Svenska elbolag vill rädda Think
Publicerad 29 januari 2009 12:44
54 kommentarer
Senaste av Sv 4 februari 2009 17:27
Hemliga samtal pågår mellan norska och svenska aktörer. Målet: att rädda elbilstillverkaren Think och låta svenska underleverantörer leverera delar till Think. Det skriver Kenneth Samuelsson i Miljörapporten.
Läs mer
– Ambitionen är att göra Think till ett nordiskt bolag, säger Christer Asplund, projektledare påPower Circle, som sitter med i diskussionerna.
Ett febrilt arbete pågår i Norge för att lösa elbilstillverkaren Thinks ekonomiska problem.
Think, som nyligen var konkursfärdigt, räddades av ett tillskott på 40 miljoner kronor. Men för att kunna starta storskalig produktion krävs 40 miljoner dollar.
Hälften norskt, hälften svensk
Enligt MiljöRapportens källor är tanken att svenska företag ska skjuta till 20 miljoner dollar och norska företag lika mycket.
Diskussioner förs med bland annat norska solcellstillverkarenREC, Gävle Energi, Fortum, EonochGöteborg Energi, bolag som alla deklarerat att de ser stora möjligheter med att sälja el till elbilar.
I diskussionen ingår också den svenska organisationen Powercircle, med tunga de medlemmarnaVattenfall, ABB och Innovatum ABi Trollhättan.
Att energibolagen vill gå in med pengar i Think beror på att de ser stora affärsmöjligheter med att sälja el på en växande elbilsmarknad.
Think är den enda elbilen på marknaden som är klar. Och går Think i konkurs finns ingen bil och satsningarna på att få igång en elbilsmarknad fördröjs.
Vind-el-projektet hotat
Powercircle har tillsammans med Energimyndigheten startat projektet”Vindel i tankarna”som ska starta fem svenska demonstrationsprojekt för elbilar.
Powercircle har ingått ett samarbete med Think som skulle leverera bilar. Men bolagets ekonomiska problem gjorde att leveranserna uteblev och att projekten nu hotas.
– Vi engagerar oss för att vi vill att det ska hända något på marknaden, säger Christer Asplund, projektledare på Powercircle.
Hopp för underleverantörer
Att Innovatum AB i Trollhättan finns med i räddningsaktionen beror inte i första hand på att de vill få fram elbilar. Innovatums uppgift är att stödja företag i Västsverige via olika teknik- och forskningssatsningar.
Fokus ligger på förnybara drivmedel och alternativ motorteknik och drivlinor.
– Vi gör det här för att vi ser möjligheter för svenska underleverantörer att leverera delar till Think. Jag tror att svenska underleverantörer skulle kunna leverera i princip alla delar som krävs för att bygga bilen, säger Tore Helmersson, vd på Innovatum AB.
Varför samarbetar ni med Powercircle?
– Deras intresse är att få fram bilar till sina elbilsprojekt och om vi får igång produktion av bilen ser vi stora möjligheter för svenska underleverantörer. Vi har ett gemensamt intressen av att det går bra för Think, säger Tore Helmersson.
Vissa källor säger att ett mål är att börja tillverka Think i Sverige?
– Jag vill inte kommentera det, säger Tore Helmersson.
AvKenneth Samuelsson, Miljörapporten
Ny Teknik Jobb
Fordon
Senaste nytt
- 16:07 Fyrmotorigt elflyg på premiärtur
- 16:00 Svensk pappersslöjd gav stjärnglans åt Polarpristagaren
- 15:47 Kamp om ordern på 113 stridsfordon
- 15:44 Hägglunds varslar 150
- 15:41 Alligator säljs inte mer
- 14:58 Nya puckar i Ludvika
- 13:53 Snabba minneskort från Toshiba
- 13:05 Nu kommer boxarna för hdtv via antennen
Topplista
Mest läst
- Alligator säljs inte mer
- Fyrmotorigt elflyg på premiärtur
- Nu kommer boxarna för hdtv via antennen
- Ånej... ska vi redan byta ut nya boxen!
