Tredje gången gillt för Harsprånget

I fyra år sprängde vattenrallarna berg och göt betong. Sedan ångrade staten sig och lade 1922 ner projektet. Först efter andra världskriget blev Sveriges största vattenkraftverk Harsprånget byggt, fast nu på en annan plats än ursprungligen tänkt.

Annons
Tredje gången gillt för Harsprånget

Det färdiga kraftverket invigdes av Gustav VI Adolf i juni 1951. Foto: Vattenfall

Tredje gången gillt för Harsprånget

Innan Harsprånget byggdes ut var det berömt som ett av Sveriges vackraste och mäktigaste vattenfall. Foto: Vattenfall

Tredje gången gillt för Harsprånget
Verktyg

I juni 1918, när första världskriget fortfarande pågick, klubbade riksdagens båda kamrar igenom beslutet att bygga ett kraftverk i Harsprånget, ett vattenfall i Luleälven nedströms redan utbyggda Porjus.

Krigsårens avspärrningar och en hård vinter hade skapat brist på många varor i Sverige, inte minst livsmedel. Kraftverksbygget skulle kunna ge arbete och inkomst åt många i en svår tid. Ännu viktigare var att Harsprångets vattenkraft skulle försörja flera planerade industrier. Bland annat Norrbottens Järnverk AB, tänkt att producera elektrotackjärn, och två bolag för tillverkning av gödningsämnen.

Planerna var storslagna. Kraftverket skulle ligga tre kilometer uppströms själva fallet. Grannen Porjus stod modell för utformningen. I en första etapp planerades för sex aggregat insprängda

i en maskinsal cirka hundra meter under jord. I en senare etapp skulle ytterligare fem aggregat installeras.

 Bygget kom i gång snabbt. Ett helt samhälle byggdes upp för arbetarna och deras familjer. Här fanns elektriskt lyse, elvärme i alla hus och till och med elspisar i flera lägenheter.

Fyra år senare var allt över.

Depressionsåren i början av 1920-talet hade fått de tilltänkta storkunderna att överge sina planer. Dessutom hade Vattenfallsstyrelsen underskattat kostnaderna. 1922 fattade riksdagen beslut om att avbryta hela projektet.

Trots ett ihärdigt lobbyarbete från Norrbottenspolitiker dröjde det ända till 1945 innan Harsprånget började byggas ut igen. Det nya Harsprångsverket placerades två kilometer närmare fallet än 1918 års projekt. Berget var bättre här, dessutom blev vattenmagasinet större. Det innebar att alla tidigare underjordsarbeten var till ingen nytta.

Även denna gång var bygget ett rekordprojekt. Kraftverksdammen var störst i Sverige, liksom den sammanlagda effekten från de tre aggregaten. Under byggtiden leddes Luleälvens vatten förbi dammbygget i en 250 meter lång omloppstunnel.

Återigen växte ett samhälle för ett par tusen personer upp i ödemarken. Den här gången hade Vattenfall satsat på monteringsfärdiga byggnader, som skulle tas ner när kraftverket var klart.

1949 hotades hela projektet, men inte av ekonomin denna gång. Årets vårflod var oväntat kraftig. I Suorvadammen ovanför Porjus steg nivån snabbt. Efter midsommar kom både töväder och regn. Flödet i älven ökade till mer än vad omloppstunneln var dimensionerad för och vattenytan uppströms dammen steg. Hela bygget riskerade att spolas undan. Med en intensiv arbetsinsats skapade man en provisorisk vattenväg och lyckades avvärja katastrofen.

Den 11 mars 1951 startade den första av de tre generatorerna. I juni året därpå invigde kung Gustav VI Adolf det färdiga kraftverket. Det var Sveriges största vattenkraftverk, mätt i installerad effekt, fram till 1970, då det passerades av Letsi i Lilla Luleälven. Men Harsprånget fick revansch, när det byggdes ut under åren 1974 till 1983.

Kraftverket hade redan från början planerats för ett fjärde aggregat, lika stort som de tre första. Det fick sällskap av ett gigantiskt femte aggregat, Gerhard, som ensamt har större effekt än de övriga fyra tillsammans.

För att få plats med Gerhardaggregatet sprängde man ut en helt ny maskinsal. Dessutom krävde det en egen avloppstunnel. Vattenintaget lades vid sidan av det tidigare, via en kort kanal från ”hörnet” på den stora dammen. Gerhard togs i drift hösten 1980. Med sammanlagt 954 megawatt installerad effekt var Harsprånget åter Sveriges i särklass största vattenkraftverk.

