar planet E/F överraskar ingenjörerna på Försvarets materielverk, FMV. FMV äger demonstratorn och är beställare av teknikutvecklingen.

— FMV har inte beställt ett E/F-plan. Buske sticker ut hakan och gör en vid tolkning. Det finns bara preliminära beslut kring vad som ska ingå i E/F-standarden och inga politiska beslut är tagna, säger Oscar Hull, projektledare på FMV.

Lika överraskade är Allan Widman i riksdagens försvarsutskott och generalsekreteraren Lars Ekeman i Folk och Försvar. Läs deras reaktioner här.

Samtidigt uppger källor att försvarsmakten vill göra det nya provplanet till det första i en förserie av flera plan med samlad E/F-förmåga. 

Den svenska Jas-flottan består i dag av 100 plan, varav ungefär 70 i c/D-modell och 30 i A/B-modell. De senare ska uppgraderas till C/D.

Samtidigt har FMV beställt ett nytt avioniksystem, det viktiga datorsystem som styr planet, av Saab för 250 miljoner kronor.

— Det gamla faller snart för ålderstrecket i och med att komponenterna slutar att tillverkas och vi måste planera för framtiden, förklarar Oscar Hull.

Demonstatorn byggdes i samband med Norgeaffären som ett exempel på nästa generations Gripen. Den är större, starkare och kan flyga längre än andra Gripenplan. När den nu också får ett nytt styrsystem så uppgraderas den, enligt Saabs resonemang, till E/F-generationen.

Samtidigt saknas beslut i riksdagen om att starta utveckling av E/F-plan.

Riksdagen väntas inte få frågan på sitt bord förrän 2012, uppger man på försvarsdepartementet.

Riksdagen har dock sagt ja till att uppgradera 10 befintliga plan till E/F, förutsatt att det kommer en exportorder, så att utvecklingskostnaderna kan delas

FMV väntar nu på två delbeslut från regeringen under 2011 som ska ge klartecken för fortsatt utvecklingen av Gripenplanet under åren 2011 och 2012.

Läs här om hur Saab successivt utvecklad C/D-versionen sedan 2004.

Fakta Version 20 beslutad

Jas 39 Gripen finns än så länge i bruk i modellerna A/B och C/D. Staten beställde 204 plan men har bestämt minska den flottan till 100 plan uppgraderad till i C/D-version.

I försvaret kallas den första versionen i A/B-modellen för MS15 (MS står för materielsystem och innefattar en egen produktfamilj). Den kom 2002. MS16 utvecklades bara internt på Saab.

Gripen uppgraderas gradvis i nya versioner vart tredje år.

1997 tog riksdagen beslut om att planet skulle vidareutvecklas. Beslutet gällde fram till 2009.

I januari 2010 beslutade regeringen satsa på version 20. Varje ny version kostar i snitt cirka 2 miljarder kronor.

Nu väntar FMV på nya beslut.

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

56 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
56
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 7 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 11 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 39 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 1

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 5

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 4 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 13 kommentarer

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 47 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 43 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 13 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 136 kommentarer

Mac

Mac Plus från 1986 möter dagens nät

TEKNIKSVEPET. När en Mac Plus från 1986 kopplas upp mot dagens nät händer roliga saker. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Annons
INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 1 kommentar

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpumparna har utvecklats med ny produktionsteknik. 7

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Bilen som håller hastigheten själv

Bilen som håller hastigheten själv

Hejdå fortkörningsböter! Här är bilen som läser av trafikskyltar och sänker farten automatiskt.

Solceller

Egen solcellsel brakar i höjden

Intresset för egen solcellsel ökar dramatiskt. Och skatterabatten kan elda på utvecklingen. 24 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 5 kommentarer

GRANSKNING AV 43 SVENSKA IT-BOLAG
119 civilingenjörer – 
7 av dem är kvinnor

119 civilingenjörer – 7 av dem är kvinnor

I hälften av de börsnoterade it- och telekombolagens ledningsgrupper finns inte en enda kvinna, visar Ny Tekniks granskning.

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Mycronics vd söker alltid efter den bästa kompetensen.

TV4 tror inte på ultra-hd för närvarande. Möjligen i vissa titlar på TV4 Play Premium.

TV4 ratar också ultra-hd

Den som vill dra nytta av sin högupplösta nya tv-skärm i ultra-hd har inte mycket att hämta. 6 kommentarer

Ultra-hd sågas

SVT har inga planer på börja stödja den senaste tv-tekniken ultra-hd. 91 kommentarer

Den apparaten lyckades 
de inte knäcka i alla fall
Den apparaten lyckades 
de inte knäcka i alla fall

Den apparaten lyckades de inte knäcka i alla fall

UNDER SKALET. Jacob Norrby och Jan Herrlin går bet när de ska undersöka en viss del av en blodsockermätare. 12 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Hacka datorn med värme

Värmeutstrålningen från en dator kan användas för att hacka och styra en annan dator.

Järnväg

Så uselt styrs underhållet av de svenska järnvägarna

Trafikverkets styrning av underhållet för vägar och järnvägar får svidande kritik – av den egna internrevisionen. 34 kommentarer

Higgspartikeln, LHC

Kortslutning i kabel stoppar LHC

Kortslutningar i kablarna till en av magneterna i partikelaccelerator LHC har satt stopp för en återstart av LHC.

Ny Tekniks läsare löser problemet

Ny Tekniks läsare löser problemet

LEDARE. Tack alla läsare för att ni delar med er av er enorma kunskap. 3 kommentarer

Hemliga testet: Solceller överlever svenska vintern

Hemliga testet: Solceller överlever svenska vintern

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 2

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 3

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 3

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 37

Är du bättre på matte än en gymnasieelev?

Är du bättre på matte än en gymnasieelev?

Testa dig själv på de tre tävlingsfrågorna. 10

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 223

Kiruna

Gifter i marken försenar nya Kiruna

Planer på helt ny stadskärna med elva nya kvarter skjuts framåt. 4

jobb167 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se