Toyota City bygger 21 soldrivna laddstationer

Toyota, världens största biltillverkare, har utvecklat solcellsdrivna laddstationer för elbilar och plug-in-hybrider. Redan till våren ska 21 stationer byggas i Toyota City i Japan.

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Det Toyotas industribolag Toyota Industries som står för utvecklingen de nya laddningssystem, laddstolpar och laddningsaggregat som presenterats under 2009.

Nu har man också visat upp nästa steg – kompletta laddningsstationer som får sin el från solcellerna på stationernas tak.

Staden Toyota City i Aichiprovinsen har köpt idén och ska bygga 21 stationer på 11 platser i kommunen. I april nästa år ska det hela rulla igång, rapporterar den japanska nyhetssajten Tech On.

Solcellerna får en effekt på 1,9 kW. Elen från solcellerna lagras i stora batterier som har en lagringskapacitet på 8,4 kWh.

Laddningsstationerna är också uppkopplade mot elnätet och stationens energiomvandlare har en effekt på 3,2 kW.

Toyota Industries håller på att ta fram effektivare laddningsteknik för kommande generationer av elbilar och elhybrider.

Det handlar bland annat om laddningsstolpar med elektroniska betalningssystem och små, effektiva laddningsaggregat som ska sitta i bilarna. I dag finns det nästan inga standardvaror av det här slaget på marknaden.

Förutom dessa nyheter som är kopplade till infrastrukturen för kommande generationers elbilar och elhybrider har Toyota en helt ny elhybridsgeneration på gång.

En så kallad konceptbil, en idé om en ny elhybrid, kommer att visas upp på North American International Auto Show i Detroit i USA den 11 januari 2010.

Fler artiklar av: Lars Anders Karlberg

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Ahab 8 januari 2010 15:59 Sortera: Senaste överst

carport med solceller

Kan det vara en bra ide för en "ny" produkt?
En carport med solceller, för att ladda bilen hemma vid egna huset?

Anmäl

Svar till bjorn n

Bara om du jobbar natt...

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Ja kan va mycket bra framför allt på sommaren.Japparna har fattat att Elbilar och Solceller hör ihop, dom har även fattat att solceller är bra till annat ochså, till skillnad från svenskarna som inte har vett att ta tillvara på gratis energi nu när tekniken finns för att gjöra det.

Svara
Anmäl

Svar till Carl gustav

Det blir väldigt dyr gratis energi.

Svara
Anmäl

Svar till Carl gustav

Vad fattar du? Solceller på carporten när solen står som högst och med kanske bara 1500 soltimmar i Sverige. Hoppas dom har fler i Japan. Dom har i allafall satt cellerna på taket.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Det finns tillockmed folk som tror att det är bra med solseller på biltaket .
Vissa mäniskor är väldigt lättlurade

Svara
Anmäl

Svar till Rigor69

Nej det går ju inte i Sverige, men i nästan alla andra länder går det bra att föra in sin egenproducerade el på elnätet för att sedan hämta tillbaka el från elnätet vid behov som den här mannen gör som har solceller på garagetaket för bil och hem.
http://www.youtube.com/watch?v=62fGYEtZ1gA
Att sedan den här Priusfabriken får halva sitt energibehov 2000 KW från solceller på taket är väl bra.Och att man målar fabrikerna med en färg som förbättrar luften är väl rätt väg att gå.
http://green.autoblog.com/2009/06/29/toyota-to-build-new-prius-in-eco-factory-in-japan/

Svara
Anmäl

Svar till Lurad

Den nya tekniken i solceller innebär att man inte behöver tänka på varesig vinkel eller molnighet. Dessutom har man lyckats med en verkningsgrad på 40% direkt ifrån solljuset. Det är mer än var våra högteknologiska värmeverk klarar.

Svara
Anmäl

Svar till Anne

I och för sig intressant att få upp verkningsgraden. Men ännu viktigare är hur många kWh per m2 och år under lokala förhållanden kan man räkna med för att kunna beräkna utrymmeskravet. Och därav även hur lång återbetalningstid man har för investeringen.

Svara
Anmäl

Re: Rigor69

För batterierna skulle inte funka menar du?

Anmäl

GM var först.

General Motors byggde gratis laddstationer i Los Angeles redan för många år sedan, för sina elbilar EV. Dessa fanns där det fanns många arbetsplatser och shoppingcentras och var gratis och gav skugga, så att bilarna inte blev onödigt varma i solen. Minns ej om dom hade egna batterier som back-up för laddning när solen gått ner.

Anmäl

Svar till Logikern

ja, de flesta av "nyheterna" är inte så nya...

Svara
Anmäl

Extremt dyrbart system

Det låter jättedyrt att först mellanlagra energin i batterier i laddstationen och sedan slanga över den till bilens batterier och sedan använda den. Vore kul om någon ides räkna på vad den "kostnadsfria" enegin kan tänkas kosta.

Anmäl

Svar till Lundgren

Man försöker trixa sig ur konkurrensen (med andra elproducenter) och de vanliga påläggen (från andra intressenter och skatter)... genom att uppfinna slutna system utan hänsyn till kostnaderna...

Solel är bra, elbilar är bra... men båda skall vara kopplade till elnätet (där det finns) och klara sig på egna meriter... vilket de ännu inte gör. Därför kopplar man ihop dem för att imponera på politiker så de öppnar skattekistan...

