• Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning.

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg

Tipsa en vän om en artikel

Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

UPPDATERAD Ny Teknik deltar idag i ett snålkörningsrally för elbilar från Stockholm till Gullspång. Det börjar med oroväckande hög elförbrukning. Följ resan här.

Annons

Reportrarna Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén gav sig iväg från Gärdet i Stockholm strax efter klockan 10.00 på onsdagen.

De kör en av två Teslabilar i ett pr-jippo som arrangerats elbilstillverkaren Tesla och energibolaget Fortum. Två bilar ska köra från Stockholm till Göteborg, och den som kör snålast vinner.

Ny Teknik kör bilen sträckan Stockholm - Gullspång.

Nu är de ute på vägarna. Följ deras rapport här:

Klockan 10.20 Vår röda Tesla Roadster Sport och det andra lagets gula Tesla med Anna-Karin Åstedt och Patrik Strömer lossar handbromsarna och drar iväg.

Anna-Karin hade fått en Ny Teknik-keps och dagens nummer av tidningen innan vi stack iväg.

Klockan 10.46Hjälp, det regnar och är kallt i bilen. Vi måste spara på batteriet och kan inte ha på värmen.

Jonas kör just nu i 70 på Essingeleden, men vi ligger fortfarande på för hög elförbrukning.

Vi brände 200 Wh per km. Vi ska ligga runt 150 för att ha en chans att ta hem priset. Nu har vi kört 16 km på 25 minuter. Vi fryser. Sätter på värmen.

Klockan 11.06Vi tvingas lämna motorvägen, för en kort paus. Karlberg har stora problem att ta sig ur den låga, sportiga kupén. Uppenbarligen är den inte byggd för män 60+.

Ute vräker det ner ett underkylt regn och teslan känns minst sagt ostadig på vägen. Inga problem att hålla låg fart. Jag vågar inte köra fortare än 80.

Tänker hela tiden på vad bilen kostar (1 mille plus moms). Imma på rutan tvingar oss att sätta på fläkten (redan i Bredäng blev det för kallt att köra med neddragna vindrutor) och vi tappar ytterligare någon kWh.

Klockan 11.28Nya tag upp på motorvägen igen. Snön vräker ned, vi ligger fortfarande för högt i elförbrukning.

Vi måste ha fläkten på för imman.

Vi har gjort slut på nästan en fjärdedel av batteriet efter 4 mil av 38 möjliga mil

Rådet vi fick var att ta rygg på lastbilar, men lastbilarna kör ifrån oss nu.

Vi ligger på 180 Wh per km, hastigheten är 80 km/h .

Hållén kopplade på cruise control och Autobahn med kraftwerk.

Klockan 11.44Fortfarande 180 Wh per km, vi bör ligga på 150 för att ha en chans att vinna tävlingen Tesla Fortum Ralley Stockholm Göteborg.

I Gullspång byter bilarna förare för andra etappen

Första etappen 295 km, andra etappen 211 med 90 km i snitt.

Förbrukningen ska bli 45 kWh nu har vi rygg på en lastbil som kör i 90 men motvind och blötsnö gör elbilslivet surt och kallt.

Klockan 12.26Två grader varmt ute och blöt vägbana, plus rejäl motvind tär hårt på batteriet. Nu har vi bara drygt hälften kvar av laddningen trots att vi kör i 80 med cruice control. Vi har stängt av fläkten och stolsvärmen.

Senast jag frös så mycket om fötterna var när jag tältade i påskas strax utanför Parka sameviste på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jällivaare säger Jonas

Trippmätaren står nu på 120 km och batteriet på halv kräm. Kommer inte att räcka till Gullspång. Vi måste stoppa för tankning i Örebro

Irritationen stiger hos bilisterna bakom när vi nu är inne på E20-stäckorna med trefiliga vägar med mitträcke - men ibland accelererar vi och då lämnar vi de andra bakom oss.

Klockan 12.40En mil från Arboga: felmeddelande "power system service required" och under varvräknaren lyser lampan "fault".

Vi trycker på dismiss och hoppas att Maud Olofsson och Tomas Kåberger löser problemet nästa mandatperiod.

Nu luktar det konstigt också, och det är inte vi!

Klockan 12.58. Haveri strax före Arbogarondellen. Vi har lyckats ta oss in på en poliskontrollplats så att vi inte är i vägen för irriterade bilister. Försöker blogga till redaktionen men händerna skakar av kylan.

Upptäcker att det är snö i ventilationsgallret i grillen. Kan den ha täppt till kylningen och överhettat systemet?

Vi är i alla fall inte överhettade. Vi fryser så vi skakar.

Väntar på bärgare som ska komma från Stockholm. Sedan blir det bärgningsbil till Gullspång.

Klockan 13.15Vi får igång bilen igen och kör 500 meter till en mack. Det blir en välbehövlig matrast. Oxrullader för 68 kronor på Ekbacken vägkrog i södra rondellen i Arboga. Teslas tekniker Louis har kommit fram och tittar just nu på bilen.

