Tipsa en vän om en artikel

Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften

Att köra tung trafik på motorvägarna med el från luftledningar är ingen bra idé. Det är billigare och bättre att ta el från spår i vägen. Då kan också personbilarna köra på ren el. Det säger elprofessorn Mats Alaküla och den prisbelönte ABB-ingenjören Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Annons
Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften

Mats Alaküla är professor vid Lunds tekniska högskola LTU. Han är också knuten till AB Volvo som teknisk expert och arbetar bland annat med elvägsfrågor." Foto: Martin Cejie Hegardt

Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften

Gunnar Asplund, prisbelönt ABB-ingenjör med Polemspriset, IVA:s guldmedalj och Stora Teknikpriset i bagaget. Gunnar Asplund uppfann tekniken Hvdc Light för effektivare överföring av högspänd likström. Foto: Henrik Hansson

I förra veckan slog två före detta generaldirektörer ett slag för projektet Svenska Elvägar, som går ut på att elektrifiera stora trafikleder med luftledningar och utrusta långtradare och annan tung trafik med elmotorer och strömavtagare på samma sätt som de gamla trådbussarna.

Bo Byström, fd Banverket, och Ingemar Skogö, fd Vägverket, talade sig varma för luftledningar eftersom det är en beprövad teknik och mycket billigare att elektrifiera redan befintliga vägar än att bygga ny järnväg .

Men namnkunniga företrädare för den alternativa metoden att elektrifiera vägar genom att fräsa ned elspår i vägbanan slår bakut.

- Luftledningar på vägarna tror vi inte på säger elprofessorn Mats Alaküla vid Lunds tekniska högskola till Ny Teknik.

Mats Alaküla är knuten till AB Volvo som teknisk expert och arbetar bland annat med elvägsfrågor för Volvos räkning.

Han var i helgen aktiv med många inlägg på Nyteknik.se efter artikeln om luftledningarna där han argumenterade för elektrifiering av vägar som ett effektivt sätt att minska användningen av fossila bränslen och stimulera användningen av elbilar.

- Tekniken för att tillföra elen från ovan löser den tunga trafikens problem men stänger ute den lätta. Därför är alternativet med el "underifrån", som även kan försörja lätta fordon, av betydligt större samhällsvärde, skriver Mats Alaküla i sina kommentarsinlägg.

Samma sak säger den mångfalt prisbelönte före detta ABB-ingenjören Gunnar Asplund, som i fredags lättade på förlåten för sin egen teknik att göra vanliga bilvägar elektrifierade.

- Luftledningar är det sämsta alternativet ur miljösynvinkel. Dyrt blir det också eftersom det bara är lastbilar som kan utnyttja det. Med strömskenor i vägbanan kan både tung trafik och vanliga elbilar köra på el. Både miljökalkylen och den ekonomiska kalkylen blir bättre, säger Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Han har genom sitt bolag Elways AB tidigare samarbetat med Volvo om sitt projekt men driver det sedan en tid tillbaka i egen regi.

- Svenska Elvägar säger själva att deras teknik med luftledningar kostar 10 miljoner kronor per kilometer att bygga. Med strömskenor inbyggda i vägen blir kostnaden bara 5 miljoner kronor per kilometer, säger Gunnar Asplund.

Mats Alaküla skriver i sina blogginlägg till artikeln på Nyteknik.se i fredags att elvägar är en strålande affär, inte bara ekonomisk utan även miljömässigt.

Det skulle kosta uppemot 200 miljarder kronor för att elektrifiera alla 20 000 kilometer riksväg och europaväg i Sverige, enligt Alakülas beräkningar.

Då skulle hela Sveriges vägfordonsflotta kunna drivas helt elektriskt. Sträckorna mellan riksvägarna och europavägarna skulle överbrygga med batteridrift.

- Detta är inte en blåögd dröm och handlar inte om järnväg ställt mot landsväg i ett kortare perspektiv. Det handlar om en långsiktigt nödvändig total omställning av samhället, där vägtrafiken måste anpassas till framtidens förnyelsebara energiförsörjning, skriver Mats Alaküla.

Fakta Fyra svenska elvägsprojekt

Svenska Elvägar AB grundat av Anders Nordqvist, som har sin bakgrund i åkeribranschen, och Harry Frank, professor vid Mälardalens högskola och tidigare på ABB.

Elways AB grundat av den prisbelönte ABB-ingenjören Gunnar Asplund. Elways arbetar med spår i vägarna och samarbetar med NCC.

AB Volvo samarbetade tidigare med Elways men är nu i lag med franska Alstom, som har flera projekt i Frankrike med konduktiva ström från marken.

Scania samarbetar med Bombardier om induktiv laddning via vägbanan. Bombardier har ett sådant projekt i tyska Bauzen kallat Primove.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

104 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
104
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Här rullar självkörande
lastbilen ut i trafiken

Här rullar självkörande lastbilen ut i trafiken

Fronten lyser i olika färg beroende på om det sitter en förare i hytten eller inte. 22 kommentarer

Edge

Edge kan komma att vapenklassas

FOI:s omtalade programvara Edge kan komma att läggas under exportkontroll av Inspektionen för strategiska produkter, ISP.

