Hägglunds osynliga stridsvagn

Kanonen på den CV90120 som försetts med ir-displayer är av en ny, lättare typ, där eldröret har fått ett yttre skal för bland annat värmeutjämning. Den kantiga formen gör att man kan montera ir-displayer även där. Foto: Hägglunds

Tipsa en vän om en artikel

Hägglunds osynliga stridsvagn

På världens största militärmässa visar fordonstillverkaren Hägglunds denna vecka en stridsvagn som inte syns - i alla fall inte i ir-området. Ny Tekniks reporter fick en förhandstitt... eller vad man ska kalla det.

Annons
Hägglunds osynliga stridsvagn

CV90-vagnen kan luras med hjälp av termopaneler och se ut som en vanlig personbil i värmekamera.

Hägglunds osynliga stridsvagn

De sexkantiga plattorna kan variera värmen och få fordonet att smälta in i bakgrunden och bli osynlig för ir-spaning. Foto: Hägglunds

Det känns som den svarta CV90-vagnen växt till sig sedan jag såg den sist. Fronten är fräckare, kanonen ser grövre ut och kantigare. Och ena sidan är täckt med 400 sexkantiga plattor av en cd-skivas storlek.

Tittar man genom en ir-kamera syns vagnen tydligt. Först. Sedan gör projektledaren Peder Sjölund någonting på en panel och stridsvagnens konturer börjar lösas upp och ändra form. Plötsligt är det en bil som står framför mig, i alla fall enligt ir-kameran.

- Känn här, säger Peder Sjölund. Plattorna är olika varma.

Det är ganska mycket trolleri över det hela. Jag ser ju att stridsvagnen står där, men ir-kameran ser något annat.

- Nästa steg är att gömma oss även för radar. Och sedan tar vi oss an det synliga spektrumet. Patentansökningarna är redan inskickade, vi väntar egentligen bara på att tunnfilmstekniken ska bli mogen och kommersiellt tillgänglig.

Peder Sjölund, teknisk doktor i experimentell laserfysik, kom till BAE Systems Hägglunds för fyra år sedan. Han började omedelbart arbeta med ett stort signaturanpassningsprojekt som Hägglunds och FMV hållit på med sedan 1990-talet. Målet var ett fordon som skulle undgå upptäckt för värmesökande projektiler och ir-sensorer.

Ir-spaning blir allt vanligare i konfliktområden. I stort sett alla moderna plan, helikoptrar och markfordon har ir-sensorer, men de finns också

i nattkikare och mörkerglasögon, som även terrorister lätt kan skaffa.

Efter en rad experiment beslöt Peder Sjölund att använda termoelektriska element. Dessa ändrar temperatur om man skickar igenom en elektrisk ström. Hans team utvecklade små sexkantiga displayer som man kan klä in ett helt fordon med, och förvandla det till en gigantisk termisk tv.

- På den kan vi visa flera saker. Vi kan ta en ir-bild på vilken bakgrund som helst och visa den så att vi smälter ihop. Vi kan bli stenar i öknen och träd i skogen. Vi kan också ta en bild på ett annat fordon under gång och sedan "bli" det i ir-området. Eller identifiera oss för de egna trupperna så att de inte skjuter på oss.

Det unika med termodisplayerna är sammansättningen av olika material och hur de sprider värme. Värme fördelas långsamt i djupled men blixtsnabbt i sidled, samtidigt som effektiviteten i kylning och värmning är mycket hög.

För att täcka en hel stridsvagn går det åt ungefär 1 500 termodisplayer. De går att integrera med pansar och andra skydd på fordonet. För att de ska kunna styras som pixlarna i en tv sitter de ihop i ett elektroniskt nätverk, där var och en har ett eget ip-nummer. Om någon skulle skadas är det bara att skruva loss den och sätta dit en ny, som automatiskt får sin plats i nätverket.

I serieproduktion ska displayerna kosta mindre än 500 kronor styck.

Termodisplayernas design gör också att de lätt kan tillverkas i andra storlekar. För marina fartyg skulle de kunna vara större.

- Projektet har hittills kostat runt 13 miljoner kronor, varav FMV har bidragit med fem miljoner uppdelat i flera beställningar. Men nästan viktigare än pengarna har markeringen av ett tydligt intresse från FMV varit, säger Dan Lindell, produktchef för CV90.

Av: Eddie Pröckl
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

74 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
74
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Här rullar självkörande
lastbilen ut i trafiken

Här rullar självkörande lastbilen ut i trafiken

Fronten lyser i olika färg beroende på om det sitter en förare i hytten eller inte. 22 kommentarer

Edge

Edge kan komma att vapenklassas

FOI:s omtalade programvara Edge kan komma att läggas under exportkontroll av Inspektionen för strategiska produkter, ISP.

Målet: Halvera priset på Tesla

Målet: Halvera priset på Tesla

Peter Carlsson sitter i Teslas ledning tillsammans med grundaren och ikonen Elon Musk. Och svensken har ett rätt så knivigt uppdrag. 51 kommentarer

Elbil, Vattenfall

Ladda elbilen trådlöst

Tekniken som testas först i Sverige funkar ungefär som en eltandborste. 12 kommentarer

Mistral togs i tjänst 2005.

