Nobelprofessorn varnar för överdriven vindkraftstro
Av: Lars Anders Karlberg
Publicerad
28 maj 2009 14:40
149 kommentarer
Senaste av Thomas 10 juni 2009 06:13
Europa måste upphöra med sitt stöd till vindkraften så fort som möjligt och i stället satsa på solfarmer i Nordafrika och högspänningskablar till Europa. Det budskapet kommer från Nobelpristagaren Jack Steinberger.

Jack Steinberger, Nobelpristagare i fysik och chef för Cern i Geneve.

Det finns redan stora solparker som finansieras av statliga pengar, bland annat det statliga amerikanska forskningsbolaget Sandia (bilden).
Jack Steinberger, som fick Nobelpriset i fysik 1988, är före detta chef för det europeiska partikelfysiklaboratoriet Cern i Geneve.
- Vindkraften är en återvändsgränd, en illusorisk teknik som bara är ett slöseri med resurser i kampen mot klimatförändringen, sade Jack Steinberger vid ett symposium med andra Nobelpristagare på onsdagen vid Royal Society i London.
Satsa på solen i Sahara i stället
I stället förordar han termisk solenergi – stora parabolspeglar som värmer
vatten som i sin tur driver turbiner som ger el.
- Jag är säker på att framtidens energi är termisk solenergi. Inget annat går att jämföra med det och ju snabbare vi fokuserar på det desto bättre, sade Jack Steinberger enligt referat på nyhetssajten Timesonline.
Han uppmanar de europeiska regeringarna att finansiera ett stort pilotprojekt för solenergi i Nordafrika och dra en högspänningskabel under Medelhavet till Europa.
Enligt Jack Steinberger räcker oljan bara i 25 år, naturgasen i 35 år och kolet i 60 år.
På den korta tiden gäller det att ta fram så effektiva nya energikällor som möjligt och i Jack Steinbergers ögon är det sol som är effektivast och inte vind.
- Vi kan bygga ett nätverk av solparker i norra Afrika och förse Europa med 80 procent av energibehovet till 2050, sade Jack Steinberger på det 59:e Nobelsymposiet.
Samma budskap hade IIASA-forskaren Anthony Pratt vid en klimatkonferens i Köpenhamn tidigare i år.
- Nordafrika kan förse Europa med all energi som behövs. Det räcker med en yta i Saharas öken som motsvarar ett mindre europeiskt land, sade Anthony Patt enligt Timesonline.
Nobelpristagarsymposierna är en årligen återkommande händelse som äger rum vid olika prominenta institutioner runt om i världen. I år hölls den i London och förra året i Lindau.
En video från Jack Steinbergers föreläsning i Lindau ligger tillgänglig på Nobelstiftelsens hemsida. Då, liksom nu, handlade hans föreläsning om klimatfärändringen och de ändliga fossila resurserna.
Ny Teknik Jobb
- ProfessorKarlstad universitet
- Kvalitets- och miljöchefVeolia Transport AB
-
Processingenjör, kemiteknik
- UniversitetslektorKarlstad universitet
-
Huvudprojektledare
- UnderhållsingenjörVattenfall Business Services Nordic AB
- Driftingenjör Akademiska Hus
- TraineeSiemens
- EnhetschefStudsvik
- Specialist inom akustik och vibrationerWestinghouse Electric Sweden AB
Nyheter/Energi
- Korrosionsfria växelmotorerHyCLEAN växelmotorer med enastående korrosionsbeständighet och tålighet mot kemisk/mekanisk påverkan
- Ny prisvärd värmekamera, 19.950 sek.Kimo instrument lanserar Flir i5. Möjlighet att kostnadsfritt låna för utvärdering.
- CANopen styrning av....de flesta labbaggregat med 150W till 6kW uteffekt från Delta Elektronika är numera möjligt från Polyamp.
- Ny kombikylare MMC från KTR.En kombinerad kylare för olja, vatten och luft i samma enhet. Kombikylaren har sitt användningsområde särskilt i applikationer för mobil hydraulik.
- Skador på ditt gods?Här finns tekniken som hjälper dig att lösa problemet>>
- Biomedicinska patent.Vi har en bred kompetens på det medicinska området.
- SolidEngineer ABKostnadsfritt, Lärorikt, Socialt, Inspirerande! Vårens Nya seminarier: Maskintillverkning, Grön Design, Inredning & Design. Läs mer>>
- KOMPLETT SORTIMENT ULTRALJUDSNIVÅMÄTARE.Nivåmätning med ultraljud, en av tio mätprinciper i vårt sortiment för nivåkontroll av vätskor och fasta material.
- Flexmetall - en flexibel sträckmetallSträckmetall med variabel maska ifrån Häfla Bruk öppnar nya möjligheter beträffande design och funktion.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- Läs mätteknik! Med utbildning i mätteknik får företaget jämnare kvalitet, bättre lönsamhet och nöjdare kunder.
- Projektledaren i den agila processen. Seminarieserie i 5 delar - Start 29 mars.Behövs förarbete i agila projekt? Kommunicera lättrörliga krav. Kvalitet genom Lean - en projektledares perspektiv, Projektet är slut. Dags att hämta hem effekten, Agila projekt behöver också projektledas - fast på ett annat sätt.
- Utbilda dig inom LEAN Production!Kursen lär ut vad Lean innebär och vilka krav detta ställer på styrning och ledning av verksamheten.
- BiTA – ledande inom ITIL/ITSM/CobiT/MOF/ISO 20000Vi erbjuder kunskaps och kompetensutveckling som verkligen ger nytta och värde för deltagarna.
- NYTT OM BIOGASENS KLIMATNYTTA.Biogas från avfall ger 95% lägre utsläpp av växthusgas jämfört med bensin, visar forskning från LTH.
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- CAD Utbildning.Kurser i AutoCAD, Inventor, 3ds Max och SolidWorks till förmånliga priser.
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNya kursstarter i vår på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- Annonsera »









Kommentarer
Senaste inlagd av Thomas 10 juni 2009 06:13 Sortera: Senaste överst
AxMi-24
Det här med nobelpriset börjar likna bevis att ngt fungerar eftersom det är patenterat.
Jag är säker att en partikelfysiker kan massor om energisystem och energilagring. I för sig bör han ju kunna mer än politiker men detta uttalande verkar ju indikera motsatsen (skrämmande).
Svar till AxMi-24
Fast på sätt och vis har han rätt delvis att det finns en övertro på vindkraft. Tror själv inte det räcker enbart med sol utan behövs en mix av olika energikällor.
SvaraSvar till AxMi-24
Och du vet bättre?
SvaraSvar till AxMi-24
Inte förstår jag varför en partikelfysiker förutsätts kunna så mycket om energisystem. Ingenjörer inom energiteknik är duktigare än att vem som helst slår dem på fingrarna inom området. Hur mycket kan en dataingenjör om dimensionering av skivbromsar för att ta ett exempel inom ingenjörskonsten.
SvaraSvar till Kristoffer
mycket mer än vilken jurist, ekonom eller politiker.
SvaraSvar till kalleanka
och vänder man på det så är säkert ingenjören rätt usel på en del andra viktiga områden
SvaraSvar till Kristoffer
Ingenjörer har i regel bättre förutsättningar att ta till och analysera information från nya områden vilket det än må vara jämfört med jurister, ekonomer och politiker.
SvaraSvar till Patrik
Troligen inte även om jag följer energi området. Jag är fysiker som han.
SvaraDock vräker jag inte ur mig sådant som han gör utan att ha fakta att backa upp det hela.
