Elchock när kylan satte in

Polarkylan över Skandinavien har fått elpriset att dra iväg till nya rekordnoteringar. Nu är spotpriset uppe i 14,60 kronor per kilowattimme. Svenska Kraftnät stryper exporten samtidigt som man dragit igång flera reservkraftverk.

Iskallt väder och glödheta elpriser.

Iskallt väder och glödheta elpriser.

Det som inte fick hända har nu hänt - polarkylan slår till samtidigt som de svenska kärnkraftverken bara går på halvfart och vattenkraftverkens magasin är långt ifrån fyllda.

Tidigare i höstas varnade elmarknadsbedömare för den här situtationen och man förutsåg stigande elpriser. Läs artikeln i Ny Teknik här.

Och den här veckan drog priskarusellen igång.

Priserna på elbörsen Nordpool för el som köps på marginalen låg i helgen på cirka 40 öre per kilowattimme men steg i takt med att SMHI:s prognoser blev allt säkrare.

Först till 70 öre, sedan till 80 öre, 1 krona - och så nu till 14,60 kronor per kilowattimme för el som köps för leverans i dag på eftermiddagen när förbrukningen är som högst.

Det är en prishöjning på 4000 procent! Se Nordpools pristabeller här.

Tidningen Affärsvärlden konstaterar i en artikel på torsdagsmorgonen att den som lusläst SMHI:s väderleksprognoser har kunnat göra sig en ordentlig hacka på att handla med terminer för elektricitet.

Priset på ett kontrakt för leverans under fredagen 18 december (Enod 1812-09) har sedan i fredags 11 december stigit från 42 euro per megawattimme till 57 euro på fredagen. Det motsvarar en uppgång på 36 procent.

"Ett rån mot elkunderna"
Jonas Almquist, Sverigechef för energimäklaren Bergen Energi, säger till Dagens Industri i dag att den här pristoppen helt hade kunnat undvikas om kärnkraften körts normalt.

- Jag tror tyvärr att man i år medvetet har valt att förlänga underhållstoppen för att hålla uppe priserna på elmarknaden. Det är i så fall ett rån mot elkunderna. Normalt går den svenska kärnkraften i princip för fullt under vintern för att säkra elförsörjningen när förbrukningen är som högst, säger Jonas Almquist till DI.

Fler artiklar av: Lars Anders Karlberg

Fakta Kärnkraft på halvfart

I Ringhals står tre av fyra reaktorer stilla. Både R1 och R2 har stått sedan i våras medan R3 stoppades i höstas. R4 går dock för fullt. Se Ringhals driftläge här.

I Forsmark står F2:an stilla medan F1 och F3 går. Se Forsmarks driftläge här.

I Oskarshamn går de två mindre reaktorerna O1 och O2 för fullt medan den stora O3:an står still. Se Oskarshamns driftläge här.

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Kartell 30 december 2009 03:06 Sortera: Senaste överst

Polarkyla och chock?

Är det aftonbladet jag läser? Det är ju vanlig (mild) svensk vinter.

Anmäl

Svar till Monkey

Skynda skynda Starta vindkraftverken!!

Svara
Anmäl

Svar till Carl

Ja det blåser ju bra i alla fall, så hade vi haft fler hade det hjälpt.

Svara
Anmäl

Svar till Putte

vi är lurade igen nat. ovh inte gör vi något heller

Svara
Anmäl

elöverskott

Förstår inte. Miljöpartiet påstår ju att man kan stänga kärnkraften helt för Sverige har så stort elöverskott.

Anmäl

Svar till Richard Channing

Det låter väldigt märkligt!
Kan någon miljöpartist förklara detta, tack!

Svara
Anmäl

Svar till Richard Channing

Elöverskott har vi i normalfallet utan köldknäppar.
Sverige är efter i den internationella utvecklingen av vindkraftverks investeringar inte bara Tyskland,Danmark,Spanien är långt före Sverige utan även amerikanska delstater som Texas.Sverige har ju länge haft ett så lågt pris per kWh så stimulansen har ej funnits i att investera i nya förnyelsebara energikällor.
Jämför med Tyskland som har ett pris per kWh på 2:50-2:60!

Svara
Anmäl

Svar till Mikael i go:teborg

Då kan man alltså inte stänga kärnkraften nu och fortfarande ha elöverskott som miljöpartiet påstår. Bra, då vet jag.

Svara
Anmäl

Svar till Mikael i go:teborg

tyskland har ju iofs högst medellön i världen också

Svara
Anmäl

Svar till Richard Channing

Källa till dina påstående från miljöpartiet på riksnivå?

Vad jag har sett så har det snackats om att man kan ersätta kärnkraften med energi från förnyelsebara energikällor (samt energieffektivisering) och därmed ersätta och stänga kärnkraften. Inte bara stänga den rakt av. Men har du källor på annat så (vilket du förmodligen inte har då du troligen missuppfattat alltihop).

Nåt program från SVT har även fått fram liknande förslag...

Svara
Anmäl

Svar till E

Tyskar är faktisk anställda på det företag där dom jobbar, fantastiskt va!

Svara
Anmäl

Egen värme

Alla ni som har vedeldad spis eller kamin snart blir det väl förbjudet pga "växthuseffekten". Det viktigaste är tydligen att vi betalar så mycket vi kan för el. Något bidrag från EU för att vi bor i ett kallt land lär vi inte få.

Anmäl

Svar till Erik (Som ångrar at farfar sålde skogen billigt till skogsbolagen)

Vedeldning använder förnybart bränsle. Elda på och undvik kolkraft!