- Kamp om ordern på 113 stridsfordon
Taggar
Vad är en tagg?
NyTeknik sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.
- Medicintekniska patent.Detta område kan vara komplicerat. Vänd er därför till någon som kan det grundligt. Vänd er till oss.
- Avancerad mätutrustning!Besök Toragon AB på Vind 2010 i monter D04:10, 15 - 17 september
- FLÖDESVAKTER, -GIVARE OCH FLÖDESBEGRÄNSAREKübler Svenska AB presenterar ett nytt större program på sin nya hemsida
- HSC-fräsning - avancerad teknologi för professionell fräsningi aluminium, plast, glasfiber och komposit. Mycket ringa strömförbrukning genom högsta verkningsgrad.
- Ny alkoholmätare hos Mätforum ISN!Nya Alkotest 3000 - hög säkerhet till ett lågt pris. Kalibrera dina alkoholmätare hos oss!
- KOMPLETT SORTIMENT ULTRALJUDSNIVÅMÄTARE.Nivåmätning med ultraljud, en av tio mätprinciper i vårt sortiment för nivåkontroll av vätskor och fasta material.
- Utan en tråd...testo Saveris. Systemet för trådlös mätdatainsamling och övervakning av temperatur och fukt
- Fluorcarbon lanserar ny hemsida!I vårt sortiment ingår plaster så som PTFE, KEL-F, PEEK, PVDF, PA (nylon), POM (acetal), PEHD. Läs mer här!
- Kabel och kabeltillbehör.Helukabel har ett brett sortiment av maskinkabel, specialkabel, genomföringar och mycket mer. Stort lager - korta leveranstider!
- Ny prisvärd värmekamera, 17.720 sek.Kimo instrument lanserar Flir i5. Möjlighet att kostnadsfritt låna för utvärdering.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Saknar du behörighet till utbildning?Tekniskt basår på Högskolan i Borås öppnar dörrarna. Du läser upp till Ma D, Fy B, Ke A.
- Webbdesign.Specialisera dig på multimedial och interaktiv webbdesign!
- Vi utbildar i teknikens framkant!IP-Solutions är ett av Sveriges största utbildningsföretag inom data- och telekommunikation. Läs mer om våra utbildningar här>>
- Design Engineer!Utbildningens övergripande mål är att alla som lämnar den skall ha yrkesmässiga kunskaper av högsta klass. Läs mer här»
- Dax för nästa träff i seminarieserien Framtidens trähusfabrik.Virkeskvalitet och egenskaper. Deltagandet är kostnadsfritt och äger rum den 22 september vid Teleborgs Slott i anslutning till Linneuniversitetet, Campus Växjö. Mer info och anmälan hittar du här»
- Vill du läsa nu? Prova sen ansökan!Mittuniversitetet har ett stort utbud av teknikutbildning i höst: program och kurser, distans och campus. Ibland finns lediga platser.
- Extra plus till alla ingenjörer.All kunskap blir daterad. Därför erbjuder KTH ett stort antal vidareutbildningskurser för yrkesverksamma. Kurserna är avgiftsfria och kan läsas parallellt med jobbet. Så vill du uppdatera dina kunskaper och få några extraplus på marknaden i höst - läs mer här
- Certifierad Lead Developer.En ny utbildning och en smart karriärväg för utvecklare. Yrkesrollen som tar ansvar för den tekniska helheten i utvecklingsprojekt. Leder, motiverar och coachar teamet. Läs mer!
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- Visst gör svenska biodrivmedel stor klimatnytta.För första gången har forskare tagit samlat grepp om svenska biodrivmedel och analyserat vilken miljöpåverkan de har, både i förhållande till varandra och till de fossila alternativen bensin och diesel.