Franskt förslag - sänk ryska krigsfartygen

Sänk de båda amfibieattackfartygen som Frankrike har byggt åt Ryssland, men inte får leverera. Det blir billigast, föreslår franska tidningen Le Figaro. 14 kommentarer

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Energibolaget Tepco, som äger haverireaktorerna i Fukushima, vägrar lämna ut resultatet av en simulerad tsunami som gjordes flera år före katastrofen. 7 kommentarer

Drönare

Domen om drönare i trädgårdar överklagad

Datainspektionen vill ta fallet till kammarrätten. 11 kommentarer

Är det att betrakta som kameraövervakning att fotografera trädgårdar med hjälp av en drönare?

Se resultatet
  • Ja 46%
  • Nej 54%
Rösta
Annons
Han byggde sitt eget 
batterilager i garaget

Han byggde sitt eget batterilager i garaget

Elektroingenjören Stefan Andersson i Örebro ville ha el även på natten från solcellerna på taket. ”Min vision är att kapa kabeln till elnätet.” 104 kommentarer

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Nyutvecklad bultutdragare på 20 kilo ska klara tvåmetersbult på regalskeppet Vasa. 5 kommentarer

Apple

Apple planerar göra gentest via mobilen

Utveckla appar som kartlägger samband mellan individers dna och olika sjukdomar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Den första bilden 
någonsin på åska

Den första bilden någonsin på åska

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Rotorblad av stål i stället för kolfiberkompositer ger vindkraftverket ännu grönare prägel eftersom de kan återvinnas till 90 procent. 37 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

GM tackar kunderna
för halv miljard bilar

En halv miljard bilar har GM tillverkat sedan starten 1908, fler än någon annan tillverkare.

Deklarera

Årets hetaste trend bland deklarationerna

Nära 70 procent av årets 7,7 miljoner deklarationer sker elektroniskt. Kolla själv hur många som e-deklarerat i din kommun. 8 kommentarer

Kan Scaniachefen få 
Volvo att byta stil?

Kan Scaniachefen få Volvo att byta stil?

Frågan är om Scaniachefen Martin Lundstedt kan få Volvo att byta stil när han går in som ny vd och koncernchef.

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

DEBATT. Statliga lån till privatinvesterare kan ge innovatörerna ny kraft, enligt Uppfinnareföreningen och Sveriges Ingenjörer. 17 kommentarer

Stekpanna, teflon

Blästring får teflonet i pannan att fastna

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en halkig fråga.

Molnet växer snabbt i Kina

Molnet växer snabbt i Kina

Snabba tekniska utvecklingen innebär ökad efterfrågan på effektiva onlinetjänster. Det gynnar svenska Ebuilder – som har kontor i Kista och Peking. 3 kommentarer

Larmet om Dreamliner: 
Planet kan bli strömlöst

Larmet om Dreamliner: Planet kan bli strömlöst

Boeings Dreamliner kan förlora all elförsörjning, rapporterar flygsäkerhetsmyndigheten. 36 kommentarer

Ultralätt båt i specialstål

Ultralätt båt i specialstål

Ny svensk stålbåt slår båtvärlden med häpnad. 1

Topplista

Nu kommer glesbygds-4g i hela landet

Nu kommer glesbygds-4g i hela landet

Mobiloperatör har fått tillstånd att bygga om sitt nät med 4g-teknik. 17

Prisad klocka larmar 112

Prisad klocka larmar 112

Vinnarna i Finn Upp, Sveriges största uppfinnartävling för högstadieelever, är korade.

Gjorde tvärtom på jobba-hemma-dagen

Gjorde tvärtom på
jobba-hemma-dagen

Över hundra arbetsplatser uppmanar sina medarbetare att inte komma till jobbet. it-bolag gjorde tvärtom.

Automile vill göra bilen smartare

Automile vill göra bilen smartare

33-LISTAN. Liten dosa gör det enklare skilja på privata resor och resor i tjänsten.

Tipsen för att stoppa idétjuven

Tipsen för att stoppa idétjuven

KARRIÄR. Ta itu med kollegan som tar åt sig äran för din idé.

IT-prylar skapar risker för industrin

IT-prylar skapar risker för industrin

Smarta fabriken kan skapa säkerhetsproblem.

Volvos nattskift ger nya jobb

Volvos nattskift ger nya jobb

KARRIÄR. Ytterligare 200 ingenjörer behövs för att utveckla elektroniken.

Hela teknikveckan – på tre minuter

Hela teknikveckan – på tre minuter

Du har väl inte missat Sveriges nya bilbyggare? Här är sju artiklar du inte får missa i veckans Ny Teknik.

Skarp kritik mot krav på träning

Skarp kritik mot krav på träning

KARRIÄR. Träningskrav på jobbet ifrågasätts av både läkare och arbetsrättsexperter. 22

De gör 3d-modell av kroppen

De gör 3d-modell av kroppen

33-LISTAN. Få svenska start-ups är så omtalade som Volumental.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Freightliner autonomous driving

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se