Smygkorvetten sjösattes för nästan tio år sedan.
Korvetten saknar flera
av sina tyngsta vapen
Av: Monica Kleja
Publicerad
16 december 2009 00:00
67 kommentarer
Senaste av Dr DengRoth 22 december 2009 23:48
I dag lämnas de två första svenska smygkorvetterna över till marinen. Trots att det är nästan tio år sedan den första sjösattes, är de ännu inte färdiga. Exempelvis saknar de huvudvapnet - sjömålsrobot 15.
När två smygkorvetter av Visbyklass i dag onsdag för första gången lämnas från Försvarets materielverk, FMV, till marinen vid en ceremoni i Karlskrona är det en ofullständig version av korvetten, kallad version 4, det handlar om.
Korvetterna HMS Helsingborg och HMS Härnösand har inte den beställda tunga sjömålsroboten 15, från Saab Bofors Dynamics, att skjuta med. Man får nöja sig med en 57 mm automatkanon i fören.
Korvetterna saknar också skarp torped, och har inga obemannade fjärrstyrda miniubåtar för minröjning att skicka ut. Dessutom saknar de även helikopterlandningsplats.
Visbykorvetterna är mer än fyra år försenade, de första stridsfartygen skulle ha levererats till marinen år 2005. Tre kompletta korvetter (version 5) planeras att komma först åren 2012-2013.
- Projektet har tagit alldeles för lång tid. Under flera år har det talats tyst om korvetterna från regeringshåll och nu när de levereras är det oklart vilka av de beställda förmågorna de uppfyller, säger Allan Widman, FP, ledamot av försvarsutskottet.
Projektledaren Mats Elofsson på FMV är dock nöjd med dagens leverans, trots att viktiga system återstår att installera:
- Vi har brutit viktiga och sensationella teknikbarriärer och tvingats ta itu med en rad nya problem. Inte minst på grund av komplexiteten i uppdraget att koppla ihop olika system, förklarar han.
*Man har lyckats konstruera ett ystridsfartyg utformat i smygmateriel bestående av komposit med kolfiber.
*Skapat ett fartyg med extremt låga signaturer, tysta motorer, låg värme- och magnetstrålning, skydd mot radiospaning och IR-kameror.
*Skapat ett integrerat system av undervattenssensorer.
Elofsson vill inte säga vilket delprojekt som är tekniskt svårast att ta sig an framöver.
Efter att Härnösand och Helsingborg varit operativa i två-tre år ska de lämnas tillbaka till FMV för uppgradering till version 5.
Enligt Allan Widman är det ingen lätt sak att avfyra sjömålsrobot 15 (som väger 560 kilo eller mer) från dess plats på vapendäck, gömd i skrovet. Hittills har den inte provskjutits ombord på en korvett, utan bara i en varvskopia.
- Att avfyra dessa inombords med 180 kg krut i var startmotor är en utmaning utan att förstöra kablage och verksamhetsutrymmen, säger han.
Mats Elofsson är dock inte oroad.
- Jag förstår Allan Widmans funderingar om man tror att vi skall skjuta RBS 15 fritt stående inne på vapendäck utan kontrollerad avledning av avgaser. Nu är ju inte så fallet eftersom vi skjuter RBS 15 i ett helt inneslutet system där både värme och avgaser går via slutna avgaskanaler ut på motsatt sida av fartyget.
Fakta Bakgrund Visby
Den första svenska smygdemonstratorn hette Smyge. Den blev starten på ett
unikt svenskt utvecklingsprojekt som omfattar sex korvetter. Fem sjösattes
under 2000-talet, varav den första 2001. Den sjätte, som försvaret hade
option på att köpa, levererades - fast utan skrov. Den extra utrustningen
används i reserv och i andra stridsfartyg. Korvetterna ska klara
minröjning, ubåtsjakt, ytstrid, havsövervakning, skydd för sjöfart samt
delta vid olyckor och i insatser i utlandet. Projektbudgeten omfattar 10, 4
miljarder kronor.
Fakta Det här får vänta till version 5
-Torped 45 för ubåtsjakt.
-Sjömålsrobot RBS 15.
-Infällda sambandsantenner.
-Fjärrstyrda farkoster för minsökning med sonar.
-Fjärrstyrda farkoster för minröjning.
-Helikopterlandningsplats.
-Anpassning av radarsignatur:
-Radiolänk 16 (NATO).
-räcken tas bort.
-masten tas bort.