Klockan 13.42Louis är inte säker på att det var snön. Men han fick igång bilen med det vanliga datortricket; tvångsavsluta och starta om.

Så nu är vi snart på väg igen. Vi ska bara avsluta kaffet.

Klockan 14.32Vi har nu åkt drygt 17 mil. En fjärdedel kvar av laddningen, cirka åtta mil kvar av resan. Vi klarar inte härifrån tlll Gullspång.

Förresten, så här gjorde Louis för att starta om bilen:

* Tryck screen fem gånger

* Tryck XXXX (Personlig kod)

* Tryck ikonen controls på skärmen

* Välj inhibit

* Välj aps

* Tryck ok

* Välj unhibit

* Avsluta med att trycka back

Allt sker på bilens touchdisplay

Klockan 15.18Snöpligt slut. De tekniska problemen sinkade oss för mycket. Dessutom dök det upp nya felmeddelanden på displayen i bilen. I Örebro avbröt vi resan med Teslan. Nu åker vi sista biten till Gullspång i en Ford mondeo flexifuel. Varmt om fötterna och Lars Anders kan ta sig ur kupén utan att armbåga Jonas i ansiktet;-)

Klockan 16.00 Rapport om att den gula Teslan kommit fram till Gullspång med 74 mils räckvidd kvar i batterierna. Den står nu på laddning innanför innanför grindarna till Gullspångs kraftstation, som ligger öde vid den här tiden eftersom det är elektrikerstejk med övertidsblockad.

Klockan 16.31Vi kommer fram till Gullspång i följebilen som körs av Joachim Skoogberg från Fortum. Vår röda Tesla har avbrutit tävlingen och ska transporteras till Göteborg med lastbil.

Klockan 16.45 De nya chaufförerna har anlänt - Maria Abrahamson från Västra Götalands-regionen och hennes sambo Peter Bordahl. Hela gänget åker ned till Glada Laxen i Gullspångs centrum för att äta.

Klockan 17.45Vi får en guidning ner i generatorhallen i Gullspångs kraftverk och ser också den nya laxtrappan i Gullspångsälven.Läs om Gullspångs kraftverk och laxtrappa här.Den gula Teslan står på laddning sedan 16.00 för att laddas upp för 274 kilometers räckvidd. Det ska inte ta mer än drygt två timmar med bra tryck i elkablarna, 63 A, direkt från kraftverket.

Klockan 18.18Göteborgsteamet drar iväg från Gullspång i den gula Teslan medan Stockholmsgänget åker Ford Modeo Flexifuel tillbaka till Stockholm.

Klockan 21.18 Gula Teslan kommer fram till Göteborg med 4 mils räckvidd kvar i batteriet.

Totalt "resultat" för den gula bilen blev så här:

1. Körd sträcka:508,9 km mot planerat 506 beroende på "laddningssvängen" I Örebro.

2. Total körtid: 7 timmar 3 minuter.

3. Total energiförbrukning: 84,74 kWh, alltså mindre än den planerade idealförbrukningen på 90 kWh.

4. Driftskostnad: Snittförbrukningen blev 166,5 Wh/km. Med ett elpris på 1,20 kronor per kilowattimme blir driftskostnaden för stäckan Stockholm-Göteborg cirka 200 kronor.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Här skjuts bron på plats med spensalva

Här skjuts bron på plats med spensalva

Den nya 6 000 ton tunga motorvägsbron byggdes vid sidan om den gamla. Sedan sköts den på plats i största sidolanseringen i Sverige.

Nya satelliten ger globalt bredband

inmarsat5

Den tredje satelliten i Inmarsats globala bredbandsnät I-5 sändes på fredagen upp från Baikonur. Nätet täcker nu hela världen. 9 kommentarer

Kina erbjuder billigare höghastighetsbanor

Kina erbjuder billigare höghastighetsbanor

I en offert till regeringen lovar ett kinesiskt företag banor till svenska höghastighetståg på halva tiden och med en prislapp som ligger 25 miljarder kronor under Trafikverkets beräkningar. 163 kommentarer

Oskar Fröidh, järnvägsforskare på

"Inte säkert att kinesiska banor blir billigare"

Järnvägsforskaren Oskar Fröidh på KTH är skeptisk till förslaget. 25 kommentarer

Ska svenska höghastighetsbanor byggas på kinesiskt vis?

Se resultatet
  • Ja 69%
  • Nej 31%
Rösta
Professorerna Natalia Dubrovinskaia och Leonid Dubrovinsky har utvecklat metoden att skapa tryck kring 770 gigapascal.

Svenska forskare testar extremt tryck

Metallen osmium uppvisade hittills okända egenskaper vid ett tryck motsvarande det dubbla i jordens medelpunkt. 2 kommentarer

Peter Larsson, samhällspolitisk dirketör

Uppdrag: rädda Gotlands jobb

Ojnareskogen på Gotland skyddas. Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer blir samordnare för ett näringslivspaket på 100 miljoner kronor. 25 kommentarer

Vår historia skrivs om av ingenjörer

Karin Bojs, vetenskapsjournalist

Kryptoexperter, molekylärbiologer och kemister, I dag är det ingenjörer som driver historie- och släktforskningen framåt, menar Karin Bojs. 6 kommentarer

Annons

Här är gropen som ska rymma Göteborgs nya sänktunnel

Ritning av gamla och nya Mariehomsbron.