Svara
Anmäl

Svar till Burner

Frågan om vedeldning tillför CO2 till atmosfären eller ej kan diskuteras. Bevisligen kommer det ut lika mycket CO2 genom skorstenen som om man eldat med (samma kolmängd) kol. Växande skog har tagit upp CO2 ur atmosfären, men hade man inte eldat upp veden (utan veden hade tillförts skogsmarken som ruttnande biologiskt avfall) så hade ungefär 30% gått i koldeponi. Det är alltså inte självklart att CO2-utsläppen från vedeldning utan vidare kan 'nollas'.

Svara
Anmäl

Svar till BP

En orörd skog i balans lämnar alltså alltså bara tillbaka 70 % av förbrukad CO2 till atmosfären genom förruttnelse och 30 % stannar i en koldeponi.
Var, i vilken form då? Det borde ju ha blivit kilometertjocka lager genom tiderna.
Kan du förklara?

Svara
Anmäl

Svar till Nicke N

Urskogen med konstant biomassa tillför inget syre och förbrukar ingen koldioxid. Det går jämt ut och kan inneslutas i stor glaskupa. Det som binder koldioxid är de plankor och bräder man får ut ur skogen., som naturligtvis förnyngras.

Svara
Anmäl

Svar till Nicke N

Har Du hört talas om kol, brunkol och olja?

Titta i kärr och torvmossar så får Du se vilka koldeponier som finns där. 30% är ett genomsnittstal.

Svara
Anmäl

Svar till Karl

Javisst är det så, Karl.
Men även plankor och bräder har relativt kort livslängd och återgår i kretsloppet. Vi kan inte lagra sådana kolsänkor hur länge som hest.
Det viktiga är att förstå omloppstiderna i de olika kretsloppen. Med obegränsad tid är även olja förnybart, men vem har så mycket tid? Torv är kamske ett gränsfall.

Svara
Anmäl

Svar till BP

Torv är mestadels (vit)mossa, absolut inte träd. I kärr blir biomassan mestadels till dy.

Träd ingår inte i det kretsloppet av den enkla anledningen att deras huvudsakliga biotop inte är mossar och kärr. Hört talas om termerna impediment och bonitet?

Så elda på med ved om alternativet är fossila bränslen som ger NETTOTILLFÖRSEL av CO2. Dvs sådant kol som varit bundet i marken sedan lång tid.

Motionen som ofta kommer med vedeldandet är bra det oxå.

Svara
Anmäl

Timdebitering behövs.

Om det var tilmdebitering till normale slutkunder så skulle inte bristen bli alls lika stor. Nu kvittar det ju om man sparar i eftermiddag, man får ändå betala ett högt pris för hela månaden.

Anmäl

Svar till Daniel

Ja Du Daniel, hur skulle elräkningen sett ut med 744 olika rader för en månad??
Folk tycker ju det är krånligt med en!

Svara
Anmäl

Svar till Nils Lennart

Telefon går ju att debitera per samal. Det borde gå. Att folk inte fattar beror nog mest på vilja, man kna ju hoppas att folk inte är så korkade.

Svara
Anmäl

Svar till Nils Lennart

Och varför skulle fakturan innehålla dessa 744 rader? Där räcker det gott med en summering! Enskilda rader kan man logga in på nätet och läsa, live, hos elbolaget. Tekniken finns, det är bara viljan som saknas!

Svara
Anmäl

Svar till Daniel

Det enda rimmliga vore att kunna sätta accumulator tanken,disk och tvättmaskinen på automatik, så att uttaget av elektrisitet görs när det är billigt, att manuellt hålla på och jiddra, fungerar inte, då människor har jobb och ett liv utanför energi nördarnas värld.

Svara
Anmäl

Bhonussystemet.

Ansvariga chefer för känkrafteverkverken plockar nu ut högre bhonus än om dom hade ordning på sina kraftverk och kunde köra dom som i andra länder.

Vi och industrin betalar.

Anmäl

Vindsnurror vid -10C

En sak är ganska säker, att en nedisad 90 meters propeller startar man inte vid -10C, oavsett om det finns vind.

Dessutom är växellådsoljan som Julknäck vid den temperaturen, så det går inte av den anledningen heller.

Anmäl

Svar till Wino

Om du skriver här så se till att du vet vad du skriver om, att vindkraft inte skulle starta i -10° är skitprat. Där man har problem med isbildning tex. fjällen kör man man med olika avisnings system. Olja som sirap i -10° haha

Svara
Anmäl

Svar till Wino

Och sambandet med dagens elpriser är? eller är det en s.k. avledande manöver?
Håller med Tigger, inga problem!
Det finns olja i mer komplicerade vx-lådor på bilar/bussar/lastbilar osv. och det är inga problem att starta och köra ner till -35. Har faktiskt ett personligt rekord på -42 grader, Saab med automatlåda - inga problem!

Svara
Anmäl

Svar till Wino

Och om vi skulle kolla lite fakta:
http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm
421 MW imorse, verkar som det går alldeles utmärkt att köra vindkraft även när det är kallt.

Svara
Anmäl

Svar till Fodo

Och inte kan dom läsa heller, jag skrev starta, inte fortsätta snurra, du kan ju försöka starta din jävla Saab när den är nedkyld till -42C.

Är det någon här som begriper hur en tre-stegs växellåda, med 70 till 1 uppväxling och 2000 kNm ingående moment, är konstruerad och vad som krävs av smörjsystemet?

