• Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning.

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg

Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

UPPDATERAD Ny Teknik deltar idag i ett snålkörningsrally för elbilar från Stockholm till Gullspång. Det börjar med oroväckande hög elförbrukning. Följ resan här.

Annons
Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

Här är resvägen

Följ Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med Tesla
Taggar
Verktyg

Reportrarna Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén gav sig iväg från Gärdet i Stockholm strax efter klockan 10.00 på onsdagen.

De kör en av två Teslabilar i ett pr-jippo som arrangerats elbilstillverkaren Tesla och energibolaget Fortum. Två bilar ska köra från Stockholm till Göteborg, och den som kör snålast vinner.

Ny Teknik kör bilen sträckan Stockholm - Gullspång.

Nu är de ute på vägarna. Följ deras rapport här:

Klockan 10.20 Vår röda Tesla Roadster Sport och det andra lagets gula Tesla med Anna-Karin Åstedt och Patrik Strömer lossar handbromsarna och drar iväg.

Anna-Karin hade fått en Ny Teknik-keps och dagens nummer av tidningen innan vi stack iväg.

Klockan 10.46Hjälp, det regnar och är kallt i bilen. Vi måste spara på batteriet och kan inte ha på värmen.

Jonas kör just nu i 70 på Essingeleden, men vi ligger fortfarande på för hög elförbrukning.

Vi brände 200 Wh per km. Vi ska ligga runt 150 för att ha en chans att ta hem priset. Nu har vi kört 16 km på 25 minuter. Vi fryser. Sätter på värmen.

Klockan 11.06Vi tvingas lämna motorvägen, för en kort paus. Karlberg har stora problem att ta sig ur den låga, sportiga kupén. Uppenbarligen är den inte byggd för män 60+.

Ute vräker det ner ett underkylt regn och teslan känns minst sagt ostadig på vägen. Inga problem att hålla låg fart. Jag vågar inte köra fortare än 80.

Tänker hela tiden på vad bilen kostar (1 mille plus moms). Imma på rutan tvingar oss att sätta på fläkten (redan i Bredäng blev det för kallt att köra med neddragna vindrutor) och vi tappar ytterligare någon kWh.

Klockan 11.28Nya tag upp på motorvägen igen. Snön vräker ned, vi ligger fortfarande för högt i elförbrukning.

Vi måste ha fläkten på för imman.

Vi har gjort slut på nästan en fjärdedel av batteriet efter 4 mil av 38 möjliga mil

Rådet vi fick var att ta rygg på lastbilar, men lastbilarna kör ifrån oss nu.

Vi ligger på 180 Wh per km, hastigheten är 80 km/h .

Hållén kopplade på cruise control och Autobahn med kraftwerk.

Klockan 11.44Fortfarande 180 Wh per km, vi bör ligga på 150 för att ha en chans att vinna tävlingen Tesla Fortum Ralley Stockholm Göteborg.

I Gullspång byter bilarna förare för andra etappen

Första etappen 295 km, andra etappen 211 med 90 km i snitt.

Förbrukningen ska bli 45 kWh nu har vi rygg på en lastbil som kör i 90 men motvind och blötsnö gör elbilslivet surt och kallt.

Klockan 12.26Två grader varmt ute och blöt vägbana, plus rejäl motvind tär hårt på batteriet. Nu har vi bara drygt hälften kvar av laddningen trots att vi kör i 80 med cruice control. Vi har stängt av fläkten och stolsvärmen.

Senast jag frös så mycket om fötterna var när jag tältade i påskas strax utanför Parka sameviste på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jällivaare säger Jonas

Trippmätaren står nu på 120 km och batteriet på halv kräm. Kommer inte att räcka till Gullspång. Vi måste stoppa för tankning i Örebro

Irritationen stiger hos bilisterna bakom när vi nu är inne på E20-stäckorna med trefiliga vägar med mitträcke - men ibland accelererar vi och då lämnar vi de andra bakom oss.

Klockan 12.40En mil från Arboga: felmeddelande "power system service required" och under varvräknaren lyser lampan "fault".

Vi trycker på dismiss och hoppas att Maud Olofsson och Tomas Kåberger löser problemet nästa mandatperiod.

Nu luktar det konstigt också, och det är inte vi!

