Larmar när ögat lämnar vägbanan

Kameran mäter bland annat hur mycket av ögonvitan som syns för att avgöra vart blicken är riktad. Foto: Emelie Asplund

Larmar när ögat lämnar vägbanan

Skulle ett varnande pip få dig att sluta sms:a vid ratten? Kanske skippa mobilen helt? Det hoppas Autoliv och Volvo, som utvecklar varningssystem som larmar när blicken lämnar vägen – ett allför vanligt beteende i trafiken.

Annons
Verktyg

– Distraktion är den vanligaste orsaken till olyckor i trafiken, säger Ola Boström, projektledare på bilsäkerhetsföretaget Autoliv.

Själv håller han ögonen på vägen under färden från tågstationen i Falköping till företagets forskningsavdelning i Vårgårda.

Fast plötsligt greppar han mobilen och – PIP – där tjuter varningssignalen. Hans blick har lämnat vägbanan i mer än två sekunder, och det nya säkerhetssystemet larmar.

Autoliv har utvecklat teknik för att upptäcka distraherade förare i flera år. I början använde företaget avancerade kamerasystem som registrerade en mängd punkter i förarens ansikte och ögon. En lång kedja av algoritmer beräknade blickens riktning. Problemet var att ingenjörerna inte lyckades göra varningarna tillräckligt pålitliga. Falsklarmen blev så många att testpersonerna helst ville stänga av systemet.

Men i fjol kläckte forskningsingenjören Benny Nilsson, som sitter i baksätet på testturen, en ny idé.

– Vi kan strunta i att räkna ut blickens riktning och ägna oss åt grundfrågan: är blicken på vägen eller inte, säger han.

Nu följer en liten kamera på instrumentpanelen förarens ögon. Systemet håller koll på vad som syns av ögat, exempelvis var ögonvitorna skymtar fram. På så vis kan man med stor sannolikhet avgöra om blicken är riktad mot vägen eller inte (se faktaruta). Samtidigt är beräkningarna mycket lättare jämfört med det ursprungliga systemet, och falsklarmen är färre.

Ola Boström berättar att Toyota redan har en teknik som påminner lite om konceptet på den japanska marknaden. Det analyserar symmetrier i ansiktet för att bedöma vart näsan är riktad. Men att liksom Autoliv enbart analysera ögonen är unikt, enligt företaget.

I ett nytt projekt ska systemet testas i samarbete med Volvo Cars och teknikkonsulten ÅF. Tio Volvoanställda ska få systemet installerat i sina tjänstebilar, och en stor mängd data ska samlas in och analyseras. Testet ska visa om varningarna verkligen ändrar förarnas beteende. Och om effekten i så fall sitter kvar.

Kostnaden för systemet då? Ola Boström drar på svaret och vill inte gärna klämma ur sig någon siffra.

– Men systemet får aldrig spridning om vi inte får ner kostnaden, hinner han säga.

Sedan avbryts han av ett pip. Hoppsan, där lämnade blicken visst vägen igen.

Väl framme på huvudkontoret möter Volvos projektdeltagare Henrik Lind upp. Han bedömer att komponentkostnaden måste bli betydligt lägre än 500 kronor när tekniken når marknaden.

Även Volvo har ägnat många år åt att utveckla distraktionsvarnare och driver flera projekt inom området. Före år 2020 hoppas Henrik Lind att ett system ska finnas i företagets bilar.

– Alla större biltillverkare försöker lösa det här. Den som blir först kommer att sätta press på resten, säger han.

En kamera som iakttar föraren kan dessutom användas för andra ändamål. Exempelvis i nya typer av stöldskydd där bilen enbart startar om den känner igen föraren.

Fakta Kamera filmar ögonen – symmetri avslöjar blickens riktning

Förarens ansikte filmas av en kamera på instrumentpanelen.

Programvaran analyserar ögonens symmetri, exempelvis hur mycket ögonvita som syns. Vissa symmetrier innebär med stor sannolikhet att blicken är riktad mot vägen.

Algoritmerna tränas på människor med olika färg och form på ögonen, med och utan smink och glasögon.

Tekniken ska testas av tio Volvoanställda. Testerna startar i april 2014 och pågår i upp till ett år.

En stor mängd data ska registreras exempelvis bilens position, hastighet, hur föraren gasar och bromsar, avstånd till framförvarande bil och väglinjen.

Sedan analyseras om förarnas beteende förändras med hjälp av distraktionsvarningen.

Projektet finansieras delvis av statliga Vinnova. I samarbetet deltar även forskningscentrumet Safer i Göteborg.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

16 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
16
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Containerfartyg

Jätteordern: 11 av världens största fartyg

Japanska varvet Imabari har fått en beställning på elva containerfartyg som ska bli världens största.

Boeing 747-8.

Nya Air Force One är utsedd

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Ny Tekniks läsare funderar på hur julgransbelysningen kan lysa trots att de är avslagna.

Läckström får julgran att tindra

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en julgran ute lysa fast strömmen är avstängd? Ny Tekniks läsare sprider ljus över en diodfråga. 1 kommentar

Tesla

Rådet till skrotarna: Rör inte elbilarna

Bilåtervinnarnas kunskaper om den nya tekniken brister. ”Man gör bara fel en gång när det handlar om starkström”, säger Michael Abraham på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund. 22 kommentarer

El-expert: Väldigt enkelt att lära ut om återvinning

Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP): Farhågorna är överdrivna. 1 kommentar

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo Bussar och Siemens har tecknat avtal om leverans av hybridbussar och elbussar till städer i hela världen. 4 kommentarer

Fem hus slukades av politikerns grop

Kinesisk ledamot i en lokal lagstiftande församling söks av polisen efter ett mindre lyckat byggprojekt. 1 kommentar

Annons
Oljetanker

Hur startar motorn på en oljetanker?

TEKNIKFRÅGAN. Vilken startmotor har motorn på en oljetanker? Vet du? 71 kommentarer

Dreamliner kevlar

Så ska batterier bli brandsäkra

Forskare tror sig ha hittat lösningen på brand i litimjonbatterier. 7 kommentarer

Lightlab

Lightlab släcker lågenergilampa

Efter 18 år ger svenska Lightlab upp försöken att utveckla en miljövänlig lågenergilampa. 9 kommentarer

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

En direktör friades från misstanke om dataintrång på jobbet. Nu protesterar en överåklagare: Handlingen var kriminell. 27 kommentarer

”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

Se första filmade laserpulsen

För första gången ska den amerikanska marinens eldrivna kanon visas för allmänheten.

Tåg tågstopp

Nya knepet ska hindra tågstopp

Tre metoder testas för att motverka isbildning på kontaktledningar. 23 kommentarer

Autobahn provplats för förarlösa bilar

Tyskland planerar att låta förarlösa bilar få en teststräcka på motorvägen mellan Berlin och München.

Facebook

Så mycket läcker Facebook till polis

Antalet konton som öppnas för svensk polis ökar dramatiskt. 12 kommentarer

Arlanda får Sveriges största vätgasmack

AGA Gas ska bygga Sveriges största vätgasmack för bränslecellsbilar på Arlanda. 31 kommentarer

Norra Djurgårdsstaden Staffan Lorentz

Stopplag ger problem för prestigeprojektet

En av förra bostadsministerns sista åtgärder var att införa en stopplag för skärpta lokala energikrav på byggnader. 2 kommentarer

Mehmet Kaplan tänker inte ändra stopplagen

Stopplagen drevs igenom av den förra regeringen och fick hård kritik. 2 kommentarer

Satsar på frivilligt hållbarhetsarbete

Satsar på frivilligt hållbarhetsarbete

Malmö stad var en av de kommuner som protesterade mest högljutt över stopplagen. 1 kommentar

Forskning och teknik 
när läget är spänt

Forskning och teknik när läget är spänt

LEDARE. Den tekniska utvecklingen viktigare än vad som tidigare uppmärksammats. 5 kommentarer

Batteri

175 år gammalt batteri funkar fortfarande

En ringklocka som plingat sedan 1840 drivs av ett batteri vars konstruktion fortfarande är okänd.

DEBATT
Per Kågeson

Varför göda solkraft med risk för obalans?

SLUTREPLIK. Det är Naturskyddsföreningens bok ”Solkraft” som startat debatten om Sveriges förutsättningar till solenergi. Per Kågeson tycker att vind och sol ska konkurrera på lika villkor. 20 kommentarer

Solen är nog kraftfull här

Solen är nog kraftfull här

REPLIK. Kågeson fastnar i ett kortsiktigt fokus på kostnadseffektivitet, svarar Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen. 94 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 19 kommentarer

Reningsverkets hemligheter
Under skalet reningsverk

Reningsverkets hemligheter

UNDER SKALET Här renas vatten till 880 000 människor i ett komplicerat system av bassänger, filter och maskiner. 12 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

De jagar första platsen på 33-listan

De jagar första platsen
på 33-listan

Här är bolagen som tävlar i regionsfinalen. Boka din plats nu!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Appar Hollywood

Industrin för appar större än Hollywood

Före 2008 existerade inte Apples App Store. Nu är den större än Hollywood.

Robot – av sugrör

Robot – av sugrör

En liten programmerbar halvledarkrets och några färggranna sugrör är allt som behövs.

Snörobotar

Vart tusan tog alla snörobotar vägen?

Yuki Taro och Roboplow var stjärnor – sen slocknade de. 4

Tio knäböj i Mexico Citys tunnelbana ger ett gratisåk.

Knäböj ger gratis resa på tunnelbana

Senaste vapen mot fetma i Mexico. 4

Smartphone

Fyra sätt att använda din smartphone med vantar på

Finurliga sätt att slippa frysa när du vill kommunicera. 8

Binopad

Skärmen visar huset virtuellt

Sätt på dig en digital mask och kliv in i en ny upplevelse av en bostad. 1

Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda. 2

Deborah Magid

Trendspaningen: Istanbul är hetast

IBM:s Deborah Magid har koll på trenderna.

Tommy Ljunggren lämnar Telia.

Telias nätarkitekt går till konkurrent

”Jag får ett större ansvar än i dag.” 4

Watty

Sensorn avslöjar hemmets energitjuvar

Tio nya miljoner ska ta företagets produkt till marknaden. 9

Få de anställda att brinna för jobbet.

Så får du dina anställda att brinna för jobbet

Det finns knep för att dina anställda ska brinna för sitt jobb - länge. 4

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Det har aldrig varit så lätt att få lantmätare att flytta norrut som nu. 8

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Första filmade laserpulsen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se