• Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning.

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg

  • Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

    Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg

Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

UPPDATERAD Ny Teknik deltar idag i ett snålkörningsrally för elbilar från Stockholm till Gullspång. Det börjar med oroväckande hög elförbrukning. Följ resan här.

Annons
Följ Ny Tekniks långfärd med Tesla

Här är resvägen

Följ Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med TeslaFölj Ny Tekniks långfärd med Tesla
Taggar

Reportrarna Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén gav sig iväg från Gärdet i Stockholm strax efter klockan 10.00 på onsdagen.

De kör en av två Teslabilar i ett pr-jippo som arrangerats elbilstillverkaren Tesla och energibolaget Fortum. Två bilar ska köra från Stockholm till Göteborg, och den som kör snålast vinner.

Ny Teknik kör bilen sträckan Stockholm - Gullspång.

Nu är de ute på vägarna. Följ deras rapport här:

Klockan 10.20 Vår röda Tesla Roadster Sport och det andra lagets gula Tesla med Anna-Karin Åstedt och Patrik Strömer lossar handbromsarna och drar iväg.

Anna-Karin hade fått en Ny Teknik-keps och dagens nummer av tidningen innan vi stack iväg.

Klockan 10.46Hjälp, det regnar och är kallt i bilen. Vi måste spara på batteriet och kan inte ha på värmen.

Jonas kör just nu i 70 på Essingeleden, men vi ligger fortfarande på för hög elförbrukning.

Vi brände 200 Wh per km. Vi ska ligga runt 150 för att ha en chans att ta hem priset. Nu har vi kört 16 km på 25 minuter. Vi fryser. Sätter på värmen.

Klockan 11.06Vi tvingas lämna motorvägen, för en kort paus. Karlberg har stora problem att ta sig ur den låga, sportiga kupén. Uppenbarligen är den inte byggd för män 60+.

Ute vräker det ner ett underkylt regn och teslan känns minst sagt ostadig på vägen. Inga problem att hålla låg fart. Jag vågar inte köra fortare än 80.

Tänker hela tiden på vad bilen kostar (1 mille plus moms). Imma på rutan tvingar oss att sätta på fläkten (redan i Bredäng blev det för kallt att köra med neddragna vindrutor) och vi tappar ytterligare någon kWh.

Klockan 11.28Nya tag upp på motorvägen igen. Snön vräker ned, vi ligger fortfarande för högt i elförbrukning.

Vi måste ha fläkten på för imman.

Vi har gjort slut på nästan en fjärdedel av batteriet efter 4 mil av 38 möjliga mil

Rådet vi fick var att ta rygg på lastbilar, men lastbilarna kör ifrån oss nu.

Vi ligger på 180 Wh per km, hastigheten är 80 km/h .

Hållén kopplade på cruise control och Autobahn med kraftwerk.

Klockan 11.44Fortfarande 180 Wh per km, vi bör ligga på 150 för att ha en chans att vinna tävlingen Tesla Fortum Ralley Stockholm Göteborg.

I Gullspång byter bilarna förare för andra etappen

Första etappen 295 km, andra etappen 211 med 90 km i snitt.

Förbrukningen ska bli 45 kWh nu har vi rygg på en lastbil som kör i 90 men motvind och blötsnö gör elbilslivet surt och kallt.

Klockan 12.26Två grader varmt ute och blöt vägbana, plus rejäl motvind tär hårt på batteriet. Nu har vi bara drygt hälften kvar av laddningen trots att vi kör i 80 med cruice control. Vi har stängt av fläkten och stolsvärmen.

Senast jag frös så mycket om fötterna var när jag tältade i påskas strax utanför Parka sameviste på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jällivaare säger Jonas

Trippmätaren står nu på 120 km och batteriet på halv kräm. Kommer inte att räcka till Gullspång. Vi måste stoppa för tankning i Örebro

Irritationen stiger hos bilisterna bakom när vi nu är inne på E20-stäckorna med trefiliga vägar med mitträcke - men ibland accelererar vi och då lämnar vi de andra bakom oss.

Klockan 12.40En mil från Arboga: felmeddelande "power system service required" och under varvräknaren lyser lampan "fault".

Vi trycker på dismiss och hoppas att Maud Olofsson och Tomas Kåberger löser problemet nästa mandatperiod.

Nu luktar det konstigt också, och det är inte vi!

Klockan 12.58. Haveri strax före Arbogarondellen. Vi har lyckats ta oss in på en poliskontrollplats så att vi inte är i vägen för irriterade bilister. Försöker blogga till redaktionen men händerna skakar av kylan.

Upptäcker att det är snö i ventilationsgallret i grillen. Kan den ha täppt till kylningen och överhettat systemet?

Vi är i alla fall inte överhettade. Vi fryser så vi skakar.

Väntar på bärgare som ska komma från Stockholm. Sedan blir det bärgningsbil till Gullspång.

Klockan 13.15Vi får igång bilen igen och kör 500 meter till en mack. Det blir en välbehövlig matrast. Oxrullader för 68 kronor på Ekbacken vägkrog i södra rondellen i Arboga. Teslas tekniker Louis har kommit fram och tittar just nu på bilen.

Klockan 13.42Louis är inte säker på att det var snön. Men han fick igång bilen med det vanliga datortricket; tvångsavsluta och starta om.

Så nu är vi snart på väg igen. Vi ska bara avsluta kaffet.

Klockan 14.32Vi har nu åkt drygt 17 mil. En fjärdedel kvar av laddningen, cirka åtta mil kvar av resan. Vi klarar inte härifrån tlll Gullspång.