Klockan 12.58. Haveri strax före Arbogarondellen. Vi har lyckats ta oss in på en poliskontrollplats så att vi inte är i vägen för irriterade bilister. Försöker blogga till redaktionen men händerna skakar av kylan.

Upptäcker att det är snö i ventilationsgallret i grillen. Kan den ha täppt till kylningen och överhettat systemet?

Vi är i alla fall inte överhettade. Vi fryser så vi skakar.

Väntar på bärgare som ska komma från Stockholm. Sedan blir det bärgningsbil till Gullspång.

Klockan 13.15Vi får igång bilen igen och kör 500 meter till en mack. Det blir en välbehövlig matrast. Oxrullader för 68 kronor på Ekbacken vägkrog i södra rondellen i Arboga. Teslas tekniker Louis har kommit fram och tittar just nu på bilen.

Klockan 13.42Louis är inte säker på att det var snön. Men han fick igång bilen med det vanliga datortricket; tvångsavsluta och starta om.

Så nu är vi snart på väg igen. Vi ska bara avsluta kaffet.

Klockan 14.32Vi har nu åkt drygt 17 mil. En fjärdedel kvar av laddningen, cirka åtta mil kvar av resan. Vi klarar inte härifrån tlll Gullspång.

Förresten, så här gjorde Louis för att starta om bilen:

* Tryck screen fem gånger

* Tryck XXXX (Personlig kod)

* Tryck ikonen controls på skärmen

* Välj inhibit

* Välj aps

* Tryck ok

* Välj unhibit

* Avsluta med att trycka back

Allt sker på bilens touchdisplay

Klockan 15.18Snöpligt slut. De tekniska problemen sinkade oss för mycket. Dessutom dök det upp nya felmeddelanden på displayen i bilen. I Örebro avbröt vi resan med Teslan. Nu åker vi sista biten till Gullspång i en Ford mondeo flexifuel. Varmt om fötterna och Lars Anders kan ta sig ur kupén utan att armbåga Jonas i ansiktet;-)

Klockan 16.00 Rapport om att den gula Teslan kommit fram till Gullspång med 74 mils räckvidd kvar i batterierna. Den står nu på laddning innanför innanför grindarna till Gullspångs kraftstation, som ligger öde vid den här tiden eftersom det är elektrikerstejk med övertidsblockad.

Klockan 16.31Vi kommer fram till Gullspång i följebilen som körs av Joachim Skoogberg från Fortum. Vår röda Tesla har avbrutit tävlingen och ska transporteras till Göteborg med lastbil.

Klockan 16.45 De nya chaufförerna har anlänt - Maria Abrahamson från Västra Götalands-regionen och hennes sambo Peter Bordahl. Hela gänget åker ned till Glada Laxen i Gullspångs centrum för att äta.

Klockan 17.45Vi får en guidning ner i generatorhallen i Gullspångs kraftverk och ser också den nya laxtrappan i Gullspångsälven.Läs om Gullspångs kraftverk och laxtrappa här.Den gula Teslan står på laddning sedan 16.00 för att laddas upp för 274 kilometers räckvidd. Det ska inte ta mer än drygt två timmar med bra tryck i elkablarna, 63 A, direkt från kraftverket.

Klockan 18.18Göteborgsteamet drar iväg från Gullspång i den gula Teslan medan Stockholmsgänget åker Ford Modeo Flexifuel tillbaka till Stockholm.

Klockan 21.18 Gula Teslan kommer fram till Göteborg med 4 mils räckvidd kvar i batteriet.

Totalt "resultat" för den gula bilen blev så här:

1. Körd sträcka:508,9 km mot planerat 506 beroende på "laddningssvängen" I Örebro.

2. Total körtid: 7 timmar 3 minuter.

3. Total energiförbrukning: 84,74 kWh, alltså mindre än den planerade idealförbrukningen på 90 kWh.

4. Driftskostnad: Snittförbrukningen blev 166,5 Wh/km. Med ett elpris på 1,20 kronor per kilowattimme blir driftskostnaden för stäckan Stockholm-Göteborg cirka 200 kronor.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Vattenfall Ringhals

Vattenfall avbryter kärnkraftsplaner

Vattenfall har pausat sitt analysarbete kring ny kärnkraft.