Svara
Anmäl

Svar till Wino

Jag har inga problem att starta vindkraftverket i låga temperaturer. Och någon växellåda har jag inte heller. och mina grannverk som har växellåda har inte heller några problem för det sitter värmare i lådan som man använder när man ska få upp momentet i verket. Kostar ca 1kWt att värma upp oljan för en start och sen sköter friktionen resten. Kan inte se några problem med det. Och starta SAABen med en motorvärmare är nog troligen inga problem heller. Sitter ju automat och konverter på varenda tungt fordonoch dom brukar ju skotta mm när det är kallt.

Svara
Anmäl

Svar till Wino

Idag gick majoriteten av den svenska vindkraftverken på över 75% av installerad maxeffkt. Det verkade inte ha varit några större problem att starta dem med andra ord.

Svara
Anmäl

Svar till Wino

Så länge den snurrar lär det inte vara något problem, och starta är inte heller något problem, om man förutsätter att vindkraftverket är anslutet till elnätet, för det är det väl?

Svara
Anmäl

VPK

Tyvärr har VPK en poäng i statligt driven elproduktion skulle vara bättre för Sverige.

Anmäl

Svar till urban

Vilka? Finns inga som heter det idag.

Svara
Anmäl

Svar till TomasR

Du har rätt!
Det finns bara EON, EON, EON och EON.
Det är ett såååå svårt val.

Svara
Anmäl

Nu behövs reservkraftverken.

Men för bara ett par veckor sedan var de totalt överflödiga och skulle läggas ned... det kan man nog kalla ett rekord i kortsynthet.

Anmäl

Svar till Sankt Halvard

Jo, läste det också, men då hade priserna stigit ännu mer och bonusen hade blivit ännu högre. Som man bäddar får man ligga. Inget ont om förståndshandikappade men de som har sett till att det har blivit så här måste ju har varit just det, eller helt enkelt väldigt giriga, eller en kombination av dessa.

Svara
Anmäl

Kooperativt kärnkraftverk

Hej alla el-användare!

Jag vill härmed dra igång ett kooperativt kärnkraftverk med målsättningen att erbjuda sunda el-priser till alla!

Vill du vara med?

Anmäl

Svar till Johan

Du lär kunna köpa in Barsebäck billigt

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Du kanske kan köpa Brunsbuttel av Vattenfall. Ett prisbilligt renoveringsobjekt. Nackdel du måste ha kontanta medel tillgängliga för en eventuell känkrfathaveri ,ca 300 miljarder.

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Jag är målvakt och tar all kostnader vid en olycka.
För det ska jag ha 500 000 i förskott.

Svara
Anmäl

Svar till Johan

Glöm inte bort att skattemydnigheten kommer förmånsskatta dig för mellanskillnaden upp till "marknadspriset". Du kan ju inte tillåtas ha det bättre än de som inte är med i investeringen.

Svara
Anmäl

Var är framförhållningen?

Hur svårt ska det vara att förstå och parera Sveriges elbehov?

Att det nu blir elbrist luktar girighet lång väg!

Som vanligt är det vanliga privatkunder som ska betala kalaset...

Anmäl

Bygg...

...ut kärnkraften NU!
Så att vi slipper dessa el-underskott.

Anmäl

Svar till Johan

Är din el slut? Är det underskott om det inte tar slut, om än temporärt? Jag bara undrar.

Svara
Anmäl

Priset

Om jag fattat det hela rätt betalar alla som köper el idag det höga priset för ALL el som köps.
Vattenkraften i norr kör på med en kostnad mellan 10-30 öre per kWh men får in 14 kr per kWh. Eller någon mellanhand tar skillnaden.
Dvs dyraste kraftslaget som startas sätter priset för alla?
Eller hur fungerar det egentligen?

Anmäl

Svar till TomasR

Elpriset på 14,6 kr/kWh råder bara under loppet av två timmar mellan kl 16-18 idag. Snittpriset under dagen ligger på 2,61 kr.

Priset avgörs av utbud och efterfrågan. Sitter man då och producerar el till en låg kostnad som ex. kärnkraftverk och vattenkraftverk så får man förstås en väldigt stor marginal. Samtidigt så har dessa produktionsmetoder höga fasta kostnader, så är istället elpriserna väldigt låga så kan man till och med sälja el med förlust. Eldade kraftverk brukar under sådana perioder stänga ned produktionen.

Svara
Anmäl

Svar till Edis

Edis har tyvärr fel. Under de två dyrtimmarna idag är priset satt av SVK som går in med effektreserven. Nivån är säkert gasturbinkraft. Men det är marginalprissättning. Effektbehovet är cirak 2300 MW och det är 40 MW som sätter priset!

Svara
Anmäl

Svar till Nils Lennart

Vilket inte motsäger det som Edis säger. Han har helt rätt.

Svara
Anmäl

Svar till Nils Lennart

Spotpriset på Nordpool styrs av utbud och efterfrågan. Bud lämnas av de olika bolagen på hur mycket el de förväntas förbruka och producera. Priset sätts sedan så att utbudet motsvarar efterfrågan.

Är man tvungen att ta till effektreserven så täcker inte den vanliga elhandelns utbud efterfrågan.

El från effektreserven prissätts baserat på det högsta kommerciella budet. Det finns även en nedre prisgräns för effektreserven.