Svar till Pelle
Pellejöns!
SvaraDu maste vara journalist eller något liknande eftersom du uppenbarligen anser dig veta bättre än alla andra.
Bygg ut kärnkraften !
Sandstormar i öknen går att stoppa , sprid vattenblandad kalk så kommer sandkornen klibba ihop
så dom inte orkar lyfta.
Det här måste göras först . Sen behövs odlingsmark till världens matbehov.
Använd ökenmarken.bygg kärnkraftverk på hälleberget.
Svar till US
Men varken vindkraft eller solkraft har några restprodukter som måste förvaras i 100 000 år på säkert avstånd från människan och grundvatten.
SvaraSvar till Mikael i götet
Kärnavfallet är i huvudsak en politisk fråga, inte en teknisk.
SvaraSvar till Mikael i götet
Det har inte kärnkraften heller.
SvaraKanske 1000 år omnågra år.Allt går förändra.
Däremot så är bomberna ett problem.
Inte tillverka miljövänligt EL ..
Svar till Q
Vad sker under 100 000 år eller för den delen
Svaraunder 1000 år?
För 1000 år sedan var inte Sverige Sverige.
Svar till US
Världens uran räcker kanske 60-70 år, ungefär lika länge som kolet, förutsatt att vi INTE bygger ut kärnkraften ytterligare.
SvaraLångt innan uranet faktiskt är slut börjar priset stiga exponentiellt - knappast en framtidsteknologi att plöja ned våra pengar i...
Dessutom har kärnkraften lika stor klimatpåverkan som kolkraften (dvs sämre än allt annat vi kan hitta på) om samtliga effekter tas med, exempelvis de stora direkta varmvattenutsläppen i haven som kärnkraftskramarna väljer att tala tyst om.
Solkraft i sydeuropa, vågkraft i nordatlanten.
Svar till Osiris
Vad baserar du de uppgifterna på? Med modern bridreaktorteknik har vi kärnbränsle i Sverige för 10.000 år framåt. Med acceleratorbaserad transmutationsteknik blir dagens kärnavfall morgondagens bränsle. Det finns mer än uran som kan användas som kärnbränsle.
SvaraSvar till Osiris
Olja som vi använt i över hundra år tar slut snart.
SvaraVad vore Världen i dag om vi inte tog tillvara det Jorden ger oss.
Vi kommer att använda kärnkraft för elframställning i
många hundra år. När vi gjort EL av bomberna då först
kommer Vi tala om att vi förkortat lagringstiden med ny teknik.
Sen får vi hämta energin från Månen.
Använd allt som herren gett oss,förkasta inget.
Riv dammarna nu,så kommer Östersjön räddas.
Svar till US
Hur kan ni missa det uppenbara? Vi ska göra bomber som använder kärnkraft. Alla länder vill ha kärnvapen för då kan man inte bli kuvad av sina grannar hur som helst. Ingen vill göra EL av bomberna man dyrt har införskaffat.
SvaraSvar till Mikael i götet
Eller TMSR och de flesta av småskaliga fusionsenergi projekt.
SvaraEller hur min gode göteborgare?
Svar till US
Det går att kombinera odlingar och termisk solkraft på samma markyta genom att låta solpanelerna utgöra solskydd för odlingar som får sin ljus via diffraktionsspeglar. På så sätt kan man odla grödor som inte tål för starkt solljus och konstbevattna med restvatten från reningen till det vatten som används i kraftverken.
SvaraSvar till Mikael i götet
Det tar 100 000år för kärnbränslet att komma i nivå med bakgrundstrålningen. Denna siffran är dock helt irelevant för när man grävde upp kärnbränslet strålade de faktiskt mer än så. Så i praktiken har man accelererat strålnings processen, i stället för att ta en miljard år, tar det 100 000år. Skaplig förbättring skulle jag säga.
SvaraDet tar mindre än 1000år för kärnbränslet att stråla mindre än vad de gjorde innan man plockade upp det. Alla som pratar om 100 000år är gravt okunniga.
Svar till Gunnar Littmarck
Varför satsar inte dom stora gamla kärnkraftsnationerna, USA, Frankrike, Japan , Ryssland på dina ideer nu? Alla talar om att tekniken blir klar om 20 år med bra forskningsstöd!
SvaraVarför föra fram våta drömmar som inte dom stora anser vara användbara?
både och
Jag håller med om att termisk solkraft är den mest lovande energikällan men jag anser att vindkraften också är intressant.
Svar till AxMi-24
Din kommentar visar på ett blockerat sinnelag.
Du visar själv en skrämmande inskänkthet genom förlöjliga att han för fram en mycket intressant vision som absolut skulle kunna lösa energiproblemen för all framtid. Att satsa på vindkraft är ett ekonomiskt vansinne.
Svar till Ingenjören
Jag håller med - det kostar mer att bygga ett vindkraftverk än det kan leverera tillbaka i form av el under hela sin livslängd (med dagens elpris). Det säger väl allt!?
SvaraSvar till Civilingenjören
Hmm... det ni säger är bara fantasier! Ni må vara ingenjörer av fel eller rätt sort men ekonomiargumentet är ett falsarium. Elpriset till konsument är klart högre än vindkraftsproducerad el utan några bidrag alls! Detta gäller å andra sidan inte någon form av solenergi idag. Fel igen alltså! Helt oseriöst att förkasta en realiserad teknik mot en teknikdröm om framtiden. Ingenjörer ska vara pålästa eller hålla tyst.
SvaraSvar till Persson
Läs på lite själv då - t ex finns det artiklar i Ny Teknik:
Svarahttp://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article500905.ece
Produktionskostnad för vindkraft till sjöss ca 80-90 öre per kWh ...
Svar till Civilingenjören
Självmål haha! 80-90 åre är billigare än konsumentpriset till och med i Sverige, exakt vad jag påstod.
SvaraSvar till Persson
Mitt elpris är 58öre + skatt... vad är ditt?
SvaraSvar till Persson
Vad har du för elbolag? Själv betalar jag strax under 80 öre / kWh
SvaraSvar till Persson
Elpriset ligger för närvarande på 39 öre per kWh.
SvaraSvar till Edis
Har ni svårt med ord? Konsumentpris betyder det pris man betalar som konsument dvs inkl alla avgifter och skatter. Vindkraft till sjöss är det inte fråga om så länge det finns massor av bättre lägen på land, som tex i Sverige.
SvaraSvar till Persson
Skatten läggs på efter elpriset så nej. Konsumentpriset är priset före skatt. Eller menar du att Vindkraften är lönsam om man subventionerar den?
SvaraSvar till Persson
Nu tänker du galet. Elpriset ovan är vad elproducenterna får för elen de producerar. Kostar det då ex. 80 öre att producera 1 kWh och man får 39 öre när man säljer det så går man 41 öre back för varje kWh man säljer såvida man inte får betalt på något annat sätt. Avgifter och skatter är inget som kommer elbolagen till godo. Det är som med bensinen, bara för att den kostar ex. 12 kr/liter så betyder inte det att Statoil får in 12 kr för varje liter de säljer.
SvaraSvar till Ingenjören
Det skulle lösa energitillgången till europa och kanske världen. Men vilka politiska konsekvenser skulle det få; att enbart koncentrera energiframställningen till ett ställe? Dessutom skulle det innebära en återkolonialisering av Afrika...
SvaraSmart?
Ja lägg all vår elproduktion i ett ej så stabilt land så ska vi se hur kul det blir när de börjar komma med mer och mer krav=)
Svar till AA
Precis nästan lika smart som att importera gas från gazprom.
