• Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning.

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg

Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

UPPDATERAD Ny Teknik deltar idag i ett snålkörningsrally för elbilar från Stockholm till Gullspång. Det börjar med oroväckande hög elförbrukning. Följ resan här.

Annons
Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

Här är resvägen

Följ Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med Tesla

Taggar

Verktyg

Reportrarna Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén gav sig iväg från Gärdet i Stockholm strax efter klockan 10.00 på onsdagen.

De kör en av två Teslabilar i ett pr-jippo som arrangerats elbilstillverkaren Tesla och energibolaget Fortum. Två bilar ska köra från Stockholm till Göteborg, och den som kör snålast vinner.

Ny Teknik kör bilen sträckan Stockholm - Gullspång.

Nu är de ute på vägarna. Följ deras rapport här:

Klockan 10.20 Vår röda Tesla Roadster Sport och det andra lagets gula Tesla med Anna-Karin Åstedt och Patrik Strömer lossar handbromsarna och drar iväg.

Anna-Karin hade fått en Ny Teknik-keps och dagens nummer av tidningen innan vi stack iväg.

Klockan 10.46Hjälp, det regnar och är kallt i bilen. Vi måste spara på batteriet och kan inte ha på värmen.

Jonas kör just nu i 70 på Essingeleden, men vi ligger fortfarande på för hög elförbrukning.

Vi brände 200 Wh per km. Vi ska ligga runt 150 för att ha en chans att ta hem priset. Nu har vi kört 16 km på 25 minuter. Vi fryser. Sätter på värmen.

Klockan 11.06Vi tvingas lämna motorvägen, för en kort paus. Karlberg har stora problem att ta sig ur den låga, sportiga kupén. Uppenbarligen är den inte byggd för män 60+.

Ute vräker det ner ett underkylt regn och teslan känns minst sagt ostadig på vägen. Inga problem att hålla låg fart. Jag vågar inte köra fortare än 80.

Tänker hela tiden på vad bilen kostar (1 mille plus moms). Imma på rutan tvingar oss att sätta på fläkten (redan i Bredäng blev det för kallt att köra med neddragna vindrutor) och vi tappar ytterligare någon kWh.

Klockan 11.28Nya tag upp på motorvägen igen. Snön vräker ned, vi ligger fortfarande för högt i elförbrukning.

Vi måste ha fläkten på för imman.

Vi har gjort slut på nästan en fjärdedel av batteriet efter 4 mil av 38 möjliga mil

Rådet vi fick var att ta rygg på lastbilar, men lastbilarna kör ifrån oss nu.

Vi ligger på 180 Wh per km, hastigheten är 80 km/h .

Hållén kopplade på cruise control och Autobahn med kraftwerk.

Klockan 11.44Fortfarande 180 Wh per km, vi bör ligga på 150 för att ha en chans att vinna tävlingen Tesla Fortum Ralley Stockholm Göteborg.

I Gullspång byter bilarna förare för andra etappen

Första etappen 295 km, andra etappen 211 med 90 km i snitt.

Förbrukningen ska bli 45 kWh nu har vi rygg på en lastbil som kör i 90 men motvind och blötsnö gör elbilslivet surt och kallt.

Klockan 12.26Två grader varmt ute och blöt vägbana, plus rejäl motvind tär hårt på batteriet. Nu har vi bara drygt hälften kvar av laddningen trots att vi kör i 80 med cruice control. Vi har stängt av fläkten och stolsvärmen.

Senast jag frös så mycket om fötterna var när jag tältade i påskas strax utanför Parka sameviste på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jällivaare säger Jonas

Trippmätaren står nu på 120 km och batteriet på halv kräm. Kommer inte att räcka till Gullspång. Vi måste stoppa för tankning i Örebro

Irritationen stiger hos bilisterna bakom när vi nu är inne på E20-stäckorna med trefiliga vägar med mitträcke - men ibland accelererar vi och då lämnar vi de andra bakom oss.

Klockan 12.40En mil från Arboga: felmeddelande "power system service required" och under varvräknaren lyser lampan "fault".

Vi trycker på dismiss och hoppas att Maud Olofsson och Tomas Kåberger löser problemet nästa mandatperiod.

Nu luktar det konstigt också, och det är inte vi!

