Tipsa en vän om en artikel

Tufft sök efter olycksplanets svarta låda

Sökandet efter behållarna med flygdata från Air France 477 startar från sämsta möjliga förutsättningar. Att hitta de så kallade "svarta lådorna" med informationen från planets sista 25 minuter i luften är enda chansen att få veta vad som orsakade kraschen och kostade 228 människor livet.

Annons

På havsbottnen 65 mil nordöst om Brasiliens kust-öar ligger vraket av den Airbus A330 som försvann den första juni. Exakt var vet man inte. Det enda som hittats är spridda vrakdelar och oljefläckar över ett 23 mil långt område. Området ligger nära den mittantlantiska ryggen, och täcks av bergsryggar och djupa raviner. I snitt är djupet 4000 meter, men sträcker sig till 7000 meter på vissa ställen.

Planets datasamlare, en för ljud från förarkabinen och en för telemetridata från flygplanets tekniska system, ligger förmodligen oskadda där nere. Just detta plan hade apparater från amerikanska Honeywell. De byggs för att tåla stora påfrestningar, krafter upp till 3400 g och vattentryck till 6000 meter, och sparar de senaste 25 minuternas data från flygplanets många tekniska system. De är bultade till planets chassi under stjärtfenan, och bör ligga på bottnen i närheten av vrakområdet.

Problemet är att hitta dem. När lådorna sjunker i vatten startas en ljudsignal, en ”pinger”, som sänder ljudstötar vid 37,5 kilohertz tills batterierna tar slut efter 30 dagar. Räckvidden är ett par kilometer, under idealiska förhållanden. Refraktionslager, till exempel kalla vattenströmmar vid bottnen, kan sänka räckvidden till någon kilometer.

Det gäller att hinna till vraket innan batterierna tar slut. Sedan blir arbetet mycket svårare. Air France 477 befann sig inte inom radartäckning när olyckan inträffade, och därför måste utredarna räkna bakåt med hjälp av strömmar och vindar från de vrakdelar som hittats i havet.

Ljudsignalerna från datasamlarna spåras med hydrofoner som bogseras efter båtar. När sökområdet krympts kan botten kartläggas med sonar från små robotubåtar. De klarar bara att täcka en en kilometer bred remsa per sökning. I sista steget sänks en mer sofistikerad robot till vraket, så att den kan ta reda på själva apparaterna. De är målade lysorangea och ungefär stora som en skokartong.

Vädret är som sämst den här tiden på året. Ständiga åskstormar och hård vind har redan försenat transporterna av undervattensrobotarna.

”Det krävs tur”, sade Michael Thompson, teknikchef på Honeywell till Underwater Times.com.

Ändå har de flesta flygdatasamlare hittats vid olyckor de senaste decennierna. Ett undantag var lådorna från flygplanen som kraschades i World Trade Center-tornen 2001.

Detta är känt om de sista minuterna för Air France 477.

Viktig telemetridata sänds automatiskt från planet.

23:00

Piloten meddelar att han flyger genom svarta åskmoln och kraftig vind

23:10

Automatisk telemetridata meddelar att autopiloten slagits av, datorsystem gått över till reservkraft och stabilitetskontroller skadats.

23:13

Övervakningssystem för hastighet, höjd och navigation slås ut. Flygdator och roder slutar fungera.

23:14

Kabintrycket faller, strömförsörjningen slås ut

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

Vattenfall tvingar fram stängning vid Ringhals

Kärnkraftverket Ringhals

Kärnkraftreaktorerna 1 och 2 vid Ringhals kommer att stängas senast 2020. Det efter att har styrelsen beslutat om att stoppa alla nya investeringar från 2017. 29 kommentarer

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Sverige klarar framtidens elförsörjning utan reaktorerna, anser Ibrahim Baylan (S). 12 kommentarer

Är det rätt att stänga Ringhals 1 och 2 i förtid?

Se resultatet
  • Ja 25%
  • Nej 75%
Rösta
Moas drönare

Flyktingar på havet räddas med drönare

Drönare, nätvaggor och specialutrustade fartyg räddar tusentals på Medelhavet.