- Lean Produktion 7,5 hpNya kursstarter på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Bristen på kompetens hotar framtida energieffektiviseringarSå skaffa kompetensen! Hitta din utbildning hos oss!
- BiTA – utbildningar inom ITSM, ITIL, MOF och ISO 20000BiTA erbjuder Sveriges bredaste kursutbud inom IT Service Management, ITIL, MOF och ISO/IEC 20000.
- Annonsera »



















































Kommentarer
Senaste inlagd av Sv 4 februari 2009 17:27 Sortera: Senaste överst
FOTOGENVÄRMARE.
Ja då kanske Jula kan få leverera fotogenvärmare, till elbilen för att värma kupen.Vi bor ju i ett arktiskt klimat.
Svar till Keyns
Ingen ”elbilsvetare” men producerar inte elmotorer även en ansenlig mängd värme som kan användas till det ändamålet?
Svar till Kenneth
Jag tor att andra elbilar, t.ex. Tesla roadster, använder elvärme. Ungefär som en hårtork, batteriet räcker tydligen både till uppvärmning och drift.
Svar till Keyns
Jag kan inte förstå varför frågan om kupévärme kommer upp varje gång det pratas om elbilar. Kupévärme är ett litet skitproblem som är irrelevant i sammanhanget. Människan har vetat hur man kan värma sig i kallt väder i hundratusentals år och då vore väl det konstigt om man inte kan komma på ett sätt att värma upp en bil stor som en äggkopp.
Svar till Keyns
Hur tror du stolvärmen på din bil fungerar?
Svar till Get P
Kanske från batteriet som laddas av generatorn som i sin tur drivs av en ottomotor, som inte finns i en ren elbil.
Men finns ju bra bensin / diesel värmare att köpa som går på EL med.
Svar till Keyns
Sitter det inte en 4kw värmare i thinken.
Svar till Keyns
Har föresten hört att det går snabbare att få värme i thinken eftersom man använder elvärmare
Svar till nice
om det nu är 4 kW, vad händer med räckvidden när det är kallt och värmningen behövs? Trots allt är det nog bättre med en bränsledriven värmare, hur skrattretande den än kan te sig på sitt sätt.
Svar till nice
finns ju en produkt som blivit poppis på senare år: värmepumpen.
borde inte vara några större problem att ta fram en pump för 12volt som använder spillvärmen från elmotorn. Bara att lyfta luren och höra med IVT och Nibe om dom är intresserade :)
Svar till Knape
det är väl bara att ta utomhusluften till värmepumpen, gissar att det blir en enklare värmeväxlare, en minikylare helt enkelt
Svar till S
tänk att ha hårtorksvärme direkt!! Faan va bra! bilen varm på 0 tid!
Svar till Keyns
Det var inte en bensin-bil som man skickade till månen 1969!
Tänk innan
Se till att ni få över produktionen över till Sverige, det är för dyrt hos nordbagarna. va roligt då har vi tre bilbolag. två vackra svanar & en ful ankunge.
Svar till Lewis
du kan väl gå & "baga" själv...
Think med bl.a. ABB Sverige som delägare
Jättebra förslag och hoppas det blir verklighet!
Mac Donald skall ju sätta upp eltankstationer så det blir perfekt!
Svar till Hans-Georg
Hur många burgare tror du man behöver sätta i sig? Men bilen laddas?
Svar till otto
Jag trodde vi skulle bli kvitt oljan och då kom hamburgaren..
Kupevärme
Vi skulle bli fri från oljeberoendet. Då är det pelletsvärmare som gäller.
Angående "kupévärmarproblemet" som inte existerar för elbilar
Till alla som är oroliga för att det kanske skulle bli problem med uppvärmningen av kupén vintertid i en elbil, så kan jag lugna er med att säga att "problemet" existerar inte!
