Volvo har sågspån i dörrarna

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter. Foto: Colourbox samt Sören Håkanlind

Volvo har sågspån i dörrarna

Blanda sågspån i plasten så blir bilen lättare och grönare. Volvo Personvagnar testar dörrmoduler i biokomposit. Resultatet är överraskande bra, enligt företaget.

Annons
Taggar

Den smäckra dörrmodulen väger cirka 600 gram och är skandinaviskt trä-färgad. Förutom kulören avslöjar även strukturen att en av huvudingredienserna är – sågspån. Fast projektledaren Fredrik Stråhlin kallar­ det hellre för träfiber.

Den nya biokompositen kapar vikten med cirka fem procent jämfört med dagens dörrmodul, som bland annat håller högtalare, elektronik och fönsterhissar på plats. Varje viktminskning är välkommen i bilindustrin som jagar gram för att sänka bränsleförbrukningen. Men Volvos huvudargument i det här projektet är faktiskt inte vikten.

– Prio ett är att öka andelen förnyelsebara material och minska bilens koldioxidavtryck, säger Fredrik Stråhlin.

Många konkurrenter gör en stor affär av sina satsningar på miljövänliga komponenter. Mercedes ligger i bräschen. Företaget använder lin, ull, hampa, sisal och kokos i kupén, medan­ reservhjulskåpan är förstärkt med palmfiber. Mazda och Ford är andra exempel på biltillverkare som gärna profilerar sig med naturfibrer. Volvo ligger efter när det gäller biomaterial, men utvecklingen av den nya dörrmodulen är ett steg i en grönare riktning.

Projektet är ett samarbete med underleverantören Brose och svenska Re8. Den innehåller 40 procent träfiber plus polypropylen-plast. Det ska jämföras med Volvos nuvarande dörrmoduler i 30 procent glasfiber och polypropylen.

Vanliga formsprutningsverktyg används för att tillverka modulerna, som endast är 1,8 mm tjocka men jämna och fina med god fyllnad. De har utsatts för omfattande tester i fält och på labb. Modulerna har byggts in i åtta taxibilar som rullat runt i Göteborgstrakten i ett halvår, ytterligare en bil har kört långtidsprover på testbanan i Hällered.

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter.

– Att den skulle klara våra tester så bra är lite av en överraskning. Det trodde nog ingen när vi startade, säger Fredrik Stråhlin.

Men konstruktionen måste anpassas lite eftersom materialet inte är lika styvt som glasfiberarmerad plast. Sedan tar nya tester tar vid, förhoppningsvis i Arizona senare i år för att se hur den klarar ett extremt varmt klimat. När och om den träbaserade dörrmodulen kan tas in i produktionen är inte beslutat. Men kostnaden beräknas då bli något lägre än för glasfibervarianten.

Fakta Sågspån stärker plasten

Volvos dörrmodul tillverkas i en biokomposit från Göteborgsföretaget Re8. Råvarorna är polypropylenplast och sågspån, en restprodukt från sågverk och hyvlerier. Materialet kan formsprutas och ersätter såväl rena plastmaterial som glas­fiberförstärkta plaster.

Vd Thomas Bräck lyfter fram flera fördelar jämfört med andra biokompositer.

– Det är ljust och fint, har god prestanda, luktar inte och tar inte upp fukt, säger han.

Han berättar att hemligheten ligger i god kontroll i tillverkningen. Hur spån väljs, torkas och finfördelas till rätt dimensioner, och hur processen styrs när spånen blandas med plasten. Andelen fibrer är mellan 30 och 70 procent. Den mindre mängden ger bättre slagtålighet, den högre ökar styrkan och styvheten.

Förutom Volvo använder bland annat Ikea materialet. Nu förhandlar Re8 med en större italiensk kund.

Av: Charlotta von Schultz
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

9 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
9
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Norge, elbil

Norska elbilarna når kritisk gräns

Den 50 000:e elbilen har registrerats.

Solceller

Inga regler finns för solcellsbygge

Vindkraften har speciella riktlinjer för buller och skuggor. För solceller finns inga hinder. 8 kommentarer

Proteststorm stoppar 
största solcellsparken

Proteststorm stoppar största solcellsparken

Park på 2 megawatt stoppas efter protester från grannar. 70 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Nokia

Då kommer Nokias nya smartphone

TEKNIKSVEPET. Enligt källor ska Nokia släppa en ny smartphone. Och det snart. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 4 kommentarer

Dimmer

Har dimmern löst energiproblemen?

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan lampan lysa när energimätaren visar noll? Sprid ljus i Ny Tekniks teknikfråga. 2 kommentarer

Mini Augmented Vision - prototyp av smarta glasögon från BMW Group.