Googles självkörande bil visas upp

Googles robotbil greppar hjorten

Hjortar och horisontella trafikljus är nya utmaningar när Googles robotbil rullar in i Texas.

Bro vid E4, Rotebro

Svenska räcket stoppar 38 tons långtradare

Ett nytt broräcke som kan stoppa stora och små bilar har utvecklats i projektet för de nya broarna i Rotebro. Räcket är det första i sitt slag. 5 kommentarer

Bilägare bryr sig inte om nya funktioner

Instrumentbräda med display

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte. 53 kommentarer

Drönare i luften

Slutfluget med drönare över Kaliforniens tomter

TEKNIKSVEPET. Spotify-rekord, nya möjligheter i Google Maps och smarta golfbilar. 2 kommentarer

Annons

Materialet gör led-lampan billig som en glödlampa

Led-lampa

En ny materialblandning kapar priset på lysdioder. Det hävdar amerikanska forskare. 22 kommentarer

Imac med superskärm kommer i oktober

Apples 21,5-tums Imac får fyra gånger så hög upplösning.

Det kommer en mängd Applenyheter den närmsta tiden. En ny Imac med riktigt högupplöst skärm är ett av de hetaste tipsen i ryktesfloran. 10 kommentarer

Ny metod återvinna permanentmagneter

Ny metod återvinna permanentmagneter

Permanentmagneter med sina värdefulla jordartsmetaller neodym och dysprosium kan med en ny metod återvinnas i ett fåtal steg när motorer eller generatorer tjänat ut. 4 kommentarer

Tankning av biogas

Göteborgs miljardsatsning värd noll kronor

Jättesatsningen Gobigas har bekymmer, men biogasproduktionen fortsätter. 11 kommentarer

BMW-anställda bär kolfibermaterial

På besök i BMW:s toppmoderna fabrik

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 28 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 2 kommentarer

Lyftkran i motljus

Branschen kritisk mot nya energikrav för hus

Många företag och organisationer är kritiska till Boverkets förslag på nya energikrav. De menar att verket har räknat på fel sätt. 7 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 48 kommentarer

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

I morgon fredag 4 september är sista dagen att anmäla sig till vår tävling "Sveriges smartaste hem". Segraren får bland annat en presentcheck på 10 000 kronor.

Från vänster:
Jason Calacanis, Niklas Östeberg Delivery Hero, Kees Koolen EQT Ventures, Jo Bertram Uber och Peter Carlsson, Tesla.

"Uber tar 20 procent av sina förare"

- Uber tar 20 procent på varje körning, sa Jason Calacanis, på Sthlm Tech Week. Och Teslas Peter Carlsson sa att han tror dödsolyckorna minskar till en tiondel med självkörande bilar. 4 kommentarer

3d-glas

Genomskinligt glas ur 3d-skrivaren

Amerikanska forskare har utvecklat en 3d-skrivare för vanligt glass. Största utmaningen var att få den heta glasmassan att inte fastna i munstycket. 8 kommentarer

Sju gener är livets startknapp

Femcelligt mänskligt embryo

Nu finns svaret på i vilken ordningen generna slås på när ett människoliv skapas. Bakom genombrottet ligger forskare vid Karoliniska institutet. Sju nyfunna gener spelar en nyckelroll. 19 kommentarer

"Nätet har skapat en modern sexrevolution"

Tinder-appen demonstrerad

Tinder är för 2010-talet vad p-piller var för 1960-talets sexuella frigörelse. Det menar Sam Sundberg i sin krönika. 8 kommentarer

10 000 till segraren i Sveriges smartaste hem

10 000 till segraren i Sveriges smartaste hem

SISTA CHANSEN! I dag måste vi få ditt bidrag.

Topplista

Mobilen låser cykeln

Mobilen låser cykeln

Glöm cykelnyckeln. Mobilen gör jobbet. 7

KTH-student höll tal i FN

KTH-student höll tal i FN

Viljan att göra skillnad driver ingenjörsstudenten Olle Eriksson.

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 5

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 17 kommentarer

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb363 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se