Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Efter uppskjutningen från raketbasen i Peenemünde kom V2-raketen vilse över Östersjön och fortsatte in över Sverige. Vid nedslagsplatsen vid småländska Bäckebo bildades en fem meter bred, två och en halv meter djup krater. Hemvärnet och tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar var snabbt på plats. Två ton skrot samlades ihop och skickades till Stockholm för analys. Det blev en påminnelse om räckvidden för Hitler-tysklands vapen. Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige, och de svenska experterna blev de första som granskade det tyska supervapnet.

Annons
Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Vid den här tiden hade de allierad ännu inte kommit över någon V2-raket. Bombningarna med de mer primitiva V1-raketerna var över och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem (klicka för större grafik). Foto: Krigsarkivet

Hitlers hämndraket slog ned i Småland

Svenska experter gjorde en snabbutredning av det som återstod av V2-raketen. Därefter skickades skrotdelarna vidare till London där tekniker från Royal Air Force gjorde en rekonstruktion av vapnet. Foto: Krigsarkivet

Taggar

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Hästen Daisy knäade och flydde i panik. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. Robert Gustafson tittade upp mot himlen och såg en skur silverglänsande fragment falla över skogen.

Hemvärnet var snart på plats, och strax efteråt tekniker från flygflottiljen F12 i Kalmar. De insåg snabbt att det inte var fråga om en flygolycka. Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Kabeltrassel hängde i träden. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Att farkosten inte var ett flygplan, och att den var tysk, stod klart med en gång. Den fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

I själva verket kom skrotet från en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Gruppen hade bara några dagar på sig. Det blev ett svårt arbete. Raketen hade exploderat på hög höjd, sannolikt på grund av ett fel i bränslekammaren, och fallit ned över åkrar och kärr som smådelar och fragment. För att ta reda på hur högt över Bäckebo den exploderat släppte utredarna plåtbitar från Tranebergsbron. De kom fram till att den antagligen förstörts på 1 500 meters höjd.

De svenska teknikernas snabbutredning var i stort sett på pricken, trots att det var svårt att bedöma både vikt, längd och bränsle. Svenskarna gissade på något med kaliumpermanganat, och kanske koncentrerad vätesuperoxid som andra komponent. Rodren som satt i raketutblåset "tyder på att torpeden är avsedd för mycket höga höjder". Det stämde med en uppskjutning från Peenemünde.

Kostnaden för raketen bedömdes som mycket hög, 250 000 kronor. Därför trodde svenskarna att det inte skulle vara lönsamt att förse den med en sprängladdning som var mindre än 1 000 kilo, och bara om den bestod av ett okänt, extra kraftfullt sprängämne.

I själva verket använde V2-bomberna Amatol, en blandning av dyrt TNT och billigt ammoniumnitrat. Det var ett sätt att dryga ut sprängämnet utan att förlora alltför mycket kraft.

Bäckeboraketen hade ingen stridsspets monterad, men möjligen en liten sprängladdning som skulle förstöra den så att den inte hamnade i fiendens händer.

Detaljerna i konstruktionen, framför allt styrningen, gick inte att återskapa. I rapporten skriver byråchefen Henry Kjellson: "Inför många detaljer står man för närvarande frågande beträffande deras funktion. Flertalet av dessa detaljer äro av elektrisk karaktär..."

Från fragmenten av radiorör, elektronikkomponenter och ledningar gick det i alla fall att se att raketen varit utrustad med telemetriutrustning för att följa hastighet och höjd, och att den kunde styras mot målet genom att slå av motorn i rätt ögonblick.

Vid den här tiden hade de allierade ännu inte kommit över någon V2-raket. Den stora bombningskampanjen med de mer primitiva V1-raketerna mot England var över, och britterna letade desperat efter information om nästa tyska vapensystem.

Mot ett löfte om en leverans av Spitfire-flygplan skickades raketskrotet därför från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

För raketprogrammets chefer på basen i Peenemünde innebar händelsen en allvarlig säkerhetsläcka. Den militärt ansvarige, generalmajor Walter Dornberger, fick förklara för sina överordnade att det antagligen inte skulle gå att rekonstruera raketen, och att det hur som helst knappast vara möjligt att utveckla något försvar mot den. Hitler ansåg att felflygningen kanske hade en positiv sida. Sveriges regering hade fått en påminnelse om de tyska vapnens räckvidd.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet. Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Fakta V2

  • Vikt: 12 500 kilo.
  • Längd: 14 meter.
     
  • Stridsspets: 980 kilo Amatol.
  • Bränsle: etanol-vattenblandning, flytande syre.
     
  • Räckvidd: 320 kilometer.
  • Max höjd: 206 kilometer.
     
  • Max hastighet: 5 760 kilometer i timmen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Postnord

Haveri i den nya postterminalen

500 000 försändelser – per dygn – har försenats för Postnord. 8 kommentarer

Här exploderar litiumjonbatteriet

Här exploderar litiumjonbatteriet

TV Vad händer inuti ett litiumjonbatteri när det överhettas? Nu finns filmerna som ger svaret.

KTH-professorn: ”Det blir inte plötsligt svart i landet”

Lennart Söder

Vattenfalls beslut att stänga de två kärnkraftsreaktorerna hotar inte Sveriges elförsörjning, säger KTH-professorn. 6 kommentarer

Ringhals reaktorer stängs tidigare

Vattenfall planerar att stänga kärnreaktorerna Ringhals 1 och 2 redan 2018–2020. 20

Svenskt Näringsliv oroas

Maria Sunér Fleming

Regeringen forcerar utan att känna till följderna, tycker energiexperten.