-Ändrad placering av navigeringsradarn.
Ny Teknik Jobb
Nyheter/Fordon
- Säkerhetslås för tuffa miljöer.Ett kraftigt och tåligt säkerhets och processlås som uppfyller högsta säkerhetskategorin för lås.
- Skapa och utforska en komplett produkt digitalt. Autodesk ®Inventor® kan hjälpa dig att skapa och utforska en komplett produkt redan innan något tillverkats.
- Kostar ditt system för mycket?Ta då kontroll över kostnaderna igen. Läs Aberdeen Groups rapport som rankar affärssystemen.
- CANopen styrning av....de flesta labbaggregat med 150W till 6kW uteffekt från Delta Elektronika är numera möjligt från Polyamp.
- Ny kombikylare MMC från KTR.En kombinerad kylare för olja, vatten och luft i samma enhet. Kombikylaren har sitt användningsområde särskilt i applikationer för mobil hydraulik.
- KOMPLETT SORTIMENT ULTRALJUDSNIVÅMÄTARE.Nivåmätning med ultraljud, en av tio mätprinciper i vårt sortiment för nivåkontroll av vätskor och fasta material.
- Ny prisvärd värmekamera, 19.950 sek.Kimo instrument lanserar Flir i5. Möjlighet att kostnadsfritt låna för utvärdering.
- Mitec Instrument.Vi levererar kompletta lösningar inom dataloggning och fjärrmätning.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- Circuit board plotter for inhouse prototyping.LPKF ProtoMat är den idealiska fräsmaskinen för högpresterande,analoga, digitala, RFapplikationer.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- NYTT OM BIOGASENS KLIMATNYTTA.Biogas från avfall ger 95% lägre utsläpp av växthusgas jämfört med bensin, visar forskning från LTH.
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNya kursstarter i vår på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- Projektledaren i den agila processen. Seminarieserie i 5 delar - Start 29 mars.Behövs förarbete i agila projekt? Kommunicera lättrörliga krav. Kvalitet genom Lean - en projektledares perspektiv, Projektet är slut. Dags att hämta hem effekten, Agila projekt behöver också projektledas - fast på ett annat sätt.
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- Läs mätteknik! Med utbildning i mätteknik får företaget jämnare kvalitet, bättre lönsamhet och nöjdare kunder.
- CAD Utbildning.Kurser i AutoCAD, Inventor, 3ds Max och SolidWorks till förmånliga priser.
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- Utbilda dig inom LEAN Production!Kursen lär ut vad Lean innebär och vilka krav detta ställer på styrning och ledning av verksamheten.
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- BiTA – ledande inom ITIL/ITSM/CobiT/MOF/ISO 20000Vi erbjuder kunskaps och kompetensutveckling som verkligen ger nytta och värde för deltagarna.
- Annonsera »











Kommentarer
Senaste inlagd av Dr DengRoth 22 december 2009 23:48 Sortera: Senaste överst
Faktakoll, sa humlan...
Nån glömde uppenbarligen att tala om för Flygvapnet att det inte går att landa helikopter på Visbykorvetter...
http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Tredje-sjostridsflottiljen-3-sjostridsflj/Nyheter-fran-Tredje-sjostridsflottiljen-3sjostridsflj/Lyckade-landningar-pa-Visbykorvett/
Svar till Bumblebee
Ja, det går rent fysiskt att landa och surra helikoptern, men det är ju en bit kvar innan det finns en hållbar lösning för helikopterledning (behövs i dåligt väder åtminstone), tankning, lastning, m.m.
SvaraDet finns en mängd problem som måste lösas, till exempel måste tankning kunna ske utan risk för bränsleläckage in i huvudmaskineriets luftintag (de stora svarta fälten på fartygssidan), samt att det fortfarande finns planer på att utrusta Visby med luftvärnsrobotar, som avfyras vertikalt, vilket lär påverka delar av akterdäcket.
Svar till R
"samt att det fortfarande finns planer på att utrusta Visby med luftvärnsrobotar, som avfyras vertikalt, vilket lär påverka delar av akterdäcket."
SvaraKlockrent, då träffar man alltid något när man skjuter, förutsatt att helikoptern har landat.
Svar till Bumblebee
Hittar den korvetten? Den ska ju inte synas på radar...