Svara
Anmäl

Svar till Edis

Elpriset besämms av del sista sålda elen. alltså den dyraste.
Finns det inga DYRARE produktions metoder, så att vinsten kan öka ytterligare. Kan man inte anställa arbetslösa som får generera el mha motions cyklar, den elen måste väl ändå bli riktigt dyr.

Svara
Anmäl

KärnkraftsSverige

Varför ska vi lita på kärnkraftverken som baskraft? Det funkar ju bevisligen inte.

Anmäl

Svar till Oxygen

Det funkar bättre än alla alternativ förutom vattenkraften - och det finns inte så många älvar kvar att bygga ut.

Svara
Anmäl

Svar till Oxygen

Kärnkraftverk som baskraft fungerar mycket bra. Dock måste man ju komma ihåg att vi numera bara har 10 verk i Sverige, mot de tidigare 12. Vi har samtidigt skruvat upp effekten i dessa för att kompensera effektbortfallet från de två vi stängde och det gör ju systemet känsligare eftersom vi förlitar oss på att en större andel av elen ska komma från ett färre antal verk.

Oskarshamn 3 är ju nu i alla fall uppe, och förhoppningsvis så är Forsmark 2 uppe till på söndag. Detta gör ju ganska mycket eftersom dessa har en effekt på över 2 GW tillsammans.

Svara
Anmäl

Svar till Förståsigpåare

30 TWh vattenkraft som är ekonomiskt utbyggbart finns det.

Svara
Anmäl

Svar till Rolle

Ja, i Sverige har vi idag runt 65 TWh vattenkraft och drygt 90 TWh anses vara ekonomiskt möjligt.

Vidare är ca 130 TWh tekniskt möjligt.

Möjligheterna att kunna öka vattenkraften genom att förbättra verkningsgraden hos turbin och generator anses dock små.

Svara
Anmäl

Det är bara bluff

Alltihop är ett sätt att höja priset och pressa konsumenten på pengar. Det finns ju inga lagar och regler de behöver följa. Regnar det lite en sommar är det för lite vatten, regnar det mycket är det något annat. Är det kallt i slutet av december så blir man helt plötsligt tagen på sängen. Fy fan, vilket jävla mygel.

Anmäl

Svar till Svedala

Ja verkligen. Himla maffiaindustri elbolagen. Huvuden ska rulla!

BU för Elmaffian!

Svara
Anmäl

Svensk kvalitet!

Jaha nu står vi med byxorna nere. De svenska kärnkraftverken fungerar inte som de ska och alternativen är inte här pga. kärnkraftlobbyn har fått härja alldeles för länge.

Man ska inte hålla på med avancerad teknik om man inte klarar av det. Det heter ju att vi i Sverige bygger med kvalitet! Varför fungerar inte skiten då?

Anmäl

Svar till bg

"Skiten" har fungerat mycket väl, enligt de förutsättningar de byggdes för. Pga. olika politiska beslut har de idag inte samma förutsättningar som de konstruerades för... Vidare har vi en högst begränsad tillgång till kompetens eftersom kärnkraft ansetts vara "fult" att jobba med.
Hade vi inte fryst ut kärnkraften under så lång tid utan fortsatt jobba med den hade vi fortfarande varit världsledande och haft med dagens mått mätt ohyggligt effektiva och driftsäkra kärnkraftsverk. Om...
Men ett skylla på tekniken eller dess tekniker är riktigt fel!

Svara
Anmäl

Svar till Burnout

där har vi en mycket bra analys!
vi får nog skylla strulet på miljö o klimatmaffian! som har totalt 0% sunt förnuft. refererar till jippot i köpenhamn!

Svara
Anmäl

Just nu 36 kr per kwh!

Nu måste marknaden jubla ikapp med hästsvansmannen Borg, med ett timpris på el på 35.45 kr per kwh!

Jag undrar om något annat civiliserat land i världen lyckats höjs priset så mycket?

Anmäl

Svar till JON

Jag hade nog satt en nolla fel!

3645 SEK per MWH lär ju bli 3.645 kr per kwh!

Svara
Anmäl

Svar till JON

Antingen läser du siffrorna fel eller förstår jag inte hur man ska läsa dem. Jag tycker fortfarande att elen kostar 14577kr/MWh för användning mellan 16-17 ikväll?

Svara
Anmäl

Svar till Joacim

Det förklarar ju saken, tack.

Svara
Anmäl

Svar till Joacim

Jag nämde bara momentanpriset kl 10, som var 3645 kr per MWH eller 3.645 kr per kwh!

Om det blir 14 kr till kvällen får vi se!

Svara
Anmäl

Svar till JON

Priset är 14,55 till eftermiddagen men blri 60 öre i morgon. Då har bl a O3 gått igång och man har slutat lägga is i Skellefteälven

Svara
Anmäl

Driftstatistik vindkraft

Här har ni bästa sidan för hur mycket vindkraften ger just nu.

http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm

Som synes är det väldiga svängningar i effektuttaget !
Det är därför som Danmark inte lagt ner ett enda fossilkraftverk trots att vindkraften står för 30% av elproduktionen enligt vindkraftvännerna.

Anmäl

Svar till pekke

Svängningarna går att minska genom att bygga fler vinkraftverk, utspridda på geografiskt större yta. Det lär väl aldrig inträffa att det är vindstilla överallt i Sverige samtidigt.

