Baldos bästa svenska bilen

Det blev två pokaler för Luleåteknologerna i årets upplaga av snålbilstävlingen Shell Eco Marathon. Deras lingonröda stadsbil Baldos fick förstapris för bästa säkerhet andrapris i etanolklassen.

Annons
Baldos bästa svenska bilen

Baldosteamets lagledare Maria Rodiouchkina. Foto: Bas Czerwinski/AP image for Shell

Baldos bästa svenska bilen

Baldos på banan i Rotterdam. Foto: Bas Czerwinski/AP image for Shell

Baldos bästa svenska bilen

Baldosteamet vid prisutdelningen. Foto: Bas Czerwinski/AP image for Shell

Baldos bästa svenska bilen

Baldosteamet förra veckan, när bilen av testad och klar för avfärd. Foto: Leif Nyberg/Ltu

Baldos blev bästa svenska bil i tävlingen som i år kördes i Rotterdam. Förutom Baldos från Luleå tekniska universitet var det bara KTH:s genomskinliga Sleipner som hamnade i resultatlistan.

Det tävlas med två typer av snålbilar i Shell Eco Marathon.

  1. Prototypklassen där bilarna får se ut som helst för att rulla så långt som möjligt på motsvarande 1 liter bensin.
  2. Urban Concept-klassen, där bilarna ska likna vanliga stadsbilar och måste uppfylla en rad krav för att få tävla.

Varje huvudklass är sedan indelad i olika bränsleklasser – bensin, alternativ till bensin, diesel, alternativ till diesel, vätgas, batteri och solceller.

Baldos tävlade i etanolklassen för Urban Concept-bilar och lyckades komma 223,3 kilometer på motsvarande 1 liter bensin, vilket gav en andra plats, efter danska DTU Roadrunners som rullade tre gånger så långt, och en sjätteplats totalt.

Upp på resultatlistan kom också KTH:s bränslecellsdrivna, superlätta prototypklassbil Sleipner. Sleipner rullade in på en tionde plats i vätgasklassen med 135 kilometer per kilowattimme. Det motsvarar 1200 kilometer på en liter bensin. Vinnaren kom fyra gånger så långt.

För de andra svenskarna – urban concept-bilen Spiros från KTH i Stockholm och Chalmers båda bilar Eco Vera i prototypklassen och Smarter i stadsbilsklassen – gick det dåligt. Ingen av dem kunde fullfölja tävlingen.

Anders Johansson, doktorand på institutionen för tillämpad mekanik på Chalmers och handledare för lag Eco Vera rapporterar direkt för Ny Teknik om allt som man inte vill ska hända.

- Vi hade stora problem med motorstyrningen men när vi väl fick det att fungera hoppade kedjan efter sex varv på ett av försöken ute på banan. Detta lagades men av någon anledning gav styrelektroniken till spridaren upp. Detta fixades med lite omkoppling men sedan tändningen upp och då hade vi tyvärr bara tio minuter kvar innan banan stängde så vi var tvungna att avbryta.

Men han har inte gett upp.

- Vi har en egenutvecklad förbränningsmotor på 25cc som vi byggde för ett år sedan. Men tändspolen har stört ut vevaxelsignalerna och gett felaktiga varvtal vilket gjort att vi haft problem med mappningen. Eventuellt kommer vi åka på någon mindre eco maraton-tävling i slutet av sommaren bara för att testa vår motor och se hur den presterar, mejlar Anders Johansson från Rotterdam.

De olika högskolarna arbetar på lite olika sätt med Shell Eco Marathon.

På KTH i Stockholm arbetar man med bilarna i olika kurser och blandar mekantronik-, kemi- och fordonsteknik-teknologer för att bygga bilarna.

På Chalmers i Göteborg byggs bilarna som projektmoment i olika kurser.

På LTU i Luleå så är det maskiningenjörer som bygger bilen i en kurs. 

Fakta Vinnarna 2012

Vinnaren Microjoule från La Joliverie i klassen prototyp/bensin kom 2833 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Lycee Louis Delage i klassen urban concept/bensin kom 396 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Polyjoule från Polytech Nantes i klassen prototyp/vätgas kom 541 kilometer på en kilowattimme el, vilket motsvarar 4 800 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Lausitz Dynamics i klassen prototyp/batterielektrisk kom 732 kilometer på en kilowattimme el, vilket motsvarar 6 600 kilometer på en liter bensin.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

7 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
7
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten 
bakom stora
succépulvret

Hemligheten bakom stora succépulvret

TEKNIKHISTORIA. Ninni Kronberg forskade på 30-talet fram ett patent som senare gav upphov till mejerijätten Semper. 6 kommentarer

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Artikeln om de frostaktiverade däckdubbarna drog igång en intensiv debatt bland Ny Tekniks läsare. Nu svarar konstruktören Sigvard Zetterström på läsarnas frågor. 34 kommentarer

Vatten i däcket fäller ut dubben

Däckdubben aktiveras när det är kallt och dras in när det är varmt. 122 kommentarer

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Med teknik från KTH och stål från Sandvik är den svenska blykylda reaktordesignen Sealer på väg mot ett genombrott - i Kanada. 63 kommentarer

Tesla James Bond

Teslas hemliga Bond-funktion

Elon Musk har släppt en liten överraskning.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 27 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Då byggs hyperloopen

Uppförandet av den första transportbanan som bygger på Musks Hyperloop påbörjas snart.

Googles galna domänköp

Googles galna domänköp

Hur mycket skulle du betala för toppdomänen .app? Antagligen inte lika mycket som Google. 4 kommentarer

F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

Textilbil kör snålt och säkert 2040

Textilbil kör snålt och säkert 2040

När bilarna kör snålt och förarlöst 2040 behövs inte så mycket plåt. De kan byggas av tyg och papper hävdar textilforskare. 5 kommentarer

"Inför konsumentskatter på nötkött och flyg"

En ny rapport, signerad 14 energi- och miljöforskare, vill införa styrmedel för att begränsa köttkonsumtionen och flygresandet. 41 kommentarer

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skyskrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 40 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 6 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Laser ersätter tändstift

Med laser i bilmotorns cylinder kan effektiviteten ökas med 27 procent.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Ukraina betalar gas för en dag

Tidigt i morse meddelade ryska gasföretaget Gazprom att Ukraina har betalat 15 miljoner dollar i förskott. Det motsvarar en dags konsumtion. 3 kommentarer

Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 9 kommentarer

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 97 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 32 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 29 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 4

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 10

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 18

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild. 1

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb192 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tesla S James Bond-funktion

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se