Av: Erik Mellgren
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

95 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
95
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter.

Drönare CP-ISR

Arméns drönare får plats i fickan

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 2 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 25 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 29 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 22 kommentarer

Annons
Skulle led-lampor spara enerig i Norrland på vintern, undrar Ny Tekniks läsare.

Spar led-lampan energi?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked till de som undrar i Ny Tekniks läsarfråga. 92 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 8 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 27 kommentarer

Jawbones nya träningsarmband UP3

Här är årets julklapp

Teknik för de som svettas. 3 kommentarer

Vasakronan bygger fyra laddparker

Vasakronan bygger fyra laddparker

Fastighetsbolaget Vasakronan bygger 66 laddplatser för elbilar i fyra laddparker i östra Svealand. 15 kommentarer

Det är inte hörluren som skadar, det är användaren, anser ljudforskare enligt Huffington Post.

Så lyssnar du i hörlurar utan att skada öronen

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Gps letar mörk materia

Här blir vatten bensin

I en ny metod används el från sol- och vindkraftverk för att omvandla vatten och koldioxid till syntetiskt bränsle.

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 24 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

"Spionorganisationer lämnar bakdörrar öppna för maffian"

"Spionorganisationer lämnar bakdörrar öppna för maffian"

När stater använder spionprogram och bakdörrar för att i hemlighet ta sig in i datorer, öppnar de också för kriminella att ta samma väg in i datorer. Journalisten Cory Doctorow varnade för ett växande problem när han talade på Internetdagarna i dag. 2 kommentarer

Imint

Så ska din skakiga mobilfilm bli stabil

Uppsalaföretag har lanserat en mobilversion av sin programvara för att stabilisera film. 14 kommentarer

Fortsätt nominera till 33-listan

Fortsätt nominera till 33-listan

Förslag på företag till nästa års 33-listan strömmar in.

Miljögifter i abborre.

Kvicksilver i Stockholmsfisk

Fisk som fångas i närheten av centrala Stockholm innehåller höga halter av miljögifter. 3 kommentarer

Angela Merkel blackberry mobil

Inga bevis för avlyssning av Angela Merkels mobil

Uppgifterna om att NSA avlyssnade tyska förbundskanslerns mobil saknar grund. 10 kommentarer

Nytt signalsystem för spanska snabbtåg

Spanien uppgraderar signalsystemet på snabbtågslinjen mellan Madrid och norra Spanien. 3 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 45 kommentarer

Vindkraft billigast 
bygga nytt för elen

Vindkraft billigast bygga nytt för elen

Så mycket kostar det att producera el från olika anläggningar. 464 kommentarer

Cookies

Sajter klarar inte kraven för cookies

Svenska webbplatser placerar ut kakan först och frågar efter samtycke sedan. 21 kommentarer

It-experterna: Ta själv kontrollen över webbläsaren

Fyra it-experter svarar på frågor om riskerna med kakor. 8 kommentarer

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea Bank har sajter som inte uppfyller PTS kommande krav. 2 kommentarer

Tuffa landningen 
för Philae på 67P
Grafik över landaren Philaes väg från Rosetta till kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Tuffa landningen för Philae på 67P

GRAFIK. Så här lyckades Rosettas landare till slut få fäste på 67P. 10 kommentarer

MyCopter vägvisare till flygande bil

MyCopter vägvisare till flygande bil

Drömmen om att lyfta sig ur bilkön och flyga vidare har kommit ett steg närmare. 10 kommentarer

Elcykel

Elycykeln som väntas göra succé i Sverige

Cykelsäljare tror att försäljningen av en viss elcykel tar fart i vår.

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Under Skalet tar sig under kåporna. 34 kommentarer

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

Det blir ingen effekthöjning. Åtgärden skulle inte löna sig, anser styrelsen. 38 kommentarer

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Guldåldern för den norska offshore-industrin är tillfälligt över. Men svenska ingenjörer får fortsatt jobb – från hemmaplan. 13 kommentarer

Här är ritningarna som
tvingade Scania att backa

Här är ritningarna som tvingade Scania att backa

Efter flera års strid har två patentansökningar flyttats från Scania. ”Det är en seger.” 31 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här hoppar en långtradare

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se