Ladda elskotern på sex sekunder

Kulan som alltid träffar

Amerikansk militär har utvecklat en styrbar gevärskula som kan träffa rörliga mål.

Polisen: Datalagringen
hindrar mordutredning

Polisen: Datalagringen hindrar mordutredning

Två operatörer anmäls för att de inte lämnar ut IP-adresser i utredningar om grova brott. 5 kommentarer

Annika Falkengren

Falkengren nämns när VW söker ny ordförande

I jakten på efterträdare till ordförandeposten i VW efter Ferdinand Piëch dyker plötsligt svenska SE-Bankschefens namn upp. 1 kommentar

Annons
De bästa gröna byggprojekten

De bästa gröna byggprojekten

Här är de bästa gröna byggnaderna för 2015 enligt American Institute of Architects. 2 kommentarer

Drönare

Planen: Plantera en miljard träd – med drönare

Tidigare Nasa-ingenjör vill mota skogsskövlingen. 16 kommentarer

Drönare från jagare blir slutet för hangarfartygen

Drönare från jagare blir slutet för hangarfartygen

Hangarfartyg med flygplan är sårbara mål. I framtiden kan de ersättas av jagare med små däck för drönare. 11 kommentarer

Tåg

Varför har tankvagn på tåget en knäck?

TEKNIKFRÅGAN. Vad är grejen med den v-formade knäcken? Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 7 kommentarer

Premiärtur för Europas snabbaste tåg

Premiärtur för Europas snabbaste tåg

Europas snabbaste tåg, Frecciarossa 1000, gjorde i helgen sin premiärtur. Toppfarten anges till 360 km/h. 9 kommentarer

Nepal

Svensk hjälputrustning fast på vägen till Nepal

Planet med kommunikationsutrustning är ännu kvar i Azerbajdzjan.

Nepal

Okontrollerat byggande förvärrar

Helgens jordbävning drabbar Nepal särskilt hårt på grund av landets svaga byggregler och snabba urbanisering.

FN-uppdraget: Skicka svenska ingenjörer till Nepal

Byggnadsingenjörer och it-specialister skickas till landet.

Här fångar kamerorna jordbävningen

Här fångar kamerorna jordbävningen

Svensk hjälpinsats på väg till Katmandu.

Lättare hitta försvunna plan

Här sätts nytt rekord
för Rubriks kub

Världsrekordet för att lösa Rubiks kub har putsats.

SENASTE TEKNIKNYTT
Apple Watch

Åtta fruktansvärt irriterande saker med Apple Watch

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Sväva fritt i vindtunnel

Sväva fritt i vindtunnel

Flygtekniska försöksanstaltens första vindtunnel från 1940 får nya gäster. De som gillar fritt fall kan hänga här.

Sämsta däckvalet 
på sommarvägen

Sämsta däckvalet på sommarvägen

Ny forskning pekar ut nordiska alternativ. 32 kommentarer

Betongen lagar sig själv – med bakterier

Betongen lagar sig själv – med bakterier

Kalkproducerande bakterier aktiveras först när sprickor uppstår. 4 kommentarer

Solcellspark

”Inte på min bakgård”

LÄSARKOMMENTARER. Sveriges största solcellspark stoppas av grannarna. Ny Tekniks artikel om proteststormen väckte debattlust.

Vill du ha en solcellspark som granne?

Se resultatet
  • Ja 67%
  • Nej 33%
Rösta
Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Volkswagens ordförande Ferdinand Piëch förlorade till slut maktkampen. Det kan även påverka Scania. 3 kommentarer

Minidrönare lyfter 
med öppen källkod

Minidrönare lyfter med öppen källkod

Ingenjörer i Malmö gör succé med drönaren som sålts i mer än 10 000 exemplar. 7 kommentarer

Goo Technologies fixar rörlig grafik på webben

Goo Technologies fixar rörlig grafik på webben

33-LISTAN. Nike och Google hör till uppdragsgivarna.

Topplista

Här är ditt drömjobb

Här är ditt drömjobb

KARRIÄR. Fyra av svenskarnas tio drömyrken är chefsjobb.

Smart laddare för elbilen

Smart laddare för elbilen

33-LISTAN. När elbilarna kommer på allvar vill Chargestorm ta hand om laddningen.

Google glass

Nya Google Glass är på väg

Vassare version av de digitala glasögonen kan nå marknaden tidigare än väntat. 1

Signalfel

Vad är egentligen ett signalfel?

Här är svaret på ständiga frågan när tågtrafiken krånglar. 35

Steve Wozniak

Applegrundaren kluven till AI

Steve Wozniak är orolig för att maskinerna ska springa om oss. 18

Cool matkasse ersätter kylbil

Cool matkasse ersätter kylbil

33-LISTAN. Papperskassen som fungerar som kyl och frys är redo för lansering. 4

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Miljövänligt flamskyddsmedel får guldmedalj.

Så många partiklar andas du in på jobbet

Så många partiklar andas du in på jobbet

KARRIÄR. Hur många små partiklar finns det i luften på jobbet? Här är svaret. 4

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Svenskt Vatten: Du flyttar över kostnaden till naturen. 73

Stressen avslöjar vem du är

Stressen avslöjar vem du är

KARRIÄR. Lär dig hur du agerar under press. Först då kan du hitta vägar till utveckling. 8

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

”Ett Sputnik moment”, sa forskningsministern. 8

Huawei

Huawei satsar på publika molntjänster

Ska konkurrera med sina kunder - operatörerna. 2

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Styrbara gevärskula

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se