Så blev Vattenfall partner till Volvo

Nu finns Volvos och Vattenfalls gemensamma plug-in-diesel på riktigt – under skalet av en Volvo V60. Utvecklingen är i sitt slutskede och serieproduktionen börjar i höst. Foto: Volvo

Tipsa en vän om en artikel

Så blev Vattenfall partner till Volvo

Alla elbolag gillar elbilar. Men det är bara svenska Vattenfall som gått så långt som att bli delägare i ett elbilsbolag. ”Vi är först i världen”, säger Vattenfalls affärsutvecklingschef Annika Ramsköld.

Annons
Så blev Vattenfall partner till Volvo

Vattenfalls affärsutvecklingschef Annika Ramsköld. Foto: Vattenfall.

Lars G Josefsson.

Lars G Josefsson. Foto: Vattenfall

Vattenfall slog sina påsar ihop med Volvo Personvagnar redan för fem år sedan för att utveckla en uppladdningsbar elhybridbil med en snål men stark dieselmotor.

Två år senare bildades det gemensamma bolaget V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership med åtaganden i flermiljardklassen från Vattenfall och Volvo PV.

- Vi lyckades kombinera två företags kunnande om bilar och elektricitet, säger Annika Ramsköld.

En solig försommardag vid Volvos ”showroom” i Kungsträdgården i Stockholm den 1 juni 2009 gled dåvarande Vattenfallchefen Lars G Josefsson och dåvarande Volvo PV-chefen Stephen Odell upp med världens första plug-in-hybrid med dieselmotor.

Det nya var att Volvo och Vattenfall gemensamt beslutat att hoppa över det vanliga hybridsteget med ett litet batteri som hela tiden laddas av förbränningsmotorn och bromsenergin.

I stället hade man valt ett stort batteri som kan laddas hemma över natten och som ska kunna klara upp till fem mils körning på en laddning. Först därefter tar dieselmotorn vid och ger bilen en väsentligt längre räckvidd.

Nu finns Volvos och Vattenfalls gemensamma plug-in-diesel på riktigt – under skalet av en Volvo V60. Utvecklingen är i sitt slutskede och serieproduktionen börjar i höst.

- Vattenfall har investerat cirka två miljarder kronor i projektet. Och nu ska vi tjäna pengar på att sälja bilar, elkontrakt och tjänster kring laddning av elbilar, säger Annika Ramsköld.

Tusen bilar ska tillverkas i den första omgången. Och alla är förbokade till ett pris-på-gatan på 560 000 kronor. Cirka 300 är vikta för Sverige, resten hamnar i olika europeiska länder.

- Vi kommer nu att ha en ”road show” med våra demobilar i Europa för att visa upp vad vi åstadkommit gemensamt mellan Volvo och Vattenfall, säger Annika Ramsköld.

Ett 30-tal bilar har i vinter testats i Norrlands vinterklimat och i Nordafrikas öknar.

Läs också Ny Tekniks artikel om Volvoingenjörernas jakt på det perfekta elbilsljudet.

Fakta Volvos och Vattenfalls plug-in-hybrid

Tre bilar i en:

1. Bakhjulsdriven elbil med en 70 hk elmotor och ett 12 kWh litium jon-batteripaket. Noll CO2-utsläpp när man kör i läge ”Pure”. Räckvidd på ren eldrift cirka 5 mil.

2. Framhjulsdriven dieselbil med 215 hk 5-cylindrig turbodiesel.

3. Fyrhjulsdriven hybridbil med 285 hk som gör noll till hundra på 6,2 sekunder i läge ”Power”.

4. I standardläget ”Hybrid” när bilen startar är båda motorerna inkopplade. Då är utsläppen under 50 gram per kilometer och dieselförbrukningen låga 0,19 liter per mil.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

61 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
61
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Slut i rutan för Google-utmanare

Slut i rutan för Google-utmanare

Alternativ byggt på öppet operativsystem stoppas. Strul med stöd för filmbranschens kopieringsskydd en orsak.

Exeger

De laddar dina prylar med ljus

33-LISTAN. Svenska solcellsföretagets kontrakt med Fortune-företag öppnar för ny prototyp.

Järnväg

Ultraljud avslöjar räl som riskerar spricka

Ultraljudskontroller och byte av rälsdelar. Så hanterar Trafikverket gammal räl med inbyggda defekter. 21 kommentarer

Svenska tåg kör på utdömd räls

Minst 120 mil undermålig tågräls i landet är på väg att spricka sönder. 56 kommentarer

Obama vill ha värsta datorn

Obama vill ha värsta datorn

Presidenten har gett klartecken för superdator.

BMW i3

Skjut upp laddning
– och få rejält betalt

Elbilsägare får betalt för att skjuta upp laddningen. Allt för att avlasta elnätet. 21 kommentarer

Led-lampa

Experten: Därför flimrar led-lampan

Dåligt konstruerade lampor ger osynligt flimmer. Här är enkla testet för att hitta flimmerfri lampa. 42 kommentarer

Annons
Varför blir tyst asfalt inte blöt?

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

TEKNIKFRÅGAN. Hur försvinner regnvatten från tyst asfalt? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 5 kommentarer

Google glass

Ny start för Google Glass

Från malpåse till diskret distribution ut på företagsmarknaden.

Allergitest, 33-listan

Genanalysen kan ersätta djurförsök

33-LISTAN. Kan solkrämen ge hudallergi eller bekämpningsmedlet astma? Ett svenskt test ger svaret – utan djurförsök. 6 kommentarer

Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker. 3 kommentarer

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 48 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 99 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar. 12 kommentarer

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 18 kommentarer

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 10 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Varför stoppar
surf mobilprat?

Varför stoppar surf mobilprat?

TEKNIKFRÅGAN. Varför kan jag inte prata och surfa samtidigt i mobilen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 28 kommentarer

Mjältbrandsvirus

Sände dödliga sporer till hundratals labb

Minst 192 labb i världen har av misstag fått smittsamma sporer av mjältbrand.

Flightradar 24

Håller koll på världens flyg

33-LISTAN. Flightradar 24 fortsätter sitt fälttåg över världen och ökar täckningen för apparna som spårar flygplan.

De flesta av de boende i bostadsrättsföreningen Jublet i Stockholm kan bara ringa med mobilen om de går ut på balkongen. ”När vi tog upp problemet med Skanska för ett år sedan var det inte en så stor fråga. Men under det här året har Skanska, Ericsson och operatörerna insett hur stort problemet är”, sa Stig Vilhelmson, ordförande i föreningen.

Slitsar i fönstret fixar täckningen

Slitsar i metallskikten i fönstren eller isoleringsmaterialen. Det kan lösa problemet med dålig mobiltäckning i energisnåla nybyggda hus. 9 kommentarer

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. Svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen. 13 kommentarer

Avgaser

Avgaser kan ge demens

Forskare: 16 procent av demensfallen kan ha orsakats av avgaser. 2

Topplista

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 1

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se