Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar

Verktyg

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

20 ÅR EFTER KATASTROFEN
Finsk radar missar vrakplundrare

Finsk radar missar vrakplundrare

Sverige har ingen daglig bevakning av Estonia, Tyskland vill inte signera gravfridsavtalet – och sportdykare uppges stjäla saker från vraket.

Ikea säljer solel i åtta nya länder

Ikea säljer solel i åtta nya länder

Efter lanseringen av solpaneler i Storbritannien går Ikea vidare till nya marknader. 6 kommentarer

”Vår lösning bättre och billigare”

”Vår lösning bättre och billigare”

De har tagit fram ett alternativ till pendeltågstunneln Västlänken i Göteborg. 19 kommentarer

Röstning hotar byggen

Folkomröstningen gav ett nej till trängselskatt. Det kan ställa till problem. 58

”Västlänken ett sänke”

Trafikforskaren: Röst- resultat beror på missnöje med kostnaden. 22

”Budgeten fullt rimlig”

Västlänken beräknas kosta 20 miljarder. Rimligt, tycker chefen. 14

3d-utskrivet skal gör experiment till laptop

3d-utskrivet skal gör experiment till laptop

Nu kommer Raspberry Pi som bärbar dator.

Kör t-bana på låtsas

Kör t-bana på låtsas

Det blir ryckigt när Ny Tekniks reporter kör tåget mellan Vällingby och Råcksta. Lyckligtvis sker allt i en riks-unik simulator. 3 kommentarer

Nya rön utmanar syn på snabbladdning

Nya rön utmanar syn på snabbladdning

Upptäckt kan ge batterier som är långlivade trots snabbladdning. 22 kommentarer

Annons
De planerar för superaccelerator

De planerar för superaccelerator

Här är landet som vill bygga två partikelacceleratorer, dubbelt så stora som LHC där Higgs-partikeln hittades. 7 kommentarer

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Sonden snabbvarnar för laviner.

”Lantisar som hatar elbilar”

”Lantisar som hatar elbilar”

LÄSARKOMMENTARER. Är elbilar framtidens melodi? Debatten tog genast fart bland läsarna på nyteknik.se efter artikeln om Teslas framtid. 64 kommentarer

Råvarubrist hotet mot Teslas dröm

Teslas drömfabrik Gigafactory ska slutgiltigt säkra elbilens framtid. Men det saknas inte utmaningar. 167 kommentarer

Skriv som på papper – direkt på skärmen

Skriv som på papper – direkt på skärmen

Plus för skrivkänslan för penna och skärm i stället för penna och papper. Så tyckte vi om Boogie Board Sync. 6 kommentarer

Sverige får simulator för obemannade fartyg

Sverige får simulator för obemannade fartyg

Fyra nationer, däribland Sverige, har skaffat en simulator för att utveckla framtidens obemannade fartyg. 17 kommentarer

Andreas Bernström, vd för Sinch

De vill få prat i alla appar

Att snacka, chatta och texta direkt i appen blir alltmer populärt. Ett nytt svenskt företag vill växa med trenden. 1 kommentar

Rymdfarkosten Maven i omloppsbana runt Mars

Nasas rymdfarkost har nått Mars

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Oculus Rift hjälper män och kvinnor byta kroppar

Oculus Rift hjälper män och kvinnor byta kroppar

”Första sekunderna är helt överväldigande”, säger Daniela Hooijmans. Här är virtual reality-displayen en del av både forskning och konst. 10 kommentarer

De glider runt i motorn

De glider runt i motorn

Företaget tog fram tekniken för att öka kännedomen om motorerna i deras lastbilar. 5 kommentarer

Så sparar timmerbilen mängder av bränsle

Så sparar timmerbilen mängder av bränsle

Scanias tester i vindtunneln avslöjar bränsletjuvarna. 35 kommentarer

De var mest lättlurade i nätfisketest

Här är yrkeskategorierna som var sämst i Sverige. Är du lika lättlurad? 18 kommentarer

Fladdermus hjälper bilen köra själv

Fladdermus hjälper bilen köra själv

Uultraljudsteknik kan användas för att navigera självkörande fordon. 15 kommentarer

Snåla gatlampor lömska i skymningen

Snåla gatlampor lömska i skymningen

Minska ljusstyrkan i led-utrustade gatlampor kan gå ut över trafiksäkerheten, varnar ljusforskare. 19 kommentarer

Nya ägarkrav väntar Vattenfall

Nya ägarkrav väntar Vattenfall

Det rödgröna regeringsskiftet påverkar statliga Vattenfall. Men åsikterna går isär kring bolagets tyska kolkraftverk. 26 kommentarer

Vattenfall vill ha fruktbar dialog

”Viktigt få se en långsiktig energipolitik.” 13 kommentarer

Head-up display i Sonys smarta brillor

Head-up display i Sonys smarta brillor

Sony presenterar sina smarta glasögon och öppnar för utvecklare att fylla synfältet med information.

