Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

Koenigsegg CCXR mot Spyker C12 Zagato.

Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

Saab har en sällsynt attraktionskraft på sportbilstillverkare. Och inte vilka som helst. Både Koenigsegg och Spyker Cars gör extremt exklusiva bilar. Ny Teknik har jämfört deras två toppmodeller.

Annons
Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

Koenigsegg CCXR.

Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

Koenigsegg CCXR.

Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

Spyker C12 Zagato.

Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

Spyker C12 Zagato.

När de vekliga Saabentusiasterna i våras på sajten Saabsunited.com röstade om vilken ny ägare som man helst såg för sitt kära bilmärke så föll rösterna på Christian von Koenigsegg och hans företag Koenigsegg Automotive i Ängelholm som gör 20 handgjorda, extremt snabba sportbilar om året.

Och efter många turer med olika spekulanter under våren och sommaren föll slutligen GM:s val på konsortiet Koenigsegg Group.

Men i november, strax innan affären skulle göras upp, fick Koenigsegg Group kalla fötter och hoppade av.

I stället dök den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars upp.

Likheten mellan Spyker och Koenigsegg är stor. Båda göra extrema sportbilar i små upplagor även om Spyker tillverkar drygt dubbelt så många bilar per år som Koenigsegg.

Ny Teknik har tittat på specifikationerna för de två företagens värstingmodeller – Koenigsegg CCRX och Spyker C12 Zagato.

Båda lanserades 2007 och har klara Formel 1-drag med sikte på att sätta nya rekord på de internationella racerbanorna.

Motor:

K: Koenigseggs egenutvecklade V8-motor på 4,7 liter med dubbla kompressorer ger i standardversionen CCX 806 hästkrafter vid 7000 varv. Men den nya etanolmotorn CCXR får 1018 hästkrafter när man kör på 100 procent högoktanig etanol och maximalt laddtryck.

S:Spyker använder i sina sex standardmodeller tyska Audis V8-motor på 4,2 liter som ger 400 hästkrafter vid 7200 varv. Men i toppmodellen C12 Zagato har Spyker stoppat in Audis 12-cylindriga 6-litersmotor och får ut 500 hästkrafter vid 6500 varv.

Prestanda:

K: Koenigsegg CCXR accelererar från 0 till 100 på 3,1 sekunder, från 0 till 200 på 8,9 sekunder och från 0 till 200 och tillbaka till 0 på 13,7 sekunder. Toppfarten är drygt 400 kilometer i timmen.

S: Spyker C12 Zagato accelererar från 0 till 100 på 3,8 sekunder. Toppfarten anges till 310 kilometer i timmen.

Mått och vikt:

K: Koenigsegg CCXR är 4,2 meter lång, knappt 2 meter bred och väger 1280 kilo.

S: Spyker C12 Zagato är 4,5 meter lång, lite drygt 2 meter bred och väger 1480 kilo.

Koenigsegg spöar Spyker
Både Koenigsegg och Spyker sätter sina bilar på tävlingsbanorna för att visa den exklusiva kundgruppen vad de går för.

Koenigsegg tar ut mest effekt av sina motorer och aspirerar på att bygga världens snabbaste bil. Koenigsegg kämpar om världsrekordet mot framför allt Bugatti Veyron som har samma prestanda som Koenigsegg CCXR.

Koenigsegg bygger bara cirka 20 bilar om året mot cirka 50 för Spyker.

Den dyraste Koenigsegg-bilen är CCXR Trevita som hittills bara byggts i tre exemplar. Den kostade köparen 1,5 miljoner euro. En av de tre är till salu i Sydafrika just nu till ett pris av motsvarande 35 miljoner kronor.

Läs Ny Tekniks reportage från Koenigseggs fabrik i Ängelholm.

Se bildgalleriet på Spykerbilarna.

Se bilderna på Koenigseggbilarna.

(Uppdaterad version)

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Av: Håkan Abrahamson
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar.

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 33 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 55 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 20 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 23 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 8 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 32 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 51 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 47 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 14 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 64 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 31 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 147 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 6 kommentarer

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet.

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 7

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

jobb158 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se