Svara
Anmäl

Svar till Mich

Det du säger är nog helt riktigt.
Oljebolagen och politikerna måste "Hitta på" ett sätt att isolera elbilen från elnåtet för att kunna forsätta tjäna pengar. När kommer vi att "(S) ladda ner el" illegalt?

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Illegal nedladdning!
Solcell till elbil blir framtidens mål för häxjakt från elbolagen. De har en del att lära av medieindustrin.

Svara
Anmäl

Svar till Allan

Fildelning:
Två elbilar som samsas i trafiken.
Det måste naturligtvis bekämpas till varje pris..

Svara
Anmäl

Svar till Lundgren

Fusions-forskning är extrem dyrt inte forskningen kring solenergi. Batterier för detta är dyrt för det bedrivs för lite forskning kring lagring av el i dessa syften. Men inte nämnvärt så mycket som fusions-tekniken slukar.

Svara
Anmäl

carport

Man börjar förstå att sverige bärjat hamna på efterkälken lite grann. Negativismen är förbryllande. Kom med bättre ideer istället. Någor som medverkar till en utveckling. Dela med er lite grann. Var lite mer givmilda och inte så förbaskar cyniska. Cynism bidrar till absolut ingenting

Anmäl

Svar till bjorn n

Vad är de för åsiktspolis som förbjuder en från att såga idiotiska idéer?

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Bra skrivit bjorn n!!
Jag är också väldigt trött på detta. Jag är trött på allt snack om att vi inte kan hit och dit, bara en jävla massa gnäll.
Sverige kan vara bäst precis som vi har varit förr!
Skärp er! Ni är smarta och duktiga, visa det också!

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Jag gled ifrån ämnet lite men ändå. Istället för att klaga på idiotiska idéer så kan man förverkliga sina egna (som då är bra).

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Problemet är att det finns så många blåögda som inte ser verkligheten bakom alla ideer som olika intressenter publicerar. Elbranchen med Vattenfall m.fl. vill att elförbrukningen ska öka, men berättar inte att det blir kolkraft som kommer att driva elbilarna. Solcellsmånglare berättar inte att vi har få soltimmar i Sverige och biltillverkarna visar inga siffror på vad milkostnaden blir, annat än att solen är gratis. Politiker är i stort alldeles för lite insatta i kalkylerna och vill gärna glänsa med till synes fantastiska lösningar.
Att kalla realism för negativism är lika fel som att kalla alla blåögda för realister.

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Tack ock lov för de som du kallar blåögda. Det är många stora företag som har skapats av ideer som andra har kallat galna, naiva och så vidare. Om man tycker att andra är blåögda så kan man alltid finna andra alternativ eller utveckla sitt eget. Det är det som är så bra med ett fritt och konkurrenskraftigt samhälle. Men vad är det som gör dig till en expert som kan bedömma vad som är blåögt eller inte?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

läs din egen mening igen och igen, tänk sedan efter. Vem är det som försöker stoppa vem? Vem är det kallar andra för idioter. Detär väl idioter som har idiotisla ideer.? Är alla ideer som inte är dina idiotiska eller kan du ibland kanske tänka utanför dina egna ramar?

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Nackdelen med realister är att de inte är visionära, man måste ha hopp om teknikutveckling ibland och bara bromsa lagom som ledare. Däremot, när vi diskuterar lösningar på problem så är det ofta de idiotiska idéerna som leder till de kreativa lösningarna. Glöm inte det när ni tar fram röjsågen för att det är kul att såga.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Expert är jag inte men jag har dom här frågorna som "hobby" och är sorgsen över hur blåögt alltför många tror att den här tekniken är mogen för introduktion i volym här och nu. Jag har inte sagt att det är fel på tekniken. Den har framtiden för sej. Jag var i Spanien för något år sedan. Beundrade fälten med solceller. Skillnaden är att det är dubbelt så många soltimmar där jfr Sverige. I Sverige får du 4ggr mer energi om du har sol för värme stället får el. Vad bör man då satsa på att installera här?
Vill du investera i el så får du mycket mer om du sätter dina pengar i vindkraft eller genom att spara el med (primär)energieffektiva aparater och belysning.
Dessutom är det så att under överskådlig tid kommer el på marginalen från kol eller gas -kondens i norra Europa. Innebär att även om du laddar din bil från dina solceller så kommer elen från kondensverk och om du mot förmodan inte skulle vara ansluten till elnätet så kunde du ansluta dina solceller och minska kol och gasanvändningen.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

När en Idé presenteras så ska den även utsättas för kritik mot dess brister. Den här lösningen är typisk en sådan lösning som en femåring kommer på."hurra, solceller + elbil". Ur en ingenjörs perspektiv är de riktigt riktigt värdelöst, nackdelarna är så många att jag inte ens orkar räkna upp dem, och fördelarna existerar inte.

Om du tänker fortsätta på inkomeptensens bana så är de okej för mig, men det finns faktiskt en realitet att ta hänsyn till, allt kan inte drivas av "pixi dust" och god vilja

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Om man laddar från en fulladdad solcellsstation har man fått i 8 KWh (okänt hur lång tid det tar). Så vad är det för fordon man menar? Moppar?
De har ju dessutom den fördelen att de inte har något värmepaket som själ ett antal kilowatt, utan all energi går enbart till motorn förutom belysningen. Känns inte direkt som nån tilltalande framtid.