Och ett problem som inte existerar behöver man heller inte satsta några resurser på för att lösa!
För det första så är de flesta moderna bilar idag utrustade med Air Condition! En existerande AC anläggning i en bil kan även "köras baklänges", om man bygger in någon extra magnetventil, precis som en luft/luft-värmepump, som sommartid kan användas till kylning av ett hus! Då får man i ett slag tillgång av värme med endast omkring en tredjedel så stor energiinsatts (mekanisk eller eldriven kompressor)!
För det andra så är de kommande ökningen av elbilarnas batterikapaciteter i sig tillräckligt stor så att man tom kan värma kupén på "det mera korkade sättet" med direktverkande el, om man så vill!
Körsträckan blir en riktigt kall vinterdag "bara" reducerad med någon tiondel. Men hur ofta är det riktigt riktigt kallt?
Dessutom bildas det en hel del värme i batterierna vid både i och urladdning, så högst troligtvis så kommer man istället att ha ett "ganska stort" kylproblem av batterierna. Och kylning av batterier innebär ju automatiskt tillgång av värme till kupévärmesystemet!
Slutsats: Kupévärmeproblemet finns inte hos de kommande elbilarna! Inte ens i kallaste Norrland!
Svar till Lasse
Jag tänkte på att någon skrev att det fanns 4 kW värmare till Think. Vad är den genomsnittliga motoreffekten i en elbil? Om den nu i något tillfälle är 4 kW så betyder det väl att elvärmning med lika mycket halverar räckvidden just den dagen?
Svar till Lasse
Tack Lasse för en vettig kommentar i den minst sagt uppförstorade frågan om kupévärming.
Svar till Lasse
Tnx!
Hoppas det ämnet nu är begravt och aldrig mer kommer vara mer än just en parantes i det stora hela.
Svar till Börje
Kollade deras hemsida och det är en "4kW electric heater". Hur ofta maxar man värmaren någon längre tid.
Svar till Lasse
Luftkonditioneringen brukar annars nämnas som något som höjer bränsleförbrukningen märkbart hos bilar med förbränningsmotor. Så värme/klimatanläggning är nog inte ett helt försummbart problem, även om det inte gigantiskt.
Svar till nice
jag vet inte, men en bil är varken värmeisolerad (gissar att isolering skulle stänga in fukt i bilen) eller särskilt tät jämfört med ett hus. Man kan gissa att det behövs 4 kW för den kallaste dagen där bilen är tänkt att användas, och jag gissar att det inte är Kiruna som är referensen. Dessutom lär värmeöverföringen från bilen bli bättre eftersom den rör på sig och Reynoldstalet då ökar......
Svar till Lasse
Funkar, precis som du säger skitbra runt nollan. Men om vi snackar 10-15... kanske 20 minus, vilket det faktiskt är tämligen ofta i norra sverige, så börjar de påverka räckvidden högst radikalt. (notera även att värmepumpar fungerar skitdåligt i de temperaturer).
Från stockholm å söderut är det förvisso inget större problem förutom ett par dagar om året.
Räckvids och batteri konsumtion problemet kvarstår, i vilket fall till LiFePO batterierna fills tillgängliga.
Svar till Lasse
Think city kan inta ta värme från batteriets värmeutveckling pga. att den inte är kontrolerbar, växlar mycket i värme. Cityn har heller i dagsläget ingen ac som kan "omväxlas" utan värms idag upp med iprincip en "hårtork" vilket inte är något negativt, drar väldigt lite el i det här sammanhanget.
Svar till Nam
det höjer förbrukningen 10% är tumregeln
Svar till Sv
Hur stor del av den potentiella marknaden för Think ligger norr om Stockholm? 1%? 2%?
Om kupévärmarfunktionen är tillräcklig för temperaturer runt nollan och uppåt så har vi täckt in i stort sett hela marknaden. Presto.
Svar till Förståsigpåare
Inte specielt många, men faktum kvarstår, elbilar är inte lämplgit för övre norland på vintern.
