Volvo har sågspån i dörrarna

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter. Foto: Colourbox samt Sören Håkanlind

Volvo har sågspån i dörrarna

Blanda sågspån i plasten så blir bilen lättare och grönare. Volvo Personvagnar testar dörrmoduler i biokomposit. Resultatet är överraskande bra, enligt företaget.

Annons
Taggar

Den smäckra dörrmodulen väger cirka 600 gram och är skandinaviskt trä-färgad. Förutom kulören avslöjar även strukturen att en av huvudingredienserna är – sågspån. Fast projektledaren Fredrik Stråhlin kallar­ det hellre för träfiber.

Den nya biokompositen kapar vikten med cirka fem procent jämfört med dagens dörrmodul, som bland annat håller högtalare, elektronik och fönsterhissar på plats. Varje viktminskning är välkommen i bilindustrin som jagar gram för att sänka bränsleförbrukningen. Men Volvos huvudargument i det här projektet är faktiskt inte vikten.

– Prio ett är att öka andelen förnyelsebara material och minska bilens koldioxidavtryck, säger Fredrik Stråhlin.

Många konkurrenter gör en stor affär av sina satsningar på miljövänliga komponenter. Mercedes ligger i bräschen. Företaget använder lin, ull, hampa, sisal och kokos i kupén, medan­ reservhjulskåpan är förstärkt med palmfiber. Mazda och Ford är andra exempel på biltillverkare som gärna profilerar sig med naturfibrer. Volvo ligger efter när det gäller biomaterial, men utvecklingen av den nya dörrmodulen är ett steg i en grönare riktning.

Projektet är ett samarbete med underleverantören Brose och svenska Re8. Den innehåller 40 procent träfiber plus polypropylen-plast. Det ska jämföras med Volvos nuvarande dörrmoduler i 30 procent glasfiber och polypropylen.

Vanliga formsprutningsverktyg används för att tillverka modulerna, som endast är 1,8 mm tjocka men jämna och fina med god fyllnad. De har utsatts för omfattande tester i fält och på labb. Modulerna har byggts in i åtta taxibilar som rullat runt i Göteborgstrakten i ett halvår, ytterligare en bil har kört långtidsprover på testbanan i Hällered.

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter.

– Att den skulle klara våra tester så bra är lite av en överraskning. Det trodde nog ingen när vi startade, säger Fredrik Stråhlin.

Men konstruktionen måste anpassas lite eftersom materialet inte är lika styvt som glasfiberarmerad plast. Sedan tar nya tester tar vid, förhoppningsvis i Arizona senare i år för att se hur den klarar ett extremt varmt klimat. När och om den träbaserade dörrmodulen kan tas in i produktionen är inte beslutat. Men kostnaden beräknas då bli något lägre än för glasfibervarianten.

Fakta Sågspån stärker plasten

Volvos dörrmodul tillverkas i en biokomposit från Göteborgsföretaget Re8. Råvarorna är polypropylenplast och sågspån, en restprodukt från sågverk och hyvlerier. Materialet kan formsprutas och ersätter såväl rena plastmaterial som glas­fiberförstärkta plaster.

Vd Thomas Bräck lyfter fram flera fördelar jämfört med andra biokompositer.

– Det är ljust och fint, har god prestanda, luktar inte och tar inte upp fukt, säger han.

Han berättar att hemligheten ligger i god kontroll i tillverkningen. Hur spån väljs, torkas och finfördelas till rätt dimensioner, och hur processen styrs när spånen blandas med plasten. Andelen fibrer är mellan 30 och 70 procent. Den mindre mängden ger bättre slagtålighet, den högre ökar styrkan och styvheten.

Förutom Volvo använder bland annat Ikea materialet. Nu förhandlar Re8 med en större italiensk kund.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

9 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
9
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten 
bakom stora
succépulvret

Hemligheten bakom stora succépulvret

TEKNIKHISTORIA. Ninni Kronberg forskade på 30-talet fram ett patent som senare gav upphov till mejerijätten Semper. 12 kommentarer

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Artikeln om de frostaktiverade däckdubbarna drog igång en intensiv debatt bland Ny Tekniks läsare. Nu svarar konstruktören Sigvard Zetterström på läsarnas frågor. 58 kommentarer

Vatten i däcket fäller ut dubben

Däckdubben aktiveras när det är kallt och dras in när det är varmt. 128 kommentarer

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Med teknik från KTH och stål från Sandvik är den svenska blykylda reaktordesignen Sealer på väg mot ett genombrott - i Kanada. 88 kommentarer

Tesla James Bond

Teslas hemliga Bond-funktion

Elon Musk har släppt en liten överraskning.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 32 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Då byggs hyperloopen

Uppförandet av den första transportbanan som bygger på Musks Hyperloop påbörjas snart.

Googles galna domänköp

Googles galna domänköp

Hur mycket skulle du betala för toppdomänen .app? Antagligen inte lika mycket som Google. 5 kommentarer

F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

Textilbil kör snålt och säkert 2040

Textilbil kör snålt och säkert 2040

När bilarna kör snålt och förarlöst 2040 behövs inte så mycket plåt. De kan byggas av tyg och papper hävdar textilforskare. 6 kommentarer

"Inför konsumentskatter på nötkött och flyg"

En ny rapport, signerad 14 energi- och miljöforskare, vill införa styrmedel för att begränsa köttkonsumtionen och flygresandet. 61 kommentarer

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skyskrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 41 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 6 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Laser ersätter tändstift

Med laser i bilmotorns cylinder kan effektiviteten ökas med 27 procent.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Ukraina betalar gas för en dag

Tidigt i morse meddelade ryska gasföretaget Gazprom att Ukraina har betalat 15 miljoner dollar i förskott. Det motsvarar en dags konsumtion. 3 kommentarer

Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 13 kommentarer

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 109 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 32 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 30 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 5

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 10

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 19

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild. 1

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tesla S James Bond-funktion

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se