Brasilien först med etanoldrivet kraftverk
Av: Hans Dahlquist
Publicerad
22 januari 2010 10:22
17 kommentarer
Senaste av Harald Wallin 26 januari 2010 18:54
Anläggningen är i grund och botten ett naturgasdrivet kraftverk på 87 megawatt som byggts om. Tester visar att övergången till etanol kommer att sänka utsläppen av koldioxid – utan att minska effektiviteten.
- Ett kraftverk av den här typen konsumerar stora mängder etanol. Det passar därför bara på platser där man saknar tillgång på fossila bränslen, exempelvis i Japan, säger John Ingham, ”director” på General Electrics ” Latin America Products” till nyhetsbyrån Reuters – här citerat från tidningen Skogsaktuellt.
Det är General Electrics och det inhemska kraftbolaget Petrobas som har byggt om och äger det nu etanoldrivna verket. Båda dessa företag räknar med uppsving för etanol som miljövänlig energikälla. Enligt Skogsaktuellt för General Electric och Petrobas diskussioner med japanska kraftverk.
Ny Teknik Jobb
- UnderhållsingenjörVattenfall Business Services Nordic AB
- Kvalitets- och miljöchefVeolia Transport AB
- Driftingenjör Akademiska Hus
- ProjektledareSGU, Sveriges geologiska undersökning
- TraineeSiemens
-
Processingenjör, kemiteknik
- DistributionsanalytikerFortum Värme AB
- Utbildare Vattenfall
-
Huvudprojektledare
- EnhetschefStudsvik
Nyheter/Energi
- Missa inte årets seminarium! För Dig som vill veta mer om Industriell Datakommunikation, välkommen att anmäla dig till vårt kostnadsfria halvdagsseminarium.
- Ny kombikylare MMC från KTR.En kombinerad kylare för olja, vatten och luft i samma enhet. Kombikylaren har sitt användningsområde särskilt i applikationer för mobil hydraulik.
- AS-i gör säkerhet enkelt.Med AS-i bygger man flexibla skyddssystem som är enkla att modifiera och minimerar kabeldragningen.
- Meister flödesprodukter hos Kübler Svenska AB.Nu kan vi erbjuda ett komplett program flödesvakter, flödesmätare och flödesindikatorer från Meister Stömungstechnik gmbh.
- Internationella patent.Vi har ett stort globalt nätverk och kan de internationella patentreglerna.
- Vill du veta vad som händer på ditt lager?Krocksensorer registrerar onormala stötar och ger stöd för bra körbeteende för att undvika onödiga reparationskostnader på truckar och pallställ.
- Modulärt DC system.konvektionsskylt N+1 system för 24V up till 125Vd.c. utspänning. 250W - 3kW i ett 19" subrack från Polyamp.
- Plastbussningar och andra detaljer.På Fluorcarbon tillverkar vi era plastdetaljer. Långa som korta serier samt prototyper.
- Circuit board plotter for inhouse prototyping.LPKF ProtoMat är den idealiska fräsmaskinen för högpresterande,analoga, digitala, RFapplikationer.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Starta elinstallationsfirma.Som ytterst ansvarig behöver du allmän behörighet. Distans/lärarledd
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNya kursstarter i vår på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Vi ses väl på underhållsmässan?Kom och träffa Idhammar AB i monter B01:23 på Svenska Mässan i Göteborg den 9-11 mars!
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- Lär dig CAD!Anmäl dig till vårens CAD-kurser nu! Välj bland AutoCAD, Inventor, 3ds MAX, SolidWorks m fl.
- BiTA – utbildningar inom ITSM, ITIL, MOF och ISO 20000.BiTA erbjuder Sveriges bredaste kursutbud inom IT Service Management, ITIL, MOF och ISO/IEC 20000.
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- NYTT OM BIOGASENS KLIMATNYTTA.Biogas från avfall ger 95% lägre utsläpp av växthusgas jämfört med bensin, visar forskning från LTH.
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- Projektledaren i den agila processen. Seminarieserie i 5 delar - Start 29 mars.Behövs förarbete i agila projekt? Kommunicera lättrörliga krav. Kvalitet genom Lean - en projektledares perspektiv, Projektet är slut. Dags att hämta hem effekten, Agila projekt behöver också projektledas - fast på ett annat sätt.
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- Annonsera »









Kommentarer
Senaste inlagd av Harald Wallin 26 januari 2010 18:54 Sortera: Senaste överst
Blev citatet korrekt?