Se genom karossen när du parkerar

Smarta glasögon visar vägen när man kör och hittar bilen åt dig.

BMW 7-serie parkerar själv

BMW 7-serie parkerar själv

När BMWs nya 7-serie lanseras i höst blir den först med att parkera utan att föraren sitter bakom ratten. 8 kommentarer

Mindre stolpar ska få fart på nätbygget

Mindre stolpar ska få fart på nätbygget

Utbyggnaden av det tyska kraftnätet går trögt. Lokala opinioner protesterar mot fula kraftledningsgator. En operatör ska nu testa mindre kraftledningsstolpar. 24 kommentarer

Annons
SENASTE TEKNIKNYTT
Facebook

Fem Facebook-tricks du inte visste fanns

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Miljötekniken som kan ha 
negativ effekt – på miljön

Miljötekniken som kan ha negativ effekt – på miljön

I många fall går det förorenade tvättvattnet rakt ut i havet – och då riskerar det sura sköljvattnet att påverka den marina miljön. 7 kommentarer

Här renas det utan avfall

En ny generation lättviktsskrubbrar, som inte släpper ut något avfallsvatten alls i havet, testas nu i Östersjön.

Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 9 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 98 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 9 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 33 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 55 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Årets hetaste teknikbolag
Årets hetaste teknikbolag

Årets hetaste teknikbolag

För åttonde året i rad har Ny Teknik och Affärsvärlden utsett Sveriges hetaste unga teknikbolag. 7 kommentarer

Fem bolag som prisades extra mycket

Fem bolag som prisades extra mycket

Utvalda företag uppmärksammades. 2 kommentarer

Mikael Damberg, 33-listan

Mikael Damberg: Det här är 33-listans styrka

Näringsministern var på plats när Ny Teknik presenterade 33-listan på Munchenbryggeriet i Stockholm. 1 kommentar

Susanna Baltscheffsky

Inte bara fest för bolagen

LEDARE. Ett stort hinder är kampen mot Migrationsverket. 5 kommentarer

Festligt och fullsatt vid firandet av 33-företagen

Festligt och fullsatt vid
firandet av 33-företagen

Startskottet har gått för årets 33-lista.

Alla tidigare vinnare

Företag som varit med på 33-listan sedan starten 2008. 2 kommentarer

Caroline Walerud, vd och medgrundare Volumental

”Låt oss bygga företag och slippa alla tidstjuvar”

DEBATT. Vi ägnar på tok för mycket tid åt byråkrati, skriver entreprenören Caroline Walerud. 18 kommentarer

Här är Sveriges framtidshopp!

Hela listan med 33-listeföretag.

Läs mer
Huawei

Huawei satsar på publika molntjänster

Ska konkurrera med sina kunder - operatörerna. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
De tävlar om europeiskt innovationspris

De tävlar om europeiskt innovationspris

Svenskar bland de nominerade till Europeiska patentverkets årliga uppfinnarpris.

Sverige jagar ”månlandning”

Sverige jagar ”månlandning”

Sikta mot stjärnorna, brukar man säga.

Jobba övertid förstör för alla

Jobba övertid förstör för alla

KARRIÄR. Det förstör din kreativitet och förmåga att fatta beslut.

Rakad av robot över nätet

Rakad av robot över nätet

Skulle du lita på den här barberaren? 2

Ännu mer slitstark metall

Ännu mer slitstark metall

33-LISTAN. Metasphere har utvecklat en process som gör hårdmetall ännu hårdare. 4

Selfie

Kamerakluster
fixar super-selfies

Uppstickaren: Minikameror öppnar för högupplösta bilder. 8

Match i Bundesliga

Partikelnivån avgör matchen

Höga koncentrationer sätter ner fotbollsproffsens prestanda. 3

Appland

Plattformen där vem som helst kan öppna webbutik

33-LISTAN. Appland: Inte bara Google kan sälja digitalt innehåll.

Alcatels routrar gör Nokia farligare

Alcatels routrar gör Nokia farligare

ANALYS. Nokias köp av routergiganten tvingar Ericsson tillbaks till ritbordet.

Maja Fjaestad

Så ska internet bli feministiskt

Hon leder feministisk delegation på global cyberkonferens.

ai

AI kliver in i Sverige

Amerikanskt företag ser strategisk marknad. 11

Moores lag

Gordon Moore om sin lag: Mer korrekt än jag kunnat ana

Nu är det det 50 år sedan Gordon Moore formulerade sin berömda lag. 6

jobb172 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

BMW parkerar själv

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se