Kina bygger stora solkraftsprojekt i de kinesiska öknarna. Den största projekteras i den så kallade Quaidam Basin i nordöstra delen av Tibetplatån.

Kina bygger stora solkraftsprojekt i de kinesiska öknarna. Den största projekteras i den så kallade Quaidam Basin i nordöstra delen av Tibetplatån. Foto: China Technology Development Group Corporation

Kinas snabba tillväxt på miljöteknik oroar USA

Kina är nu störst i världen på vindkraft och solceller. Det oroar USAs president Obama.

Barack Obama, USA:s president, är rädd för att USA tappar kontrollen över miljöteknik och miljöinnovationer.

Barack Obama, USA:s president, är rädd för att USA tappar kontrollen över miljöteknik och miljöinnovationer. Foto: Charles Dharapak/Scanpix

Förra året tog Kina steget förbi Danmark, Tyskland, Spanien och USA och blev världens största tillverkare av solceller.

Året innan blev Kina störst på vindkraft.

Den här snabba tillväxten inom energisektorn var ett av ämnena när USAs president Barack Obama i förra veckan höll sitt årliga tal till nationen.

- Jag accepterar inte en framtid där morgondagens jobb och industrier hamnar utanför våra gränser, sa han till kongressen.

Kinesisk miljöteknik och arabisk olja
Kinas tillväxt inom miljöteknik är så snabb att amerikanska politiker och experter varnar för att USA i framtiden kan bli lika beroende av miljöteknik från Kina som väst i dag är beroende av olja från Mellersta östern.

Även företagen i väst har reagerat på den snabba tillväxten i öst.

De bygger nu allt fler stora fabriker i Kina, för att vara på plats när världens största hemmamarknad skjuter fart, skriver New York Times.

Som ett exempel nämns danska Vestas, som just nu bygger världens största fabrik för tillverkning av turbiner i nordöstra Kina.

Växer med 100 000 jobb om året
I dag arbetar drygt 1,1 miljoner kineser inom miljöteknik. Antalet anställda ökar med 100 000 personer om året, enligt statistik från den kinesiska branschorganisationen Chinese Renewable Energy Industries Association.

Men samtidigt som landet producerar allt fler solceller och vindkraftverk, ökar också den inhemska efterfrågan på energi, noterar New York Times.

Tror på fördubbling av ren energi
Den totala användningen av energi i Kinas är på väg att bli större än i USA. Och det är främst kolkraftverk som ser till att utbudet möter efterfrågan.

Kina hoppas att sol, vind och biomassa ska stå för 8 procent av elproduktionen runt 2020. I dag ligger motsvarande siffra på 4 procent.

Men även om tio år kommer kol att vara den dominerande energikällan i Kina. Kolkraftverken beräknas stå för två tredjedelar av landets generering av el. Kärnkraftverk och vattenkraftverk kommer att stå för resten, enligt prognosen.

Fler artiklar av: Jonas Hållén

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Krister 13 februari 2010 19:17 Sortera: Senaste överst

Styre

En statlig diktatur kan göra det som är bäst för landet.
Amerikanska bolag gör det som är bäst för aktieägarna nästa kvartal.(Högst chefs bonusar).

Anmäl

Svar till HG

I teorin kan också en demokrati göra det som är bäst för landet. Snart är det upp till bevis...

Problem 1: Västvärldens demokratier har sålt sin själ till marknaden. Centralbankerna och de internationella bankerna har tillåtits skapa ett inflationsdrivande pyramidspel av hela västvärldens ekonomier.

Problem 2: Dagens politiker verkar inom ett oligarkiskt partiväsende. Deras intresse är snarare återval om 4 år, än att värna om samhällets långsiktiga utveckling.

Kom gärna till min blogg så kan vi prata mer om hur dessa problem kan lösas:

http://robertwensman.wordpress.com/

Svara
Anmäl

Svar till HG

Företagen i väst jagar desperata nästa kvartals resultat. Företagen i Kina kan däremot lugnt gå in för sina femårsplaner. Inom 10-15 år kommer kineserna att vara världsledande inom de flesta industrisektorer. USA kommer på sin höjd att fortfarande vara världsledare inom segmentet chefsbonusar, men i övrig att vara en närmast helt avindustrialiserad nation.

Svara
Anmäl

Svar till Go East

Ny Teknik tycks översvämmas av kallhamrade kommunister som vurmar för diktatur och planekonomi.

Jag kan inte tänka mig att detta är representativt för läsekretsen. Eller? Varifrån kommer dessa dinosaurier? Någon som vet?

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

USA har under George W Bush avindustrialiserats såpass mycket att man inte längre kan exportera sig ur underskotten. Det finns inte mycket till exportindustri kvar med undantag av vapenindustrin. Det är inte mycket som Obama kan göra åt det. När har du senast köpt något som verkligen var "made in USA"?

Kvartalskapitalismen är en börda som kinesiska företag kan undvika. Därför är det högst troligt fordons-, verkstads- och miljöteknikindustrin kommer att gå samma öde till mötes som teko-, varvs- och elektronikindustrin.