Svara
Anmäl

Löjligt påstående av Bergen Energi

Jag häpnar över det påstående Bergen Energi kommer med om att Kärnkraften medvetet står stilla för att hålla uppe energipriserna. Orsakerna är hel och hållet av teknisk natur. Man häpnas över Bergens Energis oförmåga att ta reda på fakta om situationen för kärnkraftverken. Eller har dom månne någon egen vinning på detta uttalande??? Hur som helst ett uttalande utan någon som helst grund.

Det är väl dessvärre så att kärnkraften håller på att moderniseras och effekthöjas under ett par år till, och det är väl att räkna med att kärnkraftsflottan kommer att dras med lite bekymmer innan alla komponenter är intrimmade som dom ska. Sen har vi en starkare och säkrare kärnkraftsflotta än någonsin så vi har en mycket god basproduktion som möjliggör utbyggnad av exempelvis vindkraft och vågkraft, etc.

God jul!


God jul!

Anmäl

Svar till Homer

Jämför med Finland! Där går verken fint o ligger på stadiga 90% effektivitet. Om inte det är ett talande bevis, så undrar jag vad är..

Detta skriker ju Enron lång väg. Surt att svenska högdjur ser USA som en förebild.

Svara
Anmäl

Smart av Vattenfall att lägga ner all sin reservkraft...

Man undrar om det är taktik av Vattenfall att lägga ner Stenungsund och Marvikens Kraftverk för att höja priserna???
De hade kunnat bidra med närmare 1000 MW till en betydligt lägre produktionskostnad än vad elpriset är idag!
De måste vetat om statusen på kärnkraften när det beslutet togs för några veckor sedan och att det är kallt på vintern kan inte komma som någon direkt överraskning!

Anmäl

Svar till Leffe

Självklart visste dom statusen, men nu såg dom en chans att mjölka Svenska konsumenter, hur ska dom annars betala sitt äventyr i Tyskland?

Svara
Anmäl

Svar till Trött konsument

Fattar ni vilka pengar 1000MW per timme reservkraftverket skulle dra in / spara när det kostar 14kr/kWh på spotmarknaden.

Svara
Anmäl

Svar till DF

14 miljoner kr i timmen minus omkostnader

Svara
Anmäl

Julbonus på Vattenfall

Japp, då var alltså julbonusen räddad även detta år för vattenfalls direktörer. Som kund har man bara att öppna på plånboken och betala in.

Anmäl

Fundamentalt

Detta löser miljötalibanerna med ny teknik som man tar fram lika lätt som man bereder en macka.

Anmäl

Elbilar

Om vi skall ersätta fossilt drivna bilar med elbilar, kan ju alla undra över varför just elbolagen är så snälla och ställer upp laddstolpar med ett förbindligt leende.... Betala i kassan!

Anmäl

Uppenbar fejk.

Jag fick ett tips, som vanligt under oförskämda former, att jag skulle kolla en web-sida för att se vindkraftens utnyttjandegrad för tillfället:

http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm

Här påstås att snurrornas utnyttjandegrad kl 1400, December 17, 2009, skulle vara 52%, vilket är helt uppenbart fejk.
Moderna vindkraftverk, se GE, Nordex, Vestas tex, är typiskt kontruerade att ge installerad effekt vid 12 m/s, vilket med den kubiska relationen med vindhastigheten skulle betyda att det idag blåser nästan 10 m/s i Sverige!

Anmäl

Svar till Wino

Men... det står ju på SMHI:s hemsida att vindhastigheten är 10m/s...

12 sekundmeter i går, 11 under natten för att mojna till 7 sekundmeter nu på kvällen och sedan 4-5 sekundmeter i morgon fredag.

Det är ju underbart! Det stämmer alltså!

Svara
Anmäl

Svar till Wino

här på västkusten har vindarna hållit sig runt eller över 10m/s idag... Vinden har avtagit något nu mot kvällen, men SMHI visar 9m/s fortfarande...
vad var din poäng?

Svara
Anmäl

Svar till m_gbg

Om vi har 5 m/s vindhastighet idag Fredag, borde alltså utnyttjandegraden med samma kubiska samband vara mindre än 10%. Kolla web-sidan, är den det?

Svara
Anmäl

Svar till Wino

Menar du vindhastigheten på marknivå eller några tiotal meter längre upp i luften? Är du säker på att vindhastigheten är samma? Det är inte jag.

Svara
Anmäl

Bygg mer kärnkraft

Måste bygga mer kärnkraft, snabb. Bygg så vi kan exportera el.

Anmäl

STÄNG KÄRNKRAFTEN

SJUK ATT KÖRA DESSA DÖDSMASKINER!! EU KAN VÄL HJKÄLPA OSS!! VI SVENSKAR HAR JU GETT BORT SVERIGE TILL EU KALKONEN- HJÄLP OSS DÅ

Anmäl

Svar till SG

Oj, här var en som vaknat på fel sida idag! "Stoppa ölandsbron!" :)

Svara
Anmäl

Helt enkel "DEM ÄR TJUVAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Hur kan det vara möjligt att i Spanien el priset för dem som köper idag är 9 cent av Euro! ........ SPANIEN!!!!!!
Och vi blir tagna på sängen!!!!!!!
Var är dem gröna? Under sängen???

Anmäl

trött på maffian

Elen kostar 43 öre/kWh i danmark och 43 öre/kWh i norge NU, samtidigt som elen kostar 14 KRONOR /kWh i Sverige. Ställ upp Miljö-kommunisterna och Vattenfalls styrelse på rad och gör slut på dem.

