• Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning.

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg

Tipsa en vän om en artikel

Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

UPPDATERAD Ny Teknik deltar idag i ett snålkörningsrally för elbilar från Stockholm till Gullspång. Det börjar med oroväckande hög elförbrukning. Följ resan här.

Annons

Reportrarna Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén gav sig iväg från Gärdet i Stockholm strax efter klockan 10.00 på onsdagen.

De kör en av två Teslabilar i ett pr-jippo som arrangerats elbilstillverkaren Tesla och energibolaget Fortum. Två bilar ska köra från Stockholm till Göteborg, och den som kör snålast vinner.

Ny Teknik kör bilen sträckan Stockholm - Gullspång.

Nu är de ute på vägarna. Följ deras rapport här:

Klockan 10.20 Vår röda Tesla Roadster Sport och det andra lagets gula Tesla med Anna-Karin Åstedt och Patrik Strömer lossar handbromsarna och drar iväg.

Anna-Karin hade fått en Ny Teknik-keps och dagens nummer av tidningen innan vi stack iväg.

Klockan 10.46Hjälp, det regnar och är kallt i bilen. Vi måste spara på batteriet och kan inte ha på värmen.

Jonas kör just nu i 70 på Essingeleden, men vi ligger fortfarande på för hög elförbrukning.

Vi brände 200 Wh per km. Vi ska ligga runt 150 för att ha en chans att ta hem priset. Nu har vi kört 16 km på 25 minuter. Vi fryser. Sätter på värmen.

Klockan 11.06Vi tvingas lämna motorvägen, för en kort paus. Karlberg har stora problem att ta sig ur den låga, sportiga kupén. Uppenbarligen är den inte byggd för män 60+.

Ute vräker det ner ett underkylt regn och teslan känns minst sagt ostadig på vägen. Inga problem att hålla låg fart. Jag vågar inte köra fortare än 80.

Tänker hela tiden på vad bilen kostar (1 mille plus moms). Imma på rutan tvingar oss att sätta på fläkten (redan i Bredäng blev det för kallt att köra med neddragna vindrutor) och vi tappar ytterligare någon kWh.

Klockan 11.28Nya tag upp på motorvägen igen. Snön vräker ned, vi ligger fortfarande för högt i elförbrukning.

Vi måste ha fläkten på för imman.

Vi har gjort slut på nästan en fjärdedel av batteriet efter 4 mil av 38 möjliga mil

Rådet vi fick var att ta rygg på lastbilar, men lastbilarna kör ifrån oss nu.

Vi ligger på 180 Wh per km, hastigheten är 80 km/h .

Hållén kopplade på cruise control och Autobahn med kraftwerk.

Klockan 11.44Fortfarande 180 Wh per km, vi bör ligga på 150 för att ha en chans att vinna tävlingen Tesla Fortum Ralley Stockholm Göteborg.

I Gullspång byter bilarna förare för andra etappen

Första etappen 295 km, andra etappen 211 med 90 km i snitt.

Förbrukningen ska bli 45 kWh nu har vi rygg på en lastbil som kör i 90 men motvind och blötsnö gör elbilslivet surt och kallt.

Klockan 12.26Två grader varmt ute och blöt vägbana, plus rejäl motvind tär hårt på batteriet. Nu har vi bara drygt hälften kvar av laddningen trots att vi kör i 80 med cruice control. Vi har stängt av fläkten och stolsvärmen.

Senast jag frös så mycket om fötterna var när jag tältade i påskas strax utanför Parka sameviste på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jällivaare säger Jonas

Trippmätaren står nu på 120 km och batteriet på halv kräm. Kommer inte att räcka till Gullspång. Vi måste stoppa för tankning i Örebro

Irritationen stiger hos bilisterna bakom när vi nu är inne på E20-stäckorna med trefiliga vägar med mitträcke - men ibland accelererar vi och då lämnar vi de andra bakom oss.

Klockan 12.40En mil från Arboga: felmeddelande "power system service required" och under varvräknaren lyser lampan "fault".

Vi trycker på dismiss och hoppas att Maud Olofsson och Tomas Kåberger löser problemet nästa mandatperiod.

Nu luktar det konstigt också, och det är inte vi!

Klockan 12.58. Haveri strax före Arbogarondellen. Vi har lyckats ta oss in på en poliskontrollplats så att vi inte är i vägen för irriterade bilister. Försöker blogga till redaktionen men händerna skakar av kylan.

Upptäcker att det är snö i ventilationsgallret i grillen. Kan den ha täppt till kylningen och överhettat systemet?

Vi är i alla fall inte överhettade. Vi fryser så vi skakar.

Väntar på bärgare som ska komma från Stockholm. Sedan blir det bärgningsbil till Gullspång.

Klockan 13.15Vi får igång bilen igen och kör 500 meter till en mack. Det blir en välbehövlig matrast. Oxrullader för 68 kronor på Ekbacken vägkrog i södra rondellen i Arboga. Teslas tekniker Louis har kommit fram och tittar just nu på bilen.

