Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar

Verktyg

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Trots att HMS / Halland håller världsklass när det gäller lednings- och navigeringssystem ska ubåten moderniseras.

Halland ska moderniseras

Ubåten håller redan världsklass när det gäller lednings- och navigeringssystem. 1 kommentar

Shinkansen.

Därför blev japanska shinkansen bäst i världen

I 50 år har höghastighetstågen punktligt trafikerat japanska spår. 2 kommentarer

Bredbandsleverantören Comhem föreläggs av PTS att datalagra.

Fler tvingas till datalagring

Samtidigt hemlighåller Post- och telestyrelsen sin första rättsanalys av EU-domen om datalagring. 4 kommentarer

Mariana Mazzucato

Statliga pengar bakom Iphone

Utan statliga riskpengar skulle det varken finnas Iphone, Google eller Tesla, menar innovationsprofessor Mariana Mazzucato. 22 kommentarer

EU begränsar fler ämnen i elektronik

EU begränsar fler ämnen i elektronik

Europeiska kommissionen ser över halter av vissa kemiska ämnen.

Tester visar att mobiler och datasignaler kan slå ut displayerna i cockpit.

Varningen: Boeings skärmar i cockpit slås ut av mobiler

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste nyheterna. 10 kommentarer

Annons
San Francisco rustar spårvagnarna

San Francisco rustar spårvagnarna

I en av de största spårvagnsbeställningarna som gjorts i USA köper San Francisco 175 nya fordon för att modernisera den spårbundna trafiken.

Batteri motar vinterkylan

Här lyfter Nasas ballongteleskop

Nasa har testat en ny typ av teleskop som stiger mot rymden under en ballong.

Målet: Få rymdraketen 
upp över 100 kilometer
Mads Wilson, dansk rymdraket

Målet: Få rymdraketen upp över 100 kilometer

Om bara några få år kan Copenhagen Suborbitals bli de första privatpersoner som skjuter upp en människa i rymden. ”Visst, det är ju galet. Men tänk om det lyckas!” 4 kommentarer

Hemmagjord raket uppskjuten

Hemmagjord raket uppskjuten

Tredje gången fick danskarna upp sin farkost. 23 kommentarer

Tror du det danska projektet lyckas skjuta upp en människa i rymden inom fem år?

Se resultatet
  • Ja 32%
  • Nej 68%
Rösta
Solceller

IEA: Solenergi kan bli största elkällan

Solceller och termisk solkraft kan generera upp till 27 procent av världens elenergi år 2050. 7 kommentarer

Ringhals ligger illa till när mp uppger att flera reaktorer kommer att stängas under mandatperioden.

MP: Flera reaktorer stängs

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är nu överens om energifrågorna, inklusive höjda krav på kärnkraften. 214 kommentarer

Energibolags mardröm sann

Oro hos Svensk Energi efter uppgörelse hos S och MP. 25

Uselt resultat för kärnkraftverk

Oskarshamns kärnkraftverk går mycket dåligt. 24

Vilken reaktor bör stängas först?

Se resultatet
  • O1 78%
  • O2 6%
  • Ringhals 1 10%
  • Ringhals 2 6%
Rösta
Världens häftigaste stationer

Världens häftigaste stationer

BILDSPEL. Järnvägsstationer har ofta utmärkande utseende och placering. De kanske mest spektakulära hittar du här.

Svensk-tysk metod leta terrorbomber

Svensk-tysk metod leta terrorbomber

Minsta spår av ingredienser till bomber kan upptäckas med sensorer som utvecklats av svenska och tyska forskare. 8 kommentarer

Microsoft hoppade över 9:an och gick direkt på windows 10.

Microsoft skippade 9:an – här kommer Windows 10

Ska göra livet enklare för traditionella kontorsanställda som jobbar med mus och tangentbord. 44 kommentarer

Henriksdals reningsverk

Mikroplast flödar ut i havet via avloppet

Upp emot 70 miljoner partiklar av mikroplast per timme släpps ut i havet. 15 kommentarer

Pappersbruket i Hallsta.

Slutslösat på pappersbruket

De har investerat i system som tar vara på värme från produktionen. 10 kommentarer

Trängselskatt Göteborg.

Oklart läge efter nej till trängselskatten

Varken Socialdemokrater eller Moderater vill säga hur situationen i Göteborg ska lösas. 18 kommentarer

Hur bör politikerna agera gällande omröstningen om trängselskatten?

