Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar
Verktyg

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Väggelement

Nytt väggelement kan rädda miljonprogram

Ett fyra våningar högt väggelement med passivhusstandard har utvecklats vid ett renoveringsprojekt i Alingsås.

Okokt ägg

Nytt sätt att okoka ett ägg

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Fryser i Göteborg

Men varför fryser folk i Göteborg?

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare sticker ut hakan om den påstådda kylan i Göteborg. 1 kommentar

Varningen: Bättre mobilnät 
riskerar stoppa tågtrafiken

Varningen: Bättre mobilnät riskerar stoppa tågtrafiken

DEBATT. 1 juli höjer mobiloperatörerna signalstyrkan i sina basstationer utmed järnvägen. Illa, anser Tågoperatörerna. 7 kommentarer

Vägtull

Förslaget: Vägtull ska baseras på körsträcka

EU:s kommissionär för transporter vill införa en enhetlig vägtull som gäller för hela EU. 72 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Annons
”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

USA visar upp sin elkanon

För första gången ska den amerikanska marinens eldrivna kanon visas för allmänheten.

Superkirurgen i blåsväder

Den världsberömde kirurgen Paolo Macchiarini på Karolinska institutet är under utredning efter att ha genomfört tre transplantationer utan föregående etikprövning. 9 kommentarer

Behandlingen som ger tyget superegenskaper

Behandlingen som ger tyget superegenskaper

Tyg behöver bara en behandling för att få superegenskaper som flamskydd, antimikrobiellt, vattenavvisande, antistatiskt, tvättåligt och slitstarkt. 8 kommentarer

Den nya A8-processorn i Iphone 6 bygger på 20nm-teknik.

Apple förlåter Samsung

Apple ökar sina komponentinköp från konkurrenten Samsung. 10 kommentarer

Solenergi

Snabbare och snålare produktion av solenergi

Reaktion effektiviserar processen som omvandlar solens energi till bränsle. 5 kommentarer

Startdatum klart för Europas rymdplan

Minihelikopter kan
utforska Mars

Nasa vill utrusta fordon på Mars med en spaningshelikopter.

Toyota Mirai.

Toyota ökar kraftigt produktionen av Mirai

Överraskande intresse för bränslecellbilen. 14 kommentarer

Tricket är att hantera svåra samtal utan att förstöra relationen.

Ta kontrollen över jobbiga samtalet

Hur hittar man de rätta orden och får det svåra samtalet att löpa smidigt? Experterna tipsar.

Drönare

10 fiffiga jobb för flygande drönare

BILDSPEL. Drönare utnyttjas inte bara i krig. Den civila användningen ökar snabbt. Här är tio heta områden. 8 kommentarer

Nya regler kan sänka farten på drönare

Nya krav och regler kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen. 4 kommentarer

Företag förbjuds filma från drönare

Länsstyrelsen i Skåne stoppar. 33 kommentarer

elbil

”Elbilens tid är nu”

REPLIK. Att vänta med elbilen vore som att bromsa sig ur en uppförsbacke, anser Anders Östlund, vd Öresundskraft. 219 kommentarer

Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke i Sverige

Elbilar är bra - men vi får inte bli fartblinda

SLUTREPLIK. Ni läser min debattartikel som fan läser bibeln, svarar Johnny Kellner. 59 kommentarer

FRA-filter hindrar egen spaning på svenska medier

Tekniska hjälpmedel skyddar Sveriges journalister. 4 kommentarer

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 18 kommentarer

Oljeutsläppet i Mexikanska bukten sommaren 2010 blev en miljömässig katastrof.

Chalmers dumpar oljeaktierna

Chalmersstiftelsen har tagit beslut om nolltolerans när det gäller placeringar i kol-, olje- och gasbolag och kommer nu att avyttra sina aktier i bolag som är knutna till fossil energi. 28 kommentarer

Vattenfall Ringhals

Stopp för ny kärnkraft

Vattenfall drar tillbaka ansökan om att få bygga ny kärnkraft i Sverige. 335 kommentarer

Rosetta har upptäckt att kometen 67P har en jättespricka.

Jättespricka i 67P

En flera hundra meter lång spricka har upptäckts i Rosettas komet. 17 kommentarer

Datacentra, Facebook

HP: Datacentra borde byggas i kalla Sverige

Om serverhallar och andra datacentra byggs i kalla länder som Sverige, kan de minska världens koldioxidutsläpp, hävdar Nicolas Dube från Hewlett-Packard i USA. 44 kommentarer

Rundar rysk bojkott med Kalashnikov från USA-fabrik

Rundar rysk bojkott med Kalashnikov från USA-fabrik

Amerikanska vapenimportören RWC planerar att kringgå USAs bojkott mot Ryssland och starta tillverkning av vapen från Kalashnikov på hemmaplan. 3 kommentarer

AI från Aibo kollar elförbrukningen

AI från Aibo kollar elförbrukningen

Artificiell intelligens som utvecklades för robothunden Aibo används nu för att mäta elförbrukningen i hemmets olika prylar. 3 kommentarer

En dummyversion av den kommande tredje generationens vätgasdriven usb-laddare från KTH-avknoppningen My FC. Powertrekk 2.0 – andra generationen av My FC:s vätgasdrivna usb-laddare.