Kan ju notera att det händer här i söder med att de är 15 minus ett par gånger varige vinter. Vid de temperaturerena är värmepumpar nästan verkningslösa
Heia Sverige!
1. Hvor lang tid tar det å etablere deleproduksjon i Sverige for alle Think-komponenter?
2. Hva skal Think få til med de neste 280 mill. som de ikke fikk til med de forrige 900 mill? Har de ikke over 200 mill. i leverandørgjeld i dag?
3. Hørt om Mitsubishi MiEV (2009/2010)og Subaru (2010)?
Lykke til!
Energi per kilogram
Bensin: 8,8 kWh/kg
Diesel: 10 kWh/kg
Litium-jon-batteri: 0,150 kWh/kg (vid 25-40 Celsius)
Svar till Försiktig optimist
Nja.. nu säger du inte riktigt hela sanningen.
Bensin: 8,8, Nyttig effekt *,15=1,32
Diesel(olja): 10, Nytig effekt *,20=2
Lithium Ion: 0,16, Nyttig effekt *,9=,15
LithiumPol: .2, Nyttig effekt *,9=,18
LiFePO4: ,12 Nyttig effekt *,9=,11
NiMh: ,1 Nyttig *,9=,09
Så vist finns de en skilnad, men den är snarare i klass om 10gånger än ~100gånger.
En normal bil tankar 50kg bränsle idag, med reduktionen av motorvikten på 150kg kan en elbilen ha motsvaradnde 200kg batteri utan någon reäl viktskilnad. I praktiken blir räckvidden redan på lägre vikter alldeles tillräcklig (20-25mil räcker aldeles utmärkt för dagligt behov).
Problemet som kvarstår är inte räckvid, utan tiden det tar att fylla upp energin igen.
Om man kör 100mil med en bensin bil måste man tanka 1-2 gånger på vägen, tar en kvart, inget problem.
Med en elbil behöver man kanske tanke 3-4gånger, inget problem..... förutom att de den här gången tar 24-36 timmar!
Den enda rimliga lösningen om man överhuvudtaget tänker på att åka utanför socken gränsen är att kombinera drifttyperna.
Med 150kg LiFePO4 batteriar får man en elektrisk räckvid på närma 20 mil elektriskt räckvid.
Vad volvo PV chefen sa kan jag inte säga annat än, sorry, du har fel! En sådan lösning skulle faktiskt erbjuda hela 43% av resan mellan stockholm och göteborg helt på eldrift: Kan dessutom köra med en sådan lösning fram och tebax utan att tanka en enda gång, bara plugga in bilen i motorvärmarutaget på plats.
Svar till Sv
Think gör samma jobb som en mopedbil, och väger 1400 kg. Chevy Volt har den traditionella bilens alla attribut förutom växellåda, men dessutom en batteripack på uppskattningsvis 100-150 kg att dra omkring på långresor. Jag kan inte se att Volt ska gå att sälja, speciellt om bensinpriset fortsätter att vara lågt.
Svar till Sv
100 mil?? Ta tåget!
SJ köper uteslutande BMV-el => mkt små CO2-emissioner, 0 g kärnavfall.
Svar till Sv
Jag hade fel om energiinnehållet i bensin och diesel. Eftersom densiteten för bensin är 0,745 kg/L blir de korrekta bruttovärdena:
Bensin: 11,6 kWh/kg
Diesel: 13,2 kWh/kg
En LITER bensin innehåller 8,8 kWh eller 31,68 MJ. Ett kg bensin innehåller 11,6 kWh eller 41,9 MJ. Densiteten för bensin är 0,745 kg/L. Siffrorna kommer från Vägverket.
Svar till Sv
Kan man inte byta batteriet istället för att ladda det vid "elstationen" och "elstationen" laddar batteriet till nästa kund?
