Drönare värvas till klimatkriget

Obemannat flyg Foto: Torbjorn Houge

Tipsa en vän om en artikel

Drönare värvas till klimatkriget

UAV:er har använts för militära insatser bland annat i kriget i Afghanistan.Men obemannade flygplan kan också ge forskarna en tydligare bild av klimat­förändringarna. Statliga Rymdbolaget undersöker därför möjligheterna att skaffa sig drönare.

Annons
Drönare värvas till klimatkriget

Forskningsinstitutet Norut på norska Tromsö använder det förarlösa planet Cryowing i klimatstudier. Planet skickas upp från en ramp, som också kan monteras på en bil. Foto: Kjell-Sture Johansen/Norut

Intresset för att ta hjälp av obemannade flygplan för att göra olika slags mätningar i atmosfären växer starkt bland världens klimatforskare.

Så kallade drönare eller UAV (unmanned aerial vehicle), som samlar klimatdata, används bland annat vid Nord- och Sydpolen, men också vid flygningar över Stilla havet och Indiska oceanen.

Fördelarna är många jämfört med bemannade plan.

– De är oftast mindre, kan operera utan riktiga flygfält, stanna uppe långa perioder och flygas in i områden där man inte vill riskera människoliv eller flyga väldigt lågt för att få mätningar, säger ­Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms uni­versitet.

Han anser att UAV:er kan bli ett viktigt inslag i klimatforskningen framöver, fast mest som komplement till satellitövervakningen.

I augusti ska också ett obemannat väderplan flyga från raketbasen Esrange, som ägs av Rymdbolaget.

– Sedan 2001 har vi diskuterat att skaffa egen UAV-kapacitet för att stötta forskningen. När nu efterfrågan på sådana tjänster växer i omvärlden ökar möjligheten att vi köper egna plan, säger Mattias Abrahamsson, projektledare på företaget.

I dag tillhandahåller Rymdbolaget stora stratosfärballonger och höghöjdsraketer, som används för mätningar på olika höjder. Ballonger används upp till cirka 45 kilometer och raketer uppåt 80 kilometer.

Flygningen i sommar görs av IRF, Institutet för rymdfysik, i Kiruna.

– Vi vill se hur användbar UAV:en är, säger Sheila Kirkwood, professor i atmosfärfysik på IRF.

Det lilla planet liknar ett modellflygplan och är utvecklat i USA. Det ska flyga över raketbasen på uppåt tre kilometers höjd med sensorer som mäter temperatur, lufttryck, fukt, vind och ozon.

– Om allt fungerar i augusti är tanken att vi ska använda planet vid mätningar i Antarktis framöver, säger Sheila Kirkwood.

Flygningar med bemannade forskningsplan upptäckte nyligen stora läckage av växthusgasen metan vid havsytan uppe i Arktiska oceanen.

– Det bekräftar resultaten från en rysk-svensk studie för två år sedan, att det släpps ut metan från någon källa i det arktiska havet ut till atmosfären i mycket större utsträckning än i något annat hav, säger Örjan Gustafsson på Stockholms universitet till Ekot.

Forskningsinstitutet Norut på norska Tromsö har använt förarlösa plan i klimatstudier sedan 2007.

– Vi har använt dem på Svalbard, Grönland och i Antarktis bland annat för att mäta förekomst ?av sotpartiklar, som ökar absorptionen av solstrålar och höjer temperaturen, säger klimatforskaren Rune Storvold på Norut.

Norut använder plan som heter Cryowing, som man har utvecklat tillsammans med ET-Air i Sandnes.

Men det finns också utmaningar med att flyga med autonoma plan. De behöver flygtillstånd och över exempelvis Nordpolen bestämmer USA, Danmark, Norge, Ryssland och Kanada var för sig flygreglerna inom sina respektive territorier. Exempelvis får bara amerikanska forskare flyga UAV i den amerikanskt kontrollerade delen, enligt Rune Storvold.

– Målet är att få göra överflygningar i alla zoner för att få en god bild av hur snabbt klimatförändringarna sker ?på Nordpolen, säger Rune Storvold.

Flyghindren hoppas han ska kunna lösas via förhandlingar i Arktiska rådet framöver.

Fakta Uppdrag för obemannat

Obemannade plan kan ha många olika uppdrag, och ha olika sensorer med sig.

Övervaka klimatet.

Mäta växthusgaser, ozon, aerosoler och föroreningar.

Övervaka djurliv.

Mäta algblomning i haven.

Mäta klorfyll i oceanerna.

Upptäcka oljespill.

Kontrollera kraftledningar.

Söka längs magnetfält, exempelvis leta diamanter.

Mäta glaciärers massa.

Mäta biomassa i skogar.

Undersöka lägen för vindkraft.

Havsisen på Nordpolen smälter dramatiskt

Förändringarna av isförhållandena i Arktis går snabbare än beräknat. Nästa alla frusna områden i Nordpolen påverkas. För ett år sedan konstaterade forskare som jobbar för Arktiska rådets miljöorgan Amap att de genomsnittliga höst–vinter-temperaturerna i Arktis befaras att runt 2080 stiga 3–7 grader mer än tidigare beräknat.

Därmed minskar havsisens utbredning snabbare, snösmältningen blir än mer omfattande och områdena med permafrost minskar mer än väntat, vilket kan leda till stora utsläpp av växthusgaser.