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Finlands regering godkände nytt kärnkraftverk, cirka 15 mil från svenska fastlandet. Ministrar lämnar regeringen i protest. 125 kommentarer

Flygande kamera i miniformat

Flygande kamera i miniformat

En liten flygmaskin med inbyggd kamera styrs från mobilen och sägs vara minst i sin klass.

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Nya systemet kräver mer utrymme och processorkraft. 46 kommentarer

Ericsson slutar med modem

Ericsson slutar utveckla 4g-modem. 689 anställda i Lund drabbas hårt. Samtidigt ska omkring 500 anställas för en satsning på forskning. 23 kommentarer

500 FoU-jobb kvar

Ericssonchefen lovar öppna enhet för radioteknik i Lund.

Sony skriver ner värdet

Mer trista nyheter för ingenjörerna i Lund. Sony sänker mobilvärdet.

Brakförlust För Sony

Mobiler fortsätter ge elektronikjätten bekymmer. 3

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Ett analysverktyg för att verifiera säkerheten presenteras på järnvägsmässan Innotrans. 3 kommentarer

Hubble har hittat monsterhål

TEKNIKSVEPET. Stort svart hål inuti en av de minsta galaxerna. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 4 kommentarer

SNOWDEN-DOKUMENTEN AVSLÖJAR
Här får ingenjörerna reda
på att de övervakas

Här får ingenjörerna reda på att de övervakas

Dokument visar att ingenjörerna detaljövervakas av brittisk underättelsetjänst. ”Det här gör mig rätt så obehaglig till mods.” 27 kommentarer

Spionkamera i sko

Razzia mot ägare av kameraskor

Skor med inbyggda kameror har beslagtagits hos sina ägare av Kyotopolisen sedan de missbrukats. 8 kommentarer

Tysk satsning på Industri 4.0

Tysk satsning på Industri 4.0

Den tyska regeringen satsar mer än två miljarder kronor på prestigeprojektet. 10 kommentarer

Professorns smarta fabrik är modellen

Professorns smarta fabrik är modellen

Tyskland vill inte förlora sin ställning som verkstadsnation. Men hur ska det gå till? Svaret finns på ett labb i Kaiserslautern. 2 kommentarer

Sara Sunye

Två ingenjörer sparkas för industrispionage

”Våra riktlinjer inte tillräckliga”, säger Sara Sunye på Huawei. 7 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Stekpannan vet när maten är klar

Stekpannan vet när maten är klar

Perfekt för otåliga kockar. 5

7 saker som utmärker en populär ledare

7 saker som utmärker en populär ledare

Det här är vad gott ledarskap handlar om.

Snabb prototyp med 3d-tråd

Snabb prototyp med 3d-tråd

Nytt program för 3d-skrivare ger tio gånger snabbare tillverkning.

”Hjälp, karriären står still!”

”Hjälp, karriären står still!”

Experten tipsar dig som vill vidare i karriären. 3

Här är drömchefen

Här är drömchefen

2 000 kontorsanställdas drömchef. Kan du gissa vem det är? 2

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Helgen närmar sig, värm upp drinkrobotarna! 4

Pekfinger

DU kan vara ansvarig för arbetsmiljön

Mellanchef eller projektledare? Du kan ha ansvar utan att veta om det.

Nasas nya rymdskepp

Nasas nya rymdskepp

Nasa har valt nya rymdskepp från Boeing och SpaceX. Se tillverkarnas egna videor. 4

Jorden

Sand mellan tårna på fikarasten?

Här är råden för dig som vill jobba utomlands.

Tangentbord för allt mobilt

Tangentbord för allt mobilt

Kan användas med de flesta mobiler och plattor. 5

Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 18

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Forskning: Bipolära släktingar kan vara till din fördel. 4

jobb146 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Den smarta stekpannan

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se