Svar till Tomas
http://www.betterplace.com/our-bold-plan/how-it-works/
"For trips longer than 100 miles (161 km), battery switching stations will be available roadside. Stations are completely automated, and the driver’s subscription takes care of everything. The driver pulls in, and the depleted battery is quickly replaced with a fresh one, without anyone having to leave the vehicle. The process takes less time than it does to fill a tank of liquid fuel."
Svar till Försiktig optimist
Så kan de vara, gör dock inte så stor skilnad i realtiteten.
Anders Folke:
Om jag är ensam, vist, om vi är 2 eller fler, glöm det, vill inte bli ruinerad. Har inget emot tåget, men när de sköts på de här sättet så låter jag bli.
Vad de gäller SJ:s löjliga reklam om låga CO2 utsläpp så kan de ju ta å räkna något annat än bara framdrivningen och sedan ta å räkna med den energikällan de faktiskt använder och inte påhittad vindkraft vilket de har i sitt räkneexempel (visserligen har SJ vindkraft, men de räcker inte till mer än enbråkdel av deras trafik)
Volt är naturlgivis rimligare, de ända underliga är varför ingen kommit på det för 20 år sedan (Vilket Volvo ECC iofs gjorde).
Tomas:
vad de gäller batteribyte, nja, ser inte det som en rimlighet i verkligheten.När man börjar räkna in alla faktorer med olika batterityper, de generering, infrysta kostander, amorteringar osv osv. Innser man snabbt att en sådan lösning är våldsamt oekonomisk.
Svar till Sv
Laddningsstationer för elbilar börjar snart byggas i Danmark och Australien. I Israel håller man redan på. Det här sker i stor skala. En del av dessa stationer har teknik för batteribyte. Sverige håller på att hamna i på efterkälken. När den verkliga massproduktionen av nya batterier börjar så störtdyker priset. Dessutom kommer batteritekniken att utvecklas än mer -
Svar till Peter
Visa mig en enda komersiel laddsattion i hela världen som har batteriutbytnings teknik!
Värmepump och elbil!
För alla intresserade av ämnet ” elbilens kupéuppvärmning ”…… så har SHERHPA (Sustainable Heat And Energy Research for Heat Pump Applications) publicerat ett examensarbete från KTH som behandlar ämnet ( http://sherhpa.fiz-karlsruhe.de/script/tool/forg/doc458 )! Köldmedievalet inför framtidens "elbils"värmepumpssystem verkar snarare vara det ”stora” problemet!
Intressant tycker en intresserad…
Fråga till Svar till Försiktig optimist
Är inte 15% verkningsgrad för en bensinmotor och 20% verkningsgrad för en dieselmotor lite pessimistiskt? I alla fall om man inte räknar på en väldigt oförmånlig körcykel.
Svar till Eskil
http://www.fueleconomy.gov/feg/atv.shtml
"In gasoline-powered vehicles, over 62% of the fuel's energy is lost in the internal combustion engine (ICE). ICE engines are very inefficient at converting the fuel's chemical energy to mechanical energy, losing energy to engine friction, pumping air into and out of the engine, and wasted heat."
Idling Losses – 17.2%
Driveline Losses – 5.6%
Overcoming Inertia; Braking Losses– 5.8%
Rolling Resistance – 4.2%
Aerodynamic Drag – 2.6%
Accessories – 2.2%
Tomgångsförlusten (idling) på 17.2% verkar vara enklast att åtgärda med stop/start-teknik. Konstigt att lagstiftarna inte har slagit till och gjort den obligatorisk på alla nya bilar. Vi eldar för kråkorna!
Svar till Försiktig optimist
Undrar hur de räknat de där igentligen. Vad har de för körcykel där man kör så mycket på tomgång. Bromsar sällan, inte har luftmotstånd....
I min värld med fysisk skulle all energi gå till någon av förlusterna. När man flyttar sig från punkt A till punkt B så förbrukar man i praktiken netto ingen energi alls! All energi vid förflytning från punkt A till punkt B är förluster. Alltså måste de räknat riktigt skabbigt fel någon stanns.