Svara
Anmäl

Svar till Danne

Eftersom Toyota lanserar en Toyota Prius pluginhybrid med relativt litet batteri räcker dessa 8 kwh hyfsat långt. Pluginhybriden kan visserligen bara gå några mil innan bensinmotorn får ta vid men det är en annan sak. Så vi skall nog inte såga Toyota's satsning. Toyota gör inga dåliga satsningar.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Laddningsstationer förutsätter att man har tid att vänta på "tankning" vilket omöjliggör en snabb vidarefärd. En bättre möjlighet skulle nås med en station med utbytes batterier där förrådsladdning av batterierna kunde ske med solceller, vindkraft eller annat innovativt.Förutsätter batteri- standardisering men ersätter helt klart bensinstationer, som kan fortsätta sälja albyl i centralorter.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Du vet bara din egen realitet och du jan ha en aning vad som är resten av vad som är realitet idag. Men vad ud inte har en aning om är vad som är realitet i framtiden.

Gå tillbaka 50 år och fråga dig vad som då var realitet inom det tekniska eller vetenskapliga området.

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Du ska inte vara sorgsen för att det finns folk som i din mening är blåögda. Oftast är det bara så att de ser saken från ett annat perspektiv, ett perspektiv som du inte har. Det är detta som är tjusningen. Ur olika perspektiv kommer olika lösningar. Må den bästa lösningen vinna. Det viktigaste är att vi, och tekniken utvecklas.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Det är inte tjusigt att investera i det som inte ger bästa utfallet. I detta fall miljö. Det är misshushållning.
Det tjusiga är en lösning som ger maximal utdelning till minsta ansträngning av resurs.

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Jag har startat många företag som har blivit bra. Två st med omsättning över 100 milj. Jag kör dock sämre bil och bor bara hyggligt jämför med mina tjänstemannakompisar från Universitetet. Man måste våga och din inställning blir jag tyvärr mycket trött på. Våga vinn, Sverige kan

Svara
Anmäl

Svar till Kent

Låter underbart Kent, fler av dig!

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Jag håller med Kent. Det är speciellt tröttsamt med folk som är nejsägare pga principer, vilket man märker mycket av i kommentarerna. Jag såg att vi fick ett nytt svensk ord idag "stuprörspolitik". Jag tycket att det ordet passar in på dessa "principiella" nejsägare.

Leif, du får ursäkta men ditt samhälle skulle inte passa mig.

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Sorry Johan

min senaste kommentar var riktad till Leif

Svara
Anmäl

Svar till Kent

Då måste du haft en sträng controller som såg till att du inte investerade i projekt som var lika tokiga som att sätta solceller på tak och portar i Sverige. Borde väl ha framgått med det jag skrivit att det inte är fel på tekniken. Det är bara fel i placering och ekonomiskt utbyte, och visst är jag nejsäjare. -Till projekt som i detta fall har alternativ som är bättre för ekonomi och miljö.
Björn, om du vill ha ett samhälle som styrs av förnuft och ett vetenskapligt synsätt är du välkommen, men tycker du att samhället ska styras av intressen med egen agenda och gröna orealistiska drömmar passar vi inte ihop.
Självklart skall det finnas utrymme för prototyper och exprementerande, men det är något helt annat än masspridning av omogen teknik.
Kan också berätta från mitt liv att jag sysslat med utveckling och implementation av ny teknik i många år.

Svara
Anmäl

Svar till Leif

När jag säger att jag inte vill leva i ditt samhälle så menar jag att du är alldeles för kategorisk. Jag vill alltid titta på flera alternativ medans för dig så verkar det som ditt alternativ eller inget alls. Jag tror säkert att du har bättre och mer ekonomiska alternativ som passar fär dagen Jag tror dock min ide kommer att finnas och betalas i framtiden när tekniken utvecklats. Och, bara tanken att kunna båda leverera och använda min "egen" energi är njutbar.

Och en sak till. Jag är inte grön, men jag älskar ny teknik som jag ser förbättras varje dag, och som förenklar min tillvaro, i detta fall att "tanka" bilen hemma, över natten.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Lång diskussion om en carport.
Att jag är kategorisk beror på att min carport finns i Sverige. Om jag hade haft den i Spanien eller Sahara så hade den nog sett likadan ut, men på taket hade jag haft både solceller och solfångare.
Optimalt placerade solceller ger bara 150kWh per m2 i Sverige därför har jag satsat på vindkraft istället och solvärme kommer till sommaren. (600kWh m2)

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Bra Leif

det verkar som du är mer kategorisk i ord än i handling.