"""Ett kraftverk av den här typen konsumerar stora mängder etanol. Det passar därför bara på platser där man saknar tillgång på etanol""
Verkar knappast logiskt att ha en storkonsument på ett ställe där råvaran inte finns.
Svar till Undrande
Korrektion har gjorts.
Svarakoldioxidsänkning?
Man kan ju undra om ett kraftverk av denna typ verkligen sänker några utsäpp, med tanke på vad som kom fram tidigare i veckan. Någpn har tydligen upptäckt att den etanolsatsningen som görs i Sverige (fordonsbränsle) i stället ökade utsäppen av koldioxid (ganska mycket). sedan vet inte jag hur man framställer etanol i Brasilien men om man jäser på vvanligt sätt (typ hembränning) så avger mäsken koldioxid och lämnar alkohol i mäsken.
Sedan är det hur man skördar med bränning av blast etc.
Och hur var det med att en kwh livsmedel förbrukar tre kwh fossila bränslen i framställning...
Svar till J Hellman
Jag misstänker också att växthusgas-saldot är negativt!
SvaraMen om vi bara ser på CO2 då är resultatet nära noll... spelar ingen roll om man slarvar och bränner resterna...
men om man producerar och släpper ut(!) metan under processen - då blir det ett stort minus, för det är värre som växthusgas!
Poängen med att producera etanol är ju att vinna ut mer energi än man förbrukar (i olja mm), och då skall man titta på hela processen från tillverkning av maskiner, mat till arbetarna, bränsle till maskinerna och transporten... saldot är förhoppningsvis positivt, men är det tillräckligt mycket?
Jag misstänker att den mängd av bränsle man vinner (=bränslesaldot) i den här processen täcker inte de förluster som finns "vid sidan om":
1. avverkning av regnskog och uppodling av annan "naturmark" innebär (förutom "en skövling av naturen") ett stort utsläpp av mer potenta växthusgaser som metan och lustgas. Detta tar nog bort hela det positiva saldot, flera gånger om...!
2. plus utsläpp av metan mm under odlingen och bearbetningen (som jag har nämnt tidigare)
Svar till Mich
Produktionen av etanol ger en rätt rejäl växthusgassänkning. Pacca & Moreira har studerat det brasilianska programmet och ger siffran 128 ton CO2/ha, år i snitt. Med dagens bästa metoder kommer man upp i 390 ton CO2/ha, år. Metan, lustgas, CO2-avgång vid omrörning av mark, land-use change etc - allt medräknat.
SvaraConcawe påstår att det går åt 4 % insatsbränsle well-to-tank.
Svar till Kalle
Det låter bra, och jag hoppas att verkligen allting är inräknat (det framkommer inte tydligt av den sammanfattning jag har hittat)...
Svaramen... nej, jag tror inte att etanol av sockerrör sänker koldioxid lika mycket netto som orörd regnskog det tränger ut. (regnskog lagrar ju koldioxid i växtlighet och i marken hela tiden - DET verkar inte vara med i kalkylen)
Vi kunde sänka koldioxidhalten (inte i evighet men ett bra tag) genom att öka skogarnas växtmassa och låta marken under dem vara i fred!
Etanol
är en återvändsgränd. Fattar inte hur miljöpartister och andra kan ha hakat på denna trenden. Nej satsa på cernprojekt och liknande där vi härmar solens energiomvandling.
"Den enda tillväxt vi har på Jorden är den vi får med solinstrålningen."
kWh per hektar
Vad är det för vits med att elda ett kraftverk med etanol? Om man vill använda bioenergi borde det vara effektivare att förbränna lämplig biomassa direkt utan att gå omvägen via etanol.
Svar till Eskil
Håller med. Processen att göra etanol av sockerrör innebär ju energiförluster i form av värme. Det är lika tokigt som att driva kraftverk med träkol.
SvaraEnda anledningen till att driva ett kraftverk med etanol är att minska transportkostnaderna om kraftverket ligger långt från sockerrörsodlingen.
Svar till Eskil
Etanolen är ett betydligt bättre bränsle med möjlighet för betydligt bättre förbränningskontroll och du slipper en del föroreningar som kan vålla problem i värmeväxlare med mera. Jämför med till exempel det nya naturgasdrivna Öresundsverket i Malmö. Naturgas är det enklaste och effektivaste av de kommersiella bränslena och du når upp till ca 59% elverkningsgrad vid ren kraftproduktion. Med biobränslen kommer du inte i närheten.