Diktatur och planekonomi? Kanske det, men än mera handlar det om asiatiskt tålamod och långsiktighet.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Sovjet använde planekonomi, men vad ska man kalla det när stora företag på uppåt hundra tusen anställda dominerar marknaden? Vad många har upptäckt är att centralstyre är lika dåligt oavsett om det är kommunistiskt eller korporativt.

Själv är jag dock inte kommunist. Jag tror på den personliga friheten över sig själv och sitt arbete, men däremot så tror jag inte på det individuella ägandet av naturresurser vilket idag skapar godtyckligt stor ojämlikhet. Jag beskriver min inriktning som "delningsliberalt".

Indelningen höger/vänster är för enkel och passar inte in för att beskriva dagens nya politiska strömningar. Det behövs en frihetlig dimension också.

http://robertwensman.wordpress.com/

Svara
Anmäl

Svar till Robert W

Schweiz säger jag bara, har löst demokratins problem.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Att inte förespråka demokrati i ett land som Sverige vore väldigt korkat. Men i ett land som Kina där utveckligen är enorm så är det fortfarande bättre för landet om man kan flytta hela städer för att bygga enorma vattenkraftverk och kasta ut människor för att riva byggnader och bygga nya bättre. Planering med hänsyn till hela landet och inte så mycket hänsyn till den enskilda individen.
Det må låta hårt och brutalt och självklart skulle inte jag vilja vara en del av det hela, men vad som är bäst för Kina är att fortsätta vara en "demokratisk" diktatur tills utvecklingen börjar stagnera.

Svara
Anmäl

Svar till Go East

USA har inte avindustrialiserats utan är alltjämt världens största tillverkare:
http://mjperry.blogspot.com/2009/12/us-remains-largest-manufacturer-in.html

Kvartalskapitalismen är väsentligen en myt. Kvartalsrapporterna får en relativt kraftig inverkan på aktiekursen, men aktiemarknaden reagerar då framförallt på LÅNGSIKTIGA utsikter. Det är oerhört vanligt att vinstprognoserna för ett kvartal slås medan kursen går ner eftersom långtidsestimaten sänkts. Vidare är den kinesiska börsen inte precis mindre slagig än västerländska börser. Du vet inte vad du snackar om.

Svara
Anmäl

Svar till Robert W

Stora företag dominerar typiskt inte marknaden. Och nej, ingen har upptäckt att "centralstyre är lika dåligt oavsett om det är kommunistiskt eller korporativt". Ericsson ger oss långt mer välstånd än sovjetiska infrastrukturtillverkare.

Ditt fokus på delning av naturresurser är själva orsaken till att naturresurs-rika länder har *sämre* utveckling och välstånd än andra jämförbara länder. Det blir liksom en socialistisk huggsexa istället för arbetsfokus.

Höger/vänster-skalan handlar just om ekonomisk frihet, där högern är för frihet och vänstern är för totalitarianism.

Svara
Anmäl

Svar till Micke

Ja, Kinas diktatur ger dem fördelar i så motto att de kan liberalisera mer och ta vissa teknokratiska beslut som kanske inte hade gått med demokrati. Indien, som kontrast, halkar efter pga sin socialistiska demokrati.

Det är alltså inte femårsplaner som är motorn - det är marknadsanpassningarna och de kreativa krafter som släpps fram med dem.

Svara
Anmäl

Svar till HG

Jag tycker det ändå är positivt att Kina satsar på miljöteknik, med tanke på den dominans som kolkraftverken står för och kommer att göra även under nästa sekel. (Kanske är det då försent om man ser till den globala uppvärmningen och vi alla får flytta till Kina ändå för att undgå nästa istid och att bli arbetslösa.....)

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Jag är förmodligen inte rätt man att tala om hur det ligger till i USA men under mina 15 år där så har det, i mina ögon sett, skett stora förändringar. Det verkar vara så att produkter utvecklas i USA och sedan till allra största del tillverkas i Kina.
Jag tycker det borde oroa amerikanerna att dom inte längre klarar av tillverkningen inom landet för att försörja höga konsumtionen dom har.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Men nu yrar du, högern är inte för frihet och inte kommunismen heller. Jämför de kommunistiska länderna med deras kontraparter till höger så får du totalitära bananrepubliker.
Friedman var populär bland dessa. Ett fåtal ska ha frihet att köra över resten innebär det.

Och vår nuvarande regering står knappast för frihet utan det handlar mer om tvingande åtgärder, sen kan de kalla det vad de vill. Klassisk att peka på att det är enskilda grupper alla fel beror på. Och så lite "lyssna ej på intellektuella" mot slutet. Skrämmande. Alternativet? inte så mycket bättre. Jag håller med Robert, glöm höger-vänster indelningen.

Svara
Anmäl

Svar till Go East

Hur var den nu med Sovjetunionen, körde de inte med det stuket också, femårsplaner osv. inte fan blev de världsledande

Svara
Anmäl

Svar till Micke

I Sverige har det flyttats hela byar för vattenkraften

Svara
Anmäl

Svar till ergo

Jo, högern är samlad för halva friheten - ekonomisk frihet. Liberaler är även för andra halvan - social frihet, medan konservativa är mot.

Du snackar goja om Friedman och "totalitära bananrepubliker", förstås. Ekonomisk frihet motverkar just eliters, småpåvars och särintressens makt till förmån för bred konsumentmakt och allas möjligheter.

Ditt snack om nuvarande regering är irrelevant. Din kommentar om att inte lyssna på intellektuella är obegriplig.

Svara
Anmäl

Svar till Go East

För att inte nämna låga löner..

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Intressant att så många ser 5års-planer som något alltigenom negativt. Man måste ju inte göra som sovjet och tillverka produkter oavsett om det det finns en efterfrågan eller inte, däremot kan man säga att "vi skall kunna producera så här många enheter" etc. Vilket är vad varje friskt industribolag gör.
Kvartalsekonomin härskar främst på ekonomiavdelningarna och inom tjänstesektorn.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Ok, Friedman var förebilsd för t.ex. Pinochet (stavning?) i Chile. Om de intellektuella så har det kommit sådan kommentarer från 2 av allianspartierna.

Liberal har väldigt många olika betydelser, det är en stor skillnad på socialliberal och nyliberal t.ex. man får snarare titta på vad de faktiskt gör än att bry sig om vad de heter.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Är du en högerpolitiker eller bara vanlig kommunistfobiker?

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Höger-vänster är lika förlegat som ditt svammel som går ut på att alla som inte håller med dig är kommunister. Öppna ögonen, ska du se att samhället har förändrats sen 80-talet. Förändrats mycket.

Svara
Anmäl

Svar till ergo

Andreas: Kvartalskapitalismen är som sagt en myt. Precis som du påpekar så gör man rutinmässigt investeringar på lång sikt.

Ergo: Ja, Pinochet lyssnade på Friedman, och Chile är tack vare förvaltande av det arvet tämligen rikt och ekonomiskt fritt.

Oxrullader: Det är lika motiverat att vara kommunistfobiker som nazistfobiker.

TL: Som vanligt ljuger du. (Nej, jag påstår inte att alla som inte håller med mig är kommunister. Jag påstår att kommunister är kommunister.) Ja, samhället har förändrats till det bättre sen 80-talet - tack vare ekonomisk frihet.

Svara
Anmäl

Svar till Micke

Demokratin behöver förändras. För att få delta i val skulle det t.ex. behövas ett krav på kunskap och förmåga att bidra till samhällets utveckling.

Svara
Anmäl

Svar till Robert W

3:skatt är hög

Svara
Anmäl

Svar till Micke

Du kanske missat att Kiruna är påväg att flytta ;)

Svara
Anmäl

Svar till Go East

Företagen drivs knappast alls av kvartalsrapporter. Alla mina aktier har nästan enbart påverkats av orderresultaten, och nästan inte ett dugg av kvartalsrapporterna.

Tvärt om så är marknadsekonomiska företag, speciellt inom produktion, väldigt långsiktiga. Det är just därför de lägger nästan alla sina resurser i Asien.

Sveriges problem är våra skatter. 2,9 miljoner arbetar privat, och av dessa är det gissningsvis kanske 2 miljoner som arbetar inom företag som bidrar till exporten eller intressanta tjänster.
Resterande av den svenska befolkningen lever på deras intäkter, på ett eller annat sätt.
D vs att en anställd i Sverige kommer att kosta företaget lika mycket som kanske 3 anställda i ett annat land, trots lika löneläge.

Utöver denna katastrofsiffra så är kärnkraften ett problem. Med den "rödgröna rörans" destruktiva politik så spolar vi ut 2/3 av energin från uranet i havet!! D vs förutom en katastrof i miljösynpunkt så betalar våra industrier betydligt högre energikostnader, och det är inte hållbart om de ska konkurrera globalt. De måste flytta dit där energipolitiken förs mer ansvarsfullt, exempelvis Kina. Lyckligtivs så har Alliansen ändrat reglerna och vi kan enbart be för våran framtid att de andra inte kommer tillbaka!

Svara
Anmäl

Svar till Andre

Att övriga befolkningen skulle leva på två miljoner privatarbetare stämmer inte. Vi lever i en modern, specialiserad ekonomi och även om ineffektiv offentlig drift introducerar lite luft så gör löntagare inom nästan alla områden nyttiga insatser som dessutom ofta är förutsättningar för industrins höga produktivitet.

Svara
Anmäl

Svar till Robert W

Nja, precis som Obama påpekat så har USA under George Buske slösat bort massor med pengar på Krig och annat istället för att utveckla landets infrastruktur och satsa på hållbara energiformer.

USA har bäddat så som man ligger. I alla avseenden.
Synd bara att vi också påverkas av George Buskes dåliga politik.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Om du betalar ca 70% skatt så kan ganska snabbt anta att dessa inte går till dig. Isf hade du inte behövt skatten.

Det pratas även om att en privatanställd ligger på närmre 80% skatt. Fick även se siffror på det, men vågar inte tro på det förrän någon mer riktigt räknar igenom det.

Svara
Anmäl

Svar till Go East

Ja, men tänk att de avrättar folket i Kina för att minska törsten av bonusar. Hur länge ska dem fortsätta så tycker ni?

Svara
Anmäl

Svar till Andre

Exempelvis utbildningen. En civilingenjörsutbildning kostar staten 250.000kr (47.000kr/året i dagsläget). (Studieskulden betalar man tillbaka så den räknas inte in)

Om skatten istället sänks från 70% till 65% för en med medianlön på 33.000kr/mån innan skatt så kommer denna genom sin livslängd tjäna en till två miljoner kr om denna hade helt själv finansierat sin egen utbildningen i utbyte mot 5% lägre skatt.

Staten hade aldrig gått med på detta i dagsläget då det är inte till dig själv pengarna går.

Svara
Anmäl

Svar till Andre

Jag påpekar bara att vi är 4 miljoner som jobbar. Att bara 2 miljoner skulle dra in alla stålarna (dvs producera något av värde) är fel. Däremot är det självklart så att vi som jobbar får betala en del för att hålla övriga under armarna.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Att man inser att västerländsk (framförallt amerikansk) kvartalsrapportjakt och börsjakt är vägen till undergång innebär inte att man är kommunist. Bara att man har en gnutta sunt förnuft. (och jag är själv kapitalist)

Svara
Anmäl

Svar till vbdf

Nej, det är som sagt när man vurmar för planekonomi och diktatur som man är kommunist. När man som du har gått på myten om kvartalskapitalism, då är man bara lättlurad och klent ekonomiskt bildad.

Svara
Anmäl

Svar till jeppen

Ännu en ekonom direkt från skolbänken. Förr kallades erat skrå för magiker..misslyckade sådana torde kallas ekonomer.. Kina har en myndighetsstyrning av all sin industri. En blandning av kommunism och vila västern kapitalism. Börsen är begränsad.

Svara
Anmäl

Svar till bergsspangare

Jag är civilingenjör, inte ekonom. Däremot begriper jag mig på ekonomi och vet att ditt uttalade förakt för professionen och den akademiska disciplinen säger mer om dig än om dem och den.

Dina svepande utsagor om Kina är rätt så meningslösa. Det vi kan konstatera är att det är successiva liberaliseringar som medgett tillväxten, och att liberaliseringarna måste fortsätta för att tillväxten ska fortsätta. Så har skett i alla länder som klättrat till dags dato och så kommer ske även i Kina. De sitter lika lite på ett planekonomiskt trollspö som Sovjet gjorde.

Svara
Anmäl

Så kan det gå när marknaden får bestämma

USA låter marknaden bestämma, som per definition alltid har rätt. De har satt sig i en väldigt farlig sits, där de å ena sidan är beroende av arabisk olja för energi och å andra sidan är beroende av Kina för att finansiera sin belånade konsumtion. Europa gör i alla fall sitt bästa för att sprida sitt beroende på olika energikällor.

Anmäl

Svar till dsf

Självklart har marknaden rätt, men i ett samhälle med sekundsnabb och dubbelriktad kommunikation via datornät, så är det användarnas gemensamma paraplyorgan som teknikupphandlar och avropsavtalar direkt med helautomatiska legoföretag. Allt som behöver monteras ihop görs av lokala bemanningsföretag, som hyr ut både montörerna det uppdater- och återanvändbara materialdelarna. Företag som WalMart, IKEA m.fl. kan enkelt konkurreras ut om alla användare av fysiska objekt förstår att de kan göra gemensamma beställningar av varje batch, innan något börjar tillverkas.

Svara
Anmäl

Svar till dsf

USA investerar enorma belopp i miljövänlig teknik, som också ofta utvecklas i USA. Bl.a. har man mest vindkraft i världen och man har hundratals megawatt termisk solenergi som kanske kan komma att vara förebild för en gigantisk afrikansk-europeisk solenergisatsning i Sahara. Mycket av den forskning som ligger till grund för hela miljödebatten görs också vid de framstående amerikanska universiteten. Det blir säkert USA som räddar världen även den här gången. Att säga att inte USA gör något för miljön är skitsnack.

Problemet som Obama reagerar mot är att jobb hamnar i Kina. Protektionism, helt enkelt. Och det är en anledning att göra tummen ner för Obama, även om han kanske gör mycket annat bra. Detta exempel visar tydligt protektionismens fula tryne; man beklagar sig över att Kina satsar på miljövänlig teknik, eftersom det ökar sysselsättningen i Kina och därför antas minska sysselsättningen i USA. Jag tycker att alla människor ska ha lika rättigheter och möjligheter, och ser inte något problem med att rikedom sprider sig till andra länder. Kollektivistiska ideologier gör att människor ser andra länder och folk som hot. Och tyvärr är Obama ett avsteg från den traditionella amerikanska linjen med frihandel och individuella fri- och rättigheter. Shame on you, Obama!

Svara
Anmäl

Svar till Strutsman

BRAVO Strutsman!

Svara
Anmäl

Fel fokus x2

Problemet är att USA värnar sin rätt att förbruka energi och resurser istället för rätten att leva i samma välfärd, fast på ett resurssnålare sätt. På så sätt bromsas naturligtvis cleantech-branschens tillväxt.

Mest fantastiskt är ju att Obama, som vanligtvis verkar ha huvudet på skaft, oroas för Kinas framfart istället för USA:s tillkortakommanden. Om jag tolkat det riktigt så är det plötsligt inte OK att Kina tar ansvar för miljön, eftersom det sker på bekostnad av den Amerikanska ekonomins tillväxt...

Anmäl

Svar till Marcus

Bra inlägg, Marcus.
Jag tycker den här debatten går litet utanför den ursprungliga frågan. Svensk inrikespolitik och åsikter om den offentilg förvaltning/sjukvård/ är effektiv eller inte, det hör ju inte till frågan om Kinas framtida energilösningar.
Men även dessa inlägg är roliga att läsa. (ex vis jämförelserna mellan kommuniststater o bananrepubliker)
Jag skulle bara hellre se att en debatt om en fråga håller sig till ämnet.

Svara
Anmäl

kapprustning

Det kanske blir en ny kapprustning om vem som kan tillverka mest miljövänlig energi. Skulle väl vara rätt coolt. Den som har mest solceller har högst status :-)

Anmäl

Svar till kent

Ja, EU är ju redan med på banan och att höra ordet kapprustning i positiv bemärkelse skulle ju inte vara helt dumt.

Svara
Anmäl

Tack USA

Jag vill passa på att tacka USA för Internet så att jag kan läsa alla kommentarer. Tack!

Anmäl

Svar till J

Det är sant att föregångaren till internet utvecklades i USA för kommunikation mellan universitet bla. Men nu är det ju så att det som gjorde internet användbart för vanligt folk (www, htlm, webläsare osv.) utvecklades av Engelsmannen Tim Berners-Lee vid CERN i Schweiz.

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Beror ju lite på hur man definierar vanligt folk. Folk nuförtiden är så vana vid WWW att de inte kan tänka sig ett nät utan WWW. Men e-mail, IRC och telnet användes trots allt ganska flitigt långt före WWW, av... ja mer eller mindre vanliga personer.

Men de är sant, de var de fina färgerna och blinkande sakerna som gjorde WWW intressant för gemene man som inte riktigt orka läsa all text.

Svara
Anmäl

Svar till Sv

Det har du rätt i. Men om man säger såhär: www fick internet att slå igenom hos den breda massan.

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Visst kan man hitta ett fåtal delar som inte är amerikanska.

Svara
Anmäl

Svar till J

Det där är väl i och för sig en underdrift. Folk vill gärna tro att allt kommer från USA av någon anledning...

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Kanske för att så mycket kommer därifrån? Visst första versionen av html gjordes av en europe men varifrån kommer webbläsarna du använder?

Svara
Anmäl

Svar till J

Norge!

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Spetsteknologin uppfinns fortfarande mest i USA och västeuropa. Vad Kina har gjort är att de p.g. av frånvaron av fackförbund och minimilöner har kunnat plagiera västs teknoligi och övertagit tillverkningsfasen av densamma. Felet med alltihop är att i USA och Västeuropa har vi ingen användning för vanliga industriarbetare längre utan efterfrågar bara specialister. Eftersom befolkningen följer normalbegåvningskurvan så blir alla under IQ 100 arbetslösa i framtiden eftersom de ej kan tillgodogöra sig högre utbildning. Detta kommer troligen att medföra att västeuropa och USA i framtiden blir mer protektionistiska för att motverka massarbetslösheten.

Svara
Anmäl

Men...

...skulle vi inte tillverka vindkraftverk i Trollhättan??! :-)

Anmäl

Solceller

Jag skrivit till Moderater när dom fick makten om dom tumma fabriks lokalerna att man kunde förvandla dom till solcell fabriker! Jag ringde till dom också om det men fick inte någon som helst svar av dom landsförrädarna!

Anmäl

Vem fn bryr mig om miljöteknik

Hela "miljöindustrin" kommer bli 00-talets största fiasko. Ett snedsteg skapat av inkompetenta/korrupta/naiva politiker för utan subventioner skulle detta fiasko aldrig ha skapats. Framtiden kommer tillhöra fission och sedan ersättas med fusion. När väl peak oil inleds kommer de länder som satsat på sin kärnkraftsindustri stå starkast. Detta är fakta och att ersätta det med biokraft sol och vind är lika smart som att satsa på VHS och kassettband.

Anmäl

Svar till Facit

Det roliga är att magnetbanden håller på att komma igen. Det visar sig att andra lagringsmedia har sämre hållbarhet.

Slutsats: Inbilla dig aldrig att något är enkelt eller att du kan förutspå framtida utveckling. Sedan att det kan finnas andra fördelar med det där du kallar miljöindustri och därmed större betalningsvilja är ju inget du har med att göra. För valfrihet och total marknadsekonomi är vad som gäller, inte sant?

Svara
Anmäl

Svar till Facit

omdu tror att det är fakta att kärnkraft är framtien är du dum i huvudet.

Svara
Anmäl

Svar till Fladder

Jag tror inte jag vet.
"miljö"industrin borde ägna sig åt energieffektivisering. Nu subventionerar politiker t.ex. etanol med mycket mera. Detta var inte så lyckat eftersom det leder till högre matpriser och det är mer "klimat"påverkande än bensin. Vad vet politiker? De lyssnar ju endast till lobbyister ändå. Du kan ju inte kalla mig dum när jag ser vad som kommer hända. Kalla mig för oraklet istället för jag ser rakt in i framtiden. Jag förutspår ett guldpris på 5000$/oz, olja 500$/fatet. Att folk kommer skratta åt hur dumma en del var som lyssna på kommunisten Al Gore. Dagens tips är: Byt era papperspengar mot råvaror och lyssna inte på politiker.

Svara
Anmäl

Svar till Facit

Att du vet är intressant. Fundamentalister vet också hur allt är, framförallt inom religion. Det är nog så att du tror att du vet.

Svara
Anmäl

Svar till Facit

Fusionsutvecklingen är årtionden om inte århundraden från kommersiella fusionkraftverk (4 MW i 4 sekunder är rekordet hittils, då med nettoförlust i energi). All teknik är baserad på miljö, naturresurser dikterar våran energitillgång. Fast människan så gärna tror annat.

Svara
Anmäl

Svar till Cornelius

Iallafall om vi ska använda traditionella tokamaker. Men det finns en annan väg som faktiskt verkar lite lovande:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8485669.stm

Naturresurser dikterar vår energitillgång - visst, så är det, men för både fission och fusion är naturresurserna i praktiken (om än inte i teorin) outtömliga.

Ta fission, exempelvis. Redan uppgrävt uran har knappt använts pga anrikning och ofullständig förbränning. I breeder-reaktorer skulle det uran som redan grävts upp kunna generera all energi världen behöver i 400 år.

Svara
Anmäl

Svar till Facit

Löjligt.

Svara
Anmäl

fan behövs det överskrifter för

tuft läge för USA när deras beroende kommer ifrån ett land de inte kan invadera.

Anmäl

Många kockar i soppan.

1. Först var det dom upphöjda "kvalificerade " tekniska jobben som skulle rädda jobben.
2. Sedan skulle "tjänste sektor", sjukvård och service yrken rädd jobben.
3. Därefter var det dom "gröna" jobben och "miljö medvetandet" som skulle bli räddningen.
.
När skall politiker sluta hylla bonus kultur, artificiell brist och social dumping.
Höger , vänster , mitten ... är irrelevant i sammanhanget.
Bara en administrativ fråga, vilken faktiskt inte är huvud problemet!

Anmäl

På vägen

Kommunister traskar på i sitt vänsterdike. Kapitalister går fram i sitt högerdike. Det skall vara litet av varje för att hållas på vägen.

Anmäl

Svar till Karl

word

Svara
Anmäl

Svar till svennebanan

...från banan republiken Sverige.

Svara
Anmäl

Vad gör vi i Sverige?

Jo, politikerna snackar skit om varandra, helt utan visioner. Industri är bara för stenåldersmänniskor. Vi ska bli världsbäst på genus och HBT-frågor, det är grejer det! Vi ska försörja oss genom att jobba inom olika DO, facket, Hyresgästföreningen och andra skitinstitutioner. Vi säljer våra själar till bankmaffian genom att belåna våra hus för att köpa kinesiskt skit som vi tror att vi behöver. Kommer att gå bra det här!

Anmäl

Så här ligger det till

Centralkommittén består till 100 % av civilingenjörer.

Hur många civilingenjörer finns det i den svenska regeringen eller i riksdagen?
0 % !

Anmäl

Svar till John Silver

Detta är faktiskt nästan sant. Jag var på ett tekniskt universitet i Kina i några månader. Där var varannan anställd med i kommunistpartiet. Och faktum är att för dom som verkligen engagerar sig är det relativt högt i tak. Nästan demokratiskt rent av, som parti betraktat, alltså bara för de 70 miljoner som är medlemmar. Fattiga industriarbetare eller bönder är inte intresserade av kommunistpartiet. Partiets namn förefaller därför en smula mystiskt.

Detta ganska elitistiska enpartistyre innebär att utbildning får större betydelse för politisk karriär jämfört med normala västerländska demokratier. Eftersom man inte är beroende av röster från vanligt folk behöver man heller inte tala på bönders språk. I väst är det relativt normalt att vanligt folk misstror alla som har en utbildning, och istället röstar på outbildade klasskrigare. Sedan får man också de politiker man förtjänar. Tyskland visar dock att det är möjligt att bli förbundskansler trots doktorsexamen, och Sverige har också en relativt välutbildad regering för tillfället. Det finns alltså ingen anledning till panik; folk är alltså tydligen kloka nog att inte välja korkade politiker år ut och år in i all evighet.

Svara
Anmäl

Miljöteknik

Vi får hoppas att kineserna betalar hyfsade löner. Ju mer de tjänar desto mindre utrymme för enpartistyre. Expanderar de inom miljöteknik måste ju alla andra förbättra sig och de är ju positivt för jordklotet.

Anmäl

Svar till Delajla

Varför skulle de betala hyfsade löner!.

Kina är som en stor verkstad där ägarna bestämmer personalen löner.

Naturligtvis så kommer kinas löner även fortsättningsvis att vara mycket konkurrankraftiga.

Svara
Anmäl

Börja kriga.

Okey.Saker och ting går inte USA´s väg.Kanske det är dags för Mr Obama att starta ett nytt krig?

Anmäl

Vad har Kina för alternativ till ny energi?

Om Kina skall bygga upp sin ekonomi med fossilt bränsle som energikälla, så måste de konkurrera med väst vid inköp av ex olja och därmed drivs priset upp kraftigt, vilket även de själva förlorar på. Dessutom blir de då beroende av den politik som förs i de regioner som har störst reserver kvar av fossila bränslen.

Då måste det strategiskt vara bättre att satsa på förnybar energi, vilket leder till att de kan klara, åtminstone en del av sin egen försörjning. Dessutom kan de då samtidigt få ett industriellt försprång, vilket nu verkar vara det som ororar Obama.

Kanske vi i Sverige också borde tänka lite mer som Kina gör i detta avseende och inte diskutera om det är bolagens kvartalsrapporter som styr vårt agerande eller inte.

Att skapa nya konkurrenskraftiga lösningar som kan exporteras och generera nya vinster är ju guld för även aktieägarna, vilket inkluderar även den som kanske har några av sina sparmedel i aktier eller fonder, dvs de flesta av oss.

Anmäl

Stort land med mycket kolkraft

Kina kan göra som dom vill, det är bra att världen blir mer förbyelsebar men att 2/3 kommer vara kolkraft för generering av el 2020 är inte okej! Vi har inte en chans mot globalwarming om inte kina satsar mer. Sen ska man vara så duktig i Sverige och cykla till jobbet. Vilken snedvriden värld har redan glömt vad artiklen handlade om.

Anmäl

JAG ÄR KOMMUNIST

att nämna sovjet, kina, planekonomi, diktatur eller nått annat i den stilen är bara bevis på att man aldrig läst marxistiskt litteratur... kommunism handlar om den ultimata friheten, om vägen till anarki, det är en filosofi och ett vapen för dom som vill praktisera den, det är inte en regering eller en nation, o fan va lång thread de här e btw :P

Anmäl

Nyheter/Energi

Nibe satsar på solvärme

Nibe satsar på solvärme

Bergvärme och luftvärme tillhör sedan länge värmepumpstillverkaren Nibes sortiment. Nu vill företaget kombinera värme från berg och luft med värme från solen (1 kommentar)

Car2car effektivast för snålkörning

Car2car effektivast för snålkörning

Bilar som kommunicerar med varandra, med vägskyltar och med trafikljus kan bli de energisnålaste på vägarna. (2 kommentarer)

Kinesisk vindkraftsjätte vill in i Sverige

Kinesisk vindkraftsjätte vill in i Sverige

5 av världens 15 största vindkraftsbolag kommer från Kina. Nu vill en av de kinesiska jättarna in i Sverige. (17 kommentarer)

Vattenfall eldar med afrikanska gummiträd

Vattenfall ökar inblandning av biomassa i sina europeiska kolkraftverk. För att klara det ska Vattenfall importera flis från Afrikanska gummiträd. (15 kommentarer)

Riksdagshuset i Stockolm.

Rabalder i riksdagen efter dagens kärnkraftsbeslut

Regeringen tog i dag det historiska beslutet att föreslå att nya kärnkraftsreaktorer ska kunna ersätta de gamla. I riksdagen väntas stor dramatik med flera avhopp från partilinjerna. (121 kommentarer)

Fyra av dem stora japanska biltillverkarna - Toyota, Mitsubishi, Nissan och Subaru - har tillsammans med Tokyo Electric Power Company Tepco bildat organisation Chademo Association.

Japan har lösningen på snabbladdning av elbilar

Fyra av de största japanska biltillverkarna lanserar en ny teknik för snabbladdning av elbilar. Med 500 volt likström ska det ta mindre än en halvtimme att ladda batterierna. (87 kommentarer)

50000 Nissan Leaf från England

50000 Nissan Leaf från England

Nissan ska börja tillverka elbilen Leaf i sin fabrik i Sunderland i norra England från 2013. Årsproduktionen blir 50000 bilar.

Italien får Europas 
största solkraftverk

Italien får Europas
största solkraftverk

Europas största solkraftverk kan försörja 17 000 bostäder med el. Det ska byggas i Italien i år. (11 kommentarer)

"Köttklister-biffar kan inte ursprungsmärkas"

- Listan över vilka länder och områden som köttet kommer ifrån skulle bli för lång. Det är jordbruksminister Eskil Erlandssons förklaring till varför köttklister-biffar inte kan ursprungsmärkas.  (12 kommentarer)

El-forest spolas av efter nattlig trailertransport i snöstorm natten till den 11 mars 2009.

Så klarade El-forest transportkrisen

Det var nära att Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger inte fick köra den stora hybriddrivna skogsmaskinen El-forest på Energitinget förra året. Nu berättar El-forests vd Gunnar Bäck hur han löste krisen. (19 kommentarer)

Mindre koldioxid med Champagne light

8000 ton mindre koldioxid per år ska släppas ut tack vare en ny Champagneflaska . (12 kommentarer)

Materialet för klent

Funkar inte att optimera en egenskap, då svajar en annan. (14 kommentarer)

Ny Teknik fick provköra Smite på Energitingen 2010 i Älvsjö på tisdagen.

Världspremiär för Smite på Energitinget

Ny Teknik fick i går chansen att provköra den lilla miljövänliga trehjulingen Smite på Energitinget i Älvsjö. Men det dröjer ett år till innan den finns att köpa på riktigt. (44 kommentarer)

Per Brunzell samt Osakrshamn (exteriört) och Ringhals (interiört). Montage: Ny Teknik.

"Inte lönt att köra vidare"

100-tals kärnkraftsreaktorer står inför pensionering de närmaste 20 åren, konstaterar Per Brunzell. Ett 60-tal nybyggen på gång i världen. Men alla ersätts inte rakt av. (113 kommentarer)

Ny kull lär sig knepen

Skräddarsydd utbildning tryggar tillväxten på specialister. (6 kommentarer)

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nätaggregat som utnyttjar energin effektivare än idag gör fläkten överflödig. 30 rysk - tyska aggregat testas i Konstanz. (43 kommentarer)

ABB renar oljeskadat vatten

ABB har utvecklat en ny process för att rena oljeskadat spillvatten från olje- och gasproduktion. (5 kommentarer)

Stephen Thomas, brittisk kärnkraftsprofessor, tror inte på renässans för kärnkraft. Ny kärnkraft är för dyr, menar han.

Energiprofessorn: Kärnkraft
får betalas över skattsedeln

Utan statliga subventioner och garantier blir det för dyrt att bygga nya kärnkraftverk. Det är budskapet från den brittiske energiprofessorn Stephen Thomas som är på besök i Stockholm i dag. (172 kommentarer)

Thomas Korsfeldt

"Jag är opartisk"

Thomas Korsfeldt öppningstalar på Energitinget: Staten borde göra mitt jobb. (7 kommentarer)

Danisco sugen på orm

Danisco sugen på orm

Enzymer från ormar och spindlar kan göra stor nytta i matfabriken. Det tror danska livsmedelsföretaget Danisco. (2 kommentarer)

Pellets-paradoxen förbryllar Energisverige

Nästan alla som eldar med pellets är nöjda. Ändå minskar pelletseldningen i Sverige idag. Förbryllande menar Energimyndigheten som gjort undersökningen. (36 kommentarer)

Laser i mikroformat

Laser i stort och smått

Inför femtioårskalaset har lasern krympt till tio mikrometer, och samtidigt svällt till tre fotbollsplaner. (3 kommentarer)

Christian Azar

Christian Azar får författarpris

Christian Azar har fått Harry Martinson-priset. Han får det för sitt arbete i klimatfrågan. - Det känns jättefint, säger en glad och smickrad Azar. (7 kommentarer)

Nya polisbilen snabb och grön

Nya polisbilen snabb och grön

50000 polisbilar om året hoppas Ford kunna sälja i USA med sin nya modell Police Interceptor. Ett muskelknippe med eko-profil. (16 kommentarer)

Världens största satsning på laddstolpar

Världens största satsning på laddstolpar

Världens hittills största utrullning av laddstolpar har dragit i gång på den amerikanska västkusten. Tanken är att nätverken av stolpar ska vara färdiga när biltillverkaren Nissan i Nordamerika lanserar nya elbilen Leaf. (20 kommentarer)

Installation av Absolicons hybridsolfångare på Närvård Härnösand.

Se världspremiären
för svenska solkylan

På Härnösands sjukhus finns nu världens första solenergianläggning som ger el, värme och kyla – samtidigt. Ett resultat av samarbetet mellan de två svenska cleantechbolagen Absolicon och Climatewell. (17 kommentarer)

Forskare prisas för algbatteri

Forskare prisas för algbatteri

Uppgiften om att svenska forskare använt grönalger för att skapa ett lågprisbatteri blev en världsnyhet för sex månader sedan. Nu prisas en av de drivande forskarna, Albert Mihranyan, för sin insats i utvecklingen.

Åren då landet översvämmats

Har du koll på 1900-talets blöta år? (3 kommentarer)

Både snabbt och snålt. Trots snöstormen tog det bara sex timmar att resa det här huset i Lummelunda på Gotland.

Väggarna kapslar in värmen

Med nolltolerans mot glipor blir fasaden energieffektiv. (47 kommentarer)

LFV har krav på sig att förbättra miljön vid Arlanda flygplats och grönt jetbränsle är en av flera möjligheter att klara miljökraven.

Grönt jetbränsle till Arlanda

Tekniken finns och första kalkylen är gjord. Nu fattas "bara" en konkret projektering, villiga intressenter och 5-7 miljarder kronor i investeringskapital för att starta tillverkning av grönt jetbränsle vid Arlanda. (48 kommentarer)

Annons

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons
Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Annons

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Diskprotes kan rädda ryggen Slipp steloperation

Diskprotes kan
rädda ryggen

Niklas Winde Han är den nya filmens
biografmaskinist

Biopalatset styrs som en process i industrin

Annons