Svara
Anmäl

Svar till ingenjörn

Varken solkraft eller vindkraft är särskilt innovativt, båda har funnits i en eller annan form i över 1000år. Även elbilar har funnits ganska långa, ca 150år.
Byta batteri är heller inget direkt nytt, gjorde de som barn, problemet var alltid de samma, batterierna kosta mer än bilarna. Kan även medela för de som inte viset det att över 80% av jordens befolkning bor utanför vändkretsarna och över 95% av jordens BNP omsätts utanför vändkretsarna

bjorn n:
Kom igen när du har något vettigt att säga om något område du kan ett dyft om.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Ett rationellt utbyte av standardiserade batteripaket skulle inte behöva bli dyrare än en full bensintank. Det innovativa ligger i tankställen med laddningskapacitet från olika stationära källor som inte kräver tankbilstransporter.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

och som vanligt tar du till stöddigheten. Du ser dig själv som allsmäktig. Vad är det som får dig att tro så stark på dig själv. Är det för att ingen annan gör det?

Ditt första inlägg den 29e skrek högt om åsiktsfrihet. Nu skriker du "håll käft" till mig. Det låter som att du håller på att förlora koncepterna. Patetiskt.

Svara
Anmäl

Svar till BP

Toyota Prius laddhybrid har enligt uppgift en motor på 73kW. Med 8 kWh kan du på full effekt altså köra i 6,5 minuter eller på 50% i 13 minuter.
Känns som dåligt investerade pengar.

Svara
Anmäl

Svar till Ahab

Ja, fast kör Du på bara 30% effekt så kommer Du de 20 km som räckvidden är. Om Dina resor inte är längre än så kan det vara bra investerade pengar och det är väl så man får se det; väl framme vid arbetsplatsen pluggar Du in kabeln och när Du skall hem är batteriet laddat igen. Vips har Du kommit till och från jobbet för mindre än 20 kronor jämfört med nära 100-lappen om Du åkt på bensin eller diesel.

Svara
Anmäl

Svar till BP

Kanske något för framtiden, men idag kostar elen ca 1,20kr kWh dvs under 10 kr för att tanka fullt från befintligt elnät. Vad kostnaden för laddstations kWh blir vågar jag inte gissa.

Svara
Anmäl

Svar till Ahab

I Sverige laddar Du ju från Ditt motorvärmaruttag eller uttag i /utanför garaget. På arbetsplatsen får man förutsätta att laddstolpar/uttag kommer upp så småningom om det inte redan finns motorvärmaruttag. Så kostnaden är alltså ca. 1,20 kr/kwh och då blir plugin-Priusen intressant redan idag.

Svara
Anmäl

Svar till BP

Ja på det viset ligger sverige i framkant. Vi har redan en del av infrastrukturen. Jag har bott i 3 länder utanför sverige och jag har aldrig sett en laddstolpe

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Har inte sagt något av de du påstår, eftersom ditt inlägg endast består av angrepp på person så kan man ju inte uppfatta de som annat än att du själv förstått att du har fel.
ingenjörn:
Visa mig den kalkylen!

BP:
Batterislitage, Milskatt, laddförluster, ökad kostnad, är de bara saker du försummar?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Jag ska fråga dig en väldigt enkel fråga och jag förväntar mig ett väldigt enkelt svar. I sak, vad är det som du tror att jag förstått att jag har fel i. Min kommentar från första början (vilket var det allra första inlägget i den här kommentarslingan)bestod av två frågor. Du ser väl frågetecknen? Jag har därför inte gjort några kategoriska uttalanden utan har varit öppen hela tiden. Där jag har fällt omdömmen så är det om ditt sätt att argumentera som jag tycker är helt förkastligt, meningslöst och irrationellt

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Nu var det frågan om att enkelt jämföra energikostnaden (el med bensin) och då är Priusen med eldrift mycket billigare.

Slitagekostnader, vägskatt, p-avgifter, trängselskatt etc. tillkommer inte minst för bensinbilen. Kom gärna ihåg att underhållskostnaderna för en bensinmotor är mycket större än för en elmotor. Det faktum att batteriet har underhållskostnader väger inte tillräckligt tungt.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Var ej ledsen. Sv är en tekniker med kommentarstvångstankar. Bara det kan räknas ut är han/hon nöjd. Han klarar aldrig en svårare sociologisk, filosofisk eller naturvetenskaplig diskussion.

Svara
Anmäl

Utopi med miljöprofil

Att ha en kritisk och skeptisk hållning år en del av en vetenskaplig och analytisk inställning. För att det ska bli en hel vetenskap behövs det också en syntes.
I det här fallet är syntesen att solcellsdrivna laddstationer är tekniskt möjliga, men ekonomiskt är de en utopi. Det är nödvändigt med visioner, men de måste också vara realistiska. För Toyota är det här en demo som stärker varumärkets miljöimage. De kommer att fortsätta i många år att tjäna stora pengar på bränsledrivna bilar.

Anmäl

Svar till Sune S

Kritik verkar inte politiskt korrekt nuförtiden. Snart kanske alla kritiska personer skickas till omskolningsläger för att lära sig den "rätta" läran.

Svara
Anmäl

Svar till Sv

Det är bra med kritik, och nödvändigt för att slutresultatet ska bli bra. Men kritik måste vara konstruktiv. Cynism och arrogans är det motsatta, det leder inte till någonting.

Svara
Anmäl

Svar till Sune S

Ja, och Toyota gör inte anspråk på något annat än att det skulle vara tekniskt möjligt. Men det är viktigt att visa att det går att vara oberoende av fossila bränslen.

Om man tittar på syntesen som vi lever efter idag vore det kanske bra med den kritiska och skeptiska hållningen du talar om. Syntesen är att det går att släppa ut växthusgaser i atmosfären från fossila bränslen utan att klimatet ändras så mycket att det påverkar människans sätt att leva negativt.