SvaraSå här blir
det när man prioriterar industristöd i form av unika svenska lösningar. Dyrt, försenat och en slutprodukt som ändå inte når upphandlingens krav. Första korvetten sjösattes för 9,5 år sedan! På Visby har man fö monterat minräls, trots att detta system nu avvecklas. Artikeln förbigår även fiaskot med TAS (bogserad hydrofon)
Svar till /goldplated
Ahh, fick inte du vara med och leka med de riktiga ingenjörerna?
SvaraSvar till Vogn
Nej, jag arbetar inte i FMVs lekstuga.
SvaraSvar till /goldplated
Ja, i fortsättningen köper vi från seriösa leverantörer, vårt nästa stridsflygplan blir F35 som inte alls är försenad, riktigt billig och mycket användbar ;)
SvaraNä, lägg ägg. Problem med Visby kan till stor del härledas till politiskt håll och vettlösa nedskärningar i försvaret. Dessutom att enbart se till prislappen och inte inse vilken nytta egenproducerad krigsmateriell har diskvalificerar dig från vidare diskussion.
Svar till per
Bra talat. :)
SvaraSvar till Dr. Morr
Ja det är coolt att skicka svenska skattepengar utomlands.
SvaraIsraelerna och amerikanerna skrattar hela vägen till sina resp riksbanker!
"goldplated" är i gott sällskap av Borg, Tolgfors och Reinfeldt.
Ja, det går att
landa på däcket i lugnt väder och fungera som radarreflektor. Men korvetten konstruerades för att ha den specialbyggda helikoptern baserad ombordi hangar. Tyvärr hade någon räknat fel på måtten! Å andra sidan har varken vapen eller VMS beställts för denna helikoptertyp.
Svar till /COTS
Nu blandas det äpplen och päron vill jag lova. HKP 15 är ett system med en alldeles egen historia och kravspec. Visbykorvetten är en annan.
SvaraExempel (ofta skrämmande) på konstiga beslut, brister i planering mellan olika vapen/sensor-system osv hittar du i alla svenska system - inte minst JAS-projektet.
Vad blir då minsta gemensamma nämnare? Kan det vara FM & FMV?
Svar till /COTS
Jo det fanns ju en gång en HKP6 (Bell Jet Ranger) inritad på ett GA. Det där kom nog visst till genom att "det ringdes runt" mellan alla möjliga potentater inom FM, FMV och FöD lite grand som en efterbörd efter Estonia. "Vi måste ju kunna visa att vi kan basera helikopter på de nya fartygen". De var väl kanske sådär med möjligheterna att göra det (läs "omöjligt") eftersom helikoptern skulle behövas byggas om så att rotorblad och stjärtbom blev fällbara. Jag tror inte att "någon räknade fel" - någon gjorde som man blev tillsagd ("se för böfvelen till att få in en heilkopter i konceptet") varför det kanske inte gjordes med full kraft och entusiasm... HKP15 har INTE varit aktuell att "stoppa in" i Visbysystemet om det är det du tror.
SvaraSvar till Dr DengRoth
Innan någon annan kommenterar; en "heilkopter" måste inte nödvändigtvis vara tysk till ursprung... =)
SvaraSvar till Bumblebee
Nu syftade jag på marinversionen av HKP14. HKP15 är en helt annan katastrofaffär, men med samma orsaker!
SvaraSvar till /goldplated
hkp 15 A= LBO Land Based Operstions, hkp 15B=SBO Sea Based Operations.
SvaraNär det gäller hkp 14 talar man sjöoperativ förmåga - inte sjöbaserad förmåga.
Svar till Bumblebee
Beklagar att jag tog blandade samman HKP14(NH90) och HKP15B(Agusta). Båda i unika svenska versioner, där ingen nu vill ta något ansvar för felbeställningar och förseningar.
SvaraSvar till Dr DengRoth
En helikopter, för de behov av spaning och målinmätning som en korvett har, måste inte ens vara bemannad. Och då pratar vi plötsligt om att det är mycket gott om plats på dessa korvetter.
SvaraSvar till /goldplated
OK. Och om HKP15 inte får plats i den tänkta hangaren ens om man plockar isär den i sina beståndsdelar - hur tror du då att det skulle vara aktuellt att få ned/in HKP14??
SvaraSvar till Patrik
Oj. Då har du nog hittat utrymmen ombord som inte jag varit inne i.... Kan du inte berätta var det är så kan jag leta själv när jag är på plats nästa gång??
