Oskarshamn fick igång den ombyggda O3:an i dag

I dag, när elpriset rusat till rekordhöjder, fick Oskarshamns Kraftgrupp igång den stora O3-reaktorn, som varit avställd sedan i våras. Det är nu Sveriges i särklass största reaktor.

Uppdaterad version med uppgifter om O3:ans effektökning

Elkunder och elhandlare protesterar i dag högljutt mot kärnkraftsbolagens dåliga hantering av sina anläggningar, som bara går på halvfart samtidigt som polarkylan fångar Sverige i ett järngrepp.

I dag på eftermiddagen kostade en kilowattimme el på Nordpool 14 kronor och 60 öre - en rekordnotering av samma dignitet som när förre riksbankschefen Bengt Dennis tryckte upp den svenska räntan till 500 procent under valutakrisen hösten 1992.

Flera elhandlare har i dag anklagat Vattenfall, Fortum och Eon för att ha svikit sitt ansvar att hålla kärnkraftverken i trim så att det inte ska uppstå elbrist mitt i vintern.

På Ringhalsverket står tre av fyra reaktorer stilla sedan länge och i Forsmark står en av tre reaktorer stilla.

Alla reaktorerna i gång i Oskarshamn
Fram till förra veckan stod två av Oskarshamns tre reaktorer stilla.

I torsdags fick man igång O2:an igen efter att ha fått ordning på vibrerande turbiner på och för en stund sedan meddelade Oskarshamns Kraftgrupp att man fått igång O3:an efter den långa avställningen för uppgradering som varat sedan i maj.

O3 i Oskarshamn startade igen torsdagen den 17 december efter ett långt stillestånd på grund av uppgradering.
Foto: OKG

O3:an effekt har höjts från 1200 MW till 1450 MW och är nu världens största kokarreaktor.

Det är en rad förbättringar som gjorts - bättre kylsystem, ny turbin, ny generator ny 400 kV transformator och nya reaktordelar. Totalt har 1 miljon komponenter hanterats och 3 000 personer varit involverade.

Den omfattande ombyggnaden ska göra O3:an effektivare och säkrare samtidigt som den tekniska livslängden ökar till 60 år. O3:an har hittils varit i drift i 20 år.

Nu följer drygt två månaders provdrift med en begränsad elproduktion. I dag körde man på drygt 300 MW effekt och på den nivån kommer produktionen att ligga över jul.

I slutet av februari är provkörningarna klara och då ska reaktorn kunna köras för fullt. Fram till dess kommer effekten av variera under provkörningarna.

Fler artiklar av: Lars Anders Karlberg

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Oscar2 31 december 2009 12:18 Sortera: Senaste överst

Klyv bolagen

Detta är ett svar på att bolag köper upp varandra, om det funnits lagar som förhindrat uppköp av Graninge-energi m.fl bolag så hade det inte varit sådan brist på konkurrens i elvärden i Sverige idag!
Nä fram för nya lagar som delar de bolag som vuxit sig för stora så att konkurrensen får fritt spelrum igen.
Svenska företag får svårt att jobba under dessa monopoliska vilkor

Anmäl

Svar till Erling N

Ja, tillbaka med Graninge!

Svara
Anmäl

Svar till Erling N

Jag tycker man bör införa ett särskilt skattesystem som motverkar bildandet av oligopol. Detta skulle t ex kunna fungera så att vinstskatten är kopplad direkt till marknadsandelarna. Har man 50% av marknaden så betalar man 50% i skatt på vinsten. Har man bara 10% av marknaden så blir det bara 10% i skatt. Detta skulle gynna den fria marknaden och sund konkurrens mellan bolagen samt motverka tendensen att allt större bolag blir allt mera dominanta på marknaden.

Svara
Anmäl

rörligt elpris dec

Undrar vad det kommer att bli

Anmäl

Varför fungerar inte kärnkraftverken?

Hur hanterar ägarna för Sveriges kärnkraftverk sina anläggningar? Kan vi allvarligt talat lita på kärnkrafttekniken efter dessa många och långa störningarna av driften? Fungerar det lika uselt i andra länder?

Anmäl

Svar till Mike Berg

Vänta lite nu här... du anser att man *inte* kan lita på kärnkraften bara för att man *inte* kör på som galningar trots att fel har uppstått?

Nedstängarna är ett direkt resultat av vår höga säkerhet. Vi tar inga chanser att fel kan få utvecklas till något allvarliga.

Men visst... om du tycker vi hög säkerhet är samma sak som att köra för fullt, alltid, oavsett status... låt höra.

Svara
Anmäl

Svar till Mike Berg

Det beror bl a på att det är svårt att få kompetent personal. Efter allt negativt snack om kärnkraft är det inte en attraktiv utbildning längre.

Svara
Anmäl

Svar till Mike Berg

Kan det vara så att man har svårt att få kompetent personal?

Svara
Anmäl

Svar till Mike Berg

The very day I write this The Times is reporting massive power flows from Britain to France, mainly because about a third of French nuclear capacity is offline for maintenance, refueling, or insufficient cooling water.

http://www.neimagazine.com/story.asp?sectionCode=188&storyCode=2053958

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Frågan är om man med "lita på kärnkraften" menar att man oroar sig för den nukleära säkerheten eller om man menar att man inte kan lita på att den levererar el när man behöver, på samma sätt som t.ex. vindkraften inte gör det altid.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Nja, nu är det inte riktigt så. Vi har fler driftsstörningar i Sverige än vad andra länder har. Som andra här varit inne på så handlar det till del om brist på kunnig personal. Glöm inte att det fram tills nyligen fanns ett "tankeförbud" på kärnkraft. Forskning och utveckling var alltså förbjudet vilket skickat oss 20 år tillbaks i tiden.

Svara
Anmäl

Måste bygga moderna reaktorer

Bygg mer kärnkraft, snabbt.

Anmäl

Svar till Johan

Är sveriges kärnkraftsanläggningar fortfarande omoderna efter de senaste årens stora investeringar? Varför ger inte investeringarna resultat? Är det fel på ägarna, skötseln eller tekniken?

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Det här är väll beviset på att det behövs fler och olika energislag. I vindkraftsdebatten så hör man om och om igen att kärnkraften skulle vara så pålitlig.. medan vindkraften är opålitlig. här är väll beviset att så inte är fallet. Olika energislag har olika fördelar, många olika producenter ger större tillförlitlighet. bygg inte mer av en sak, Differentiera!

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Om vi påbörjar bygget med accelererad tidsplan en ny reaktor vartannat år så kommer vi 2022ha tillräckligt kräm så de räcker. Låter långt fram, men faktum är att de nog är de vi får satsa efter.