Om man bygger de ekonomiska systemen efter den syntesen så är det klart att det andra alternativ kan framstå som ekonomiska utopier. Sån tur är att i demokratiska system kan vi påverka och ändra dessa system. Men då krävs det en bra vision om hur vi ska leva i framtiden annars kommer människor uppleva det för jobbigt att byta från något man än så länge kan blunda för. Så frågan är kanske vad som är realistiskt..?

Svara
Anmäl

Helt sjukt

Helt sjukt. Som det mesta av energiflummet. Det går åt flera gånger mer energi att tillverka solcellerna än vad man får ut av dem. Solceller är bra på rymdstationer, men att ha dem på en carport är ett enormt energi och materialslöseri. Men man kan väl inte begära mer insikt av miljöfanatikerna ...

Anmäl

Svar till Victor F.

Tack för ännu ett konstruktivt inlägg.

Min ide var inte så allvarligt menad. Det var mer ett sätt att spåna lite om hur vi kan driva dessa bilar i framtiden. Att det inom en snar framtid kommer plugin elhybrider på marknaden är utom all tvivel så det kunde ju vara skoj att titta på laddningsalternativ. Ett attraktivt alternativ för mig vore att göra laddningen hemma.
Ditt inlägg gav ingenting. Men du kanske är helt övertygad att plugin är en fantasi också?

Svara
Anmäl

Svar till Victor F.

Ska vi bränna upp oljan så fort som möjligt eller ska vi i lugn och ro utveckla parallella system som kan göra övergången mjuk och mindre obhaglig?

Om du inte förstår spelreglerna i naturen eller bryr dig om framtidsfrågor ska du inte debattera här och inte kalla engagerade medmänniskor för "fanatiker" (det är ett ganska fult ord).

Svara
Anmäl

Gimmick?

Visst är det till stor del en gimmick, men sen kan man inte vara helt kategorisk och säga att cellerna i sig är värdelösa. Tillverkningskostnaden finns där, både ekonomisk och miljömässig, men det är inte gratis på något sätt att bygga tak, och en del av takkostnaden minskas när det ersätts av solcellspanerlerna.

Vidare finns det fördelar med decentralicerad elproduktion, den där energin som kan verka hur ynklig som helst kan vara helt ovärdelig vid en krissituation.

Sen är det inte antalet timmar solen är uppe som är problemet för oss i Sverige, utan att solljuset innehåller väldigt lite energi när vi behöver energin som mest, och, det solljus vi får kommer från väldigt olika håll, så fasta ("icke solföljande") paneler ger väldigt lite energi jämfört med till exempel i Spanien. Men om man inte behöver särskilt mycket el och bara på sommaren och inte kan vara nätansluten kan solceller vara ett bra alternativ.

Anmäl

Svar till Drygis

Det här är givetvis mer att se som en symbolisk handling. Japan har mycket kärnkraft och det vore ingen konst att ladda bilarna med kärnkraftsel. Men Toyota vill visa att det går bra med solceller också och det ligger väl inget fel i det. Tillverknings- och energikostnaden för de här solcellsanläggingarna tror jag också man kan räkna hem.

Svara
Anmäl

Svar till Drygis

Jag tror att du har rätt. En carport är oftats på en plats som ligger i skymundan och kommer inte att få den sol som krävs, speciellt inte i Sverige, trots att cellerna hela tiden förbättras.

Angående "solföljande celler" så tror jag dock att det är betydligt lättare att bygga ett solföljande tak på en carport jämfört med till exempel ett villatak. Om du tittar på bilden till Toyota artikeln så kan man se att man med väldigt enkla medel kan få själva taket att följa solen.

Jag tror på Toyotas ide och jag hoppas att något liknande kommer att finnas för hemmabruk. Initialt så blir kostnaden givetvis väldigt stor men jag antar att man sen har nästan "gratis" bränsle till bilen i många år framåt.

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

nä det blir snarare väldigt dyr el (flera kronor kwh) ca en månad (ihopräknat) om året ,resten av året går bilen betydligt billigare än med bensin på kärnkraft och vattenkrafts el .

Svara
Anmäl

Svar till bjorn n

Det främsta "Skillnaden" mellan att montera solceller på taket jämfört med carport är administrativa.
Att ändra bostader i byggplanen, ses som mera "Upprörande" eftersom det kan ge turbulens på bostadspriserna eller skall man kanske säga "Bostads bristen".

Svara
Anmäl

Svar till BP

Att få kontroll över ladd-nätet är en dröm för ett förtag.
I princip en monopolställning, där elbilen driver laddnätet och laddnätet driver bilförsäljningen. Inte speciellt sammolikt att man får denna ställning, men alltid värt ett försök.

Svara
Anmäl

entrepenörer skall ha ljusblå ögon

Men att få ekonomi på det hela krävs oftast en produktions tekniker. Det är kombinationen som är framgångsrik. Världen är full av blåögda med grandiosa planer utan ekonomi.

