Larmar när ögat lämnar vägbanan

Kameran mäter bland annat hur mycket av ögonvitan som syns för att avgöra vart blicken är riktad. Foto: Emelie Asplund

Tipsa en vän om en artikel

Larmar när ögat lämnar vägbanan

Skulle ett varnande pip få dig att sluta sms:a vid ratten? Kanske skippa mobilen helt? Det hoppas Autoliv och Volvo, som utvecklar varningssystem som larmar när blicken lämnar vägen – ett allför vanligt beteende i trafiken.

Annons

– Distraktion är den vanligaste orsaken till olyckor i trafiken, säger Ola Boström, projektledare på bilsäkerhetsföretaget Autoliv.

Själv håller han ögonen på vägen under färden från tågstationen i Falköping till företagets forskningsavdelning i Vårgårda.

Fast plötsligt greppar han mobilen och – PIP – där tjuter varningssignalen. Hans blick har lämnat vägbanan i mer än två sekunder, och det nya säkerhetssystemet larmar.

Autoliv har utvecklat teknik för att upptäcka distraherade förare i flera år. I början använde företaget avancerade kamerasystem som registrerade en mängd punkter i förarens ansikte och ögon. En lång kedja av algoritmer beräknade blickens riktning. Problemet var att ingenjörerna inte lyckades göra varningarna tillräckligt pålitliga. Falsklarmen blev så många att testpersonerna helst ville stänga av systemet.

Men i fjol kläckte forskningsingenjören Benny Nilsson, som sitter i baksätet på testturen, en ny idé.

– Vi kan strunta i att räkna ut blickens riktning och ägna oss åt grundfrågan: är blicken på vägen eller inte, säger han.

Nu följer en liten kamera på instrumentpanelen förarens ögon. Systemet håller koll på vad som syns av ögat, exempelvis var ögonvitorna skymtar fram. På så vis kan man med stor sannolikhet avgöra om blicken är riktad mot vägen eller inte (se faktaruta). Samtidigt är beräkningarna mycket lättare jämfört med det ursprungliga systemet, och falsklarmen är färre.

Ola Boström berättar att Toyota redan har en teknik som påminner lite om konceptet på den japanska marknaden. Det analyserar symmetrier i ansiktet för att bedöma vart näsan är riktad. Men att liksom Autoliv enbart analysera ögonen är unikt, enligt företaget.

I ett nytt projekt ska systemet testas i samarbete med Volvo Cars och teknikkonsulten ÅF. Tio Volvoanställda ska få systemet installerat i sina tjänstebilar, och en stor mängd data ska samlas in och analyseras. Testet ska visa om varningarna verkligen ändrar förarnas beteende. Och om effekten i så fall sitter kvar.

Kostnaden för systemet då? Ola Boström drar på svaret och vill inte gärna klämma ur sig någon siffra.

– Men systemet får aldrig spridning om vi inte får ner kostnaden, hinner han säga.

Sedan avbryts han av ett pip. Hoppsan, där lämnade blicken visst vägen igen.

Väl framme på huvudkontoret möter Volvos projektdeltagare Henrik Lind upp. Han bedömer att komponentkostnaden måste bli betydligt lägre än 500 kronor när tekniken når marknaden.

Även Volvo har ägnat många år åt att utveckla distraktionsvarnare och driver flera projekt inom området. Före år 2020 hoppas Henrik Lind att ett system ska finnas i företagets bilar.

– Alla större biltillverkare försöker lösa det här. Den som blir först kommer att sätta press på resten, säger han.

En kamera som iakttar föraren kan dessutom användas för andra ändamål. Exempelvis i nya typer av stöldskydd där bilen enbart startar om den känner igen föraren.

Fakta Kamera filmar ögonen – symmetri avslöjar blickens riktning

Förarens ansikte filmas av en kamera på instrumentpanelen.

Programvaran analyserar ögonens symmetri, exempelvis hur mycket ögonvita som syns. Vissa symmetrier innebär med stor sannolikhet att blicken är riktad mot vägen.

Algoritmerna tränas på människor med olika färg och form på ögonen, med och utan smink och glasögon.

Tekniken ska testas av tio Volvoanställda. Testerna startar i april 2014 och pågår i upp till ett år.

