Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar

Verktyg

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Oskarshamns kärnkraftverk.

Uselt för Oskarshamn

Om någon reaktor tvingas stänga så ryker O1. ”Minsta reaktorn har svårast att bära ett högt kostnadsläge.” 1 kommentar

Microsoft hoppade över 9:an och gick direkt på windows 10.

Microsoft skippade 9:an – här kommer Windows 10

Ska göra livet enklare för kontorsanställda som jobbar med mus och tangentbord.

Röststyrningen på mobilen tar ingen hänsyn till om det är du som pratar.

Enkla attacken som tar över din mobil

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste nyheterna.

Det slogs två rekord i vindkraft i helgen.

4 gigawattimmar på bara en timme

Blåsväder fick den svenska vindkraften att slå två produktionsrekord. 108 kommentarer

Kalifornien tar som första delstat tag i berget av plastpåsar och inför ett förbud.

Förbud mot plastpåsar

Butiker i Kalifornien får rätt att ta betalt för återanvändbara påsar och papperskassar.

Hur tjock är en plastpåse?

Hur tjock är en plastpåse?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls tankenöt? 13 kommentarer

Öppen fjärrvärme.

Fjärrvärmen lämnar oljan

Fjärrvärmebranschen satsar grönt. ”Sveriges största miljöprojekt.”

Fjärrvärmerören får effektivare isolering.

Vakuum sänker förlusterna

I fjärrvärmenätets distributionsfas beräknas 10 procent av all värme gå förlorad.

Svenska utsläppen av växthusgaser minskar

Fjärrvärmen spelar här en viktig roll, enligt Naturvårdsverket. 1 kommentar

Annons

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

Efter 30 år av forskarkrig. ”Koppar korroderar inte i rent vatten” hävdar kärnkraftsindustrins bolag SKB i ny rapport. 21 kommentarer

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 har fått godkänt för trafikflygningar av europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. I slutet av året väntas första leverans till flygbolag. 4 kommentarer

Brokollapsen: Vanligt 
att gjutformar rasar

Brokollapsen: Vanligt att gjutformar rasar

KTH-professor: Det handlar nästan alltid om konstruktionen. 4 kommentarer

Fotograferade bron – sedan kollapsade den

En ingenjör tyckte bron som höll på att byggas hade ojämnheter och tog bilder av den. Två timmar senare var den borta. 8 kommentarer

Motorvägen öppnar onsdag

Båda riktningar ska vara körbara, lovar Vejdirektoratet.

Brinnande bro Colorado River.

Brinnande broar och såpaglid

Kolla in andra broar som rasat, brunnit eller glidit på såpa.

Svenskt biobatteri matchar litiumcell

Svenskt biobatteri matchar litiumcell

Svenska forskare har tagit fram ett batteri baserat på återvunnet litium och biologiska material med motsvarande energiinnehåll som litiumjonbatterier. 6 kommentarer

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Världens minsta 3g-modul

En 26 mm lång 3g-modul ska öppna nätet för småprylar.

Avancerad radar ska 
upptäcka små båtar

Avancerad radar ska upptäcka små båtar

Finsk radar kan ha svårt att upptäcka mindre gummifartyg vid Estonias vrakplats. Men teknik som ska kunna göra det är på väg. 16 kommentarer

Estonia: Radar missar vrakplundrare

M/S Estonia i dag: Sportdykare uppges stjäla saker från vraket. 34 kommentarer

Batteri motar vinterkylan

Osynlig som Harry Potter

Nu finns en apparat som gör föremål osynliga. Och man kan bygga den själv.

Jas 39 Gripen E.

Ja till ubåtar och Jas-plan

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är nu överens i flera försvarsfrågor. 4 kommentarer

Här i ödsliga Gobiöknen kan Kina komma att bygga ett labb för att testa slutförvaringen av kärnbränsle.

Underjordiskt labb byggs i Gobiöknen

Kina håller på att undersöka ett bergsområde inför byggandet av ett slutförvarslabb. 2 kommentarer

Var de 80 000 växellådorna som MAN beställt av Scania ska tillverkas är ännu inte bestämt.

MAN väljer Scania

Tio år efter att samarbetet presenterades första gången ser det nu ut att bli av. MAN köper växellådor av Scania. 8 kommentarer

Consumer reports testade hur lätt en Iphone böjs.

Sanningen om hur lätt Iphone knäcks

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Litiumsvavelbatteri med hög kapacitet

Litiumsvavelbatteri med hög kapacitet

Litiumsvavelbatterier har överlägsen energitäthet jämfört med litiumjonceller. Nu förbättras även laddcykeln. 10 kommentarer

300 SL prins Bertil

Den första superbilen

TEKNIKHISTORIA. Måsvinge­bilen var världens snabbast serietillverkade bil. Men den var inte utan brister. 4 kommentarer

Stjärnkock slänger ut 
spisen – satsar på eld

Stjärnkock slänger ut spisen – satsar på eld

Stjärnkocken Mathias Dahlgren slängde ut spisen när köket renoverades i somras. Här är Sveriges modernaste restaurangkök. 31 kommentarer

High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan
High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan

High tech-rullen ska hindra trassel på linan

UNDER SKALET. Nappar det? Under Skalet plockar isär en högpresterande fiskerulle. 4 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Gratis trådlös uppkoppling

Lovade bort sitt barn mot gratis wifi

När läste du senast igenom ett användaravtal? 2

Privat ubåt mot djupen

Privat ubåt mot djupen

Super Falcon Mark II ger en flygliknande färd mot 120 meters djup. 1

På ett dygn laddade 100 000 personer ner Firechat-appen i Hong kong

Demonstranter duckar stängda mobilnät

Över 100 000 i Hongkong har laddat ner appen Firechat. 4

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år.

Man som söker drömjobbet

Schyssta värderingar avgör jobb-valet

Men var fjärde anser att egna företaget misslyckas i att förmedla sin värdegrund.

Lennart Nilsson Award 2014 går till forskaren Timothy Behrens

Bilderna som avslöjar hur hjärnan kopplar

Timothy Behrens använder avancera magnetkamerateknik.

3d-printa gitarr som spelas på av bandet Xerox.

Världens första konsert med 3d-printade instrument

”Inte en spricka eller en repa någonstans.” 5

En fullskalemodell av en del av skrovsidan på regalskeppet Vasa används för belastningstester på KTH.

Modellen som ska
rädda Vasa

Arbetet med att utveckla en ny stöttning till regalskeppet är i full gång.

Prisade för enklare diagnos av nervskador

Prisade för enklare diagnos av nervskador

Gav seger i Inission Innovation Award.

Sara Waltz.

Hon gör gratis-jätten mer internationell

Sarah Watz president för fritt webbpubliceringssystem. 1

Trött projektledare

Projektledare fast i honungsfällan

En tredjedel av dem på väg in i väggen. 5

Lionel Messi FC Barcelona.

FC Barcelonas spelstil unik

Forskning visar hur laget jobbar. 3

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb145 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Super Falcon Mark II

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se