Anmäl

Svar till usch

Ja, att döda för billig energi är ett klassiskt grepp. Tillämpat på flera håll med gott resultat. De stora mängderna kroppar kan rötas eller förbrännas (efter torkning). Som med kaninerna man avlivar i Stockholm (Karlbergs slottspark).

Svara
Anmäl

Svar till usch

En dansk konsument betalar knappt 2 danska kronor/kWh. Rekommenderar att du går in på exempelvis DONG Energys hemsida och lär dig något om danska elpriser. Glöm inte att du ska lägga ihop elpris och distributionskostnad. Sprid inte osanningar här och kolla även växelkursen för den danska kronan.

I övrig verkar dina åsikter höra hemma i ickedemokratiska samhällen.

Svara
Anmäl

Vad fasen gör energimyndigheten?H

http://www.nordpool.com/system/flags/elspot/area/sweden
Under 17-tiden idag torsdag ligger priset på 1450 öre/kWh mot vanliga runt under 40-50?

Med detta facit, borde väl energimyndigheten göra följande saker:
1. Se till att landet, har elkapacitet för att klara en 20-25 minusgrader.

2. Att se till att de aktörer på marknaden håller den kvot av kontrakerad elproduktion.

3. Att lägga kraftiga straffavgifter, på de aktörer som icke lever upp till överrenskommen produktion.


Dessa tre krav, skulle direkt leda till att elbolagen skulle se till att sköta sina verk.

Anmäl

Svar till Hema

4 Kraftindustrin är omkring 2% av SWE bnp.
övrig bnp 98% är 100% beroende av kraftindustrin.

Svara
Anmäl

Svar till Johnny Gaseldare

Håller med.
Det är som förr i världen, när fotoaffären hade förstört en foto rulle med semesterbilder från Thailand. Man får hela TVÅ fotorullar i ersättning.
Fantastiskt va?

Svara
Anmäl

Svar till Martin

Och nu har du fullständig frihet att sabba dina egna digitalbilder, vilket kan ske efter första datorkraschen eller att den brända cd:n krakelerar med åren.

Svara
Anmäl

Något stämmer inte

Vad har el med värmeproduktion att göra? Peta in en pinne i brasan bara. Eller beställ mer pellets.

Det var väl på 1970-talet vi hade direktverkande el i småhusen? Har ni inte byggt bort det än?

Anmäl

Svar till Entalpi

Det är ju inte så många av de med direktverkande el som har kostat på att byta uppvärmningssätt. I bästa fall har man installerat en luftvärmepump, men den har ju en tämligen begränsad värmefaktor en kall vinterdag. Dessutom har många slängt ut ojepannan till förmån för en bergvärmepump.

Svara
Anmäl

Svar till Entalpi

Fram till första oljekrisen var oljepannor mycket vanliga. Sedan kom billig direktverkande el som följdes av vattenburen el på 80-talet. Nu har vi eldrivna värmepumpar. Vi har en viss förmåga att använda el för att värma luft till 20 graders temperatur i Sverige.

Svara
Anmäl

Stäng av till miljöpartister

En möjlig besparingsåtgärd vore att stänga av strömmen till alla miljöpartister. De vill ju inte ha någon elproduktion (med undantag för sådan utanför Sveriges gränser som vi inte vet om).

Anmäl

Nu hade det varit bra med lite reservkraft - som finns i landet men nu tydligen lagt ned

Nu hade det varit bra med lite reservkraft för det är tydligen kallt på fler ställen än i Sverige samt att vi inte har fyllda vattenmagasin.

Se hur det kan gå om man bara förlitar sig på andra länders kraftnät skall gå in och stötta upp.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article687981.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article683124.ece

Anmäl

Svar till DF

Jag bygger om min gamla bil till dieselgenerator. Den ger i runda slängar 30kW kontinuerligt. Då drar den 1l/mil = ca 10l i timman => 110kr/timma = >110kr/30 = 3,70kr/kWh. Överskottsvärmen i form av uppvärmt vatten leder jag till min egna sopavfallsförbränningsugn där vattnet får en temperatur på dryga hundra grader. Detta vatten använder jag sedan för att driva en gasturbin och producerar optimalt kanske ca 30kWh ytterligare = 1,75kr/kWh - kostnaden för sopavfallshantering. Överskottsvärmen efter turbinen använder jag en värmeväxlare till för att värma upp överskottsvärmen från motorn ytterligare innan det når gasturbinen. Nä, kära vänner och gott folk. Att elpriserna hålls nere är nog en av de absolut viktigaste åtgärderna för att man ska uppnå de mer eller mindre tveksamma växthusgasminskningsmålsättningarna. (Dagens längsta ord!)

Svara
Anmäl

Svar till Grungel

Strunta i ordlängden och lär dig lite teknik i stället. Vatten som driver en gasturbin. Driver du med läsarna?

Visserligen kan vatten användas men inte på det vis du tänker.

Svara
Anmäl

Burm in hell!

Hoppas de ansvariga för att medvetet dragit ner på elförsörjningen får en ny art av kronisk gonorré!!

Anmäl

Svar till MMKAY

medvetet dragit ned på elförsörjningen?????

Hur vore det med lite mer avancerat argumenterande i stället för sådana konspirationsteorier? Varför drar de medvetet ned på elförsörjningen? Det måste du väl vet i så fall.