Se resultatet
  • Strunta i folkopinionen 33%
  • Stryka någon av satsningarna eller finansiera dem på annat sätt 55%
  • Begära att någon av de övriga avtalsparterna hostar upp mer pengar 12%
Rösta
Det slogs två rekord i vindkraft i helgen.

4 gigawattimmar på bara en timme

Blåsväder fick den svenska vindkraften att slå två produktionsrekord. 159 kommentarer

Öppen fjärrvärme.

Fjärrvärmen lämnar oljan

Fjärrvärmebranschen satsar grönt. ”Sveriges största miljöprojekt.” 3 kommentarer

Fjärrvärmerören får effektivare isolering.

Vakuum sänker förlusterna

I fjärrvärmenätets distributionsfas beräknas 10 procent av all värme gå förlorad.

Svenska utsläppen av växthusgaser minskar

Fjärrvärmen spelar här en viktig roll, enligt Naturvårdsverket. 1 kommentar

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

Efter 30 år av forskarkrig. ”Koppar korroderar inte i rent vatten” hävdar kärnkraftsindustrins bolag SKB i ny rapport. 34 kommentarer

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 har fått godkänt för trafikflygningar av europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. I slutet av året väntas första leverans till flygbolag. 4 kommentarer

Brokollapsen: Vanligt 
att gjutformar rasar

Brokollapsen: Vanligt att gjutformar rasar

KTH-professor: Det handlar nästan alltid om konstruktionen. 6 kommentarer

Fotograferade bron – sedan kollapsade den

En ingenjör tyckte bron som höll på att byggas hade ojämnheter och tog bilder av den. Två timmar senare var den borta. 8 kommentarer

Motorvägen öppnar onsdag

Båda riktningar ska vara körbara, lovar Vejdirektoratet.

Brinnande bro Colorado River.

Brinnande broar och såpaglid

Kolla in andra broar som rasat, brunnit eller glidit på såpa.

300 SL prins Bertil

Den första superbilen

TEKNIKHISTORIA. Måsvinge­bilen var världens snabbast serietillverkade bil. Men den var inte utan brister. 4 kommentarer

High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan
High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan

High tech-rullen ska hindra trassel på linan

UNDER SKALET. Nappar det? Under Skalet plockar isär en högpresterande fiskerulle. 4 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Laddaren för nyckelringen

Laddaren för nyckelringen

En ny laddare för mobiler och plattor sägs vara världens minsta. 1

Chef som diskuterar med anställd

Den svåra konsten att ta det personligt

Chefen måste ta itu med de som maskar, är aggressiv eller luktar illa.

Ny bil – och hemlis – från Tesla

Ny bil – och hemlis – från Tesla

Kryptisk tweet från Elon Musk. 11

Gustav Bild, Kristoffer Persson och Nils Svensson

Lösning på lärarkrisen: Hyr en chalmerist

De hyr ut chalmerister som lärarvikarier i teknik, matte och no.

Kawasakis hemlis var ett monster

Kawasakis hemlis
var ett monster

Visar upp en kompressormatad motorcykel som inte liknar något annat på marknaden. 6

Gruvjobb hos Boliden

De ska locka fler ingenjörer till underjorden

Utmaningen: Slå hål på myten om det kalla livet i gruvindustrin.

Gratis trådlös uppkoppling

Lovade bort sitt barn mot gratis wifi

När läste du senast igenom ett användaravtal? 2

Privat ubåt mot djupen

Privat ubåt mot djupen

Super Falcon Mark II ger en flygliknande färd mot 120 meters djup. 1

På ett dygn laddade 100 000 personer ner Firechat-appen i Hong kong

Demonstranter duckar stängda mobilnät

Över 100 000 i Hongkong har laddat ner appen Firechat. 5

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år.

Man som söker drömjobbet

Schyssta värderingar avgör jobb-valet

Men var fjärde anser att egna företaget misslyckas i att förmedla sin värdegrund.

Lennart Nilsson Award 2014 går till forskaren Timothy Behrens

Bilderna som avslöjar hur hjärnan kopplar

Timothy Behrens använder avancera magnetkamerateknik.

3d-printa gitarr som spelas på av bandet Xerox.

Världens första konsert med 3d-printade instrument

”Inte en spricka eller en repa någonstans.” 5

En fullskalemodell av en del av skrovsidan på regalskeppet Vasa används för belastningstester på KTH.

Modellen som ska
rädda Vasa

Arbetet med att utveckla en ny stöttning till regalskeppet är i full gång.

Prisade för enklare diagnos av nervskador

Prisade för enklare diagnos av nervskador

Gav seger i Inission Innovation Award.

jobb153 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Mobilladdare i nyckelringen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se