SvaraSvar till AA
Nordafrikanska länder är instabila för att de har diktatorer vid makten.Men vad enpartistater behöver är ekonomisk tillväxt då resulterar det också i att befolkningen vill ha ett annat statsskick.
SvaraFolk i Arabvärlden skulle kunna leva mycket bra liv om de kom bort från fixeringen vid att olja skall finansiera allt de konsumerar.
Men liksom i övriga världen är inkomsterna djupt orättvisa.
Men det finns undantag även i Arabvärlden.
Ta Kuweit där all sjukvård och utbildning är gratis.
Samarbeten leder som bekant att båda parter blir mer beroende av varandra.
Svar till AA
Är inte grejen också med vindkraft att man kan bygga en marknad. Med lite bättre lagstifning så kanske pelle kan montera upp ett litet vindkraftverk (som inte stör för mycket) och få el som betalar sig på längre sikt? Vind har vi ganska mycket men inte sol. Självklart tror jag på en både och lösning men solkraft kan vi nog lämna åt dem med bättre resurser.
SvaraSvar till Ola
Snarare betydligt osmartare. Om man importerar bulkvaror så har man en bufferteffekt dessutom har man möjlighet att styra om flödet, det kan man inte göra med el. Klipper man ledningen är de kört, direkt.
SvaraSvar till Mikael i götet
Kuwait är en slavstat, mycket dåligt exempel. Endast vissa medborgare har rösträtt och får pengar från staten. Ta inte exempel du inte har koll på.
SvaraPuckade genier
Än en gång får hela världen se att genialitet inte på något sätt behöver vara kopplat till sunt förnuft, verklighetsanknytning eller förståelse för industriella system.
Vindkraft finns i dag. Det fungerar. Det är lönsamt på alla platser där det antingen blåser starka stadiga vindar eller kraftproduktionen är dyr, baserad på kol eller gas. Där man både har dyr el och starka vindar (som i Texas) är succén ett faktum.
Solkraft är å andra sidan våldsamt dyr, inte lönsam på någon kraftmarknad i hela världen, och kommer av allt att döma heller inte bli det under överskådlig tid.
Men jag antar att man inte behöver bry sig om höga elpriser om man fått 10 miljoner i form av ett Nobelpris.
Svar till Starvid
Solkraft är visst inte orealistiskt dyr. Photon Consulting anger att redan idag så är solel konkurrenskraftigt för 5-10% av OECDs elmarknad. Även om den uppgiften skulle vara något för optimistisk är det ändå uppenbart att solenergin har mycket stor potential. Solkraft i Nordafrika är därför mycket intressant men varför lägga alla ägg i den korgen? Vindkraft har självklart en stor roll att spela och betraktar vi de närmaste 5-7 åren kan ingen koldioxidfri el konkurrera med vindkraft. Så atsa både på vind och sol.
SvaraSvar till Starvid
Texas, succé? Hahaha!
SvaraDet är inte ovanligt att texas har negativa elpriser korta tider på nätter (jag skojjar inte...!), pga vindkraftens tämligen slumpmässiga produktion sett på tim-basis, samt avsaknaden av bra reglerkraft (vattenkraft..).
Därför måste kol/kärnkraften stå och gå för fullt för några minuter senare behövs dom då vindkraftens produktion minskar.
Vindkraft, lönsamt? Åhnä, missade du Vestas brev till svenska regeringen nyligen som praktiskt taget sa:
"Ni subventionerar för lite!! Subventionera MER så företag köper våra verk!!"
Svar till Hans
Nu gör du generalfelet att hitta på ett eget uttalande som inte alls går att hitta i artikeln du läst. Dessutom inom citationstecken, fy!
Svarahttp://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article578562.ece
Det som sägs är att de vill ha mer subventionering så att deras kunder tjänar mer pengar. Något problem att sälja sina verk har de inte, det är ju allmänt känt att leveranstiden på ett vindkraftverk är lång i dag på grund av att efterfrågan är större än tillgången. Det framgår även i artiklen.
Svar till Hans
Att man ibland får negativa elpriser är ett resultat av att man avreglerat sin elmarknad, inte att man har mycket vindkraft. Förrförra hösten hade man ju negativa naturgaspriser i UK...
SvaraVindkraft fungerar. Faktum är att elpriserna i Danmark minskat (eftersom vindkraft har en marginalkostnad på noll) genom att dispatchkurvan förskjutits, och denna besparing för elkonsumenterna är STÖRRE än kostnaden för att subventionera byggandet av själva kraftverken!
Se grafen för illustration: http://farm4.static.flickr.com/3442/3394919015_cae80bfb1b_o.png
För den bästa sammanfattningen av vindkraftens kostnader som jag har sett, se: http://europe.theoildrum.com/node/5354
För övrigt ser jag ännu hellre att vi bygger nya kärnkraftverk.
Hur kyler man i Sahara?
Alla som vet lite om solceller känner till att deras effekt sjunker dramatiskt när dom blir varma och överhettade!
Hur fixar man deras vattenkylning i Sahara öknen?
Så långt kanske till Nobelpriset räckte!
Svar till JON
Det är mycket kallt på natten i alla öknar. Så detta är inget problem med kylningen.
SvaraSvar till miljövän mot vindvärk
På natten producerar inte solcellna något, det är på dagen som dom kommer att överhettas!
SvaraAtt spara nattsvalka till dagen lär inte gå, så att det räcker långt!
Svar till JON
Nu skulle ju elen alstras genom att värma vatten som cirkulerar genom ångturbiner kopplade till elgeneratorer.
SvaraSvar till JON
Det var utan tvekan en av de mest korkade kommentarerna! Det är inte fråga om solceller och meningen är att de SKA bli varma! Det verkar som du insinuerar att du "vet lite om solceller" men du tycks ha missat hele principen med energiutvinning som det talas om i artikeln...
SvaraSvar till JON
Solceller skall hest vara kalla.
SvaraMen Steinberger vill ha termiska solarkraftverk. Det är många här som inte begriper skillnaden.
Så inte så kontig att Steinberger fick nobelpriset och inte JON eller Rammsteiner (antar jag).
Svar till Edi
Om el från solceller idag kostar 5 kr/kwh, vad kostar Nobelpristagarens termiska solkraftverk!
SvaraSvar till JON
Ca. 0.12 USD/kWh efter solvärmeelbranchens egna utsagor i California.
SvaraAlltså ca. 1 SEK/kWh plus transmissionskostnader. Det är nog bara att vänja sig.
Svar till Edi
Termiska solkraftverk använder sig av en värmemotor för att producera el och som sådana så kräver de en 'kall sida' för att fungera. Räkna med att dessa kraftverk kräver kylning i samma storleksordning som kärnkraftsverk och kolkraftverk, dvs man måste kyla bort 2/3 till 1/2 av all energi de producerar beroende på temperaturskillnaden mellan arbetsmedium och kylvätska.
SvaraEftersom de kommer att ligga så avlägset så går det inte heller att utnyttja den energi som kyls bort som kraftvärme.
Svar till JON
Jag tror att man tänker spara en del av värmet under jord (sand), för att kunna köra turbinerna under natten.
SvaraSvar till Edis
Termiska solkraftverk använder sig främst av ångturbiner som "motorer". Givetvis måste ångan kondenseras och värmen därav spridas i omgivningen. Den högsta någonsin uppmätta temperaturen på jordytan är 58 C. Givetvis har man en lägre mottryck om man kan kyla ången ner till 20 C (och högre verkningsgrad och effekt). Men 70 C fungerar nog även det.