Hämta el och vatten från molnen

Snabbinstallera
takets solpaneler

Arbetstiden minskas från dagar till timmar.

Gps letar mörk materia

Förnybar energi större än kärnkraft

Här är kärnkraften omsprungen som största elproducent.

Brandövningsplatsen vid flygflottiljen F17 intill Kallinge tros ha orsakat föroreningen av grundvattnet.

Försvaret fick backa om PFAS

Försvarsmakten ska stå för ”skäliga” kostnader som har uppstått i Kallinge på grund av det förgiftade dricksvattnet.

Zennström: Ingenjörer vill bli entreprenörer

Niklas Zennström

Serieentreprenören investerar över 3 miljarder i lovande internetbolag. Framgångsrika innovationsbolag gör att fler vågar bli entreprenörer i dag, anser han.

Niklas Zennström invald i Swedish Startup Hall of Fame

”Sverige fantastiskt för start-ups”, anser han. 4 kommentarer

Annons
Solcellspark

Här byggs världens största solcellspark

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 5 kommentarer

Så vill Chalmers 
lagra koldioxid
Så vill Chalmers 
lagra koldioxid

Så vill Chalmers lagra koldioxid

Forskare på Chalmers har en energisnål och lönsammare lösning på metoden att avskilja och lagra industriers utsläpp av koldioxid. Ny Tekniks grafiker Jonas Askergren förklarar metoden. 24 kommentarer

Billigare rening med svensk metod

Bränslet kommer aldrig i kontakt med luften. 1 kommentar

Ulf Ewaldsson Ericsson Smarta armband

Ericsson-chefen: Dags att dehajpa smarta armband

Ulf Ewaldsson är inte imponerad av utvecklingen av ”wearables”.

Äger du någon form av ”wearables”?

Se resultatet
  • Ja 12%
  • Nej 88%
Rösta
Blackberry ska varna för spioneri mot regeringsmobil

Blackberry ska varna för spioneri mot regeringsmobil

Kanadensiska mobiltillverkaren Blackberry ska hjälpa tyska regeringen att hålla tjänstemobilerna fria från spioneri.

Passivhus

Energislöseri i passivhus

Inuti passivhus pågår ofta energislöseri – trots att husen är byggda för att dra lite energi. 19 kommentarer

Vindkraft

Studie: Så snabbt ger vindkraften överskott

Siemens har utvecklat en livscykelanalys för fyra olika typer av vindkraft. 138 kommentarer

Slukhål svalde lyktstolpe

Studenter får titta var de sätter sina fötter. 6 kommentarer

Rosetta Philae

Då kan Philae vakna

Det finns hopp för Rosettas kometlandare. 3 kommentarer

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

När Toyota presenterar sin nästa vätgasdrivna bränslecellsbil till olympiaden 2020 ska den vara betydligt billigare än idag. 8 kommentarer

google

Ja till att dela Google

Med stor majoritet röstade EU-parlamentet i dag för att sökmotorbolag ska skilja sökmotorn från andra digitala tjänster. 8 kommentarer

Boeing Dreamliner

Bitarna i Dreamliner passade inte ihop

Bitarna i Dreamliner 
passade inte ihop

EVERETT, SEATTLE. Det skulle spara bränsle, men blev tre år försenat. Ny Tekniks Eddie Pröckl har besökt världens största flyplanstillverkare för att reda ut vad som hände. 16 kommentarer

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

Här är dokumenten som visar att USA vill bekämpa terrorgruppen IS med svenska granatgevär.

Efterlyses: Kvinnliga 
Polhems-kandidater

Efterlyses: Kvinnliga Polhems-kandidater

Allmänheten uppmanas att nominera fler briljanta kvinnliga ingenjörsidéer.

Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 44 kommentarer

Appen Betalkoll

Här är appen som betalar alla räkningar

Ta ett foto. Sedan samlas månadens räkningar på en enda faktura. 17 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 3 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 47 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 42 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 29 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 10 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 49 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Senaste quizen

Alla våra quiz
Självkörande Lexus 2017

Självkörande Lexus 2017

När nya Lexus LS kommer 2017 kan den köra själv. 2

Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten. 1

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk. 2

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu. 2

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 11

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

öl och kaffe

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se