Målet: Halvera priset på Tesla

Målet: Halvera priset på Tesla

Peter Carlsson sitter i Teslas ledning tillsammans med grundaren och ikonen Elon Musk. Och svensken har ett rätt så knivigt uppdrag. 54 kommentarer

Elbil, Vattenfall

Ladda elbilen trådlöst

Tekniken som testas först i Sverige funkar ungefär som en eltandborste. 13 kommentarer

Mistral togs i tjänst 2005.

Franskt förslag - sänk ryska krigsfartygen

Sänk de båda amfibieattackfartygen som Frankrike har byggt åt Ryssland, men inte får leverera. Det blir billigast, föreslår franska tidningen Le Figaro. 16 kommentarer

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Energibolaget Tepco, som äger haverireaktorerna i Fukushima, vägrar lämna ut resultatet av en simulerad tsunami som gjordes flera år före katastrofen. 7 kommentarer

Drönare

Domen om drönare i trädgårdar överklagad

Datainspektionen vill ta fallet till kammarrätten. 11 kommentarer

Är det att betrakta som kameraövervakning att fotografera trädgårdar med hjälp av en drönare?

Se resultatet
  • Ja 46%
  • Nej 54%
Rösta
Annons
Han byggde sitt eget 
batterilager i garaget

Han byggde sitt eget batterilager i garaget

Elektroingenjören Stefan Andersson i Örebro ville ha el även på natten från solcellerna på taket. ”Min vision är att kapa kabeln till elnätet.” 106 kommentarer

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Nyutvecklad bultutdragare på 20 kilo ska klara tvåmetersbult på regalskeppet Vasa. 5 kommentarer

Apple

Apple planerar göra gentest via mobilen

Utveckla appar som kartlägger samband mellan individers dna och olika sjukdomar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Den första bilden 
någonsin på åska

Den första bilden någonsin på åska

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Rotorblad av stål i stället för kolfiberkompositer ger vindkraftverket ännu grönare prägel eftersom de kan återvinnas till 90 procent. 38 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

GM tackar kunderna
för halv miljard bilar

En halv miljard bilar har GM tillverkat sedan starten 1908, fler än någon annan tillverkare.

Deklarera

Årets hetaste trend bland deklarationerna

Nära 70 procent av årets 7,7 miljoner deklarationer sker elektroniskt. Kolla själv hur många som e-deklarerat i din kommun. 8 kommentarer

Kan Scaniachefen få 
Volvo att byta stil?

Kan Scaniachefen få Volvo att byta stil?

Frågan är om Scaniachefen Martin Lundstedt kan få Volvo att byta stil när han går in som ny vd och koncernchef.

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

DEBATT. Statliga lån till privatinvesterare kan ge innovatörerna ny kraft, enligt Uppfinnareföreningen och Sveriges Ingenjörer. 17 kommentarer

Stekpanna, teflon

Blästring får teflonet i pannan att fastna

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en halkig fråga.

Molnet växer snabbt i Kina

Molnet växer snabbt i Kina

Snabba tekniska utvecklingen innebär ökad efterfrågan på effektiva onlinetjänster. Det gynnar svenska Ebuilder – som har kontor i Kista och Peking. 3 kommentarer

Larmet om Dreamliner: 
Planet kan bli strömlöst

Larmet om Dreamliner: Planet kan bli strömlöst

Boeings Dreamliner kan förlora all elförsörjning, rapporterar flygsäkerhetsmyndigheten. 36 kommentarer

Ultralätt båt i specialstål

Ultralätt båt i specialstål

Ny svensk stålbåt slår båtvärlden med häpnad. 1

Topplista

Nu kommer glesbygds-4g i hela landet

Nu kommer glesbygds-4g i hela landet

Mobiloperatör har fått tillstånd att bygga om sitt nät med 4g-teknik. 19

Prisad klocka larmar 112

Prisad klocka larmar 112

Vinnarna i Finn Upp, Sveriges största uppfinnartävling för högstadieelever, är korade.

Gjorde tvärtom på jobba-hemma-dagen

Gjorde tvärtom på
jobba-hemma-dagen

Över hundra arbetsplatser uppmanar sina medarbetare att inte komma till jobbet. it-bolag gjorde tvärtom.

Automile vill göra bilen smartare

Automile vill göra bilen smartare

33-LISTAN. Liten dosa gör det enklare skilja på privata resor och resor i tjänsten.

Tipsen för att stoppa idétjuven

Tipsen för att stoppa idétjuven

KARRIÄR. Ta itu med kollegan som tar åt sig äran för din idé.

IT-prylar skapar risker för industrin

IT-prylar skapar risker för industrin

Smarta fabriken kan skapa säkerhetsproblem.

Volvos nattskift ger nya jobb

Volvos nattskift ger nya jobb

KARRIÄR. Ytterligare 200 ingenjörer behövs för att utveckla elektroniken.

Hela teknikveckan – på tre minuter

Hela teknikveckan – på tre minuter

Du har väl inte missat Sveriges nya bilbyggare? Här är sju artiklar du inte får missa i veckans Ny Teknik.

Skarp kritik mot krav på träning

Skarp kritik mot krav på träning

KARRIÄR. Träningskrav på jobbet ifrågasätts av både läkare och arbetsrättsexperter. 22

De gör 3d-modell av kroppen

De gör 3d-modell av kroppen

33-LISTAN. Få svenska start-ups är så omtalade som Volumental.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Freightliner autonomous driving

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se