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Jag håller med i det mesta du skriver. Man hör alltid om hur stora extrakostnader man har för vindkraftverkens varierande produktion men här har vi ett utmärkt exempel på att det är liknande problem med kärnkraften. Jag säger inte att fallen är identiska men nog måste man investera ofantliga summor för att parera den nyckfulla kärnkraften. Detta till trots så tror jag vi måste ha både kärnkraft och vindkraft.

Svara
Anmäl

Svar till Ingemar

Att påstå att kärnkraften är "nyckfull" samtidigt som vindkraft nämns är rent ut sagt skrattretande. Skjuta mygg och sila kameler var det ja,

Svara
Anmäl

Svar till Johan

FEL ! Vi behöver FÄRRE energislag och mer kärnkraftverk.

Att elen är dyr är för staten får in cash på detta sättet. Genom att skylla på diverse teknikaliteter så kan man ha några reaktorer avstängda eller på sparlåga för att pressa upp priserna. Det är politik.

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Kan aldrig förstå att man börjar tala om vindkraft när resonemanget handlar om kärnkraft.
Ingen talar väl om att ersätta en tung lastbil med en flakmoped.

Svara
Anmäl

Svar till Oscar2

Nej men tyvärr ersätts tåg och fartyg med tung lastbil och flyg på många sträckor så det beror ju på hur man väljer exemplen.

Svara
Anmäl

Svar till LL

Hur menar du?

Svara
Anmäl

Svar till LL

Att ersätta Oskarshamn 3 med vind kraft sklulle det motsvara enorma investeringar och plats.
en vindaggregat=8 MW el
O 3= 1600 MW el

Tänk själv

Svara
Anmäl

Svar till V.N

Du måste väga in kostnaden för byggena också, det är faktiskt inte så stor skillnad på att bygga vindkraftverk och kärnkraftverk rent kostnadsmässigt. Ett vindkraftverk kostar i miljonklassen, och ett kärnkraftverk i miljardklassen. Att då bygga 1000 vindkraftverk ger samma kostnad, men många fler jobb!

Svara
Anmäl

Svar till Globalthinker

Om allt bara går ut på att skaffa fram så många jobb som möjligt så kan vi ju förbjuda grävmaskiner.

Svara
Anmäl

Uppmärksamhet.

det blev för stora rubriker att kärkraften stod stilla.
Bäst vi startar grabbar.

Anmäl

Som man bäddar får man ligga

Är det någon som är förvånad?

Detta är resultatet av den kärnkraftsfienliga politiken som har varit rådande de senaste 30 åren. Kärnkraftsbolagen blöds sakta på kompetens på grund av pensioner och andra avgångar. Detta medan ingen påfyllning sker eftersom kärnkraften behandlas som vore den pestsmittad av såväl politiker som diverse opinions- och propaganda-organsiationer.

I 30 år har man jobabt under förutsättningen att 2010 stänger man ned. Sedan kommer detta helt av sig *efter* att vi har stängt ned Barsebäck och klippt bort 1200 MW av baskapaciteten då Alliansen kommer till makten och vågar säga det som (s) har varit för djävla FEGA att göra för att de inte vill stöta sig med sängkampraten (mp)... nämligen att alternativen räcker inte till på långa vägar.

Följdaktligen har hela arbetssituationen ställs på huvudet... nu skall inte kärnkraften avvecklas utan i all hast kapacitetsökas för att kompensera för bortfallet av Barsebäck. Detta fanns inte i planerna när verken byggdes, så det fanns ingen höjd tagen för detta. Inte undra på att O3's turbin är tjurig som f-n.

Så nu sitter vi här... sådant har kärnkraftshatarna bäddat åt oss. Och det här "överskottet" som de hela tiden talar om och som de påstår gör att vi kan stänga all kärnkraft under nästa mandatperiod... var finns det?

Tack så dj-la mycket säger jag bara... hoppas alla kärnkraftshatande puckon är nöjda...

/Micke, bitter kärnkraftsvän

Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Fast nu var det ju mest centern som var emot kärnkraft, MP fanns inte ens med i bilden på den tiden. Synd bara att sossarna körde en mesig "kanske-linje" när det begav sig. Annars hade det nog blivit ett ja.

Svara
Anmäl

Svar till Micke

Någon kanske linje fanns aldrig, de är en missuppfattning.
Följande linjer fanns, kraftigt nerkortade
Linje 1: Behåller kärnkraften tills vidare
Linje 2: Behåller kärnkraften tills vidare, men satsar även på andra modifieringar som inte direkt har med kärnkraften att göra
Linje 3: Lägg ner kärnkraften snarast möjligt, bygg inte färdigt de reaktorer som påbörjats.

Linje 1 och linje 2 innehåll EXAKT samma text på sida 1. Att de var någon kanske linje är ett senare påfund, ren å skär lögn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A4rnkraften
Eftersom framsidan på linje 1 och 2 var identiska kan man med fog säga att framsidan på linje 1 och 2 fick ca60% av rösterna, baksidan på linje två fick ca 40% av rösterna och nerläggningsalterativet fick knappa 40% av rösterna.

Notera att baksidan på linje 2 inte hade direkt med kärnkraft att göra, så ta med de i valet var inget annat än fråga om fuleri från folkpartiet och sossarna som drev den linjen

Svara
Anmäl

Svar till Micke

(mp) skapades strax efteråt och har hjälpt till att hålla liv i de kärnkraftsfientliga strömmningarna. hade man tagit sitt förnuft till fånga innan 1999, och hållt liv i Barsebäck, så hade vi inte varit i den här situationen idag där vi måste panik-uppdatera reaktorerna.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Bra sagt Sv.
Det fanns också på den "förnuftiga" linje 2 någon formulering om begränsat privat ägande. Usch, socialism så linje 1 då. Nu vet vi hur rätt linje 2 hade. (Ja jag visste redan då förstås.)

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Folk utan kritiskt tänkande samt sinnessvaga har alltid funnits. De utgör ofta en massa som lätt att går att påverka med massiv propaganda. Det var samma folk som förr trodde jorden var platt, det fattar ni väl att jorden är platt hur skulle vi annars ramla neråt !!!!

Vänsterpacket och miljöflummisarna växthuspacket ,, där har vi dom,, gitarrspelande personer i helskägg pårökta.

Svara
Anmäl

Svar till a_sth

Poängen med Linja 2 var inte att tillföra något utan bara att ge tveksamma socialdemokratiska väljare ett alternativ. Det är nog tack vare det som vi har kärnkraft idag. Annars hade Linje 3 vinnit. Huva!

Svara
Anmäl

Svar till APA

tänk om gitarrspelande skägg med sinistra sympatier och pårökta flumtankar om växthus inte var med och röstade... då skulle högerslöddret ta över... blå soppa, nejtack.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Ja, det var mycket som var konstigt i den där röran.

Harrisburg skrämde folk med hur farlig kärnkraften var, när den i själva verket visar hur säkra kärnkraftverken är. Notera skillnaden på orden "kärnkrafen" och "kärnkraftverken". Om det värsta händer och en reaktor havererar (dvs. kärnkraften) så innebar det fortfarande inga utsläpp från kärnkraftverket. Ekonomisk totalskada, ja, miljömässig, nej.

Beslutet i sverige blev efter ungefärligen efter omröstningen "Avveckla, men med förnuft, när det finns alternativ." Sedan fick någon för sig att dessa alternativ skulle vara framme i den avlägsna framtiden 2010, som då låg härligt långt borta. Nu, visar det sig, helt överraskande att det inte finns några alternativ att ta till. Någon som är överraskad av det, nej trodde väl det.

Det svenska beslutet om avveckling betyder lämpligt nog två saker. Det första är ju uppenbart, att lägga ner lkärnkraften. Men, det betyder också att om inga alternativ finns så kör vi vidare på kärnkraften. Och där är vi nu. Fortfarande inga alternativ till kärnkraften. med historiska siffror på alternativens tillväxt så kan man lätt konstatera att nuvarande generation av kärnkraftverk kommer att behöva ersättas med en ny generation. Innan man ens kan fundera på att avveckla kärnkraften.

När den nya generationens kärnkraftverk behöver pensioneras och ersättas med något annat så finns det en stor chans att detta andra mycket väl kan visa sig vara fusionskraft. Ser fram emot det, väldigt mycket. med mycket och billig energi så kan man göra mycket skojigt!

Svara
Anmäl

Svar till APA

Dummer! Ingen politik här, tack. OK det kan ibland vara oundvikligt men du trampade i klaveret men din kräkning.

Svara
Anmäl

Svar till APA

Du menar valiga danskar. Som inte har kärnkraft?

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

När beslutet att köra kärnkraften kom, som en följd av omröstningen, fick vi ett stort elöverskott, med låga priser.Eftersom vår ekonomi fungerar som den gör fanns ingen anledning att "kasta bort pengar" på forskning o utveckling av nya energislag,som helt klart inte skulle börja generera pengar tillbaka på många år.Där tappade vi många år. Vi befinner oss i nuläget ungefär där vi borde varit för snart 20 år.sedan.Därav så tunnsått med alternativ. Dessutom tycker jag att vi alla har en förmåga att stirra oss blinda på ETT energislag, olika för olika personer. Varför inte tänka sig en mix?

Svara
Anmäl

Svar till AL

Ser du mig säga nej till en mix?

Det kärnkraftsmotståndarna gör är att försöka minska på mixen och utesluta en ren källa ur den.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Oj Michael, du har så rätt att inte ens de värsta kk motståndarna kommer att kunna säga emot dig...

Svara
Anmäl

Svar till Loket

Är det meningen att allt ska motsägas?

Svara
Anmäl

Svar till Bistrovagnen

Nej meningen är kommentarer som dina, min var ett stöd till Michaels sanna insändare din var...vad då?

Svara
Anmäl

Svar till Sjosch

skitsnack går inte att diskutera kärnkraft utan att blanda in politik

Svara
Anmäl

Svar till Loket

Är du ett ånglok eller ett RC-lok? (Ångan är väl passé? Nja, har förvisso en tung fördel: Bränslet växer bredvid rälsen!)

En diskussion - med många motsägelser och argument fram och tillbaka - avstannaar till slut och så säger parterna: - Gott, jag förstår dig. Vi har olika synsätt beroende på olika smak och tyckanden. Jag respekterar dig och din ståndpunkt. Du ges utrymme att köra ditt spår så kör jag mitt. Det kan tänkas att om 100 år så vet vi faktiskt vem som hade "rätt". Då enas vi fullständigt inte bara i mål utan även metod. Och "vadvadejagsa" kan vi undvika.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Hej Michael.
Ditt engagemang är inte att ta miste på. Jag tycker att du argumenterar för din sak på ett bra sätt. Inte alls fel att ta i lite och ryta ibland. Känslor är både verkliga och sanna. Men i stället för att bli bitter och kalla meningsmotståndarna för puckon tycker jag att du ska se mer pragmatiskt på saken: Folk är rädda och oroliga för storskaliga, högteknologiska projekt.

Varför?

Nils Dahlbeck, oöverträffad naturguru under 50- och 60 talen och lite till. (Nästan) årsbarn med min far, ställde upp för kärnkraften i dåvarande linje 1. Motelden lät inte vänta på sig: "Nils är en modig man" lät det linje 3:s annonser. Underförstått: N.D. kan tänka sig stora risker bara han får lite energi! N.D. blev snabbt förvandlad till en stofil, ett fossil, en som inte hängde med.

Fy! Undertcknad tyckte de hade generalfel båda parter. Dels måste man ta risker på allvar och göra allt för att minimera dessa - precis som KK-industrin har gjort allt sedan Harrisburg-incidenten. Dels måste man aceptera vissa intrång i naturen för att få fram energi - precis som de flesta har gjort och förstått. Dels måste man förstå principerna för hur man gör minsta möjliga avtryck i naturen fast man tycket att man måste dåna in i densamma med värsta schaktmaskinerna - det har ytterst få alls reflekterat över!

Okunskap? Ja. Ointresse? Ja, i värsta fall. Ovärdighet? Ja, det tycker ju precis de människor som du eventuellt har en inklination till att kalla mijömuppar. Så vad ska vi göra med dessa? Gaskammare? Hm. Kanske mer pk att resonera, trots allt. (Jag har aldrig träffat en naturvän som anser det vara rätt att mörda meningsmotståndare. Däremot har jag hört många "högerpellar" som talar om att skjuta, mörda och förstöra. Jag är dock juste och drar dock inga jättemplikationer av detta.)

Konklusion (-er): Demokrati råder. Alla är med. Alla ska vara med. Fortsätt propagerandet för kärnenergi. Den behövs. Men inse att minsta lilla snedsteg nu är ödesdigert. De flesta européer tolererar inte ett mini-tjernobyl. Knappt ens en liten historia som att tyska kärnindustri har lagt avfall i en saltgruva. Tvärsemot alla lagar och avtal. (Ja, det hände nyss.) Det stinker. Eller ska man säga strålar?

Ni kära kärn-teknologer kan föra fram ert budskap. Jag tror de allra flesta köper budskapet. Men, som sagt, respiten är endast en respit.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Nej, men svaret var heller inte riktat till dig.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Visst är det bra att alltid ha något/någon att skylla på om det inte går som man vill.
Du borde nog lägga fler kraftfulla ord till din titel, förutom bitter...

Svara
Anmäl

Men vilket sammanträffande...

Hur lyckades man få i gång skrället just nu, just vid denna lilla köldknäpp?

Om man är om man är konspiratoriskt lagd så skulle man kunna anta att man medvetet undvikit att starta upp kärnkraftverken innan köldknäppen, för att försöka driva upp de relativt låga elpriserna. Samtidigt valde man idag att dra igång skrället för att undvika att behöva starta upp för många oekonomiska reservaggregat/importera el....

Anmäl

Svar till Fredriko

Du menar "Om man inte har minsta känsla för ekonomi och rationellt tänkande så skulle man kunna anta..."?

Så länge som ett verk står still kostar det enorma mängder pengar, utan att orsaka någon inomst alls. Nej, prishöjningen kompenserar inte för detta. Det enda som händer är att den smutsiga reservkraften som finns utomlands gnuggar händerna i lycka.

Svara
Anmäl

Svar till Michael Karnerfors

Om ett kärnkraftverk producerar el som ingen behöver, medför väl att elpriset rasar, detta kan väl inte vara superbra...jo jag har hört storyn om att ett stillastående kärnkraftverk kostar x-antal miljoner om dagen...men ibland undrar man ju...

Lägg nu märket till att jag till skillnad mot dig ej idiotförklarade någon...

Svara
Anmäl

Svar till Fredriko

Jag har inte idiotförklarat någon i svaret till dig. Om du tycker att min analys av ditt argument är osmickrande för dig så säger det mer om vad du tycker om argumentet än om mitt svar. ;)

Svara
Anmäl

Svar till Fredriko

Nu är det ju iofs så att du inte kan producera nån el som inte konsumeras... bara en inflik...

Svara
Anmäl

Svar till Fredriko

Det importeras redan över 2000Mvh/h
Länk:

http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Driftlage1/

Svara
Anmäl

Svar till Matte2

Vart lite fel i enheten i min tidigare kommentar.
Ska vara mer än 2000 MWh

Svara
Anmäl

Svar till F

...det som räknas i detta sammanhang är väl att atomerna klyvs och turbinerna snurrar oavsett som....

Svara
Anmäl

Svar till Matte2

MMm det är tragiskt...Sverige borde exportera och inte importera...

Svara
Anmäl

Barsebäck

Starta Barsebäck snarast.

Anmäl

Svar till CGN

Tyvärr är Barsebäck nu så "fördärvad" att den inte går att starta igen, snabbt. Dessutom är ju den personal som behövs för driften skingrad för vinden.

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

Det ligger för nära Köpenhamn.
Vi har ju lovat danskarna att stänga.
Inte kommer dom köpa jas för det. Otacksamma ..... .

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

Du råkar inte veta hur mycket som finns kvar av Barsebäck, turbiner, generator?

Svara
Anmäl

Svar till PL

Nej, jag vet inga detaljer om det. Någon annan som vet?

Svara
Anmäl

affärsidén

Är affärsidén med kärnkraft att stänga av när priset på spotmarknaden är lågt för att slå på när priset blivit högt?

Anmäl

Svar till MB

Nej, knappast. Det är dyrt att ha verket nerstängd med full bemanning och dessutom extra personal inne för revisionen. Inget man har längre än nödvändigt. Men, får man problem så kan det ta en stund att få igång allt igen. Enligt planen så skulle verken varit igång för någon månad sedan.

Det finns dock en poäng att göra revision av verken när behovet av energi är lågt. Det ger ju också ett lågt energipris, vilket skulle ge dig rätt. Men, nu fungerar det ju inte så vilket gör ditt resonemang felaktigt.

Svara
Anmäl

Ny Teknik (?):

I dag, när elpriset rusat till rekordhöjder, fick Oskarshamns Kraftgrupp igång den stora O3-reaktorn, som varit avställd sedan i våras. Det är nu Sveriges i särklass största reaktor.

Anmäl

Underbart ingenjörsarbete!

Sju månader efter projektstart sparkar O3an igång med 250 nya MW, alla med 90% tillgänglighet, som börjar blåsa på för fullt bara nio månader efter stoppet.
Vilken bebis, nu vill vi ha tre till!

Heja Sverige, än kan vi tamefan!

Anmäl

Tacka våra politiker (S, MP, C m fl)

Vi kan som vanligt tacka våra politiker för bristen på el, den förda energipolitiken, framför allt under den förra alltför länge sittande regeringen (S) har lagt grunden till dagens situation. Det fanns t o m en lag som förbjöd forskning inom kärnkraftsområdet, snacka om diktatur.
Alla väljare bör vara medvetna om vad som kommer att hända om den röd- gröna röran släpps fram till makten, MP´s stöd till S kommer att kosta vansinniga pengar och satsningar på allt utom kärn- och vattenkraft. Sverige kommer att bli köpare av stora mängder energi från andra delar av Europa där man använder sig av betydligt skitigare framställningsmetoder, precis som vi är just nu, och då har vi ändå ingen större peak för tillfället, det kan bli betydligt värre under en "riktig" vinter.
Tack sossarna!! Fortsätt montera ner Sverige.

Anmäl

Svar till Lasse B

Det här förbudet att forska på kärnkraft VEM i hela helvete kommer på något så jävla dumt?

Svara
Anmäl

Svar till APA

S, och nu vill de tillbaka till makten igen. Nej tack...

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

Det var ett utslag av folkomröstningen det där med kärnforskningslagen. Omröstningen som inte tycktes betyda så mycket i övrigt egentligen. Men vi kan väl tala om politisk hederlighet. Det kom att betyda något att i stort sett 4 av fem vuxna svenskar önskade avveckling. Men med olika tidsplaner.

Så vi ska nog se besluten som ofrånkomlliga i tidsandan.

I övrigt måste S ses som extremt industri- och energivänliga. Åtminstone tiden innan Persson-Sahlin. Vad hade Sverige blivit utan industrialister, starka fackförbund, hederliga arbetare och innovatörer? Som vilket genomsnittligt land som helst?

Svara
Anmäl

Svar till Grundforskare

Klart som tusan att folket röstade för avveckling. Det var det ju det enda alternativet man kundre rösta på!

Svara
Anmäl

Svar till Edis

Det där kan nog diskuteras... F ö var även denna fakultativ.

Svara
Anmäl

Svar till Gf

Det fanns bara tre linjer att välja mellan och alla förespråkade avveckling i någon form, om än i olika takt.

Svara
Anmäl

Svar till Edis

Ingen (utom du?) tog linje 1:s avveckling på allvar. Men visst, Unckel o grabbarna var kanske lite byxis efter Harrisburg osv.

Det var dock himmelsvid skillnad på att "kasta bort" sex halvfärdiga reaktorer och att ladda dem och köra i (minst) 30 år. Så var det.

Svara
Anmäl

Svar till APA

Det finns INGET tankeförbud och har ALDRIG funnits. Det har funnits ett projekteringsförbud, vilket är något helt annat än ett tankeförbud. Man har kunnat forska hur mycket som helst kring kärnkraft om man bara velat. Det har man inte velat.

"Tankeförbudet" är bara något kärnkraftsförespråkare har hittat på för att vinna retoriska poäng.

Svara
Anmäl

Guiness?

Världens största kokarreaktor! Plocka med den in Guiness rekordbok, å slå mynt av i turistinformationen. Jippi!

Jag vill ha ännu större reaktorer!

Anmäl

En jämförelse.

O3ans 250 extra MW, motsvarar vid den för OKG typiska utnyttjandegraden 90%, 1125 MW installerad vindkraft, vid sin lika typiska 20% utnyttjandegrad.

Eller 375 stycken 90 meters turbiner med 3 MW generatorer. Ha!

Anmäl

Svar till Wino

Multiplicera antalet verk med tre så får du det antal som behövs för att uppnå en ungefärlig årsleverans av energi. Inte illa pinkat för en så marginell effektökning.

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

Det har han nog redan gjort.

Den största skillnaden är dock att vi vet exakt vad den extra effekten ifrån O3 hade varit, 250 MW (igång) eller 0 MW (avstängd), hade den varit avstäng hade vi vetat det och hade kunnat göra åtgärder (reservkraft, import etc etc)

Dock 1125 MW vindkraft kan praktiskt taget leverar vilket slumpmässigt värde mellan några ynka MW till många MW, samt hade kunnat varierat kraftigt på bara några timmar. Med andra ord, ena sekunden, massor med ström, nästa sekund, _starta reservkraften!!_.

Reservkraft är också ofta gamla, trötta och framför allt mycket miljöfarliga kraftverk.
Ett annat alternativ är att ha en stor mängd gasturbiner redo.
Vem hade fått betala för reservkraften/backupen åt vindkraften? Knappast vindkraftsägaren . . .

Hur kan någon tro på vindkraft?

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Ja, vindkraftverk är ett miljöplåster på samvetet. Reservkraft behöver ju inte nödvändigtvis produceras i landet. Kopplar man ihop Sverige med omvärlden med kraftiga kablar så kan den produceras lite var stans. Har de andra också vindkraft så kan energin flyta runt i nätet dit den behövs just nu. Alltid blåser det någon (annan) stans.

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

Tänk dig en dag som denna, kallt som f*n, hela norden och stora delar av ryssland kommer att verkligen sukta efter ström.
Sverige + Norge + Finland kommer ha ett sammanlagt elbehov på närmare 55 GW. (http://www.nordpool.com/system länkar till höger)

Om vi säger att det endast blåser marginellt i större delen av norden (inte omöjligt). Räkna då på hur mycket det skulle krävas för att flytta säg, 15, kanske närmare 20 GW ifrån kontinenten som vindkraften borde ha producerat... skulle kosta _ofantliga_ summor.

Man behöver inte vara speciellt insatt för att inse att det kommer inte att gå rent ekonomiskt..

Tänker man sig scenariot en köldknäpp över större delen av kontinenten kombinerat med lite vind... då går det åt skogen helt enkelt. Detta är ju inget speciellt osannolikt scenario heller . .

Svara
Anmäl

Svar till Leif

Så är det ju, och så menar jag ju heller inte att vindkraft kan ersätta kärnkraften. Den kan däremot vara ett litet komplement. Utbyggnad av vindkraft kan fortsätta så länge som det är komersiellt lönsamt. Men, att tro att den kan ersätta vindkraften går inte, det är en ren utopi.

Svara
Anmäl

Svar till Ingenjör

önska kan man ju alltid .
men realistskt kanske en reaktor

Svara
Anmäl

Sossarnas fel

Det här är resultatet av sossarnas stängning av Barsebäck.
Hur ska det då inte bli om de röd-gröna får makten 2010.
Elpriset lär ju inte gå ner.

Anmäl

Utöka vattenkraften

Det är dags att utöka vattenkraften nu!
Pålitlig källa och inte lika flyktig som vindkraften. Vi sitter på en enorm skatt.
Hur viktigt är det att inte bygga ut dagens orörda älvar egentligen?! Hur många personer / arter drabbas? Vill höra åsikter för och emot tack.

Anmäl

Det kommer mera...

...om man utgår från 90 och 20% utnyttjandegrad för kärnkraft respektive vindkraft, går det alltså åt 1125 MW installerad vindkraft för att motsvara en 250 MW uppgradering av O3an.

Enligt Elforsk Rapport 08-17, räknar man med en investeringskostnad på mellan 16 och 20 MSEK per installerad vindkrafts MW, beroende av läge, vilket betyder 18 till 22.5 GSEK.

Uppgraderingen av O3an kostnadsberäknas till ca 2.5 GSEK. Case closed.

Anmäl

Just in time!

Bra, då blir el-priset klart lägre!

Anmäl

Dags att slakta den heliga kon Feldin.

När skall vi börja utnyttja spillvärmen från dessa reaktorer så att vi tar tillvara hela kakan och inte som nu slänger 2/3 i sjön.
Problemet med avfallet får vi ju ändå när vi envisas med att köra med förlegad teknik.
Kanske dags för staten att via ett nytt bolag bygga en ny reaktor av typ 4 och att använda sig av all energi som produceras vid denna anläggningen.

Anmäl

Svar till Primaten

I början av Barsebäcks liv fanns det planer för detta. Tanken var att förse Landskrona, Lund och Malmö med fjärrvärme på bekostnad av en något reducerad eleffekt. Dessa planer avvecklades dock efter Fäldins politiska utspel med folkomröstning om kärnkraften. Följden blev att man fick fortsätta producera fjärrvärme med i huvudsak olja och kol, något som har bidraget till många onödiga dödsfall av lungkancer i den sydvästra landsänden.

Svara
Anmäl

Svar till S.B.

om jag inte minns fel var det nog palmes regering som tog beslutet om folkomröstning

Svara
Anmäl

Svar till t

Vi har en riksdag som sköter de där sakerna. 349 folkvalda lagstiftare.

Svara
Anmäl

Det löser sig..

Säg att priset stannar uppe runt 5-10kr fram till februari, i så fall är jag ganska säker på att vi kan strunta i att starta upp en av dom berörda reaktorerna p.g.a. minskad energiförbrukning.

Skulle på det hela taget vara bra för sverige av den enkla anledningen att pengar skulle slussas över från onödig konsumption till en långsiktig besparing.

Anmäl

Kärnreaktor typ 4 nu!!!!

Bygg

Anmäl

Tillåt fri utbyggnad

Tag bort alla straffskatter och låt reaktorer som avverkar det som ska slutförvaras få medel ur slutförarfonder i samma takt som det destrueras.
Om vi bygger högtempskärnkraftverk för industrin, ex. cementproduktion och H2 så mer hanterbara drivmedel då H2 och CO2 förenas till ex. syntetdiesel.

Vitsen med reaktorer som jobbar som ovan är att de kan ställas om till elproduktion då priset är högt.

Tillåter vi samma system som nu planeras i många länder så kommer vi slippa importera fossilenergi, samtidigt som elkraft och drivmedel blir extremt billigt, vilket är välfärdens viktigaste förutsättning.

Här en genomgång av min favoreaktor:
http://bravenewclimate.com/2009/12/17/lftr-in-australia/

Läs om Indiens exportversion för fattiga länder:
http://www.dae.gov.in/gc/ahwr-leu-broc.pdf
Säkerhetslösningarna på den indiska imponerar stort...
Dessutom att livslängden är 100år.

När det gäller högtempsreaktorer kan kanske de Kina utvecklar duga... på sikt bör smältsaltreaktorer bli billigast även där, men det kräver kanske lite till i materialutveckling för acceptabel livslängd...

IOF skulle man kunna ha spröda keramiska material med en rostfri reaktortank utanför..

Det blir ju inget övertryck... ingen fysisk möjlighet för härdsmälta... ingen betong inneslutning, bara en bråkdel så mycket övervakningssystem, närmast noll i driftpersonal.

Sverige kunde satsa nu, så borde de som inte vet att CO2hotet inte finns, kunna glädja sig, samtidigt som samhället får billig elkraft, drivmedel och ex. cement.

Varför inte satsa på en export av flytande LFTR som startas av det som vissa vill stoppa i kopparkapslar i berget för 67GSkr?

Varför inte ankra upp sådana verk utanför de fattiga länder som inte belägger det med skatter eller avgifter och sälja elkraft långt under kolproducerat pris och ge bort färskvatten, utbildning och sjukvård?

Om vi hade reaktorteknik och kärnfysik som basämnen, redan i småskolan, skulle allt vara annorlunda... Nu tror jag inte att ledare eller de utvalda ja-sägarna till rådgivare förstår, se bara Janne på KTH??????!!!!????.

Anmäl

Svar till Gunnar Littmarck

Som jag påpekat innan är "risken" för härdsmälta närmare 100% i en LFTR då den är byggd för att köras med smält härd. Det vet du säkert redan så använd gärna ett annat begrepp t.ex. katastrofalt reaktorhaveri.
Håller inte med om att risken är 0 men den är troligen lägre.

Svara
Anmäl

38% effektökning totalt

Glöm för all del inte att när O3, och F3, togs i drift i mitten av 1980 talet var de på 1050MW vardera.

O3 har redan ökat effekten ett snäpp tidigare från 1050 till ca 1200MW. Den här ökningen till 1450MW innebär att man totalt ökat effekten med 38% från starten. Inte så illa tycker jag.

Anmäl

Ännu mer effekt

Ännu mer intressant är egentligen att man vill skrämma upp O2 till drygt 800MW. O2 är en systerreaktor med B1 och B2 som ju är samtliga är av äldre konstruktion jämfört med O3,F3 samt F1, F2.

Anmäl

stordrift nej tack

Här ser vi vådan av att vara beroende av några få stora enheter. Fram med mera mångfald.Vi har nu visat terrorister hur man med små medel kan skapa kaos

Anmäl

Svar till t

Killen i Australien som jag länkar till ovan tror att masstillverkade på 100MWe kan komma ner till 0,5$/W

Jag hoppas med på en mängd småreaktorer, varje större industri och stad med 50.000inv. borde ha en.

Tricket är att balansera produktion mot efterfrågan.

Smarta reaktorer stannas inta vart år, Indien har ex. bränslebyte under full effekt. Vilket är självklart i en LFTR.

Så ett mångfalt av småreaktorer och några stora i ex. cementindustrin som växlar mellan elkraft, drivmedel, råvaror till plastindustrin och cement.

Inom 10 år kommer det nog igång med många alternativ.
Se hur Kina för var dag ökar sin produktionskapacitet av AP-1000 (fast de inte är helt godkända i Storbritannien) har Kina två under byggnad och förberedelser för fabrikstillverkning i moduler.

Alla (som inte har fingrarna i syltburken) bör i vart fall vara eniga i, gröna cert och vindkraftsstöd är både miljöförstörande och ett extremt resursslöseri.

Svara
Anmäl

OSKAR 3

GRATTIS TILL 1450 MW I EFFEKT och uppgradera de andra också.

Anmäl

Oligopolmarknadens effekter

Stryper man elleveranserna genom att ställa av fem kärnkraftverk så går elpriset upp, vilket ju är mumma för leverantörer på en oligopolmarknad. Nu blev det plötsligt ett orimligt högt elpris, som innebär att stora förbrukare med rörligt pris släcker ner, vilket försämrar oligopolföretagens resultat. Alltså startas nu ett kärnkraftverk.

Men egentligen finns det hur mycket el som helst och ingen anledning alls för den breda allmänheten att spara. Det är ju bara att köra igång alla kärnkraftverk så produceras så mycket el att det aldrig kan bli någon bristsituation i Sverige. Men då blir det förstås inte lika fantastiska vinster för Vattenfall, Fortum och Eon. Dock skulle det bli låga stabila elpriser för den breda allmänheten. Men låga elpriser för allmänheten vill varken alliansen eller socialisterna veta av. Kanske har vi här en fråga för SD att driva.

Anmäl

Svar till lasse

Listigt resonemang: Om ingen ny reaktor startas upp så är det för att elbolagen vill hålla priserna uppe för att tjäna pengar. När en reaktor väl startar upp så är det för att elbolagen vill sänka priserna för att tjäna pengar. Oavsett vad som händer stödjer det din tes att elbolagen är onda!

Svara
Anmäl

Svar till P

Har du funderat på att din tes om ONT och GOTT kanske inte alls stämmer i den globala världen.
Någon Bolags direktör kanske lever GOTT på någon söderhavs Ö. Gott och Ont för vem?
Är det inte lite Svenskt och naivt att tro att allt snurrar kring den egna personen.

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Ej svar till Martin ovan, men en ironisk undran om hur Barsebäck kanske stängdes? Sundström var ju ganska
kraftigt uppackad av Göran och Göran var förälskad i en Malmötös
som måhända ville att Göran skulle besegra den hemska
draken Barsebäck. . .

Svara
Anmäl

Alltid denna kärnkraft!

Hur idiotiskt att påstå att frälsningen alltid kommer från kärnkraft! Ni låter som gammelryssar som pratar om sovjet nu idag och man vägrat inse att mycket av ens världsuppfattning är baserat på propagandalögner.

Denna "hang up" finns mest i sverige pga den stora uppslitande folkomröstningen!

Kärnkraften är en djävla kompromiss och fatta att den aldrig kommer bli populär - det blir inte kompromisser! Den har fördelar och nackdelar, någon vill sen en sak andra den andra saken. Varför tjata om detta i all evighet? Om kärnkraften vore människans fräslning varför har vi då bara några ynka procent av energi från den globalt när den är så gammal?

Anmäl

kärnkraft

häng på finland innan vi halkar efter billig el är lika
med välstånd

Anmäl

Svar till conny andersson

Häng på! finnarna har ju knappt styrfart.

Based on the latest progress report submitted by the plant supplier, AREVA-Siemens, TVO now estimates that the start-up of the plant may be postponed beyond June 2012

Svara
Anmäl

Vår kärnkraftssäkerhet är hög!

Haveriet
På Ågestaverket arbetade 70 personer i fyra lag. De hade varken kommunikationsutrustning eller datorer, utan gick ronder i anläggningen var fjärde timme för att kolla att allting var okej.
– När de gjorde det för att kontrollera att kablar var i rätt temperatur var det handpåläggning som gällde, det fanns inte mätinstrument, berättar Magdalena Tafvelin Heldner.
Tidigt på morgonen den första maj 1969 sprack en ventil på grund av ett fel vid ett pumpbyte och 600 kubikmeter vatten störtade ner från kyltornet ut i turbinanläggningen och över elektroniska komponenter. Enligt uppgifter i Dagens Nyheter i april 1994 fanns det risk ”för torrläggning av reaktorhärden, härdsmälta och okontrollerad spridning av radioaktivitet över Stockholm.” Elsystemen kortslöts, manöverbordet i kontrollrummet blinkade som en julgran, ventiler öppnades och slöts slumpvis och det rådde totalt kaos en hel dag, utan att det utgick något larm till Farstaborna. I artikeln citeras även den biträdande chefen för Ågestaverket, som kallar händelsen för “utan tvekan den allvarligaste incidenten i svensk kärnkraftshistoria”. Men Reaktorsäkerhetsutredningen skrev i ett betänkande från 1979 att det ”inte rådde någon fara för omgivningen”. Magdalena Tafvelin Heldner har utifrån sina studier av händelsen inte bilden att en härdsmälta var nära.
– När händelsen inträffade blev det ett driftstopp med sanering i flera månader men ingen kom till skada och driften kunde återupptas och fungerade bra efter detta.
Sök på incidenter i svenska kärnkraftverk.
Inte någon större skillnad idag.

Anmäl

Svar till Prius...

Kanske blir jag sista kommentaren här.
Passar då på att önska alla som upptäckt den stora vindkraftsbluffen Ett Gott Nytt År.
för ca 2 år sedan upptäckte jag själv att inte allt stod rätt till. Jag var då ganska ensam i spalterna att vara negativ till vindkraft.
Det är en stor glädje att se att så många fått upp ögonen nu.
Det som utlöste min nyfikenhet var när jag fick se den officiella siffran 1%. Det var alltså allt vinkraften ger. Kan det vara sant att man stödjer en så obetydlig produktion med millioner av skattemedel.
När man sedan läste vidare och konstaterade att produkten är så dålig att den måste backas upp av annan kraftproduktion till 100% så blir man rent av chockad.
Vindkraft är en produkt av:
1 Skickliga/samvetslösa försäljare.
2 Okunniga politiker.
3 Markägare som lurats att de gör en miljöinsats.
4 Markägare som offrar naturen i tro att de skall bringa feta inkomster.
5 En allmänhet som vilseletts av mycket starka lobbygrupper och därför tror att vindkraft är miljövänligt och kan tänka sig att offra vår vackra natur för det.

Svara
Anmäl

Nyheter/Energi

Nibe satsar på solvärme

Nibe satsar på solvärme

Bergvärme och luftvärme tillhör sedan länge värmepumpstillverkaren Nibes sortiment. Nu vill företaget kombinera värme från berg och luft med värme från solen (9 kommentarer)

Car2car effektivast för snålkörning

Car2car effektivast för snålkörning

Bilar som kommunicerar med varandra, med vägskyltar och med trafikljus kan bli de energisnålaste på vägarna. (4 kommentarer)

Kinesisk vindkraftsjätte vill in i Sverige

Kinesisk vindkraftsjätte vill in i Sverige

5 av världens 15 största vindkraftsbolag kommer från Kina. Nu vill en av de kinesiska jättarna in i Sverige. (38 kommentarer)

Vattenfall eldar med afrikanska gummiträd

Vattenfall ökar inblandning av biomassa i sina europeiska kolkraftverk. För att klara det ska Vattenfall importera flis från Afrikanska gummiträd. (15 kommentarer)

Riksdagshuset i Stockolm.

Rabalder i riksdagen efter dagens kärnkraftsbeslut

Regeringen tog i dag det historiska beslutet att föreslå att nya kärnkraftsreaktorer ska kunna ersätta de gamla. I riksdagen väntas stor dramatik med flera avhopp från partilinjerna. (141 kommentarer)

Fyra av dem stora japanska biltillverkarna - Toyota, Mitsubishi, Nissan och Subaru - har tillsammans med Tokyo Electric Power Company Tepco bildat organisation Chademo Association.