Anmäl

Ny energiteknik

För er som är intreserade av riktigt ny livsbejakande energiteknik, surfa in på europeiska patentdatabasenhttp://se.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=se/se/advanced.hts
och sök på IPC koden H02N11/00 eller H02K53/00 där finer ni lösningarna som inte passar in i den etablerade energistrukturen utan skulle bara främja den enskilde mäniskan och hans ofödda barn.

Anmäl

Svar till Signe

Now we are talking.....
"powerful miracle perpetual motion machine"

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Javist är det spännande!, att tro att vi i dag vet allt om vad energi är och i vilka former den kan finnas vore väla att ljuga för oss själva, framför allt så dödar den inställningen vår egen nyfikenhet för det okända, så öppna ögonen! för vem vet vad du kommer att upptäcka.
Vill även slå ett slag för denna teknik.
http://www.blacklightpower.com/

Gott nytt år !

Svara
Anmäl

Svar till Signe

"Blacklight Power has said they will be selling their reactors starting in 2009."
Har du köpt en eller flera??

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Afärsmodellen för Blacklight Power vänder sig inte direkt till enskilda perssoner, jag uppfatar att de i första hand säljer licencer till företag för användandet av tekniken, så svaret är NEJ jag har inte köp en reaktor. Det jag däremot har gjort är att med stort intresse följa och försöka förstå hur detta och många andra liknande tekniska genombrott på energisidan, som egentligen redan i dag fins tillgängliga,hur de fungerar och vad som hindrar de komersiella genombrotten.
Problemet är inte att det saknas alternativ till den fosila energikällan, och då menar jag inte de alternativ som fortsätter att bevara den ekonomiska strukturen, utan de som verkligen kan förändra det rådande paradigmet. Min slutsats är att tekniken fins, fungerar, följer inte det vi blivit lärda,kommer att bryta igenom det i dag kompakta motståndet från det rådande paradigmet.
Om du fortfarande är intreserad så kan jag nämna att i styrelsen för Blacklight Power sitter,
Michael Jordan, former CEO of Westinghouse och Dr. Shelby Brewer, former CEO of ABB Combustion Engineering and Assistant Secretary of Energy during the Reagan Administration.
Se denna artikkel
http://www.nextenergynews.com/news1/next-energy-news5.30.08c.html

Vad vi kan göra i denna process är att ifrågasätta varför denna typ av teknik inte når framm till konsumenterna, varför har inte tidningen Ny Teknik bevakat ett sådant genombrott som tex BlackLight Power har gjort?

Så fortsätt vara nyfiken och uteslut inget. God fortsättning!

Svara
Anmäl

Platt tak och snöfall !

Här i Sverige fungerar det inte så bra på vintern att ha solcellerna horisontellt. Först så får man nog upp och borsta av snön vid snöfall och för det andra så blir det en väldigt dålig vinkel mot den lågt stående solen på vintern.

Anmäl

Svar till Matte2

Det får man nog göra i Toyota City också ibland. Nu på nästa fredag t.ex., då väntas det snöfall i Toyota City,som ligger på 35 grader nordlig bredd ett par mil öster om Nagoya i Japan.

Svara
Anmäl

Helheten räknas

Jag tror inte att dessa laddstationer är enbart tänkta för att i ett huj ge en kortsiktig vinst,mera gäller det nog att varaifrämsta ledet för att få en framtida marknad. Toyota föreställer jag mig behöver nu snabbt testa laddstationstak som inmatas med solenergi. Den jämförelse med hur mycket vi i Sverige skulle kunna få ut med en liknande anläggning är
viktig men för japanska bilister kanske inte avgörande. Frågor: hur långa körsträckor per dag och fordon räknar men med? hur lång teknisk livslängd har solpanelerna?,hur mycket kostar drift och underhåll,hur
ser energiskatterna ut i Japan nu och i framtiden?
och kan denna satsning var ett embryo till en export t.ex.till Arabländer,som kan sälja sin olja så länge den fins och fara in i framtiden med solens hjälp. Glöm inte att taken ger skugga till samma pris och att elen kan nyttjas till mer än att driva bilar Cet/Sero

Anmäl

Varför på taket?

Varför skulle just tak på elbilsmackar vara en så bra placering för solceller? Är det inte bättre att placera cellerna där man har bäst förutsättningar och skicka det med sladd till stationerna...?

Anmäl

Svar till Förståsigpåare

Då skulle man ju kunna ladda elbilen var som helst, på jobbet, i garaget, eller i parkerings huset. En mardröm för besin stationerna och olje bolagen. Därför måste dom kämpa förtvivlat mot att privat personer eller företag drar ut kabel ca 20 meter från närmaste vägg kontakt och "säljer vidare el". För dé får ju bara "elbolag" göra.
.
Det enda rimmliga sättet att driva en "bensin station" för elbilar vore ett standaliserat utbytes batteri system, som ALLA bilar använder sig av. Troligtvis med ladd elektroniken intergrerad för att nya battri typer skall kunna utvecklas, Tyvärr finns inget politiskt stöd och tillverkarna föredrar sina egna lösningar i hopp om att få monopol på hela markanden och därmed Gratis inkomster utan arbetsinsatts..
.
Vissa säger AHHHHHHH det går inte.
Det är mycket som inte går, gastuber har ett fungerade utbytes system. Dom existerar alltså INTE. Gör därför experimentet att banka huvudet i en gastub och se om smärtan är imaginär eller inte.