SvaraGanska enkel termodynamik det hela.
Svar till Edi
Ångturbiner är en värmemotor som följer Rankine cykeln. Vanligtvis så brukar man kyla vattnet till ca 30 grader medans ångtemperaturen brukar ligga på ca 560 grader vilket tillåter att turbinen tillverkas i rostfritt stål. Med solkraftverk så kan man använda andra arbetmedium än vatten för att sänka den temperatur som krävs för att driva turbinerna, vilket gör det enklare att med solenergi uppnå den temperatur man behöver.
SvaraNär det gäller kylningen så får man nog räkna med att man får bygga kyltorn till att kondensera ångan.
Va va det jag sa
Jag brukar aldrig säga "va va det jag sa" men nu tycker jag att jag kan kosta på mig detta. Jag har åtskilliga gånger skrivit här och på andra ställen.
VINDKRAFT ÄR FULLSTÄNDIG KATASTROF nu skriver nobelpristagaren Jack Steinberger "Vindkraften är en återvändsgränd, en illusorisk teknik som bara är ett slöseri med resurser..." skillnaden på omdömet om vad vindkraft är skiljer oss inte särskilt mycket.
Om du vill veta vad jag mer skrivit så sök på "miljövän mot vindvärk"
Svar till miljövän mot vindvärk
Hur mycket energi går det åt för att tillverka ett genomsnittligt vindkraftverk? Hur mycket (el-)energi producerar samma genomsnittliga vindkraftverk under sin livstid? Kan man få ett klart svar på dessa frågor så avgörs vindkraftverkens vara eller icke vara omedelbart (utan att behöva ta till den ekonomiska "vetenskapens" nomenklatur)!
SvaraSvar till Sam
Denna korkade fråga har besvarats flera hundra gånger och om du frågar här istället för att använda Google så hjälper det dig inte nämnvärt.
SvaraSvar till miljövän mot vindvärk
Det verkar ju uppenbarligen vara din mission här i livet att spy galla över vindkraften. Problemet med såna här diskussioner är att det verkar vara en tävling om vilken energikälla som ska vinna. Det är fel att se det på det sättet, i framtiden måste elproduktionen vara anpassad till lokala naturresurser och det uppnås genom en kombination av alla tekniker.
SvaraI Sverige är vindkraften ett utmärkt komplement till vattenkraften eftersom den energi man producerar i vindkraftverk kan sparas i älvarnas vattenmagasin till mer vindstilla dagar. I andra regioner kan andra energislag vara mer lämpade.
Vindkraftverk byggs av företag i vinstsyfte, man ska inte tro något annat. Att påstå att de inte kan betala av sig själva under sin livstid visar bara på okunskap.
Och "vad var det jag sa" är väl något man utropar när något man sagt visar sig stämma vilket vi inte ens är i närheten av här.
Svar till miljövän mot vindvärk
Det är ju utmärkt att överlämna all vår elproduktion till stabila länder i Sahara, varför inte förlägga allt till Somalia?
SvaraSen kan vi ju bli slavar under rysk gas!
Svar till Sam
5-7 månaderför vindkraftverkets tillverkning, transport och uppsättning!
SvaraSvar till JON
ON topic: Bra idé, man kanske kan samköra detta projektet ihop med stirlingmotorprojektet med solparaboler?
SvaraEn mycket bra idé är den kommande vindkraftverksparken som byggs i en kraftverksdamm. Man får inte problemet med förstärkning av elnätet och kan då väldigt enkelt reglera vindstilla perioder med mera vattenkraft.
Sen att vindkraften är hiskeligt dyr är en annan sak.
Jag minns speciellt kärnkraftutredningen som gjordes inför (tror jag) Barsebäcks stängning. Då någon "miljömupp" och den snubben som gjorde utredning debatterade i morgonsoffan på SVT ( tror det var dagarna kring stängningen för de som känner sig hugade att leta på svt.se/play).
Efter diskuterande fram och tillbaka lade miljömuppen fram förslaget att man kan ersätta känkraften med vindkraft. varpå utredaren blev lite less. och svarade något i stil med:
(reservation för felcitering vad gäller sifrror )
"Idag produceras 70TWh el från kärnkraftverk, för att ersätta det krävs ca 70000 vindkraftverk. Var skall du placera dem ? Den elen skulle bli så dyr att producera att ingen skulle ha råd med den. Dessutom fungerar de bara när det blåser"
Sen var debatten över.
Svar till JON
Tack för rakt svar på denna "korkade fråga". Denna typen av svar kan föra diskussionen framåt till skillnad från Perssons "icke-svar" ovan.
SvaraSvar till Persson
Frågorna var att betrakta som retoriska. Jag ser ett behov av att påminna om den tekniska bakgrunden till energifrågan i allmänhet och vindenergifrågan i synnerhet. Hurvida detta är korkat eller ej avstår jag att kommentera...
SvaraSvar till drmorr
Dagens vindkraftverk är typiskt tio gånger kraftfullare. Det behövs alltså 7000 verk. Snart finns tekniken som kan halvera den siffran till 3500. Dessa är så värdefulla att man kan kosta på rätt höga fundament så att det finns stora areal av havsbotten som är grund nog för vindfarmer.
SvaraOm man bara kunde komma på något sätt att få det att alltid blåsa! Miljöpartiets representant dryftade ju ett innovativt förslag på det problemet, men sedan hände det inte så mycket. :-)
Kanske kan man förverkliga drömmen om elnät-energilagring med flytande väte. Gasen kan förbrännas i stora effektiva och snabbstartade gasturbiner för att reglera kraftförsörjningen. Om man bara kunde tillverka, kyla, lagra och förånga flytande väte till ett riktigt lågt pris så skulle saken vara löst! Eller om man kunde göra ungefär samma sak med metan. Eller om man till äventyrs hade råd att pumpa upp nog med vatten till vattenmagasinen för att alltid ha nog med reglerkraft från vattenkraft. Varför inte bara dämma upp hela bottenviken. Miljöpartiet, vad säger ni om det?
Sätt igång och pröva!
Det är ju bara att sätta igång en parabolpark och pröva!
Hur man ska producera något på natten är svårt att förstå, men dagtid får man fram något.
Svar till JON
Solkraft i kombination med Climatewells saltlager?
SvaraAtt värma upp stort saltlager dagtid med vattenrörsystem möjliggör att Solkraftverk kan generera vattenånga även nattetid.
Svar till Mikael i götet
Hur många har vågad att använda denna teknik???
SvaraSvar till Daniel
Kolla på http://www.solarpaces.org/Tasks/Task1/Solar_Tres.htm
SvaraPå denna hemsida om Solar Tres som är ett Solkraftverk i Spanien som använder sig av smält-salt för att värma upp vatten nattetid för elproduktion under hela dygnet.
"The 17-MW Solar Tres will be the first commersial molten-salt-central reciever plant in the world.
With a 15-hour molten-salt storage system and a high-efficiency thermal cycle, the plant will generate 110.6 GWh/yr, equivalent to 6500 hrs of full-load operation or a 74% utilization factor."
Svar till Mikael i götet
Skall inte samma sak som att dem gör det. Glöm inte att smält-salt behöver alltid vara 275 grader annars kommer den att stelna och detta i praktiken betyder att man måste montera ner hela anläggningen för att rengöra den från salt. Så mycket som jag vet ingen har vågat köra på smält-salt än. Men jag kan ha fel också.
