Volvo har sågspån i dörrarna

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter. Foto: Colourbox samt Sören Håkanlind

Tipsa en vän om en artikel

Volvo har sågspån i dörrarna

Blanda sågspån i plasten så blir bilen lättare och grönare. Volvo Personvagnar testar dörrmoduler i biokomposit. Resultatet är överraskande bra, enligt företaget.

Annons
Taggar

Den smäckra dörrmodulen väger cirka 600 gram och är skandinaviskt trä-färgad. Förutom kulören avslöjar även strukturen att en av huvudingredienserna är – sågspån. Fast projektledaren Fredrik Stråhlin kallar­ det hellre för träfiber.

Den nya biokompositen kapar vikten med cirka fem procent jämfört med dagens dörrmodul, som bland annat håller högtalare, elektronik och fönsterhissar på plats. Varje viktminskning är välkommen i bilindustrin som jagar gram för att sänka bränsleförbrukningen. Men Volvos huvudargument i det här projektet är faktiskt inte vikten.

– Prio ett är att öka andelen förnyelsebara material och minska bilens koldioxidavtryck, säger Fredrik Stråhlin.

Många konkurrenter gör en stor affär av sina satsningar på miljövänliga komponenter. Mercedes ligger i bräschen. Företaget använder lin, ull, hampa, sisal och kokos i kupén, medan­ reservhjulskåpan är förstärkt med palmfiber. Mazda och Ford är andra exempel på biltillverkare som gärna profilerar sig med naturfibrer. Volvo ligger efter när det gäller biomaterial, men utvecklingen av den nya dörrmodulen är ett steg i en grönare riktning.

Projektet är ett samarbete med underleverantören Brose och svenska Re8. Den innehåller 40 procent träfiber plus polypropylen-plast. Det ska jämföras med Volvos nuvarande dörrmoduler i 30 procent glasfiber och polypropylen.

Vanliga formsprutningsverktyg används för att tillverka modulerna, som endast är 1,8 mm tjocka men jämna och fina med god fyllnad. De har utsatts för omfattande tester i fält och på labb. Modulerna har byggts in i åtta taxibilar som rullat runt i Göteborgstrakten i ett halvår, ytterligare en bil har kört långtidsprover på testbanan i Hällered.

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter.

– Att den skulle klara våra tester så bra är lite av en överraskning. Det trodde nog ingen när vi startade, säger Fredrik Stråhlin.

Men konstruktionen måste anpassas lite eftersom materialet inte är lika styvt som glasfiberarmerad plast. Sedan tar nya tester tar vid, förhoppningsvis i Arizona senare i år för att se hur den klarar ett extremt varmt klimat. När och om den träbaserade dörrmodulen kan tas in i produktionen är inte beslutat. Men kostnaden beräknas då bli något lägre än för glasfibervarianten.

Fakta Sågspån stärker plasten

Volvos dörrmodul tillverkas i en biokomposit från Göteborgsföretaget Re8. Råvarorna är polypropylenplast och sågspån, en restprodukt från sågverk och hyvlerier. Materialet kan formsprutas och ersätter såväl rena plastmaterial som glas­fiberförstärkta plaster.

Vd Thomas Bräck lyfter fram flera fördelar jämfört med andra biokompositer.

– Det är ljust och fint, har god prestanda, luktar inte och tar inte upp fukt, säger han.

Han berättar att hemligheten ligger i god kontroll i tillverkningen. Hur spån väljs, torkas och finfördelas till rätt dimensioner, och hur processen styrs när spånen blandas med plasten. Andelen fibrer är mellan 30 och 70 procent. Den mindre mängden ger bättre slagtålighet, den högre ökar styrkan och styvheten.

Förutom Volvo använder bland annat Ikea materialet. Nu förhandlar Re8 med en större italiensk kund.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

9 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
9
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Mattias Carlsson, Försäkringsarkivet

Bank-id blir hinder för jämförelsesajt

Försäkringsbolagens aviga inställning till bank-id sätter käppar i hjulet. 4 kommentarer

Utländsk e-legitimation blir svensk

Till sommaren ska det gå att elektroniskt lämna anbud i en offentlig upphandling inom hela EU.

Google cardboard vr-glasögon

VR i plast istället för kartong

Sökjätten Google tar ytterligare steg in i den virtuella världen. Nu ska företaget ersätta sina kartongbrillor.

tre vita hönor

Höna godkänd som läkemedelsproducent

TEKNIKSVEPET. Genmodifierad höna, sop-forskning och trådlös billaddning.

Den klassiska svävarmodellen SR.N4 fotograferad 1973.

60 år av svävande historia

TEKNIKHISTORIA. Svävarna har spelat en viktig roll under historien och används än i dag. Det här är berättelsen om hur. 16 kommentarer

Kök med spis och köksfläkt

Varför skippa köksfläkt?