Klockan 12.58. Haveri strax före Arbogarondellen. Vi har lyckats ta oss in på en poliskontrollplats så att vi inte är i vägen för irriterade bilister. Försöker blogga till redaktionen men händerna skakar av kylan.

Upptäcker att det är snö i ventilationsgallret i grillen. Kan den ha täppt till kylningen och överhettat systemet?

Vi är i alla fall inte överhettade. Vi fryser så vi skakar.

Väntar på bärgare som ska komma från Stockholm. Sedan blir det bärgningsbil till Gullspång.

Klockan 13.15Vi får igång bilen igen och kör 500 meter till en mack. Det blir en välbehövlig matrast. Oxrullader för 68 kronor på Ekbacken vägkrog i södra rondellen i Arboga. Teslas tekniker Louis har kommit fram och tittar just nu på bilen.

Klockan 13.42Louis är inte säker på att det var snön. Men han fick igång bilen med det vanliga datortricket; tvångsavsluta och starta om.

Så nu är vi snart på väg igen. Vi ska bara avsluta kaffet.

Klockan 14.32Vi har nu åkt drygt 17 mil. En fjärdedel kvar av laddningen, cirka åtta mil kvar av resan. Vi klarar inte härifrån tlll Gullspång.

Förresten, så här gjorde Louis för att starta om bilen:

* Tryck screen fem gånger

* Tryck XXXX (Personlig kod)

* Tryck ikonen controls på skärmen

* Välj inhibit

* Välj aps

* Tryck ok

* Välj unhibit

* Avsluta med att trycka back

Allt sker på bilens touchdisplay

Klockan 15.18Snöpligt slut. De tekniska problemen sinkade oss för mycket. Dessutom dök det upp nya felmeddelanden på displayen i bilen. I Örebro avbröt vi resan med Teslan. Nu åker vi sista biten till Gullspång i en Ford mondeo flexifuel. Varmt om fötterna och Lars Anders kan ta sig ur kupén utan att armbåga Jonas i ansiktet;-)

Klockan 16.00 Rapport om att den gula Teslan kommit fram till Gullspång med 74 mils räckvidd kvar i batterierna. Den står nu på laddning innanför innanför grindarna till Gullspångs kraftstation, som ligger öde vid den här tiden eftersom det är elektrikerstejk med övertidsblockad.

Klockan 16.31Vi kommer fram till Gullspång i följebilen som körs av Joachim Skoogberg från Fortum. Vår röda Tesla har avbrutit tävlingen och ska transporteras till Göteborg med lastbil.

Klockan 16.45 De nya chaufförerna har anlänt - Maria Abrahamson från Västra Götalands-regionen och hennes sambo Peter Bordahl. Hela gänget åker ned till Glada Laxen i Gullspångs centrum för att äta.

Klockan 17.45Vi får en guidning ner i generatorhallen i Gullspångs kraftverk och ser också den nya laxtrappan i Gullspångsälven.Läs om Gullspångs kraftverk och laxtrappa här.Den gula Teslan står på laddning sedan 16.00 för att laddas upp för 274 kilometers räckvidd. Det ska inte ta mer än drygt två timmar med bra tryck i elkablarna, 63 A, direkt från kraftverket.

Klockan 18.18Göteborgsteamet drar iväg från Gullspång i den gula Teslan medan Stockholmsgänget åker Ford Modeo Flexifuel tillbaka till Stockholm.

Klockan 21.18 Gula Teslan kommer fram till Göteborg med 4 mils räckvidd kvar i batteriet.

Totalt "resultat" för den gula bilen blev så här:

1. Körd sträcka:508,9 km mot planerat 506 beroende på "laddningssvängen" I Örebro.

2. Total körtid: 7 timmar 3 minuter.

3. Total energiförbrukning: 84,74 kWh, alltså mindre än den planerade idealförbrukningen på 90 kWh.

4. Driftskostnad: Snittförbrukningen blev 166,5 Wh/km. Med ett elpris på 1,20 kronor per kilowattimme blir driftskostnaden för stäckan Stockholm-Göteborg cirka 200 kronor.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