Marieholmstunneln byggs nu i Göteborg. Men det är torrdockan där tunnelelementen ska gjutas som är den största tekniska svårigheten. 3 kommentarer

Elev med räknehäfte och mattebok

IG för industrins mattesatsning

Microsoft, spelföretaget Dice och KTH var med och startade Mattekommissionen för 2,5 år sedan. Men initiativet rann ut i sanden. 12 kommentarer

Din mobil läcker som ett såll

Din mobil läcker som ett såll

Vägarna in i din mobil blir allt fler. Ny Teknik har kartlagt hur dina hemligheter lämnas ut. 53 kommentarer

Apples logotyp på husfasad

Nu ska Apple göra militärens prylar

TEKNIKSVEPET. Apple ska samarbeta med Pentagon, Kinas nätcensur igång och Minecraft-grundaren är olycklig som miljardär. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 10 kommentarer

Adelsdamen som blev datorpionjär

Adelsdamen som blev datorpionjär

TEKNIKHISTORIA. Hon skrev en algoritm för en mekanisk dator och förutsåg datorns möjligheter som allmän problemlösare. 39 kommentarer

DEBATT
Våga dra nytta av ledigt utrymme i trafiksystemet. Bussar förmedlar mångdubbelt fler trafikanter än blandad trafik. Gynna transportslag som gång, cykel, kollektivtrafik och samåkning, uppmanar debattörerna.

”Digital teknik - blind fläck för Trafikverket”

DEBATT. Trafikverket sprider en slentrianmässig bild av att det råder brist på vägar i Stockholm. Det är i stället brist på analys som råder. Den snabba digitaliseringen skapar helt nya förutsättningar att undvika trängsel, enligt Karolina Isaksson VTI och Anders Gullberg, KTH. 6 kommentarer

Ny teknik ska
stoppa terror

Ny teknik ska stoppa terror

Polisen och Säpo måste hänga med i teknikutvecklingen. Regeringen vill se över de hemliga tvångsmedlen.

Anders Ygeman (S) presnterar regeringens åtgärdspaket mot terrorism

Spiontrojan kan bli polisens nya verktyg

Inrikesminister Anders Ygeman nämnde i dag förslaget "hemlig dataavläsning" som ett möjligt sätt att stoppa terrorattentat i Sverige.

LÄRARKRISEN
Pengar

Ingenjör tjänar 20 000 mer än ämnesläraren

Oavsett hur man räknar är det lönsammare att plugga till ingenjör än till lärare. Ny Teknik har gått igenom lönestatistiken. 58 kommentarer

Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund

”Löneskillnad orsak till dagens lärarbrist”

Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, är tveksam till att reformerna för att få fram fler lärare är tillräckliga. 14 kommentarer

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer

Facket: ”Inrätta snabbspår för erfarna ingenjörer”

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, anser också att lärarnas löner uppenbart är för låga. 11 kommentarer

Paolo Macchiarini, läkare på KI

KI-professor frias från fuskanklagelse

Den kirurg på Karolinska Institutet som opererat in konstgjorda luftstrupar på flera patienter har inte gjort sig skyldig till forskningsfusk. 9 kommentarer

Sista chansen till smartaste hemmet

Sista chansen till smartaste hemmet

Har du Sveriges smartaste hem? Anmäl dig senast 4 september till Ny Tekniks tävling.

25 kvadrat av smarta lösningar

25 kvadrat av smarta lösningar

KTH-studenten Benjamin Hendler totalrenoverade sin studentbostad och passade på att bygga smarta lösningar. 6 kommentarer

ÅTERVINNING I USA
Bostäder byggs av gamla sopor

Bostäder byggs av gamla sopor

Avfall återanvänds till självförsörjande bostadshus. Ny Teknik har besökt öknen där visionen håller på att förverkligas. 12 kommentarer

Flera testar jordskepp i Sverige

Men många har valt att modifiera husen. 7 kommentarer

Han började experimentera med ölburkar

Han började experimentera med ölburkar

Mannen bakom jordskeppen hatar kärnkraft, ser banker som utsugare och brinner för att ge människor ett billigt boende. 5 kommentarer

Laddning av elbil i Norge

Snabbladdarna ökar stort

Antalet snabbladdare för elbilar ökar förvånansvärt snabbt i Sverige. Men normalladdarna halkar efter. 40 kommentarer

KTH-studenten som höll tal i FN

KTH-studenten som höll tal i FN

Viljan att göra skillnad driver ingenjörsstudenten Olle Eriksson.

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Topplista

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 5

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 10

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Fullt krig i tunnelbanan ...

Fullt krig i tunnelbanan ...

... fast inte på allvar. Livgardet övar förflyttning i Stockholms t-bana. 18

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Kassettmellotron

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se