SvaraSvar till Mikael i götet
Skall inte samma sak som att dem gör det. Glöm inte att smält-salt behöver alltid vara 275 grader annars kommer den att stelna och detta i praktiken betyder att man måste montera ner hela anläggningen för att rengöra den från salt. Så mycket som jag vet ingen har vågat köra på smält-salt än. Men jag kan ha fel också.
SvaraSvar till Mikael i götet
Skall inte samma sak som att dem gör det. Glöm inte att smält-salt behöver alltid vara över 275 grader varmt, annars kommer den att stelna och detta i praktiken betyder att man måste montera ner hela anläggningen för att rengöra den från salt. Så mycket som jag vet ingen har vågat köra på smält-salt än. Men jag kan ha fel också.
SvaraSubventioner är alltid av ondo.
Leder bara till att stora investeringar görs som egentligen inte är lönsamma. Och det minskar våra resurser. Låt livskraftigaste teknik vinna. Men politiker älskar att styra energimarknaden. Det faktum att det finns något som heter energipolitik visar det. Ta kärnkraft; det finns väl inte många som skulle bygga kärnkraftverk för privata pengar. Alldeles för dyrt om alla kostnader ska med. Inklusive försäkringskostnader och utveckling lagring under evinnerlig tid.
Svar till Peter N.
Rätt många verk som är under byggnad i världen just nu och ett antal är privata. Med moderna reaktorer har du inte heller något oändlig behov av avfallslagring. Tvärtom kommer det som varit avfall snart att räknas som prima bränsle till den kommande generationen av reaktorer som förhoppningsvis kommer att vara dom som ger startkraft till fusionsreaktorerna som ger oss oändliga mängder energi
SvaraSvar till Peter N.
Jag ser inget problem med subventioner om de är av avdragande typ. Dvs att man drar en skatt man annars skulle ha. Men när de är i form av bidrag så är de inget annat än korruptions byggande. Om man däremot bygger systemet på avdrag måste riktiga pengar generas och fusk blir mer eller mindre omöjligt.
SvaraSvar till RedH
OK för mig att bygga reaktorer så länge inte staten betalar. Generation 4 kanske kan bli lönsamma, men som sagt, sätt upp säkerhetskraven så får den som vill bygga och konkurrera med andra energiproducenter.
SvaraSvar till Peter N.
Befintliga reaktortyper är redan mycket lönsamma för deras ägare. I Sverige så är dessutom kärnkraften 'straffbeskattad' och man betalar sin egen avfallsshantering och nedmontering men trots detta så tjänar kärnkraftsbolagen stora pengar.
SvaraVad som avgör nybyggda kärnkraftverks lönsamhet är i pricip hur billiga lån man kan få tag på. Ofta räknar man också på en avskrivningstid på typ 30 år trots att det i regel går att bruka ett kärnkraftsverk 40-60 år vilket ger lägre kostnader än på pappret. Problemet är att det inte går att uppskatta vad elpriset kommer att ligga på så långt i framtiden varvid de flesta elbolag föredrar att investera i naturgas eller kol eldade kraftverk. Där är avskrivningstiden kortare och investeringskostnaden lägre, det är mao en säkrare investering.
Fysikkollegor i Cern
Antar att det är något som Steinberger och hans kollegor i Cern har resonerat sig fram till. Tiden håller på att rinna ut och det gäller att satsa rätt.
För Sveriges del så börjar det nog bli dags att satsa på vattenkraften.
Hur kan vi gå vidare
Jag har inte kunskap att argumentera för eller emot det andra. Det är så många tunga namn som säger samma sak. Att ta sin tillit till våra politiker som fäktar med armarna för att visa sitt stora engageman känns för mig ödesdigert. På politikernas största ambition är ändå bara att komma till makten. Bygger man vindmöllor så blir det påtagligt för den vanliga människa att någon agerar. Bygga solfarmer i afrika skulle passera för obemärkt för att vara intressant.
Nordafrika
Ingen kan väl tro att araber har förmåga att bara så där ge bort sin sol till otrogna. Det blir dyrt med all militär och vaktpersonal. Som känt, så skall ju allt västerlänskt slås sönder.
Svar till Kalle
Det pågår ekonomisk utveckling även i Arabvärlden idag!
SvaraMen den synes undgå rapportering till stora nyhetsbyråer.
Marocko satsar på elektroniktillverkning som licensiering av am.Tessera 2,5mm kamera.
Andra delar av Arabvärlden pågår t.ex Norsk Hydro/Quatars Quatalum projekt.
Dubai investerar miljarder i att tillverka solceller skrev eetimes.com om sensommaren 2008.
Vad som saknas är ekonomisk expansion på grund av diktatorers fixering vid oljan.
Tänk om Mohammad Gadaffi investerade lika många miljarder i Solkraft som han har gjort i att få öknen att blomma så skulle Libyen kunna exportera åtskilliga TWh.
Svar till Kalle
Blir faktiskt förvånad över att läsa fördomar på nyteknik. Kort sagt, du överdriver och gör dig ganska löjlig.
SvaraArabvärlden, likväl som de flesta andra världar, vill tjäna pengar, vare sig det är olja eller elenergi - om man nu ska ta och dra med kammen som du nyss gjorde.
Solkraft
Vindenenergi är från början omvandlad solenergi, så det är ju ganska solklart att man kan få mest energi från solenergi. Däremot tycker jag det är onödigt att bara överge vindkraften... Satsa på båda teknikerna istället som vi gör nu, men man kan ju alltid prioritera solkraften i Afrika globalt.
Energipolitik
Är det bara jag som har något tilltro till en fri marknad?
Att vindkraft idag subventioneras såpass mycket är en varningsklocka för storskalig satsning. Självklart är vindkraft ett alternativ som är det bästa på ett flertal ställen, men bygg dem då där det är ekonomiskt försvarbart! Det kanske skulle ske om de inte subventionerades?
Jag ser hellre att mina skattepengar går till något annat än en genom skattemedel finansierad energikälla. Släpp energimarknaden fri, låt för guds skull inte politiker utan någon sakkunskap ha makten över energimarknaden!
Svar till Realist
Den fria marknaden är rätt usel på att uppfinna ny teknik. De stora genombrotten under 1900 talet har skapats av statligt betalda/subventionerade projekt. Den fria marknaden är däremot bra på att sprida ny teknik när tekniken mognat. Det du ser i vindkraften är just statligt betald utveckling av ny teknik.
SvaraTänk även på att eftersom många miljökostnader lätt externaliseras av företag om de inte regleras/beskattas av någon stat så kommer en helt fri marknad leda till att miljöförstörande teknik används.
Svar till Martin
Bra skrivet Martin! Jag håller fullkomligt med dig!
SvaraSka också bygga vindkraft i norra Afrika!
Man föreslog vid klimatkonferensen i Köpenhamn, att förutom solkraftverk i Sahara, skulle en herrans massa vindkraftverk byggas i NordAfrika, för där blåser det bra på sommaren!
Svar till JON
Vindkraft borde vara ett bra komplement men för att kunna ersätta oljan, gasen och kolet så behövs även en storsatning på termiska solkraftverk om jag har förstått våran kärnfysiker rätt.
SvaraSvar till JON
prof Jack Steinberger bör främst tänka på säkerhet i LHC-anläggning. De skall (på nytt) starta bigbang-experimentet redan efter augusti och vi kanske behöver bry oss om världens överlevnad så länge.
SvaraSvar till fanta
Svar till JON
Svaraprof Jack Steinberger bör främst tänka på säkerhet i LHC-anläggning. De skall (på nytt) starta bigbang-experimentet redan efter augusti och kanske behöver vi INTE bry oss om världens överlevnad så länge till.