SvaraSvensk försvarsindustri = AMS projekt
Detta att ta fram produkten är förståss sekundärt. Det viktiga är ju att skapa sysselsättning. Därför så skall det svenska försvaret alltid köpa svenskt, oavsett kostnaden för skattebetalarna. Och drar det hela sedan ut på tiden några år så är väl det egentligen bara bra för sysselsättningen?
Att sedan man inte sätter på några vapen har väl kanske att göra med att man inte har någon fiende. Så dessa båtar kanske kan användas till något annat istället. T ex kunde man patrullera kusterna på jakt efter illegala fiskebåtar som tjuvfiskar. Då kom ju åtmistone grejorna till någon vettig nytta.
Svar till skattebetalare
Ja i nuläget verkar det ju mest som något som kustbevakningen skulle ha mest nytta av. Fast så klart, svenska kustbevakningen är av den obeväpnade sorten.
SvaraSvar till Atlantis
Nåja, någon har ju försett KBV med tjänstepistiol iaf..
SvaraVarför de inte fått robot15 vet jag inte?
Svar till bofors
Jajamen "skattebetalare": Du får gärna ivra för att dina skattepengar skall gå till löner, skatter och företagsvinster på amerikanska LM eller Israeliska Rafael eller Finska Patria...
Svara...Själv lägger jag hellre samma medel och en del till på svensk utveckling, svensk produktion, svenska löner, svenska skatter...
Nationalekonomisk kompetens nån?
...jaså inte det - inte ens i finansdepartementet...
Svar till bofors
Ja, kustbevakningen har tjänstepistol det har du helt rätt i. Dock finns det en särskild lag som reglerar kustbevakningens användande av denna pistol, de har inte samma rättigheter att använda sin pistol som poliser utan får bara använda den i direkt nödvärn.
SvaraSå att preja smugglare och andra lagbrytare och skjuta varningsskott framför bogen med däckskanonen är inget svenska kustbevknkingen sysslar med.
Sak samma
Vi saknar också en fiende att använda RBS 15 mot.
Svar till Tok
Vi saknar mycket, bl a historieundervisning i skolan värd namnet.
SvaraHistorien har visat att om man inte ser efter sina tillgångar så kommer det nån förr eller sen och ta för sig. Du låser väl dörren hemma när du ska ut? Lämnar du bilen olåst?
Svar till per
Ja, min ytterdörr brukar vara olåst när jag ger mig ut en sväng, Och ja den är olåst när jag sover. Och nej, det är ändå ingen som kliver in.
SvaraSvar till Tok
Om man inte ser bakåt, och inte ser framåt. Då måste man se upp!
Svara:-)
Svar till Tok
Det har inte varit någon än så länge, snarare.
SvaraVissa kanske inte tycker det är någon mening att vara försäkrade heller eftersom det inte hänt något än. Men det gör det inte till en vettig slutledning.
Svar till gott
Det stämmer, och jag är inte försäkrad heller för övrigt...så den dagen någon kommer och snor mitt pick och pack (kommer iofs förmodligen aldrig hända) så kan jag köpa ett nytt pick och pack för de försäkringpremier som jag aldrig betalat in.
SvaraSvar till Tok
För de de pengarna som tjuven just snodde...
SvaraSvar till Tok
Du gör skäl för ditt namn
SvaraSvar till Stewie
Nix, Tok har rätt. Jag bor 30 km från Stockholm. Jag låser aldrig min bil och bara ibland min ytterdörr. Dock har vi försäkringar. (Säg inget till mitt försäkringsbolag!)
Svarahmmm
Sverige brukar ha talang att ned rusta inför konflikter.
Hoppas det slår fel denna gång.
Svar till Martin
Du tänker på de inre motstridigheterna och det kommande inbördeskriget då förstår jag?
SvaraSvar till Rickard
Nej
SvaraTyp 1a & 2a världskrigen.
Sverige har ofta ett toppmodernt försvar, efter... krig/hot.
.
Fast du har en poäng, moderna konflikter har ofta flyttat in inom ländernas gränser.
Svar till Rickard
Du är ett bra exempel på hur dålig historieundervisning vi har i Sverige.
SvaraSvar till Martin
Öhhh! Försvarbeslut 1925 är en klassiker.. När Hitler invandaderade polen 1938, så hade vi några gevär M/96 och några finska kulsprute pistoler. Det var väl tack vare finska vinterkirget som vi hade någon bereddskap överhuvudtaget.
SvaraKpist M/40 fick bara köpa i 500 ex, bara för Sverige var för tyskvänliga.