TEKNIKFRÅGAN. Vad är fördelen med att låta stekoset gå ut i ventilationstrummorna mot att filtrera närmast spisen? 45 kommentarer

Ericsson-logga och bild på Hans Vestberg

Ericssonchefen: Vi ska bli etta på 5g

Ericssonchefen drog massor av tungviktare till sitt frukostseminarium på IVA. Själv tycker han den typen av framträdande är en mardröm. 11 kommentarer

Ericsson öppnar inkubator i Silicon Valley

Inkubatorn Ericsson Garage i Kista får uppföljare i Silicon Valley. 2 kommentarer

Annons
Peder Fjällström och skrämdump från Slack

Veckohandlar med kontorets chattapp

Med Slack som familjechatt håller Peder Fjällström koll både på barnen och på veckohandlingen. Nästa mål är att få programmet att fungera också som automatisk läxhjälp. 8 kommentarer

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

För första gången förvandlades vätgas till extremt het väteplasma i fusionsreaktorn Wendelstein 7-X i Greifswald. 59 kommentarer

Så fuskade "motorcyklisten"

Elmotorn på 200 W är så designad att den kan byggas in i ramen under sadeln.

Hur är det möjligt att dölja en motor med batteri i en tävlingscykel?

Foto av Pluto med karta över området där kullarna befinner sig.

Plutos flytande kullar får sin förklaring

TEKNIKSVEPET. Rymden, ett återuppväckt skepp och Visas nya planer.

Grafik ögver spionprogram. Av: Jonas Askergren

Spionprogram kan tillåtas för att stoppa terrordåd

Efter terrordåden i Paris vill regeringen ge Säpo och polisen rätt att använda ”hemlig dataavläsning”. 107 kommentarer

Tyst om trojaner i Danmark – efter 14 års användning

I 14 år har dansk polis använt trojaner för att kartlägga brottsmisstänkta. Men lite är känt om hur metoden fungerar. 6 kommentarer

Beslut om effektskatten dröjer

Beslut om effektskatten dröjer

Vattenfalls krav på slopad effektskatt fick inte något gehör på Energikommissionens möte på torsdagen.-Vi ska först ta fram egna fakta, säger energiminister Ibrahim Baylan till Ny Teknik. 165 kommentarer

Ola Winqvist (till höger), överläkare och prisad innovatör, har utvecklat en ny teknik för att rena blodet från den typ av vita blodkroppar som driver på inflammationer i kroppen. I förgrunden Christian Lundgren.

Cellfälla nytt vapen mot autoimmuna sjukdomar

Den nya svenska metoden att behandla autoimmuna sjukdomar kan komma ut på klinikerna nästa år. 17 kommentarer

Följ GET blog här

Även få människor kan göra stor skillnad

#GETblog Alice Marshall om första steget för att lyckas göra teknikbranschen jämställd. Läs senaste inlägget i Googles blogg

Exempel på id-kort

Stopp för fejkad adressändring

Skatteverket kommer att göra systemet för adressändring säkrare. Syftet är att hindra identitetskapning. 36 kommentarer

DEBATT
Glöm att tåget kan ersätta flyget. Det är biljettpriset som avgör hur vi reser, skriver debattören.

”Svårt begripa fixeringen vid flyg”

REPLIK. Håll ner farten, rusta upp och behåll hyfsad trafik på stambanorna. Och glöm att tåget kan ersätta flyget. 155 kommentarer

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Trafikverket har sänkt hastigheten genom Hallandsåstunneln efter larm om vibrationer. 23 kommentarer

SJ 3000 enda tåget som skakar

Skakningar har rapporterats från tåg som kör genom nybyggda Hallandsåstunneln. De tåg som har drabbats av problemet är av samma typ. 15 kommentarer

Ericsson-logga

Ericsson lovar snabbare 4g-nät

Ska uppgradera dagens 4g-nät till 1 Gbit/s. 48 kommentarer

Några få kan göra stor skillnad

Några få kan göra stor skillnad

Så kan tech-branschen bli mer jämställd.

Läs mer
Johan Bengtsson får Stora automationspriset och 80 000 kronor för sitt engagemang i att intressera unga för teknik och industrin.

"Vi fångar ungas
intresse för teknik"

Johan Bengtsson prisas för sitt engagemang. 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Microsofts kapsel sänks i havet

Microsoft sänker sitt datacenter i havet

Havsdjupet kyler Microsofts nya datacenter. 27 kommentarer

Paolo Macchiarini

KI-kirurgen utreds på nytt

Ny Teknik har följt historien om den omstridde Paolo Macchiarini. 31

Tidiga tecken på Alzheimers

Tidiga tecken på Alzheimers

Nästan 20 år innan Alzheimers drabbas hjärnan av inflammatoriska förändringar. 11

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Fjärrstyrt undervattensfordon ger ny insyn i havets hemligheter. 1

Joggare

Nio av tio friluftsplagg innehåller miljögift

”En tickande miljöbomb”, menar Greenpeace. 4

Malariamygga

Miljardsatsning ska utrota malaria

Bill Gates och Storbritanniens finansminister satsar mot malaria. 7

Klassiska medarbetarsamtal funkar inte för att styra medarbetarna, menar experten.

”Medarbetarsamtal är verkningslösa”

KARRIÄR. Ett förlegat sätt att försöka styra medarbetarna, anser experten. 3

Tjej som spelar dataspel

Dataspelande kan ge bättre engelska

Ny studie: Gamers får bättre betyg i engelska än de som inte spelar. 12

De bytte jobb med varandra

De bytte jobb med varandra

”De där” på byggfirman förvandlades till ”vi”.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka!

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Skärmen visar vägen framför lastbilen.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se