Vätgasladdaren ska passa i handväskan

Snart släpper svenska My FC sin nästa vätgasdrivna usb-laddare. 29 kommentarer

Telia: Genombrott 
för uppkopplad vård

Telia: Genombrott för uppkopplad vård

Storsatsning på hälsotjänster i hemmet. 8 kommentarer

DEBATT
Lars Agaard vd Dansk Energi, Oluf Ulseth vd Energi Norge, Kjell Jansson vd Svensk Energi och Juha Naukkarinen vd Finsk Energiindustri.

Kraftindustrin: Vi ska bli Europas ”gröna batteri”

DEBATT. Vi har potentialen att skapa en helt ny exportsituation där el är vår produkt, skriver höjdarna vid Energi Norge, Svensk Energi och Finsk Energiindustri. 45 kommentarer

Volvos största utmaning

Volvos största utmaning

Det är varken elmotorn eller den nya växellådan som ingenjörerna brottas med inför premiärturen av Volvos första helt elektriska buss. 84 kommentarer

Många elbussar rullar redan i världen

Många elbussar rullar redan i världen

Volvo är långt ifrån det enda företaget som utvecklar helelektriska bussar. 6 kommentarer

Nu öppnar Windows 10 hologramdörren med sin Hololens.

Windows 10 öppnar för hologramdatorn

Så ska Microsoft ta över ledartröjan från Apple och Google. 11 kommentarer

Norge tvekar inför Arktis-samarbete
Kristina Persson (th), minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordisk samarbete har lämnat över en rapport om samarbete i Arktis. Norges statsminister Erna Solberg är avvaktande till förslaget.

Norge tvekar inför Arktis-samarbete

TROMSÖ. Sverige vill ta fram en strategi för tillväxt i Arktis tillsammans med grannarna. Norge tvekar. 6 kommentarer

Följ forskarna som arbetar på ett isflak

Följ forskarna som arbetar på ett isflak

ARKTIS. Norska expeditionen bor i svävare på isflak vid Nordpolen.

Utmaningen: Undvika krascha med isbergen

ARKTIS. Svårt för forskningsfartyget RV Helmer att koppla upp sig mot internet norr om 80:e breddgraden. Ny Teknik är i Arktis. 2 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Smartphone

Fyra sätt att använda din smartphone med vantar på

Finurliga sätt att slippa frysa när du vill kommunicera.

Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda.

Deborah Magid

Trendspaningen: Istanbul är hetast

IBM:s Deborah Magid har koll på trenderna.

Tommy Ljunggren lämnar Telia.

Telias nätarkitekt går till konkurrent

”Jag får ett större ansvar än i dag.” 4

Watty

Sensorn avslöjar hemmets energitjuvar

Tio nya miljoner ska ta företagets produkt till marknaden. 9

Få de anställda att brinna för jobbet.

Så får du dina anställda att brinna för jobbet

Det finns knep för att dina anställda ska brinna för sitt jobb - länge. 4

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Det har aldrig varit så lätt att få lantmätare att flytta norrut som nu. 8

Havssköldpadda

Magnetfält leder sköldpaddan

Använder sig av en magnetisk kompass.

Hjalmar Winbladh.

EQT lockas av prylarnas internet – anställer Hjalmar Winbladh

Riskkapitalistbolaget EQT anställer internetkändisar för att skaffa kunskap om prylarnas internet, IoT.

orange sky laundry

Byggde in tvättmaskiner i sin van

Kör runt och tvättar hemlösas kläder. 10

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Första passivhuset i subarktiskt klimat kan bli Årets Bygge. 13

Charlotte Kalla

OS-dräkten blir superdräkt

Ny ”superdräkt” till skid-VM i Falun. 2

Kärnsjukhuset i Skövde producerar el med 1 328 solcellsmoduler

Här är taket med flest solceller i Sverige

De har installerat 1 328 solcellsmoduler på taket. 15

Ut med kikaren: asteroiden kommer

Ut med kikaren: asteroiden kommer

Nu är det nära – eller snarare drygt tre gånger avståndet mellan jorden och månen.

Forskning visar: Prylar gör dig inte lycklig

Forskning visar: Prylar gör dig inte lycklig

Att lägga sina pengar på nya prylar ger ingen varaktig lycka. 22

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här testas elkanonen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se