Saknar vapen?
Har det undgått Ny Teknik att vi skamligt nog har en vapenvägrare som försvarsminister?
Svar till goran
efter ca 8 tim- kom inlägget som lika gärna jag kunde skrivit!! man får vad man betalar för
SvaraSvar till goran
Vari ligger "skammen" - att vara vapenvägrare eller att vara försvarsminister? Och vad har detta med smygkorvettfrågan att göra?
SvaraSvar till goran
Det är stake i en vapenvägrare. Men det fattar nog inte du?
SvaraSvar till goran
Det är vapenvägrarna som stiftar fred, inte obildade skitungar med automatvapen.
SvaraSvar till Svedala
@VTP-sam: "Vari ligger "skammen" - att vara vapenvägrare eller att vara försvarsminister?"
Svara...ja i detta fall så kan man med fog säga i både det första och det ssista.
Det är en båt och den flyter, räcker inte det?
Vad skall den med vapen till? Jas Gripen har ju klarat sig i många år utan viktiga vapen. Borde ju gå lika bra nu och så spar vi en massa skattekronor?
Svar till Hunter
Lever du fortfarande?
SvaraLåt oss se...
Man har nu fixat ett "hypermodernt fartyg" med 1st 57mm kanon som innehar sitt ursprung från 1966 (minst).
Att man från första början glömde bort att tänka tanken att det skulle vara bra att ha ett robotsystem för att bekämpa luftmål anser jag som ett skämt...
Vi skulle ha köpt danska fregatter istälet av Absalonklass eller varför inte köra med Stockholm/Göteborgsklassen i 10-20 år till...?
Svar till Fredrikio
Ja men vi ska ju använda två av Göteborgskorvetterna i ytterligare 10-15 år, bara det ges möjlighet att ta dem ur tjänst för en modernisering först. För detta krävdes att vi fick ett par Visbykorvetter i tjänst, samt att Stockholmskorvetterna behålls i tjänst till ca 2015.
SvaraHåller med om luftvärnsrobotsystemet. Visby kommer aldrig att kunna användas fullt ut utan ett sådant. Vad beträffar 57 mm pjäsen så må den rent tekniskt vara något ålderstigen, men ammunitionen är toppmodern.
Svar till Perman
På vilket sätt är 57 mk3 ålderstigen? Snarare väldigt modern och helt perfekt för visby.
SvaraSvar till Fredrikio
Uppfattar dock artikeln som om att luftvärnsroboten var inplanerad från start. Men av, vad jag förstår, olika anledningar inte med i denna versionen
SvaraSvar till C
självfallet vi har köpt försenade båtar får många miljarder och allt i offensiv väg som har presenterats är en fjuttig 57mm kanon.. Jag är väl medveten om att 57:an är en förstklassig pjäs men utan rb15 är visby mer eller mindre helt värdelös.
SvaraSvar till Perman
Utan luftvärnsrobotar så får vi nog utrusta de svenska sjömännen med flotte och flygbiljett så de kan ta sig hem igen.
SvaraSedan Falklandskriget har det ju varit välkänt att små ytfartyg är en enkel sak för stridsflygplan att slå ut. Helt otroligt att man kommer på tanken att använda dessa fartyg utan luftvärnsrobotar.
Svar till Daniel
Ok, aa vad jag hört tidigare var det inte planerat från början men kan ha fel. Man har väl iaf så gott som bestämt sig för att införskaffa sydafrikanska Umkhonto luftvärnsrobotar. Detta då dessa visat sig fungera bra i den finska flottan, eller kanske än mer att Sydafrika köpte några plan av oss....
SvaraSvar till Fredriko
Umkhonto-IR hade de väl tänkt sig men det blev aldrig av. Finska flottan har redan ?Umkhonto-IR och RBS-15 Mk3 på sina nya stealth fartyg.
SvaraNya fartyg
Norge har nya Fregatter.
Sverige kanske kan köpa från det hållet...;0)
Nu hukar jag mig...
Svar till def
Norska Fregatter är tillverkade och kjöpta i/från Spanien.
SvaraSvar till Matte Mx
Sverige fick option på att "hänga på" den Danska serien av flex 2000 (Absalon) och har också fått frågan om att köpa den eller de (kommer inte ihåg om det var en eller två) av Norge beställda fregatter som Norge inte köpte. och appropå 57mm Mk 3 så har Kanada köp denna pjäs som uppgradering av nuvarande.