Svara
Anmäl

Ved istället för el i fritidshus

Jag är nu i mitt fritidshus; en stuga på runt 40 kvadrat som inte är så där jättebra isolerat. Tidigare värmde jag huset med direktverkande el men tog en rejäl funderare på hur jag skulle kunna värma det billigare. I köket finns en gammal vedspis (Husqvarna 727) som fungerar alldeles utmärkt. Problemet tidigare var dock att värmen stannade kvar i köket. Lösningen är en termostatstyrd fläkt som blåser ut varmluften genom köksväggen till resten av huset och det fungerar väldigt bra. Rekordet ligger på 24,6 grader längst bort från fläkten då det var -2 grader ute. Då eldade jag på ordentligt.

Verkningsgraden är kanske inte den bästa men det blir ändå betydligt billigare att värme med ved istället för el. Kostnaden för det hela landade på runt 700 kronor och det får anses som en billig lösning. Men visst, det är lite pyssel med att leda i vedspis. :)

Anmäl

Utnyttjandegrad?

Det är Måndag morgon, det är typiskt 10 grader kallt i landet och vindkraftens utnyttjandegrad är 8%.

http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm

Hur tänker Sveriges politiker?

Anmäl

Klimatsmarta begåvningsreserven...

1...ansåg minsann med hög svansföring att det skulle bli till elkonsumenternas fördel att avreglera elmarknaden och öppna upp för konkurrens. Det blev i själva verket oligopol och prisrusningseffekter till elkonsumenternas nackdel.
2...har sett till att avställningsrevision av några kärnkraftsaggregat för säkerhets skull äger rum under den erfarenhetsmässigt kallaste årstiden. Därmed blir landet beroende av import av fossileldad el-kraft med dess emissioner i högre grad än vad som annars hade behövt ske. Vanligare har under den här årsperioden vi varit nettoexportörer av miljövänligt producerad el-kraft.
Man blir onekligen bländad av denna briljanta hjärnkraft!

Anmäl

Tycker bäst som tycker mest.

Det fina med elektricitet är att man behöver inte begripa ett dyft för att tro sig veta vad som är bäst. Huvudsaken är att man får avreagera sig.Många inlägg av "tyckmästare" bevisar detta.

Anmäl

Hur var det nu....

hade vi inte så mycket kärnkraft i början av 1980-talet att priset var i botten? Gamla oljepannor slängdes ut och vi byggde fast oss i ett stort elberoende.......Varför kommenterar ingen här vårt stora elbehov?

Om jag slänger ut min oljepanna och installerar en värmepump, då ökar jag mitt elbehov och det måste väl då vara smutsig marginalel från kol.....eller?

Anmäl

El-kraftverk.

Det skulle direkt löna sig med ett el-kraftverk, speciellt när man inte kan lita på om man får någon el eller ej!

Med tim-debitering så kan man slå av extern el och starta sitt eget el-aggregat.

Anmäl

Kartell !!!

Skratt
Ja den Svenska avregleringen av elmarknaden är ju ett skämt!!
Bara en stor JÄVLA kartell av dominerande leverantörer som hittar på anledningar till elprishöjningar. Dessutom påhejade av staten som ju får ökande skatter i % av dom höjda elpriserna!

Hur kan priset pressas av 20- 40 säljare med egna administrationer som kostar? Dessutom sätts inte priset av dom!

Det mesta har som på Telemarknaden övergått till fasta avgifter som sätts godtyckligt, vad spelar det då för roll om elen i sig skänks bort gratis. Men staten får ju i allafall sina procent av totalen.

Fy fan att elen bara kan gå upp till 24 kr/kw en dag när det är kallt!

Anmäl

Nyheter/Energi

"Köttklister-biffar kan inte ursprungsmärkas"

- Listan över vilka länder och områden som köttet kommer ifrån skulle bli för lång. Det är jordbruksminister Eskil Erlandssons förklaring till varför köttklister-biffar inte kan ursprungsmärkas. 

El-forest spolas av efter nattlig trailertransport i snöstorm natten till den 11 mars 2009.

Så klarade El-forest transportkrisen

Det var nära att Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger inte fick köra den stora hybriddrivna skogsmaskinen El-forest på Energitinget förra året. Nu berättar El-forests vd Gunnar Bäck hur han löste krisen. (2 kommentarer)

Mindre koldioxid med Champagne light

8000 ton mindre koldioxid per år ska släppas ut tack vare en ny Champagneflaska . (9 kommentarer)

Materialet för klent

Funkar inte att optimera en egenskap, då svajar en annan. (7 kommentarer)

Ny Teknik fick provköra Smite på Energitingen 2010 i Älvsjö på tisdagen.

Världspremiär för Smite på Energitinget

Ny Teknik fick i går chansen att provköra den lilla miljövänliga trehjulingen Smite på Energitinget i Älvsjö. Men det dröjer ett år till innan den finns att köpa på riktigt. (28 kommentarer)

Per Brunzell samt Osakrshamn (exteriört) och Ringhals (interiört). Montage: Ny Teknik.

"Inte lönt att köra vidare"

100-tals kärnkraftsreaktorer står inför pensionering de närmaste 20 åren, konstaterar Per Brunzell. Ett 60-tal nybyggen på gång i världen. Men alla ersätts inte rakt av. (71 kommentarer)

Ny kull lär sig knepen

Skräddarsydd utbildning tryggar tillväxten på specialister. (2 kommentarer)

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nytt nätaggregat tystar datorn

Nätaggregat som utnyttjar energin effektivare än idag gör fläkten överflödig. 30 rysk - tyska aggregat testas i Konstanz. (32 kommentarer)

ABB renar oljeskadat vatten

ABB har utvecklat en ny process för att rena oljeskadat spillvatten från olje- och gasproduktion. (4 kommentarer)

Stephen Thomas, brittisk kärnkraftsprofessor, tror inte på renässans för kärnkraft. Ny kärnkraft är för dyr, menar han.

