En provocerande historia

En annonstavla placerades utanför Skandias huvudkontor på Sveavägen i Stockholm för att reta försäkringsdirektörerna. En annan placerades på Strandvägen. Det var inledningen på reklamkampanjen för Tjuvarnas marknad. Nu är den nominerad till reklambranschens egen tävling Guldägget

Publicerad

Annonskampanjen för Jan Guillous Tjuvarnas marknad var sannolikt en av förra årets mest retsamma och provokativa reklamkampanjer. - Vi utgick från Jan Guillou som varumärke. Hans supportrar älskar när han häcklar sina motståndare, säger Piratförlagets mediarådgivare Calle Björfjäll. Därför var det inte bara annonstavlor utanför Skandias huvudkontor (bokens brottsplats) utan också på Strandvägen (skurkarnas hemadress). I Expressen, som var den stora tidning som stod för det ljummaste mottagandet, köpte man annonsplats där man fortsatte att driva med omgivningen. Här tryckte man upp tre berömmande recensioner tillsammans med Expressens mindre smickrande recension. Den sistnämnda trycktes i rött för att markera skillnaden tydligt. I övrigt hade man pluggannonser på tidningarnas börssidor och i affärspressen. Inget i kulturtidskrifter eller på kultursidor. Kampanjen har, som ingen annan förlagskampanj på senare år, uppmärksammats utanför bokbranschen i och med att den nu nominerats till Reklamförbundets nya guldäggsklass - mediepriset. Tanken är att belöna de mest kreativa medielösningarna, och Calle Björfjäll är en av fyra nominerade. - Annonserna för Tjuvarnas marknad var väldigt enkla, men sätt en av dem utanför Skandias huvudkontor - då händer det något, säger Calle Björfjäll

Powered by Labrador CMS