Baldos bästa svenska bilen

Det blev två pokaler för Luleåteknologerna i årets upplaga av snålbilstävlingen Shell Eco Marathon. Deras lingonröda stadsbil Baldos fick förstapris för bästa säkerhet andrapris i etanolklassen.

Annons
Baldos bästa svenska bilen

Baldosteamets lagledare Maria Rodiouchkina. Foto: Bas Czerwinski/AP image for Shell

Baldos bästa svenska bilen

Baldos på banan i Rotterdam. Foto: Bas Czerwinski/AP image for Shell

Baldos bästa svenska bilen

Baldosteamet vid prisutdelningen. Foto: Bas Czerwinski/AP image for Shell

Baldos bästa svenska bilen

Baldosteamet förra veckan, när bilen av testad och klar för avfärd. Foto: Leif Nyberg/Ltu

Baldos blev bästa svenska bil i tävlingen som i år kördes i Rotterdam. Förutom Baldos från Luleå tekniska universitet var det bara KTH:s genomskinliga Sleipner som hamnade i resultatlistan.

Det tävlas med två typer av snålbilar i Shell Eco Marathon.

  1. Prototypklassen där bilarna får se ut som helst för att rulla så långt som möjligt på motsvarande 1 liter bensin.
  2. Urban Concept-klassen, där bilarna ska likna vanliga stadsbilar och måste uppfylla en rad krav för att få tävla.

Varje huvudklass är sedan indelad i olika bränsleklasser – bensin, alternativ till bensin, diesel, alternativ till diesel, vätgas, batteri och solceller.

Baldos tävlade i etanolklassen för Urban Concept-bilar och lyckades komma 223,3 kilometer på motsvarande 1 liter bensin, vilket gav en andra plats, efter danska DTU Roadrunners som rullade tre gånger så långt, och en sjätteplats totalt.

Upp på resultatlistan kom också KTH:s bränslecellsdrivna, superlätta prototypklassbil Sleipner. Sleipner rullade in på en tionde plats i vätgasklassen med 135 kilometer per kilowattimme. Det motsvarar 1200 kilometer på en liter bensin. Vinnaren kom fyra gånger så långt.

För de andra svenskarna – urban concept-bilen Spiros från KTH i Stockholm och Chalmers båda bilar Eco Vera i prototypklassen och Smarter i stadsbilsklassen – gick det dåligt. Ingen av dem kunde fullfölja tävlingen.

Anders Johansson, doktorand på institutionen för tillämpad mekanik på Chalmers och handledare för lag Eco Vera rapporterar direkt för Ny Teknik om allt som man inte vill ska hända.

- Vi hade stora problem med motorstyrningen men när vi väl fick det att fungera hoppade kedjan efter sex varv på ett av försöken ute på banan. Detta lagades men av någon anledning gav styrelektroniken till spridaren upp. Detta fixades med lite omkoppling men sedan tändningen upp och då hade vi tyvärr bara tio minuter kvar innan banan stängde så vi var tvungna att avbryta.

Men han har inte gett upp.

- Vi har en egenutvecklad förbränningsmotor på 25cc som vi byggde för ett år sedan. Men tändspolen har stört ut vevaxelsignalerna och gett felaktiga varvtal vilket gjort att vi haft problem med mappningen. Eventuellt kommer vi åka på någon mindre eco maraton-tävling i slutet av sommaren bara för att testa vår motor och se hur den presterar, mejlar Anders Johansson från Rotterdam.

De olika högskolarna arbetar på lite olika sätt med Shell Eco Marathon.

På KTH i Stockholm arbetar man med bilarna i olika kurser och blandar mekantronik-, kemi- och fordonsteknik-teknologer för att bygga bilarna.

På Chalmers i Göteborg byggs bilarna som projektmoment i olika kurser.

På LTU i Luleå så är det maskiningenjörer som bygger bilen i en kurs. 

Fakta Vinnarna 2012

Vinnaren Microjoule från La Joliverie i klassen prototyp/bensin kom 2833 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Lycee Louis Delage i klassen urban concept/bensin kom 396 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Polyjoule från Polytech Nantes i klassen prototyp/vätgas kom 541 kilometer på en kilowattimme el, vilket motsvarar 4 800 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Lausitz Dynamics i klassen prototyp/batterielektrisk kom 732 kilometer på en kilowattimme el, vilket motsvarar 6 600 kilometer på en liter bensin.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

7 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
7
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 25 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 40 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 11 kommentarer

Annons

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 20 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 7 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 28 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 49 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 46 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 12 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 61 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 29 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 146 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 5 kommentarer

GRANSKNING AV 43 SVENSKA IT-BOLAG
119 civilingenjörer – 
7 av dem är kvinnor

119 civilingenjörer – 7 av dem är kvinnor

I hälften av de börsnoterade it- och telekombolagens ledningsgrupper finns inte en enda kvinna, visar Ny Tekniks granskning.

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Mycronics vd söker alltid efter den bästa kompetensen.

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet.

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 4

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

jobb158 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se