Svar till fanta
LHC kommer inte skapa något svart hål, och det vet prof. Jack Steinberger så pass säkert att han anser sig behöva fokusera på världens framtida energiproblem istället.
SvaraÄr man 88 år!
Om man är 88 år kanske det inte är så lätt att tänka klart!
Att koncentrera all elproduktion i Sahara är ren idioti!
Svar till JON
Jag är inte ingenjör, inte ekonom utan humanist och röstar på Miljöpartiet så jag borde inte ens få uttala mig, men jag hörde en gång att när bilen introducerades så pustade man ut för att hästbajset på gatorna ansågs vara ett miljöproblem.
SvaraDetta är inte en religionsfråga. Det finns inte en sann gud vars namn är Sol, vind, fission eller fusion. Alla lösningar är bra, och dåliga på sitt sätt, varför alla behövs.
Några visdomsord på vägen:
Lägg inte alla ägg i samma påse.
Tag seden dit man kommer.
Och många bäckar små.
Svar till Klokt eller kocko?
Amen!...eller ... ja. Du har helt rätt, tyvärr har de gått religion i energifrågan.
SvaraFocusera
Problemet är att man inte kan satsa på allt samtidigt. Det tar för mycket resurser om alla ska hålla på och meka med olika energisystem och inget blir riktigt effektivt. Solkraft i Sahara är helt rätt om man focuserar på detta.
Energi till Europa?
Jack steinberger säger att "Vi kan bygga ett nätverk av solparker i norra Afrika och förse Europa med 80 procent av energibehovet till 2050..." Varför ska Afrikas resurser fortsätta att utnyttjas för att väst ska ha det bättre?
Svar till M
Afrika skall naturligtvis ta betalt för sina resurser.
SvaraSolkraft från Sahara kan ge betydande bidrag till Europas elförsörjning, därom är alla överens. Vindkraften är marginell och dessutom beroende av backup i form av kolkraft eller vattenkraft när det inte blåser.
Förutom solen i Sahara har vi 4 Norrlandsälvar kvar att bygga ut som kan ge oss 15 TWh/år el om vi vill.
Varför har vi ryggen mot Afrika?
Varför pratar vi bara om att dra kablar till Europa behöver man ingen ström i Afrika? Vi ser bara Afrika som ett ställe där man hämtar råvaror, för att vi skall kunna bli feta. Vi kan utnyttja våra egna förnyelsebara resurser innan vi exploaterar Afrika.
Svar till Fredrik
Att vi med denna satsning skulle exploatera Afrika är att ta i. I stället borde Afrika i sin helhet välkomna att Europa utvecklar och prövar ut denna teknologi. Den kan leda till att även de folkrika länderna söder om Sahara kan få sin elförsörjning tryggad via högspänningskablar från Saharaområdet. Ytan för solpaneler i Sahara lär säkert räcka till även för all den el dessa länder behöver.
SvaraSvar till Fredrik
Faktum är att elpriset är ganska högt på många ställen i Afrika . Om man bygger en sådan lösning kommer markand ekonomiska intressen att se till att även centralafrikan får ström från anläggningen, finns ingen anledning att inte göra det. Svårigheten är att få ner priset till en rimlig mängd.
SvaraHelt rätt!
Nu får vi bara hoppas att han lyckas övertyga de politiker som har att fatta de rätta besluten framöver.
Vad kostar denna el?
Om el från solpaneler kostar 5 kr/kwh och el från bränsleceller kostar 40 kr/kwh, så undrar man vad denna termiska solel ska kosta i Sahara och när den når dom soffsittande europeerna?
Svar till JON
Ca. 0.12 USD/kWh efter solvärmeelbranchens egna utsagor i California.
SvaraAlltså ca. 1 SEK/kWh plus transmissionskostnader. Det är bara att vänja sig.
Svar till Edi
En krona per kWh är mindre än vad vi konsumenter redan betalar för elen. Du måste lägga till en krona i skatt som översten i Libyen behöver till vapen för att skydda anläggningarna, samt två kronor i skatt till överklassen här hemma. Och så moms på skatten. Så i verkligheten blir det minst 5 kr/kWh.
SvaraSvar till Pera
Jag uppskattar kundpriset sanrare till mellan 3 och 4 SEK per kWh.
SvaraEn stor del av pengarna hamnar även hos ABB, Siemens etc etc. Med tanke på ABBs position i marknaden kanske ändå inte så dåligt för Sverige (Bergslagen åtminstone).
Svar till Edi
Med den politik som du kör snart har vi ingen industri kvar här hemma utan alla flyttar till andra länder pga elpriset ;)
Svaraklart att värme (sol) i sahara är mer effektivt
Men alla påtryckningsgrupper vill ha vindkraft. Antingen för att de är lätt obegåvade miljömuppar som lyssnat för mycket på "sol, VIND och vatten.... " eller för att delar någon dröm om "självförsörjning" kosta vad det kosta vill. Ekogalningarna har alltid hellre velat ha egen försörjning än samarbetat om mer effektiva gemensamma lösningar. Hellre fattigdom i en jordkula där man klarar sig själv än välstånd där man måste samarbeta med främlingar, tycks de resonera.
Freden är beroende av samarbete. Samarbete med nordafrika tryggar EUs säkerhet. Närområdena (nordafrika) måste lyftas ekonomiskt för att vi inte skall få problem med migration och konflikter.
När det dessutom ger mer energi för pengarna med sol i Sahara än vind lokalt är det givet att vi inte skall satsa mer subventionspengar på vind. Bort med subventionerna så ska nog Sol i Sahara visa sig mer konkurrenskraftigt.
Svar till Kung Hans
Fortfarande inget pris på denna termiska solel, bara förhoppningar!
SvaraArealen ...
"Nordafrika kan förse Europa med all energi som behövs. Det räcker med en yta i Saharas öken som motsvarar ett mindre europeiskt land, sade Anthony Patt enligt Timesonline."
Vet inte hur litet han menar:
Andorra 468km2
Luxemburg 2600km2
Belgien 30500km2
Hur som helst hyfsat många speglar som ska upp ... både sol och vind är ju "intermittenta" så nog inte dumt att satsa på bägge!
Svar till Johan
Jag kommer till ett resultat runt 130000 km^2 om man räknar med 5 kW effekt per Europé, 750 millj människor och 250 kW/år/m^2 för kraftverken (alla anatganden mycket realistiska).
SvaraDet motsvarar ett kvadrat med ca 36 mil kantlängd.
Svar till Edi
Rättelse:
Svara250 kWh/år/m^2 givetvis.
Irriterande med fel enheter.
Ännu mera irriterande om man skriver fel själv.
Haha
Vilken stolle, solceller är ju dyrare i investering och ger mindre el, kortslutning?
Svar till Judas
Testa å läs artikeln innan du kommenterar.
SvaraJadu
Jag tror på bio-kemisk lösning där växters gröna ämne används för elproduktion.
Bra att vindkraften
ifrågasätts. Den dagen kommer då man svär över galningarna som hade så förbaskat bråttom med att bygga dessa monster. Det saknas förutsättningar för en bra funktion. Det finns emellertid metoder att åstadkomma energi ur vinden, men å ett betydligt effektivare sätt. Men vindkraftmaffian stoppar den utvecklingen
cykeldynamo
en cykeldynamo till alla, tex om man sitter på kontor så kan man sitta och trampa runt en cykeldynamo och om alla kontorsråttor gör det så kan man alstra enorma elmängder. dessutom när en värdsdel går hem så börjar en annan att jobba så man får ju kontinuerlig tillgång till den elen. Fram för cykeldynamo!!
Fann priset för termisk solkraft!
Jag ramlade just över en energitidning på bilgolvet och fann lite siffror om termisk solkraft!
Det stora spanska verket Andasol 1, får 2.70 kr/kwh i statsstöd under 25 år av spanska staten.
Varje producerad kwh kostar 2.10 kr och det var dubbelt så mycket som spanska elpriset! Men om 10-15 år skall elpriset på denna produktion sjunka till hälften, tror man!
Det krävs f.ö stora mängder kylvatten, 1 miljon m3 per år!
2050 tror man att 25% av Europas el kommer från Sahara!
En ohelig alians
Tydligen så tror inte ens våra mest meriterade kärnkraftsforskare i Europa på någon närliggande framtid för kärnkraften efter perioden med
LWR-tekniken och det ändliga uranet. Antar att Steinberger och övriga kärnkraftsforskare har
talat ihop sig.
En ohelig alians mellan kärnkraftsindustrin och miljörörelsen har med all tydlighet uppstått,
där kärnkraftsindustrin lovar CO2-fri energiproduktion och miljörörelsen i samförstånd
accepterar utbyggnaden av kärnkraften ( i praktiken).
Vem målar upp bilden av CO2-hotet ?, vem vet, är det från kärnkraftsindustrin eller miljörörelsen !.
Vindkraft är billigt
Det är skillnad på solenergin i Afrika och Norden. Där sprack tanken Steinberger.
Nugger
Ja, det är det jag sagt hela tiden , vi skulle inte ha lämnat våra kollonier på 50 talet, dags för ny kolloaniseria Afrika, fram med vapnen och ner med negurn!
Nobelprofessorn har rätt.
Det finns idag i två olika konstruktioner som kan ge en temperatur över 600 rader.Heliostaten och PDC solfångaren. PDC-solfångaren har en parabolisk reflektor och en styrmekanism/fundament till reflektorn. Problemet med PDC-solfångaren är att kostnaden för reflektorn stiger kraftigt med storleken på reflektorn. Av den orsaken är PDC-solfångare relativt små, eftersom stora PDC blir olönsammare. I ett försök att komma runt problemet har Heliostaten konstruerats. Heliostaten är uppbyggd av många små fristående speglar som har en gemensam absorbator. Heliostaten kan göras stor vilket är en fördel när värmen skall omvandlas till elkraft. Den blir dyrbar eftersom varje spegel har varsitt fundament och styrmekanism. Om flera små PDC slås samman till en stor solfångare som liknar en heliostat
får man en solfångare som kan ge en temperatur på över 1000 grader till en kostnad på 10 öre/kWh för elkraften. Orsaken till det låga elpriset är att 80 % av den 150 gradiga spillvärmen används till en flachavsaltare som ger dricksvatten ur havsvatten. En solfångare på 1000 m2 ger ca 240 000 kWH el och ca 10 000 m3 vatten till en kostnad på 10 kr/m3. Blev lite långrandig eftersom de flesta inte förstår skillnaderna i konstruktionerna. Inväntar de syrliga kommenterarna på detta.
Svar till R Frey
För kombinationen med avsaltning verkar vinsterna vara stora och flera länder i solbältet som har vattenbrist kan lösa sina vattenproblem på detta sätt!
SvaraFör ren elproduktion är det ju inget lönsamt utan FIT!
Svar till R Frey
Underbart. Vi ser ju här ytterligare en fantastisk fin lösning. Det stora jobbet är dock att informera allmänheten att vindkraften inte är något alternativ överhuvudtaget. Så länge massor av människor lever kvar i den gamla tron så vågar politikerna inte agera för risken att tappa röster. Då fortsätter skattemedel att flöda rakt in i det svarta vindkraftshålet och man missar resurser till att utveckla dessa systemen.
SvaraSvar till miljövän mot vindvärk
Du verkar få mycket att göra i Finland nu, när dom börjar med Feed in Tarifs (FIT) för vindkraft med ett garanterat pris till vindkraften på 82.5 Euro per MWH!
SvaraDet är detta system exv Spannien har för sin sol och vindkraft, där solkraftverken får garanterat 2.70 kr per producerad kwh!
Detta FIT system måste även Sverige införa, annars sitter vi fast i detta kärnkraftsmoras!
Svar till JON
Att vindkraften skall behöva bidrag från våra skattepengar talar ju sitt eget språk.
SvaraOm bidragen är helt kopplade till vad vindverken producerar så blir ju vindkraften självsanerande med tanke på hur lite de producerar. Det är bara synd om alla som sliter och betalar skatt när man satsar deras pengar på en helt döfödd teknik.
"Varför gå över ån efter vatten". Solen är ju motorn. Det är den som ger vinden. Varför inte fånga energin ett steg närmare dvs direkt från solen direkt.
Svar till miljövän mot vindvärk
Fånga solen en vinterdag i Norrland när det är -30 grader!
SvaraHur dum är du miljöovän?
Då blåser det dock kraftigt ovan inversionskicktet på 100 höjd!
Svar till JON
Och vad gör du när det är -30 grader i Norrland och det inte blåser på 2 veckor. Jo då kör du till 100% på reglerkraft förmodligen vattenkraft.
SvaraSedan när det börjar blåsa och vindvärken börjar leverera sin 1% bedrövliga ryckiga el så får killarna ett helvete att försöka reglera sin produktion och tappa en massa vatten vid sidan då det kommer en vindby. Du stoppar nämligen inte en hel sjö som börjat röra sig mot vattenturbinerna hur snabbt som helst.
Om du nu inte tror på mig så kan du väl lyssna på en nobelpristagare som säger "Vindkraften är en återvändsgränd, en illusorisk teknik som bara är ett slöseri med resurser i kampen mot klimatförändringen"
Jag säger som tidigare VINDKRAFT ÄR FULLSTÄNDIG KATASTROF
Svar till miljövän mot vindvärk
Att miljöovän mot vindvärk ÄR FULLSTÄNDIG KATASTROF, förstår väl dom flesta!
SvaraHan har hela världen mot sig idag, men han sitter väl hemma och slickar på americium och curium!
Svar till JON
Ja Ja Ja du reagerar som människor gjort i tusentals år.
SvaraOm budbäraren kommer med besvärliga nyheter så ger man sig på budbäraren personligen.
Men jag tror ändå att du är en hygglig karl innerst inne.
Tråkigt bara att du kört fast så totalt i den här gamla otidsenliga misslyckade vindkraften.
Svar till R Frey
Klokt talat ! Solen är vår enda pålitliga energikälla. Allt annat är bara förbannat tjavs av okunniga människor. Sen kommer verkligenheten krypande och lika okunniga är de fattiga betraktarna......SUCK...
Svarasol i stället för vindkraft
mitt fulla stöd
se min studie
sök på mitt namn och läs pdf filen om energi
Svar till karl erik bjorkman
Tack för tipset om pdf filen
Svaraenkelt
Varför bråka. Strömmen finns ju i kontakten. Så lägg ner både vind, kärnkraft och vattenkraft.
Vad vi vill ha är jobb.
Vindkraftvärk
Vindkraftverk är det största,dummaste farligaste skit som någon släpat hit.
Utan våra skattepengar skulle inte ett enda verk byggas.
Vindkraftverken utgör inget annat än miljöbelastning i Sverige.
Vad vi konsumenter betalar för elen kan var och en lätt se på sin elräkning. Jag betalar 1.74kr.