SvaraOm det är en rent kraftproducerande verk så är det verkningsgrad du vill ha, ingen användning för spillvärme som blir större för ett biobränsleeldat kraftverk.
Svar till Nils
Håller med tidigare kommentarer om att detta låter stolligt, rent spontant. Omvandlingsförlusterna i etanoltillverkningen borde överskugga verkningsgradsvinsten av att det är ett "rent bränsle".
SvaraDock säger ju inte artikeln något om vad det är för sorts kraftverk. Skulle det vara ett klassiskt ångkraftverk låter detta stolligt. Är det däremot en gasturbin blir ju läget ett annat. I bland kan det ju vara motiverat med gasturbiner för att man har behov av snabb reglering.
Att elda flis i en gasturbin är ju ingen höjdare... :-)
Rätt etanol på rätt plats.
Användning av etanol måste ses i sitt sammanhang.
Det som nyligen påståtts i Sverige gäller kanske inte generellt. Kan man i Basilien kombinera skörd och återväxt till ett hållbart kretslopp utan hjälp av fossila bränslen, eller andra negativa effekter så häller kalkylen.
Det blir då ett sätt att omvandla solenergin utan att tära på miljoner års lagrade resurser.
Om sedan etanolen används i kraftverk eller fordon beror också på de lokala förhållandena.
Vad är nytt?
Biobränslen är framtiden. FUKO är 1900-tal.
är inte detta att gå över ån för vatten?
Etanol skapas från biologiskt material. Med visst svinn av energi i processen. Inte bättre då att bränna det biologiska materialet direkt?
Fint försök men det är slöseri
Det här är nog en nyhets flash riktade mot alla skeptiker mot bio-bränslen och etanol.
Nyligen har det i debatten påståtts att själva processen vid etanol framställning släpper ut CO2. Det glöms bort att energin som krävs vid etanol tillverkning kan komma från ett bio bränslen =inga fossila bränslen behövs för att producera etanol.
Lite slöseri eftersom etanol passar nog bäst i mobila system som utnyttjar att ett flytande bränsle är så mycket lättare att flytta på. Rest produkter i produktionen borde vara bättre ur alla synvinklar.
Men kul att de kan knäppa vissa dogmatiska rapport författare på näsan med ett enkelt exempel =)
Vem sätter stopp för detta?
Att bara komma på tanken att elda ett stationärt kraftverk med etanol måste vara det mest befängda jag läst på länge. Varför inte bara använda vanlig biomassa istället, utan att först göra sig omaket att använda stora mängder energi för att omvandla biomassan till etanol och därmed göra hela processen negativ ur energisynpunkt?
Flera studier, (se bl a http://www.news.cornell.edu/stories/july05/ethanol.toocostly.ssl.html), visar nämligen att det går åt mera energi för framställningen av etanolen än vad etanolen innehåller. Så själva idén med etanol är från början helt vansinnig.
Att sedan använda etanolen till att elda ett stationärt kraftverk är bara om möjligt ännu mera vansinnigt.
Och när man räknar "utsläppen" så måste man också räkna på utsläppen i hela kedjan från det att man sår grödan som man gör etanol av, via transporter och energitillförsel i framställningen till dess att etanolen används.
Detta kan omöjligen vara en bra idé vare sig ur energisynpunkt eller ur miljösynpunkt.
Man hoppas ju verkligen att någon tar sitt sunda förnuft till fånga innan dessa vansinniga planer blir verklighet.
Svar till hoppfull
Jag skulle vilja veta om du funderat på varför det är möjligt att det går åt mer energi för att tillverka etanol än vad som finns lagrad i själva etanolen.
SvaraTänk på att arbetet(energin) vilket vi primärt är ute efter och som finns lagrad i etanolen är starkt beroende av oxidationsförloppet (förbränningen) i en motor.
En förbränningsmotor har förluster men används ändå.
Det är alltså viktigt vilken typ av energi man får ut.
Om det puttas in sol värme i ena änden och vi får ut arbete i andra, ja då är det acceptabelt med förluster.
Arbete (energi) är lite mer värt än solvärme (energi) och därför är ditt argument tyvärr lite tvivelaktigt.
(Om något är felstavat eller finns för många bokstäver i vissa ord så beror det på någon märklig uppdatering i min web läsare när jag skickar meddelandet)