Energiprofessorn: Kärnkraft
får betalas över skattsedeln

Utan statliga subventioner och garantier blir det för dyrt att bygga nya kärnkraftverk. Det är budskapet från den brittiske energiprofessorn Stephen Thomas som är på besök i Stockholm i dag. (156 kommentarer)

Thomas Korsfeldt

"Jag är opartisk"

Thomas Korsfeldt öppningstalar på Energitinget: Staten borde göra mitt jobb. (7 kommentarer)

Danisco sugen på orm

Danisco sugen på orm

Enzymer från ormar och spindlar kan göra stor nytta i matfabriken. Det tror danska livsmedelsföretaget Danisco. (2 kommentarer)

Pellets-paradoxen förbryllar Energisverige

Nästan alla som eldar med pellets är nöjda. Ändå minskar pelletseldningen i Sverige idag. Förbryllande menar Energimyndigheten som gjort undersökningen. (32 kommentarer)

Laser i mikroformat

Laser i stort och smått

Inför femtioårskalaset har lasern krympt till tio mikrometer, och samtidigt svällt till tre fotbollsplaner. (3 kommentarer)

Christian Azar

Christian Azar får författarpris

Christian Azar har fått Harry Martinson-priset. Han får det för sitt arbete i klimatfrågan. - Det känns jättefint, säger en glad och smickrad Azar. (6 kommentarer)

Nya polisbilen snabb och grön

Nya polisbilen snabb och grön

50000 polisbilar om året hoppas Ford kunna sälja i USA med sin nya modell Police Interceptor. Ett muskelknippe med eko-profil. (14 kommentarer)

Världens största satsning på laddstolpar

Världens största satsning på laddstolpar

Världens hittills största utrullning av laddstolpar har dragit i gång på den amerikanska västkusten. Tanken är att nätverken av stolpar ska vara färdiga när biltillverkaren Nissan i Nordamerika lanserar nya elbilen Leaf. (19 kommentarer)

Installation av Absolicons hybridsolfångare på Närvård Härnösand.

Se världspremiären
för svenska solkylan

På Härnösands sjukhus finns nu världens första solenergianläggning som ger el, värme och kyla – samtidigt. Ett resultat av samarbetet mellan de två svenska cleantechbolagen Absolicon och Climatewell. (17 kommentarer)

Forskare prisas för algbatteri

Forskare prisas för algbatteri

Uppgiften om att svenska forskare använt grönalger för att skapa ett lågprisbatteri blev en världsnyhet för sex månader sedan. Nu prisas en av de drivande forskarna, Albert Mihranyan, för sin insats i utvecklingen.

Åren då landet översvämmats

Har du koll på 1900-talets blöta år? (3 kommentarer)

Både snabbt och snålt. Trots snöstormen tog det bara sex timmar att resa det här huset i Lummelunda på Gotland.

Väggarna kapslar in värmen

Med nolltolerans mot glipor blir fasaden energieffektiv. (46 kommentarer)

LFV har krav på sig att förbättra miljön vid Arlanda flygplats och grönt jetbränsle är en av flera möjligheter att klara miljökraven.

Grönt jetbränsle till Arlanda

Tekniken finns och första kalkylen är gjord. Nu fattas "bara" en konkret projektering, villiga intressenter och 5-7 miljarder kronor i investeringskapital för att starta tillverkning av grönt jetbränsle vid Arlanda. (48 kommentarer)

ABB bygger fabrik i Vietnam

ABB inviger en fabrik för 210 miljoner kronor utanför Hanoi, huvudstaden i Vietnam. (1 kommentar)

Torbjörn Wahlborg, Vattenfalls nya Nordenchef.

Ingen koldioxid i dansk jord
på tio år

Vattenfall ger upp försöken att få de danska bönderna på Nordjylland med på noterna att begrava koldoxid från kolkraftverket i underjorden. (27 kommentarer)

Stockholm satsar miljarder på miljömål

Ökad återvinning, mer förnyelsebart bränsle och satsningar på kollektivtrafiken. Det är några av satsningarna när Stockholm lägger ut tio miljarder på miljösatsningar de närmaste åren. (16 kommentarer)

Störtade planet i Falsterbo hade lång spricka

Fyra man omkom när Kustbevakningsplanet förlorade ena vingen och störtade i Falsterbokanalen 2006. I dag —nästan tre och ett halvt år efter olyckan —står olycksorsaken klar. Statens haverikommission lägger skulden på den spanska flygplanstillverkaren Casa. (1 kommentar)

Glöm brandfarlig lågenergilampa

Lågenergilampor är inte brandfarligare än glödlampor. Det är budskapet från Elsäkerhetsverket efter ett uppmärksammat inslag i TVs Rapport. (41 kommentarer)

Bilder från översvämingar.

Nu kommer vårens flodkaos

Så förbereder sig kommunerna. Så skyddar du ditt hus. (6 kommentarer)

Så går huset med plus

Så går huset med plus

Förbos nya kvarter ska sälja sitt värmeöverskott. Så funkar systemet. (37 kommentarer)

Enbart klimatsmart duger vid nybyggen

Klimatsmart blir ny standard

Enkät: Sektorn växlar om. Många siktar dubbelt så högt som Boverket. (21 kommentarer)

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons

Jobb 137 st

Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Annons