Japan har lösningen på snabbladdning av elbilar

Fyra av de största japanska biltillverkarna lanserar en ny teknik för snabbladdning av elbilar. Med 500 volt likström ska det ta mindre än en halvtimme att ladda batterierna. (101 kommentarer)

50000 Nissan Leaf från England

50000 Nissan Leaf från England

Nissan ska börja tillverka elbilen Leaf i sin fabrik i Sunderland i norra England från 2013. Årsproduktionen blir 50000 bilar.

Italien får Europas 
största solkraftverk

Italien får Europas
största solkraftverk

Europas största solkraftverk kan försörja 17 000 bostäder med el. Det ska byggas i Italien i år. (11 kommentarer)

"Köttklister-biffar kan inte ursprungsmärkas"

- Listan över vilka länder och områden som köttet kommer ifrån skulle bli för lång. Det är jordbruksminister Eskil Erlandssons förklaring till varför köttklister-biffar inte kan ursprungsmärkas.  (12 kommentarer)

El-forest spolas av efter nattlig trailertransport i snöstorm natten till den 11 mars 2009.

Så klarade El-forest transportkrisen

Det var nära att Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger inte fick köra den stora hybriddrivna skogsmaskinen El-forest på Energitinget förra året. Nu berättar El-forests vd Gunnar Bäck hur han löste krisen. (22 kommentarer)

Mindre koldioxid med Champagne light

8000 ton mindre koldioxid per år ska släppas ut tack vare en ny Champagneflaska . (12 kommentarer)

Materialet för klent

Funkar inte att optimera en egenskap, då svajar en annan. (14 kommentarer)

Ny Teknik fick provköra Smite på Energitingen 2010 i Älvsjö på tisdagen.

Världspremiär för Smite på Energitinget

Ny Teknik fick i går chansen att provköra den lilla miljövänliga trehjulingen Smite på Energitinget i Älvsjö. Men det dröjer ett år till innan den finns att köpa på riktigt. (49 kommentarer)

Per Brunzell samt Osakrshamn (exteriört) och Ringhals (interiört). Montage: Ny Teknik.

"Inte lönt att köra vidare"

100-tals kärnkraftsreaktorer står inför pensionering de närmaste 20 åren, konstaterar Per Brunzell. Ett 60-tal nybyggen på gång i världen. Men alla ersätts inte rakt av. (117 kommentarer)

Ny kull lär sig knepen

Skräddarsydd utbildning tryggar tillväxten på specialister. (6 kommentarer)

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nätaggregat som utnyttjar energin effektivare än idag gör fläkten överflödig. 30 rysk - tyska aggregat testas i Konstanz. (44 kommentarer)

ABB renar oljeskadat vatten

ABB har utvecklat en ny process för att rena oljeskadat spillvatten från olje- och gasproduktion. (5 kommentarer)

Stephen Thomas, brittisk kärnkraftsprofessor, tror inte på renässans för kärnkraft. Ny kärnkraft är för dyr, menar han.

Energiprofessorn: Kärnkraft
får betalas över skattsedeln

Utan statliga subventioner och garantier blir det för dyrt att bygga nya kärnkraftverk. Det är budskapet från den brittiske energiprofessorn Stephen Thomas som är på besök i Stockholm i dag. (176 kommentarer)

Thomas Korsfeldt

"Jag är opartisk"

Thomas Korsfeldt öppningstalar på Energitinget: Staten borde göra mitt jobb. (7 kommentarer)

Danisco sugen på orm

Danisco sugen på orm

Enzymer från ormar och spindlar kan göra stor nytta i matfabriken. Det tror danska livsmedelsföretaget Danisco. (2 kommentarer)

Pellets-paradoxen förbryllar Energisverige

Nästan alla som eldar med pellets är nöjda. Ändå minskar pelletseldningen i Sverige idag. Förbryllande menar Energimyndigheten som gjort undersökningen. (36 kommentarer)

Laser i mikroformat

Laser i stort och smått

Inför femtioårskalaset har lasern krympt till tio mikrometer, och samtidigt svällt till tre fotbollsplaner. (3 kommentarer)

Christian Azar

Christian Azar får författarpris

Christian Azar har fått Harry Martinson-priset. Han får det för sitt arbete i klimatfrågan. - Det känns jättefint, säger en glad och smickrad Azar. (7 kommentarer)

Nya polisbilen snabb och grön

Nya polisbilen snabb och grön

50000 polisbilar om året hoppas Ford kunna sälja i USA med sin nya modell Police Interceptor. Ett muskelknippe med eko-profil. (16 kommentarer)

Världens största satsning på laddstolpar

Världens största satsning på laddstolpar

Världens hittills största utrullning av laddstolpar har dragit i gång på den amerikanska västkusten. Tanken är att nätverken av stolpar ska vara färdiga när biltillverkaren Nissan i Nordamerika lanserar nya elbilen Leaf. (20 kommentarer)

Installation av Absolicons hybridsolfångare på Närvård Härnösand.

Se världspremiären
för svenska solkylan

På Härnösands sjukhus finns nu världens första solenergianläggning som ger el, värme och kyla – samtidigt. Ett resultat av samarbetet mellan de två svenska cleantechbolagen Absolicon och Climatewell. (17 kommentarer)

Forskare prisas för algbatteri

Forskare prisas för algbatteri

Uppgiften om att svenska forskare använt grönalger för att skapa ett lågprisbatteri blev en världsnyhet för sex månader sedan. Nu prisas en av de drivande forskarna, Albert Mihranyan, för sin insats i utvecklingen. (1 kommentar)

Åren då landet översvämmats

Har du koll på 1900-talets blöta år? (3 kommentarer)

Både snabbt och snålt. Trots snöstormen tog det bara sex timmar att resa det här huset i Lummelunda på Gotland.

Väggarna kapslar in värmen

Med nolltolerans mot glipor blir fasaden energieffektiv. (47 kommentarer)

LFV har krav på sig att förbättra miljön vid Arlanda flygplats och grönt jetbränsle är en av flera möjligheter att klara miljökraven.

Grönt jetbränsle till Arlanda

Tekniken finns och första kalkylen är gjord. Nu fattas "bara" en konkret projektering, villiga intressenter och 5-7 miljarder kronor i investeringskapital för att starta tillverkning av grönt jetbränsle vid Arlanda. (48 kommentarer)

Annons

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons

Jobb 140 st

Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Annons

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Diskprotes kan rädda ryggen Slipp steloperation

Diskprotes kan
rädda ryggen

Niklas Winde Han är den nya filmens
biografmaskinist

Biopalatset styrs som en process i industrin

Annons