Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften

Att köra tung trafik på motorvägarna med el från luftledningar är ingen bra idé. Det är billigare och bättre att ta el från spår i vägen. Då kan också personbilarna köra på ren el. Det säger elprofessorn Mats Alaküla och den prisbelönte ABB-ingenjören Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Annons
Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften

Mats Alaküla är professor vid Lunds tekniska högskola LTU. Han är också knuten till AB Volvo som teknisk expert och arbetar bland annat med elvägsfrågor." Foto: Martin Cejie Hegardt

Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften

Gunnar Asplund, prisbelönt ABB-ingenjör med Polemspriset, IVA:s guldmedalj och Stora Teknikpriset i bagaget. Gunnar Asplund uppfann tekniken Hvdc Light för effektivare överföring av högspänd likström. Foto: Henrik Hansson

I förra veckan slog två före detta generaldirektörer ett slag för projektet Svenska Elvägar, som går ut på att elektrifiera stora trafikleder med luftledningar och utrusta långtradare och annan tung trafik med elmotorer och strömavtagare på samma sätt som de gamla trådbussarna.

Bo Byström, fd Banverket, och Ingemar Skogö, fd Vägverket, talade sig varma för luftledningar eftersom det är en beprövad teknik och mycket billigare att elektrifiera redan befintliga vägar än att bygga ny järnväg .

Men namnkunniga företrädare för den alternativa metoden att elektrifiera vägar genom att fräsa ned elspår i vägbanan slår bakut.

- Luftledningar på vägarna tror vi inte på säger elprofessorn Mats Alaküla vid Lunds tekniska högskola till Ny Teknik.

Mats Alaküla är knuten till AB Volvo som teknisk expert och arbetar bland annat med elvägsfrågor för Volvos räkning.

Han var i helgen aktiv med många inlägg på Nyteknik.se efter artikeln om luftledningarna där han argumenterade för elektrifiering av vägar som ett effektivt sätt att minska användningen av fossila bränslen och stimulera användningen av elbilar.

- Tekniken för att tillföra elen från ovan löser den tunga trafikens problem men stänger ute den lätta. Därför är alternativet med el "underifrån", som även kan försörja lätta fordon, av betydligt större samhällsvärde, skriver Mats Alaküla i sina kommentarsinlägg.

Samma sak säger den mångfalt prisbelönte före detta ABB-ingenjören Gunnar Asplund, som i fredags lättade på förlåten för sin egen teknik att göra vanliga bilvägar elektrifierade.

- Luftledningar är det sämsta alternativet ur miljösynvinkel. Dyrt blir det också eftersom det bara är lastbilar som kan utnyttja det. Med strömskenor i vägbanan kan både tung trafik och vanliga elbilar köra på el. Både miljökalkylen och den ekonomiska kalkylen blir bättre, säger Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Han har genom sitt bolag Elways AB tidigare samarbetat med Volvo om sitt projekt men driver det sedan en tid tillbaka i egen regi.

- Svenska Elvägar säger själva att deras teknik med luftledningar kostar 10 miljoner kronor per kilometer att bygga. Med strömskenor inbyggda i vägen blir kostnaden bara 5 miljoner kronor per kilometer, säger Gunnar Asplund.

Mats Alaküla skriver i sina blogginlägg till artikeln på Nyteknik.se i fredags att elvägar är en strålande affär, inte bara ekonomisk utan även miljömässigt.

Det skulle kosta uppemot 200 miljarder kronor för att elektrifiera alla 20 000 kilometer riksväg och europaväg i Sverige, enligt Alakülas beräkningar.

Då skulle hela Sveriges vägfordonsflotta kunna drivas helt elektriskt. Sträckorna mellan riksvägarna och europavägarna skulle överbrygga med batteridrift.

- Detta är inte en blåögd dröm och handlar inte om järnväg ställt mot landsväg i ett kortare perspektiv. Det handlar om en långsiktigt nödvändig total omställning av samhället, där vägtrafiken måste anpassas till framtidens förnyelsebara energiförsörjning, skriver Mats Alaküla.

Fakta Fyra svenska elvägsprojekt

Svenska Elvägar AB grundat av Anders Nordqvist, som har sin bakgrund i åkeribranschen, och Harry Frank, professor vid Mälardalens högskola och tidigare på ABB.

