Tipsa en vän om en artikel

Tredje gången gillt för Harsprånget

I fyra år sprängde vattenrallarna berg och göt betong. Sedan ångrade staten sig och lade 1922 ner projektet. Först efter andra världskriget blev Sveriges största vattenkraftverk Harsprånget byggt, fast nu på en annan plats än ursprungligen tänkt.

Annons
Tredje gången gillt för Harsprånget

Det färdiga kraftverket invigdes av Gustav VI Adolf i juni 1951. Foto: Vattenfall

Tredje gången gillt för Harsprånget

Innan Harsprånget byggdes ut var det berömt som ett av Sveriges vackraste och mäktigaste vattenfall. Foto: Vattenfall

Tredje gången gillt för Harsprånget

I juni 1918, när första världskriget fortfarande pågick, klubbade riksdagens båda kamrar igenom beslutet att bygga ett kraftverk i Harsprånget, ett vattenfall i Luleälven nedströms redan utbyggda Porjus.

Krigsårens avspärrningar och en hård vinter hade skapat brist på många varor i Sverige, inte minst livsmedel. Kraftverksbygget skulle kunna ge arbete och inkomst åt många i en svår tid. Ännu viktigare var att Harsprångets vattenkraft skulle försörja flera planerade industrier. Bland annat Norrbottens Järnverk AB, tänkt att producera elektrotackjärn, och två bolag för tillverkning av gödningsämnen.

Planerna var storslagna. Kraftverket skulle ligga tre kilometer uppströms själva fallet. Grannen Porjus stod modell för utformningen. I en första etapp planerades för sex aggregat insprängda

i en maskinsal cirka hundra meter under jord. I en senare etapp skulle ytterligare fem aggregat installeras.

 Bygget kom i gång snabbt. Ett helt samhälle byggdes upp för arbetarna och deras familjer. Här fanns elektriskt lyse, elvärme i alla hus och till och med elspisar i flera lägenheter.

Fyra år senare var allt över.

Depressionsåren i början av 1920-talet hade fått de tilltänkta storkunderna att överge sina planer. Dessutom hade Vattenfallsstyrelsen underskattat kostnaderna. 1922 fattade riksdagen beslut om att avbryta hela projektet.

Trots ett ihärdigt lobbyarbete från Norrbottenspolitiker dröjde det ända till 1945 innan Harsprånget började byggas ut igen. Det nya Harsprångsverket placerades två kilometer närmare fallet än 1918 års projekt. Berget var bättre här, dessutom blev vattenmagasinet större. Det innebar att alla tidigare underjordsarbeten var till ingen nytta.

Även denna gång var bygget ett rekordprojekt. Kraftverksdammen var störst i Sverige, liksom den sammanlagda effekten från de tre aggregaten. Under byggtiden leddes Luleälvens vatten förbi dammbygget i en 250 meter lång omloppstunnel.

Återigen växte ett samhälle för ett par tusen personer upp i ödemarken. Den här gången hade Vattenfall satsat på monteringsfärdiga byggnader, som skulle tas ner när kraftverket var klart.

1949 hotades hela projektet, men inte av ekonomin denna gång. Årets vårflod var oväntat kraftig. I Suorvadammen ovanför Porjus steg nivån snabbt. Efter midsommar kom både töväder och regn. Flödet i älven ökade till mer än vad omloppstunneln var dimensionerad för och vattenytan uppströms dammen steg. Hela bygget riskerade att spolas undan. Med en intensiv arbetsinsats skapade man en provisorisk vattenväg och lyckades avvärja katastrofen.

Den 11 mars 1951 startade den första av de tre generatorerna. I juni året därpå invigde kung Gustav VI Adolf det färdiga kraftverket. Det var Sveriges största vattenkraftverk, mätt i installerad effekt, fram till 1970, då det passerades av Letsi i Lilla Luleälven. Men Harsprånget fick revansch, när det byggdes ut under åren 1974 till 1983.

Kraftverket hade redan från början planerats för ett fjärde aggregat, lika stort som de tre första. Det fick sällskap av ett gigantiskt femte aggregat, Gerhard, som ensamt har större effekt än de övriga fyra tillsammans.