Nya bilar
Det är ju helt enkelt inte riktigt klokt vad många negativa och märkliga kommentarer det finns om elbilar. Bara det där med värmen....
Det är enkelt: En ottobil förbrukar nästan 10kwh/mil. En elbil förbrukar ungefär en fjärdedel av detta. OK, visst är det så att systemverkningsgraden blir lägre om man räknar in att man skall omvandla kol eller olja till el. Men det är ändå så att det är bättre ur verkningsgradsynpunkt att omvandla kol/olja till el i ett stort kraftverk än i små bilmotorer. Dessutom bättre för miljön. Hur mycket kolväten släpper en kallstart ut? Går verkligen en bilmotor på optimalt varvtal hela tiden, vad händer med överskottsvärmen?
Sedan är det ju faktiskt så att tanken är att på sikt bli fri från fossiler. Verkningsgraden från vind, våg eller solkraft till bilens drivaxel är faktiskt riktigt hög, i en helt annan klass än från oljekällan till drivaxeln. Dessutom slipper vi stinkande avgaser och bullrande motorer. Tänk vad skönt med en stad utan lågfrekvent buller och äckliga avgaser. För att inte tala om att köra runt i en tyst bil utan en besvärlig motor. Ingen kamrem att byta, ingen olja, osv.
Solinstrålningen per m2 är ungefär 2kwh/m2 en klar sommardag. Vid 1000 soltimmar per år så ger detta minst 400 kwh/m2/år om en energiomvandlare baserad på en sterlingmotor används om denna har en verkningsgrad på 40%, såsom uppges. 160 mil per m2 solpanel således. Även om det bara är 100 mil så är det fortfarande bra. 20m2 = 200 mil, lågt räknat.....
Energi från sol kan lagras i saltlager, en fullt fungerade teknik, och via en värmeväxlare driva en sterlingmotor så att man kan ta ut el när den behövs.
Det behövs alltså inte någon särskilt stor solpanel för att driva en bil som körs några 1000 mil/år. Sedan har vi ju både vind och vågor. Vågkraft utanför norges kust kan enligt uppgift försörja hela scandinavien med el.
Vi kan naturligtvis fortsätta att bränna olja, men det är smutsigt, bidrager till många krig, anses bidraga till global uppvärmning och är dessutom en resurs som kommer att ta slut. Oljan blir allt svårare att utvinna, men naturgas finns det fortfarande gott om. Deal med Putin, deal med knäppa islamister typ Iran, global uppvärmning, stinkande städer, krig, eller en ny teknik där vi själva har kontroll över energiproduktion, vilket dessutom ger oss arbetstillfällen. För mig är valet lätt......
Elbilen är framtiden, inse det alla ni som skriver denna uppsjö av kommentarer som bara visar att ni inte ens förstod undervisningen i högstadiet.
Svar till Mattias
Detta evigt felstavade ord.....Sterling är väl nåt med engelska valutan, nåt med silver och ett danskt konkursat flygbolag som börjar repa sig igen, men motorn heter Stirling. 40% verkningsgrad är inte illa. Finns denna maskin i verkligheten och vilken storlek har den då?
Jag håller helt med dig om att man bör inräkna verkningsgraden för elproduktionen och då blir skillnaden som sagt inte så påfallande. Man bör också tänka på detta när det gäller värmepumpar. De är bra, men totalt sett behöver de inte vara så överlägsna som man vid en första titt tror.
Svar till Mattias
Jag tror du drabbats av att du avrundar allt uppåt och är vansinigt optimistiskt.
Solinstrålningen är 1350W/m^2 vinkelrät mot solen, dvs inte mot markytan. detta är dock bara sant delar av dygnet, samt tar inte hänsyn till media förluster.
