Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten 
bakom stora
succépulvret

Hemligheten bakom stora succépulvret

TEKNIKHISTORIA. Ninni Kronberg forskade på 30-talet fram ett patent som senare gav upphov till mejerijätten Semper. 9 kommentarer

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Artikeln om de frostaktiverade däckdubbarna drog igång en intensiv debatt bland Ny Tekniks läsare. Nu svarar konstruktören Sigvard Zetterström på läsarnas frågor. 37 kommentarer

Vatten i däcket fäller ut dubben

Däckdubben aktiveras när det är kallt och dras in när det är varmt. 123 kommentarer

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Med teknik från KTH och stål från Sandvik är den svenska blykylda reaktordesignen Sealer på väg mot ett genombrott - i Kanada. 75 kommentarer

Tesla James Bond

Teslas hemliga Bond-funktion

Elon Musk har släppt en liten överraskning.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 30 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Då byggs hyperloopen

Uppförandet av den första transportbanan som bygger på Musks Hyperloop påbörjas snart.

Googles galna domänköp

Googles galna domänköp

Hur mycket skulle du betala för toppdomänen .app? Antagligen inte lika mycket som Google. 4 kommentarer

F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

Textilbil kör snålt och säkert 2040

Textilbil kör snålt och säkert 2040

När bilarna kör snålt och förarlöst 2040 behövs inte så mycket plåt. De kan byggas av tyg och papper hävdar textilforskare. 6 kommentarer

"Inför konsumentskatter på nötkött och flyg"

En ny rapport, signerad 14 energi- och miljöforskare, vill införa styrmedel för att begränsa köttkonsumtionen och flygresandet. 44 kommentarer

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skyskrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 40 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 6 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Laser ersätter tändstift

Med laser i bilmotorns cylinder kan effektiviteten ökas med 27 procent.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Ukraina betalar gas för en dag

Tidigt i morse meddelade ryska gasföretaget Gazprom att Ukraina har betalat 15 miljoner dollar i förskott. Det motsvarar en dags konsumtion. 3 kommentarer

Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 9 kommentarer

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 100 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 32 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 29 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 5

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 10

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 18

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild. 1

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tesla S James Bond-funktion

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se