För att få plats med Gerhardaggregatet sprängde man ut en helt ny maskinsal. Dessutom krävde det en egen avloppstunnel. Vattenintaget lades vid sidan av det tidigare, via en kort kanal från ”hörnet” på den stora dammen. Gerhard togs i drift hösten 1980. Med sammanlagt 954 megawatt installerad effekt var Harsprånget åter Sveriges i särklass största vattenkraftverk.

Av: Erik Mellgren
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

95 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
95
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Här kommer snålaste 
bensinbilen i Sverige

Här kommer snålaste bensinbilen i Sverige

1309 kilometer – på 1 liter bensin. 6 kommentarer

Nummerplåt

Extra bokstav på nummerplåten

Framtidens skylt – om Transportstyrelsen får bestämma. 24 kommentarer

Vad vill du helst ha för ny nummerplåt på bilen?

Se resultatet
  • Bokstav i stället för siffra 52%
  • Siffra i stället för bokstav 12%
  • Extra siffra eller bokstav 36%
Rösta
Ståljätte ger stöd åt solbil

Ståljätte ger stöd åt solbil

Tyska ståljätten ThyssenKrupp är med och tar fram en soldriven sportcoupé med studenter från högskolan i Bochum.

Daimler följer Tesla – 
säljer hushållsbatterier

Daimler följer Tesla – säljer hushållsbatterier

Tesla började i maj, Daimler följer efter i juni.

Så funkar momentstaven

Så funkar momentstaven

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en gulmålad pinne göra nytta när man byter däck? Ny Tekniks läsare ger besked.

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musks rymdföretag SpaceX har godkänts av USA:s flygvapen för militära rymduppdrag, en marknad värd omkring 80 miljarder kronor de närmaste åren. 1 kommentar

Annons
SENASTE TEKNIKNYTT
Iphone

Här är SMS:et som kraschar din Iphone

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

De mest lönsamma 
läkemedlen i världen

De mest lönsamma läkemedlen i världen

LISTA. Åtta biologiska läkemedel toppar listan över läkemedel som drar in mest pengar i världen. 4 kommentarer

Margareta Ozolins Nordvall

Därför valde Astra Zeneca Södertälje

Astra Zeneca valde bort USA och Storbritannien för sin framtidsfabrik.”Det visar att svensk produktion är i världsklass”, säger produktionschefen Margareta Ozolins Nordvall.

Susanna Baltscheffsky

Är montering Sveriges framtid?

LEDARE. ”Det osar framtid.” Orden kom från statsministern 4 kommentarer

Klarar han ombordkörningen?

Klarar han ombordkörningen?

En bilist är övertygad om att det här är en bra idé. 7 kommentarer

Professorns totalsågning 
av nya biobränsle-planen

Professorns totalsågning av nya biobränsle-planen

Att låta passagerare köpa speciella biljetter för att flygbolagen ska tanka biobränsle är inget som professor Stefan Gössling imponeras av: Några biobiljetter kommer jag inte att börja köpa. 27 kommentarer

Transportekonom: Värt att testa

Arne Karyd: Jag förstår att flygbolagen vill visa att de gör något.

”Biobiljett” ska tanka plan med biobränsle

Nu kommer biljetten som tankar mer biobränsle i flyget. 20 kommentarer

Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 10 kommentarer

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 8 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 17 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 58 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 11 kommentarer

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 41 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 72 kommentarer

Topplista

grafik

Rymdfarkoster av grafen drivs av solen

Alternativ till de solsegel som används för att driva rymdsonder. 7

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

För att svensk industri ska hänga in i det uppkopplade samhället startar Wallenbergstiftelsen ett nytt forskningsprogram.

Ikea gör möbler av papper

Ikea gör möbler av papper

Enligt pressuppgifter ska Ikea inom två år lansera pappmöbler. 3

Tangentbordet projiceras på bordet

Tangentbordet projiceras på bordet

Laserprojektor byggs in i mobil.

Algoljan som skonar fisken

Algoljan som skonar fisken

33-LISTAN. Lika nyttigt som fiskolja - fast utan fisk. 7

Nya trendhänget: Tvättstugan

Nya trendhänget: Tvättstugan

Framtidens tvättstuga är central när HSB drar igång ett Living lab för studenter och forskare i Göteborg. 3

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH. 8

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 35

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 14

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tangentbord på bordet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se