Glaciärerna bedöms minska sin massa med 10–30 procent runt år 2100. Beräkningarna visar också att Grönlandsisen smälter i kanterna i så stor omfattning att den globala havsnivån väntas stiga med 0,9–1,6 meter.

Fakta Nasas plan flyger runt halva klotet

Global Hawk är världens största väderplan. Amerikanska rymd­styrelsen Nasa flög för första gången en vetenskaplig flygning med Global Hawk över Stilla havet den 8 april 2010.

Planet, som är ungefär lika stort som en Boeing 737 mellan vingspetsarna, användes för att bland annat mäta förekomsten av växthusgaser, aerosoler och ozon. Det kan flyga dubbelt så högt som ett vanligt trafikflygplan och så långt som runt halva jordklotet (runt 20 000 kilometer) under en flygning och vara i luften i 30 timmar.

Flygningen den 8 april 2010 pågick i 14 timmar och var den ­första av fem i ett program kallat Glopac, som är ett samarbetsprojekt mellan amerikanska forskningsorganisationerna National Oceanic och Atmospheric Administration, eller NOAA. I USA används i stor utsträckning också mindre obemannade väderplan.

Enligt Michael Tjernström har man spekulerat i att skicka upp den på hög höjd för att släppa så kallade droppsonder, instrument som faller ned och mäter vindar, tryck, fuktighet och temperatur.

Nackdelen med små UAV:er kontra större som Global Hawk konstaterar han är att de ännu inte kan ta så avancerad mätutrustning, eftersom det blir kostsamt om de försvinner.

Global Hawk

Spännvidd: 35,4 m

Längd: 13,5 m

Vikt:  11,6 ton

Lastförmåga:  900 kg

Flyghöjd:  ca 19?000 m

Maxhastighet:  800 km/h

Motor: Rolls-Royce  AE3007H

Dragkraft: 31,4 kN

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

22 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
22
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Fyren tänds när
båten kommer

Fyren tänds när båten kommer

Sjöfartsverket testar ny teknik för att snåla med solel. 8 kommentarer

Virusmasken
dödar din Mac

Virusmasken dödar din Mac

Skadlig kod tar över redan innan operativsystemet startar. Enda räddningen: Skruva isär datorn. 14 kommentarer

Ett hologram projicerad i en plastpyramid som man bygger själv.

Bygg en projektor för hologram i 3d

Allt som behövs: Din mobiltelefon, några plastbitar och lite tejp.

Bättre hållbarhet med grafen

Bättre hållbarhet med grafen

Chalmersforskarnas lösning: Elektronik med längre livslängd och stora mängder sparad energi. 2 kommentarer

Lasern som ger helt vitt ljus

Lasern som ger vitt ljus

För första gången har forskare byggt en integrerad laser som strålar ut vitt ljus.

Opalums grundare och vd Pär Gunnars Risberg

Svenska superhögtalare för mobiler köps upp

Stort ljud ur små mobil-högtalare. Nu köps innovationsföretaget upp av amerikanskt bolag. 1 kommentar

Annons
Slut i rutan för het Google-utmanare

Slut i rutan för het Google-utmanare

Alternativ byggt på öppet operativsystem stoppas. Strul med stöd för filmbranschens kopieringsskydd en orsak. 4 kommentarer

Exeger

De laddar dina prylar med ljus

33-LISTAN. Svenska solcellsföretagets kontrakt med Fortune-företag öppnar för ny prototyp. 2 kommentarer

Järnväg

Ultraljud avslöjar räl som riskerar spricka

Ultraljudskontroller och byte av rälsdelar. Så hanterar Trafikverket gammal räl med inbyggda defekter. 22 kommentarer

Svenska tåg kör på utdömd räls

Minst 120 mil undermålig tågräls i landet är på väg att spricka sönder. 59 kommentarer

BMW i3

Skjut upp laddning
– och få rejält betalt

Elbilsägare får betalt för att skjuta upp laddningen. Allt för att avlasta elnätet. 32 kommentarer

Led-lampa

Experten: Därför flimrar led-lampan

Dåligt konstruerade lampor ger osynligt flimmer. Här är enkla testet för att hitta flimmerfri lampa. 54 kommentarer

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

Varför blir tyst asfalt inte blöt?

TEKNIKFRÅGAN. Hur försvinner regnvatten från tyst asfalt? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 5 kommentarer

Google glass

Ny start för Google Glass

Från malpåse till diskret distribution ut på företagsmarknaden.

Allergitest, 33-listan

Genanalysen kan ersätta djurförsök

33-LISTAN. Kan solkrämen ge hudallergi eller bekämpningsmedlet astma? Ett svenskt test ger svaret – utan djurförsök. 6 kommentarer

Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker. 3 kommentarer

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 50 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 99 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar. 12 kommentarer

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 18 kommentarer

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 10 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Dubbel bonus för rekrytering av kvinna

Dubbel bonus för rekrytering av kvinna

KARRIÄR. Halvledarjätten vill jämka upp könsfördelningen.

Topplista

Robotens dyrköpta läxa: Lifta inte i USA

Robotens dyrköpta läxa: Lifta inte i USA

Hårt slut för den liftande roboten Hitchbot. 11

Avgaser

Avgaser kan ge demens

Forskare: 16 procent av fallen kan ha orsakats av avgaser. 6

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 2

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Bildskärm byggd med trådrullar.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se