Klockan 13.42Louis är inte säker på att det var snön. Men han fick igång bilen med det vanliga datortricket; tvångsavsluta och starta om.

Så nu är vi snart på väg igen. Vi ska bara avsluta kaffet.

Klockan 14.32Vi har nu åkt drygt 17 mil. En fjärdedel kvar av laddningen, cirka åtta mil kvar av resan. Vi klarar inte härifrån tlll Gullspång.

Förresten, så här gjorde Louis för att starta om bilen:

* Tryck screen fem gånger

* Tryck XXXX (Personlig kod)

* Tryck ikonen controls på skärmen

* Välj inhibit

* Välj aps

* Tryck ok

* Välj unhibit

* Avsluta med att trycka back

Allt sker på bilens touchdisplay

Klockan 15.18Snöpligt slut. De tekniska problemen sinkade oss för mycket. Dessutom dök det upp nya felmeddelanden på displayen i bilen. I Örebro avbröt vi resan med Teslan. Nu åker vi sista biten till Gullspång i en Ford mondeo flexifuel. Varmt om fötterna och Lars Anders kan ta sig ur kupén utan att armbåga Jonas i ansiktet;-)

Klockan 16.00 Rapport om att den gula Teslan kommit fram till Gullspång med 74 mils räckvidd kvar i batterierna. Den står nu på laddning innanför innanför grindarna till Gullspångs kraftstation, som ligger öde vid den här tiden eftersom det är elektrikerstejk med övertidsblockad.

Klockan 16.31Vi kommer fram till Gullspång i följebilen som körs av Joachim Skoogberg från Fortum. Vår röda Tesla har avbrutit tävlingen och ska transporteras till Göteborg med lastbil.

Klockan 16.45 De nya chaufförerna har anlänt - Maria Abrahamson från Västra Götalands-regionen och hennes sambo Peter Bordahl. Hela gänget åker ned till Glada Laxen i Gullspångs centrum för att äta.

Klockan 17.45Vi får en guidning ner i generatorhallen i Gullspångs kraftverk och ser också den nya laxtrappan i Gullspångsälven.Läs om Gullspångs kraftverk och laxtrappa här.Den gula Teslan står på laddning sedan 16.00 för att laddas upp för 274 kilometers räckvidd. Det ska inte ta mer än drygt två timmar med bra tryck i elkablarna, 63 A, direkt från kraftverket.

Klockan 18.18Göteborgsteamet drar iväg från Gullspång i den gula Teslan medan Stockholmsgänget åker Ford Modeo Flexifuel tillbaka till Stockholm.

Klockan 21.18 Gula Teslan kommer fram till Göteborg med 4 mils räckvidd kvar i batteriet.

Totalt "resultat" för den gula bilen blev så här:

1. Körd sträcka:508,9 km mot planerat 506 beroende på "laddningssvängen" I Örebro.

2. Total körtid: 7 timmar 3 minuter.

3. Total energiförbrukning: 84,74 kWh, alltså mindre än den planerade idealförbrukningen på 90 kWh.

4. Driftskostnad: Snittförbrukningen blev 166,5 Wh/km. Med ett elpris på 1,20 kronor per kilowattimme blir driftskostnaden för stäckan Stockholm-Göteborg cirka 200 kronor.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Kollage av Singerporträtt och symaskiner

Singers billiga symaskin blev en världssucé

TEKNIKHISTORIA. Smartare konstruktion, snyggare design och marknadsföring på cirkus var framgångsreceptet. 16 kommentarer

Skidglasögon med inbyggd fläkt.

Högteknisk på fjället

SKIDÅKNING. Sportlovet är bara några veckor bort. Kalle Anrell ger dig möjligheten att vara mest teknisk i backen. 2 kommentarer

”Enorm teknisk bedrift” mäta gravitationsvågor

”Enorm teknisk bedrift” mäta gravitationsvågor

”En av de största vetenskapliga nyheterna någonsin”, säger Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet. 44 kommentarer

Extremt rent kvartsglas såg vågorna

Extremt rent kvartsglas såg vågorna

Tyskt kvartsglas gjorde upptäckten möjlig. 1 kommentar

Genombrottet: De har hittat gravitationsvågor

Det förutspåddes av Albert Einstein. Nu har gravitationsvågor hittats. 74 kommentarer

Felaktig användning kan ha orsakat olycka

Felaktig användning kan ha orsakat olycka

Rulltrappan vid Flemingsbergs station användes på fel sätt och en hjulinfästning gick av. 53 kommentarer

flygfarkost

Jackan lagrar solvärmen

Utan någon elektronik omvandlar en ny jacka solstrålarna till värme.