En stor mängd data ska registreras exempelvis bilens position, hastighet, hur föraren gasar och bromsar, avstånd till framförvarande bil och väglinjen.

Sedan analyseras om förarnas beteende förändras med hjälp av distraktionsvarningen.

Projektet finansieras delvis av statliga Vinnova. I samarbetet deltar även forskningscentrumet Safer i Göteborg.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

16 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
16
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
”Inga tekniska fel på planet”

”Inga tekniska fel på planet”

Gripenkraschen i Tjeckien: ”Vi kan inte notera några tekniska fel.”

Efter kraschen: ”Stolarna ett mekaniskt underverk”

Katapulttekniken hyllas av FMV-expert efter olyckan där två piloter sköt ut sig efter att ha kraschat med ett Gripenplan. 50 kommentarer

Piloterna fick inte stopp på Gripenplanet

Gled av landningsbanan på flygbas i Tjeckien. 36 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Världsrekord för minisvävare

En uppfinnare från Kanada har gjort ett rekordflyg med sin ”svävande skateboard”.

Beslut om Ringhals skjuts upp

Beslut om Ringhals skjuts upp

Beskedet om stängning av reaktorerna 1 och 2 kalldusch för elbolag. Nu skjuts beslutet upp. 8 kommentarer

Beslutet om att stänga Ringhals uppskjutet

Eon har bett huvudägaren Vattenfall att skjuta på styrelsebeslutet i en månad. 163 kommentarer

Målet: 3d-digitalisera 
mer av svensk industri

Målet: 3d-digitalisera mer av svensk industri

Motorblock, elektronik eller livsmedel. Allt fler industrier tar 3d-digitalisering till hjälp för att granska konstruktion och kvalitet. 1 kommentar

Grafen

Blir bro av grafen lika tunn som tändsticka?

TEKNIKFRÅGAN. Blir broar extremt tunna om man ersätter stålet med superstarkt grafen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 9 kommentarer

Activision, Call of duty

Algoritmer jagar fusk i Call of duty

BOULDER. Datorspelsutvecklaren Activision använder ett analysverktyg för att spåra spelare som fuskar. ”Vi vill att de ska ångra sig.” , säger Josh Hemann, analyschef på Activision. 4 kommentarer

Annons
Gasmaskfiltret renar sig själv

Gasmaskfiltret renar sig själv

Filter som både stoppar och förstör kemiska stridsmedel gör gifthanteringen mindre farlig. 4 kommentarer

Elbil

Elbilen tvingas bullra mer

Slut på tysta elfordon när EU inför nya ljudkrav. 188 kommentarer

Hur ska en elbil låta?

Se resultatet
  • Bensindriven bil 8%
  • Raggarbil 8%
  • Glassbilens signal 25%
  • Fågel 6%
  • Inte alls 53%
Rösta
Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Hong Kong tar DNA-tekniken till hjälp för att visa upp nedskräpare. 16 kommentarer

Magi? Nix. Lampan svävar med hjälp av magnetism och lyser med induktion.

Svensk succé för svävande lampa

Den svävar fritt i luften och lyser trots att den varken har sladd eller batterier. 16 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre.

Topplista

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 17

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 8

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Magnus Sallbring

Så får du med soffpotatisen på hälsoresan

KARRIÄR. ”Hitta på något galet”, säger hr-chefen. 6

Elfärjan smyger tyst

Elfärjan smyger tyst

Minskar bränslekostnaderna med 60 procent. 14

Syndigate vann 33-listans regionala final i Umeå.

Erbjuder räddning för bransch i kris

De erbjuder handelsplattform för krisande mediabransch. 1

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

KARRIÄR. Hjälper bönder samla in regnvatten. 4

Kopplar prylar säkert till nätet

Kopplar prylar säkert till nätet

”Gör det möjligt styra prylar från en app, var man än befinner sig”. 1

Inget för höjdrädda

Inget för höjdrädda

Världens längsta bro är genomskinlig. 7

Slut på pinkande robotar

Slut på pinkande robotar

Möjligheten till egna redigeringar i Google stoppas. 3

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb299 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Världsrekord för hoverboard

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se