Elways AB grundat av den prisbelönte ABB-ingenjören Gunnar Asplund. Elways arbetar med spår i vägarna och samarbetar med NCC.

AB Volvo samarbetade tidigare med Elways men är nu i lag med franska Alstom, som har flera projekt i Frankrike med konduktiva ström från marken.

Scania samarbetar med Bombardier om induktiv laddning via vägbanan. Bombardier har ett sådant projekt i tyska Bauzen kallat Primove.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

104 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
104
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Guldregn över unga forskare

Guldregn över unga forskare

Fem får dela på Sveriges största forskningspris för unga forskare - 23 miljoner kronor. 3 kommentarer

Första ronden till Ericsson

Första ronden till Ericsson

I den senaste patentstriden mellan Ericsson och Apple har Ericsson vunnit första ronden. 2 kommentarer

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Höganäs har nu sålt sin första egenkonstruerade metallpulverskrivare. Men kunden är hemlig. 17 kommentarer

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle. 31 kommentarer

Kraftfull elmotor för flygplan

Kraftfull elmotor för flygplan

Siemens har utvecklat en elmotor för flygplansdrift som ger 260 kW men endast väger 50 kg. 12 kommentarer

Ladda elskotern på sex sekunder

Ladda elskotern på sex sekunder

Batteriautomat ger nytt drag i elskotern.

Annons

Japanskt universitet satsar på kall fusion

Tohoku University i Japan inleder ett forskningsprojekt kring LENR eller "kall fusion". 46 kommentarer

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Professorns patenterade matematisk algoritm får sågklingan att luta. Resultatet blir mer plank och mindre spån. 6 kommentarer

McLaren superbil

Nya superbilen från McLaren – till lågpris

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Ser Sverige som skräckexempel

De norska facken varnar för risken att få en ”svensk situation” på den inhemska arbetsmarknaden.

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australiensiska motsvarigheten till FMV ger svenska FMV-chefen Lena Erixson svar på tal i ubåtsfrågan: Vi är inte intresserade av era ubåtar! 32 kommentarer

Stoppa bränderna utan
vatten eller kemikalier

Stoppa bränderna utan vatten eller kemikalier

Ny uppfinning ska släcka eldsvådor med hjälp av ljudvågor. 18 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Gps utan satelliter

USA utvecklar ett nytt gps-system som ska bli mer tillförlitligt än det som nyttjas nu.

Datorer

Jobben som datorer kommer att slå ut

Allt fler jobb sköts av datorer, men det inte är låglönejobb som i första hand försvinner. 59 kommentarer

Så kopierade sig
mobiljätten upp
till världstoppen

Så kopierade sig mobiljätten upp till världstoppen

På mindre än fem år har företaget blivit en av världens största tillverkare av smarta telefoner. 27 kommentarer

Kinesiska tillverkare växer mest

Samsung och Apple får kämpa hårt. 1 kommentar

Världens längsta flytbro ritas i Norge

Världens längsta flytbro ritas i Norge

De djupaste och bredaste fjordarna längs kustvägen E39 i Norge ska förses med broar och tunnlar. 6 kommentarer

Växer med lyxlastbil

Växer med lyxlastbil

Mercedes lanserar lätt lastbil som ett sätt att växa på en mättad lyxbilsmarknad. 1 kommentar

Atomubåt

Så nedmonteras atomubåtarna

TEKNIKSVEPET. Atomubåtar måste hanteras varsamt vid nedmontering. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Stämpelur

Lockande trixa med arbetstid

KARRIÄR. Kan du reglerna kring din arbetstid? 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Svenska snittbordet blir bolag

Svenska snittbordet blir bolag

Succén med visualiseringsbordet fortsätter.

Mobilt bredband i Nepal

Mobilt bredband i Nepal

Telia Sonera lanserar reklam-finansierat mobilt bredband i Nepal. 3

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

KARRIÄR. Robotikutvecklaren bloggar om jobbet på ESA.

Anställd som gömmer sig på jobbet

Göm dig inte för chefen

KARRIÄR. Därför är det bättre att ta ansvar när chefen är arg på dig.

Hatts råd till Baylan

Hatts råd till Baylan

Före detta energiministern
tipsar den nye. 8

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 2

Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 8

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 5

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

jobb161 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönaren som vallar får

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se