Nytt system ska
få stopp på fusk

Nytt system ska få stopp på fusk

Sverige kan få ett nytt system för att utreda misstänkt forskningsfusk. Fallet med KI-kirurgen Paolo Macchiarini gör frågan brännande aktuell. 10 kommentarer

Forskningsminister Helene Hellmark Knutsson (S)

”Det är unikt att lärosätena utreder sig själva”

Forskningsminister Helene Hellmark Knutsson (S) är beställare av utredningen som granskar behovet av ett nytt system. 13 kommentarer

Kjell Asplund

Han ska granska Karolinska sjukhuset

KI har utsett professor Kjell Asplund som extern granskare.

Annons
Programvara styr
plattform för bilradion

Programvara styr plattform för bilradion

Färre elektronikkomponenter, mer programvarustyrda funktioner. 24 kommentarer

Välkommen till den 
mobila kontinenten

Välkommen till den mobila kontinenten

Nästan var tredje använder mobila betaltjänster i Afrika. Nästa succé väntas bli tv i mobilen. 5 kommentarer

Långt framme med lösning för prylarnas internet

Nästa steg för Afrikas största mobiloperatör: Satsning på prylarnas internet i samarbete med Ericssons kinesiska konkurrent.

Ericsson kopplar 
upp vindruvorna

Ericsson kopplar upp vindruvorna

Sensorer ger koll på vinskörden. 9 kommentarer

Thomas Edison

Edison fyller 169 år

TEKNIKSVEPET. Elmarknad, Edisons födelsedag och robotleksak. Här är senaste tekniknyheterna. 20 kommentarer

Elsladd

Spänningen höjdes, men hur funkade det?

TEKNIKFRÅGAN. År 1988 höjdes spänningen i svenska elnätet, en läsare vill veta mer. 58 kommentarer

Opel Ampera-e

Billig elbil från Opel

Helt eldrivna Ampera-e kommer nästa år. Den ska säljas till ett "överkomligt pris" säger GM-chefen Mary Barra. 90 kommentarer

Gpordon Moore och kvinna i Moores- law-tröja.

Moores lag dödsdömd

Moores lag har dödförklarats åtskilliga gånger de senaste 50 åren. Men den här gången verkar det vara på riktigt. 22 kommentarer

DEBATT
Sverige för litet för 
höghastighetståg

Sverige för litet för höghastighetståg

REPLIK. Det måste finnas tillräckligt många som betalar för att färdas med tågen, skriver debattören. 78 kommentarer

Kollage: Fairphone-test

Mobilen du själv kan skruva isär – och ihop

Fairphone är mobiltillverkaren som vill tilltala både din inre nörd och ditt goda hjärta. Andra modellen når en bra bit på vägen. 19 kommentarer

Två iphones

Apple låser mobilen efter reparation

Nu rasar Applefans mot "fel 53". 85 kommentarer

Kollage, månen och satelit

Svenska lärosäten bygger minisatelliter

Med en ett kilo tung kub vill Luleå lyckas med att bli först med svensk minisatellit i rymden. Även KTH siktar mot stjärnorna. 5 kommentarer

Vinglas

Ekoviner besprutas med tungmetaller

Marken påverkas av tungmetaller som sprutas på eko-odlingar. 37

Alice Marshall och Serge Lachapelle

Tafs och tystnad drabbar kvinnor

Mer än hälften har blivit trakasserade.

Läs mer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Besökare på CES testar VR-glasögon

Google utvecklar
mobillösa vr-glasögon

Google tycker inte att mobilen räcker som fönster mot vr-världen. 1

Stegräknare

App ger rabatt på försäkringen

Är du en hurtbulle? Då kan du få rabatt på försäkringen. 3

Göran Marby

Han blir ny chef för Icann

Göran Marby blir ny vd för den ideella internetorganisationen Icann. 3

Johan Bengtsson får Stora automationspriset och 80 000 kronor för sitt engagemang i att intressera unga för teknik och industrin.

"Vi fångar ungas
intresse för teknik"

Johan Bengtsson prisas för sitt engagemang. 8

Microsofts kapsel sänks i havet

Microsoft sänker sitt datacenter i havet

Havsdjupet kyler Microsofts nya datacenter. 28

Tidiga tecken på Alzheimers

Tidiga tecken på Alzheimers

Nästan 20 år innan Alzheimers drabbas hjärnan av inflammatoriska förändringar. 11

Semla

Sprutar semlor i rasande takt

Ur arkivet. Det bakas semlor på löpande band i svenska bagerier.

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Fjärrstyrt undervattensfordon ger ny insyn i havets hemligheter. 1

Joggare

Nio av tio friluftsplagg innehåller miljögift

”En tickande miljöbomb”, menar Greenpeace. 4

Malariamygga

Miljardsatsning ska utrota malaria

Bill Gates och Storbritanniens finansminister satsar mot malaria. 7

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas... Mejla oss vad vi borde undersöka!

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Forskaren Nergis Mavalvala: Så kan vi mäta gravitationsvågor

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se