SvaraSvar till magnus
Av de fem fregatter som Norge har kjöpt från Spanien så är en operativ i Sudansundet, nb, utan helikopter!
Svaratre andra ligger i hamn, de är för dyra att operera till havs.
Ej heller de med helikoptrar.
Ser ut att vara ett "fregattproblem" i våra nordliga områden.
Realiteten i AMS
Nu ser ni hur vagt och mållöst de har spenderat 4 miljarder. Men det är ju inte du inte jag som har betalat enligt våra kära politiker. Men jag misstänker mina barns intäckningar plötsligt fördubblades. Tragiskt med så dålig projektledning ingen verkar utkräva ansvar och pengarna rullar på. Och det är väl så det blivit med Sverige att det är okey att betala ut arbetslösersättning för man tycker synd om folk (ref LO). Tänkom man kunde vara lika vårdlös själv med sin ekonomi. Slut med moral nu jag går vidare med att åtminstone kräva att de säger som det är - Vi har nu bränt 4 miljarder på ett AMS projekt.
Dumstrut
Alla med någon insyn vet att varvet i syd inte direkt är ett under av effektivitet. Och varför skulle de vara det? Man kan i stort leverera vad som helst och staten kommer alltid att betala, oavsett om det stämmer med vad man beställde eller inte. Skattebetalarna betalade för sex korvetter, de fick fem hyfsat snabba vattengående artilleripjäser. Tur att kärran fick en dumstrut.
Frivilliga Motorbåtsklubben
Ge Sveriges båtklubbar vapenlicens och återupprätta Frivilliga Motorbåtsklubben. Det skulle ge större försvarseffekt är de här "barkbåtarna"
Plattformar mer intressant än vapen
Både JAS och Visby projektet har fokus varit på plattformen inte vapensystemen. Att officerarna ska glassa runt utan att kunna utföra nåt är väl Sveriges melodi. Då kan vi deltaga i internationell verksamhet utan att skada nån ;)
Om vi på allvar ska ge oss in internationell verksamhet måste fartygen bli längre och ha fler vapensystem och kunna basera helikoptrar.
Fantastiskt!
Bogpropeller, så fantastiskt!
Fel storlek
Det stora problemet var väl politiskt, att man inte fick bygga fregatter utan skulle ha fartyg som är designade för invasionsförsvaret med så mycket lullull som möjligt. Danskarna fick ju kalla sina fregatter patrullfartyg i början för att det inte skulle möta för stort motstånd i folketinget
kan bara säga ,flottan suger efter 10 är roboten redan föråldrad
Så den är försenad, blir det nu en stealth-robot vi får och en likt ryssarnas senaste kärnvapenmissil tål en kärnladdning på 500m avstånd eller blir det så den får utrustas med 12cm kanoner istället eller blir det inget (sant)
Svar till nitwit
Med bla erfarenheter från falklands kriget i åtanke så har man designat Visby med stealth.
SvaraDet är ju lite meningslöst för ett anfallande fi flyg att avlossa sina robbotar om dom inte kan se målet eller ännu mindre låsa målsökaren på det.
En tanke med Visbys stealth var ju att man skulle kunna minska övrig defensiv beväpning (läs luftvärnsrobbot)eftersom ev fi skulle behöva komma väldigt nära innan dom lyckas upptäcka Visby. Tanken var väl delvis att på de avstånd som Visby skulle kunna upptäckas så skulle visbys 57mm kanon vara inom räckhåll för att kunna oskadliggöra angriparen.
Små fartyg som visby kommer alltid att vara för små för att man skall lyckas hänga på tillräckliga mängder luftvärn för att de skall ha en vettig chans att försvara sig mot inkommande attacker.
Visbys storlek gör att permanent basering av helikopter är knepig men det har väl heller aldrig riktigt varit tanken. Man har däremot sett en fördel med att kunna landa med helikopter för att få ut reservdelar och personal till fartyget för att på så sätt kunna stanna ute längre. Möjlighet att tanka en mindre ubåtsjakthelikopter har säkerligen också varit intressant.
Skall man ha en permanent helikopter ombord så är väl en liten smidig rov med hydrofon lämpligare än en bemannad dito.
Med tanke på det ramaskri över "stora plåtschabrak" som blev från den dåvarande sosse försvarsministern när man beställde Stockholm & Malmö så är det väl inte så konstigt att man inte ens försökte satsa på snäppet större fartyg med vettigare uthållighet.