På jakt efter 
spökraketerna

På jakt efter spökraketerna

Markradar och magnetometer i Lappland har gett intressanta utslag. 5 kommentarer

Stora utsläpp från myskaminer

Stora utsläpp från myskaminer

Skorstenslösa värmekällor är inte så harmlösa som tillverkarna uppger. Utsläppen av skadliga ämnen överskrider gränsvärdena. 6 kommentarer

Volvo visar nya laddhybridbussen

Volvo visar nya laddhybridbussen

Laddhybridbussen Volvo 7900 Electric Hybrid är nu klar för serieproduktion och visas på fordonsmässan IAA i Hannover i september. 8 kommentarer

SMHI ser över 
sina system

SMHI ser över sina system

SMHI har en ny modell för mer träffsäkra prognoser, men ett gammalt varningssystem. ”Såhär i efterhand är det förstås svårt att vara nöjd med resultatet.” 5 kommentarer

Olkiluoto 3 nu nio år försenad

Olkiluoto 3 nu nio år försenad

Finlands femte kärnreaktor, nybygget Olkiluoto 3, kan tas i drift först 2018, nio år försenad. 34 kommentarer

Svaret på proverna 
om ebola är klara

Svaret på proverna om ebola är klara

Den person som sedan söndagen utretts och vårdats vid Karolinska Universitetssjukhuset visar inte några tecken på att vara drabbad av ebola. 4 kommentarer

Så analyseras misstänkta ebolaprov

Blodprov från en man med misstänkt ebola analyserades på P4-laboratoriet. 3 kommentarer

Mobiler avslöjar spridning

Data från mobiler hjälper i ebola-jakt. 3

Experimentell medicin biter

Cocktail av antikroppar botade 18 sjuka apor. 10

Annons
Kamprad släpper makten

Hemlig klimatrapport: Slopad kärnkraft kostar

Uppgifter från en ny och världsomfattande klimatrapport från FN har läckt ut till medierna. Den slår bland annat fast att utan kärnkraften skenar kostnaderna.

Pulverspriten på gång

Sjö... nej, rymdrullad
whisky är det senaste

Sjörullad akvavit är en känd produkt. Nu är det dags för rymdrullad whisky.

Innovationerna som 
ska lösa vattenbristen

Innovationerna som ska lösa vattenbristen

En soldriven vattenrenare, en drönare som vet när vattnet tryter och en biologiskt nedbrytbar frömatta prisas i dag på Världsvattenveckan. 4 kommentarer

Nästa Iphone 
blir en plånbok

Nästa Iphone blir en plånbok

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av tekniknyheterna det senaste dygnet. 6 kommentarer

Watson är bara början

Watson är bara början

Datorer som går att prata med och som kan svara på komplexa frågor är nästa steg i datorutvecklingen. Ny Teknik har hälsat på Watson, IBM:s tänkande dator, som klarar båda uppgifterna. 7 kommentarer

Forskare säkra: Så 
byggdes pyramider

Forskare säkra: Så byggdes pyramider

Ny metod med tolvhörningar testad. 84 kommentarer

It-prylarna som 
skakar om Sverige

It-prylarna som skakar om Sverige

Prylarnas internet, IoT, kommer att ruska om den egna branschen. Det anser sex av tio svenska företag. 17 kommentarer

”Lika avgörande som uppkomsten av internet”

”Lika avgörande som uppkomsten av internet”

IoT kommer att revolutionera samhället, konstaterar Kristina Höök, professor på KTH. 6 kommentarer

Bomba i google

Stenmysteriet är löst

Ingen har tidigare kunnat förklara hur de tunga blocken kunnat krypa omkring.

Tre killar fick styra upp 
internet vid storbranden

Tre killar fick styra upp internet vid storbranden

När Oscar Nilsson och Joel Djerf erbjöd sig att hjälpa till vid skogsbranden fick de frågan om de kunde datorer. 25 kommentarer

”Ingen har tänkt på vikten av it i krisplaner”

Nu riktas kritik mot att en fungerande infrastruktur för it har glömts bort i beredskapsplaner. 3 kommentarer

Skandalflygplatsen redan för liten

Den försenade storflygplatsen BER i Berlin har redan innan den öppnat för liten kapacitet. 11 kommentarer