Ett system som du beskriver är trögt, vilket resulterar i att man förlorar åtskiliga soltimmar.
Att lagra energi i saltlager är betydlgit knepigare än vad de låter. Värmen blir tämligen hög, och förlusterna därmed ganska stora.
Stirlingmotorer med verkningrad på upp till 40% finns förvisso precis som du säger, problemet är att de är 40% verknignrad vid optimala verkningsförhållande. Att köra från ett i samahanget realtivt kalt saltlager är långt från optimalt.
Naturligvis är olja otrevligt på många vis, men vi ska inte gåomkring med huvudet i rosa moln och fantisera bara för det.
Svar till Sv
2kw/m2 är en aning överdrivet: Även om vi nog har denna instrålningen under några timmar mitt på en klar sommardag så är siffran överdriven. Å andra sidan så har de flesta orter mer än 1000 siltimmar per år, så dessa båda motsatser tar nog ut varandra. Just när det gäller sol som görs om till värme så tycker jag inte att man skall stirra sig helt blid på siffrorna. 2kw/m2/1000 solh/år ger räknexempel som ger tillräcklig illustration av möjligheterna.
Saltlager är inte komplicerat. Men det är såklart lättare med en cistern med vatten som isoleras väl. Det finns utsökta isolermatierial, så att spara varmvatten till vintern torde inte vara särskilt knepigt. För länge sedan så sparade man is under sommaren, trots mediokra isolermaterial Det fina med salt är att man inte behöver isolering.
Det knepiga ligger i att värma en gas från de 50-90 grader som vattnet skall hålla och lyckas med konststycket att komprimera den så att den blir minst 300-400 grader och sedan göra en stirling som kan drivas av denna förhållandevis låga temperatur. Vi har idag, såvitt jag vet, inga kompressorer som fixar så höga temperaturer. Men vad finns det som hindar att man utvecklar en sådan?
Det fiffiga med att driva en stirling via en sådan värmepump är att den energi som inte används förs tillbaka till värmelagret.
Visar det sig omöjligt att via värmepump få 3-400 grader så kan man kan prova med att kyla stirlingen istället. Det är ju diffen mellan kyl och värmesida som driver motorn.
Jag tror att det är fullt möjligt att göra el ur värme på detta sätt. Det är möjligt att det är fantasier, men det är helt klart värt att prova. Om man misslyckas så kan säkerligen resultaten användas inom andra områden.
Svar till Mattias
Neee. solinstrålningen är ALDRIG 2kw/m^2 NÅGON stans på jorden någonsin! Däremot är den mellan 1321 och 1412W/m^2, men bara ortogonalt mot solen. Detta gäller dock större delen av dagen. Nu behöver man dock en solfångare som följer solen både i x och y led för att uppnå dessa siffror.
Om du använder speglar förlorar du dessutom yta eftersom vinklen mellan kolektorn och speglarna överstiger 0 grader vid alla tillfällen.
Sedan när de gäller din andra del ditt innlägg:
Har du hört talas om 2:a termodynamik lagen
Och till sist:
Uppenbarligen är utbildningen i skolan i fysik undermålig.
Varför det?
Köp verktygen till GMs EV1 istället.
100ggr mer bil.
Think är väl nått för postutdelning, istället för de 3-hjulingar de har nu!
El är spännande!
Jag gillar V8, har haft flera törstiga jänkare.
Men el-bil är ocskå spännande, skulle vara kul att bygga själv.
Här är ett klipp på tuben på en kille som börjat med en el-cart som går i 90km/t.
Kul!
http://www.youtube.com/watch?v=vwODx028_Jw
Värmepump för att värma bilen.
Prius har en helt elektriskt driven värmepump för att kyla cupen.Den som har luftvärmepump hemma vet att den lämnar inte lika stor kyleffekt som värmeeffekt,vilket gör att det är lättare att värma bilens cupe än att kyla den.Sådan värmepump satt redan i den här elbilen för tolv år sedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV