Kärnkraften måste betala nytt elnät

Det svenska elnätet sätts på hårda prov om kärnkraften byggs ut, och alla vindkraftsplaner sätts i verket. Och ett framtida elöverskott måste exporteras söder- eller österut. - Det kräver förstärkning av kapaciteten i elöverföringen, säger Sture Larsson på Svenska kraftnät.

Kärnkraften måste betala nytt elnät

Nätet måste förstärkas Foto: Colourbox

Elnäten runt kärnkraftverken är dimensionerade för den elproduktion som verken byggdes för. Redan med dagens ökade reaktoreffekter är det problem med ledningarna runt verken. Ytterligare effekthöjningar de närmaste åren, och planer på nya block med ännu högre effekt, kräver kraftigare elnät.

- Vi måste kunna härbärgera de nya blocken, säger Sture Larsson på Svenska kraftnät.

- Om vi inte hinner med kan vi inte producera den nya kärnkraftseffekten.

På Svenska kraftnät är man bekymrad över situationen. Eftersom det tar mellan fem och tio år mellan beslut om nya ledningar och driftstarten, måste resurser till redan nu, hävdar Sture Larsson.

- Då måste kärnkraftverken vara med och finansiera utbyggnaden, säger han.

- Samtidigt måste vi kunna överföra femton terawattimmar ny vindkraft, och ersättningskraften för vindkraften när det inte blåser. Och kunna kompensera om ett stort kärnkraftblock faller bort.

Redan om tio år kommer svenska kraftverk att producera ett elöverskott på 20 till 30 terawattimmar, som också måste ta vägen någonstans. Exempelvis exporteras över sundet till övriga Europa. Det kräver förstärkningar av ledningarna som går norrifrån och söderut.

- Det bästa skulle vara att bygga ny kärnkraft så långt söderut som möjligt, säger Sture Larsson. Men Barsebäck kan vi ju glömma.

Den nya situationen ställer också högre krav på stabilitet i elnätet. Ett litet fel får inte föra med sig stora konsekvenser då kraftverken slås ut av en dominoeffekt och hela nätet kollapsar.

Förutom nya ledningar kräver det nya ställverk, snabbare bortkoppling av fel samt utrustning för att minska effektförluster i systemet (reaktiv faskompensering).

- Det är också rimligt att ha en flexibilitet i förbrukningsledet, säger Sture Larsson.

Med ”smarta nät” kan man påverka förbrukningen genom att koppla bort viss elanvändning då elproduktionen eller elöverföringen inte räcker till.

Av:Anders Wallerius

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Arne Lindeman 27 januari 2010 21:14 Sortera: Senaste överst

Vindkraften då?

Jag tycker att det låter som om de största problemen förorsakas av vindkraften. Skall den också betala nytt elnät?

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Det tänkte jag också på... vinkraften är ju mycket mer utspridd och dess effekt är mycket mer varierande (nätet måste ju palla för topparna)...

Anmäl

Svar till Bo Gnat

En GEN-IV reaktor kommer att bli så billig och säker att vi kan få en till varje stad. Då behövs inga stora kraftnät.

Anmäl

Svar till Andreas

Kanske känns lite overkill. Men redan med säg 5 kraftverk reduceras behovet av kraftnät radikalt. Reaktorn kan ju knappast ligga inne i centrum ändå, och ifall med städer som ligger tätt finns de ju ingen direkt vinning med att lägga dem tätt. Att ha kärnkraftverk i Norrland som läget ser ut nu känns även de ganska meningslöst. Skåne, Östergötland, Västergötland (halland), Stockholm, samt småland. Volla, de var vist där reaktorerna hamnade från början... ... man kan ju lite smått undra om de som planderade kärnkraftverken ursprungligen faktiskt tänkte på det.

Anmäl

Svar till Andreas

Flera av gen IV reaktorerna använder sig av en sluten bränslecykel, och då vill man helst driva dessa i form av större reaktorblock eller grupper av reaktorblock på en ort. På så sätt kan man hantera all upparbetning av kärnbränslet på plats vilket innebär att ämnen som plutonium aldrig behöver lämna kraftverket. Man behöver bara leverera naturligt uran till kraftverket och hantera avfall i form av 'kortlivade' fissionsprodukter.

Anmäl

Svar till Andreas

Och var placerar du upparbetningsanläggningen då?

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Jo æææh - Det är inte vindkraften som ska betala - det är jo ufarligt "gratis" energi.

NEEEEJ - vindkraften ska betala, och vindkraftbolagene ska til kassan. Burde väre en del af det - at etablere alternativ energi. Eller starte Barsebäck igen. Dansker betaler nu dkr, 1,87 pr. KwH (svkr. 2,56)

Vi har flest vindkraftverk pr. invånare och har INTE får billigare el. Priset har gått upp som vinden blåser, men vi eksporterer överskottet under produktionspriset til Sverige/Norge och Tyskland. När det så inte blåser importera vi djur el från samma länder.

Vente till vindkraften är helt avslutad her i Sverige - så kommer prisen även her över 2,- pr. kWh.

Anmäl

Svar till Kaj - dansker i Sverige.

Vissen danska för att vara skrivet av en dansk?

Anmäl

Svar till ?

Mogen kommentar...

Försök i alla fall att läsa och förstå vad som sägs och inte exakt hur det skrivs. Fattar du inte, avstå från att kommentera som du gjorde. Det leder ändå ingenstans.

Anmäl

Svar till Kaj - dansker i Sverige.

Om danskarna inte varit så gnälliga så kunde vi haft barsebäck kvar... där förbrukningen finns..

Anmäl

Svar till Edis

Är det någon som vill/vågar bygga stora reaktorblock i en avreglerad elmarknad? Det har ju skett stora förändringar sedan det byggdes kärnkraftverk i Sverige och trenden går ju mot decentraliserad elproduktion, till exempel vindkraft. Tänk om Gen IV-tekniken visar sig vara tekniskt god, men inte alls passar in i den elmarknad och elsystem som existerar om låt säga 10-20 år.

Anmäl

Svar till Lars

Vindkraft är inte utslag av en avreglerad elmarknad, utan ett utslag av subventioner. Vågar man inte bygga kärnkraft så beror det mer på fossilkraftens billighet och politisk osäkerhet (politiker kan få för sig att, som miljöpartiet föreslår, de facto-förbjuda kärnkraft genom skärpta säkerhetskrav, exempelvis).

Anmäl

Svar till Bo Gnat

Om man la pengarna för meningslösa vindsnurror på elnätet istället så löser man båda problemen. Nytt behövt elnät, mindre slöseri med natur och miljöresurser utan monsterpropellrar

Anmäl

Nord Stream och Desertec minskar Tysklands behov av svensk el.

Nord Streams naturgas och det tyska solenergiprojektet Desertec minskar Tysklands intresse att importera el från Sverige.Enligt IVA-aktuellt nr:9/2009 i en artikel som beskriver just framtidens elmarknad så står det där att Vattenfall förutspår att elexport till Tyskland från Sverige kommer ej bli intressant.

Anmäl

Svar till Mikael

Klart det blir intressant om priserna e väsentligt högre i Tyskland eller övriga europa då e det export som gäller och då blir det brist i Svergie Så rusar priserna och vem får betala för det?

Anmäl

Svar till Mikael

Nu är ju Desertec inte nått Tyskland exklusivt påfund utan det är ett kollektiv av olika aktörer i kraftbranchen som är med och stöttar detta pionjärprojekt.

I grund och botten är det ju en del av Gunnar Asplunds (ASEA) gamla vision som Desertec dammat av på grund utav att tekniken idag finns tillgänglig för att kunna genomföra detta projekt.

Anmäl

Svar till Faye

Stora idéer och uppfinningar tänks ut ungefär samtidigt på flera olika platser världen över.Jonas Wennström räknas som uppfinnaren av 3-fas växelströmsmotor MEN Nikolaij Tesla uppfann också 3-fas växelströmsmotor men hans patent blev godkänt 2 veckor senare av det amerikanska patentverket än Wennströms patent.Så vem var egentligen först?

Gunnar Asplunds idé kan ju ha varit samtida med den tyske fysikprofessor som står bakom idén med Desertec.

Anmäl

Svar till Sossen

Vi vet aldrig vad som händer i framtiden.

Redan idag har Norge en överproduktion på sin till 100% elkraft från vattenkraften på 121TWh, trots detta bygger de ut vindkraften särskilt i nordnorge där kraftlänkarna ej är utbyggda.

Vågkraftverkskonceptet Seabased från uppsala som skall starta industriell tillverkning i Lysekil, VD för Seabased Billy Johansson (fd.en VD på ABB) uttalalade sig för e24.se i Oktober 2008 där han sade i den intervjun att Seabased vågkraftverk skulle kunna generera 450TWh utmed Norges atlantkust.



Så det finns många projekt som sammantaget kommer att generera 1000-tals TWh el.

Anmäl

Svar till Mikael

Visst har Norge mycket vattenkraft (99 %). Vissa år har de överskott i vattenmagasinen, andra år är det tvärtom. Detta gör att norges kraftproduktion i stor utsträckning är utelämnad till vädrets makter. Under ett torrår kan det bli kris.

Anmäl

Överskott

Om vi nu inte behöver alla el som kan produceras i framtiden varför skall vi då bygga ut?

Anmäl

Svar till JE

De nya vapnena som ersatt atomvapnet behöver det.

HAARP har nyss slått till i Haiti. Där har vi en GIGAWATT spänning.

EISCAT har 150 MEGAWATT och användes den nionde december i norge, skapade plasmatiskt tillstånd i atmosfären, även kallad i folkmun "norway spiral"

Där har vi anledningen till "överskott" av el!

Anmäl

Svar till JE

Överskott och underskott växlar snabbt. Minns du/ni vad som hände alldeles nyligen... ett stort elöverskott vände i stort underskott, och vi skulle stänga av det mesta som gick på el mitt i kallaste vinter...



Ja, elkraftsbolagen vill inte ha en utbyggnad - på det sättet kan de ta ut mycket högre priser...

Anmäl

Svar till Totalreformer

Det där lät nog lite väl förvirrat. Vin så här på fredagen?

Anmäl

Svar till Totalreformer

Tjena.

Anmäl

Svar till JE

Med tanke på vårt stor överskott nu menar du... NOT



Det är underskottet som kostar abonenterna stora pengar.

Anmäl

Svar till JE

Förslag: En del eldrivna bilar,åtminstone för korta transporter.Går på inhemsk energi i st f importerad olja. Synd om oljescheikerna, men so what.

Anmäl

Svar till JE

Vi har även överskott på papper och lastbilar, det tillverkas mycker mer än vi behöver i Sverige, skall vi därför dra ner och sluta exportera?

Anmäl

Svar till Totalreformer

Du e ju fan lika smart som jeppen.

Anmäl

Svar till Totalreformer

Foliehatt på!

Anmäl

Vaknat?

Effekthöjningen innledes för rätt många år sedan, SvK har jämfört med många andra nationella elbolag inte investerat i FACTS anläggningar och HVDC som kunnat reda ut den oreda som nu skapas med vindkraftparker och gamla kärnkraftverk(Om än upptrimmade!)

Anmäl

Vindkraftsandelar + Eldrift = Den "rätta" kombinationen

Citat från artikeln;



"Redan om tio år kommer svenska kraftverk att producera ett elöverskott på 20 till 30 terawattimmar, som också måste ta vägen någonstans. Exempelvis exporteras över sundet till övriga Europa. Det kräver förstärkningar av ledningarna som går norrifrån och söderut"



...men om 10 år så finns det nog en hel del människor som äger en såkallad "plug-in hybridbil", dvs. en bil som kan gå en längre sträcka innan förbränningsmotorn behöver starta!



Vad innebär då detta?



Att uppladdningen av alla dessa bilar säkerligen kan svälja en hel del av den framtida "överkapaciteten" som kommer att produceras från både vindkraftsverk och från den eventuella utbyggnaden av kärnkraften!



Fördelen med elbilar är ju att de kan "laddas upp" endast när det blåser, eftersom den "normala" bilisten endast nyttjar sin bil maximalt någon timma per dygn!



Bilarna har alltså i genomsnitt omkring 23 timmars laddtid! Sannolikheten är då stor att det då kommer att finnas tillgång av vind någon gång under dessa timmar!



Alltså, vindkraftsverk och elbilar är en alldeles perfekt kombination!



Om "elbilarna" sedan säljs tillsammans med sk vindkraftsandelar, så är det ju ännu bättre, eftersom bilköparen redan vid bilköpet vet att denne då bidrar till ett rent och miljövänligt "bränsle"!



Denna kombination borde ju också vara fördelaktig för de idag "hårt pressade bilhandlarna"!

Anmäl

Svar till Lasse L

Jag håller med dig, det är precis den lösningen jag som privatperson vill ha hemma till min bil.

Anmäl

Svar till Lasse L

Skulle vara intressant att se en kalkyl på den lösningen vs en lösning med reglerkraft.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Om man kan skapa ett system som laddar bilen när det blåser kanske inte behovet av reglerkraft blir så stort. Hybrider skulle kunna användas om vi måste åka bil även om vi haft vindstilla en tid.

Anmäl

Svar till AL

Då är de ju inte längre än elbil utan snarare en hybrid bil. Fortfarande kostar de mycket mer än att bara överföra kraft, något som många missat är att de är oerhört billigt att överföra kraft, mycket billigare än att exempelvis lagra, vi pratar om faktor 1:10.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Förlåt, bara ett förslag ang problemet med reglerkraft.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

skulle nog vara möjligt i kompination med rörligt munutdebiteringsabbonnemang ,då kommer nog en betydande del att ställa in sina laddningssystem att ladda bilen under prisvackorna (detta blir nog ett knepigt programaringsproblem )

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Är det så billigt att överföra kraft? 20 öre/kWh enligt E.ON:s prislista. El kostar 57 örekWh + skatter. Lite hur man räknar så kostar alltså transporten 1/4-1/3 av elpriset.........inte skulle jag vilja använda uttrycket "...oerhört billigt att överföra kraft..." för den prisrelationen

Anmäl

Svar till Knut

Med tidstariff kostar det 8 öre + moms på låglast-tid hos Vattenfall.



Inklusive allt är förstås elnätet rätt dyrt, särskilt som staten kräver att man ska dra ut nergrävt elnät nästan gratis till minsta koja i skogen, men marginalkostnaden - att skicka ut några elektroner extra till befintliga kunder på off-time, det bör vara i stort sett noll.

Anmäl

Vad ska vi med el till när det finns kärnkraft?

?

Anmäl

Svar till Lasse J

Vad skall vi med 7 visa till när du kan fråga mer än de kan svara på?

Anmäl

Svar till Lasse J

Vad skall vi ha kärnkraften till?

När den går att ersätta med ett flertal energikällor som varken kontaminerar grundvattnet som vid uranbrytning eller leder till problem med avfallet för 100 000 år framåt.

Vindkraften,vågkraft,effektivare vattenkraftturbiner,solceller,energieffektiviseringar och vid effekttoppar kan vi köpa el från Norge som i sydNorge idag har ett kraftöverskott som Sverige lättare kommer att kunna importera när Sydvästlänken är en realitet.

Anmäl

Svar till Mikael

...och den går INTE att ersätta nu. Vilket vi sett med dagens bisarra elpriser. Nej, alternativen är inte alternativ på länge än, och kommer heller aldrig att bli det! Vi behöver mer el, mycket mer el, för att ersätta bensin som drivmedel med el.

Anmäl

Svar till Lasse J

Med energin skall vi tillverka miljövänlig syntetbensin av vatten och luftens koldioxid.

Anmäl

Svar till Ingenjör

Alternativen är inte alternativ på länge än, och kommer heller aldrig att bli det! Så rätt det du säger, under förutsättning att vi har det uttalandet som ledstjärna och målsättning.

Anmäl

Ingenting är gratis?

Jaaa visst.

Allt ska betalas * "någon annan" , bank krisen och de efterföljande bonusfersterna ska inte betalas av skatte betalarna. Det betalas av * "någon annan".

,

Hur **** summa tror dom att Svenskarna är?

Det är självklart att Svenskarna får betala bankfesten och ett nytt elnät ochså om det behövs.

Det är arbetarna som skapar dom stora värdena, inte 10-20 st direktörer i ett styrelserum, även om dom ochså kan bidra lite.

.

Att bygga nya kärnkarftverk låter bra, se bara till att det blir 4e generationens, så vi blir av med kärnkrafts avfallet.



* Någon annan = skattebetalarna.

Anmäl

Svar till Martin

* Någon annan = konsumenterna



Vadå, är inte konsumenter skattebetalare? Jo, men kostnaden kommer INTE att tas via skattsedeln utan som kostnader på elräkning/låneränta/whatever...



Ja, det är en väsentlig skillnad. Det betyder att de som nyttjar tjänsten/varan är de som får betala. De som inte gör det sklipper betala. Inte konstigt, rättvist och bra.

Anmäl

Svar till Martin

"Det är arbetarna som skapar dom stora värdena, inte 10-20 st direktörer i ett styrelserum, även om dom ochså kan bidra lite."



Först och främst blir jag snurrig av felstavningar, särskrivningar och grammatiska fel.



Däremot så är direktörerna betalda av aktieägarna, och då är det upp till ägarna vilka löner de ska ha och INGEN ANNAN!

Samt med lite sunt förnuft och en gnutta hjärnverkstad kan man inse att det hade varit otroligt dumt att låta investeringarna finansieras genom att ta oväsentligt små summor (för de är små för företaget) från VDns lön. Isf kan lika gärna sänka lönen.



Att sedan påstå att "arbetarna" skapa de stora värdena får mig att undra om du kan något alls om organisationer. VDns (samt styrelsens) uppgift är att driva bolaget. Dessa får väldigt höga löner, ofta pga att de har ansvaret för bolagets framtid åt aktieägarna.

T ex så förlorade vi Svanberg pga att brittiska BP erbjöd högre summor. Nu är inte Ericssons framtid lika säker längre då vi vet inget om den nya VDn. Om det börjar gå dåligt för Ericsson så betyder det att man hade tjänat pengar på erbjuda Svanberg bättre betalt.

Anmäl

Svar till Andre

Visa mig en enda VD som har tagit ansvar för ngt. På sin höjd blir de av med en bonus (och det händer inte speciellt ofta). Resten blir det skattebetalarna som fixar och VDen byter position till samma i annat bolag. De har exakt NOLL ansvar. Den dagen VD åker in med livstidsstraff kan vi börja prata om ansvar.

Legaliserad rån är vad det handlar om och inget annat.

Anmäl

Svar till AxMi-24

Undrar om något socialistforum bestämt sig för att bomba ny teknik? Väldigt mycket vänsternaivt strunt på sistone.

Anmäl

Svar till jeppen

Har med stort intresse följt dina inlagg i flera debatter i NT. Skönt att du inte viker dig i din uppfattning att alla som inte håller med dig är socialister eller kommunister.Principfasta människor med sunda ideer är värda all beundran.

Anmäl

Svar till ev kommunist

Namnet skall vara ej kommunist, felskrivning av mig, ursäkta.

F.D ev kommunist

Anmäl

Svar till ev kommunist

Eh, vad får du ut av att ljuga om min "uppfattning"?

Anmäl

Svar till Andre

Vad fiiiinnt, då är det ju bara att tiodubbla lönen i toppen för att tiodubbla vinsten eller?

Anmäl

Svar till Ingenjör

Poängen är att skattebetalarna altenativt elkonsumeterna alltid kommer att få stå för notan,

undantaget är kanske mormor agda på utö, som har egen diesel generator och fotogenlampa. El-nätet är en viktig infrastuktur för ett civiliserat samhälle. Sedan kan jag hålla med om att konsumtionen kan regleras med avgifter, som egentligen borde vara bättre utformade än idag.

Elnätet är och förbli ett monopol tills den dag parallella kraftledningsgator byggs.

Anmäl

Svar till Martin

Toppen spelar iallafall roll för vinsten per person än golvet - det är därför ägarna är beredda att betala mycket för toppen. Dessutom handlar det inte om så mycket dirre-pengar egentligen, i normalfallet. Som andel av hela lönesumman är det peanuts.

Anmäl

Svar till jeppen

jeppen! du är en klok man i övrigt. sluta kommunisttjafset! det klär dig inte.

Anmäl

Svar till lätt förbryllad jeppen

"Lögnen" om din uppfattning baseras på en analys av dina inlägg på debattforumen i NT.

Anmäl

Svar till Andre

Killarna på "skandalia" hade oxå hyfsat bra betalt. Hur gick det?

Anmäl

Svar till Pensionssparare

MUF-gänget dansar kring guldkalven.

Anmäl

Svar till Pensionssparare

Skandia och ABB var gränsfall till bolagsplundring. Det finns tillfällen då ägarstyrningen inte funkar och det finns tillfällen då kriminella tar över. Ingen har sagt att allt är perfekt på en marknad, men historien visar ändå att kapitalism är överlägset.



Sorry, sossemaffian, så är det. Men dröm ni om stålverk 90, televerksmonopolet och den gamla riktiga posten, ni. Och begråt gärna alvedonet på Statoil. Men friheten springer ikapp er, varsig ni vill det eller inte.

Anmäl

Svar till ej kommunist

Måttligt begåvad analys.

Anmäl

Svar till jeppen

Du fattar fortfarande inte. Mona vinner valet. Göran sköter stålet. Högern återgår till det lilla extremparti i nyliberalkanten som det var. Fredde bli konsult i LjugFettBolaget. Vem bryr sig.



Det enda sätt sossarna kan torska nu är om de inte hajar hur vi knegare har ruttnat på religionsmaffian, i synnerhet muslimmarna och deras medeltida kvinnosyn.



Ta er i akt, pojkar!

Anmäl

Svar till jeppen

Måttligt begåvad analys av inte ens måttligt begåvade inlägg.

Anmäl

Svar till Gråsosse

Ja, Mona kan irrationalisera vår energiproduktion ytterligare, hon kan höja din skatt igen och hon kan skapa fler sjukskrivna. Men den långsiktiga trenden, även med sossar vid rodret, är att marknadsliberalismen ökar. Men det är klart, med Ohly som finansminister och Eriksson som energiminister så kan givetvis trenden vända. Vi får se, helt enkelt.

Anmäl

Svar till jeppen

Så var man här igen. De marknad/frihandelspositiva försöker faktarelatera sina inlägg medan vänsterflocken väller ut lögner eller totalt ickekonstruktiva inlägg. Opålästa, egoistiska, naiva och arroganta.



Jag läste en mycket intressant artikel i amerikanska Newsweek nyligen. Artikelförfattaren pratade om att demokratiernas svagheter är allas lika rösträtt. Problemet var att hur bra man än var, d vs hur stor kunskap man än hade om ekonomi (och allt där som ingår) och samhällsfrågor, så blev man ändå "nollad" av den som visste minst.



Hade det inte varit för den otroliga egoismen från vänsterskalan, så hade vi antagligen inte haft en stadsskuld. Vi hade inte haft en förintelse, politiska förtryck från världens alla socialistiska länder och allt socialismen har orsakat. Faktum kvarstår fortfarande att socialismen är den värsta ideologin som har drabbat mänskligheten, där flest människor har förtryckts och mördats än någon annan ideologi.

Men trots detta, kommer den alltid att ha anhängare.



Så tar dig inte tid Jeppe. Du har, precis som jag, bra mycket bättre kommentarer att kommentera. Där du faktiskt kan lära dig något av diskussionen.

Anmäl

Svar till Andre

En ironisk svarar en ironisk med ironi! Underbart.

Anmäl

Svar till Mors

Tillför inte den riktiga debatten nånting

Anmäl

Svar till Martin

Att någon får stå för notan är ju en självklarhet, men det är ju faktiskt viktigt att denne någon är användaren och inte primärt skattebetalaren.

Elnätet behöver inte vara monopol bara för att det finns ett enda. Jämför och likna det istället med Internet. Det är inte ett nät och monopol, men det finns bara ett nät. Elnätet kommer ALDRIG att dubbleras. Att göra så vore slöseri utan måtta. Någon krävde att elnätet skulle dubbleras så att vederbörande garanterat enbart skulle kunna få miljövänlig el i sina uttag. Att göra och kräva så är ett garanterat sätt att se till att miljövänlig elproduktion ALDRIG kommer att nå ut till sina kunder.

Anmäl

Svar till Andre

att säga att ericsson går dåligt p.g.a. att Svanberg slutade är att idiotförklara alla andra som arbetar i ledningen. Dessutom får man nog gå några år tillbaka för att hitta de beslut som get dagens situation och då fanns Svanberg kvar

Anmäl

Svar till Andre

hmm intressant det där med ägarna, som är vilka då? Aktieägarna? Oftast utslagna på så många aktörer att en post på 15% är den största enskilda aktiägaren, vilket i praktiken gör att styrelsen "klubben för inbördes beundran" kan härja relativt fritt.

Anmäl

Svar till Johan

Så är det. Svaga ägare gör att bolagets ledning kan agera legala bolagsplundrare.

Anmäl

Svar till Andre

eliter och annat tycks vara en önskad utveklcing......luktar (höll på att skriva doftar) lite europeisk mellankrigstid över det hela.

Anmäl

Vart går "vinsten" till?

Det här verkar ju inte klokt! Det har väl inte undgått någon att kraftbolagen går med vinst. Och rejält också! För vanliga företag så får man faktiskt betala den infrastruktur som krävs för att kunna sälja till sina kunder. Helt otroligt med ett sådant klagomål och gnäll, och sanslöst att inte känna till att man inte har ledningar till kunderna. Vem jobbar i kraftbolagen?

Anmäl

Fin Fint

Så då skall Svenska Elkonsumenter få betala Europapriser på Kalle Anka Elbörsen och dessutom få betala investeringarna i nytt elnät för europa-export. Vinst varje gång för oligopolet och Staten!

Anmäl

Svar till Mikael

Abonenten får ALLTID betala vad det kostar i produktion och transmission. MEN, det är underskottet som kostar mest, inte överskottet.

Anmäl

Svar till Ingenjör

Med korrupta politisk och en "artificiellt" inkompetent planeringen av underhåll, kan man faktiskt ha ett el-överskott och samtidigt bibehålla en elbristen.

Dåligt, både för elproducerandekonkurrenter och kunderna.

Anmäl

Svar till Ingenjör

Med korrupta politiker och en "artificiellt" inkompetent planeringen av underhållet, kan man faktiskt ha ett el-överskott och samtidigt bibehålla en elbristen.

Dåligt, både för de elproducerandekonkurrenterna och kunderna.

Anmäl

Svar till Mikael

Det ligger mycket i Din komentar. Vi betalar ett lågt pris på el i Sverige det vill säga att vi överkonsumerar el som elproducenterna kunde få bättre betalt för om det fans kapacitet för transport till kontinenten. Samhällsekonomiskt är det troligtvis lönsamt att bygga ut dessa elkablar till kontinenten. Det är väl upp till Energiverket att göra en kalkyl och försöka få länderna på kontinenten att betala notan eftersom de får tillgång till billigare el.

Anmäl

Utan rost i kalsongen

Kärnkraft är ett jävla skit. Nu har vi baxat det ända hit.

Anmäl

Svar till Thorbjörnz med säntern

Jag bor i Norrland och köper el från vattenkraft... Är väl södra Sverige som får använda Kärnkrafts el ?

Anmäl

Svar till Kalle

Då fattar du inte att HELA vår kraftproduktion bygger på balansen mellan vatten- och kärnkraft.

Man balanserar vattenkraften med kärnkraften.

Så nog fan köper du kärnkraft, antingen du vill eller inte.

Anmäl

Avveckla vindkraften och bygg ut kärnkraften

Skrota vindkraften och bygg ut kärnkraften rejält där kraften behövs. Starta upp Barsebäck efter modernisering. Stärk näten, så kan Sverige börja fungera som ett modernt land igen.

Anmäl

Svar till Victor

Är du åkkså rövknullad av uranmaffian? Pysen, kom får'u arbetarstock såru slutar jollra.

Anmäl

Svar till Victor

Avveckla elvärmen och tillverkning av termomekanisk pappersmassa. Då behövs det ingen vindkraft eller ny kärnkraft. Kraftnäten behöver heller inte byggas ut.

Att bygga kärnkraft i Sverige för export till andra länder är helt galet. De får bygga egna verk. Det blir betydligt billigare och ger mindre förluster i ledningarna.

Anmäl

Svar till Sune S

Låt säga att som exempel att vi har 50% elbilar om en 15år. Hur mycket el behöver dom?

Anmäl

Svar till Carl

Det kommer att finnas högst några få procent elbilar i Sverige om 15 år.

Anmäl

Svar till Carl

Om hälften av Sveriges bilar drivs på el om 15 år, så "kräver dessa maximalt" ca 4.5 TWh el! Anledningen till att det inte behövs mer beror på att en eldriven bil är så mycket mera energieffektiv i jämförelse med en förbränningsmotordriven bil!



Uträkning; 1.5 miljoner elbilar * 1500 mil/år * 2.0 KWh/mil (el) = 4.5 TWh



Beträffande "elförbrukningen" hos en elbil så beror den naturligtvis på storlek och prestanda, men den ligger i intervallet 1-2 KWh per mil, vilket innebär att den rörliga driftskostnaden för elströmmen då endast blir 1 - 2 kr per mil!

Anmäl

Svar till Sune S

kanske,

Anmäl

Svar till Carl

Enligt Harry Frank så är elsystem 4ggr effektivare än förbränningsmotorer.Bilarna i hela Sveriges bilpark uppskattas idag förbruka motsvarande 45TWh el.

Lite drygt 10TWh el skulle räcka för att elektrifiera hela den nuvarande svenska bilparken.

Enligt Harry Frank numer Ordförande i KVA så kan vi energieffektivisera gott och väl mer än 10TWh.

Anmäl

Svar till Sune S

Och 97 % åker kollektivtrafik då bensinen kostar 5-10 dubbelt vad den kostar idag.

Anmäl

Svar till Mikael i go.teborg

För att jämföra el med ett bränsle som bensin så får du multiplicera energianvändningen för elen med tre. Dvs man ersätter i princip 45 TWh bensin med 30 TWh av andra energislag och distribuerar detta som 10 TWh el. Nu utgör ju dock bensin inte hela bilparkens energianvändning.



Energieffektiviseringar har i regel en tendens att inte minska energiförbrukningen, i vissa fall till och med öka den. Så att förvänta sig att stora energieffektiviseringar ska komma och lösa energifrågan är naivt.

Anmäl

Svar till Edis

30 TWh, visst, eller kanske snarare 25 (nog kan du få 40% verkningsgrad på kolkraftverk?), men bara om du använder värmebaserad elproduktion. Såna här jämförelser går alltid snett.

Anmäl

Varför norrland

varför ska dem bygga vindkraft ellr kärnkraft i norrland, i vi har haft överskott här hur länge som helst och behöver inge mer el bara för att transportera söderut så att det måste byggas ut matarledningar idioti

Anmäl

Svar till AB

Tack Lasse!

Har svårt att tänka mig att inte myndigheterna lägger skatt på Bilelen!

Anmäl

Gen IV vs Vattenkraft

Elproduktionskostnad:



Gen IV 1,50 kr/ kWh vs Vattenkraft 0.35 kr/ kWh.



Dessutom så kräver Gen IV som all annan kärnkraft

tillgång till reglerkraft.

Anmäl

Svar till Rolle

Fantasisiffror - ingen vet vad gen4-kraft kostar. Men exempelvis LFTR kan dels agera som reglerkraft och verkar dessutom vara betydligt billigare än gen3-kärnkraft (dvs billigare än vattenkraft).



Rolle, varför hatar du kärnkraft egentligen? Var är det skon klämmer EGENTLIGEN?

Anmäl

Svar till jeppen

"Fantasisiffror"



Det är den uppskattning som görs inom branchen, du får sluta med att bara läsa alla amatörsidor på nätet.



Vi kan inte hålla på och bygga en massa kärnkraftsverk bara för att roa våra kärnkraftsentusiaster.

Anmäl

Svar till Rolle

Så länge du inte källrelaterar så kan du inte styrka ditt inlägg. Varav begreppet "fantasisiffror" än så länge kanske stämmer ganska bra.

Anmäl

Svar till Andre

Gen IV - kostnad:

http://neutron.kth.se/courses/transmutation/FuelCycles.p



Papper finns även på KVAs hemsida där ryssarna ger uttryck för samma uppfattning (leta själv).



LFTR:

Varför ett läsa pappren från ett seminarie från 2009 med titeln Nuclear

Fuel.



U.S Department of ENERGY, OAK RIDGE NATIONAL LABORATORY.



http://www.ornl.gov/sci/ees/outreach/presentation/Cowell_seminar.pdf

Anmäl

Svar till Rolle

FuelCycles.pdf naturligtvis

Anmäl

Svar till Rolle

Ingen av de presentationer du hänvisar till stöder ditt påstående om kärnkraftens kostnad. Vattenkraft är förstås billigare än kärnkraft, men vattenkraft används i regel också i den mån det är möjligt. Dvs kan man välja vad man ska bygga så väljer man vattenkraft, men sällan har man möjlighet till detta val.



När det gäller kostnaderna för gen iv så uppges den vara 1,5-2,5 ggr kostnaden för LWR enligt den presentation från KTH du själv länkar till. Eftersom kostnaden för LWR enligt elforsk ligger på ca 27 öre per kWh utan skatter och bidrag så skulle det innebära ca 40-70 öre/kWh för gen iv, ganska långt ifrån de 1,50 kr/kWh du hävdar.



Vidare så skulle man också kunna tänka sig att ge dessa reaktorer bidrag från kärnavfallsfonden, eftersom de omvandlar stora mängder långlivat avfall till mindre mängder kortlivat avfall.

Anmäl

Svar till Rolle

Rolle, dina fantasisiffror stöds inte av dina länkar. Tvärtom säger dina länkar 2*LWR-kostnaden för gen4-breeders, och då får man anta att de pratar om de vanliga natriumkylda varianterna. 2*LWR är ungefär som vindkraft.



Din länk från seminariet pratar om torium men nämner inte LFTR utan bara mer konventionella designer med fast bränsle. Vidare påpekas det precis vad jag säger - LWR duger egentligen bra för överskådlig framtid och regleringar mm gör det svårt att introducera en omogen teknik även om den är överlägsen.

Anmäl

Svar till Edis

Beräkningar visar att kärnelen från ett nybyggt verk kostar 65 euro per megawattimme (65 öre/kWh).



http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article676446.ece



Elforskrapporten du refererar till är från 2007 och får betraktas som arkivmatrial.



Däremot så fanns det ett dokument från Elforskdagen 2009,

"Kostnader för ny Kärnkraft - en uppdatering. Presenterad av forskaren Daniel Westle'n på Vattenfall."



Tyvärr så får jag på Elforsks hemsida länkfel (page could not be found) till matrialet.



Nåväl:

1,5 ggr 65 öre/ kWh = 97,5 öre/ kWh.

2,5 ggr 65 öre/ kWh = 162,5 öre/ kWh.



Ryssarna räknar med en faktor 2 - 3 ggr (130 öre/ kWh - 195 öre/ kWh).

Anmäl

Svar till jeppen

Trevligt att se att du har tagit del av pappret från seminariet.



Jag antar USA betraktade alla typer av reaktor när de tog följande beslut:



Apparently unknown to promoters, <5 years ago, U.S. government buried its thorium stockpile at NTS



More than 7M lbs thorium buried



No market or use for material could be found

Anmäl

Svar till Rolle

Mer fantasi-siffror, Rolle. Men du har iallafall lugnat dig litegrann - jag har för mig att du svängde dig med partsinlagor som hade beräknat 3 kr/kWh för nåt halvår sen.



Vill du ha färskt och seriöst material om olika energislags framtida ekonomi rekommenderar jag senaste rapporten från EIA:

http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/electricity_generation.html



Du "antar" att USA "betraktade alla typer av reaktorer"? Jaha. Jag konstaterar att torium-lagret är väldigt grunt begravet i sand, för det första. För det andra tycker jag att du sätter lite väl stor lit till att USAs regering satsar på rätt sorts FoU på kärnenergi-området.

Anmäl

Svar till jeppen

Njaa, nu är du nog lite väl listig när du tillskriver mig att jag har uppgivet en siffra på 3 kr/kWh för el producerat från en Gen IV-reaktor.



Ser inga siffror som uppskattar vad produktionskostnaden för Gen IV-reaktor skulle vara för det dokument du referrar till!!!!

Anmäl

Svar till Rolle

Ser inga siffror som uppskattar vad Ëlproduktionskostnaden för Gen IV-reaktor skulle vara för det dokument du referrar till!!!!

Anmäl

Svar till Rolle

Nu hänger du inte med, Rolle. Du började yra om vad konventionell reaktorteknik kostar. Jag svarade på det.

Anmäl

Svar till jeppen

Ok

Beräknad energiproduktionskostnad för ny kärnkraft 2016 i USA är 86 öre/kWh.



Förvisso lite mer än 65 öre/kWh !!

Anmäl

Svar till Rolle

Definitivt, men USA är dyrt. Poängen är hursomhelst att kärnkraft tycks behålla sin kostnadsfördel och är jämförbart med vattenkraft.

Anmäl

Svar till jeppen

Det har inte tillkommit någon kärnkraft i USA sedan 1996, trots att det inte finns något förbud. Gen iV är fantasi, inga konkreta planer finns. Så "jeppen", sluta med dina fantasier och ge hårda referenser istället. Visa att du kan referera till källmaterial.

Anmäl

Svar till CU

I USA skärptes reglerna i samband med TMI. Operatörerna cancellerade påbörjade reaktorer i drivor - byråkratin var för dyr, inte minst eftersom reaktorerna inte var standardiserade. Man kunde, tills för alldeles nyligen, inte vara säker på att få starta ett kärnkraftverk man byggt! Kombinerat med billigt kol så är det klart att det inte blivit några kärnkraftverk. Nu börjar kartan förändras iochmed AGW och förenklad byråkrati.



Generation 4 - det beror på vad man menar. LFTR är "fantasi" även om konceptet prövats med relativ framgång. Natrium-kylda breeders är inte fantasi - sådana har byggts i full skala. Däremot är de för dyra.



Men vad har du för alternativ? Slumpkällorna fungerar inte bra som baskraft. Fossilerna är miljöstörande och kommer ebba ut. Vattenkraften har begränsad potential. Biomassa har för stor miljöpåverkan. Fusion är ännu längre bort än breeder.



(Jag refererar till källmaterial när så är lämpligt.)

Anmäl

Svar till Rolle

Elforsks rapport är inte mer arkivmaterial än Citigroups rapport. Skillnaden är egentligen bara vilka antaganden som gjorts i huvudsak angående kostnaden av bygget och för avkastningskravet/återbetalningstiden (antingen pga lån eller avkastning från eget kapital). I regel så ger de flesta beräkningar för ny kärnkraft en elkostnad på 30-80 öre/kWh, då helt beroende på hur optimistiska eller pessimistiska antaganden man gör.



Citigroup räknar också med en hög riskpremie, dvs återbetalningstiden på ett kärnkraftverk är så lång att risken att investeringen tappar i värde anses vara stor.



Den förväntade elproduktionskostnaden för Olkiluoto, vilken sålts till ett fast pris på ca 3 miljarder euro, ligger kring 30-35 öre/kWh vill jag minnas.



Med tanke på att det finns ett stort intresse för att bygga nya kärnkraftverk så tyder ju också det på att energibolagen själva anser den lägre prisnivån mera rimlig än den övre, vilket skulle innebära att bolagen gick med förlust.



En artikel som ger en ganska bra översikt över kärnkraften angående bland annat kostnader: http://www.elforsk.se/varme/betong/Rapporter/NR%203%20-%20K%C3%A4rnkraft%20i%20v%C3%A5r%20omv%C3%A4rld.pdf

Anmäl

Svar till Edis

Beräknad energiproduktionskostnad för ny kärnkraft 2016 i USA är 86 öre/kWh.



EDP räknar med en elproduktionskostnad för deras nya reaktor på någonstans mellan 60 - 70 öre/kWh.



Men visst går det att som finnarna att få ett kärnkraftverk till halva priset!!

Anmäl

Svar till Rolle

De där 86 örena var billigare än vindkraft.

Anmäl

Svar till jeppen

Marginellt, och med tanke på hur kostnadskurvorna ser ut så lär det inte dröja innan det omvända gäller.

Anmäl

Svar till Rolle

Borde man förbjuda kärnkrafts byggarna att sälja till billigare pris än vad du tycker? Kanske skulle man kunna stifta en lag om saken?

Anmäl

Svar till Rolle

Tvärtom - vindkraft är massproducerad sedan länge, kostnaderna har pressats och kurvan har planat ut. För kärnkraften finns det betydligt mer potential för kostnadssänkningar med framtida massproduktion och designförenklingar.

Anmäl

Svar till jeppen

Om du ser på de stora vindkraftsutbyggnadsnationerna USA och Kina så har deras utbyggnad nyss börjat.



Kärnkraft:

En viss "masstillverkningen" borde sänka priset.



Framtagnings av en ny generation kärnkraftverk borde sänka kostnaden!.



Vindkraft:

För varje ny generation av kärnkraftverk så har det kommit ut 5 nya (minst) generationer av vindkraftverk, där varje ny generation är mera kostnadseffektiv än den föregående.



Slutsatsen är:

Om ca: 15 - 20 år så kommer vinkraften att vara billigare än kärnkraften även om man inkluderar lagringskapacitet så som pumpkraftverk och tryckluftslager.

Anmäl

Svar till jeppen

USA, marknadsekonomins förlovade land. Kan väl inte vara dyrt. Nu bet du dig i stortån.

Anmäl

Svar till jeppen

Om man följer ditt tidigare förslag i ett inlägg, att sänka avfallstunnorna i en djupgrav i havet,har man i alla fall uppnått en rejäl kostnadssänkning i avfallshanteringen.

Anmäl

Svar till Rolle

Javisst, USA och Kina har bara börjat - både med vindkraft och kärnkraft.



Såvitt jag vet har kostnaden för ny vindkraft sjunkit snabb fram till och med 2005 - sen dess har det stått rätt still.



"Vinkraft", ja, det kanske är det du använder för att skriva inlägg? =)

Anmäl

Svar till lycka till

Framgångsrika länder är dyra - kolla på Norge. Vidare är USA mindre liberalt än Sverige på elsidan, iallafall i många stater. I en delstat har nyligen ett privat elföretag fått nej från byråkraterna till att höja elpriserna för att finansiera bygget av ett kärnkraftverk. Man har alltså prisregleringar i den delstaten och elbolagen får inte ta ut vinster för att täcka investeringar!!!



Vad gäller avfallet: Exakt! Om man inte larvar sig blir det billigare. Nyligen fick AP1000-designen backning av USAs federala licensieringsbyråkrater - för lite betong för att klara feta direktträffar från stora flygplan. Tjena, liksom - man kan göra det hur dyrt som helst om man ska hålla på sådär.

Anmäl

Svar till jeppen

Prisregleringar har du ju i tidigare inlägg klassat som kommunism. Undrar om man i USA är medvetna om att det finns delstater som är kommuniststyrda?

Vad gäller avfallet:Varför inte lagra några tunnor högaktivt avfall hemma i din bostad?

Anmäl

Svar till Rolle

Lite korrektion om den franska reaktorn (likadan som den finska)



the cost of energy from its new plants will be around €55-60/MWh, and could rise as high as €70 if projects run over budget

Anmäl

Svar till lycka till

USA har otaliga socialistiska inslag i sin ekonomi, precis som vi har. Vi har bara valt lite olika sorters inslag.



Nej, det vore farligt att ha det i min bostad, till skillnad från på havsbotten med sediment över.

Anmäl

Svar till Rolle

Rolle Rolle... Håhåjaja

Så vad kostar elkraften för de fyra reaktorena Emiraten köpte för 13G$?

Om de inte livslängdsförlängs kommer de ge 2800TWh.



Så du tror så på dina siffror?

Då är ju saken klar.



Rolle är för en fri konkurrense, Vindkraft ska inte få några som helst subventioner och kärnkraft ska inte beläggas med straffskatt.



Vidare ska såklart en fri utbyggnad av kärnkraft bli tillåten..



Tror du Stolle-Rolle att investerare skulle köpa vindkraft eller beställa Indiska reaktorer med 100 års livlängd och inemot halva priset mot de APR-1400 Emiraten köpte?



De Indiska är synnerligen intressanta, 40% av energi kommer från torium och de är godkända utan säkerhetszon, bygg mitt i stan....





Har alla realister slutat att korrigera egoistiska bidragsprofitörer?



Ni får skärpa er, låt inte vilka dumheter som helst bli oemotsagda.



Små barn och politiker kan ju tro på dumheterna.

Anmäl

Svar till Gunnar Littmarck

Ännu ett land (Syd-Korea)där de stackars skattebetalarna kommer att få stå för halva kostnaden.



Norrmännen lär redan flina åt svenskarna och deras kärnkraft.



Hade vi haft en kärnkraftsindusti också så hade de storskrattat åt oss.

Anmäl

Vilken överskrift?

Ibland undrar man vem som sätter överskrifterna på NyT? Varför MÅSTE kärnkraften i söder betala för ett nytt elnät för vinsnurrorna i Norrland med sin helt stokastisa elproduktion?



Dessutom undrar man ju var det här kom ifrån, skulle det hända är det väl happy problems?



"Redan om tio år kommer svenska kraftverk att producera ett elöverskott på 20 till 30 terawattimmar, som också måste ta vägen någonstans. Exempelvis exporteras över sundet till övriga Europa. Det kräver förstärkningar av ledningarna som går norrifrån och söderut."

Anmäl

Svar till Wino

ett förslag på kabedragning till europa.

http://www.tu.no/energi/article232861.ece

Anmäl

Nej, kärnkraften måste INTE betala nytt elnät

Med en överraskande logisk kullerbytta så får Svenska Kraftnät för sig att ny kärnkraft måste betala nytt elnät. Abdikerar de från sin roll i sammanhanget, eller vad är det frågan om? Det är ju lika snurrigt som om Vägverket skulle kräva att VOLVO betalar investeringar i nya vägar för att de bygger fler bilar. Hur snurrigt vore inte det?

Men i detta fall så tycker de att det är helt riktigt. Märkligt, hur tänkte de nu? Hade de otur när de tänkte?

Anmäl

Svar till Ingenjör

Dom vill nog äga en del av det fast elnätet.(Monopolet)

Detta kräver att kunderna tror att dom får en gratis gåva, som dom naturligtvis kommer att få betala flera gånger om.

.

Om någon frågar så hänvisar man enkelt till "markanden", det allomfattande religösa väsen som kan göra vad som helst utan att några frågor ställs eller motiv ifrågasätts.

Anmäl

Svar till Martin

Nu förstår jag inte vad du menar. Elnätet är inget monopol. Det är ett nät av nät på samma sätt som Internet. Kärnkraftsägarna är lindrigt sagt fullständigt ointresserade av att äga näten också. De har fullt upp med sina verk.



Det är bra att separera nät från kraftproducenter. Skulle allt vara en enda klump så hamnar man lätt i konstiga situationer.



Marknaden är det instrument som används för att ta fram ett rimligt pris på varan. Med fler producenter, och konsumenter, så fungerar den bättre. Lösningen är alltså inte färre utan fler aktörer!

Anmäl

Tiggarbrev

Det här låter som ett sätt att krama pengar ur energobolagen (som får sina inkomster från oss elkonsumenter).

Vi har ju inte mer än hälften av kärnkraften igång. Börja med att se till att vi har motsvarande kapacitet som det var tänkt. Det ska väl nätet hålla för.

Anmäl

Hur ligger det till?

Vad ska man tro på ???



http://www.youtube.com/watch?v=_eXp-ZxonhA&feature=related



Inget eller, allt är bluff från början till.....

Anmäl

Det är väl självklart...

...för inget annat kraftslag är så billigt som kärnkraft. Därför, "måste" kärnkraften hjälpa till i utbyggnaden. Förresten är det väl inget konstigt att man bygger nya ledningar från ett nytt kraftverk, eller hur? Hur gjorde man när man byggde upp den storskaliga energiproduktionen i Sverige, först genom vattenkraft och sedan genom kärnkraft. NyT snaskar återigen i sitt förakt mot kärnkraft genom att sätta rubriker som på ett eller annat sätt kan tolkas som kärnkraftsfientlig.

Anmäl

Avgift tas ut sedan decennier.

Vid kärnkraftsomröstningen för länge sedan tror jag, att 1 öre/kWh skulle belasta kärnkraftsproduktionen. Kan inte den pengen bekosta nätutbyggnader.

Vidare, bygg ihop vindkraft med vågkraft ute till havs

Anmäl

Svar till GSS

Slopa vidare vindkraftutbyggnad och ge cerifikatpengarna till utbyggnad av ny tidens kärnkraft.

Det tjänar både människor, djur och natur på.

Anmäl

Läs

Snälla alla negativa typer av alla möjliga åsikter. Gå in på artikeln om Krieger flak o läs Lasse L:s kommentar.Den tillförde så mycket mer än denna utbredda pajkastning från alla hållsom som nästan helt tagit över debatten.Läs o begrunda. Det är sådana som tänker som han som får mig att tro att gamla Sverige fortfarande har en chans.

Anmäl

Vindkraft i Norbotten kräver förstärkt kraftledningsnät för miljardbelopp

Inte nog med att vi subventionerar vindkraften med ca 29 öre per KWh, den ligger dessutom på fel ställe i förhållande till förbrukarna i Europa. Exempelvis en planerad vindpark i Norrbotten med fler än tusen vindkraftverk. En vindpark som tvingar Svenska kraftnät att bygga ut kraftledningsnätet ända ned till mellan Sverige. Till en mångmiljardkostnad. En kostnad som hamnar på våra svenska hushålls nätavgifter.



All effektökning på grunda fortsatt utbyggnad av vindkraften måste exporteras.



Kärnkraften ligger åtminstonde i rätt landsända.

Anmäl

Svar till Björn Wahlberg

Björn, du har möjligen rätt men liksom grundfel... Vindkraften kan installeras precis där den behövs. Det är det som är det fina i den berömda kråksången.

Anmäl

Energi

BP:s ordförande Carl-Henric Svanberg och BP:s avgående vd Tony Hayward efter mötet med USA:s president Barack Obama tidigare i höstas.

BP-rapporten klar:
”Fel på fel på fel”

Det var inget enskilt misstag som gjorde att BP:s oljekälla havererade. Det var snarare en rad tabbar med många parter inblandade som orsakade den svåra oljeolyckan i april i år. 1 kommentar

Volvo DME

Nu rullar Volvos DME-lastbilar

I går invigdes det första tankstället. I morgon öppnar den första bränslefabriken. Och på vägarna rullar nu de fem första, kommersiella Volvolastbilarna som drivs med biodrivmedlet DME. 16 kommentarer

Artikellista - Energi

Gyllenhammar bygger ny svensk energifond

Förre Volvochefen Pehr G Gyllenhammar går i spetsen för att dra in 1 miljard kronor i en ny riskkapitalfond enbart inriktad på investeringar i energieffektiv teknik. 13 kommentarer

Artikellista - Energi

Nilar tar över efter Ericsson i Gävle

Nu slipper Ericssons lokaler i Gävle gapa tomma vid årsskiftet. Svenska bolaget Nilar etablerar sig på orten för att bygga batteripaket och räknar med att anställa 125 personer.  21 kommentarer

Lars håller koll på elen med Google

Golvärmen slukar el och slötittandet på TV drar en helt kilowattimma. Lars Bern anslöt sin elmätare till Google Powermeter. Nu kan han hålla koll på sin elförbrukning var tionde minut. 20 kommentarer

Artikellista - Energi

De rödgrönas infralöften

Lena Hallengren (S) tycker att det är ärligt att låta stockholmarna rösta om Förbifarten.Och så anser hon att regeringen satsar för lite på järnväg och kollektivtrafik.- Det är skillnaden mellan oss, vi satsar 100 miljarder mer på järnväg och kollektivtrafik, säger hon. 2 kommentarer

Artikellista - Energi

Alliansens infralöften

Infrastrukturministern är stolt över att ha tillfört pengar till underhåll av vägar och järnvägar.De rödgrönas löfte om mer pengar till järnvägen ger hon inte mycket för. - De har bara pratat om att satsa på järnväg, de har inte gjort det, säger hon. 11 kommentarer

Artikellista - Energi

Lacken bilens största energislukare

Lackeringen är det tillverkningsmoment som kräver mest energi vid tillverkningen av en bil. Nya metoder ska minska förbrukningen. 12 kommentarer

Även USA:s militär fäktas mot vindkraften

I Sverige vill försvaret sätta stopp för flera vindkraftsprojekt. Men även den amerikanska militären är på krigsstigen. 14 kommentarer

Artikellista - Energi

Kärnkraft får gräddfil i forskningen

Forskningsminister Tobias Krantz utlovar en gräddfil för kärnkraftsforskare om regeringsalliansen vinner valet. ”Sverige ska åter bli en ledande kärnkraftsnation”, säger han. 161 kommentarer

Tysk kärnkraft får förlängt

Tysklands 17 kärnreaktorer får användas i genomsnitt tolv år längre enligt en uppgörelse i helgen mellan kristdemokraterna och liberalerna. 9 kommentarer

Polisen beslagtar BP:s bottenventil

Nödstoppventilen på oljekällan under den havererade plattformen Deepwater Horizon har tagits i beslag av polisen. Den blir viktigt bevismaterial för justitiedepartementets kommande utredning. 2 kommentarer

Artikellista - Energi

Försvarets skjutfält stoppar 150 vindkraftverk

Det är inte bara militära flygplatser som sätter stopp för vindkraften. Nu säger försvaret också nej till vindkraftverk vid två skjutfält, erfar Ny Teknik. 4 kommentarer

Är det rätt att försvaret kan stoppa vindkraftverk?

Se resultatet
  • Ja 63%
  • Nej 37%
Rösta
Artikellista - Energi

Fyrmotorigt elflyg på premiärtur

EADS fyrmotoriga elflygplan Cri-Cri gjorde sin premiärflygning på torsdagen. På sikt ska det kunna akrobatflyga. 16 kommentarer

Oljeriggen Deepwater Horizon exploderade den 20 april 2010 och sjönk två dagar senare.

BP 50 miljarder fattigare

Oljeutsläppen i Mexikanska golfen har hittills kostat BP över 50 miljarder kronor. Det meddelade BP i London i dag. 5 kommentarer

Artikellista - Energi

”Näringsministern ska vara ingenjör”

Det är obegripligt att valdebatten inte handlar mer om innovation och om hur Sverige ska få nya växande företag. Det säger IVAs vd Björn O Nilsson som efterlyser en ingenjör som näringsminister. 110 kommentarer

Grafitskum ger lampan längre liv

Lampa

En ny typ av grafitskum räddar lysdioder från överhettning. Nu är tekniken, som ger lampan längre liv, på väg ut på marknaden. 8 kommentarer

Artikellista - Energi

Äldsta tunnelbanan har blivit för varm

Världens äldsta tunnelbana, tuben i London, har blivit för varm. Nu ska den kylas med 1782 AC-anläggningar. 25 kommentarer

Strömsund klättrar i vindkraftligan

Gotland har mest vindkraft i Sverige. Men Strömsund klättar snabbt i kommunernas vindkraftstopp. Förra året fanns den lilla jämtländska kommunen inte ens med på listan, i år är Strömsund trea. 7 kommentarer

Artikellista - Energi

Generalen kan backa från vindkraftförbud

Brigadgeneralen Micael Bydén har makt att styra över hur nära flygbaserna vindkraftverk får byggas. – Sannolikheten att fyramilsgränsen blir kvar generellt är liten. 12 kommentarer

Artikellista - Energi

”Tänder inte bara för att elpriset sjunker”

LÄSARKOMMENTARER. När glödlamporna byts ut mot lysdioder kommer energiförbrukningen, i motsats till vad många tror, skjuta i höjden hävdar amerikanska forskare som drar historiska paralleller. Men Ny Tekniks läsare tar varningen med ro. I alla fall de flesta. 32 kommentarer

Artikellista - Energi

Volvo storsatsar på flytande biogas

Volvo ska under de närmaste tre åren bygga 100 testlastbilar och 20 bussar som drivs med en kombination av flytande biogas och diesel. Bilarna ska ingå i en stor demonstration av hur biogas kan användas för långväga transporter. 16 kommentarer

Så väljer du rätt lampa

Behöver du nya ljuskällor nu när 75-watts glödlampan fasas ut? Så här väljer du en ersättare. 5 kommentarer

Här är blockens tekniklöften

Jobb, skatter och välfärd står i centrum i valrörelsen. I förra veckan presenterade allianspartierna sitt gemensamma valmanifest. I veckan svarade de rödgröna med ett 18-sidigt dokument som fått namnet ”Regeringsplattform”.  Men hur mycket lovar de båda blocken om innovation, teknik, energi och forskning?  Ny Teknik har granskat valmanifesten. 14 kommentarer

Artikellista - Energi

Hela Gotland strömlöst

Ett strömavbrott har gjort hela Gotland strömlöst, rapporterar TT nu på morgonen. 8 kommentarer

Statligt stöd till biogas från gödsel

Bönder som rötar gödsel till biogas ska ges ett statligt stöd på 20 öre per kWh. Det föreslår tre statliga myndigheter i dag. 14 kommentarer

75an går i graven

Onsdag 1 september träder EUs förbud för tillverkning av 75-watts glödlampor i kraft. 16 kommentarer

Artikellista - Energi

Framställer järn med solenergi

En ny metod för att framställa järn med hjälp av solenergi kan vara lösningen för att bli av med dagens stora koldioxidutsläpp vid malmberedning. 17 kommentarer

Oregano i maten minskar utsläppen

Att mata mjölkkor med oregano kan vara ett effektivt sätt att minska mjölkindustrins utsläpp av växthusgaser och samtidigt producera mer mjölk. 16 kommentarer

Klippet alla snackar om

Klippet alla snackar om

Här kliver jägaren ur rutan. 8

Annons
Illustration: Jonas Askergren.

Kräsen? Se hit!

Så gör du för att prenumerera på just dina favoritnyheter, gratis och enkelt med RSS.

Svensk 3g en supersuccé

Svensk 3g en supersuccé

Den en gång så kritiserade utdelningen av 3g-tillstånd i Sverige får nu beröm. 2

Vad är du dömd för?

Vad är du dömd för?

Nu är det bevisat. Bolag på börsen drar till sig brottslingar. 12

Sveriges snyggaste jaktplan till salu

Sveriges snyggaste
jaktplan till salu

Finnes: Toppfin J35 Draken -64.
Sökes: Köpare med tjock plånbok. 7

USA-ekonom vädjar: 
Henry Ford, kom tillbaka!

USA-ekonom vädjar:
Henry Ford, kom tillbaka!

Medelamerikanen orkar inte längre dra konjunkturen. Men Henry Fords bilarbetare hade råd att köpa bilar. 21

Ohälsosamt sträng

Ohälsosamt sträng

Kallsinnig chef dubblar risken för hjärtbesvär. 1

Har du en förstående chef?

Se resultatet
  • Ja 55%
  • Nej 45%
Rösta
Fyrmotorigt elflyg på premiärtur

Fyrmotorigt elflyg
på premiärtur

EADS fyrmotoriga elflygplan Cri-Cri gjorde sin premiärflygning på torsdagen. På sikt ska det kunna akrobatflyga. 16

Googlechefen säljer glass

Googlechefen säljer glass

VIDEO. Biter karikatyrfilmen på dig? 1

  • Kungens Kurva i Aitik sa du? Kul. Nu får Ikea något att tänka på. Foto: Krister Larsson/Scanpix.
  • Kungens kurva - en nyanlagd avfartsväg från nya Salmijärvidagbrotten ned på den nybyggda huvudvägen mot nya anrikningsverket. Foto: Alexander Flyckt
  • Hela Aitikområdet är gigantiskt med en komplicerat vägsystem efter alla nya vägavsnitt som byggs i samband med nyinvesteringen. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Kungen ledde gröna laget - höjdarna i gröna hjälmar som fick bästa platsen när Bolidens jättinvestering i Aitik invigdes den 31 augusti. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Komfortabla och oömma skor var påbjudna. Uppfattningen om vad som är oömt skiljde mellan kungen till vänster och adjutanten till höger. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Allt det gamla ska bort - anrikningsverk, lager, truckverkstad; allt. De ligger mitt över de nya malmfynden. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Hej hå, hej hå, vi till vår gruva gå har nu blivit Bolidens inofficiella kampsång. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Med en rejäl häcksax och lång erfarenhet fick kungen bukt med bandet till den nya anrikningsanläggningen. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Mission completed! Anrikningsverket invigt. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Jättelika malmkvarnar från finska Metso, drivna av ABB:s största elmotorer, maler berget till grus. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Gruset från kvarnarna går vidare till en kemisk process i bubblande kittlar från finlänska Outotech som skiljer ut kopparmalmen från gråberget. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Världens dyraste kaffebord - ett truckdäck för 400 000 kronor - per styck. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Kedjorna på Catepillars stora hjullastare 994S kostar också cirka 400 000 kronor styck. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Kungen äntrar den nylevererade Catepillartrucken som lastar 218 ton. Foto: Krister Larsson/Scanpix.
  • De största truckarna i dag är Cat 793D. I slutet av året får Aitik nya Cat 795 som lastar 320 ton - hundra ton mer. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Om truckarna är stora vid första anblicken så är H&P:s lingrävare 4100 ännu större. Tre skopor fyller en truck med över 200 ton sten. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Pressen fick stränga instruktioner att inte fotografera kungen när han äter. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Renskav, älgskav och fjällröding stektes över stora eldar i jättelika kåtor av presenning. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Serverat på fat av träspån med tillhörande träbestick. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Projektledaren för hela Aitikinvesteringen, Hans Jönsson, hade sparat en Aitikkeps till just detta tillfälle och den fick kungen. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Tänt var det här. Kungen instrueras om hur han ska tända sprängsalvan i berget som avslutning på hela programmet. Foto: Lars Anders Karlberg
  • Det blev en rejäl smäll - följd av en insmickrande bonus till kungen - ett extra fyrverkeri i blått och gult. Foto: Krister Larsson/Scanpix

Kungens Kurva i Aitik

Det var 64 år sedan kungens farfarsfar körde i diket i Kungens Kurva söder om Stockholm. Nu har kungen fått en egen kurva - i Aitik. 10

  • Kolla kameleonten
  • Kolla kameleonten
  • Kolla kameleonten

Kolla kameleonten

Skånsk skrapa skiftar färg för att ge olika siluetter. 9

En skånsk tunnel till...

En skånsk tunnel till...

... inte Kina men Köpenhamn. 35

  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka
  • Trafikverket ryter tillbaka

Trafikverket ryter tillbaka

Ådalsbanan blir nästan lika bra som Botniabanan. Här är bildbevisen. 10

Se Titanic i HD

Se Titanic i HD

VIDEO. Vraket av Titanic har filmats med superavancerad bildteknik. Se första videon på Titanic i HD. 4

Framställer järn med solenergi

Framställer järn
med solenergi

En ny metod för att framställa järn med hjälp av solenergi kan vara lösningen för att minska koldioxidutsläppen. 17

  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång
  • Levande laboratorium igång

Levande laboratorium igång

Nu flyttar forskarna in i futuristiska, koldioxidfria oljestaden. 19

KTH:s snygging på museum

KTH:s snygging på museum

Connection Machine 200, med vackra röda lysdioder, flyttar till Tekniska muséet. 5

Volvo gasar i Kina

Volvo gasar i Kina

Orkar inte vänta på egen fabrik i Shanghai. 1

  • Härmar San Francisco
  • Härmar San Francisco

Härmar San Francisco

Golden Gate-bron nu i Norrland. 6

Osannolikt bråk

Osannolikt bråk

Katedralens stenar nöter ner varandra. Nu faller huset i bitar. 5

Störande längdskillnad

Störande längdskillnad

Ny New York-skrapa väcker protester. 7

Storbror ser hur du kör

Storbror ser hur du kör

Det spelar ingen roll vad du sager till polisen. Den svarta lådan avslöjar hur fort du kört. Och det påverkar din försäkringspremie. 32

Ladda mobilen med mörker

Ladda mobilen med mörker

Prylkedjan Teknikmagasinet sörjer, sedan deras bluff avslöjats av en dagstidning. 18

Forskare löser spottets gåta

Forskare löser spottets gåta

Varför bildar vissa vätskor droppar på en tråd? Svaret på gåtan kan leda till bättre skrivare. 2

Blypennan som
 skriver i evighet

Blypennan som
skriver i evighet

En penna med stiftet av bly sägs ha nästan evigt liv. Det har även skriften som inte kan suddas. 15

Månen krymper

Månen krymper

Nyupptäckta fåror på månen bevisar att himlakroppen krymper. 2

Supersmart - och helsvenskt

Supersmart - och helsvenskt

Materialet som brädar det mesta fortsätter erövra nya sporter.

Annons

Jobb157 st

Annons

Taggar

Visa alla

Vad är en tagg?

NyTeknik sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.

Annons Annons

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Information från företag

NyTeknik Klipp

De coolaste kamerafunktionerna till din mobil

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se

Annons