Nytt förlorat år för svensk kärnkraft

Förra året blev ett riktigt dåligt år för svensk kärnkraft. Och det ser inte ut att bli bättre i år. Framför allt har O3 i Oskarshamn problem att komma igång efter moderniseringen förra året.

Annons
Ane Håkansson, professor i tillämpad kärnfysik vid Uppsala universitet.

Ane Håkansson, professor i tillämpad kärnfysik vid Uppsala universitet.

Bygga nytt eller modernisera?

Se resultatet
  • Nytt 73%
  • Modernisera 10%
  • Ingendera - skrota 17%
Rösta
Verktyg

- Att modernisera de gamla svenska kärnkraftverken från 60-talet med ny teknik är som att renovera en gammal Amazon utan att ha tillgång till originaldelar, säger kärnkraftsprofessorn Ane Håkansson vid Uppsala universitet till Ny Teknik.

Han menar kärnkraftverk är byggda med ett utpräglat systemtänkande och att man bryter det här systemtänkande när man lappar och lagar.

- Själva reaktorerna är det inga problem med. Det är kringutrustningen som krånglar. Det är bättre att bygga nytt än att försöka hålla liv i det gamla, säger Ane Håkansson.

Den här problematiken blev uppenbar förra året då flera svenska reaktorer skulle gå igång igen efter de årliga revisionerna och efter modernisering och uppgradering.

Det ena problemet efter det andra upptäcktes och återstarterna försenades. Det var i stort sett bara Ringhals 4 som inte hade problem.

Den absoluta bottennoteringen i elproduktionen registrerades den 1 september 2009 när elproduktionen från kärnkraftverken bara nådde 25 procent av den installerade kapaciteten.

Så låg produktion har inte uppmätts på tio år.

I december, när vintern gjorde sitt intåg över i stort sett hela Sverige, gick den svenska kärnkraften bara på halvfart och elpriserna sköt i höjden när kylan kom.

Ett av de stora problemen var föreningarna för jättereaktorn O3 i Oskarshamn.

Efter moderniseringen förra året har O3 en effekt på 1 450 MW, vilket gör O3 till världens största kokarreaktor.

Men den höga effekten, som motsvarar 15 procent av hela den svenska kärnkraftkapaciteten, har man ännu inte haft så stor nytta av.

Under förra året producera O3 knappt någonting. Moderniseringen, som inleddes i mars 2009, skulle tagit 3 månader. Den tog 9 månader.

Den 17 december 2009 kopplades O3 upp på elnätet för att köras i krypfart under en provdriftsperiod då allt nytt ska testas.

Men redan i februari tog det stopp. Då upptäckte man att ventilerna som styr turbinens ångflöde har levererats felkonstruerade och måste byggas om.

Det arbetet tog nästan två månader. Den 23 mars återupptogs provdriften.

Men två månader senare var det dags för bränslebyte och ett stopp i nio dagar.

Från den 2 juni kunde man dra upp farten i reaktorn och den 22 juni meddelade OKG att O3:an nu för första gången gick på högre effekt än den gamla maximala effekten 1 200 MW.

Men säg den lycka som varar för evigt. Ett kraftigt åskväder över Småland slog ut generatorn i O3 och anläggningen fick en turbinsnabbstängning den 14 juli.

Samtidigt upptäcktes nya problem, denna gång med vibrationer i ångturbinerna med risk för överhettning av turbinlagren.

Man beslöt därför att hålla nere effektuttaget till 760 MW efter återstarten den 22 juli.

Men den 29 augusti gick det inte längre. Då beslutade driftsledningen att stoppa O3 på grund av att två av de åtta turbinlagren var onormalt varma.

Den 10 september hade lagren åtgärdats och O3 togs i drift igen.

Men redan efter tre dagar stoppades reaktorn igen eftersom ett av de två lagren fortfarande visade tendens till överhettning med slitage på turbinaxeln som följd.

Och där är läget just nu. I torsdags kväll satt anläggningschefen Carl Johan Kemgren i ett långt telefonmöte med leverantörerna.

- Vi trodde förra veckan att vi hade löst problemet med turbinlagret. Men det hade vi inte, säger Carl Johan Kemgren till Ny Teknik.

Och om tre veckor, den 10 oktober ska O3 ställas av för den årliga revisionen som tar ungefär en månad – i bästa fall.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

152 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
152
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 22 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 18 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 14 kommentarer

Skulle led-lampor spara enerig i Norrland på vintern, undrar Ny Tekniks läsare.

Spar led-lampan energi?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked till de som undrar i Ny Tekniks läsarfråga. 76 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 7 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 25 kommentarer

Annons
Jawbones nya träningsarmband UP3

Här är årets julklapp

Teknik för de som svettas. 3 kommentarer

Vasakronan bygger fyra laddparker

Vasakronan bygger fyra laddparker

Fastighetsbolaget Vasakronan bygger 66 laddplatser för elbilar i fyra laddparker i östra Svealand. 14 kommentarer

Det är inte hörluren som skadar, det är användaren, anser ljudforskare enligt Huffington Post.

Så lyssnar du i hörlurar utan att skada öronen

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Gps letar mörk materia

Här blir vatten bensin

I en ny metod används el från sol- och vindkraftverk för att omvandla vatten och koldioxid till syntetiskt bränsle.

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 22 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

"Spionorganisationer lämnar bakdörrar öppna för maffian"

"Spionorganisationer lämnar bakdörrar öppna för maffian"

När stater använder spionprogram och bakdörrar för att i hemlighet ta sig in i datorer, öppnar de också för kriminella att ta samma väg in i datorer. Journalisten Cory Doctorow varnade för ett växande problem när han talade på Internetdagarna i dag. 1 kommentar

Imint

Så ska din skakiga mobilfilm bli stabil

Uppsalaföretag har lanserat en mobilversion av sin programvara för att stabilisera film. 12 kommentarer

Fortsätt nominera till 33-listan

Fortsätt nominera till 33-listan

Förslag på företag till nästa års 33-listan strömmar in.

Miljögifter i abborre.

Kvicksilver i Stockholmsfisk

Fisk som fångas i närheten av centrala Stockholm innehåller höga halter av miljögifter. 3 kommentarer

Angela Merkel blackberry mobil

Inga bevis för avlyssning av Angela Merkels mobil

Uppgifterna om att NSA avlyssnade tyska förbundskanslerns mobil saknar grund. 10 kommentarer

Nytt signalsystem för spanska snabbtåg

Spanien uppgraderar signalsystemet på snabbtågslinjen mellan Madrid och norra Spanien. 2 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 41 kommentarer

Vindkraft billigast 
bygga nytt för elen

Vindkraft billigast bygga nytt för elen

Så mycket kostar det att producera el från olika anläggningar. 456 kommentarer

Cookies

Sajter klarar inte kraven för cookies

Svenska webbplatser placerar ut kakan först och frågar efter samtycke sedan. 21 kommentarer

It-experterna: Ta själv kontrollen över webbläsaren

Fyra it-experter svarar på frågor om riskerna med kakor. 7 kommentarer

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea Bank har sajter som inte uppfyller PTS kommande krav. 2 kommentarer

Tuffa landningen 
för Philae på 67P
Grafik över landaren Philaes väg från Rosetta till kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Tuffa landningen för Philae på 67P

GRAFIK. Så här lyckades Rosettas landare till slut få fäste på 67P. 10 kommentarer

MyCopter vägvisare till flygande bil

MyCopter vägvisare till flygande bil

Drömmen om att lyfta sig ur bilkön och flyga vidare har kommit ett steg närmare. 10 kommentarer

Elcykel

Elycykeln som väntas göra succé i Sverige

Cykelsäljare tror att försäljningen av en viss elcykel tar fart i vår.

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Under Skalet tar sig under kåporna. 34 kommentarer

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

Det blir ingen effekthöjning. Åtgärden skulle inte löna sig, anser styrelsen. 38 kommentarer

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Guldåldern för den norska offshore-industrin är tillfälligt över. Men svenska ingenjörer får fortsatt jobb – från hemmaplan. 13 kommentarer

Här är ritningarna som
tvingade Scania att backa

Här är ritningarna som tvingade Scania att backa

Efter flera års strid har två patentansökningar flyttats från Scania. ”Det är en seger.” 31 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här hoppar en långtradare

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se