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Kul att du verkar ha läst mina inlägg om utbytesbatterier.Det är naturligtvis omöjligt att ladda upp ett batteri under samma tid som man tankar bensin.Vad ska man göra under tiden? Byta bil? Övernatta? Vore det ändå inte en vettig tanke för bensinbolagen att i samarbete med biltillverkare börja bygga ut ett sådant system i stället för att satsa på korv och åksjuketabletter.Kanske en nisch för SAAB?

Svara
Anmäl

Svar till ingenjörn

Har jobbat 5 år på Icas lager i Västerås som truckförare och när de införde tvåskift införde de också batteribyte på truckarna så att de kunde gå från 6.00 till 22.50. I slutna kretsar som på detta lager var det inget svårt att införa. Dock så slits batterier och hur värderar man batterier vid byte vid laddstationer? Batterierna vi använde gick lös på 13000 kr st och de som används i elbilar är inte så värst billiga heller. Kan man lösa detta så är det en baggis att tanka el snabbt. Om man då så att säga byter ner sig vid en laddstation och får pengar tillbaka blir den en konkurrent till pantbanken....

Svara
Anmäl

Svar till Johannes

Jag har helt klart inte alla svar på detta men anser att utbytesprincipen är bättre än "vänta på laddningsprincipen". Hade för övrigt Henry Ford börjat räkna på kostnaden för första bilen hade vi cyklat idag. Det hade ju varit både nyttigare och miljövänligare.

Svara
Anmäl

Svar till ingenjörn

Snart kanske det går att ladda lika snabbt som en fossil tankning? utvecklingen på batterisidan gör att utmaningen flyttas över till dimensionering på anslutning/matning. Se exempel på kapacitet hos moderna accar:
http://www.lifebatt.eu/index2.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=2&Itemid=35

Svara
Anmäl

?

Varför måste elbilarna kopplas på elnätet och "klara sig på egna meriter"? Låter kanon med ett eget system, särskilt om man har det själv, hemma. Priset avgör väl om folk vill använda Toyotas dito.

Anmäl

Svar till Eldriven

Hemma laddning?
Man kan alltid argumentera för ett hybrid system, men man missar poängen med el grovt om man bara omvandlar olja till el för att sedan driva bilen. Bilen blir mycket dyr och komplicerad. Batteriet måste vara mycket stort för att få en acceptabel aktions radie. Batteriet måste "Snabbladdas" med stora energi förluster och förbrukning av batterier som följd.
.
Följden blir nog att en snål dieselbil är attraktivare
, som ett slags suboptimering.
.
Argumenterar man för en "Fri marknad" och löper hela linan ut så skall var och en "klara sig på egna meriter" med en egen bensin/diesel driven generator alá IRAK. Det tycker jag inte låter speciellt skojigt.

Svara
Anmäl

Nyheter/Energi

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nätaggregat som utnyttjar energin effektivare än idag gör fläkten överflödig. 30 rysk - tyska aggregat testas i Konstanz.

ABB renar oljeskadat vatten

ABB har utvecklat en ny process för att rena oljeskadat spillvatten från olje- och gasproduktion. (3 kommentarer)

Stephen Thomas, brittisk kärnkraftsprofessor, tror inte på renässans för kärnkraft. Ny kärnkraft är för dyr, menar han.

Energiprofessorn: Kärnkraft
får betalas över skattsedeln

Utan statliga subventioner och garantier blir det för dyrt att bygga nya kärnkraftverk. Det är budskapet från den brittiske energiprofessorn Stephen Thomas som är på besök i Stockholm i dag. (99 kommentarer)

Thomas Korsfeldt

"Jag är opartisk"

Thomas Korsfeldt öppningstalar på Energitinget: Staten borde göra mitt jobb. (2 kommentarer)

Danisco sugen på orm

Danisco sugen på orm

Enzymer från ormar och spindlar kan göra stor nytta i matfabriken. Det tror danska livsmedelsföretaget Danisco. (1 kommentar)

Pellets-paradoxen förbryllar Energisverige

Nästan alla som eldar med pellets är nöjda. Ändå minskar pelletseldningen i Sverige idag. Förbryllande menar Energimyndigheten som gjort undersökningen. (25 kommentarer)

Laser i mikroformat

Laser i stort och smått

Inför femtioårskalaset har lasern krympt till tio mikrometer, och samtidigt svällt till tre fotbollsplaner. (3 kommentarer)

Christian Azar

Christian Azar får författarpris

Christian Azar har fått Harry Martinson-priset. Han får det för sitt arbete i klimatfrågan. - Det känns jättefint, säger en glad och smickrad Azar. (5 kommentarer)

Nya polisbilen snabb och grön

Nya polisbilen snabb och grön

50000 polisbilar om året hoppas Ford kunna sälja i USA med sin nya modell Police Interceptor. Ett muskelknippe med eko-profil. (13 kommentarer)

Världens största satsning på laddstolpar

Världens största satsning på laddstolpar

Världens hittills största utrullning av laddstolpar har dragit i gång på den amerikanska västkusten. Tanken är att nätverken av stolpar ska vara färdiga när biltillverkaren Nissan i Nordamerika lanserar nya elbilen Leaf. (16 kommentarer)

Installation av Absolicons hybridsolfångare på Närvård Härnösand.

