Fabriksmiljön blir bättre med vr-teknik

2015-11-26 05:00 Helen Ahlbom  
Michael Holmudden

Med teknik från spelvärlden blir upplevelsen av arbetsmiljön i en fabrik på planeringsstadiet mycket verkligare.

Michael Holmudden är spelentusiast på fritiden, och utvecklare av 3d-konstruktioner på konsultföretaget Semcon på arbetstid. För två år sedan testade han vr-glasögonen Oculus Rift, när han spelade dataspel.

– Det var en otroligt stark upplevelse, och jag kände direkt att det här skulle vi kunna ha nytta av på jobbet.

Tillsammans med programmeraren Jesper Lundkvist började Michael Holmudden utveckla en programvara som kan förvandla 3d-konstruktioner till virtuell verklighet med Oculus-masken. En av finesserna med programmet, som fått namnet Virda, är att det klarar omvandlingen av konstruktioner från många olika cad-programleverantörer, bland annat de tre stora tillverkarna Catia, Solidworks och Creo.

Det finns flera fördelar med att basera programmet på masken Oculus Rift, menar Michael Holmudden.

– Den har en stor skärm, som täcker hela synområdet. Bolaget som nu ägs av Facebook har stora resurser. Och till skillnad från enklare vr-glasögon ger Oculus Rift ytterligare en dimension. Den vet var – och på vilken höjd – användaren befinner sig i rummet.

Semcon har låtit en av sina kunder, Assa OEM i Göteborg, testa Virda-programmet och vr-masken för att få en känsla för utplaceringen av maskiner och produktionslinor i en framtida fabrikslokal vars layout fanns i en 3d-konstruktion.

– Ett 30-tal av våra anställda valde att ”gå runt” i produktionsmiljön för att se om några ändringar borde göras. Och efter en riskanalys bestämde vi oss för att anpassa några gågångar och flytta på några maskiner, säger Hennie Bester, projektledare på Assa OEM.

Alla tyckte att utrustningen var enkel att använda. Vissa kände sig dock lite yra under vr-promenaden.

Den nya programvaran ska också användas av Semcons egna produktutvecklare, för att i ett tidigt skede kunna utvärdera idéer utan att behöva göra en dyr prototyp.

– En utvecklare som gjort en 3d-konstruktion av en förarhytt exempelvis får då en bättre känsla för avstånd och proportioner, säger Michael Holmudden.

Han har redan funderingar på hur han vill gå vidare. I framtida versioner av vr-masken kommer man kunna integrera händer i miljön.

– Och då skulle man kunna flytta på en vägg för att exempelvis bredda truckgången bara genom att putta på den med handen. Det vore kul att få in lite lekfullhet, säger spelentusiasten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt