Drönare värvas till klimatkriget

Obemannat flyg Foto: Torbjorn Houge

Tipsa en vän om en artikel

Drönare värvas till klimatkriget

UAV:er har använts för militära insatser bland annat i kriget i Afghanistan.Men obemannade flygplan kan också ge forskarna en tydligare bild av klimat­förändringarna. Statliga Rymdbolaget undersöker därför möjligheterna att skaffa sig drönare.

Annons
Drönare värvas till klimatkriget

Forskningsinstitutet Norut på norska Tromsö använder det förarlösa planet Cryowing i klimatstudier. Planet skickas upp från en ramp, som också kan monteras på en bil. Foto: Kjell-Sture Johansen/Norut

Intresset för att ta hjälp av obemannade flygplan för att göra olika slags mätningar i atmosfären växer starkt bland världens klimatforskare.

Så kallade drönare eller UAV (unmanned aerial vehicle), som samlar klimatdata, används bland annat vid Nord- och Sydpolen, men också vid flygningar över Stilla havet och Indiska oceanen.

Fördelarna är många jämfört med bemannade plan.

– De är oftast mindre, kan operera utan riktiga flygfält, stanna uppe långa perioder och flygas in i områden där man inte vill riskera människoliv eller flyga väldigt lågt för att få mätningar, säger ­Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms uni­versitet.

Han anser att UAV:er kan bli ett viktigt inslag i klimatforskningen framöver, fast mest som komplement till satellitövervakningen.

I augusti ska också ett obemannat väderplan flyga från raketbasen Esrange, som ägs av Rymdbolaget.

– Sedan 2001 har vi diskuterat att skaffa egen UAV-kapacitet för att stötta forskningen. När nu efterfrågan på sådana tjänster växer i omvärlden ökar möjligheten att vi köper egna plan, säger Mattias Abrahamsson, projektledare på företaget.

I dag tillhandahåller Rymdbolaget stora stratosfärballonger och höghöjdsraketer, som används för mätningar på olika höjder. Ballonger används upp till cirka 45 kilometer och raketer uppåt 80 kilometer.

Flygningen i sommar görs av IRF, Institutet för rymdfysik, i Kiruna.

– Vi vill se hur användbar UAV:en är, säger Sheila Kirkwood, professor i atmosfärfysik på IRF.

Det lilla planet liknar ett modellflygplan och är utvecklat i USA. Det ska flyga över raketbasen på uppåt tre kilometers höjd med sensorer som mäter temperatur, lufttryck, fukt, vind och ozon.

– Om allt fungerar i augusti är tanken att vi ska använda planet vid mätningar i Antarktis framöver, säger Sheila Kirkwood.

Flygningar med bemannade forskningsplan upptäckte nyligen stora läckage av växthusgasen metan vid havsytan uppe i Arktiska oceanen.

– Det bekräftar resultaten från en rysk-svensk studie för två år sedan, att det släpps ut metan från någon källa i det arktiska havet ut till atmosfären i mycket större utsträckning än i något annat hav, säger Örjan Gustafsson på Stockholms universitet till Ekot.

Forskningsinstitutet Norut på norska Tromsö har använt förarlösa plan i klimatstudier sedan 2007.

– Vi har använt dem på Svalbard, Grönland och i Antarktis bland annat för att mäta förekomst ?av sotpartiklar, som ökar absorptionen av solstrålar och höjer temperaturen, säger klimatforskaren Rune Storvold på Norut.

Norut använder plan som heter Cryowing, som man har utvecklat tillsammans med ET-Air i Sandnes.

Men det finns också utmaningar med att flyga med autonoma plan. De behöver flygtillstånd och över exempelvis Nordpolen bestämmer USA, Danmark, Norge, Ryssland och Kanada var för sig flygreglerna inom sina respektive territorier. Exempelvis får bara amerikanska forskare flyga UAV i den amerikanskt kontrollerade delen, enligt Rune Storvold.

– Målet är att få göra överflygningar i alla zoner för att få en god bild av hur snabbt klimatförändringarna sker ?på Nordpolen, säger Rune Storvold.

Flyghindren hoppas han ska kunna lösas via förhandlingar i Arktiska rådet framöver.

Fakta Uppdrag för obemannat

Obemannade plan kan ha många olika uppdrag, och ha olika sensorer med sig.

Övervaka klimatet.

Mäta växthusgaser, ozon, aerosoler och föroreningar.

Övervaka djurliv.

Mäta algblomning i haven.

Mäta klorfyll i oceanerna.

Upptäcka oljespill.

Kontrollera kraftledningar.

Söka längs magnetfält, exempelvis leta diamanter.

Mäta glaciärers massa.

Mäta biomassa i skogar.

Undersöka lägen för vindkraft.

Havsisen på Nordpolen smälter dramatiskt

Förändringarna av isförhållandena i Arktis går snabbare än beräknat. Nästa alla frusna områden i Nordpolen påverkas. För ett år sedan konstaterade forskare som jobbar för Arktiska rådets miljöorgan Amap att de genomsnittliga höst–vinter-temperaturerna i Arktis befaras att runt 2080 stiga 3–7 grader mer än tidigare beräknat.

Därmed minskar havsisens utbredning snabbare, snösmältningen blir än mer omfattande och områdena med permafrost minskar mer än väntat, vilket kan leda till stora utsläpp av växthusgaser.

Glaciärerna bedöms minska sin massa med 10–30 procent runt år 2100. Beräkningarna visar också att Grönlandsisen smälter i kanterna i så stor omfattning att den globala havsnivån väntas stiga med 0,9–1,6 meter.

Fakta Nasas plan flyger runt halva klotet

Global Hawk är världens största väderplan. Amerikanska rymd­styrelsen Nasa flög för första gången en vetenskaplig flygning med Global Hawk över Stilla havet den 8 april 2010.

Planet, som är ungefär lika stort som en Boeing 737 mellan vingspetsarna, användes för att bland annat mäta förekomsten av växthusgaser, aerosoler och ozon. Det kan flyga dubbelt så högt som ett vanligt trafikflygplan och så långt som runt halva jordklotet (runt 20 000 kilometer) under en flygning och vara i luften i 30 timmar.

Flygningen den 8 april 2010 pågick i 14 timmar och var den ­första av fem i ett program kallat Glopac, som är ett samarbetsprojekt mellan amerikanska forskningsorganisationerna National Oceanic och Atmospheric Administration, eller NOAA. I USA används i stor utsträckning också mindre obemannade väderplan.

Enligt Michael Tjernström har man spekulerat i att skicka upp den på hög höjd för att släppa så kallade droppsonder, instrument som faller ned och mäter vindar, tryck, fuktighet och temperatur.

Nackdelen med små UAV:er kontra större som Global Hawk konstaterar han är att de ännu inte kan ta så avancerad mätutrustning, eftersom det blir kostsamt om de försvinner.

Global Hawk

Spännvidd: 35,4 m

Längd: 13,5 m

Vikt:  11,6 ton

Lastförmåga:  900 kg

Flyghöjd:  ca 19?000 m

Maxhastighet:  800 km/h

Motor: Rolls-Royce  AE3007H

Dragkraft: 31,4 kN

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Lagrar sol och vind – med tåget

Lagrar sol och vind – med tåget

Tunga tågvagnar blir nytt energilager för sol- och vindkraft. 56 kommentarer

”Inga tekniska fel på planet”

”Inga tekniska fel på planet”

Gripenkraschen i Tjeckien: ”Vi kan inte notera några tekniska fel.” 7 kommentarer

Efter kraschen: ”Stolarna ett mekaniskt underverk”

Katapulttekniken hyllas av FMV-expert efter olyckan där två piloter sköt ut sig efter att ha kraschat med ett Gripenplan. 50 kommentarer

Piloterna fick inte stopp på Gripenplanet

Gled av landningsbanan på flygbas i Tjeckien. 37 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Världsrekord för minisvävare

En uppfinnare från Kanada har gjort ett rekordflyg med sin ”svävande skateboard”.

Rysk helikopter för tunga lyft i ny version

Rysk helikopter för tunga lyft i ny version

Den klassiska ryska tunglyftarhelikoptern Mi-26 börjar nu serietillverkas i en moderniserad version med effektivare avionik. 3 kommentarer

Beslut om Ringhals skjuts upp

Beslut om Ringhals skjuts upp

Beskedet om stängning av reaktorerna 1 och 2 kalldusch för elbolag. Nu skjuts beslutet upp. 17 kommentarer

Beslutet om att stänga Ringhals uppskjutet

Eon har bett huvudägaren Vattenfall att skjuta på styrelsebeslutet i en månad. 172 kommentarer

Målet: 3d-digitalisera 
mer av svensk industri

Målet: 3d-digitalisera mer av svensk industri

Motorblock, elektronik eller livsmedel. Allt fler industrier tar 3d-digitalisering till hjälp för att granska konstruktion och kvalitet. 2 kommentarer

Annons
Tåget varnar för fel på järnvägen

Tåget varnar för fel på järnvägen

Trafikverket ska tillsammans med flera järnvägsbolag låta tågen rapportera om de upptäcker fel på järnvägen. 8 kommentarer

Grafen

Blir bro av grafen lika tunn som tändsticka?

TEKNIKFRÅGAN. Blir broar extremt tunna om man ersätter stålet med superstarkt grafen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 16 kommentarer

Activision, Call of duty

Algoritmer jagar fusk i Call of duty

BOULDER. Datorspelsutvecklaren Activision använder ett analysverktyg för att spåra spelare som fuskar. ”Vi vill att de ska ångra sig.” , säger Josh Hemann, analyschef på Activision. 4 kommentarer

Gasmaskfiltret renar sig själv

Gasmaskfiltret renar sig själv

Filter som både stoppar och förstör kemiska stridsmedel gör gifthanteringen mindre farlig. 4 kommentarer

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Hong Kong tar DNA-tekniken till hjälp för att visa upp nedskräpare. 21 kommentarer

Magi? Nix. Lampan svävar med hjälp av magnetism och lyser med induktion.

Svensk succé för svävande lampa

Den svävar fritt i luften och lyser trots att den varken har sladd eller batterier. 18 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Topplista

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH.

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 22

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 9

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Magnus Sallbring

Så får du med soffpotatisen på hälsoresan

KARRIÄR. ”Hitta på något galet”, säger hr-chefen. 6

Elfärjan smyger tyst

Elfärjan smyger tyst

Minskar bränslekostnaderna med 60 procent. 14

Syndigate vann 33-listans regionala final i Umeå.

Erbjuder räddning för bransch i kris

De erbjuder handelsplattform för krisande mediabransch. 2

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

KARRIÄR. Hjälper bönder samla in regnvatten. 4

Kopplar prylar säkert till nätet

Kopplar prylar säkert till nätet

”Gör det möjligt styra prylar från en app, var man än befinner sig”. 1

Inget för höjdrädda

Inget för höjdrädda

Världens längsta bro är genomskinlig. 8

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Världsrekord för hoverboard

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se