Förresten, så här gjorde Louis för att starta om bilen:

* Tryck screen fem gånger

* Tryck XXXX (Personlig kod)

* Tryck ikonen controls på skärmen

* Välj inhibit

* Välj aps

* Tryck ok

* Välj unhibit

* Avsluta med att trycka back

Allt sker på bilens touchdisplay

Klockan 15.18Snöpligt slut. De tekniska problemen sinkade oss för mycket. Dessutom dök det upp nya felmeddelanden på displayen i bilen. I Örebro avbröt vi resan med Teslan. Nu åker vi sista biten till Gullspång i en Ford mondeo flexifuel. Varmt om fötterna och Lars Anders kan ta sig ur kupén utan att armbåga Jonas i ansiktet;-)

Klockan 16.00 Rapport om att den gula Teslan kommit fram till Gullspång med 74 mils räckvidd kvar i batterierna. Den står nu på laddning innanför innanför grindarna till Gullspångs kraftstation, som ligger öde vid den här tiden eftersom det är elektrikerstejk med övertidsblockad.

Klockan 16.31Vi kommer fram till Gullspång i följebilen som körs av Joachim Skoogberg från Fortum. Vår röda Tesla har avbrutit tävlingen och ska transporteras till Göteborg med lastbil.

Klockan 16.45 De nya chaufförerna har anlänt - Maria Abrahamson från Västra Götalands-regionen och hennes sambo Peter Bordahl. Hela gänget åker ned till Glada Laxen i Gullspångs centrum för att äta.

Klockan 17.45Vi får en guidning ner i generatorhallen i Gullspångs kraftverk och ser också den nya laxtrappan i Gullspångsälven.Läs om Gullspångs kraftverk och laxtrappa här.Den gula Teslan står på laddning sedan 16.00 för att laddas upp för 274 kilometers räckvidd. Det ska inte ta mer än drygt två timmar med bra tryck i elkablarna, 63 A, direkt från kraftverket.

Klockan 18.18Göteborgsteamet drar iväg från Gullspång i den gula Teslan medan Stockholmsgänget åker Ford Modeo Flexifuel tillbaka till Stockholm.

Klockan 21.18 Gula Teslan kommer fram till Göteborg med 4 mils räckvidd kvar i batteriet.

Totalt "resultat" för den gula bilen blev så här:

1. Körd sträcka:508,9 km mot planerat 506 beroende på "laddningssvängen" I Örebro.

2. Total körtid: 7 timmar 3 minuter.

3. Total energiförbrukning: 84,74 kWh, alltså mindre än den planerade idealförbrukningen på 90 kWh.

4. Driftskostnad: Snittförbrukningen blev 166,5 Wh/km. Med ett elpris på 1,20 kronor per kilowattimme blir driftskostnaden för stäckan Stockholm-Göteborg cirka 200 kronor.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
USA:s spektakulära 
vindkraft – till havs

USA:s spektakulära vindkraft – till havs

Fem triangelformade Wind Float-plattformar med var sin 6 MW-turbin planeras på västkusten. 1 kommentar

Illustration: Tidal Lagoon Power

Tidvatten utmanar kärnkraften

Enligt rapport: Billigare än både kärnkraft och vindkraft till havs. 52 kommentarer

Försvunnet krigsfartyg hittat

Försvunnet krigsfartyg hittat

Japanska slagskeppet Krigsfartyget Musashi som sänktes av USA under andra världskriget är återfunnet.

Lättare hitta försvunna plan

Systemet ska hålla koll på flygplanen

Ska göra det lättare hitta försvunna flygplan.

Självkörande bil, KTH

KTH: En förarlös bil ersätter 14 vanliga

”Kommer revolutionera bilägandet”, säger Pierre-Jean Rigole vid KTH. 37 kommentarer

Din mobil läcker som ett såll

Din mobil läcker som ett såll

BILDSPEL/GRAFIK. Du luras av falska basstationer och bedrägliga wifi-nät. Appar suger åt sig dina kontaktlistor och sms. 34 kommentarer

Här surfar man 
– i 300 Mbit/s
Surf

Här surfar man – i 300 Mbit/s

Här surfar man 
– i 300 Mbit/s

Telenor jackar upp hastigheten i mobilnäten. Ny Tekniks Sverker Brundin är på plats i Barcelona. 4 kommentarer

Telenor: Vi vill stoppa roamingkostnaderna

Det har kallats roamingrånet, eftersom användaren riskerar att få mycket höga kostnader när denne använder mobilt data utomlands. 3 kommentarer

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Bränslecellen som ska säljas i vanlig kiosk

Efter tre omtag och flera ändringar av inriktningen ska Myfc bli masstillverkare av bränsleceller för konsumenter. 27 kommentarer

Zuckerberg: Skulle gärna jobba med Google

Facebook-vd:n bjöd in sökjätten till samarbete.

Ericsson: Nästa generations viktigaste mjukvara

Moln- och datacenterteknik blir allt viktigare för Ericsson. 3

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Första bilden av ljus
som våg och partikel

Bild visar att ljus både kan beskrivas som en vågrörelse och som ett partikelflöde.

Beslut på gång om världens längsta undervattenstunnel

Bygget av världens i särklass längsta järnvägstunnel under vatten till beslut i kongressen.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Ford, elcykel

Biljättens nya modell: Elcykel

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Ett säkert allergitest utan djurförsök tog hem segern när 33-listan utsåg vinnaren i Lund.

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen på 33-listan.

System för krisbransch vann

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2 kommentarer

Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 20 kommentarer

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 8 kommentarer

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 14 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 14

Biogas, 33-listan

Tävlar med flytande biogas

Blir det en plats på bästa listan i kväll?

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 8

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 1

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 3

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 10

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 2

Nosa näsplugg

Näsplugg ska rädda föräldrar från bajsblöjan

En ny näsplugg ska rädda mot dålig lukt. 12

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb174 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Ljuset som partikel och vågrörelse

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se