Regeringen: Ja till 60 nya Jas

Regeringen: Ja till 60 nya Jas

Försvarsmakten får köpa 60 nya Gripen-plan. Detta trots att Schweiz sagt nej och exportaffären med Brasilien ännu inte är klar. 51 kommentarer

Enström: Vi fullföljer kontraktet med Saab

Enström: Vi fullföljer kontraktet med Saab

Regeringen ville säkra att Försvarsmakten kunde gå vidare med Gripen E-beställningen utan Schweiz. 3 kommentarer

Fyra gånger mer 
slitstark hårdmetall

Fyra gånger mer slitstark hårdmetall

GRAFIK En process som gör hårdmetall ännu hårdare och mer slitstarkt. Ny Teknik öppnar dörrarna till det hemlighetsfulla företaget Metasphere. 30 kommentarer

Matte-krisen delar blocken

Matte-krisen delar blocken

Båda partiblocken är splittrade kring hur svenska elever ska hamna i topp i matematik i nästa Pisaundersökning. 54 kommentarer

Våga hylla de bästa mattelärarna

Våga hylla de bästa mattelärarna

LEDARE. För närvarande har ordet ”skolval” en annan betydelse än normalt.

”Skolan missar nya lärare med spetskompetens”

DEBATT Skolan missar att fånga in unika medarbetare, enligt Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort och Marcus Gustafsson. 4 kommentarer

Vad är viktigast för en höjning av svenska elevers mattekunskaper?

Se resultatet
  • Minska klasserna 21%
  • Höj lärarlönerna 11%
  • Fler matematiktimmar 16%
  • Utjämna sociala och ekonomiska klyftor mellan skolor 7%
  • Anställ mattepensionärer 4%
  • Modernisera, förbättra skolornas matteundervisning 18%
  • Förstatliga skolan 13%
  • Öka lärarinflytandet 11%
Rösta
Här är Volvos ödesbil

Här är Volvos ödesbil

BILDSPEL Volvo sätter sitt hopp till nya XC90. Kolla in bilen som har en tvåliters förbränningsmotor med bensin eller diesel och eldrift på bakaxeln. 49 kommentarer

En halv miljon för enklaste modellen

VD Håkan Samuelsson sätter stora förhoppningar till bilen. 44 kommentarer

Ubåt med överljudsfart

Ubåt med överljudsfart

Kina utvecklar en ubåt som i teorin kan nå USA på 100 minuter. 56 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Brittiska barn först med programmering på schemat

Brittiska barn först med programmering på schemat

Programmering lärs ut från fem års ålder. 1

Tekniken som kan rädda liv i gruvan

Tekniken som kan rädda liv i gruvan

Räddningskammare nytt koncept från Luleå.

Här testar Google sina drönare

Här testar Google sina drönare

Ska leverera nödgods. 2

Dagen är längst på morgonen

Dagen är längst på morgonen

Ständigt stressad och brist på tid? Lugn, tidscoachen har lösningen. 4

Vallhundar öppnar dörren för nya robotar

Vallhundar öppnar dörren för nya robotar

Ny kunskap om vallhundars förmåga att styra en flock får kan användas för att utveckla robotar i framtiden. 2

Smarta klockbatteriet håller i två dygn

Smarta klockbatteriet håller i två dygn

Samsungs nya klocka har en böjd skärm och 3g. 5

Då ska du inte bli chef

Då ska du inte bli chef

Tycker du att personalfrågor är pest?

Jetplanet fyller 75

Jetplanet fyller 75

He 178, världens första jetplan i modern bemärkelse. 14

Krockskydd i skrovet

Krockskydd i skrovet

En ny typ av stål skyddar fartyget vid en kollision. 3

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

”Som en dokusåpa på havet.”

”Banan var betydligt tuffare i år”

”Banan var betydligt tuffare i år”

Niclas och Petra Lestander är tillbaka på ABB i Västerås efter helgens fjällmara.

Här är den osynliga stolen

Här är den osynliga stolen

Ett företag har skapat en stol-lös stol. 11

Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig. 3

Ökat stöd för bonus till elbilar

Ökat stöd för bonus till elbilar

Så elbilsvänliga är riksdagspartierna. 36

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Kiruna ska bli centrum för rymdresor. 2

jobb134 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Åk in i 4:e dimensionen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se