Vindkraftverkslobbyn brukar bluffa med 23öre. Men det är ju bara en del av bedrägeriet.
Svar till BST
F.n betalar du 0.5 öre per kwh till stöd för vindkraft!
SvaraHar du aldrig kollat utsugaren staten, vad dom tar in i pengar, på dina 1.74 kr/kwh?
Svar till BST
FIT i Finalnd, något som sverige måste ta efter för att inte hamna i Albanienklassen!
Svarahttp://www.sombiz.net/content/wind-feed-tariff-finally-finland
Solkraft utesluter inte vindkraft
Att göra om delar av Sahara till solfarmer är en bra idé. Däremot utesluter inte det vindkraft som man bör utveckla vidare vid sidan om.
Det viktigaste är att kol, olje och gasproduducerad el upphör snarast. Alla vägar dit är bra.
I ett helhetsperspektivt ger givetvis solkraft mest el per investerat kapital men det blir dyrt och vållar stora förluster att skicka strömmen från Sahara till exempelvis övre Norrland.
Om sedan en del av sol- och vind-elen används till att producera vätgas så har man även brutit sig ur oljeberoendet för gott samt fått ner utsläppen av växthusgaser till ett minimum.
För mer info, kolla www.hyway1.com
Svar till Peter Storm
Jag kollade upp webbplatsen hyway1.com.. För mig var det obegripligt. Bortsett från att de ville sälja en elektrolytisk vätgasgenerator som gav 59 m3 vätgas om dagen. Enligt deras konversationstabell är 3 m3 vätgas = 1 kWH. DVS energin i vätgasen motsvarar 20 kWH.
SvaraDet kostade 80 kWH i elkraft att framställa vätgasen.
Bedrägeri
Man behöver näppe vara Nobelpristagare för att inse att vindkraften bara är ett dumsubentionerat bedrägeri, som utnyttjas av samvetslösa lycksökare, påhejade av de allra värsta naiva mijömuppar.
Solkraft från Afrika låter knappast mera seriöst.
Svar till Wino
0.5 öre per kwh är väl en oerhörd kostnad för galne Wino!
SvaraFörsök att ta reda på vilka som tar dina elprispengar!
Det intressanta
är ju möjligheterna det ger för Afrika att förse sig med energi, och kanske lyckas återbygga en bördig mark i de områden som är förstörda idag. Energi brukar ge fina möjligheter, och sådan energi ifrån solen kanske kan bli ekonomiskt konkurrenskraftig.
Samtidigt förstår jag inte er som ser antingen X eller Y som "guds enda lösning". Koppla av lite.
Jag tror ett delsvar är att vi sänker vår förbrukning. Jag och min flickvän och vår lilla dotter förbrukar 1/4 av vad den förra ägaren gjorde i el, bara genom att tänka lite smartare och snålare. Gör hälften av svenskarna det så ryker några kärnkraftverk i förbrukning. Och för företag är det ofta rena vinsten att bli energisnålare, fråga vilket pappersbruk som helst. Eller bara en sådan enkel sak som att det lönar sig på några få år ibland, att byta ifrån gamla lysrör till nya lysrör med HF.
(Lyser upp mycket kraftigt också!)
Samt att vindkraft, solvärme vatten, jordvärme, och på lång sikt kanske solceller el är dellösningar.
Man löser inte alla saker med ett enda alexanderhugg, utan hårt svettigt arbete tillsammans....
Solkraft är bra till villor
Vindkraft drev skutor och kvarnar för hundrafemtio år sedan. Uppenbart obsolet . Solenergi är bra att värma villor med. Inom överskådlig tid för dyrt att framställa el med solenergi. Återstår kärnkraft. Problemet är att de flesta inte fattar att det finns flera olika sätt att utvinna den. LWR är ingen höjdare. Så mycket bättre är MSRtekniken. Vi måste göra som vi alltid gjort: Utveckla, förbättra, innovera.
Det är löjligt att döma ut en säker och effektiv metod utan att ha erfarenheter av en enda anläggning i kommersiell drift. 98% utbränning av billigt torium båtar för säker energitillgång kommande årtusenden.
Härdsmälta, uranbrytning, kärnvapenspridning, massor långlivat avfall etc NIX !
Man kan vara klok och framsynt fast man fått Nobellpriset !
Jag tycker Steinberger resonerar med stor visdom. En gammal klok insiktsfull man som har glädjen att bli publicerad med kloka råd vettiga människor borde kunna ta till sig. Vi har 20-30-40 år på oss för att igen fatta att solen är all källa till liv. Att vi vi ska gå igenom eld och vatten (läs krig, kris, provinsialism ofattbara klyftor mellan människors livsvillkor. Allt på girighetens altare och ekonomisk misshushållning är det bara klokskap som kan undvika. Solen är vårt livsvillkor! Av människan kontrollerad atomkraft (som just vad solen är ! ! ! ) kan ge oss rådrum men vi måste leva i harmoni med naturen i det långa loppet. Kolsyresyntesen (kommer ni ihåg när man nämde den på naturläran i skolan) är DIREKT livsavgörande för oss.
Inget behöver man vara nobellpristagare för att begripa OM MAN NU VILL DET utan tror att allt fixar sig. Fast det gör det INTE !
Iden att samla energin i tex Sahara, omvandla till el och för energin vidare till Europa via HVDC kablar på havsbotten är genialisk. En enda sån länk kan ta energin från något kärnkraftverk och solenergin kan man fånga från några 100-tal kvadratkilometer i Sahara.
Saker fixar sig inte av sig självt och vindsnurror (behövs väl att man sprättar ut något 1000-tal i landskapet med gigantiska subventioner (läs elcertifikatsbidrag nästa gång du kollar elräkningen) är en parentes.
Denna parentes gäller också miljöbilar som faktiskt får dra 0.92 l bensin bara MYNDIGHETEN sagt att det är en miljöbil och det finns ett hål till tanken som kan tankas med sk E85 (som f.ö. bara är E75 på vintersäsongen) och som duger utmärkt till att tankas med ren bensin om det är ekonomiskt fördelaktigare.
Leve förnuftet och framsyntheten!
Expert
Ännu en fysik professor som ska utala sig om kraftnätet utan att kunna något om elkraft! Har vi hört den förut? Farmför allt har hann noll koll på politiska realiteter och kostnader för att bygga krafttransmission från en kontinent till en annan.
Subventioner
Är inte all(åtminstone Forsmark, Ringhals Vattenfall)kärnkraft i Sverige byggt med skattepengar? 100% subvention eller? Inte tror jag dagens kostnad för produktion av kärnkraftsel med slutförvar, mellanlagring, kapseltillverkning, bränslekostnad, SKI, forskning, avveckling drift etc. skulle konkurera med vindkraftens elproduktionskostnad. Kärnkraftuppfinningen känns lite som passe, lite som vätgasfyllda zeppelinare...!
Spännande
Tycker det är en spännande teknik. Ett bra komplement. Framtiden får utvisa, men det finns ingen anledning att inte testa vidare.
Inte ens 5 per kwh är mycket. 40-50 kr per dag i hushållsel går man inte under av. Det finns mycket att spara på istället. Elbilar kostar t.ex betydligt mindre att driva. Nybyggda hus drar en bråkdel energi mot gamla. 1 paket cigaretter per dag kostar 50 kr, osv.:-)
Vad jag möjligen undrar är vad man ska använda för medium i systemet, och om det är meningen att det ska vara ett slutet system. Saltvatten är kanske inte så bra, eller funkar det. Eller har jag missat något?