Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Tipsa en vän om en artikel

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Databasen avslöjar lönen

Databasen avslöjar lönen

Sugen på jobb i USA? En sökbar databas avslöjar hur mycket företagen betalar personer med jobbvisum. 12 kommentarer

Ett kassaskåp ska förses med ett visst antal lås som gör att minst tre i en grupp på fem personer måste vara eniga om att skåpet ska öppnas innan det kan ske.

Veckans gåta: Hur
många lås behövs?

För att lösa det här problemet är det bra med kunskaper i kombinatorik.

VR-glasögonen ska 
förbättra hjärtvården

VR-glasögonen ska förbättra hjärtvården

Världens första matematiska 3d-modell av ett hjärta öppnar för nya behandlingar.

Airbus erkänner: 
Monteringsfel låg
bakom flygkrasch

Airbus erkänner: Monteringsfel låg bakom flygkrasch

Flygplanstillverkaren Airbus har studerat svarta lådan. 10 kommentarer

Brons stålbalkar ska 
ersättas – med plast

Brons stålbalkar ska ersättas – med plast

Trafikverket bygger Sveriges första vägbro i plast som armerats med glas- och kolfiber. 29 kommentarer

Ringhals har fyra reaktorer. Vattenfall föreslog att två av dem ska stänga tidigare än beräknat, men skjuter nu upp beslutet.

Larmet från SSM: För många driftsstörningar på Ringhals

Ringhals kärnkraftverk har haft ovanligt många driftstörningar de senaste tre åren. Nu reagerar SSM. 14 kommentarer

Annons
Störst jubel för Googles fototjänst

Störst jubel för Googles fototjänst

SAN FRANCISCO. Ny Teknik på plats under Googles utvecklarkonferens. 10 kommentarer

”Damberg – punktera 
inte fungerande projekt”

”Damberg – punktera inte fungerande projekt”

DEBATT. Varför inte fortsätta med det vinnande konceptet för svensk export och industriell tillväxt? Det undrar Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, Fordonskomponentgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Rörpost för folk testas i USA

Rörpost för folk testas i USA

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Apple

Ladda mindre – öka batteritid

Det finns sätt att förlänga batteritiden på mobilen samtidigt som du sparar energi. 24 kommentarer

Riksdagen: Ja till klampning

Riksdagen: Ja till klampning

Regeringens förslag om möjligheten att bland annat klampa utländska långtradare som inte har betalt straffavgifter de fått för regelbrott får positiv respons. 9 kommentarer

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

”Cheferna måste vara lika kunniga som skyddsombuden”

Industriarbetsgivarnas arbetsmiljöexpert Margareta Jernelöv utbildar chefer.

Hela it-systemet ska ändras

Hela it-systemet ska ändras

Vårdens it-system hänger inte med i utvecklingen, men nu är arbetet i gång med att förändra det. Det kommer att kosta mycket pengar. 4 kommentarer

Fyra viktiga krav på nya it-system

En rad nya funktioner är nödvändiga för att förbättra vården.

Därför slår trojanen 
så hårt

Därför slår trojanen så hårt

Den uppmärksammade trojanattacken i mejl som ser ut att komma från Elgiganten och Cdon är skåpmat i säkerhetsvärlden. Men effekten är större än vanligt i Sverige. 34 kommentarer

Nya viruset lurar tusentals

Ett nytt datorvirus sprider sig bland svenska datorer. Trojanen som härjar är så allvarlig att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är inkopplad. 25 kommentarer

Här kommer snålaste 
bensinbilen i Sverige

Här kommer snålaste bensinbilen i Sverige

1309 kilometer – på 1 liter bensin. 10 kommentarer

Nummerplåt

Extra bokstav på nummerplåten

Framtidens skylt – om Transportstyrelsen får bestämma. 29 kommentarer

Vad vill du helst ha för ny nummerplåt på bilen?

Se resultatet
  • Bokstav i stället för siffra 55%
  • Siffra i stället för bokstav 11%
  • Extra siffra eller bokstav 33%
Rösta
Ståljätte ger stöd åt solbil

Ståljätte ger stöd åt solbil

Tyska ståljätten ThyssenKrupp är med och tar fram en soldriven sportcoupé med studenter från högskolan i Bochum.

Daimler följer Tesla – 
säljer hushållsbatterier

Daimler följer Tesla – säljer hushållsbatterier

Tesla började i maj, Daimler följer efter i juni.

Topplista

Hon har Sveriges första robotsambo

Hon har Sveriges första robotsambo

Ella Lundström är först att testa.

Senion Lab positionerar inomhus

Senion Lab positionerar inomhus

33-LISTAN. De ordnar positionering inomhus i våra mobiler.

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

För att svensk industri ska hänga in i det uppkopplade samhället startar Wallenbergstiftelsen ett nytt forskningsprogram.

grafik

Rymdfarkoster av grafen drivs av solen

Alternativ till de solsegel som används för att driva rymdsonder. 7

Ikea gör möbler av papper

Ikea gör möbler av papper

Enligt pressuppgifter ska Ikea inom två år lansera pappmöbler. 5

Tangentbordet projiceras på bordet

Tangentbordet projiceras på bordet

Laserprojektor byggs in i mobil. 3

Algoljan som skonar fisken

Algoljan som skonar fisken

33-LISTAN. Lika nyttigt som fiskolja - fast utan fisk. 8

Nya trendhänget: Tvättstugan

Nya trendhänget: Tvättstugan

Framtidens tvättstuga är central när HSB drar igång ett Living lab för studenter och forskare i Göteborg. 5

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH. 14

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 35

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 4

jobb314 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Se den självbyggande roboten

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se