Se världspremiären
för svenska solkylan

På Härnösands sjukhus finns nu världens första solenergianläggning som ger el, värme och kyla – samtidigt. Ett resultat av samarbetet mellan de två svenska cleantechbolagen Absolicon och Climatewell. (15 kommentarer)

Forskare prisas för algbatteri

Forskare prisas för algbatteri

Uppgiften om att svenska forskare använt grönalger för att skapa ett lågprisbatteri blev en världsnyhet för sex månader sedan. Nu prisas en av de drivande forskarna, Albert Mihranyan, för sin insats i utvecklingen.

Åren då landet översvämmats

Har du koll på 1900-talets blöta år? (3 kommentarer)

Både snabbt och snålt. Trots snöstormen tog det bara sex timmar att resa det här huset i Lummelunda på Gotland.

Väggarna kapslar in värmen

Med nolltolerans mot glipor blir fasaden energieffektiv. (44 kommentarer)

LFV har krav på sig att förbättra miljön vid Arlanda flygplats och grönt jetbränsle är en av flera möjligheter att klara miljökraven.

Grönt jetbränsle till Arlanda

Tekniken finns och första kalkylen är gjord. Nu fattas "bara" en konkret projektering, villiga intressenter och 5-7 miljarder kronor i investeringskapital för att starta tillverkning av grönt jetbränsle vid Arlanda. (46 kommentarer)

ABB bygger fabrik i Vietnam

ABB inviger en fabrik för 210 miljoner kronor utanför Hanoi, huvudstaden i Vietnam.

Torbjörn Wahlborg, Vattenfalls nya Nordenchef.

Ingen koldioxid i dansk jord
på tio år

Vattenfall ger upp försöken att få de danska bönderna på Nordjylland med på noterna att begrava koldoxid från kolkraftverket i underjorden. (27 kommentarer)

Stockholm satsar miljarder på miljömål

Ökad återvinning, mer förnyelsebart bränsle och satsningar på kollektivtrafiken. Det är några av satsningarna när Stockholm lägger ut tio miljarder på miljösatsningar de närmaste åren. (16 kommentarer)

Störtade planet i Falsterbo hade lång spricka

Fyra man omkom när Kustbevakningsplanet förlorade ena vingen och störtade i Falsterbokanalen 2006. I dag —nästan tre och ett halvt år efter olyckan —står olycksorsaken klar. Statens haverikommission lägger skulden på den spanska flygplanstillverkaren Casa. (1 kommentar)

Glöm brandfarlig lågenergilampa

Lågenergilampor är inte brandfarligare än glödlampor. Det är budskapet från Elsäkerhetsverket efter ett uppmärksammat inslag i TVs Rapport. (41 kommentarer)

Så går huset med plus

Så går huset med plus

Förbos nya kvarter ska sälja sitt värmeöverskott. Så funkar systemet. (37 kommentarer)

Enbart klimatsmart duger vid nybyggen

Klimatsmart blir ny standard

Enkät: Sektorn växlar om. Många siktar dubbelt så högt som Boverket. (20 kommentarer)

Nytt hus håller kvar värmen

Med en ny typ av huselement blir husen lika energisnåla som passivhus. Tekniken gör att värmen stannar kvar inne.Nu har företaget fler förfrågningar än man klarar av. (2 kommentarer)

Bilder från översvämingar.

Nu kommer vårens flodkaos

Så förbereder sig kommunerna. Så skyddar du ditt hus. (5 kommentarer)

Tuff resa för danska elbilspionjärer

Tuff resa för danska elbilspionjärer

En bil började brinna, bromsarna krånglar, kylan suger musten ut batterierna och förarna fryser i kupén. Problemen hopar sig i det danska elbilsprojektet i Juelsminde. (70 kommentarer)

Energin väller fram som en tsunamivåg i nanoröret

Värme kramar
kraft ur nanorör

Genom att elda i ena änden av ett kolnanorör kan man jaga ut elektroner i andra änden. Det är ett helt nytt fysikaliskt fenomen som upptäckts av forskare vid MIT i USA. Tekniken kan användas för att strömförsörja extremt små sensorer. (4 kommentarer)

Solceller och två miniturbiner producerar den el som behövs för att driva båtens elmotor. Ett batteri ombord ser till att det finns kraft kvar även när det är stiltje och molnigt.

Ny snurra till båten

När kulingen friskar i är det dags att reva seglen, men också att ladda batterierna. Nu lanserar finska Windside ett vertikalt vindkraftverk för båtar. (32 kommentarer)

MITs testbil

0,37 liter milen med trycksatt bensin

Transonic Combustion har utvecklat ett superkritiskt bränsleinsprutningssystem som ska kunna förbättra effektiviteten i bensinmotorer med mer än 50 procent. (115 kommentarer)

Elbilar bra att pendla med

Elbilar fungerar bra i Stockholmsområdet och "alldeles utmärkt" för den som pendlar till och från jobbet, visat ett ettårigt försök med fem elbilar. (35 kommentarer)

USA-blogg om grön energi

Det finns bloggar om kärlek, mode, bakning och tusen andra ämnen. Nu har det amerikanska energidepartementet startat en blogg om energieffektivisering och miljöteknik. (5 kommentarer)

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons

Jobb 121 st

Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Annons